dimarts, 26 de setembre del 2017

valls a bisbal del penedes

VALLS A LA BISBAL DEL PENEDÈS
Ruta Castellera - de plaça a plaça

Plaques commemoratives de les Colles Castelleres de Valls

Valls és la capital de la comarca de l'Alt Camp, dins de la província de Tarragona. La ciutat de Valls es enclavada en un lloc de pas, d'aquí que hagi estat ocupada des de la prehistòria. Però el naixement de la ciutat es produí pròpiament a la primera meitat del segle XII. A l'any 1194 ja és documentada l'església parroquial de Sant Joan; d'estil romànic, on destaca al campanar de 74 metres que n'és el mes alt de Catalunya.
Entre d'altres, a Valls hi destaquen dues coses, les Calçotades i els Castells.
Les Calçotades van néixer a Valls i han esdevingut un dels àpats més tradicionals de Catalunya i han estat exportats arreu del mon.
Valls, bressol dels Castells, és per a molts un dels espectacles socio-culturals-esportius més tradicionals de Catalunya. A Valls conviuen dues colles, La Colla Vella dels Xiquets de Valls i la Colla Joves dels Xiquets de Valls.

Colla Jove dels Xiquets de VallsColla Vella dels Xiquets de Valls

Des de Barcelona, en direcció a Tarragona per l'autopista AP-7, fins a la bifurcació amb l'autopista AP-2 en direcció a Lleida; continuar per aquesta fins la sortida 11 a Vila-rodona; continuar per la carretera C-51 en direcció a Valls durant uns 11 kms fins arribar a la població de Valls.
Des de Tarragona, per la carretera N-24 per Sant Pere i Sant Pau durant uns 19 kms fins a l'entrada a Valls.
A Valls hi ha estació de la Renfe i també és un bon mitja de transport per arribar-hi.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderat. No te cap dificultat més enllà de la distància que cal recórrer
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 6 hores i 53 minuts en total (5 hores i 49 minuts en moviment + 1 hora i 3 minuts aturat); 4,8 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Abans de començar la ruta, tenir clar la ruta que es farà i que s'ajusti al nostre nivell i no sobreestimar les nostres capacitats; cal saber com serà la ruta i com estem físicament
Assegurar-se de portar el material i avituallament necessari per realitzar la ruta. Un mapa de la zona o una brúixola i també si és possible uns GPS amb les dades de la ruta. Menjar i aigua en força quantitat, dons son moltes hores que tenim per davant. Protector solar que ens posarem abans de començar i varies vegades durant la ruta
Cal informar-se de la previsió meteorològica. Com es una ruta llarga cal començar de bon matí, quan hi ha prou claror de dia per iniciar la ruta (no començar a mig matí i/o en hores de molta calor). La ruta es de l'oest cap a l'est, per tant, si la ruta es fa de bon matí, en dies de sol, aquest el tindrem sempre de cara, per tant cal portar olleres de sol per protegir-se la vista i un bon barret
Durant la ruta, cal calcular el temps que poden estar en fer la ruta, en funció de les nostres possibilitats i de la resta de les persones que ens acompanyen (tenint en compte les parades per descansar, menjar, fer fotos...)
Cal emportar-se les deixalles per a dipositar-les després on correspongui
No fer la ruta en solitari, si es possible. Deixar dit a algun familiar o amic de la ruta i/o trajecte que es pretén fer. Portar un telèfon mòbil amb la bateria plena i a ser possible una bateria extra
DESTACATS: Valls (església de Sant Joan Baptista, Plaça del Blat i Ajuntament...), Alió (església de Sant Bartomeu), Vila-rodona (església de Santa Maria, Castell de Vila-rodona, Columbari Romà), Rodonyà (església de Sant Joan, Castell de Rodonyà), ermita de Santa Cristina, La Bisbal del Penedès (església de Santa Maria, Castell dels Salbà) i diferents masos i masies
PUNT DE SORTIDA: Plaça del Blat de Valls, davant de l'Ajuntament
PUNT D'ARRIBADA: Confluència entre la Plaça Sant Jordi i el carrer Dr. Robert de La Bisbal del Penedès, davant de la seu de la Societat Cultural i Recreativa Bisbalenca
PUNT MÉS ALT: A la cruïlla entre les camins de la carrerada de Montblanc a Vilafranca del Penedès (passada la masia de Cal Cabellut) amb el camí d'accés a l'urbanització Font d'en Talló (dreta) i el camí que accedeix a l'ermita de Santa Cristina (esquerra), (362 metres)
PUNT MES BAIX: Plaça del Blat de Valls (154 metres)

Situats a la plaça del Blat i davant de la façana principal de l'Ajuntament i amb l'església de Sant Joan Baptista a la nostra esquena, començarem la ruta.

