divendres, 2 de juliol del 2021

sant jaume domenys puig tiula

SANT JAUME DELS DOMENYS
PUIG DE LA TIULA

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentaris. Llevat d'error o omissió el punt més elevat del terme municipal de Sant Jaume dels Domenys és situat al Puig de la Tiula

Sant Jaume dels Domenys és un municipi de la comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. El terme municipal està situat a la zona nord-oriental de la comarca.
El lloc és documentat el 938 en la forma "Vila Domenio", que fa pensar en l'existència d'una antiga vila rural o nucli de poblament que potser hauria pogut tenir l'origen en època romana. És possible que, tot i que no és documentada, en aquests primers temps històrics del repoblament cristià hi existís una església, la de Sant Jaume, erigida vora el camí, dintre del terme de Castellví de la Marca, que apareix esmentada en les Rationes decimarum Hispaniae de 1279. Segons el fogatjament de l'any 1385, hi havia 6 focs de l'Església a la parròquia de "Sant Jacme de Castellviy del Penedès". Tota la parròquia de Sant Jaume dels Domenys tenia 16 focs, segons el fogatjament de 1553. Després dels decrets de Nova Planta, Sant Jaume del Domenys tingué terme propi i separat de Castellví.
El romans deixaren aquí un aqüeducte. En la època visigoda queda com a testimoni fabulós una pila baptismal a l'església. Posteriorment a l'Edat Mitjana (segle X) la torre de Lletger i la necròpolis medieval (segles X i XI).

Des de Barcelona, caldrà agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona fins a l'enllaç amb l'autopista AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12-L'Albonar-La Bisbal del Penedès; a la sortida de l'autopista accedirem a una rotonda i a la carretera T-240; a la rotonda continuarem per la tercera sortida en direcció Llorenç del Penedès - L'Arboç; per la carretera T-240 i passats uns 5 km arribarem fins la població de Llorenç del Penedès i haurem d'arribar fins a una rotonda per enllaçar amb la carretera TP-2125 en direcció a Sant Jaume del Domenys; per aquesta carretera i passats uns 2 km arribarem al poble de Sant Jaume del Domenys.
Des de Tarragona, caldrà agafar l'autopista AP-7 en direcció a Barcelona fins a l'enllaç amb l'autopista AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12-L'Albonar-La Bisbal del Penedès; a la sortida de l'autopista accedirem a una rotonda i a la carretera T-240; a partir d'aquest punt cal continuar les mateixes indicacions anteriorment descrites.
També podem anar, tant des de Barcelona, com des de Tarragona, per la carretera N-340 fins a El Vendrell; un cop en aquesta vila continuarem per la carretera C-51 en direcció a Valls en un curt tram; seguidament continuar per la carretera TP-2125 en direcció a Llorenç del Penedès i Sant Jaume dels Domenys.

TIPUS DE RECORREGUT: Ruta de senderisme circular
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderada
DISTÀNCIA DEL RECORREGUT: 12,58 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 3 hores i 25 minuts en total (2 hores i 38 minuts en moviment + 47 minuts aturat); 4,8 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Portar aigua i menjar suficient; portar roba i calçat adequat, tant per a dies calorosos, com per a dies freds; protegir-se del sol (gorra, protector solar, etc...); abans d'iniciar la ruta s'ha de conèixer la predicció meteorològica del dia en que es fa la ruta (amb predicció meteorològica amb forts vents, pluges o forta calor, és millor no fer la ruta); sempre que sigui possible no fer la ruta en solitari i en tot cas sempre deixar dit a familiars i/o amics de la ruta que es té previst fer; seguir sempre la ruta marcada si hi ha marques que condicionin el recorregut (en aquest cas no hi ha marques a seguir); tenir en compte les hores de llum solar perquè no se'ns faci de nit per la qual cosa és preferible començar de bon matí quan la fresca del dia és més agradable; cal respectar en tot moment el medi natural; tota la brossa que puguem generar cal endur-se-la per a dipositar-la posteriorment on correspongui
DESTACATS: Aqüeducte Romà dels Arcs, Església parroquial de Sant Jaume, Barraques de Pedra Seca, Puig de la Tiula
PUNT DE SORTIDA: Davant de l'Aqüeducte dels Arcs, al carrer Mallorca del polígon industrial l'Empalme
PUNT D'ARRIBADA: Al mateix punt de sortida
PUNT MÉS ALT: Al Puig de la Tiula (416 metres segons el ICGC)
PUNT MÉS BAIX: Davant de l'Aqüeducte dels Arcs, al carrer Mallorca del polígon industrial l'Empalme

