diumenge, 21 de novembre del 2021

masllorenç la pedrera masarbonès font talló ermita santa cristina

MASLLORENÇ
LA PEDRERA - MASARBONÈS - FONT D'EN TALLÓ - ERMITA DE SANTA CRISTINA

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentaris, Llevat d'error o omissió el punt més elevat del terme municipal de Masllorenç és situat al carrer del Baix Penedès, dins de l'urbanització Font d'en Talló

Masllorenç és un municipi de la comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona; és situat al límit comarcal amb l'Alt Camp.
Encara que no existeixen documents escrits que ho confirmin, es creu que la població va néixer a l'empara del Castell de Puigtinyós. El seu origen està en un petit nucli de cases construïdes per donar alberg als pastors. Apareix per primera vegada document al 1365 sota el nom de "Mas Llorent", sent senyor del lloc Berenguer de Montoliu. Al segle XVIII va començar el creixement de la població i fins al segle XIX quan la plaga de la fil·loxera, que va assolar les vinyes, va obligar a molts pagesos a traslladar-se.
Es pot passejar pels seus carrers del casc antic on hi han les Voltes de Cal Baró, vestigis d'una fortificació de la Baixa Edat Mitjana. També hi ha ubicada l'església de Sant Ramón de Penyafort, construïda al segle XIX. Existeix una antiga Pedrera, d'on es va extreure material per la construcció de "La Pedrera" d'Antoni Gaudi, edificació construïda a Barcelona, així com també de la Plaça d'Espanya de Jujol.

Des de Barcelona, sortirem per l'avinguda Diagonal en direcció a Tarragona; autovia B-23 fins a enllaçar amb l'autopista AP-7 / E-90; posteriorment continuar per l'autopista AP-2 / E-90 en direcció a Lleida-Saragossa; agafar la primera sortida (12) a La Bisbal del Penedès - L'Albornar; en sortir de l'autopista ens trobarem una rotonda a la carretera T-240 i continuarem en direcció a La Bisbal del Penedès; continuarem per la T-240 en direcció a Valls; en arribar a una rotonda accedirem a la C-51 i continuarem en direcció a Valls; en la següent rotonda deixarem la C-51 i continuarem per la carretera TP-2045 en direcció a Masllorenç
Des de Tarragona, sortirem per l'autovia A-7 en direcció a Barcelona i continuarem per la carretera N-340; en arribar a l'alçada de la població de Ferran, continuarem per la carretera T-202 en direcció a la Nou del Gaià i Salomó; passat Salomó continuarem per la carretera T-204 durant 1 Km fins a trobar la bifurcació amb la carretera TV-2042 que ens portarà fins a Masllorenç

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme circular
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderadament baixa. No té cap dificultat
DISTÀNCIA DEL RECORREGUT: 10,32 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 3 hores i 29 minuts en total (2 hores i 18 minuts en moviment + 1 hora i 11 minuts aturat); 4,5 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Portar aigua i menjar suficient; portar roba i calçat adequat, tant per a dies calorosos, com per a dies freds; protegir-se del sol (gorra, protector solar, etc...); abans d'iniciar la ruta s'ha de conèixer la predicció meteorològica del dia en que es fa la ruta (amb predicció meteorològica amb forts vents, pluges o forta calor, és millor no fer la ruta); sempre que sigui possible no fer la ruta en solitari i en tot cas sempre deixar dit a familiars i/o amics de la ruta que es té previst fer; seguir sempre la ruta marcada si hi ha marques que condicionen el recorregut (en aquest cas seguirem part de la ruta de coneguda com a "Itinerari Sostenible" - trobarem alguns rètols informatius durant la ruta); tenir en compte les hores de llum solar perquè no se'ns faci de nit per la qual cosa és preferible començar de bon matí i quan la fresca del dia és més agradable; cal respectar en tot moment el medi natural; tota la brossa que puguem generar cal endur-se-la per a dipositar-la posteriorment on correspongui
DESTACATS: Masllorenç, La Pedrera, Barraques de Pedra Seca, Masarbonès, Ermita de Santa Cristina
PUNT DE SORTIDA: A la plaça Major de Masllorenç, davant de la façana principal de l'església de Sant Ramón
PUNT D'ARRIBADA: Al mateix punt de la sortida
PUNT MÉS ALT: A l'urbanització de Font d'en Talló, sobre al carrer del Baix Penedès - Puig de Font d'en Talló??? (segons el mapa del ICGC 381 metres)
PUNT MÉS BAIX: A Camí Vell de Bonastre a Masllorenç a la Cruïlla coneguda com "Els Quatre Camins del Fondo del Gener" (segons el mapa del ICGC 236 metres)