Església de Sant Joan Baptista a Valls (Alt Camp)
Església de Sant Joan Baptista
La plaça del Blat resta situada al barri antic de Valls. En aquesta plaça hi ha els edificis de l’Ajuntament i l’edifici de Can Segarra. La plaça es porxada en dos que quatre costats i també hi destaca una font per sota del desnivell de la plaça; aquesta font, d’estil neoclàssic fou construïda l’any 1891, és de pedra i està adossada a un dels pilars de la Casa Segarra; els seus brolladors o aixetes provenen d’antigues foneries, actualment ja desaparegudes.
La plaça ha tingut diferents noms; fins el segle XV, era coneguda com a Plaça del Blat, però aquest es va canviar posteriorment al de plaça de la Constitució (1812), plaça d’Isabel II, plaça de la Llibertat (1868), plaça d’Espanya (1939), i posteriorment va recuperar el seu nom primitiu Plaça del Blat.
Aquesta plaça és més coneguda com a “quilòmetre zero” del món casteller. Les colles Vella i Joves dels Xiquets de Valls són les colles locals; s’hi celebren actuacions castelleres en les diades de Sant Joan (24 de Juny) o la de Santa Úrsula (primer diumenge després del 21 d’Octubre).
El fet casteller fou declarat “Patrimoni Immaterial de la Humanitat” per la UNESCO el Novembre de 2010; una placa commemorativa a la façana de l’Ajuntament així ho indica.

Plaça del Blat de Valls

Plaça del Blat a Valls
Deixarem la plaça del Blat, quedant l’església de Sant Joan a la nostre esquena, i continuarem pel carrer de la Cort, un dels carrers més comercials de Valls.

carrer de la Cort a Valls
Carrer de la Cort a Valls
Per aquest carrer arribarem fins la plaça del Patí del Castell, on resta ubicada una escultura d'homenatge a "El Casteller", una obra de Josep Busquets.

Plaça del Patí del Castell i escultura de "El Casteller"
Plaça del Patí i "El Casteller"
Travessarem la plaça pel centre i continuarem pel carrer de J.Mercader, que queda a la part dreta de la plaça; seguirem pel carrer dels Germans de Sant Gabriel fins a trobar-nos unes escales, a l'esquerra; les pujarem i ens situarem a la plaça del Quarter, una plaça enjardinada, on destaca, al costat esquerra, l'edifici del l'Institut de Batxillerat Narcís Oller i en el centre un monument de temps passats que més valdria esborrar-los i oblidar-los.

plaça del Quarter a Valls
Plaça del Quarter
Per aquesta plaça i seguint paral·lelament la barana de protecció de la dreta, arribarem al seu final on trobarem unes noves escales, per les que continuarem, tot travessant el carrer d'Anselm Clavé i seguir pel carrer de l'Avenir fins al seu final, just abans de creuar per sota del pont de les vies del tren.

carrer l'Avenir a Valls

Travessarem pel carrer del Tren pel pas de vianants i novament pel pas de vianants que hi ha davant mateix del pont, creuarem per situar-nos a la dreta del carrer de Francesc Gumà i Ferran; travessarem per sota del pont, seguint la vorera de vianants i un cop creuat, veurem a la dreta una esplanada que s'utilitza com aparcament de cotxes.

carrer Francesc Gumà i Ferran a Valls

Seguint en direcció a aquesta esplanada, veurem un camí terrós davant nostre, "Camí del Fornàs" i on començarem a veure les primeres senyals blanca i groga del PR-C4 de Valls a Alió. (En aquest punt veurem un edifici singular, però en un estat ruïnós).

PR-C-4 blanca i groga
Senyal del PR-C-4
Deixarem enrere la vila de Valls i ens encaminarem en direcció a Alió seguint les senyals del PR-C-4 que anirem veient pel camí; el camí ens portarà a passar pel costat del Centre Meteorològic de l'Alt Camp (a la nostra dreta).
De seguida arribarem a una bifurcació i seguint les senyals, continuarem pel camí de la dreta i que baixa cap al Torrent Sec.

Bifurcació en direcció al Torrent Sec a la sortida de Valls
Bifurcació en direcció al Torrent Sec
Arribarem, tot seguint, a una nova bifurcació i la senyal que veurem aquí (pel tram de camí de l'esquerra) ens orientarà en la direcció correcta.

Bifurcació
Travessarem el petit tram de la llera del Torrent Sec i un cop passat començarà un tram en lleugera pujada.

Pas per la llera del Torrent Sec
Mes endavant el camí ens portarà fins a trobar-nos en un petit pont; aquest fou construït, en aquest punt, perquè la carretera N-240 pogués superar el Torrent Sec; en el nostre cas travessarem pel petit túnel del pont per sota de la carretera N-240.

Pont de la carretera N-240 que travessa el Torrent Sec a Valls
Pont de la carretera N-240
Passat el pont, el camí ens portarà a una nova bifurcació i en aquest punt continuarem pel camí de la dreta, seguint les senyals i marques del PR en direcció a Alió.

Bifurcació al camí del Fornàs entre Valls i Alió
Bifurcació
Unes poques passes més endavant arribarem novament a una bifurcació; a la dreta veurem clarament una senyal amb la forma de creu del PR pintada en un marge que indica que el camí no hi continua; així cal continuar pel camí que gira a l'esquerra, on veurem un rètol informatiu en direcció a Alió.

