dijous, 15 de juny del 2017

VILANOVA I LA GELTRÚ - ARBOÇ - SANTA OLIVA
GR-92, per l'interior

GR-92 Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva

Vilanova i la Geltrú és un municipi i capital situat a la comarca del Garraf; el municipi és el resultat de la unió del municipi de Vilanova i del nucli de La Geltrú i que antigament n'era independent i formava part del veí municipi de Cubelles.

Des de Barcelona, hi ha varies opcions: 1) des de la Ronda del Litoral B-10 en direcció a Tarragona-Lleida i Aeroport fins a la sortida 19 per continuar per la C-32 en direcció Sitges-Tarragona B-20, C-32, B-22; continuar per la C-32 fins a Castelldefels i dues opcions, 1a) sortida 42 i continuar per la C-31 per les Costes del Garraf fins a Sitges i Vilanova i la Geltrú ó 1b) continuar per la C-32 autopista  Pau Casals fins a Vilanova i la Geltrú; 2) des de la Ronda de Dalt fins a trobar la C-32 i continuar fins a Castelldefels i seguir les mateixes indicacions anteriors; altres opcions consultar.
Des de Tarragona, sortida per l' A-7 i continuar per l'autovia del Mediterrani i N-340 fins a l'alçada de El Vendrell i dues opcions, 1a) seguir per la C-31 en direcció a Calafell, Cunit i Vilanova i la Geltrú ó 1b)  abans d'arribar a El Vendrell continuar per la C-32 autopista Pau Casals fins a Vilanova i la Geltrú.
El tren és també una molt bona opció per arribar fins a Vilanova i la Geltrú; posteriorment, un cop finalitzada la ruta a Santa Oliva, hi han serveis de transport públic que poden portar-nos fins a les estacions de tren més properes, l'Arboç, El Vendrell, Calafell o Sant Vicenç de Calders.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderat. No te cap dificultat més enllà de la distància que cal recorre. No te cap risc. El camins i les cruïlles estan ben indicats. Majoritàriament el camí és còmode, per terreny llis, excepte la zona més muntanyosa entra la Serra del Teixidor i la Serra Mala.
DISTÀNCIA RECORREGUDA: 24,12 km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 5 hores i 6 minuts en total (4 hores i 29 minuts en moviment + 36 minuts aturat); 5,4 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Abans de començar la caminada, tenir clar quina mena de ruta es farà i que s'ajusti al nostre nivell i no sobreestimar les nostres capacitats; aquesta ruta és fàcil, però cal tenir-ne alguna referència i com estem físicament per a dur-la a terme; assegurar-se de portar el material imprescindible i necessari per a realitzar la ruta i si pot ser un mapa, una brúixola i un GPS amb el track marcat que ens facilitarà el recorregut; menjar i aigua en quantitat suficient; protector solar i roba per protegir-nos del sol; el dia abans cal informar-se de la predicció meteorològica; començar la ruta de bon matí, quan la fresca del dia es més agradable i sempre acompanyats de la llum del sol; durant la ruta, cal calcular el temps que puguem estar per fer-la en la seva totalitat, en funció de les nostres pròpies possibilitats i comptant la resta de les persones que ens poden acompanyar (parades per descansar, menjar, fer fotos...); no fer la ruta en solitari si es possible; seguir sempre les senyals de la ruta (en aquest cas blanques i vermelles); emportar-se les deixalles per dipositar-les posteriorment on correspongui; portar telèfon i recarrega suficient; deixat dit a familiars i/o amics de la ruta que farem
DESTACATS: Vilanova i la Geltrú, Barraques de Pedra Seca, Parc del Garraf, Mas de l'Artís, Masos i Masies, poble abandonat de Cal Balaguer, Castell de Castellet, Arboç i Santa Oliva
PUNT DE SORTIDA: Hi ha dues possibilitats a triar:
  1. Plaça de la Vila de Vilanova i la Geltrú, on és marcat l'inici del track de GPS que s'adjunta
  2. El punt on el Camí Ral travessa el torrent de la Pastera i comença el Camí del Mas de l'Artís; aquest punt del camí també es farà si es tria com a punt de sortida l'opció 1.
PUNT D'ARRIBADA: Carrer de Mossèn Antoni Paradís de Santa Oliva (Baix Penedès)
PUNT MÉS ALT: Camí Vell de Canyelles (311 metres)
PUNT MÉS BAIX: Plaça de la Vila de Vilanova i la Geltrú (25 metres)
GPS: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/vilanova-i-la-geltru-arboc-santa-oliva-gr-92-cami-per-linterior-18240888