Situats a la Plaça Major i carrer de l'Església i davant de l'Església de Sant Ramón, iniciarem la recorregut pel Carreró de l'Església en direcció al carrer Major, passant a tocar de la façana lateral de l'església.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, Església de Sant Ramón

En arribar al carrer Major, continuarem per aquest girant a la nostra esquerra i fins arribar a la bifurcació amb el carrer de Sant Roc, pel que continuarem girant a la nostra esquerra; a la següent cruïlla de carrers girarem a la dreta per continuar pel carrer del Rosari que ens portarà a les afores del poble.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, carrer del Rosari a Masllorenç
Carrer del Rosari a les afores de Masllorenç
En deixar les darreres cases del carrer del Rosari s'acaba l'asfalt i comença un camí de terra, conegut com a Camí de Masllorenç a Masarbonès-Bonastre (a la dreta del camí veurem un rètol informatiu amb aquesta informació).

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, camí de Masllorenç a Masarbonès i Bonastre
Camí de Masllorenç a Masarbonès i Bonastre
Una mica més endavant, i també a la dreta del camí, veurem un plafó informatiu on podrem veure alguns dels elements paisatgístics de la zona; val la pena aturar-se a observar la informació del plafó i contemplar, des d'aquest bonic mirador, una bona part de la geografia del Baix Penedès i Alt Camp.
Aquest i altres plafons han estat recentment ubicats en diferents zones del Baix Penedès ( https://turismebaixpenedes.cat/miradors/ ).

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, plafó informatiu al camí de Masllorenç a Masarbonès i Bonastre

De seguida arribarem a una bifurcació; en aquesta bifurcació actualment hi ha una rètol informatiu de color groc, a l'esquerra del camí, amb la direcció al "Camí de les Fontanilles" i "Camí de les Quadres Altes"; aquest rètol al igual que altres que veurem més endavant fan referència a "Itineraris Saludables".
En aquesta bifurcació deixarem momentàniament al Camí de Masllorenç a Masarbonès i Bonastre i girarem a la nostra esquerra i seguirem per un camí ample en direcció al Puig de La Pedrera.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, camí en direcció al Puig de La Pedrera

Seguirem per aquest camí i passarem una primera bifurcació, on a la dreta veurem una casa a la que no arribarem; continuarem endavant fins arribar a una segona bifurcació i en aquest punt haurem de continuar pel camí que gira a la nostra dreta en suau pujada.

Aquest camí ens portarà fins "La Pedrera" una explotació que es va començar a explotar l'any 1867 i que va subministrar pedres a la carretera que va d'Alcover a Santa Creu de Calafell i posteriorment per a les obres de construcció tant de la Sagrada Família i de la Casa Milà de Barcelona.

Podeu llegir aquest interessant article (pdf) que he trobar per internet:

En arribar a la zona de La Pedrera, deixarem momentàniament aquesta zona i continuarem per la nostra dreta seguint un corriol que ens portarà, passats uns 50 metres més endavant, a una bifurcació.

Camí al cim del Puig de La Pedrera
En aquesta bifurcació veurem un camí que s'enfila muntanya amunt, per la nostra esquerra i per una zona pedregosa; també veurem, i ens poden ajudar a orientar-nos correctament, uns petits pals de fusta i que ens portaran fins al Puig de La Pedrera, en un curt tram d'uns 25 metres.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ,  Puig de La Pedrera
Puig de La Pedrera (362 metres ICGC)
Vista des del Puig de La Pedrera en direcció a Masllorenç i a l'Alt Camp
Per deixar el Puig de La Pedrera i tornar a la zona de La Pedrera tenim dues opcions:

1- Desfer el camí que ens ha portat fins aquí i retornar a La Pedrera
2- Deixar el Puig de La Pedrera i continuar en línea recta en direcció a Masllorenç (seguir la línea que ens proporciona el campanar de l'església de Sant Ramón de Masllorenç - direcció nord); haurem de seguir un corriol, més o menys visible, que va baixant molt suaument, tot passant per entre una vegetació baixa i per una zona pedregosa durant uns 80 metres aproximadament; la zona de La Pedrera quedarà a la nostre esquerra; conforme anem baixant podrem veure unes baranes de fusta situades al llinda de la pròpia roca de La Pedrera a mode de Mirador (si anem fins a aquest mirador cal anar en compte dons les fustes són precàries i estan en mal estat); el corriol de baixada envolta tota La Pedrera i passats aquests 80 metres, haurem de girar a l'esquerra per accedir novament a La Pedrera (aquesta és la ruta marcada en el track del GPS que s'adjunta).