Senyal del PR al camí del Fornàs
Rètol informatiu PR-C-4 entre Valls i Alió

Seguint per aquest camí, tot seguit passarem pel costat d'una petita edificació a l'esquerra del camí; en cap cas deixarem aquest camí principal, tot i que anirem trobant-nos amb trencalls a dreta i esquerra.
Veurem de tant en tant alguna senyal del PR pintada en uns petits pals de fusta a la bora del camí i també pintats en pals d'electricitat.

La zona per la que anirem passant, entre Valls i Alió, és coneguda com "el camp d'aviació", dons en temps de la Guerra Civil espanyola, aquesta planúria fou utilitzada per aquest afer.

Camp de cultiu en l'antic camp d'aviació entre Valls i Alió
Camp de cultiu en l'antic camp d'aviació
El camp d’aviació de Valls va jugar un paper important entre els anys 1938 i 1939, en el conflicte de la Guerra Civil a l’estat espanyol. Formava part d’una extensa xarxa d’aeròdroms  planificada per la Conselleria de Defensa de la Generalitat de Catalunya. Al Camp de Tarragona se’n construïren diversos i jugarem un paper cabdal en les batalles de l’Ebre i el Segre; el de Valls i el Pla de Manlleu en son un exemple, al igual que a les terres del Penedès com ara entre El Vendrell i Santa Oliva. El camp d’aviació de Valls fou construït entre les terres de Valls i d’Alió amb terres expropiades als seus propietaris cap a l’any 1937. Als voltants del camp d’aviació hi havia cinc refugis antiaeris (que es coneguin) i en l’actualitat només se’n conserva un, però en molt mal estat. Aquest aeròdrom va estar operatiu durant l’any 1938.

Rètol informatiu del PR-C-4 entre Valls i Alió

Continuarem pel camí seguint les senyals del PR; el camí ens portarà a passar pel costat d'una finca (a l'esquerra) on tot el seu perímetre està tancat; seguirem tota la seva façana barrada i arribarem a una nova bifurcació, on hi ha marques pintades del PR i un rètol informatiu.

Bifurcació i senyals del PR-C-4 entre Valls i Alió
Bifurcació i senyals del PR
El camí assenyalat amb el PR continua per la dreta en direcció a Alió; just en aquest punt, a la dreta del camí i a tocar d'un marge, podem veure una bonica barraca de pedra seca molt ben conservada.

Barraca de Pedra Seca al camí entre Valls i Alió
Barraca de Pedra Seca
Deixarem enrere la barraca i una mica més enllà passarem pel costat de la Maria de Ruiz Vera, a la dreta del camí.
Passada la masia i el seu mur de protecció que barra el pas, arribarem a una nova bifurcació, on cal continuar pel camí que segueix per la dreta, tal i com marca el rètol informatiu que aquí veurem; aquest tram del camí es conegut com a "Camí de Valls a Santes Creus". El camí pel que passarem ara, és més estret i en algun tram d'aquest gairebé n'és un corriol pedregós, però sense cap dificultat.

Bifurcació i senyals del PR-C-4 entre Valls i Alió
Bifurcació i senyals del PR
Anirem seguint aquest camí principal en direcció a Alió, entre vinyes i camps d'oliveres i passats uns 800 metres arribarem a una cruïlla, on destaca un gran pi, a la dreta. En aquest punt veurem un nou rètol informatiu i algunes senyals del PR pintades; aquestes senyals ens indiquen que el PR continua en línia recta pel camí principal i allunyant-se de la direcció cap al poble d'Alió; però en aquest punt tenim dues opcions per a continuar:

Cruïlla del PR-C-4 entre Valls i Alió
Cruïlla del PR-C-4
  1. Seguir les indicacions del PR-C-4 i de les senyals que anirem trobant, però això farà que donem una volta més gran per entrar a la població d'Alió; no es recomanable si el que volem es passar per Alió.
  2. Girar a la dreta i per tant no seguir les senyals del PR-C-4; el camí ens portarà directament a l'entrada d'Alió; aquesta ruta es la que està marcada en el track que s'adjunta.
Cruïlla en direcció a Alió
Camí de la Carrerada Novella en direcció a Alió
Aquest tram del Camí de la Carrerada Novella que ens portarà a l'entrada d'Alió, està molt ben condicionat; passarem primerament pel costat d'una casa, a la dreta del camí, i més endavant i també a la dreta pel costat d'una granja.
Arribarem a una bifurcació i continuarem per l'esquerra en direcció a les primeres cases d'Alió; en aquest punt la ruta coincideix amb el GR-172, per tant, veurem algunes marques blanques i vermelles.

GR-172 al pas per Alió
Bifurcació i enllaç amb el GR-172
Entrada a Alió seguint el GR-172
Alió
En girar a l'esquerra entrarem al camí Vell de Valls i accedirem a Alió per la plaça de les Moreres, on hi ha una font d'aigua; continuarem pel carrer del Pou i seguirem pel primer carreró a ma dreta, pujant unes escales o passant sota una zona porxada, per accedir a la plaça de Catalunya d'Alió.