Situats a la plaça de la Vila de Vilanova i la Geltrú i d'esquena a la façana de l'ajuntament, deixarem la plaça seguint cap a la nostra dreta i continuant pel carrer del Caputxins, en direcció a la muntanya.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Plaça de la Vila de Vilanova i la Geltrú - GR-92 Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Plaça de la Vila
Continuarem per carrer del Comerç, plaça de Pau Casals, plaça de la Diputació i carrer de les Premses.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Sant Antoni Abat - Vilanova i la Geltrú - GR-92 Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Campanar de l'església de Sant Antoni Abat.
vista des de la plaça de Pau Casals
Al final d'aquest darrer carrer, entrarem al carrer de la Pastera i continuarem per la nostra esquerra, cap a la plaça dels Jardins d'Apol·lo i seguint pel carrer del Raval de la Pastera, carrer paral·lel i a tocar del Torrent de la Pastera; arribarem de seguida a la Ronda Ibèrica i que creuarem pel pas de vianants, continuant pel camí terrós que veurem davant nostra i en direcció a la Torre d'en Garrell (aquest camí segueix paral·lel al Torrent de la Pastera).

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Torre d'en Gatell - Vilanova i la Geltrú - GR-92 Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Torre d'en Garrell
La Torre d'en Gatell, és una construcció que data de l'any 1874 i fou construïda durant la Segona Guerra Carlina com a element defensiu de la vila.

El camí terrós, paral·lel al torrent de la Pastera, ens portarà fins a trobar-nos un tram de carrer asfaltat i davant mateix del pas per sota de la C-31 i que creuarem. En aquest punt veurem senyals blanques i vermelles del GR-92 i que seguirem.
Una vegada hem creuat per sota la C-31 arribarem, de seguida, a una bifurcació, on continuarem per un altre camí terrós, seguint la senyal del rètol informatiu que en aquest punt trobarem; seguirem en direcció al Mas de l'Artís i Castellet.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; GR-92 Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva

Seguint les senyals blanques i vermelles pintades que anirem veient, arribarem a una nova bifurcació; el camí a la dreta i en baixada ens portaria cap al torrent de la Pastera i per tant, NO el seguirem; continuarem pel camí a l'esquerra, que ens portarà a passar pel costat d'un rètol informatiu i en direcció al Mas de l'Artís i Castellet; en aquest punt el tram es asfaltat.

En aquest punt enllaçarem amb el tram del GR-92 que be des de Sant Pere de Ribes; també és el lloc assenyalat en el punt de partida número 2.

Continuarem pel "Camí del Mas de l'Artís", en un tram asfaltat i seguint les marques o senyals blanca i vermella del GR-92.

Aquest camí ens portarà a passar per sota d'una canal d'aigua i passat aquest el camí fa un gir a la dreta; cal seguir recta sense desviar-se del camí principal en direcció al Mas de l'Artís.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva;

El camí asfaltat continua i més endavant passarem pel costat d'un petit nucli de cases, a la nostra dreta; passades aquestes quatre cases, el camí, ara en lleugera pujada, continua asfaltat, fins que aquest deixa de tenir pendent i s'acaba l'asfalt.
En seguir pel camí terrós veurem com aquest està molt ben condicionat.

De seguida arribarem a una bifurcació davant mateix de la C-32; a la bifurcació seguirem per la nostra esquerra en direcció a la Mas de l'Artís (un rètol informatiu ens ho anuncia); aquest camí fa una quasi inapreciable baixada per situar-se davant d'un túnel per sota de la C-32.

Túnel per sota de la C-32
Travessarem la C-32 per aquest túnel i des d'aquest punt comença una suau, però continuada pujada per un tram asfaltat d'uns 400 metres. Ara a la nostra esquerra queda el torrent de la Pastera.

Barraca de pedra seca a tocar del camí
Pels voltants d'aquesta zona es veuen algunes construccions de "barraques de pedra seca" i que malauradament, en forces casos, estan molt deteriorades i fins i tot en estat ruïnós.

