diumenge, 3 de febrer del 2019

candasnos a bujaraloz

CANDASNOS A BUJARALOZ
(Camí de Sant Jaume de Compostela)

Camí de Sant Jaume de Compostela, Candasnos a Bujaraloz

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentaris. És aconsellable no fer aquesta ruta en dies de pluja o en dies posteriors a la pluja, dons els camins són força fangosos.

Candasnos és una localitat aragonesa situat dins de la província d'Osca (Comunitat Autònoma d'Aragó); pertany a la comarca del Baix Cinca; en català el poble és conegut amb el nom de Campdàsens.
Hi destaca l'església de l'Anunciació de Nostra Senyora, d'estil romànic amb aplicacions del gòtic.

Des de Barcelona, agafar l'autopista AP-7 en direcció Tarragona; posteriorment agafar l'autopista AP-2 en direcció a Lleida; seguir per aquesta fins a la sortida 5 i en sortir cal continuar per l'autovia A-2 en direcció a Fraga; en arribar a l'alçada de Fraga (no entrar-hi) cal seguir per la mateixa A-2 i que més endavant passa a ser N-II; per la N-II arribarem a la sortida de la carretera que ens portarà a Candasnos.
Des de Tarragona, agafar la carretera T-11 en direcció a Reus fins a enllaçar amb la carretera C-14 en direcció a Alcover i Montblanc; a Montblanc agafar l'autopista AP-2 en direcció a Lleida; seguir per aquesta fins a la sortida 5 i en sortir cal continuar per l'autovia A-2 en direcció a Fraga; a partir d'aquí seguir les mateixes indicacions anteriors.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Fàcil. No te més dificultat més enllà de la distància que cal recorre.
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 5 hores i 37 minuts en total (4 hores i 36 minuts en moviment + 1 hora i 1 minuts aturat); 5,00 km/h en moviment
RECOMANACIONS: Cal portar la motxilla ben preparada; els utensilis que ens poden fer falta cal posar-los en la part superior i la resta al fons de la motxilla (sempre en funció de la climatologia del dia); sempre és bo començar la ruta de bon matí per aprofitar la fresca del matí; cal anar ben preparats de peus i calçat, tant si comencem la ruta com si ja fa dies que caminem; abans de sortir cal protegir-se be del sol amb cremes solars per totes les parts del nostre cos que estiguin al descobert; utilitzar un barret, a ser possible amb ala en tota la seva circumferència; fer un bon esmorzar abans de començar a caminar i portar sempre força aigua i menjar a la motxilla; el dia abans caldrà tenir ben planificada l'etapa del dia següent, saben on ens podrem aturar a descansar o a avituallar-se i també saber el punt final del dia; en acabar l'etapa del dia cal anar directament al lloc de descans per a poder disposar de llit i dutxa per a passar la nit (si és el cas); si el lloc on és pernocta és un alberg compartit és recomanable utilitzar uns tops per les orelles (els roncs de les persones no ens poden deixar descansar); cal portar sabó per a rentar la roba; per a poder pernoctar als albergs municipals és necessari disposar de la Credencial del Peregrí; no deixar mai coses de valor sobre els llits dons poden desaparèixer
DESTACATS: Candasnos, Peñalba, Bujaraloz
PUNT DE SORTIDA: A la carretera de Saragossa, just al costat de l'església de la Mare de Déu de l'Assumpció
PUNT D'ARRIBADA: Al final del carrer Alta i abans de creuar la carretera A-230, carretera la Almonda-Ruta de los Monegros
PUNT MÉS ALT: Camí de Balsa Pedrera que entra a Bujaraloz, a l'alçada del Mas de Manolín (335 metres)
PUNT MÉS BAIX:  Carrer Valcuerna a l'entrada de Peñalba (234 metres)

Situats al carrer Saragossa (antiga carretera N-II) al costat de l'església de la Mare de Déu de l'Assumpció de Candasnos, seguirem per aquesta carrer per la seva vorera esquerra i en direcció a les afores del poble.

Camí de Sant Jaume de Compostela, Candasnos a Bujaraloz, carrer Saragossa, antiga carretera N-II a Candasnos
Carrer Saragossa a Candasnos
En sortir de les darreres cases del nucli de Candasnos, cal deixar el tram de l'antiga carretera N-II i girar a l'esquerra i continuar per la carretera A-2410 en direcció a Caspe.