Situats al carrer Mallorca del polígon industrial l'Empalme de Sant Jaume dels Domenys, on hi ha les restes de l'Aqüeducte Romà dels Arcs, iniciarem la nostra ruta, en direcció al nucli del poble de Sant Jaume dels Domenys.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, Aqüeducte dels Arcs a Sant Jaume dels Domenys
Aqüeducte dels Arcs
Les restes de l'Aqüeducte dels Arcs estan datats entre els segles IV-V. Els arcs són alineats i formen una línea lleugerament corbada i agafen, aproximadament, una llargada total d'uns 70. Actualment estan dividits en tres grups. El primer grup està format per 3 arcs amb una llargada total de 12,7 metres; en aquest grup l'amplada de cada arc és de 3 m. Un tram més enllà es troba el segon grup, format per un pilar d'un metre d'alçada i un sol arc de 2,9 metres d'amplada. L'últim grup està format per dos arcs, d'una llargada total de 8,7 metres. La construcció dels arcs de mig punt és idèntica i es recolzen sobre uns pilars de secció rectangular. L'obra està realitzada amb pedra dels país de diferents mides i agafades amb el clàssic morter romà. Els arcs pròpiament dits són formats per lloses de cantell.

Anirem pel voral del carrer Mallorca fins al final d'aquest i el creuarem per un pas de vianants per a situar-nos al principi del carrer València que travessarem pel primer pas de vianants que veurem; un cop creuat ens situarem a una illa central per la qual circularem fins a la meitat, més o menys, per tornar a creuar per un pas de vianants el carrer Comtal (el carrer València i el carrer Comtal estan situats paral·lelament l'un a l'altre).
Continuarem pel carrer del Mar, un llarg carrer que està dividit en dos trams; al final del primer tram d'aquest carrer passarem pel costat del camp de futbol municipal que queda a la nostra dreta. Creuarem un nou pas de vianants el carrer del Cinturó, tot passant pel costat d'una petita rotonda; un cop passat el pas de vianants circularem per un passeig (sense circulació de vehicles) on a l'esquerra queda un pavelló cobert que forma part del CEIP els Quatre Vents.
Al final del passeig haurem de creuar el carrer de la Germanor per un altre pas de vianants que ens portarà al segon tram del carrer del Mar; al final d'aquest carrer cal girar a l'esquerra i continuar pel carrer Princep d'Astúries que de seguida ens portarà fins a la carretera TP-2125 o carrer Prat de la Riba; en aquest girarem a la dreta i continuarem pel voral i passarem per davant de l'Església Parroquial de Sant Jaume, que veurem a la nostra esquerra.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, Església parroquial de Sant Jaume a Sant Jaume dels Domenys
Església de Sant Jaume
Seguint per la vorera dreta de la carretera o carrer Prat de la Riba, una mica més endavant de l'església passarem pel costat de la Cooperativa Agrícola Celler Domenys, que queda a la nostra dreta; en deixar enrere la Cooperativa, haurem de deixar la carretera i continuar per el carrer del Camí Vell que gira suaument a la nostra dreta.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, carretera TP-2125 o carrer Prat de la Riba i carrer del Camí Vell
Carrer del Camí Vell
Al final del curt tram del carrer del Camí Vell ens situarem davant de la carretera de Vilafranca o B-212 i que haurem de creuar.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, carretera B-212 i Camí Vell de la Carronya

