dimecres, 9 de novembre del 2022

venta santa lucia a fuentes de ebro

VENTA DE SANTA LUCIA A
FUENTES DE EBRO
(Camí de Sant Jaume de Compostela)

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro

Venta de Santa Lucia és una antiga parada de postes construïda fa més de 3 segles, on paraven i passaven la nit els senyors de la noblesa amb els seus carruatges; actualment és un establiment dedicat a la restauració, on fan parada els viatgers que passen per la carretera N-II; està situada dins del terme municipal de Pina de Ebro dins de la província de Saragossa i a la comarca de la Ribera Baja del Ebro.

Des de Barcelona, agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona; posteriorment agafar l'autopista AP-2 en direcció a Lleida; seguir per aquesta fins a la sortida 3 Bujaraloz-Alcañiz; al sortir de l'autopista cal continuar per la carretera A-230 en direcció a Bujaraloz; en arribar a Bujaraloz, cal seguir per la carretera N-II en direcció Saragossa; caldrà fer uns 18 quilòmetres fins a Venta de Santa Lucia.
Des de Tarragona, agafar la carretera T-11 en direcció a Reus fins a enllaçar amb la carretera C-14 en direcció Alcover i Montblanc; a Montblanc agafar l'autopista AP-2 en direcció a Lleida; a partir d'aquí seguir les mateixes indicacions anteriors.

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Fàcil. No te cal dificultat més enllà de la distància que cal recórrer. Bona part del recorregut passa per entre grans camps de conreu de sembrat, on cal fixar-se be en les senyals o indicacions. La calor i la pols ens acompanyaran en aquesta ruta
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 7 hores i 25 minuts en total (5 hores i 51 minuts en moviment + 1 hora i 34 minuts aturat); 4,9 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Cal portar la motxilla ben preparada; els utensilis que ens puguin fer falta cal posar-los en la part superior i la resta al fons de la motxilla (sempre en funció de la climatologia del dia); sempre és bo començar la ruta de bon matí per aprofitar la fresca del matí; cal anar ben preparat de peus i de calçat, tant si comencem la ruta com si ja fa dies que caminem; abans de sortir cal protegir-se be del sol amb cremes solars per totes les parts del nostre cos que estiguin al descobert; utilitzar un bon barret, a ser possible amb ala en tota la seva circumferència; fer un bon esmorzar abans de començar a caminar i portar sempre força aigua i menjar a la motxilla; el dia anterior caldrà tenir ben planificada l'etapa del dia següent, saben on ens podrem aturar a descansar o a avituallar-se i també saber el punt final del dia; en acabar l'etapa del dia cal anar directament al lloc de descans per a poder disposar de llit i dutxa per a poder passar la nit (si és el cas); si el lloc on es pernocta és un alberg és recomanable utilitzar uns taps per les orelles (els roncs de les persones no ens poden deixar descansar); cal portar sabó per a rentar la roba; per a poder pernocta en els albergs municipals és necessari disposar de la Credencial del Peregrí; no deixar mai coses de valor sobre dels llits dons poden desaparèixer
DESTACATS: Venta de Santa Lucia, Pina de Ebro i Fuentes de Ebro...
PUNT DE SORTIDA: Venta de Santa Lucia, a tocar de la carretera N-II
PUNT D'ARRIBADA: Plaça de l'Església (Església de Sant Miquel Arcàngel) a Fuentes de Ebro
PUNT MÉS ALT: Camí de las Ventas, passada la Pallissa que veurem a l'esquerra del camí
PUNT MÉS BAIX: A la bifurcació entre el carrer Fernando el Católico i el carrer Iglesia a la població de Pina de Ebro
GPS: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/venta-de-santa-lucia-a-fuentes-de-ebro-cami-de-sant-jaume-de-compostela-118859206

Situats al costat del restaurant Santa Lucia i davant de l'esplanada que s'utilitza com a pàrquing de vehicles, iniciarem la nostra ruta en direcció al "Camí de las Ventas" que queda situat darrera del restaurant i/o al final de l'esplanada del pàrquing, allunyant-nos de la carretera N-II.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro - Camí de las Ventas entre Venta de Santa Lucia i Pina de Ebro
Venta de Santa Lucia
Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, surt el Sol per l'est
El Sol surt per l'est entre núvols
En deixar el pàrquing iniciarem el "Camí de las Ventas" que de seguida ens portarà fins una primera bifurcació, on haurem de continuar pel camí principal, més ample i fresat que gira suaument a la dreta.

