dissabte, 6 de maig del 2023

cabra del camp-coll de sarria-roc del cogullo-el cogullo-puig de comaverd-coll de valls

CABRA DEL CAMP (GR-7) - COLL DE SÀRRIA (GR-175) - ROC DEL COGULLÓ -
EL COGULLÓ - PUIG DE COMAVERD -
COLL DE VALLS (GR-7)

El Cogulló està inclòs al llistat dels 100 Cims de la FEEC

Cabra del Camp és un municipi de la comarca de l'Alt Camp dins de la província de Tarragona; aquest petit nucli de població té com a llocs d'interès, la façana del Celler Sindicat Agrícola i l'església de Santa Maria, segle XVIII. Un dels llocs d'interès del poble, al igual que el veí poble del Pla de Santa Maria i com d'altres pobles de les comarques veïnes són les construccions de Pedra Seca, entre les que més destaquen són les Barraques i que formen part de l'inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.

Des de Barcelona, cal agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona fins arribar a l'enllaç amb l'autopista AP-2(E-90); continuarem per aquesta fins a la sortida 10-El Pla de Santa Maria; continuarem per la carretera C-37 en direcció al Pla de Santa Maria, pel carrer Antoni Gaudí o carretera TV-2001; en deixar el poble enrere continuarem per la carretera TP-2311 que ens portarà fins a Cabra del Camp
Des de Tarragona, el millor i més curt trajecte és agafar la carretera TP-2301 en direcció a Sant Pere i Sant Pau i continuar per aquesta cap Els Pallaresos, Nulles i Bràfim; passat Bràfim arribarem a una rotonda i continuarem per la segona sortida i seguir per la carretera TP-2002 en direcció a Vila-rodona i Santes Creus; en arribar a Vila-rodona accedirem a un rotonda i continuarem per la tercera sortida en direcció al Pla de Santa Maria per la carretera TV-2004; en arribar al Pla de Santa Maria accedirem a un rotonda i continuarem per la segona sortida en direcció al poble de Santa Maria, per carrer d'Antoni Gaudí o carretera TV-2004; a partir d'aquest punt seguir les mateixes indicacions anteriors

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme Circular
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderada. Com a tram de més dificultat és accedir al Roc del Cogulló, però es tracta d'un sender ben senyalitzat i sense cap dificultat
DISTÀNCIA DEL RECORREGUT: 18,86 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 5 hores i 15 minuts en total (3 hores i 50 minuts en moviment + 1 hora i 25 minuts aturat); 4,9 Km/h en moviment
PUNT DE SORTIDA: A la plaça de l'Església, davant de l'església de Santa Maria de Cabra del Camp
PUNT D'ARRIBADA: Al mateix punt de sortida
PUNT MÉS ALT: Puig de Coma Verd
PUNT MÉS BAIX: Al punt de sortida i arribada
RECOMANACIONS:

Situats a la Plaça de l'Església i davant de la façana principal de l'església de Santa Maria de Cabra del Camp iniciarem la ruta; deixarem la plaça i continuarem pel carrer de la Pica.

CABRA DEL CAMP-COLL DE SÀRRIA-ROC DEL COGULLÓ-EL COGULLÓ-PUIG DE COMAVERD-COLL DE VALLS, Església de Santa Maria de Cabra del Camp i Carrer de la Pica
Església de Santa Maria
Carrer de la Pica
Al final del carrer de la Pica creuarem el pont que travessa el Torrent de la Fonollosa i haurem de continuar pel carrer asfaltat que segueix en línia recta, Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa.

CABRA DEL CAMP-COLL DE SÀRRIA-ROC DEL COGULLÓ-EL COGULLÓ-PUIG DE COMAVERD-COLL DE VALLS,  Carrer de la Pica a Cabra del Camp
Pont sobre el Torrent de Fonollosa
El tram asfaltat que surt del poble de Cabra del Camp o Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa és el camí que seguirem en tot moment i que ens portarà fins al Coll de Sàrria; anirem veient alguns rètol informatius i/o senyals del GR-7 (marques blanca i vermella) i que ens orientaran al llarg del camí i sobretot en bifurcacions i cruïlles.

