diumenge, 13 de novembre del 2022

la-cogulla-el-tossal-gros-figuerola-del-camp-alt-camp-montblanc-conca-de-barbera

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS
Figuerola del Camp - (Alt Camp) -
Montblanc - (Conca de Barberà)

La Cogulla i els Tossal Gros estan inclosos al llistat dels 100 Cims de la FEEC

Aquests dos cims estan ubicats força a prop l'un de l'altre i es poden fer en una mateixa ruta, tal i com queda reflectit en aquestes línies.
La Cogulla és una muntanya de 786 metres i El Tossal gros és una muntanya de de 867 metres; ambdues muntanyes es troben dins de la província de Tarragona i entre els municipis de Figuerola del Camp (Alt Camp) i Montblanc (Conca de Barberà). Són la frontera natural entre aquests dos municipis.

Des de Barcelona, sortida en direcció a Tarragona per la B-23 i posteriorment continuar per la AP-7/E-90 en direcció a Martorell i Gelida; passarem Vilafranca del Penedès i cal arribar fins a l'enllaç amb la AP-2/E-90 en direcció a Valls-Lleida-Saragossa; sortida 9 a Montblanc i seguidament continuar per la carretera N-240 en direcció Valls-Tarragona; passats uns 5 quilòmetres arribarem a l'entrada al poble de Lilla.
Des de Tarragona, sortida per la carretera N-340a fins a enllaçar amb la carretera T-11, continuar per la N-241 i seguidament per l'A-27 en direcció a Valls; passat Valls i en funció de la carretera més còmode i actual, continuarem fins a la N-240 a tocar de Lilla o continuar per la carrera N-240 i passant el Coll de Lilla.

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme circular
DIFICULTAT DE LA RUTA: Moderadament alta
DISTÀNCIA RECORREGCUDA: 14,17 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 5 hores i 8 minuts en total (3 hores i 20 minuts en moviment + 1 hora i 48 minuts aturat); 4,4 Km/h en moviment
PUNT DE SORTIDA: Plaça Major de Lilla davant de l'església de parroquial de Sant Joan
PUNT D'ARRIBADA: Mateix punt de sortida
PUNT MÉS ALT: El Tossal Gros
PUNT MÉS BAIX: Plaça Major de Lilla (punt de sortida)
RECOMANACIONS:

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà) - RECOMANACIONS

Situats a la Plaça Major de Lilla i davant de la façana principal de l'església parroquial de Sant Joan iniciarem aquesta ruta.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); Plaça Major de Lilla i Església de Sant Joan de Lilla
Església de Sant Joan de Lilla
A la Plaça Major veurem un rètol informatiu que ens orientarà en direcció a La Barcelona, Miramar i Prenafeta.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); rètol informatiu a la Plaça Major de Lilla

Seguint la direcció del rètol informatiu deixarem la Plaça Major i continuarem pel carrer de les Cases Noves; aquest carrer ens portarà fins al carrer del Guix, un carrer estret i amb escales que gira a la nostra esquerra; a la paret lateral d'una casa veurem un nou rètol informatiu en direcció a Prenafeta i que ens informa que més endavant haurem de creuar la carretera N-240 sense pas de vianants.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); carrer de les Cases Noves + carrer del Guix de Lilla
Carrer del Guix de Lilla
En acabar-se les escales i les cases, el carrer continua pujant suaument en direcció a la carretera N-240 durant uns 125 metres aproximadament.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); el poble de Lilla des del carrer del Guix
Lilla des del carrer del Guix
En arribar a la carretera N-240, també coneguda com a carretera del Coll de Lila, haurem d'aturar-nos a la vorera abans de creuar-la.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); carrer del Guix i enllaç amb la carretera N-240
Carretera N-240
Un cop situats a la vorera de la carretera N-240 veurem davant nostra, i a l'altre vorera de la carretera, un rètol informatiu; ens haurem de dirigir cap aquest rètol on veurem el camí que continua; per travessar la carretera no hi ha pas de vianants, per això cal anar en molt de compte i assegurar-nos totalment de que no ve cap vehicle ni de l'esquerra ni de la dreta i un cop ben segurs la creuarem el més ràpid possible (possiblement aquest serà el punt més perillós de tot el recorregut).