En aquest punt no hi ha pas de vianants, per tant, cal anar en molt de compte en creuar la carretera dons hi passen vehicles a motor.
Un cop creuada la carretera continuarem pel Camí Vell de la Carronya, seguint inicialment el rètol informatiu en direcció a la Masia Campau (Can Pau); aquest camí està, des de ja fa un temps, totalment asfaltat.
Uns 50 metres més endavant ens situarem davant d'una bifurcació i haurem de continuar per la nostra dreta, seguint al Camí Vell de la Carronya.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, Camí Vell de la Carronya
Camí Vell de la Carronya
En aquesta bifurcació comença la ruta circular, dons el camí terrós de la nostra esquerra serà per on farem la tornada i que arriba fins aquest punt; posteriorment haurem de repetir el camí de tornada fins a les restes de l'Aqüeducte Romà dels Arcs.
La pineda que queda a la nostra esquerra és el Bosc de Can Pau i a la dreta queda la Masia de Can Pau.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, Camí Vell de la Carronya

Després d'uns 350 metres, passada l'entrada a la Masia de Can Pau, el Camí Vell de la Carronya passa sobre el Torrent de Ca l'Antic i que podrem identificar gràcies a un banc de fusta, situat a l'esquerra del camí, i que està resguardat sota l'ombra d'un ametller i d'un roure que queda a la dreta del camí.

Camí Vell de la Carronya sobre el Torrent de Ca l'Antic
De seguida arribarem al poble de La Carronya, una entitat de població dins del terme municipal de Sant Jaume dels Domenys; al entrar al poble ho farem pel carrer de Montserrat.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, carrer Montserrat al nucli de població de La Carronya
Carrer Montserrat a La Carronya
Aquesta entitat de població està dividida en dues agrupacions de cases; La Carronya de Baix, per la que passarem en primer lloc, amb cases arrenglerades a banda i banda del carrer Montserrat.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, carretera de La Gomila al nucli de població de La Carronya
Carretera de La Gomila a La Carronya
La Carronya de Dalt, a poca distància de l'anterior, i amb les cases situades a l'esquerra de la carretera de La Gomila. Ambdós nuclis de cases estan separats per la Torrentera de l'Alzinar que desemboca al Torrent de Cornudella, que és situat a la dreta de La Carronya i a tocar de les cases.

L'origen del nom sembla més un mal nom, un mot injuriós, que feria referència al "lloc habitat per gent de casta inferior" o a la possibilitat d'un fet històric, avui encara desconegut.

Deixarem el poble de La Carronya i continuarem pel camí asfaltat o carretera de La Gomila en una suau i constant pujada que ens portarà a passar pel costat de Cal Marse (Cal Mercer segons ICGC), un Mas situat a la dreta del camí.
Per sobre de Cal Marse veurem el Mas de Gomila, un Mas que està inclòs dins de l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. L'edifici està rodejat per una sèrie de dependències dedicades a l'agricultura i la ramaderia. És un clar exemple de la clàssica masia catalana.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, Mas de Gomila a la zona nord de La Carronya
Mas de Gomila
Passat Cal Marse i aproximadament uns 200 metres més endavant deixarem el camí asfaltat o carretera de La Gomila i haurem de girar a l'esquerra i seguir per un camí que continua asfaltat en una bona part.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, camí de La Gomila i camí de l'Alzinar

Entre camps de vinya a banda i banda, el camí ens portarà fins la Masia de l'Alzinar, dins de les terres de l'Alzinar i a tocar de la Torrentera de l'Alzinar.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, camí i Masia de l'Alzinar
Masia de l'Alzinar
Actualment la Masia de l'Alzinar està en força mal estat, sobretot en la seva teulada que comença a esfondrar-se; afortunadament la masia està totalment envoltada per una tanca que impedeix accedir-hi i segurament això fa que no estigui en pitjors condicions.

Passada la masia ens situarem en una bifurcació i en aquest punt haurem de continuar per la nostra dreta i seguir per un altre camí, que continua asfaltat i en lleugera baixada; de seguida travessarem sobre el Torrent del Fondo Gran de Gomila (aquest torrent desemboca uns metres més endavant en la Torrentera de l'Alzinar).