CABRA DEL CAMP-COLL DE SÀRRIA-ROC DEL COGULLÓ-EL COGULLÓ-PUIG DE COMAVERD-COLL DE VALLS, Camí de Cabra de Camp a Vallespinosa
Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa
Gairebé al final de les darreres edificacions de Cabra de Camp veurem, a l'esquerra del camí, un primer rètol informatiu de fusta, en direcció al Coll de Sàrria i Vallespinosa, seguint la direcció i marques del GR-7.
El camí, en el seu darrer tram asfaltat, arriba fins a una bifurcació on haurem de continuar pel camí de terra que segueix per la nostra dreta (el camí de l'esquerra, està indicat com a prohibit i entra a una granja porcina).

Unes poques passes més endavant ens situarem novament davant d'una bifurcació on veurem, a l'esquerra del camí, un nou rètol informatiu en direcció al Coll de Sàrria; continuarem pel Camí de la nostra dreta seguint la direcció del rètol de fusta.

Passada aquesta bifurcació el Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa es situa paral·lel al Torrent de Cabarrà, que veurem a la nostra dreta i que ens acompanyarà un bon tram del camí.

Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa
Més endavant el camí ens portarà a una nova bifurcació i en aquest punt cal continuar per la nostra esquerra; a la pròpia esquerra del camí hi veurem un petit pal de fusta amb la senyal blanca i vermella del GR-7.

El Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa transcorre bàsicament entre camps d'oliveres i camps de vinya i també, com anirem veient més endavant, entre camps de sembrats (blat, ordi...).
Passats poc més de 100 metres ens situarem en una nova bifurcació i haurem de continuar pel camí que gira a la dreta; a l'esquerra del camí veurem una senyal de fusta amb la marca del GR-7.

Més endavant i passats uns 700 metres aproximadament arribarem a una bifurcació i haurem de continuar en línia recta o pel camí de la dreta; a la pròpia esquerra del camí veurem un petit pal de fusta amb la senyal del GR-7.

Passats uns 75 metres de la darrera bifurcació, ens situarem en una nova bifurcació, on a l'esquerra del camí veurem un rètol informatiu de fusta; en aquest punt haurem de continua en línia recta o per la nostra dreta, seguint la direcció del rètol que indica Coll de Sàrria i Vallespinosa.

Passada aquesta bifurcació el camí fa una molt suau i curta pujada i al final d'aquesta, just davant de les restes del "Corral Nou", el camí gira suaument de dreta a esquerra.

CABRA DEL CAMP-COLL DE SÀRRIA-ROC DEL COGULLÓ-EL COGULLÓ-PUIG DE COMAVERD-COLL DE VALLS, Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa al pas per les restes del Corral Nou

En arribar a aquest punt, el Torrent de Cabarrà, que ens ha estat acompanyant paral·lelament a la nostra dreta (i de forma molt discreta), finalitza el seu recorregut i es bifurca en dos, a l'esquerra ara és conegut com Barranc del Cogulló i a la dreta és conegut com a Barranc del Bosc del Jaume.
Seguint pel Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa de seguida ens situarem davant d'una bifurcació i just en aquest punt creuarem sobre el tram final del Barranc o Torrent del Cogulló (de forma totalment inapreciable); en aquesta bifurcació haurem de seguir pel camí que gira a la nostra dreta i on comença la primera de les pujades que farem en aquesta ruta, aquesta primera en direcció al Coll de Sàrria.