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); rètol informatiu a la carretera N-240

Un cop a l'altre vorera seguirem la senyal del rètol informatiu en direcció a Miramar i La Cogulla; en aquest punt el Camí de Lilla a Prenafeta comença una pujada continuada en direcció a la zona coneguda con la Font del Mas, una gran zona boscosa.
En aquesta pujada, força suau, veurem algunes senyals blanca i vermella pintades en arbres, pal d'electricitat o altres, cal anar fixant-se be.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); Camí de Lilla a Prenafeta
Camí de Lilla a Prenafeta
De seguida arribarem a una bifurcació on veurem un rètol informatiu en direcció a Miramar i La Cogulla, entre d'altres; en arribar-hi deixarem el Camí de Lilla a Prenafeta i continuarem pel camí que gira a la nostra dreta.

En continuar per aquest camí estarem seguint el GR-7.8 (variant del GR-7); seguirem aquesta variant durant bona part del recorregut i que ens durà fins al Coll de Prenafeta.
A partir d'aquest punt iniciarem una gairebé continua pujada i que ens portarà fins al Cim de la Cogulla; el camí passa pel costat del dipòsit municipal d'aigua de Lilla i en arribar-hi girarem a l'esquerra on veurem un nou rètol informatiu en direcció a Miramar i La Cogulla.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); sender GR-7.8 entre Lilla i Miramar
Dipòsit municipal d'aigua de Lilla

En deixar enrere el dipòsit d'aigua iniciarem el sender o corriol que transita pel mig de la zona boscosa; aquest corriol té trams en bon estat i d'altres que estan força deteriorats degut a les pluges que erosionen el terreny i també, malauradament, al transit de motocicletes que fan malbé el terreny.

Sender GR-7.8
Al corriol o sender anirem veient, de tant en tant, alguna marca o senyal del GR pintada en la soca d'algun arbre o en alguna pedra o roca, amb els colors blanc i vermell.

Després d'un llarg tram de pujada, sempre seguint aquest sender ben marcat i sense cap dificultat, passarem per un bonic tram empedrat gairebé al final del corriol; aquest empedrat ens portarà a un mirador per sobre la plana de la Conca de Barberà i la seva capital Montblanc.

Empedrat i Mirador
LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); Miramar sobre la plana de la Conca de Barberà des del GR-7.8

Deixarem aquesta zona del mirador i continuarem uns 75 metres pel corriol i arribarem a una cruïlla on accedirem a un camí més ample; abans d'entrar a aquest camí veurem, a l'esquerra, un rètol informatiu en direcció a Miramar i La Cogulla.

En aquesta cruïlla tenim dues opcions per continuar, ambdues ens portaran al mateix punt, unes metres més endavant:
  1. Seguir pel corriol o sender que hi ha davant nostra, seguint per una zona més pedregosa i on veurem la senyal blanca i vermella del GR (aquesta és la ruta marcada amb el track del GPS que d'adjunta)
  2. Continuar per la dreta seguint el camí més ample i que uns metres més endavant fa un for gir de dreta a esquerra i on tornarem a trobar el sender del GR.

Seguirem per l'opció 1 i uns metres més endavant trobarem el camí ample i aquí novament ens situarem en una cruïlla i continuarem pel sender en línia recta on hi ha una senyal pintada al terra del GR blanca i vermella, deixant a banda i banda el camí més ample.

Finalment tornarem a accedir al camí ample i aquí haurem de seguir per aquest girant a la nostra dreta; avançarem uns 80 metres aproximadament fins a situar-nos en una bifurcació no gaire ben definida; clarament es veu el camí o sender marcat que continua suaument ascendint, però el camí que gira a la dreta està força brut de vegetació o males herbes i aquest camí queda inicialment força desapercebut o ocult.

Per continuar tenim dues opcions a seguir:
  1. Deixar momentàniament el sender marcat i girar a la dreta i continuar pel camí brut d'herbes i que ens portarà a donar la volta per darrera del Cim de La Cogulla (aquesta és la ruta marcada amb el track del GPS que s'adjunta)
  2. Seguir pel camí marcat com a sender del GR-7.8
Ambdós camins són vàlids i ens portaran fins al cim de La Cogulla; el 1er camí és més llarg però al mateix temps ens permetrà gaudir de bones vistes sobre Lilla i les muntanyes de Prades; el 2on camí, més curt, ens portaria a fer un tram d'anada i tornada al Cim de La Cogulla.