Camí de las Ventas
Aquest camí i gairebé fins arriba a Pina de Ebro, és un camí que passa per una zona força erma, de poca vegetació, formada principalment per plantes herbàcies o per petites mates; escassament veurem algun arbre, alguna alzina o savina; bàsicament passarem per una zona on la terra és pobre i només permet el cultiu de blat o similars, per tant, en temps estival veurem gran plantacions d'aquests cultius i en temps hivernal queda tot segat i erm; el camí és pràcticament planer i només hi ha petites oscil·lacions del terreny formades per petits turons que en travessar-les fan suaus pujades i baixades.

El Camí de las Ventas és un camí molt ben traçat i que no dona lloc a errors en alguna bifurcació que podrem veure al llarg del camí, dons aquest és força ample, ben traçat i per tant, veurem poques senyals grogues al llarg del camí, però les justes i necessàries en qualsevol revolt i bifurcació, tot i això cal estar atents a les indicacions.
El Camí ens portarà fins a un altre bifurcació on veurem una petita caseta o pallissa, a l'esquerra del camí; el camí que ve de l'esquerra i que enllaça amb el Camí de las Ventas, queda situat el Barranc Valdeoro, però aquest és poc visible des de la bifurcació.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, Camí de las Ventas i pallissa
Pallissa al Camí de las Ventas
El camí continua planer i passada aquesta pallissa el camí passa per el punt més baix de tota la ruta.
El Camí de las Ventas ens portarà, no gaire més endavant, fins a trobar les ruïnes de la Caseta de Caridad, que veurem situada a la dreta del camí; no n'he trobat informació de la toponímia d'aquest indret.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, Camí de las Ventas en arribar a l'alçada de la Caseta de Caridad
Caseta de Caridad
En arriba a aquestes ruïnes veurem clarament les sagetes o fletxes grogues del camí de Sant Jaume de Compostela, pintades en la seva única paret; al que abans deuria ser una casa o habitatge, actualment és una paret de pedra i argamassa.

En deixar aquesta caseta i seguint la informació del mapa del Gobierno de Aragón (IDEAragon-Instituto Geográfico de Aragón) el camí passa de denominar-se Camí Caridad; aquest fa un suau revolt a l'esquerra i continua per una llarga recta entre camps de cultiu, en aquesta època de l'any totalment segats.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, Camí Caridad
Camí Caridad
Més endavant el camí ens portarà fins a una primera gran bifurcació, on ambdues opcions, esquerra i dreta, estan ben definides i traçades.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, bifurcació entre el Camí Caridad i el Camí de la Caseta de Barta

En aquesta bifurcació hi ha una illa central on hi ha una gran pedra blanca amb una sageta groga pintada i orientada cap al nord i en el nostra cas en direcció a la nostra dreta, per tant, continuarem pel camí que gira a la dreta.
Després de girar a la dreta continuarem pel Camí de la Caseta de Barta i uns metres més endavant i a l'esquerra del camí veurem una nova pedra blanca amb la sageta groga pintada.
En aquesta mateixa pedra podrem veure una altre sageta pinta de color vermell (o taronja) i que indica la direcció contrària a la Sant Jaume de Compostela i el motiu és el següent:
  • Aquestes sagetes o fletxes vermelles fan referència al Camí Ignasià i que va en sentit contrari al que nosaltres anem. Aquest camí comença al País Basc (Azpeitia) i acaba a Catalunya (Cova de Sant Ignasi - Manresa)
 Al llarg del camí anirem veient aquestes senyals, que ne la majoria de casos coincideixen amb la sageta groga del Camí de Sant Jaume de Compostela.

Seguirem avançant pel Camí de la Caseta de Barta sense desviar-nos; tot i que hi ha algun camí que gira a dreta o esquerra aquests són petits camins que van a finques o camps de correu.

Camí de la Caseta de Barta

Després d'un llarg tram de camí arribarem a l'alçada de les ruïnes del "Corral de Gros", situades a la dreta del camí i quan aquest fa una gir cap a la dreta; a la paret visible des del camí veurem una gran sageta groga pintada.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, Camí de la Caseta de Barta i ruïnes del Corral de Gros
Corral de Gros
Passat aquest Corral i quan el camí ha girat tot a la dreta ens situarem davant d'una nova bifurcació i en aquest punt caldrà continuar pel camí que gira a l'esquerra i on inicia una molt suau baixada; just en aquest punt i a l'esquerra del camí hi ha una petita casa o habitatge; al costat del camí d'entrada d'aquesta casa veurem una senyal groga pintada en una pedra.