Al camí ens portarà a passar a tocar del Maset del Safont, a la nostra esquerra. Just a l'entrada d'aquest Maset hi ha un rètol informatiu que indica que estem entrant al "Parc del Garraf".

Camí dins del Parc del Garraf
El camí terrós, amb algun petit tram asfaltat, te una lleugera pujada en direcció al Mas de l'Artís; en un punt del camí, indicat amb les marques blanca i vermella del GR, aquest continua cap a la dreta per un corriol pel mig del bosc, però en aquest punt tenim dues opcions:
  1. Continuar seguint mes marques o senyals blanques i vermelles cap a la dreta; cal baixar dos esgraons i continuar per un corriol que s'endinsa pel mig del bosc (Fondo del Mas de la Fam) i en direcció al Mas de l'Artís; (aquest tram de camí està marcat en la ruta del GPS que s'adjunta)
  2. Continuar el camí ample en lleugera pujada i fins arribar al Mas de l'Artís
Dues direccions cap al Mas de l'Artís
Tant per l'un com per l'altre camí cal arribar fins al Mas de l'Artís, una masia situada al Nord-Oest del terme de Vilanova i la Geltrú, sota als estreps de la serralada de l'Àliga i al peu de l'antic camí de Canyelles a Cubelles. Aquest Mas te els seus orígens en una donació feta pel rei Jaume I a Josep Artís l'any 1257.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Mas de l'Artís - GR-92 Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Mas de l'Artís
Per davant de la Masia de l'Artís continua el camí ample, ara en una gairebé inapreciable i lleugera baixada, seguint les marques blanca i vermella del GR; aquest ens portarà fins a un nova bifurcació i en aquest punt cal continuar per la nostra esquerra, seguint les indicacions del rètol informatiu que en aquest punt veurem; en direcció a Castellet pel Fondo de les Oliveres.

Bifurcació passat el Mas de l'Artís
En direcció a Castellet, farem uns 350 metres fins a arribar a una nova bifurcació, on veurem un petit rètol amb la marca del GR-92; arribats a aquest punt, continuarem per la nostra dreta i de seguida a l'esquerra.

Bifurcació dreta-esquerra
Continuarem, ara, per un camí molt agradable, tot envoltat de pins i vegetació diversa i que ofega la calor, donant una agradable sensació de frescor; aquest camí s'endinsa pel Fondo de les Oliveres.

Camí pel Fondo de les Oliveres
Durant un llarg tram pel camí del Fondo de les Oliveres, veurem alguna senyal blanca i vermella pintada a la soca d'algun arbre i també alguna senyal o rètol informatiu.

Bifurcació i rètol
Pel Fondo de les Oliveres, arribarem a una nova bifurcació, on veurem un rètol informatiu; en aquest punt continuarem seguint en direcció al Fondo del Teixidor i Castellet i l'Arboç.
En aquest punt deixarem la zona del Camí del Fondo de les Oliveres i continuarem, ara, pel Camí Perdut de Torrelletes.

El Camí Perdut de Torrelletes, ens portarà a trobar una nova bifurcació, on novament un rètol informatiu ens orientarà cap al Fondo del Teixidor i Castellet i l'Arboç.

Bifurcació al Camí Perdut de Torrelletes
Continuarem per la nostra dreta, seguint les indicacions del rètol informatiu; el tram de camí pel que ara passarem està força malament, però no suposa cap dificultat; el camí va fent una corba cap a l'esquerra i passats uns 120 metres des de l'anterior bifurcació, arribarem a un punt on cal estar atents per no equivocar-nos.
Quan el camí tendeix a girar cap a l'esquerra i comença una pujada, deixarem de seguir-lo per continuar per un corriol que veurem davant nostre i que s'endinsa cap al bosc de pins i vegetació; un petit rètol situat en aquest punt ens orientarà.

Bifurcació cap al Fondo del Teixidor
Continuarem pel Sender GR-92, ara per un corriol i ens endinsarem cap al Fondo del Teixidor; aquest corriol, durant un llarg trajecte, anirà transitant pel mig d'un profund i atapeït bosc; aquest corriol anirà agafant desnivell positiu de forma suau i progressiva.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; fondo del Teixidor; GR-92 Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Cireres de Pastor al Fondo del Teixidor
El corriol ens portarà fins al Camí Vell de Canyelles, la part més alta de tot el recorregut; en arribar a aquest camí trobarem un nou rètol informatiu, en direcció a Cal Balaguer, Castellet i l'Arboç.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; camí vell de Canyelles; GR-92 Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Camí Vell de Canyelles

El corriol pel hem anat transitant (Sender GR-92), empalma, en la part més alta del nostre recorregut, amb un camí més ample; un petit rètol ens orientarà cap a Castellet i Pantà de Foix (continuarem en direcció oest).