Seguint al track marcat, continuarem pel 1er camí; passada l'entrada a aquest camí, que és força bruta de males herbes, trobarem un camí ample i ben traçat; inicialment farem una curta pujada on podrem veure alguna fita de pedres que assenyala al camí; des d'aquest punt ja veurem, per sobre dels nostres caps, les antenes del Cim de La Cogulla.

Cim de La Cogulla
Camí i fita
Aquest camí és força còmode i es manté gairebé sempre en el mateix nivell, en poques i/o escasses oscil·lacions del terreny; a la dreta del camí tindrem una balconada sobre les terres del Clot del Llop entre Lilla i Vilaverd, tenint al fons les muntanyes de Prades.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); muntanyes de Prades des del Cim de La Cogulla

Anirem avançant per aquest camí i veurem com anem envoltant la muntanya de La Cogulla que sempre tindrem a la nostra esquerra i precedit d'un frondós bosc de pi mediterrani.

El camí ens portarà fins a una bifurcació on haurem de girar a la nostra esquerra i continuar pel corriol que, provinent del Coll de Lilla, s'endinsa cap a la zona boscosa en trams de forta i pedregosa pujada.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); camí que envolta el Cim de La Cogulla i corriol del Coll de Lilla a La Cogulla
Corriol de pujada a La Cogulla des del Coll de Lilla
Després d'un llarg tram per aquest corriol en constant pujada, amb trams força deteriorats degut a les inclemències del temps i també, malauradament, pel pas de motos que fan malbé al terreny, arribarem a un camí ample; en accedir a aquest camí continuarem per la nostra dreta i seguirem el camí que va envoltant la muntanya de La Cogulla.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); camí que envolta a la muntanya de La Cogulla
Muntanya de La Cogulla
El camí ens portarà fins al peu del cim, on hi ha una petita esplanada; unes escales ens portaran a la zona més elevada de la muntanya, on hi han unes grans antenes de comunicació i també una creu de ferro.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); cim de la muntanya de La Cogulla
Cim de la muntanya de La Cogulla
LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); creu de ferro al cim de la muntanya de La Cogulla
Creu de ferro al Cim de La Cogulla
Des del propi cim de la muntanya podrem veure bones panoràmiques de 360º; visualitzarem bona part del recorregut que caldrà fer en endavant, entre els que destaquen el petit municipi de Miramar, la muntanya del Tossal Gros, la Serra de Miramar, el Castell de Prenafeta...

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); panoràmica de la Serra de Miramar des del Cim de la muntanya de La Cogulla

Deixarem el Cim de La Cogulla i haurem de desfer el camí uns 50 metres aproximadament fins a veure, a l'esquerra del propi camí, un corriol que baixa en forta pendent entre la zona boscosa; possiblement veurem alguna fita de pedres que assenyala la direcció a seguir cap al poble de Miramar.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); corriol de baixada des del des del Cim de la muntanya de La Cogulla en direcció al poble de Miramar

Si no volem agafar el corriol, és possible seguir el camí ample que va envoltant la muntanya de La Cogulla i que ens portarà de forma més suau, però més llarga, en direcció al poble de Miramar.

Seguint el corriol haurem de creuar fins a dues vegades el camí ample que baixa de La Cogulla; en la part més baixa d'aquest corriol i en accedir novament al camí més ample, ens trobarem amb un darrer pas força pendent i relliscós, per tant, cal anar en molt de compte.

Un cop haguem accedit al camí ample i passat uns metres ens situarem en una bifurcació, on a la nostra esquerra veurem un rètol informatiu; a partir d'aquí haurem deixat el terme municipal de Montblanc (on pertany el poble de Lilla) i entrarem el terme municipal de Figuerola del Camp (Alt Camp).

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); corriol de baixada des del des del Cim de la muntanya de La Cogulla + GR-7.8 en direcció al poble de Miramar

Just en aquesta bifurcació retrobarem el GR-7.8 o Camí de Miramar que hem deixat enrere; el rètol informatiu ens tornarà a mostrar el camí a seguir en direcció a Miramar, així dons, haurem de continuar pel camí que gira a la nostra dreta.
Uns 15 metres més endavant tornarem a situar-nos en una bifurcació i aquí tornarem a girar la nostra dreta on el camí a Miramar inicia un suau descens en direcció al poble.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); GR-7.8 o Camí de Miramar en direcció al poble de Miramar
Camí de Miramar
Continuant per aquest camí i una mica abans d'entrar al poble de Miramar, ens situarem davant una nova bifurcació, continuant recta i per la dreta.