El Camí de la Caseta de Barta avança passant entre les terres de "Varello del Castillo" situades a l'esquerra del camí i de "Acampo del Burgo" situades a la dreta del camí; també a la dreta del camí veurem les ruïnes i restes d'una edificació on hi ha pintada una sageta groga.

El Camí de la Caseta de Barta ens aproparà novament a la carretera N-II; en aquest punt ens situarem en una bifurcació.

En arribar a la bifurcació veurem una illa central on hi ha una senyal i una pintada amb la sageta groga del Camí i que ens orienta a continuar pel camí de l'esquerra; el camí de la dreta travessa la N-II i no el seguirem.

El camí pel que continuarem, marcat amb el nom de "Camí Català de Sant Jaume - Bujaraloz-Fuentes de Ebro" segons el mapa de "IDEAragon-Instituto Geográfico de Aragón", ens portarà fins al Polígon Industrial Los Royales, que veurem davant nostra.
En arribar-hi veurem una bifurcació i podrem continuar per qualsevol dels dos, però sempre és millor fer-ho pel camí de terra de continua per l'esquerra, per no passar per asfalt i sobretot per trobar-se vehicles al nostra pas.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, entrada al polígon industrial de Pina de Ebro
Entrada al polígon industrial Pina de Ebro
Al final del tram de camí de terra, haurem d'accedir a la zona asfaltada del polígon industrial i aquí haurem de continuar pel carrer de la nostra esquerra; també a l'esquerra d'aquest carrer hi ha un senyal de transit on veurem una sageta pintada de color groc del Camí de Sant Jaume de Compostela.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, polígon industrial de Pina de Ebro

Al final d'aquest primer carrer continuarem pel carrer de la nostra dreta, tal i com marca una sageta groga que aquí veurem, i avançarem per aquest uns 150 metres aproximadament.

Passats aquests 150 metres i en arribar a una bifurcació de carrers, un a la dreta i l'altre que segueix en línia recta (no seguirem cap dels dos), deixarem el polígon industrial tot girant a la nostra esquerra i continuant per un gual que accedeix a un camí de terra.

En aquesta darrera bifurcació de carrers dins del polígon industrial veurem pintada una sageta de color groc del Camí de Sant Jaume de Compostela a la paret d'una tanca envolta una nau industrial i que ens orienta en línia recta pel mateix carrer pel que estem transitant i per tant NO la seguirem, dons ens portaria fins a la carretera A-1107.

Nota. Gual: Rebaix fet a la vorera per a facilitar que els cotxes puguin entrar a la calçada i sortir-ne.

Des d'aquest punt podrem veure l'ermita de San Gregorio, situada a la nostra esquerra i a la part més elevada d'un tossal; construïda al segle XIX i reparada i ampliada al segle XX.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, ermita de San Gregorio a Pina de Ebro
Ermita de San Gregorio
El camí de terra avança en suau baixada en direcció a la carretera A-1107; el camí ens portarà fins a una bifurcació a tocar de la carretera; en aquest punt haurem de continuar pel camí que gira lleugerament a l'esquerra i que es situa paral·lel a la carretera A-1107.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, camí o sendera en direcció a Pina de Ebro i paral·lel a la carretera A-1107

Just en aquesta bifurcació passarem per sobre de la "Acequia del Llano" un canal d'irrigació que aprofita les aigües del Riu Ebre.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, séquia del Llano a Pina de Ebro
Sèquia
En deixar aquesta bifurcació iniciarem un recorregut per la Sendera de los Royales, que es situa paral·lel a la carretera A-1107; al fons ja veurem el poble de Pina de Ebro.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, "vereda" o sendera los Royales a Pina de Ebro
Sendera los Royales
Nota. Sendera: Camí estret per a vianants i animals (en español: verada).