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ,  Puig de La Pedrera i camí de tornada a La Pedrera
Mirador de La Pedrera
Accés a la zona de La Pedrera
Accedirem novament a la zona de La Pedrera, on podrem veure restes dels treballs que s'hi van fer ja fa anys; es veuen encara alguns blocs de pedra tallats.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, La Pedrera de Masllorenç
Deixarem La Pedrera i haurem de desfer el camí que ens ha portat fins aquí i tornar al Camí de Masllorenç a Masarbonès i Bonastre; a la primera bifurcació girarem a l'esquerra i seguidament arribarem a la bifurcació del Camí de Masllorenç a Masarbonès i Bonastre on continuarem tot girant a la nostra esquerra per allunyar-nos del poble de Masllorenç.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, camí de La Pedrera en direcció al Camí de Masllorenç a Masarbonès i Bonastre
Camí de Masllorenç a Masarbonès i Bonastre
Pel Camí de Masllorenç a Masarbonès i Bonastre passarem per una primera bifurcació, on a la dreta del camí veurem un petit pal de fusta amb la informació del recorregut del "itinerari saludable"; en aquest punt continuarem en línea recta, deixant el camí que gira a la dreta.

Unes passes més endavant passarem per una segona bifurcació i al igual que l'anterior haurem de continuar en línea recta.

Un cop passada aquesta segona bifurcació ens situarem a la línea imaginària que divideix els termes municipals de Masllorenç, que deixarem momentàniament, i entrarem al terme municipal de Montferri (Alt Camp).
Mes endavant tornarem a situar-nos en una nova bifurcació, on a la dreta del camí veurem un rètol informatiu en la indicació "Itinerari Saludable"; el seguirem, per tant, cal seguir recta o girar suaument a l'esquerra.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, Camí de Masllorenç a Masarbonès i Bonastre, Itinerari Saludable

Més endavant aquest camí ens portarà a passar a tocar d'una torre metàl·lica i per sota d'una línea d'alta tensió elèctrica.

De seguida el camí ens portarà a una bifurcació i en aquest punt deixarem el Camí de Masllorenç a Masarbonès, i tot girant a la dreta, continuarem pel Camí Vell de Masllorenç a Bonastre.

Bifurcació al Camí de Masllorenç a Masarbonès i Masllorenç a Bonastre
Aquest camí té una tendència a anar baixant molt suaument; a banda i banda del camí hi han unes tanques metàl·liques que barren el pas per accedir a les finques privades; en una d'aquestes finques privades, concretament a la nostra esquerra, veurem una Barraca de Pedra Seca.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, Barraca de Pedra Seca al Camí Vell de Masllorenç a Bonastre
Per aquest camí i algun altre més endavant anirem veient algunes senyals de color vermell pintades a les pedres, tant dels costats dels camins (marges de pedra seca), com en el terra dels propis camins; aquestes senyals poden ser punts o fletxes vermelles.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, Camí Vell de Masllorenç a Bonastre i senyal de color vermell

El Camí de Vell de Masllorenç a Bonastre continua en suau descens i passa pel costat d'una petita edificació, que està situada a la dreta del camí; seguidament arribarem a una bifurcació i haurem de continuar en línea recta, deixant el camí que gira a l'esquerra.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, Camí Vell de Masllorenç a Bonastre

Una mica més endavant i després de seguir la traça del camí i de fer primer un gir a l'esquerra i seguidament un gir a la dreta, veurem una altre Barraca de Pedra Seca, a l'esquerra del camí, i que aquesta vegada si podrem visitar.

En deixar la Barraca continuarem pel Camí Vell de Masllorenç a Bonastre i de seguida el camí ens farà fer un gir de dreta a esquerra; en sortir d'aquesta corba davant nostra tindrem un llarg i recta camí planer, amb un espès bosc a la dreta i el Fondo del Claver (que ens acompanyarà fins arribar a la cruïlla dels Quatre Camins del Fondo del Gener) a la nostra esquerra; farem un primer tram d'uns 450 metres fins arribar a una corba a l'esquerra amb suau i curta baixada i seguidament farem una altre corba a la dreta per continuar per un segon tram d'uns 465 metres aproximadament.