En entrar Miramar s'acaba la zona de terra i trepitjarem una petita plaça cimentada que dona accés a unes escales que ens portaran a l'església de Sant Mateu.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); portalada de l'església de Sant Mateu al poble de Miramar
Portalada de l'església de Sant Mateu de Miramar
Construcció originàriament romànica (XII - XIII), d'una nau amb sagristia sobresortint a la banda exterior esquerra. Té porta d'accés lateral, d'arc de mig punt amb dovelles de pedra, que presenta una senzilla decoració geomètrica tallada en la pedra de la dovella centrals, l'arquivolta i les impostes. Damunt la porta hi ha un espadat. L'església té un cimbori vuitavat. La coberta és a unes vessants, de teula. la construcció és de pedra, amb arrebossats. Al paviment de l'església s'hi troben esteles mortuòries recuperades del primitiu cementiri. Declarada com a Bé Cultural d'Interès Local.

A la part més elevada del poble, a tocar de l'església de Sant Mateu, es pot veure una gran zona rocallosa on estava situat l'antic Castell de Miramar, avui totalment desaparegut.

Les mencions més antigues del castell de Miramar són de la segona meitat del segle XII. Actualment no en queda cap resta, a excepció d'unes escales fetes a la pedra. Possiblement era una torre de defensa. A les fonamentacions dels edificis més antics del llogaret construïts al cingle, s'hi han trobat blocs de pedra carejada que podrien ser del castell.

Deixarem l'església de Sant Mateu i seguint el carrer en baixada, per trams d'escales, ens situarem al carrer Major del poble que ens portarà a les afores del pobles.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); carrers del poble de Miramar
Carrers del poble de Miramar
Deixarem en nucli del poble de Miramar per un camí cimentat en continua baixada i que ens portarà fins a una bifurcació; aquí veurem un rètol informatiu en direcció a Prenafeta i amb l'enllaç als GR-7 i GR-175 (alguns del rètols informatius que veurem en endavant estan força deteriorats degut a les inclemències del temps, sobretot estan recremats pel Sol i això fa que estiguin desdibuixats).

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); carrers a la sortida del poble de Miramar

En la bifurcació seguirem per la nostra esquerra i per un altre camí cimentat, seguint la senyal del rètol informatiu en direcció a Prenafeta.
Uns metres més endavant tornarem a estar davant d'una bifurcació, on hi ha un altre rètol informatiu, però aquest està totalment deteriorat i no ens pot oferir cap informació. En el pal de fusta sí veurem una marca pintada de blanc i grog i que fa referència al PR-5.1; seguirem aquesta senyal, continuant pel camí asfaltat en línia recta o per la nostra esquerra.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); camí a la sortida del poble de Miramar en direcció al Camí del Prat

De seguida passarem pel costat del "Mas de les Heures", a l'esquerra del camí, on veurem unes boniques rajoles dibuixades.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); Mas de les Heures a Miramar

Passat el Mas el camí cimentat fa una corba a l'esquerra i ens portarà a una nova bifurcació, en aquest cas, molt ben assenyalada, amb rètols informatius ben condicionats.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); inici del Camí del Prat a Miramar (Figuerola del Camp)

En aquest punt començarem al Camí del Prat seguint la direcció a Prenafeta; aquest camí té algunes oscil·lacions del terreny, però sense cap dificultat i és força còmode per anar avançant; estarem envoltats de un gran massa boscosa de pi a la zona de "les Solanes"; el camí, després d'un llarg recorregut, ens portarà a una cruïlla, a la zona de l'Alzina Grossa.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); Camí del Prat a Miramar (Figuerola del Camp) i cruïlla a l'Alzina Grossa
Cruïlla a l'Alzina Grossa
En aquesta cruïlla veurem un rètol informatiu de fusta i al seu costat hi ha una gran alzina, on veurem pintada en la seva soca, les marques del GR-7.8 i el PR-C-5.1; aquí continuarem en direcció a Prenafeta, seguint el camí del mig, que continua essent el Camí del Prat.
Mes endavant ens tornarem a situar en una altre bifurcació, on a la dreta del camí veurem un rètol informatiu; en aquest punt haurem de continuar la direcció a Prenafeta, seguint pel Camí del Prat; aquí deixarem el camí que gira a la dreta que segueix el PR-C-5.1.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); bifurcació al Camí del Prat entre el GR-7.8 + el PR-C-5.1