CABRA DEL CAMP-COLL DE SÀRRIA-ROC DEL COGULLÓ-EL COGULLÓ-PUIG DE COMAVERD-COLL DE VALLS, Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa al pas pel Barranc del Cogulló
Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa al pas pel Torrent del Cogulló
A l'inici de la pujada, a la dreta del camí, veurem un rètol informatiu de fusta que ens orienta en direcció al Coll de Sàrria i El Cogulló.
La pujada fins al Coll de Sàrria supera uns 130 metres de desnivell en un total d'uns 1500 metres aproximadament; és una pujada força còmode, sense cap desnivell considerable, inclús té un curt tram pla o amb molt lleugera baixada i només el darrer tram abans d'arribar al Coll té una mica més de desnivell.

En arribar al Coll de Sàrria ens trobarem una cruïlla de camins on veurem un rètol informatiu en quatre diferents destinacions; en aquest punt es creuen el GR-7 i el GR-175 de la Ruta del Cister.

CABRA DEL CAMP-COLL DE SÀRRIA-ROC DEL COGULLÓ-EL COGULLÓ-PUIG DE COMAVERD-COLL DE VALLS, Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa al Coll de Sàrria
Coll de Sàrria
El Coll de Sàrria és la frontera natural de divisió entre els termes de Cabra del Camp i El Pont de l'Armentera; en aquest punt deixarem el terme de Cabra del Camp i accedirem al terme del Pont de l'Armentera.
Situats al Coll de Sàrria haurem de girar a la nostra esquerra i continuar per un camí en pujada i seguint, a partir d'aquí, les marques blanques i vermelles del GR-175 en direcció a Montbrió de la Marca i Vallbona de les Monges.

Coll de Sàrria
En el Coll de Sàrria comença la ruta circular que ens portarà a passar pel Cogulló, el Puig de Comaverd i el Coll de Valls on el camí ens portarà novament fins a aquest punt (seguint el tram marcat amb les senyals blanca i vermella del GR-7) i des d'aquí i desfent el camí farem la tornada fins a Cabra del Camp.
Seguint el camí, en forta pujada, en direcció a Montbrió de la Marca, haurem de fer un primer tram de poc menys de 250 metres en pujada.

CABRA DEL CAMP-COLL DE SÀRRIA-ROC DEL COGULLÓ-EL COGULLÓ-PUIG DE COMAVERD-COLL DE VALLS, Camí des del Coll de Sàrria al Roc del Cogulló i El Cogulló

Seguidament el camí fa un suau descens i ens portarà a una bifurcació on haurem de continuar pel camí que gira a l'esquerra; el camí que continua en línia recta i en forta pujada ens portaria, més endavant, a retrobar el camí inicial, però feríem el mateix trajecte però fent una pujada innecessària.

Seguint el camí, aquest ens portarà, una mica més endavant, fins a una nova bifurcació senyalitzada amb un rètol informatiu.

En arribar-hi deixarem el camí ample i seguirem pel corriol o sender que continua per la nostra dreta i on comença una forta pujada en direcció al Roc del Cogulló; tot i que aquest sender no té pèrdua, dons el traç és ben visible, haurem d'anar mirant les senyals o marques blanca i vermella del GR-175 que anirem trobant.
El sender gairebé és en constant pujada, tot i que té algun tram més planer; al passar per aquests trams més planers és recomanable aturar-se un moment, respirar i fer una vista al voltant i gaudir de les boniques vistes que ens ofereix la natura.

CABRA DEL CAMP-COLL DE SÀRRIA-ROC DEL COGULLÓ-EL COGULLÓ-PUIG DE COMAVERD-COLL DE VALLS, Camí des del Coll de Sàrria al Roc del Cogulló o GR-175 en vistes al Pla de Cabra i la Muntanya de Jordà a la Serra de Miramar
Vista enrere sobre el poble de Cabra del Camp
Vessant nord de la Muntanya de Jordà a la Serra de Miramar
Conforme anem avançant pel corriol la pendent és fa més pronunciada i en arribar a la part més alta, la vegetació minva i sobresurt la roca en forma de conglomerat.