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, Torrent del Fondo Gran de la Gomila a tocar de la Masia de l'Alzinar
Fondo Gran de la Gomila
Un cop passat sobre el Torrent del Fondo Gran de la Gomila, el camí asfaltat o Camí de la Plana inicia una suau i curta pujada.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, camí de la Plana a prop de la masia de l'Alzinar

Més endavant el camí de la Plana ens portarà fins a una nova bifurcació, on veurem un gual sobre la Torrentera de l'Alzinar; en la bifurcació haurem de girar a la nostra dreta i seguir pel propi Camí de la Plana que continua cimentat.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, camí de la Plana i gual sobre la Torrentera de l'Alzinar

El Camí de la Plana transita entre camps de vinya per la Plana del Gatell i ens portarà a un punt que no és gaire comú de veure; a l'esquerra del camí veure una fita o muró conservat en perfectes condicions.

Camí de la Plana
El que pot semblar a primera vista una fita de divisió de termes municipals o comarcals, no és altre que la divisió entre les hisendes del Gatell i Gomila.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, camí de la Plana a les terres planes del Gatell, fita i muró entre les hisendes d'El Gatell i Gomila
Fita o muró de divisió d'hisendes
La fita queda a l'esquerra del Camí de la Plana i a la dreta, uns 50 metres més endins del camí, hi ha una bonica barraca de pedra seca, coneguda com a Barraca dels Murons.
És una barraca Aèria aïllada, de planta circular i falsa cúpula, amb entrada d'Arc Pla i orientada al Sud/Sud-Oest.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, camí de la Plana a les terres planes del Gatell, Barraca de Pedra dels Murons
Barraca dels Murons
Deixarem la fita i la barraca enrere i continuarem pel Camí de la Plana on de seguida s'acaba el tram de ciment i comença un tram de camí terrós.

Passat aproximadament uns 120 metres per aquest tram de camí terrós, tornarem a retrobar el camí cimentat; seguirem sempre per aquest camí entre cimentat una part i altre asfaltat, sense deixar-lo en cap moment; hi ha alguns camins terrosos a dreta o esquerra, però són camins que entren a les vinyes.

Camí de la Plana
Després d'un tram d'uns 500 metres on mica en mica, però forma molt suau, el Camí de la Plana tendeix a pujar, arribarem a una bifurcació, just quan ja estem veien davant nostre la Masia del Gatell.

En arribar aquest punt haurem de girar a la dreta, fent una corba de quasi 180º, i deixar el camí asfaltat i continuar per un camí terrós, que inicia un tram de continua pujada i que s'interna cap a la zona boscosa.

Abans d'arribar al final d'aquesta inicial pujada, el camí té un tram amb forta pendent, on uns bastons de caminar ens poden ajudar a superar-lo més fàcilment.
Quan el camí comença a planejar i inclòs fer una mica de baixada molt suau, a la dreta del camí i situada a tocar dels pins i en mig d'una zona de vegetació veurem una nova barraca de pedra seca.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, camí de la Plana a les terres planes del Gatell i barraca de pedra seca

És una barraca Aèria aïllada, de planta quadrada i falsa cúpula, amb entrada d'Arc de Mig Punt i orientada al Sud.

Uns metres més endavant arribarem a una cruïlla; en aquest punt haurem de continuar el línea recta seguint el camí que comença una suau baixada en direcció al Fondo del Canyamàs.

A partir d'aquesta cruïlla comença el camí d'anada i tornada en direcció al Puig de la Tiula, per tant, en la tornada ens tornarem a situar en aquesta cruïlla per continuar la ruta.
Quan comencem a baixar, un cop passada la cruïlla, ja podrem veure davant nostre el Puig de la Tiula.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, camí en direcció al Fondo del Canyamàs i Torrent de Llobets

El camí, en suau descens, ens portarà fins el Fondo del Canyamàs i al Torrent de Llobets; en arribar-hi haurem de continuar per la nostra esquerra, seguint per la pròpia llera del Torrent.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, camí al Fondo del Canyamàs i Torrent de Llobets

Per la llera del Torrent de Llobets farem uns 30 metres aproximadament fins arribar a una bifurcació; en aquest punt deixarem el torrent i girarem a la dreta, per agafar un camí en pujada.