Només passar aquesta darrera bifurcació el Camí del Prat passa sobre el Barranc d'en Cervelló, de forma gairebé inapreciable.
Passada la bifurcació i el Barranc, el Camí del Prat comença una suau però constant pujada; en un punt determinat del camí i a la seva esquerra, veurem algun mur de pedra que delimita la finca on resta ubicada la Masia del Prat, actualment en runes; en aquests murs hi han pintades les marques blanca i vermella del GR-7.8; la masia no es veu des del camí.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); Camí del Prat a l'alçada de la Masia del Prat

Després de passar pel costat del darrer mur de la Masia del Prat i passats uns 200 metres aproximadament ens situarem en un nova cruïlla, després d'un considerable darrer tram de pujada; en aquesta cruïlla haurem de continuar en línia recta seguint pel mateix de Camí del Prat; el camí que gira a l'esquerra ens portaria a un tallafoc que fa de camí per arribar a la Muntanya del Prat (652 metres).

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); Camí del Prat a l'alçada de la Muntanya del Prat

Passada aquesta cruïlla el camí baixa suaument fins a arribar a una pronunciada corba d'esquerra a dreta on torna a guanyar alçada i ens portarà fins a la bifurcació amb el Camí ral de Montblanc.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); Camí del Prat i connexió amb el Camí ral de Montblanc
Camí del Prat + Camí ral de Montblanc
En aquesta bifurcació veurem un rètol informatiu amb dues senyals d'orientació, una de metall i l'altre de fusta; ambdues senyals ens orientaran en direcció al Coll de Prenafeta i Tossal Gros + l'enllaç amb el GR-7; accedirem al Camí ral de Montblanc en direcció al Coll de Prenafeta, per tant, cal girar a l'esquerra i començar una llarga pujada fins al Coll.

Camí ral de Montblanc
Iniciarem en aquest punt una constant pujada, sense massa desnivell, d'uns 850 metres fins a arribar al Coll de Prenafeta, on està indicat per un rètol informatiu de fusta.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); Camí ral de Montblanc al Coll de Prenafeta
Coll de Prenafeta
En arribar al Coll seguirem les indicacions del rètol informatiu en direcció al Tossal Gros* seguint el camí que continua endavant; just a l'esquerra del rètol i sense indicació hi ha un corriol que baixa en direcció a Prenafeta seguint el GR-7.8 que en aquest punt deixarem de seguir momentàniament.

*La temps assenyalat en el rètol informatiu en direcció al Tossal Gros indica que hi arribarem amb uns 20 minuts, però no és del tot cert, dons per davant tenim una llarga, forta o molt forta i constant pujada fins al Cim del Tossal Gros; en el meu cas vas estar 27 minuts i a un ritme molt fort, que no és l'adequat per aquest tram, així estimo que el temps aproximat per arribar al cim pot arribar als 45 minuts com a mínim.