Passat aquest llarg tram de camí arribarem a una bifurcació sense cap marca o senyalització; en aquest punt deixarem el camí més ample i continuarem per un corriol que segueix per la nostra esquerra.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, Camí Vell de Masllorenç a Bonastre

En accedir a aquest corriol estarem entrant a la zona coneguda com "els Quatre Camins del Fondo del Gener"; el corriol ens portarà fins a una cruïlla, on hi ha un rètol informatiu en diferents direccions a seguir.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, Camí Vell de Masllorenç a Bonastre als Quatre Camins del Fondo del Gener
Corriol als Quatre Camins del Fondo del Gener
Un cop arribem a la cruïlla haurem de girar a la nostra esquerra i seguir la direcció a Masarbonès (1,6 Km).

Cruïlla als Quatre Camins del Fondo del Gener
Continuarem uns 130 metres aproximadament pel Camí Vell de Masllorenç a Bonastre fins que arribem a una nova bifurcació; a la nostra dreta quedarà el fondo de "les Clotades"; en arribar a la bifurcació no veurem cap marca o senyal i haurem de continuar per la nostra esquerra, deixant definitivament el Camí Vell de Masllorenç a Bonastre.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, Camí Vell de Masllorenç a Bonastre a les Clotades

En girar a l'esquerra, el camí passa entre una gran massa forestal a la nostra esquerra (les clotades) i alguns camps de cultiu, bàsicament camps de vinya, a la nostra dreta; conforme anem avançant anirem veient algunes senyals o fletxes de color vermell, però en la direcció contrària a la que nosaltres portem.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, marca vermella al Camí a les Clotades
CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, Camí a les Clotades

Per aquest camí i passats uns 475 metres aproximadament arribarem a una pujada; la pujada es curta i força suau durant uns 100 metres.

Al final de la pujada ens trobarem en una bifurcació; en aquest punt continuarem en línea recta seguint pel mateix camí; just en aquesta bifurcació ens situarem en la línea imaginària que divideix els termes municipals de Montferri (Alt Camp) que en aquest punt deixarem, per entrar novament al terme municipal de Masllorenç (Baix Penedès).
En aquest punt final de la pujada i on ens divideixen el termes municipals i també les comarques, davant nostre podrem veurem el punt o cota més elevada del terme de Masllorenç, el Puig o Turó de la Font d'en Talló (nom que no apareix en cap mapa).

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, Camí a les Clotades a les divissió entre Montferri (Alt Camp) i Masllorenç (Baix Penedès)

Seguidament el camí fa una baixada en direcció a la "Serra de les Vinyes" i que arriba fins la "Coma(1) del Rafel", on hi ha una bifurcació sense cap senyal o marca i haurem de continuar pel mateix camí i que gira suaument a la dreta i es situa davant d'una nova pujada.
(1) Depressió més o menys pregona i planera en un terreny de muntanya

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, Camí a la zona de la Serra de les Vinyes i la Coma del Rafel
Serra de les Vinyes
Coma del Rafel
Passada la Coma del Rafel el camí comença una curta, però forta pujada, que ens portarà fins a retrobar el Camí de Masllorenç a Masarbonès.

En arribar a la bifurcació amb el Camí de Masllorenç a Masarbonès, haurem de continuar per la nostra dreta en direcció a Masarbonès que ja veurem davant nostre; a l'esquerra del camí també tornarem a veure el rètol informació de la ruta "Itinerari Saludable".

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, Camí de Masllorenç a Masarbonès a l'entrada del nucli de Masarbonès
Masarbonès
Entrarem amb poble de Masarbonès pel carrer de Sant Antoni i continuarem per aquest fins arribar a la bifurcació amb el carrer Bonastre, a la nostre esquerra i que destaca per les escales que superen el desnivell de la part baixa del nucli de la part alta.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, carrer de Bonastre a Masarbonès
Carrer Bonastre a Masarbonès
En superar el tram d'escales accedirem al carrer de Sant Bartomeu i continuarem per la dreta en direcció a una plaça on estava ubicada l'antiga Era de Batre.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, plaça de l'era de batre i Cal Curt a Masarbonès
Cal Curt i l'Era de Batre
Al costat mateix de l'Era de Batre hi ha la Plaça de l'Om, on podrem veure i beure de la font i on també hi ha un antic pou, i la roda d'una sínia que sobresurt del mur de dins de Cal Martí.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, plaça d'Om a Masarbonès
Plaça de l'Om
CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, Plaça de l'Om a Masarbonès