Roc del Cogulló
En arribar a la part més alta haurem de fer algun pas agafant-nos a la pròpia roca i a les baranes de fusta que ens acompanyaran en el tram final que accedeix al Roc del Cogulló, tot i que no genera cap esforç i cap mena de perill. Per accedir al Roc del Cogulló haurem de fer una darrera grimpada per unes escales naturals tallades a la mateixa roca conglomerada i amb l'ajuda d'una cadena i uns darrers quatre esglaons per unes escales de fusta. Una vegada superades aquestes escales accedirem al Roc del Cogulló, un mirador protegit per unes baranes de fusta i on és pot gaudir de magnífiques vistes sobre la Conca de Barbera i l'Alt Camp.

Sender GR-175 de pujada al Roc del Cogulló
El Roc del Cogulló està situat a uns 870 msnm i forma part de la Serra de Comaverd; té més encant que el propi Cim del Cogulló; està format per una gran massa de roca conglomerada i la seva característica principal és el dibuix en forma de la proa d'un vaixell (la part davantera del vaixell), tenint com a mar tota la vall formada per les comarques de l'Alt Camp i la Conca de Barberà.

CABRA DEL CAMP-COLL DE SÀRRIA-ROC DEL COGULLÓ-EL COGULLÓ-PUIG DE COMAVERD-COLL DE VALLS, Roc del Cogulló
Roc del Cogulló
En deixar el Roc del Cogulló ens trobarem una bifurcació amb dos corriols a seguir ben traçats; el camí que gira a l'esquerra (indicat línia discontinua a la següent imatge) segueix l'itinerari del GR-175; el camí que continua per la nostra dreta (indicat en línia continua a la següent imatge) ens portarà fins al Cim del Cogulló - de totes formes passat el Cogulló tornarem a retrobar el sender del GR-175 -.

CABRA DEL CAMP-COLL DE SÀRRIA-ROC DEL COGULLÓ-EL COGULLÓ-PUIG DE COMAVERD-COLL DE VALLS, Camí des del Coll de Sàrria al Roc del Cogulló o GR-175 i corriol al Cogulló
Bifurcació al Cim del Cogulló
El corriol avança per la cresta de la Serra de Comaverd i ens portarà, passats poc més de 300 metres aproximadament, fins el Cim del Cogulló (també conegut com a Cogulló de Cabra, tot i que aquest cim no està ubicat en el terme municipal de Cabra del Camp, si no en el terme municipal del Pont de l'Armentera).

CABRA DEL CAMP-COLL DE SÀRRIA-ROC DEL COGULLÓ-EL COGULLÓ-PUIG DE COMAVERD-COLL DE VALLS, Cim del Cogulló
Cim del Cogulló
Deixarem el Cim del Cogulló pel camí que continua en direcció nord per una baixada en força desnivell i que de seguida ens portarà fins a una bifurcació on hi ha un rètol informatiu.

CABRA DEL CAMP-COLL DE SÀRRIA-ROC DEL COGULLÓ-EL COGULLÓ-PUIG DE COMAVERD-COLL DE VALLS, camí a la sortida del Cim del Cogulló

En aquest rètol tornarem a veure les indicacions del GR-175 i, per tant, tornarem a situar-nos en el camí o sender que hem deixat passat el Roc del Cogulló.

CABRA DEL CAMP-COLL DE SÀRRIA-ROC DEL COGULLÓ-EL COGULLÓ-PUIG DE COMAVERD-COLL DE VALLS, camí en direcció al Coll de Maldà

En aquesta bifurcació haurem de continuar pel camí de la dreta i que va en direcció a Montbrió i Vallbona, tal i com indica el rètol.
Passats uns 190 metres aproximadament ens tornarem a trobar un rètol informatiu, situat a l'esquerra del camí i que assenyala la direcció al Coll de Maldà.