Carrer d'Alió per una zona portxada
Carrer d'Alió
Continuarem pel carrer Major que ens portarà fins a la plaça de Sant Bartomeu, on resta ubicada l'església de Sant Bartomeu, patró de la població d'Alió.

Carrer Major d'Alió i façana i campanar de l'església de Sant Bartomeu d'Alió
Carrer Major
Església de Sant Bartomeu d'Alió
Per continuar, deixarem la plaça per l'esquerra de l'església seguint les marques blanca i vermella pintades que anirem veient; el camí, en un tram inicialment asfaltat passa pel costat del dipòsit municipal d'aigua, just darrera de l'església; en aquest tram, a l'esquerra, hi han parets de pedra i fang d'antigues cases, però que ara deixen al descobert els camps de correu a tocar del poble.

Sortida d'Alió seguint el GR-172 amb rètol informatiu
Carrer de sortida d'Alió + rètol informatiu
El camí asfaltat ens portarà fins al carrer de les Roques, on també veurem un rètol informatiu i continuarem, seguint el GR-172, en direcció a Santes Creus.
Al carrer ens portarà a les afores de la població, cap a la zona coneguda al poble com "el Calvari".

El Calvari d'Alió al pas del GR-172

Al final d'un petit marge hi ha un arc fet d'obra vista en forma d'espiral i al seu davant hi ha un nou rètol informatiu; continuaren en la direcció que assenyala a Santes Creus.

GR-172 al pas per Alió

Començarem ara el "Camí d'Alió a Santes Creus", l'inici del qual és passa pel costat d'una zona envoltada i tancada amb reixat on resten ubicades les piscines municipals d'Alió; el camí ens portarà de seguida a passar pel costat del cementiri municipal, ja a les afores del poble.

GR-172 a la sortida d'Alió

En aquest punt veurem dos camins que giren cap a la dreta, l'un a tocar de l'altre; deixarem el primer i continuarem pel segon, seguint la direcció del rètol informatiu que veurem aquí i en direcció a Santes Creus.
Continuarem per aquest camí entre camps de vinya, d'oliveres, d'ametlles i camps de sembrat; aquest ens portarà fins a trobar-nos una cruïlla a dreta i esquerra.

Cruïlla del GR-172 amb el PR-C-4 després de passar Alió
Cruïlla del GR-172 i el PR-C-4
En arribar a la cruïlla, veurem un nou rètol informatiu i seguint la senyal, cal girar a la dreta, en direcció a Santes Creus i Vilardida. En aquest punt, el rètol informatiu torna a fer referència al PR-C-4 que abans havíem deixat enrere; si l'haguéssim seguit ens hagués portar fins a aquest indret.

En girar a la dreta i passats uns metres ens trobarem una bifurcació; en aquest punt deixarem de seguir la direcció a Santes Creus i continuarem pel camí que gira a la dreta i en direcció a Vilardida i Rodonyà.

GR-172 direcció Santes Creus i PR-C-4 direcció a Vilardida
Bifurcació
Hi ha un rètol informatiu a la dreta del camí, mig amagat entre una frondosa mata d'esbarzers, que ens orientarà cap a Vilardida i Rodonyà; esperem que es pugui netejar i no es perdi aquesta senyal.
Passat el rètol, comença una suau pujada d'uns 150 metres, sense cap dificultat; superat aquest tram el camí o carrerada de Vilafranca a Montblanc, és força planer i en línea recta, amb camps i vinyes a banda i banda, però malauradament, alguns d'aquests camps han estat abandonats (com diem a La Bisbal del Penedès, és terra erma o "ermasot").

Carrerada de Vilafranca del Penedès a Montblanc al terme entre Alió i Vila-rodona

Abans d'arribar a una nova bifurcació, veurem, a la dreta del camí, un rètol informatiu amb la senyal en direcció a Vilardida; passat aquest, a pocs metres arribarem a la bifurcació i continuarem recta (tal i com ens indica la senyal anterior); tot i que el camí més traçat gira a l'esquerra, nosaltres seguirem recta i en direcció a una petita zona boscosa que veurem una mica més endavant (Bosc del Borràs).

Carrerada de Vilafranca a Montblanc al pas per bosc del Borràs

Passarem pel costat del petit Bosc del Borràs, que queda a la nostra dreta i a tocar del camí; arribarem a un nou rètol informatiu, en direcció Vilardida i en aquest punt tenim dues possibilitats per a continuar:
  1. Continuar pel camí més ample
  2. Continuar pel corriol que assenyala el rètol informatiu (aquest es el que està marcat amb track del GPS que s'adjunta)
Ambdós casos ens portaran al mateix punt, uns 350 metres més endavant i fent el mateix número de passos (ambdues possibilitats son paral·leles l'una amb l'altre).
En arribar al final del corriol o del camí ens trobarem en una cruïlla i continuarem pel camí del front, seguint la senyal i/o rètol informatiu que aquí veurem en direcció a Vilardida.

Carrerada de Vilafranca a Montblanc entre Alió i Vila-rodona

El camí de seguida fa un petit gir cap a la dreta i passa pel costat d'una petita edificació, semblant a una pellissa, envoltada de camp erm.