Deixarem enrere el Coll de Prenafeta i continuarem per un camí ample que ens portarà fins a la Rasa de Sant Miquel, just en el punt on veurem un nou rètol informatiu i on s'acaba el camí ample i comença un corriol que s'endinsa a la zona boscosa.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); Camí ral de Montblanc passat el Coll de Prenafeta i en direcció al Tossal Gros
LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); corriol de pujada al Tossal Gros passat el Coll de Prenafeta
Corriol al Tossal Gros a la Serra Carbonera
Inicialment el corriol va guanyant alçada de forma suau i còmode; quan el corriol gira uns 45º a la dreta, en situar-se a la Serra Carbonera, el desnivell comença a ser fort i la pujada passa a ser considerable.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); corriol de pujada al Tossal Gros + Castell de Prenafeta
Corriol en forta pujada al Tossal Gros
Castell de Prenafeta
Conforme anem pujant el desnivell és major i l'esforç és considerable; val la pena aturar-se de tant en tant, per descansar i recuperar energies i també per gaudir de l'entorn que ens envolta.
  1. A la nostra esquerra i en direcció nord podrem veure les restes i runes del Castell de Prenafeta situat sobre un turó i que podrem visitar en aquesta ruta més endavant
  2. A la nostra dreta i en direcció sud veurem part del recorregut fet i sobretot la muntanya de La Cogulla
LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); muntanya de La Cogulla des del corriol de pujada al Tossal Gros
La Cogulla des del Tossal Gros
En iniciar la forta pujada per la Serra Carbonera estarem transitant per la línia imaginària que divideix el municipis de Montblanc i Figuerola del Camp i de la mateixa manera les comarques de La Conca de Barberà i l'Alt Camp.
Continuarem pujant amb pendents força pronunciades on en alguns casos haurem de passar per sobre de grans catifes de roca.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); la Conca de Barberà, Montblanc i Prenafeta
La Conca de Barbera - Montblanc - Prenafeta
Arribarem al Tossal Gros on el seu cim està format per una petita esplanada on hi ha ubicat una senyal o pal de fusta amb el nom de la muntanya (867 metres) i també hi ha una fita de divisió de termes; al cim és situat al capdamunt d'una llarga falla de vora set-cents metres d'allargada i seixanta d'alçada; al cim és una gran balconada sobre La Conca de Barberà i l'Alt Camp en bones vistes panoràmiques de 360º.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); Cim del Tossal Gros a la Serra de Miramar
Cim del Tossal Gros
Serra de Miramar
La Serra de Miramar és com es coneix popularment el massís format per les serres de Les Guixeres, Carbonera i de Jordà. Es tracta d'una cadena muntanyosa que marca el límit físic entre les comarques de l'Alt Camp, al sud, i La Conca de Barberà, al nord. Aplega els municipis de Cabra del Camp, el Pla de Santa Maria, Figuerola del Camp i Valls, a l'Alt Camp, i de Montblanc i Barberà de la Conca, a La Conca de Barberà. El nom de Miramar, prové del nucli de Miramar, que està ubicat dins del terme municipal de Figuerola del Camp.
La Serra de Miramar està formada per un relleu calcari diferenciat que pertany a la Serralada Prelitoral Catalana d'uns tretze km de longitud en direcció NE-SW, situada entre el riu Francolí i el Coll de Cabra, que la separen respectivament, de les muntanyes de Prades al SW, i de la Serra Voltorera (o Muntanya de Cabarrà), al NE.
Entre les seves elevacions destaquen el Tossal Gros (867 metres), la Cogulla (786 metres) i el Tossal de la Somerota (766 metres.)

Deixarem el Cim del Tossal Gros i continuarem per la carena de la Serra Carbonera en direcció Nord-Est i al Coll de Coloma.
Passats uns 160 metres aproximadament el corriol per la Serra Carbonera ens portarà a una bifurcació on veurem com a senyal una fita de pedres al mig del pas; en aquest punt deixarem la carena de la Serra Carbonera i haurem de girar a l'esquerra per continuar per un corriol pedregós que comença a baixar, tot passant per algun tram força irregular.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); carena de la Serra Carbonera en direcció al Coll de Coloma
Carena de la Serra Carbonera

En el moment que girem a l'esquerra i continuem pel corriol en baixada tornarem a accedir al terme municipal de Montblanc i a la comarca de La Conca de Barberà.
Després d'un llarg tram de baixada per aquest corriol irregular i passant sempre pel mig de la zona boscosa arribarem a una petita explanada.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); Camí GR-175 en direcció al Prenafeta i al Coll de Coloma

En accedir a l'explanada, davant nostra veurem un pal de fusta que indica que estem al camí del GR-175 (Ruta del Cister); al camí que continua per l'esquerra (oest) ens portarà en direcció a Prenafeta i el camí que continua per la dreta (est) ens portarà en direcció al Coll de Coloma i Figuerola del Camp.