A la part baixa d'aquest rètol informatiu veurem una petita senyal de fusta que indica la Cova Cautivera (o Cativera) i que segueix un altre camí, per la nostra esquerra, i que baixa en direcció a aquesta cova, situada al mig de la zona boscosa (en el nostra cas no seguirem aquesta direcció).
Una mica més endavant tornarem a situar-nos en una bifurcació, ben senyalitzada per un rètol informatiu; en aquest punt haurem de continuar pel camí que gira suaument a la nostra dreta i seguint la direcció del rètol informatiu cap a Montbrió i Vallbona.

Passada aquesta bifurcació i després d'un llarg tram de camí, des del que podrem anar admirant els diferents sector muntanyosos, dins del terme municipal del Pont de l'Armentera, com ara Comaverd, Costa de les Espases i els Pelats del Palatí, tots ells situats a la vessant est de la Serra de Comaverd i que nosaltres veurem sempre a la nostra dreta, formen una vall de torrents que desemboquen al Torrent de Collmagí, tornarem a situar-nos en una bifurcació, just al pas per sota d'una línia elèctrica d'alta tensió.

Aquí novament veurem un rètol informatiu en direcció al Coll de Maldà i seguint el camí o sender del GR-175; seguirem la direcció del rètol pel camí de la nostra dreta.

Passada aquest bifurcació el camí comença una suau i llarga pujada que ens portarà finalment fins al Coll de Maldà.
En arribar-hi veurem, situat a la dreta del camí, un rètol informatiu en diferents indicacions; el camí que gira a l'esquerra és el que continua en direcció a Montbrió i Vallbona, seguint el sender GR-175 i que en aquest punt deixarem; el camí que gira a la dreta, en direcció al Coll de Valls, és la ruta per la que haurem de continuar.

CABRA DEL CAMP-COLL DE SÀRRIA-ROC DEL COGULLÓ-EL COGULLÓ-PUIG DE COMAVERD-COLL DE VALLS, Coll de Maldà en direcció al Coll de Valls
Coll de Maldà
Passada aquesta bifurcació el camí continua en una suau ascensió i ens portarà, no gaire més endavant, a una nova bifurcació.

CABRA DEL CAMP-COLL DE SÀRRIA-ROC DEL COGULLÓ-EL COGULLÓ-PUIG DE COMAVERD-COLL DE VALLS, camí entre el Coll de Maldà en direcció al Coll de Valls

En arribar a aquesta bifurcació haurem de continuar pel camí de la dreta, en forta pujada, i seguint les indicacions del rètol informatiu que veurem en aquest punt; continuarem en direcció al Coll de Valls, seguint el Camí de les Terres del Comaverd.
Un cop passada aquesta bifurcació haurem de fer uns 100 metres aproximadament per una forta pujada i al final d'aquesta pujada, a l'esquerra del camí, veurem un corriol que s'enfila suaument en direcció al Cim del Comaverd.

Seguirem el corriol uns 30 metres aproximadament, o el que ens deixi la gran vegetació que envolta aquest Cim, i arribarem a la part més elevada del Puig de Comaverd.

Puig de Comaverd
El Puig de Comaverd és una muntanya de 902 msnm dins del terme municipal del Pont de l'Armentera (Alt Camp) i de Pontils (Conca de Barberà).
És un cim que està molt brut d'herbes, matolls i vegetació diversa i que impedeix moure's en comoditat, per tant, desfarem el camí i tornarem al punt inicial del corriol i seguirem pel Camí de les Terres de Comaverd.
El Camí de les Terres de Comaverd fa una curta i pronunciada baixada, seguida d'una nova forta pujada i ens situarà en una bifurcació del mateix camí.

En aquesta bifurcació podem optar per continuar per qualsevol de les dues vies (uns metres més endavant es tornen a trobar), però si fem la petita pujada per l'esquerra podrem accedir a un turó on hi ha un petit replà on podrem gaudir de molt bones vistes de 360º, cosa que no haurem pogut fer en el Puig de Comaverd.