Carrerada de Vilafranca del Penedès a Montblanc

Passada la petita edificació que veurem a la dreta del camí, aquest continua en un tram recta i en direcció a una parada d'oliveres que travessarem pel mig.

El camí, en entrar a la zona d'oliveres (en l'actualitat sembla que no es treballen), el camí pròpiament es perd, dons el terra es veu mig llaurat.

Carrerada de Vilafranca del Penedès a Montblanc al seu pas entre vinyes i camps de conreu

En passar la parada d'oliveres ens trobarem amb un camp sembrat i per tant, el camí com a tal és perd del tot (segons l'època de l'any el camp pot estar sembrat o llaurat).

En aquest punt cal continuar pel marge esquerra del camp fins a trobar un pas que surt del camp i entre a un petit tram semblant a un torrent o desaigua dels camps i vinyes.

Per aquest arribarem, en poques passes, a enllaçar amb un camí asfaltat; aquí veurem un nou rètol informatiu; la senyal continua indicant la direcció cap a Vilardida, però aquesta ens dirigeix en línea recta, cap a uns camps per sota del camí asfaltat i seguint el torrent o desaigua anterior; potser que temps enrere aquest camí fos practicable però en l'actualitat és impossible continuar degut a la brutícia de males herbes que hi ha.
Així dons, en entrar al camí asfaltat "Camí de Vila-rodona a Puigpelat", cal continuar tot girant a l'esquerra i en direcció a unes grans naus, dins del polígon industrial "Les Arenelles" que veurem davant nostre; en la paret lateral d'una nau i destaca el rètol "Hormigones Prefabricados".

En deixar enrere les naus del polígon industrial, el camí asfaltat va transitant entre camps d'ametllers a banda i banda.

Arribarem a una bifurcació on seguirem pel camí asfaltat que continua recta (el camí terrós que gira a la dreta el deixarem). Una mica més endavant passarem pel costat d'un gran dipòsit d'aigua envoltat per una reixa i que queda a la nostra dreta.

Camí de Vila-rodona a Puigpelat a l'alçada d'un gran dipòsit d'aigua
Dipòsit d'aigua
Passat el dipòsit, de seguida arribarem a una cruïlla i continuarem per la nostra dreta en direcció al pont que travessa l'autopista de l'Ebre, AP-2 E-90.

Camí de Vila-rodona a Puigpelat per travessar l'autopista de l'Ebre AP-2 E-90

En travessar pel pont i seguir pel camí asfaltat, aquest comença a baixar suament en direcció a Vila-rodona que ja veurem davant nostre.

Vila-rodona i casa El Mussol
Vista de Vila-rodona
El camí asfaltat ens portarà a passar pel costat d'una casa on resta a l'entrada una placa amb el nom de "El Mussol".
Passada la casa arribarem a la carretera TP-2002 i que haurem de creuar en direcció al nucli de Vila-rodona; en aquest punt no hi ha cap pas de vianants per tant cal anar en molt de compte a l'hora de creuar-la; abans de creuar-la veurem, davant nostre i a la nostra dreta, el bar-restaurant "el racó de la vinya", i a l'esquerra veurem les cisternes metàl·liques del Celler-Cooperatiu de Vila-rodona.
Un cop creuada la carretera, continuarem en direcció al poble de Vila-rodona, tot passat pel costat de la rètol amb el nom de la vila.

Rètol a l'entrada de Vila-rodona

Just passat el rètol del nom del poble, es aconsellable canviar de vorera i passar cap a l'esquerra de la carretera, tot passant pel costat de la façana del Celler-Cooperatiu, dons en aquesta banda de la carretera hi ha vorera per a vianants; en aquest punt no hi ha un pas de vianants per creuar la carretera, pel que cal anar en compte a l'hora de canviar de vorera.

Celler-Cooperatiu de Vila-rodona
Continuant per la vorera esquerra i en direcció a nucli de Vila-rodona, la carretera fa un gir cap a la dreta i travessa per un pont el riu Gaià.

El riu Gaià al seu pas per Vila-rodona
Riu Gaià
Passat el pont sobre el riu Gaià, cal continuar pel carrer de Pau Robert i Rabadà i en direcció a la zona esportiva, entra d'altres. Al final d'aquest carrer travessarem el carrer Vilardida i continuarem per un carrer en lleugera pujada i a mig asfaltar i que accedeix a un descampat; per aquest tram accedirem a la carretera TV-2443 que deixarem per continuar per una petita avinguda arbrada cap a la zona esportiva i escolar.
En aquesta zona d'esbarjo i sota un petit bosc de pins hi han unes taules de picnic on es pot fer una parada a descansar i aprofitar per a fer un bon esmorzar.

Continuarem pel "Camí de les Pinetelles", actualment asfaltat en tot el seu recorregut i passarem pel costat del cementiri municipal de Vila-rodona, a les afores del poble.
A partir d'aquest punt anirem veient, escalonadament, les marques o senyals de color groc del Camí de Sant Jaume de Compostela, però en direcció contrària a la nostra.