Seguirem les nostres passes per aquest camí i poc després ens trobarem una bifurcació; en aquest punt veurem un nou petit rètol que ens indica dues possibles direccions cap a Castellet; en el nostre cas continuarem en direcció oest seguint el GR-92 (no seguir a la dreta pel GR-92-3).

També, en aquest punt, ens podem trobar una cadena que impedeix continuar; aquesta prohibició no es efectiva per els caminants, dons només deu ser efectiva per el trànsit rodat (cotxes...); per tant, sense cap temor, continuarem endavant.

Arribarem de seguida a una nova bifurcació i aquí continuarem per la dreta, sense deixar el camí.

Més endavant arribarem a una nova bifurcació; en aquest punt seguirem per l'esquerra seguint la marca del GR-92 en direcció a Castellet; el camí que continua cap a la dreta arriba fins les restes de La Casa Alta.

Bifurcació al Pla de La Casa Alta
GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Resta de la Masia de la Casa Alta
La Casa Alta
El camí ens portarà a passar el costat de les restes de la Masia de Cal Cassanyes; passarem pel costat de la masia, quedant-nos aquesta a la nostra esquerra.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Restes de la Masia de Cal Cassanyes
Cal Cassanyes, abans d'arribar-hi i  un cop passada
El camí, sempre en molt bon estat, ens portarà fins a una nova bifurcació, a l'alçada de les restes de la masia de Cal Cremat, que quedarà a la nostra dreta en mig del bosc.

En arribar a aquesta bifurcació, deixarem el camí ample i seguint la senyal del GR-92 que aquí veurem, continuarem pel camí d'enfront nostre.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Cal Cremat; GR-92 Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Bifurcació a l'alçada de Cal Cremat
Ens endinsarem pel mig de la zona boscosa per un corriol i aquest ens portarà fins el petit poble abandonat de Cal Balaguer.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Restes del poble abandonat de Cal Balaguer
Cal Balaguer
Aquest poble abandonat, que està ubicat dins del terme municipal de Castellet i La Gornal, tenia al segle XIX, 7 cases habitades (1- Cal Balaguer, 2- Cal Gat Negre, 3- Cal Pastor Xic, 4- Cal Pigot, 5- Cal Feliana Vell, 6- Cal Feliana Nou, 7- ¿¿???); actualment només s'hi respira aire de tranquil·litat i solitud, on el temps n'és aturat des de ja fa molt.

Deixarem les cases de Cal Balaguer i continuarem pel corriol, que ara, per sobre d'un llit rocós, anirà baixant de forma continuada.
La baixada es per un corriol, que antigament devia de ser més ample, dons es veuen en alguns trams, les roderes que els carros deixaven quan passaven per aquí, una i altre vegada i van anar desgastant i dibuixant la pedra.
Aquest actual corriol transita per la Serra Mala, que potser al mateix nom ja indica que es un indret força aspre i rocós.
La baixada es força llarga i durant una bona estona anirem davallant per aquesta zona pedregosa, pel que cal anar en compte de no acabar amb els nostres ossos pel terra.

El corriol i les nostres passes ens portaran cap al Fondo del Perot, on ens caldrà travessar el Torrent del Llampeig.