En sortir del corriol que baixa de la carena de la Serra Carbonera, a la dreta, veurem una fita de divisió de termes municipals.
Un cop aquí haurem de girar a la nostra esquerra i seguir pel camí que continua baixant en direcció a Prenafeta, però ara per un camí més ample i còmode, i que segueix el GR-175.
El camí comença una suau baixada en direcció a Prenafeta, sense cap dificultat, però haurem de tenir precaució, dons el terra és ple de petites pedres i terra que pot fer que rellisquem.
Passats uns 550 metres arribarem a una bifurcació on, a l'esquerra i seguint el Camí, continuarem pel GR-175 en direcció a Prenafeta; el camí que gira a la dreta ens portarà a les restes i runes del Castell de Prenafeta.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); Camí GR-175 en direcció al Prenafeta i el Castell de Prenafeta

En aquesta bifurcació haurem de fer el Camí d'anada i tornada al Castell de Prenafeta i retornarem a aquest mateix punt per continuar en direcció a Prenafeta.

En girar a la dreta, en direcció al Castell de Prenafeta, veurem la Font de Sant Salvador, situada en la paret d'una petita casa.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); Font de Sant Salvador en direcció al Castell de Prenafeta
Font de Sant Salvador
Des de la Font de Sant Salvador i fins arribar al Castell de Prenafeta hi ha uns 200 metres aproximadament a través d'un corriol en suau pujada i sense massa dificultat; cal anar seguint un camí ben traçat i que passa pel mig d'una zona boscosa i plena de matolls i herbes; tant en l'anada com en la tornada seguirem el mateix traçat, per tant, cal anar fixant-se be per no equivocar-nos; hi ha algun petit gir que ens pot portar a alguna antiga casa en runes.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); rests i runes del Castell de Prenafeta
Restes i runes del Castell de Prenafeta
Castell de Prenafeta
Les restes del castell estan situades en un turó sobre l'actual poble de Prenafeta, dins del terme municipal de Montblanc (La Conca de Barberà). Al mateix turó hi ha dues edificacions d'èpoques diferents. A l'extrem oriental hi ha la més antiga; és tracta d'un petit castell roquer de planta gairebé trapezoidal. Els murs conserven molt poca alçada. Aquest castell es va construir cap al segle XII. A l'extrem oest de la cresta del tossal es conserven trossos de mur d'una casa forta. Les pedres cantoneres són carreus ben tallats mentre que el parament és de pedres irregulars. Aquesta casa es va edificat al segle XIII o XIV. El terme de Prenafeta apareix documentat per primera vegada l'any 980 i el castell el 1072, en un document pel qual Arnau Pare de Ponts el donà en feu a Ramon Bremon.

Desfarem el camí de tornada en direcció a la Font de Sant Salvador i el Camí del GR-175; en accedir novament al camí haurem de continuar tot girant a la dreta i unes poques passes més endavant ens situarem en una nova bifurcació on veurem un rètol informatiu.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); Camí GR-175 en direcció a Prenafeta Vella

En aquesta bifurcació deixarem el camí més ample (el retrobarem més endavant) i continuarem per la dreta, seguint la direcció del rètol informatiu a Prenafeta; uns 60 metres més endavant, el camí o corriol, ens portarà fins a les restes de l'església de Sant Salvador de Prenafeta Vella.

Als voltants de l'antiga Església de Sant Salvador de Prenafeta, i difuminades entre la massa forestal, hi ha una sèrie de cases enrunades o que conserven alguna paret o poca cosa més; el poble de Prenafeta Vell va quedat abandonat al segle XVIII quan la totalitat dels seus pocs habitants es van traslladà a uns dos quilòmetres al sud, on resta ubicat el poble actual de Prenafeta i la seva nova església de Sant Salvador.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); restes de l'església de Sant Salvador de Prenafeta Vella
Església de Sant Salvador de Prenafeta Vella
Església d'estil Gòtic i construïda entre el segle XIII i XV; és esmentada des de l'any 1166. Originàriament deuria de tenir una sola nau amb capçalera carrada, que es va ampliar a començaments del segle XIV, afegir-hi un tram de nau, cobert amb volta de canó apuntada, i un absis. Els dos trams de la nau es comunicaven amb un arc de mig punt.

Davant de les restes de l'església de Sant Salvador hi ha un rètol informatiu de fusta i el seguirem en direcció a Prenafeta, seguint pel mateix camí o corriol que ens ha portat fins aquí; el camí comença a baixa sense més dificultat per sobre d'un terreny empedrat i que ens portarà fins al Camí de Lilla a Prenafeta.
Una mica més endavant ens situarem en una bifurcació on hi ha un parell de rètols informatius que indiquen la direcció a Prenafeta; en aquesta bifurcació tornarem a retrobar el Camí ample que havien deixat enrere per dirigir-nos a Prenafeta Vella.