Camí de Sant Jaume de Compostela, Candasnos a Bujaraloz, carrer Saragossa, cruïlla entre l'antiga carretera N-II i la carretera A-2410 a Candasnos

Uns metres més endavant deixarem la carretera A-2410 i girarem a la dreta, seguint la direcció que marquen les sagetes grogues i continuant per un camí terrós conegut com a "Cabañera Real".

Camí de Sant Jaume de Compostela, Candasnos a Bujaraloz, carretera A-2410 a Candasnos i camí de la Cabañera Real
Cabañera Real
El camí de la Cabañera Real és un camí que transita paral·lel a la carretera Nacional-II, dins del terme municipal de Candasnos; transitarem per aquest camí fins, més o menys, l'alçada d'una àrea de descans de la N-II, conegut com a "Fuente del Gallego".
Com és natural sempre anirem seguint les marques i sagetes de color groc que marquen el Camí de Sant Jaume de Compostela.

Poc després d'iniciar el tram pel camí de la Cabañera Real, arribarem a una primera cruïlla, en la qual continuarem recta, seguint paral·lelament a la carretera N-II.

Després de fer un llarg tram paral·lel a la carretera N-II, el camí per la Cabañera Real ens portarà fins a una bifurcació, on veurem el Corral de la Ontina, una edificació relativament recent, però que sembla que hagi deixat de tindre aquest utilitat, degut al seu estat aparent d'abandó.
Just en el punt que s'arriba a la bifurcació, a la dreta del camí, hi ha la "Balsa de la Ontina", que resta mig amagada per l'acumulació d`herbes que hi ha en la vorera del camí.

Camí de Sant Jaume de Compostela, Candasnos a Bujaraloz, camí de la Cabañera Real i el Corral de la Ontina
Bifurcació i Corral de la Ontina
Camí de Sant Jaume de Compostela, Candasnos a Bujaraloz, camí de la Cabañera Real i Balsa de la Ontina
Balsa de la Ontina
En la bifurcació del "Corral de la Ontina" veurem una senyal de trànsit en direcció a Peñalba, que és el proper poble pel que haurem de passar; en la ruta marcada per les senyals i sagetes grogues, el camí cap a Peñalba continua recta i passant pel costat del Corral comença una suau pujada (no seguir aquest senyal)

*Nota: el que camí que actualment està marcat en direcció a Peñalba és el que acabo de descriure, però seria bo plantejar-se fer un canvi en aquest punt i seguir la senyal en direcció a aquesta població, dons actualment, un cop haguem passat l'àrea de descans de "Fuente del Gallego", el camí canvia radicalment quan hem de deixar el tram de bon camí per la Cabañera Real i hem de transitar per una zona semblant a uns d'aiguamolls que hi ha entre la vessant de la muntanya i la carretera N-II; antigament aquest tram era ample i estava en molt bon estat, però actualment es un corriol pràcticament cobert d'herbes i matolls i per on passen sobretot els senglars, degut a la gran quantitat de petjades que s'hi veuen.

Passat aquest curt i lleuger tram de pujada el camí segueix transitant paral·lel a la carretera N-II.

De seguida el camí ens portarà fins a l'àrea de descans de "Fuente del Gallego" al costat de la carretera N-II, un bon lloc per aturar-se a descansar i a fer una queixalada.

Camí de Sant Jaume de Compostela, Candasnos a Bujaraloz, camí de la Cabañera Real i àrea de descans de Fuente del Gallego

Àrea de descans de Fuente del Gallego
Al costat d'aquesta àrea de descans hi ha una petita caseta, actualment està tancada; hi ha un parell de cartells amb informació referent a la pel·lícula "El marido de la peluquera". 😲

Deixarem la zona de l'àrea de descans i continuarem pel camí de la Cabañera Real, paral·lel a la carretera N-II; uns 100 metres més endavant arribarem a una cruïlla i en aquest punt haurem de continuar per un camí que veurem a la nostra dreta, seguint la direcció d'un rètol informatiu que indica "Camino de Santiago y Peñalba".

El camí que ara iniciarem, no tinc clar si forma part de la Cabañera Real; més enllà d'aquest comentari cal fer esment de la meva anterior nota* relacionada amb aquest tram del camí i que segurament és dels pitjors, per no dir el pitjor, de tot el camí en direcció a Sant Jaume de Compostela.