En travessar el torrent es segueix el corriol, mirant de no perdre les marques blanca i vermella del GR-92; el corriol inicia una suau pujada, que ens portarà a passar pel costat d'una pallissa, que queda a la nostra esquerra; passarem per sota d'una línea d'alta tensió; el corriol transita per entre camps de vinya a banda i banda; més endavant arribarem a una bifurcació, on el camí de l'esquerra ens portaria cap a la Masia de Cal Viudes, però NO hi arribarem, i el que farem es continuar pel costat dret a tocar d'un gran mur d'obra amb pedra a la dreta i una tanca metàl·lica a l'esquerra; aquest camí ens portarà al bosc que tenim davant nostre.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Masia de Cal Viudes; GR-92 Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Bifurcació a tocar de la Masia de Cal Viudes
Entrarem a la zona boscosa i anirem buscant les marques blanca i vermella del GR-92; continuarem pujant suaument i el corriol ens portarà fins a l'esplanada que hi ha davant de l'església de Sant Pere de Castellet.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Església Sant Pere de Castellet - GR-92
Final del corriol i entrada a l'esplanada de l'església de Sant Pere
Font
Quan el corriol s'acaba i accedim a l'esplanada, a la nostra esquerra veurem una petita font d'aigua. Davant nostra queda l'església parroquial de Sant Pere de Castellet; de l'església de Sant Pere ja se'n tenen referències al segle XII; d'estil romànic, d'una sola nau i amb volta de canó; està situada a la part més alta del poble de Castellet, a tocar el Castell.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Església de Sant Pere de Castellet - GR-92 Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Església de Sant Pere de Castellet
GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Església de Sant Pere de Castellet - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva

Per unes escales, a tocar de la plaça de la Rectoria de Castellet, deixarem l'església i anirem en direcció al Castell i poble de Castellet.

Escales i portal de l'església de Sant Pere
En baixar per les escales veurem una bonica imatge del Pantà de Foix i de la Torre del Castell.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Panta del Foix - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Pantà del Foix
GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Castell de Castellet - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Castell de Castellet
Continuarem en direcció a la part davantera del Castell, on és ubicada la seva entrada principal, just a tocar de les primeres cases del poble de Castellet.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; carrer del Castell de Castellet - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Carrer del Castell a l'entrada del nucli de Castellet
Ens situem a la plaça i/o carrer del Castell on és situada l'oficina del Parc del Foix. En aquesta plaça podrem contemplar la façana principal del Castell i la bonica vista cap al Pantà de Foix.

Castell de Castellet

Deixarem la plaça i continuarem pel carrer del Castell, tot passejant pel centre del poble de Castellet. El carrer es en lleugera baixada i ens portarà fins a trobar-nos amb el carrer del Forn; a meitat d'aquest carrer, a la nostra dreta, veurem unes escales per les que baixarem fins a arribar a un aparcament de cotxes.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Escales a Castellet - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Escales
En arribar a la zona d'aparcament veurem un rètol informatiu; seguirem les senyals en direcció a la carretera de Torrelletes, Corral de Rafeques i creuar riera (GR-92).

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Rètol informatiu a Castellet - GR-92,Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva

Cal estar atents, dons durant uns metres, transitarem per la carretera BV-2115 i en una cruïlla; deixarem la carretera, a l'esquerra, que va a l'Arboç (creuant el riu Foix) i continuarem per la carretera BV-2117 en direcció a Torrelletes, Les Masuques i Pantà de Foix.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; cruïlla a Castellet - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Cruïlla
Uns pocs metres més endavant, deixarem la carretera BV-2117 i seguirem per una pista asfaltada a l'esquerra.

Quan aquesta pista fa un gir cap a l'esquerra, passarem pel costat del Moli Vell; la pista segueix un petit tram el marge esquerra del riu Foix i més endavant el creuarem, per continuar seguint la riera de Marmellar.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Pas per creuar el riu Foix - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Pas per creuar el Riu Foix
Una vegada creuat el riu Foix, continua la pista asfaltada durant un tros i fins arribar a una bifurcació; en aquest punt deixarem la pista i continuarem pel camí terrós d'enfront, seguint les marques del GR-92 en direcció a l'Arboç.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Bifurcació riera de Marmellar Arboç - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Bifurcació
Continuarem per aquest camí, que continua paral·lel a la riera de Marmellar, fins arribar a una nova bifurcació on veurem un rètol informatiu en direcció a l'Arboç; seguirem pel camí d'enfront o per la nostra esquerra; el camí de la dreta ens portaria el Corral de Rafeques.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Bifurcació a l'Arboç - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Bifurcació a l'Arboç
En aquest punt retroben una pista asfaltada i que ens portarà a creuar la riera de Marmellar; la pista continua fins a trobar una bifurcació, on continuarem per la nostra dreta i novament per un camí terrós.

En aquest punt les marques del GR-92 van a la nostra esquerra, però ambdues opcions són valides, dons més endavant es retroben abans d'entrar a la població de l'Arboç i la distància recorreguda es la mateixa.