Marge de pedra seca al camí de les Pinetelles entre Vila-rodona i Rodonyà amb una senyal del Camí de Sant Jaume de Compostela
Marge de pedra seca amb una senyal del
Camí de Sant Jaume de Compostela
Aquest tram del camí és força suau en bona part del seu recorregut i anirem passant entre vinyes i camps de cultiu que ens mostren una bona gama de colors i també d'olors.

Camí de les Pinetelles entre Vila-rodona i Rodonyà

Camí de les Pinetelles
Transitarem una bona estona pel Camí de les Pinetelles; aquest ens portarà a passar per sobre d'un petit i gairebé inapreciable pont que creua el torrent de les Pinetelles, a la dreta i el torrent de Mas Serrà a l'esquerra (tot i ser el mateix torrent, a cada banda del camí te un nom diferent).
Passat el torrent arribarem a una bifurcació i continuarem pel camí asfaltat (no seguir el camí terrós de l'esquerra); en aquest punt comença una llarga pujada, que en un primer tram és força pronunciada i més endavant es va suavitzant; al camí asfaltat en pujada s'acaba al pas pel costat del Mas de la Pansa.

Camí al pas del Mas de la Pansa
El Mas de la Pansa
A l'entrada del camí que va fins el Mas de la Pansa, que queda barrat per una cadena, continuarem i el camí fa una gir cap a l'esquerra per a posar-se paral·lelament a l'autopista AP-2 E-90; unes passes més endavant ens trobarem la carretera TV-2444 i girarem a la dreta per continuar per aquesta un petit tram, concretament pel pont que travessa l'autopista i al final del pont, cal girar a l'esquerra per continuar per un altre camí asfaltat que igualment torna a anar paral·lel a l'autopista.

Carretera TV-2444 per sobre del pont de l'autopista AP-2 E-90
Pont de l'autopista
El camí asfaltat ens portarà fins a una bifurcació, on cal deixar l'asfalt i continuar pel camí terrós de l'esquerra i que continua paral·lel a l'autopista.

Camí prop de Rodonyà

Per aquest camí terrós i passats uns 200 metres arribarem a un altre camí, novament asfaltat; a l'esquerra hi ha un pont que travessa per sota l'autopista i a la dreta continua el camí en direcció a Rodonyà; així dons aquí girarem a la dreta i seguirem per aquest que és l'antic camí Ral.

Per aquest camí asfaltat continuarem fins a trobar-nos davant d'una rotonda de la carretera C-51; en aquest punt no hi ha cap pas de vianants per travessar la carretera i accedir al poble de Rodonyà, així dons i anant en molt de compte, travessarem la carretera tot passant pel mig de la rotonda.

Camí d'accés a la rotonda la C-51 a Rodonyà
Rotonda a la C-51 a Rodonyà
Rotonda a la carretera C-51 a Rodonyà

Una vegada travessada la C-51 per aquesta rotonda, cal dirigir-se cap al poble de Rodonyà; pel primer carrer d'entrada veurem el cementiri municipal a la nostra esquerra; davant nostra ens fixarem amb uns rètols o senyals i seguint la direcció a la benzinera i al restaurant Mas Pagés, entre d'altres, girarem a la dreta pel primer carrer de les Oliveres i aquest ens portarà a una nova rotonda de la carretera C-51z; creuarem la carretera pels passos de vianants que hi ha i continuarem fins a topar-nos amb un mur i en aquest punt cal girar a la nostra esquerra, per continuar paral·lelament a la carretera C-51z fins arribar al primer carrer a la dreta, carrer de la Diputació; a l'esquerra d'aquest carrer hi ha el consultori mèdic i la Cooperativa Agrícola de Rodonyà, on destaquen els seus dipòsits d'acer inoxidable; al final del carrer enllaçarem amb el carrer Sant Jordi, que seguirem tot girant a l'esquerra i seguint per aquest fins a enllaçar amb el carrer del Metge Teixidor + carrer Sant Joan i fins a la plaça Major.

Plaça Major de Rodonyà
A la plaça Major, al centre del poble, resten ubicats el Castell de Rodonyà, l'església de Sant Joan Baptista i l'Ajuntament.

Castell de Rodonyà i església de Sant Joan Baptista de Rodonyà
Castell de Rodonyà i església de Sant Joan Baptista
Deixarem la Plaça Major i seguint pel costat de l'església de Sant Joan Baptista, girarem a la dreta pel carrer de l'Església; aquest ens portarà a les afores del poble i en direcció a la barriada de Les Casetes de Rodonyà.

Barriada de les Casetes de Rodonyà
Les Casetes de Rodonyà
En arribar a Les Casetes de Rodonyà veurem un rètol informatiu que ens orientarà cap a Masllorenç, tot girant a l'esquerra; en aquest punt tornarem a trobar-nos el camí o Carrerada de Vilafranca del Penedès a Montblanc; durant un tram d'uns 1200 metres aquest camí està asfaltat.
Passat aquests metres, arribarem a una bifurcació i deixarem el camí asfaltat que continua cap a la dreta i cal seguir pel camí recta o de l'esquerra en un tram de camí terrós.