Passada aquesta bifurcació tornarem a retrobar el GR-7.8 que havíem deixat en el Coll de Prenafeta; el camí, ara més ample, continua baixant suaument per una zona empedrada i que ens portarà fins a una nova bifurcació.

Camí empedrat
En el tram final del camí de baixada passarem per una zona d'escales tallades a la mateixa roca i amb un passamà de fusta de protecció; al costat esquerra del Camí de Lilla a Prenafeta, al que accedirem després del tram d'escales, veurem un rètol informatiu.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); camí de Prenafeta Vella i Camí de Lilla a Prenafeta

Un cop al Camí de Lilla a Prenafeta haurem de girar a l'esquerra i continuar en la direcció que senyala el rètol informatiu cap a La Barceloneta i Lilla; en aquest punt s'acaba la variant del GR-7.8 i accedirem al GR-7 (D'Andorra als Ports).

GR-7 Camí de Lilla a Prenafeta
A partir d'aquest punt haurem de seguir en tot moment el Camí de Lilla a Prenafeta que sempre ens indicarà el GR-7 i les senyals o marques pintades de blanc i vermell.
Passats uns 550 metres el camí ens portarà fins a una bifurcació, on veurem a la dreta d'aquest, un rètol informatiu en direcció a Lilla; aquí continuarem per la nostra esquerra, deixant el camí de la dreta que ens portaria fins al poble de Prenafeta.

Camí de Lilla a Prenafeta + marca del GR-7
A poca distància de la darrera bifurcació, el camí passa pel despoblat de La Barceloneta, on hi ha les restes i runes d'aquest petit llogaret que va desapareixen conforme passa el temps.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); GR-7 - Camí de Lilla a Prenafeta i llogaret despoblat de La Barceloneta
Despoblat de La Barcelona
La Barceloneta
Aquest petit llogaret és va construir als voltants del segle XVIII, quan el poble de Prenafeta Vell va començar a ser abandonat; és situat al terme municipal de Montblanc, capital de la comarca de La Conca de Barberà; a la meitat del segle XX aquest llogaret va començar a ser abandonat i les famílies que hi vivien van marxar cap a altres indrets més productius i més ben comunicats; La Barcelona estava forma per cinc cases: Cal Bernat, Cal Boira, Cal Viola, Cal Sec i Cal Turín.

Deixarem enrere aquest llogaret de La Barceloneta i continuarem pel Camí de Lilla a Prenafeta sempre en direcció sud i seguint les marques o senyals del GR.7 (blanques i vermelles) i algun rètol informatiu que podrem veure.

Després d'un llarg trajecte pel camí, aquest ens portarà a una nova bifurcació, on davant nostre veurem un rètol informatiu; continuarem pel camí que gira a la nostra esquerra seguint la direcció del rètol informatiu cap a Lilla.

Seguint direcció sud el camí ens portarà fins a una nova bifurcació, just en el punt on retrobarem el camí de l'inici de la ruta a la sortida del poble de Lilla.

Tancarem en aquest punt la ruta circular que hem iniciat seguint la variant del GR-7.8 i ara només caldrà desfer el camí que ens portarà novament fins al centre del poble de Lilla.
Baixarem pel camí de terra fins a situar-nos novament davant de la carretera N-240 que haurem de creuar.

LA COGULLA - EL TOSSAL GROS Figuerola del Camp -(Alt Camp) -  Montblanc - (Conca de Barberà); GR-7 - Camí de Lilla a Prenafeta al pas per la carretera N-240 a Lilla

Un cop situats a la vorera de la carretera N-240 veurem un rètol informatiu a la nostra esquerra i un altre situat a l'altre vorera de la carretera; travessarem la carretera, tenint en compte que no hi ha pas de vianants, i haurem d'extremar les precaucions i assegurar-nos totalment de que no ve cap vehicle ni de l'esquerra ni de la dreta i creuarem el més ràpid possible (com ja he comentat anteriorment aquest és el punt més perillós de tot el recorregut).
Baixarem fins al carrer de les Cases Noves i per aquest accedirem a la plaça Major de Lilla, davant de l'església de Sant Joan Baptista.
En aquest punt donarem per acabada la ruta.