Seguint per la dreta, el camí continua fins a trobar una nova bifurcació, on la pista torna a ser asfaltada; continuarem per la nostra esquerra (direcció oest), pel Camí de la Riera; al fons veurem la població de l'Arboç on destacarà la torre de la Giralda.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; La Giralda de l'Arboç - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
La Giralda des de les afores de l'Arboç
No deixarem en cap moment el camí asfaltat fins gairebé arribar a l'Arboç; en una darrera bifurcació, continuarem per la nostra esquerra; NO seguirem per la dreta que accedeix directament a una rotonda de la carretera N-340, tot i que hi puguem veure marques blanques i vermelles del GR-92, dons no hi ha pas de vianants i és perillós degut al força volum de trànsit.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Camí de la Riera - GR-92, Vilanova i la Geltrú A Santa Oliva

Passada la bifurcació arribarem a un Stop per entrar a la carretera TP-2115; en aquest punt girarem a l'esquerra (a la dreta ens portaria a la mateixa rotonda anteriorment esmentada); uns pocs metres més endavant girarem a la dreta, per un altre rotonda i continuarem per un tram asfaltat (antiga carretera de Castellet) i aquesta ens portarà fins a la carretera N-340.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; N-340 - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva

En aquest punt tampoc no hi ha pas de vianants, però si anem en molt de compte podrem travessar la carretera i continuar pel carrer o Baixada de Bonsoms que queda just al davant.

Alternativa a aquest pas:

Si no es vol creuar la carretera en aquest punt, cal seguir per l'esquerra en direcció a les primeres cases de l'Arboç i pel voral de la carretera N-340 o Avinguda dels Herois del 1808; passats uns 350 metres arribarem a un pas de vianants controlat per un semàfor; en creuar la carretera continuarem pel carrer d'enfront, carrer de l'Aigua; al final d'aquest carrer girar a l'esquerra i continuar per carrer de La Muralla al final del qual continuarem per la dreta per entrar a La Rambla de Gener; per La Rambla continuarem fins a trobar el primer carrer a l'esquerra, carrer de l'Hospital; en aquest punt es coincideix amb la ruta que hem deixat i que creua la carretera N-340 i marcat en el track del GPS que s'adjunta.

Continuant per la Baixada de Bonsoms, en aquest cas en pujada, arribarem a l'Avinguda Verdaguer i girarem a la dreta; unes poques passes més endavant ens situarem al carrer Major.

En aquest punt veurem una creu de pedra i una mica més enllà la silueta de La Giralda de l'Arboç.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Creu de Pedra de l'Arboç - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Creu de Pedra
La Giralda

Seguirem pel carrer Major i passarem per davant de l'església de Sant Julià, segle XVII i d'estils Barroc i Gòtic tardà.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Església de Sant Julià de l'Arboç - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Església parroquial de Sant Julià
Pel mateix carrer Major, una mica més endavant passarem per la plaça de la Vila on resta ubicat l'Ajuntament de l'Arboç.
En arribar al final del carrer Major, accedirem a la Rambla de Gener, que travessarem i continuarem pel carrer Hospital.
Al final del carrer Hospital, travessarem l'avinguda de Sant Jordi, continuarem per la plaça de la Constitució i seguirem per l'avinguda del Priorat que ens portarà a la sortida de l'Arboç (al final de l'avinguda passarem pel costat del col·legi Sant Julià - a la nostra dreta); al final d'aquesta avinguda hi ha una rotonda i ens dirigirem en direcció al pont que travessa les vies del tren.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Camí Taberner - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Carretera de l'Arboç a Llorenç o Camí Taberner
Pas per sobre les vies del tren
Abans de creuar el pont veurem un rètol informatiu a la dreta; en acabar de creuar el pont arribarem a una cruïlla i en el nostre cas seguirem el camí terrós de la nostra esquerra i on també veurem un rètol informatiu en direcció a Santa Oliva, seguint el GR-92.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Cruïlla passat vies del tren al camí Taberner - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Cruïlla passat el pont de les vies del tren
Seguirem per aquest camí terrós, "Camí Fariner", entre vinyes i camps de cultiu i algun petit bosc; a l'inici el camí Fariner s'acosta a les vies del tren, però després se'n allunya definitivament i continua cap al oest; ens trobarem alguna que altre bifurcació o cruïlla i caldrà estar atents a les marques blanca i vermella del GR-92 (val a dir que son escasses).
Arribarem a una primera cruïlla, on seguirem recta (unes marques del GR no ho indiquen clarament).