En iniciar la nostra ruta per aquest tram de camí veurem que està envoltat de força vegetació i que suaument va baixant en direcció a una zona torrentera que transita entra la vessant d'una muntanya i la carretera N-II; de seguida aquest deixa de ser un camí ample i còmode per transformar-se en un corriol gairebé intransitable, brut d'herbes i matolls i que en èpoques de pluja, es transforma en un aiguamoll que pràcticament fa el tram intransitable; entre 200 i 300 metres haurem d'anar apartant les herbes i matolls fins que el corriol s'acaba i comença novament un camí més ample i més còmode.

Camí de Sant Jaume de Compostela, Candasnos a Bujaraloz, corriol entre la vessant de la muntanya i la carretera N-II
Trams del corriol
Camí de Sant Jaume de Compostela, Candasnos a Bujaraloz, tram entre la muntanya i la carretera N-II

Un cop en aquest camí més ample haurem de creuar per un petit tram de la llera d'un torrent (a la dreta veurem el pont de la carretera N-II que travessa aquest torrent).
Només passar aquest torrent, deixarem el terme municipal de Candasnos i entrarem en el terme municipal de Peñalba y també a la comarca de Los Monegros.

Uns metres més endavant arribarem a un pont que haurem de creuar sobre un nou torrent o Colector nº 2.

Camí de Sant Jaume de Compostela, Candasnos a Bujaraloz, pont sobre el Colector nº 2
Pont sobre el Colector nº 2
En creuar sobre el pont haurem de continuar pel camí que segueix per la nostra dreta.

No gaire més endavant arribarem a un bifurcació i haurem de continuar pel camí que gira suaument a l'esquerra i que de seguida s'enfila turó amunt.

La pujada és molt suau i de seguida arribarem a la seva part més alta, on veurem, al fons, les primeres cases del poble de Peñalba.

També podrem veure la típica imatge del "Toro de Osborne", una de las poques que encara en queden en les carreteres espanyoles.

Camí de Sant Jaume de Compostela, Candasnos a Bujaraloz, camí en direcció a Peñalba, Toro de Osborne a Peñalba

El camí continua per una suau i còmode baixada entre camps de sembrat en la seva major part.

Conforme anem baixant el camí va fent un llarg i suau gir cap a la dreta i s'anirà posant en paral·lel al "Barranco de Valcuerna" que ens acompanyarà fins a l'entrada de Peñalba.

En arribar al poble de Peñalba haurem de creuar per un pont de tres ulls sota la carretera N-II (el Barranco de Valcuerna utilitza dos d'aquest ulls i el tercer és destinat per el pas de vehicles i persones).

Camí de Sant Jaume de Compostela, Candasnos a Bujaraloz, camí en direcció a Peñalba, carrer de Valcuerna i pont sobre la carretera N-II a Peñalba

Passat el pont entrarem Peñalba pel carrer Valcuerna i paral·lel al Barranc del mateix nom; aquest ens portarà al centre del poble.

Camí de Sant Jaume de Compostela, Candasnos a Bujaraloz, carrer i Barranco de Valcuerna a l'entrada de Peñalba
Barranco de Valcuerna o Colector nº 1
El carrer Valcuerna ens portarà fins a una bifurcació; situats en aquesta, seguirem per l'esquerra pel carrer Alvarado Juan, tot travessant per sobre del pont que creua el Barranco de Valcuerna; només creuar-lo hi ha dues possibilitats a seguir:
  1. En creuar el pont sobre el "Barranco de Valcuerna" girar molt lleugerament a la dreta i continuar pel carrer Ramón y Cajal + carrer Joaquín Costa + carrer Nueva + carrer Picacho Alto i continuar pel Camí Varialta Fonda; aquest camí fins a Bujaraloz és més curt i va força paral·lel a la carretera N-II.
  2. En creuar el pont sobre el "Barranco de Valcuerna" cal girar a l'esquerra i continuar per l'avinguda de Santa Quiteria que ens portarà fins a la carretera N-II (el track que s'adjunta és el que segueix el total d'aquesta ruta)
En el nostra cas seguirem l'opció 2 i un cop estem situats davant de la carretera N-II la haurem de creuar; en aquest punt no hi ha cap pas per a vianants, per tant, cal anar molt en compte al creuar la carretera, dons hi ha un gran volum de trànsit.

Un cop creuada la carretera haurem de continuar pel camí asfaltat que veurem entre l'antic bar-restaurant "El Trigal", a l'esquerra i en l'actualitat tancat, i una nau o magatzem a la dreta.