Camí o Carrerada de Vilafranca del Penedès a Montblanc al pas per Rodonyà
Bifurcació
Per aquest tram del camí arribarem fins a la carretera TP-2045, on abans de travessar-la veurem un nou rètol informatiu en direcció a l'Ermita de Santa Cristina.

Rètol informatiu i carretera TP-2045 a Rodonyà

En creuar la carretera TP-2045 seguirem pel camí terrós que hi ha just davant i que continua en direcció a l'ermita de Santa Cristina; el poble de Rodonyà quedarà a la nostra dreta.

Continuarem pel camí o Carrerada de Vilafranca del Penedès a Montblanc sense deixar-lo ni a dreta ni a esquerra en cap moment; aquest ens portarà, després d'una petita i lleugera pujada a una bifurcació on veurem un nou rètol informatiu en direcció a l'ermita de Santa Cristina i on també ens podrem anar fixant amb algunes de les senyals grogues del "Camí de Sant Jaume de Compostela" que anirem trobant, però sempre en la direcció contrària a la nostra.

Carrerada de Vilafranca del Penedès a Montblanc en direcció a l'ermita de Santa Cristina

Per aquest camí ample i força confortable farem un bon passeig fins arribar a la Masia de Cal Cabellut; durant tot el trajecte hi veurem les senyals o fletxes grogues del "Camí de Sant Jaume de Compostela".

Masia de Cal Cabellut

Camí i Masia de Cal Cabellut
Aquesta masia, construïda al segle XVIII, fou en el seu temps un important hostal i feia d'allotjament als carreters que passaven per aquestes contrades.
En un dels laterals de la paret davantera de la masia es pot veure una placa commemorativa d'uns fets tràgics que van ocórrer a principal de l'any 1800.

Placa commemorativa a la masia de Cal Cabellut
Placa commemorativa
Passada la Masia el camí és fa més irregular i una mica més endavant ens trobarem davant d'una curta, però forta pujada, al final de la qual ja entrarem dins del terme municipal de La Bisbal del Penedès. Just al final de la pujada, a la dreta del camí, veurem un gran rètol amb informació, entre d'altres, de la masia de Cal Cabellut que hem deixat enrere.
Situats en aquest punt restarem de nou en una bifurcació i on també veurem un nou rètol informatiu que ens orientarà, tot seguint per la nostra esquerra, en direcció a l'ermita de Santa Cristina i Vilafranca del Penedès.

Carrerada de Vilafranca del Penedès a Montblanc al pas per l'ermita de Santa Cristina (La Bisbal del Penedès)

Unes poques passes més enllà ja veurem l'ermita de Santa Cristina, davant de la qual veurem una plaça amb una font en el seu lateral i el que va ser en el seu dia, la torre de la campanar de l'ermita (actualment desapareguda).

Ermita de Santa Cristina de La Bisbal del Penedès
Ermita de Santa Cristina
Ens situarem a la placa cimentada i a tocar de l'ermita de Santa Cristina i de les escales que porten a la font de Santa Cristina (actualment enrunada), podrem veure una bonica postal de les terres del Penedès i fins de la mar Mediterrània.

Deixarem l'ermita i continuarem pel camí terrós que surt de la plaça cimentada just al costat de la petita baixada també cimentada per la que s'accedeix a aquesta plaça.
Aquest camí ens portarà a enllaçar amb un altre camí principal en baixada i que està força deteriorat degut a les pluges que han fet que es facin sots. Quan aquest camí fa un pronunciat gir a l'esquerra el deixarem i continuarem pel camí o corriol que veurem davant nostra i que es fica cap al lateral de la muntanya, entre pins i vegetació.

Camí Ral entre l'ermita de Santa Cristina i la Masia de Ca l'Arboset
Camí Ral
El corriol pel que ara passarem és l'antic Camí Ral que unia les terres del Penedès i de l'Alt Camp; en el seu dia aquest corriol n'era el camí, més ample, pel que els carreters d'una i l'altre banda del Coll de Santa Cristina (Coll de l'Alberic o Coll de la Rubiola) transporten les seves mercaderies i en l'actualitat encara es poden veure les traces que feien les rodes del carros per sobre dels pedregars, passant una i altre vegada per aquests indrets.

Pel Camí Ral farem un bonic passeig d'aproximadament 1500 metres sempre en suau i constant baixada, entre bosc i algunes parades d'oliveres; el camí te zones una mica irregulars i pedregoses, però no te cap dificultat; ens podem aturar a veure algunes de les roderes de carros que han quedat gravades en el pas del temps.

Camí Ral entre l'ermita de Santa Cristina i la Masia de Ca l'Arboset
Camí Ral
El camí Ral ens portarà fins a la Masia de Ca l'Arbocet; al igual que l'anterior Masia de Cal Cabellut, aquesta Masia fou un important hostal i feia d'allotjament dels carreters que feien el trajecte entre El Penedès i l'Alt Camp i la Conca de Barberà.