CABRA DEL CAMP-COLL DE SÀRRIA-ROC DEL COGULLÓ-EL COGULLÓ-PUIG DE COMAVERD-COLL DE VALLS, turó al camí de les Terres de Comaverd
Diferents vistes des del Turó
Vallespinosa, al fons de la Vall
Deixarem aquest petit turó, en baixada, i uns pocs metres més endavant en tornarem a trobar el Camí de la Terres del Comaverd; aquest camí té un petit tram força planer abans de començar una llarga i forta baixada en direcció al Coll de Valls.

CABRA DEL CAMP-COLL DE SÀRRIA-ROC DEL COGULLÓ-EL COGULLÓ-PUIG DE COMAVERD-COLL DE VALLS, camí de les Terres de Comaverd o GR-175.4

Aquest tram del Camí entre el Coll de Maldà i el Coll de Valls, conegut com a Camí de les Terres de Comaverd, és una variant del GR-175 o Ruta del Cister i està marcat com a GR-175.4.
Aquest camí anirà baixant, amb petites oscil·lacions del terreny, durant un llarg tram; de sobte el camí inicia una forta baixada per una zona molt pedregosa, per tant, cal anar en compte dons hi ha molta pedra i terra solta i això ens farà relliscar i podrem perdre l'equilibri.

Tram del camí molt pedregós
Finalment el Camí de les Terres del Comaverd ens portarà fins al Coll de Valls, on hi ha una cruïlla de camins ben senyalitzada per un rètol informatiu.

CABRA DEL CAMP-COLL DE SÀRRIA-ROC DEL COGULLÓ-EL COGULLÓ-PUIG DE COMAVERD-COLL DE VALLS, cruïlla al Coll de Valls + ruta del GR-7

En aquesta cruïlla de camins haurem de seguir pel camí que gira a la nostra dreta, tal i com indica el rètol informatiu, en direcció a Cabra del Camp; en aquest punt retrobarem el GR-7 i les marques o senyals blanca i vermella.
En deixar el Coll de Valls seguirem per la Carrerada de Cabra del Camp a Vallespinosa, seguint les marques i/o senyals del GR-7 en direcció a Cabra del Camp.
El camí va baixant de forma suau inicialment i més endavant té alguns trams més pronunciats, però sense cap dificultat i ens portarà fins a creuar el Torrent de Collmagí. Abans però creuarem la línia imaginària que divideix el terme municipal de Pontils que deixarem enrere i entrarem al terme municipal de Cabra del Camp.

1ª drecera
Passat 1 quilòmetre aproximadament el camí arriba a una bifurcació, que és una possible drecera del camí, i per la que podrem escorçar en un petit tram la ruta.
Per aquesta camí i aquesta zona podrem fer fins a 3 dreceres que ens permetran escurçar una mica el total de la ruta.
  1. Continuant recta seguirem la ruta oficial del GR-7 i farem una mica més de volta
  2. Girar a la dreta en baixada i seguir un tram de drecera (aquesta és la ruta marcada en el track del GPS que s'adjunta)

Una mica més endavant ens situarem novament davant d'una bifurcació que és una nova possible drecera del camí.

2ª drecera
  2. Girar a la dreta en baixada i seguir un petit tram de drecera (aquesta és la ruta marcada en el track del GPS que s'adjunta)

Novament una mica més endavant i per 3ª vegada el Camí ens permetrà fer una nova drecera, però en aquest cas haurem de fer-la per la nostra esquerra.

3ª drecera
  1. Continuant recta seguirem la ruta oficial del GR-7 (per la nostra dreta)
  2. Girar a l'esquerra per un tram curt i en forta baixada (aquesta és la ruta marcada en el track del GPS que d'adjunta)

En sortir d'aquesta tercera drecera i accedir al Camí principal ens situarem a la glera del Torrent de Collmagí que creuarem sense més.