En deixar la plaça de l'Om accedirem a la plaça de d'Església on resta ubicada l'Església de Sant Bartomeu.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, Plaça de l'Església i Església de Sant Bartomeu a Masarbonès
Església de Sant Bartomeu i  plaça de l'Església
CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, Plaça de l'Església a Masarbonès

Deixarem el poble de Masarbonès pel carrer de les Capelles i en direcció a la carretera TV-2042 i l'urbanització de La Font d'en Talló.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, Carretera TV-2042 a Masarbonès i entrada a l'urbanització Font d'en Talló

Haurem de travessar la carretera TV-2042 i continuar pel carrer que puja en direcció a l'urbanització de la Font d'en Talló; a la nostra esquerra quedarà el Cementiri de Masarbonès.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, poble de Masarbonès
Masarbonès a la nostra esquena
Un cop a l'urbanització de la Font d'en Talló, comença una suau pujada, per un carrer asfaltat i que ens portarà fins a una cruïlla de carrers, a la dreta el carrer Camí de La Bisbal i a l'esquerra el carrer del Bosc i que no seguirem en cap cas; seguirem en línea recta, en contínua pujada, fins arribar a una bifurcació, on girarem a la nostra dreta per continuar pel carrer de la Coma i que baixa suament, en un primer i curt tram.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, carrer de la Coma a l'urbanització de la Font d'en Talló
Carrer de la Coma
Seguidament el carrer de la Coma comença novament a pujar i ens portarà fins a una nova bifurcació, on haurem de girar a l'esquerra i continuar pel carrer dels Rosers; aquest carrer té força desnivell i per tant, la pujada és força notable.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, carrer de la Coma i carrer dels Rosers a l'urbanització de la Font d'en Talló

Caminant pel carrer dels Rosers, a la nostra esquerra, podrem veure el petit poble de Masarbonès, que haurem deixat enrere.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, poble de Masarbonpes des del carrer dels Rosers a l'urbanització de la Font d'en Talló
Masarbonès
Després d'un llarg tram pel carrer dels Rosers, aquest ens portarà fins a una bifurcació, gairebé a tocar del dipòsit municipal d'aigua, situat a la part alta de l'urbanització de La Font d'en Talló; en arribar a la bifurcació haurem de girar a la nostra dreta i continuar pel carrer del Baix Penedès (carrer sense sortida).

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, carrer dels Rorers i carrer del Baix Penedès a l'urbanització de la Font d'en Talló

Per aquest carrer haurem de fer uns 150 metres aproximadament i fins haver passat la carcassa d'una tanca feta de maons, del que en el seu dia volia ser una vivenda, avui abandonada; només passar aquesta tanta de maons haurem de girar a l'esquerra i enfilar-nos per un corriol més o menys visible i seguint la mateixa línea de la tanca, fins arribar a la part més alta del terreny.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, carrer del Baix Penedès a l'urbanització de la Font d'en Talló
Carrer del Baix Penedès
CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, cota més alta del terme municipal de Masllorenç a l'urbanització de la Font d'en Talló
Cota més alta del terme de Masllorenç
Més o menys en aquest punt és pot establir la Cota més elevada del terme municipal de Masllorenç, que podríem batejar com el "Turó de la Font d'en Talló".

Cota del terme de Masllorenç
Per continuar la ruta haurem de desfer el camí i tornar a situar-nos en la bifurcació entre el carrer del Baix Penedès i al carrer dels Rosers; continuarem per la nostra dreta pel mateix carrer dels Rosers i fins arribar al dipòsit municipal d'aigua, que veurem a la nostra dreta.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, carrer dels Rosers i dipòsit d'aigua a l'urbanització de la Font d'en Talló

Passat el dipòsit d'aigua, haurem de continuar per la nostra dreta, seguint el carrer de l'Ermita i que surt de l'urbanització; aquest carrer, en suau baixada asfaltada, ens portarà fins a una cruïlla de camins.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, carrer de l'Ermita a l'urbanització de la Font d'en Talló

En aquesta cruïlla de camins veurem, a la nostra esquerra, un rètol informatiu i seguirem la senyal que marca la direcció a l'ermita de Santa Cristina; per tant, girarem a la nostra dreta i seguirem en línia recta en direcció a l'ermita que ja veurem davant nostra.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, Ermita de Santa Cristina al terme municipal de La Bisbal del Penedès

En girar a la dreta i continuar pel camí en direcció a l'ermita, en situarem a la línia imaginària que divideix els termes municipals de Masllorenç, que aquí deixarem momentàniament i entrarem al terme municipal de La Bisbal del Penedès, al qual pertany l'ermita.