Al inici d'aquest camí haurem de traspassar una cadena que barra al pas al vehicles de motor; al costat de tanca hi ha un cartell que anuncia "zona vigilada per guardes".
A partir d'aquest punt haurem de fer la pujada final fins arribar al cim del Puig de la Tiula, en una casi constant pujada.
Al inici de la pujada és força suau fins arribar a una bifurcació, que actualment està ben definida.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, camí de pujada al Puig de la Tiula
Gir a la dreta en direcció al Puig de la Tiula
A partir d'aquesta bifurcació tenim uns 500 metres aproximadament en pujada per un camí ample, però força pedregós i amb vegetació baixa, en molts casos matolls que punxen o esgarrapen les cames; el camí ens portarà fins a una zona petita i més oberta on s'acaba el camí ample; aquí comença un corriol que s'enfila cap al Puig de la Tiula.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, inici del corriol de pujada al Puig de la Tiula

En aquest punt veurem un corriol que inicialment és fàcil de seguir, però conforme anem pujant i guanyant alçada aquest es divideix en diferents alternatives, però en tot cas qualsevol ens portarà fins al cim; hi ha alguna fita de pedres que ens pot orientar; la pujada no es complicada ni exigeix un gran esforç i passats uns 120 metres de corriol hi arribarem.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA,  cim del Puig de la Tiula
Puig de la Tiula
En arribar al cim veurem en primer lloc una gran fita de pedres i a tocar d'aquesta hi ha ubicada la fita del Puig de la Tiula; aquesta fita és la frontera natural entre el terme municipal de Sant Jaume dels Domenys i el terme municipal de la Juncosa del Montmell.

Puig de la Tiula, cim més alt del municipi de Sant Jaume dels Domenys
Des del Puig de la Tiula tenim molt bones vistes sobre la plana del Penedès i la Mar Mediterrània.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA,  cim del Puig de la Tiula
Plana del Penedès
Deixarem el Puig de la Tiula i haurem de desfer el camí fins a situar-nos novament al Fondo del Canyamàs i el Torrent de Llobets.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, vistes des del Puig de la Tiula en direcció a la plana del Penedès
Corriol de tornada - Pi i fita de pedres
Un cop acabat el corriol de baixada des del Puig de la Tiula seguirem pel camí més ample, en baixada, fins a la bifurcació per on continuarem per la nostra esquerra i aquest ens portarà fins a la cadena que barra el pas; un cop superada la tanca continuarem per la nostra esquerra, pel Fondo del Canyamàs i el Torrent de Llobets.

Després d'uns 30 metres aproximadament pel Torrent de Llobets arribarem a una bifurcació i haurem de girar a la dreta i continuar, en suau pujada, fins a la cruïlla per la que hem passat anteriorment en la direcció contraria.

Torrent de Llobets al Fondo del Canyamàs
En arribar a la cruïlla, haurem fet el camí d'anada i tornada fins al Puig de la Tiula i en aquest punt, novament tornarem a seguir la ruta circular; continuarem per la nostra dreta seguint novament el Camí de la Plana.

Cruïlla
En retornar al Camí de la Plana, de seguida veurem, a la nostra dreta, un gran dipòsit d'aigua destinat al emmagatzemen d'aigua per la prevenció d'incendis forestals; el Camí de la Plana continua paral·lel a aquest dipòsit en constant i suau baixada.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, camí de la Plana en direcció al Gatelló

Després d'un petit tram de baixada més pronunciada, just en arribar a una corba de dreta a esquerra, i al costat d'una torre eléctrica, el Camí de la Plana ens acostarà, per un tram planer, fins al Gatelló.