Camí de Sant Jaume de Compostela, Candasnos a Bujaraloz, carretera Nacional II a Peñalba, camí en direcció a l'ermita de Santa Quitèria

El camí asfaltat pel que ara anirem avançant és un tram de continua pujada amb alguns trams de força desnivell; aproximadament durant 1 quilòmetre haurem de superar una cota d'uns 70 metres de desnivell més o menys. Aquest camí ens portarà a passar pel costat d'una nau de bestiar, actualment en desús.

Camí de Sant Jaume de Compostela, Candasnos a Bujaraloz, camí en direcció a la carretera A-2213

Seguirem per aquest camí fins a enllaçar amb la carretera A-2213; en arribar-hi continuarem per aquesta tot girant a l'esquerra i continuant en tram de pujada, però ara molt més suau.

En arribar al final del tram de pujada, per aquesta carretera A-2213, davant nostra veurem una llarga recta; des d'aquest punt i fins al final de l'etapa el camí que ens queda és del tot planer.

Camí de Sant Jaume de Compostela, Candasnos a Bujaraloz, carretera A-2213

Haurem de fer aproximadament 1 quilòmetre per aquesta carretera A-2213 fins a arribar a l'alçada d'un camí a la dreta; veurem alguna senyal o sageta de color groc; en aquest punt deixarem aquest tram de carretera i continuarem pel camí que gira a la dreta.

Camí de Sant Jaume de Compostela, Candasnos a Bujaraloz, carretera A-2213 i camí Balsa Pedrera en direcció a Bujaraloz

Per aquest camí, en direcció a Bujaraloz, haurem de fer trams de llargues rectes; aquest camí, a l'entrada de Bujaraloz es coneix com a "Camino Balsa Pedrera".

Aquest tram de camí asfaltat no te pèrdua i ens anirà acostant mica en mica a Bujaraloz.

Camí de Sant Jaume de Compostela, Candasnos a Bujaraloz, camí Balsa Pedrera en direcció a Bujaraloz, Mas de Manolín
Mas de Manolín
Un cop haguem passat el Mas de Manolín, una petita casa tota envoltada de pins i que veurem a l'esquerra del camí, arribarem a una cruïlla; en aquesta cruïlla també veurem que hi passa una línea elèctrica d'alta tensió; just en aquest punt deixarem el terme municipal de Peñalba i entrarem al terme municipal de Bujaraloz.

Continuarem endavant i de seguida arribarem a l'alçada de les primeres edificacions del poble de Bujaraloz, pel Camí Balsa Pedrera.
Aquest camí o carrer passa entre dues grans basses d'aigua a banda i banda; a l'esquerra hi ha "Balsa el Molino" i a la dreta la "Balsa Grande.

Camí de Sant Jaume de Compostela, Candasnos a Bujaraloz, camí Balsa Pedrera en direcció a Bujaraloz, Balsa el Molino
Balsa el Molino
Camí de Sant Jaume de Compostela, Candasnos a Bujaraloz, camí Balsa Pedrera en direcció a Bujaraloz, Balsa Grande
Balsa Grande
Passades les basses el camí o carrer ens portarà fins a la carretera N-II; per poder-la creuar i accedir al nucli de Bujaraloz, haurem de fer-ho a través d'un pas elevat que veurem a la nostra dreta.

Camí de Sant Jaume de Compostela, Candasnos a Bujaraloz, camí Balsa Pedrera i carretera Caspe

En direcció al pas elevat passarem pel costat del edifici de la "Comunidad de Regantes de Montesnegros" que veurem a la nostra dreta.

Camí de Sant Jaume de Compostela, Candasnos a Bujaraloz, pas elevat de la carretera N-II a Bujaraloz

Un cop haguem passat el pas elevat i situats a l'altre vorera de la carretera, seguirem un petit tram per la vorera paral·lela a la carretera N-II i de seguida continuarem a la dreta pel carrer de Santa Bàrbara; novament a la dreta pel carrer Tollanco i de seguida a l'esquerra per un carreró que ens portarà a la plaça Major o Plaça Ramón Artigas; continuarem pel carrer Santiago + carrer Alta; seguirem per aquest darrer carrer fins al seu final i abans de creuar la carretera A-230 Ruta de los Monegros, donarem per finalitzada la ruta entre Candasnos i Bujaraloz.