Ermita de Santa Cristina
Biografia de l'Ermita de Santa Cristina:

Per continuar la ruta, haurem de desfer el camí des de l'ermita fins a situar-nos novament a la cruïlla de camins, on hi ha el rètol informatiu.

Una vegada situats a la cruïlla, tornarem a estar dins del terme municipal de Masllorenç; aquest cop haurem de continuar girant a la dreta i seguir la indicació del rètol informatiu en direcció a Masllorenç.
En aquesta cruïlla també podrem veure i llegir informació en un plafó informatiu referent a llocs singulars del l'entorn.
En aquest punt el camí és conegut com a "Carrerada de Vilafranca del Penedès a Montblanc" o "Camí Ral" i és degut a que per aquest itinerari, antigament hi passaven els carros carregats amb mercaderies que anaven i venien d'una banda a l'altre, d'aquí que al llarg de tot l'itinerari hi puguem veure o tenir noticies de Masies o Hostals que servien d'hostatge als vianants que hi passaven.
El camí té un primera, curta i pedregosa baixada en força pendent; posteriorment el camí és més suau i ens portarà fins a la Masia de "Cal Cabellut", que veurem a la dreta del camí; en els darrers temps aquesta masia ha passat d'un estat gairebé ruïnós a estar totalment reformada.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, Camí Ral o Carrerada de Vilafranca del Penedès a Montblanc

Informació sobre la Carrerada de Vilafranca a Montblanc o Camí Ral (pdf):

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, Masia de Cal Cabellut a Masllorenç
Informació extreta del Plafó informatiu
Carrerada de Vilafranca a Montblanc i Masia de Cal Cabellut
Seguint pel camí en direcció a Masllorenç i cop passada la Masia de Cal Cabellut el camí va fent petites oscil·lacions, sense gairebé desnivell.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, carrerada de Vilafranca del Penedès a Montblanc o Camí Ral

Després d'un agradable passeig el camí ens portarà fins a una bifurcació, on trobarem 3 rètols informatius situats a banda i banda del propi camí.

En aquesta bifurcació deixarem la Carrerada de Vilafranca del Penedès a Montblanc, que gira a la dreta (tot i que el rètol informatiu indica Masllorenç) i continuarem pel camí que segueix recta (o per la nostra esquerra).

Rètol informatiu i Itinerari Saludable
Seguint pel camí de la Pista (tal i com és conegut al poble de Masllorenç), aquest camí va envoltant el Turó del Masnou, que veurem a la nostra esquerra, un turó de poca alçada (361,2 segons el ICGC) i que he comprovat personalment, que és força difícil poder arribar a la seva part més elevada, degut a la gran quantitat de vegetació que hi ha.
Pel camí també veurem, dalt d'un petit turó, un castell; aquest castell fou construït a finals del segle XX per un veí del poble que feu fortuna i qui no coneix aquesta dada pot pensar que és un edifici antic i ben restaurat.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, camí de la Pista a Masllorenç i Castell
Casa-Castell a Masllorenç
Finalment el camí ens portarà novament a l'entrada de Masllorenç; passarem pel costat d'un petit parc infantil i una pista esportiva, a la dreta del camí; tot seguit haurem de girar a la nostra dreta i continuar pel Camí de Masarbonès.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - MASLLORENÇ, camí de la Pista i Camí de Masarbonès a l'entrada de Masllorenç
Camí de Masarbonès a l'entrada de Masllorenç
El Camí de Masarbonès ens portarà fins al carrer Major, entrada principal al poble de Masllorenç; en accedir al carrer Major girarem a l'esquerra i continuarem per la vorera en direcció al centre del poble; travessarem l'avinguda de Catalunya pel pas de vianants i continuarem pel carrer Major fins arribar al carreró de l'Església i baixant unes escales, accedirem novament a la plaça Major i carrer de l'Església, davant de la façana principal de l'Església de Sant Ramon.

En aquest punt donarem per acabada la ruta que ens ha dut a la Cota més elevada (Turó de la Font d'en Talló), sostre del terme municipal de Masllorenç.