Arribarem a l'alçada del Gatelló, una masia situada la dreta del camí; la masia no és massa gran i està molt ben condicionada.
Per aquest tram del Camí de la Plana estarem transitant entre el Torrent del Gatell a la dreta i el Torrent de Ca l'Antic a l'esquerra, tot i que no els veurem, dons queden una mica allunyats i tapats per la massa vegetació dels voltants.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, camí de la Plana i Masia del Gatelló
El Gatelló
A l'alçada del Gatelló tornarem a trobar-nos amb el terra asfaltat; continuarem endavant en suau baixada durant uns 170 metres aproximadament fins arribar a una cruïlla.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, camí de la Plana a la zona del Gatelló
Masia del Gatelló
Des d'aquest punt, si fem una mirada a la nostra esquerra podrem veure la silueta de la Masia del Gatell, situada sobre un turó i dominant les terres que l'envolten.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, masia del Gatell
Masia el Gatell
En arribar a la cruïlla haurem de continuar pel camí que segueix davant nostre i on novament trobarem el camí terrós; el camí passa per entre camps de vinya a banda i banda, per un tram en molt suau i gairebé inapreciable baixada.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, camí de la Plana a la zona de la plana del Nin

De seguida el camí ens portarà fins a la Plana del Nin a tocar del Bosc de Can Pau; haurem de travessar pel mig d'aquest petit bosc de pi mediterrani que està situat a tocar de la Masia de Can Pau.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, camí a la Plana del Nin a tocar del bosc de Can Pau
Bosc de Can Pau
Passat el bosc de Can Pau ens situarem novament a la bifurcació per la que haurem passat anteriorment a l'alçada de la Masia de Can Pau i en direcció a la Carronya; aquí acaba la ruta circular i haurem de repetir el camí de tornada fins a les restes de l'Aqüeducte Romà dels Arcs; a la bifurcació girarem a la dreta, seguint el camí asfaltat que ens portarà fins a la carretera B-212 o carretera de Vilafranca del Penedès.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, Camí de la Carronya al bosc de Can Pau

Com anteriorment, en aquest mateix punt, haurem de travessar la carretera i no hi ha pas de vianants, per tant, cal anar en molt de compte en creuar la carretera dons hi passen vehicles a motor.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, carretera B-212 o carretera de Vilafranca

En creuar la carretera seguirem pel carrer del Camí Vell que ens portarà fins a la carretera TP-2125 o carrer de Prat de la Riba; passarem pel costat de la Cooperativa Agrícola Celler Domenys, que quedarà ara a la nostra esquerra; seguidament passarem pel costat de l'Església Parroquial de Sant Jaume, a la nostra dreta; seguidament girarem pel primer carrer a la nostra esquerra, carrer del Princep d'Astúries i tot seguir el primer carrer a la dreta, carrer del Mar, que ens portarà fins a un passeig i novament al carrer del Mar; al final del carrer del Mar creuarem el carrer Comtal per situar-nos en una illa central i girarem a l'esquerra en direcció al Aqüeducte Romà seguint la direcció d'una senyal que veurem aquí.

SANT JAUME DELS DOMENYS-PUIG DE LA TIULA, carrer Comtal i carrer València

Al final de l'illa central girarem a la dreta per travessar, per un pas de vianants, el carrer València i continuar pel carrer Mallorca que ens portarà fins a l'Aqüeducte Romà dels Arcs.
En arribar a aquest punt donarem per acabada la ruta que ens ha dut el Puig de la Tiula, sostre del terme municipal de Sant Jaume del Domenys.

Aqüeducte Romà dels Arcs
Aqüeducte Romà dels Arquets: s. IV-V dC
L'amplada interna dels arcs és de 3 metres, a l'igual que la seva alçada, estan formats per una sèrie de pedres planes col·locades de cantell, i a les claus hi ha pedres més petites amb morter. Al pilars del primer arc conservat, hi ha tres orificis corresponents a la bastida de fusta utilitzada durant la seva construcció. L'obra és feta amb pedres calcàries del país barrejades amb formigó mitjançant la tècnica de l'encofrat. El canal superior que servia per a la conducció de l'aigua ha desaparegut completament.
(Text del rètol informatiu davant de l'Aqüeducte)