CABRA DEL CAMP-COLL DE SÀRRIA-ROC DEL COGULLÓ-EL COGULLÓ-PUIG DE COMAVERD-COLL DE VALLS, Torrent de Collmagí a la carrerada de Cabra del Camp a Vallespinosa
Pas pel Torrent de Collmagí
Passat aquest torrent el camí té una suau pujada i no gaire més endavant, ens portarà a passar ben a prop de les restes de la Masia de Cal Palatí, que veurem, sobre un petit turó, a l'esquerra del camí.

CABRA DEL CAMP-COLL DE SÀRRIA-ROC DEL COGULLÓ-EL COGULLÓ-PUIG DE COMAVERD-COLL DE VALLS, masia del Cal Palatí a la carrerada de Cabra del Camp a Vallespinosa
Cal Palatí
Passada aquesta masia el camí fa un curt i suau descens, fent una pronunciada corba de dreta a esquerra, i ens portarà fins a una bifurcació ben senyalitzada; en arribar a aquesta bifurcació, a la nostra dreta quedarà el Barranc de Cal Palatí, tot i que no destaca dons actualment són camps de conreu.

CABRA DEL CAMP-COLL DE SÀRRIA-ROC DEL COGULLÓ-EL COGULLÓ-PUIG DE COMAVERD-COLL DE VALLS, carrerada de Cabra del Camp a Vallespinosa al passar per l'Estret del Palatí
Carrerada del Cabra del Camp a Vallespinosa al pas per l'Estret del Palatí
A la bifurcació haurem de continuar pel camí que gira a la nostra dreta, seguint la indicació del rètol informatiu en direcció a Cabra del Camp i seguint el sender GR-7 (+GR-175.5); el camí continuarà essent la Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa i en girar a la dreta, en la bifurcació, passarà per la zona coneguda com a l'Estret del Palatí, entre camps de conreu.
Seguint el camí al pas per l'Estret del Palatí i després d'uns 440 metres aproximadament, des de la darrera bifurcació, arribarem a un punt on haurem de veure un rètol informatiu situat a la dreta del camí, just quan el camí fa una corba a l'esquerra.

En arribar a aquest punt deixarem momentàniament el Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa i continuarem per un corriol que s'enfila per la vessant de la muntanya.

CABRA DEL CAMP-COLL DE SÀRRIA-ROC DEL COGULLÓ-EL COGULLÓ-PUIG DE COMAVERD-COLL DE VALLS, sender o corriol entre el Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa i el Coll de Sàrria

Aquest corriol té un desnivell considerable al llarg de tot el seu recorregut, de poc més de 300 metres aproximadament, i ens portarà novament al Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa i també al Coll de Sàrria; el corriol o sender té varies vies o carrils de pujada i qualsevol d'ells ens portarà fins al Coll de Sàrria (degut, en part, a les inclemències del temps, la pluja o altres factors, com, malauradament i sobretot, les bicicletes i motos han fet que hi hagi més d'una via o tram per caminar, força malmeses o desgastades).

Coll de Sàrria
Un cop novament situats al Coll de Sàrria, haurem de seguir la indicació del rètol informatiu en direcció a Cabra del Camp, desfent, des d'aquest punt, tot el camí fins al punt de sortida, a la plaça de l'Església, davant de la façana principal de l'Església de Santa Maria de Cabra del Camp.

CABRA DEL CAMP-COLL DE SÀRRIA-ROC DEL COGULLÓ-EL COGULLÓ-PUIG DE COMAVERD-COLL DE VALLS, Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa + carrer de la Pica a Cabra del Camp
Carrer de la Pica a l'entrada de Cabra del Camp
Des del Coll de Sàrria i fins al punt d'inici de la ruta hi han aproximadament uns 3700 metres, gairebé sempre en sentit descendent, còmodes i ben senyalitzats.