Masia de Ca l'Arbocet a La Bisbal del Penedès
Masia de Ca l'Arbocet
El acabar-se el Camí Ral, per anar a la Masia de Ca l'Arbocet haurem de girar a la dreta per accedir a l'esplanada de davant de la masia; per continuar, un cop acabat el camí Ral, haurem de girar a la l'esquerra i en direcció a l'antiga carretera C-51, paral·lela a la nova carretera C-51.
En entrar a la carretera cal girar a la dreta i hem de situar-nos a la vorera de l'esquerra d'aquesta; cal anar en compte del transit que hi circula.

Per la carretera i passats uns 100 metres veurem una entrada amb grava a l'esquerra cap al voral de la carretera i que baixa lleugerament en direcció a un petit pas subterrani sota la nova carretera C-51.

Carretera C-51

Pas subterrani sota la nova carretera C-51 a La Bisbal del Penedès
Pas sota la carretera C-51
Passarem per sota de la carretera C-51, anant en compte dons te poca alçada, i en arribar a l'altre banda, a l'esquerra, veurem una petita pujada per la que accedirem a un camp erm; continuarem per aquest camp uns 120 metres, caminant paral·lelament a la carretera, però en la direcció contrària a la que havien fet fins ara; al final del camp ens incorporarem a l'antic camí Ral o carrerada de Vilafranca del Penedès a Montblanc.
Seguirem per aquest camí, entre camps de vinya i ametlles, fins arribar a l'alçada de la Masia de Cal Llagostera, una masia totalment reformada i dedicada al turisme rural.

Camí Ral o Carrerada de Vilafranca del Penedès a Montblanc, a l'alçada de la Masia de Cal Llagostera a La Bisbal del Penedès
Camí Ral i Masia de Cal Llagostera
En arribar a la Masia de Cal Llagostera, s'acaba el camí terrós i enllaçarem amb la carretera T-240; en accedir a la carretera girarem a l'esquerra i continuarem per aquesta, pràcticament fins a l'entrada a La Bisbal del Penedès (cal anar en compte per la carretera, dons no hi ha gaire vorera i sempre hi ha transit de vehicles).
Transitarem uns 700 metres per la carretera fins a creuar pel pont sobre el Torrent de Mas Tarragó i una vegada creuat aquest la carretera fa un gir a l'esquerra; en aquest punt cal estar atents dons durant un tram deixarem la carretera, per continuar per un camí terrós que veurem a la dreta de la carretera; l'entrada a aquest camí no s'aprecia gaire i com a referència cal seguir les senyals grogues del Camí de Sant Jaume de Compostela.

Carretera T-240 a la Costa Blanca de La Bisbal del Penedès

Com hem anat caminant per la carretera sempre pel voral de l'esquerra i ara cal creuar la carretera cap al voral de la dreta per continuar pel camí, estarem atents al transit a l'hora de creuar la carretera.

Seguirem el camí o corriol per entre un petit bosc de pins i vegetació, mirant de anar trobant les senyals grogues del Camí de Sant Jaume de Compostela; la zona per la que passarem és coneguda com La Costa Blanca i el Bosc del Faló.
Seguint les marques grogues, sortirem de la zona boscosa i accedirem a un camí més ample i unes poques passes més enllà novament enllaçarem amb la carretera T-240; en entrar a la carretera, veurem davant nostre una creu de pedra, a la part dreta de la carretera.

Creu de Pedra a la carretera T-240 de La Bisbal del Penedès
Carretera T-240 i Creu de Pedra
Passada la Creu de Pedra, a uns 100 metres, veurem a l'esquerra un camí terrós; deixarem dons la carretera i continuarem per aquest camí en direcció a La Bisbal del Penedès.

Camí d'accès a La Bisbal del Penedès

El camí terrós ens portarà a entrar al poble de La Bisbal del Penedès pel carrer General Romagosa; continuarem pel carrer de la Verge de Fàtima (a tocar de l'ermita de Fàtima al costat d'un parc infantil); creuarem el Passeig de Lluís Companys, un petit parc arbrat i de lleure; en creuar-lo girarem a la dreta, per anar fins al carrer de Santa Cristina; continuarem per aquest carrer un llarg tram, que inclou una baixada, que ens portarà a travessar pel pont de "la riba" la riera de La Bisbal; continuarem pel carrer de La Baixada del Pont i seguidament per una escales accedirem a la plaça Major, on resta ubicat l'antic Castell de La Bisbal, avui Centre Municipal de Cultura; per la dreta seguirem pel carrer Major fins a entrar a la plaça de l'església; seguint el carrer Major passarem per davant de l'Ajuntament i seguidament i pel primer carrer a l'esquerra, accedirem a la plaça Sant Jordi i carrer Dr. Robert i que formen l'artèria més castellera de La Bisbal i on cada 15 d'Agost és celebra la tradicional diada castellera per la festa de la Mare de Déu d'Agost a La Bisbal del Penedès.
Fins no fa gaire temps, aquesta plaça era coneguda en el mon casteller com "La plaça més castellera sense colla pròpia", avui a La Bisbal del Penedès podem gaudir de la colla local dels "Bous".

Plaça Sant Jordi i carrer Dr. Robert de La Bisbal del Penedès
En aquest punt donarem per finalitzada la ruta entre la plaça castellera de Valls i la plaça castellera de La Bisbal del Penedès.