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Cruïlla al camí Fariner - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Cruïlla
 Seguidament arribarem a una bifurcació i continuarem per la dreta seguit el Camí Fariner.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Bifurcació al Camí Fariner - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Bifurcació
Més endavant passarem per una nova cruïlla i en aquest punt cal continuar recte (sempre sen se deixar al camí principal); en aquesta part del camí, aquest es conegut com a "Camí dels Turons".

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Cruïlla al Camí dels Turons - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Cruïlla
Uns 200 metres més endavant de la darrera cruïlla passarem pel costat d'una barraca de pedra seca, a l'esquerra del camí dels Turons.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Camí dels Turons i barraca de pedra seca - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva

Barraca de Pedra Seca
Passada la barraca de pedra seca, continuarem fins a arribar a una petita zona boscosa, on veurem la possibilitat de dos camins; seguirem pel camí principal (camí esquerra - camí de la dreta entra al bosc, però més endavant torna al camí principal).

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Bifurcació al camí dels Turons - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva

Per la zona boscosa, passarem pel costat d'un cobert agrícola (a la nostra dreta) i seguirem endavant fins a trobar-nos una bifurcació; continuarem recta, direcció a Santa Oliva, seguint la senyal del rètol informatiu que veurem aquí.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva;
Bifurcació
Sense deixar el camí principal, Camí dels Turons, passarem pel costat d'una granja amb quatre grans naus (a l'esquerra del camí); passades les naus arribarem novament a una bifurcació, on continuarem recta, direcció oest i Santa Oliva, indicat per un rètol informatiu que hi ha en aquest punt.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Bifurcació al camí del Turons - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Seguint la direcció del rètol i uns metres més endavant, el camí  ens mostra dos braços o dues possibilitats a seguir; en el nostre cas seguirem pel camí principal, que es el que està a l'esquerra, tot i que si es seguís qualsevol dels dos, una mica més endavant es tornen a ajuntar.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Camí dels Turons - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva

Continuarem endavant i arribarem a una darrera cruïlla; seguirem recta, direcció oest, i passarem per una nova zona de bosc.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Cruïlla - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Cruïlla
El camí, entra la zona boscosa, ens portarà fins a les primeres cases de Santa Oliva; entrarem al barri del Mas Blanc pel carrer de l'Avenir, al final del qual continuarem a la nostra esquerra, seguint el rètol informatiu que aquí veurem i en direcció al centre del poble.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; carrer Avenir a Santa Oliva - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Carrer de l'Avenir a Santa Oliva
En girar a l'esquerra accedirem al carrer de Flix; seguirem pel segon carrer a la dreta, carrer Roques Altes; al final d'aquest accedirem al carrer Torres i Bages i seguir per l'esquera; al final del carrer, entrarem a la plaça Major i plaça del Local Cultural i continuar pel carrer de Mossèn Antoni Paradís, fins a arribar a una rotonda, gairebé a la sortida del poble de Santa Oliva, on finalitza la ruta.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Santa Oliva - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva
Rotonda a la sortida de Santa Oliva
En el poble de Santa Oliva destaca el conjunt monumental del Castell de la Verge del Remei i l'església de Santa Maria (s. XII); aquest lloc apareix citat per primera vegada el 938 en un document que confirma la possessió d'aquestes terres per part del Monestir de Sant Cugat. A l'any 1012, Isnabert fa construir la torre que més tard seria el castell de Santa Oliva. Pere, senyor del Castell a l'any 1142, promet fidelitat a Guillem de Sant Martí, senyor de les terres del Penedès. Les lluites dels successius senyors feudals que habitaren el Castell contra el Priorat de Santa Maria de Santa Oliva acaben al segle XIII amb l'adquisició del Castell i totes les seves possessions per part de l'església. Això marcaria un declivi definitiu del poder de Santa Oliva a favor dels pobles veïns que aniran adquirint preponderància a partir del segle XIV. Actualment el conjunt es conserva en un òptim estat gràcies a les restauracions que s'hi han produït en el darrers anys.

GR-92 - Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva; Conjunt històric monumental de Santa Oliva - GR-92, Vilanova i la Geltrú a Santa Oliva