Per aquest camí, paral·lel a la carretera, haurem de fer uns 1500 metres aproximadament fins arribar a l'alçada de la Cooperativa del Campo Pina del Ebro que veurem a la nostra esquerra; en aquest punt s'acaba el camí de terra i comença un camí asfaltat; passarem per sobre de la "Acequia Major de Pina de Ebro", on veurem unes senyal pintades de groc del Camí de Sant Jaume de Compostela.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, camí asfaltat paral·lel a la carretera A-1107 a Pina de Ebro

Farem un tram d'uns 120 metres aproximadament on estarem protegits per una barana de seguretat vial i passats aquests ens situarem al voral esquerra de la carretera A-1107; per aquest tram de carretera haurem de fer uns 430 metres aproximadament i per tant caldrà estar atents als vehicles que passin per aquí.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, carretera A-1107 a Pina de Ebro

La carretera ens portarà fins a l'entrada de Pina de Ebro on deixarem la carretera, de forma momentània per travessar el poble, per accedir al carrer Fernando el Católico.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, carrer Fernando el Católico a Pina de Ebro
Carrer Fernando el Católico
Per travessar el poble de Pina de Ebro hi ha varies opcions, però en el nostra cas tenim dues opcions, qualsevol de les dues vàlides:
  1. Seguir sempre les sagetes grogues que veiem marcades i que travessen el poble: carrer Fernando el Católico + carrer Miguel Fleta.... etc fins a arribar a la Plaça d'Espanya
  2. Carrer Fernando el Católico fins al seu final i aquí girar a la dreta per continuar pel carrer de la Iglesia que ens portarà fins a la Plaça d'Espanya (ruta marcada en el track del GPS que s'adjunta)
Abans d'entrar a la plaça d'Espanya passarem pel costat de l'Església de Santa Maria (Iglesia de la Asunción de Nuestra Señora (antiga església de Sant Salvador), és una construcció mudéjar del segle XIV i ampliada en la segona meitat del segle XVIII) i el Convent de Sant Salvador de Pina (1530 - segle XVI).

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, església de Santa Maria a Pina de Ebro
Església de Santa Maria
A la plaça d'Espanya podrem descansar i/o avituallar-nos; al voltant de la plaça hi han bars i comerços que poden atendre les nostres necessitats.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, plaça d'Espanya a Pina de Ebro
Plaça d'Espanya
Travessarem la plaça d'Espanya en direcció a la Torre de Santa Maria o Torre Vella que destaca en aquest indret.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, Torre de Santa Maria o Torre Vella a Pina de Ebro
Torre de Santa Maria o Torre Vella
Aquesta torre va restaurada en el segle XX i és l'únic vestigi que queda de l'antiga església parroquial i que fou destruïda en els bombardejos de la Guerra Civil Espanyola. És construïda amb maons i és de planta rectangular.

Creuarem per un pas de vianants en direcció a la Torre i continuarem per un carreró per a vianants que hi ha darrera de la torre i en direcció al Riu Ebre.
Al final del carreró baixarem unes escales i travessarem el "Camino de las Piscinas" i accedirem a Parc "Javier Blasco Zumeta" i al passeig de la "Arboleda"; un cop al parc girarem a la dreta i continuarem per un camí de terra que transita per sota d'aquesta arbrada; el camí se situa paral·lel al Riu Ebre, que quedarà a la nostra esquerra i que veurem més endavant.
Al final d'aquest passeig pel Parc accedirem a un camí que continua paral·lel al Riu Ebre i que ens portarà novament fins a la carretera A-1107.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, camí paral·lel al Riu Ebre a Pina de Ebro

En arribar a la carretera girarem a l'esquerra per continuar per aquesta; només girar ens situarem en un voral de protecció que té el pont que travessa sobre el Riu Ebre.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, carretera A-1107 i Riu Ebre a Pina de Ebro
Riu Ebre i pont de la carretera A-1107
Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, Riu Ebre a Pina de Ebro
Riu Ebre
Deixarem enrere Pina de Ebro i el Riu Ebre i continuarem pel voral de la carretera, que un cop haguem deixat el pont, el seu voral és estret i per tant haurem d'anar en molta precaució dons hi ha força volum de transit de vehicles; aquest és el tram de tot la ruta que haurem de prestar més atenció.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, carretera A-1107 en deixar enrere Pina de Ebro

Per la carretera haurem de fer uns 1100 metres aproximadament, sempre avançant pel voral esquerra; passarem una cruïlla que travessa la carretera i està senyalitzada amb les marques del GR-99 i que no seguirem; seguidament passarem el rètol del quilòmetre 5 d'aquesta carretera situat a la nostra dreta; més endavant veurem un camí de terra, a la dreta de la carretera, i que està situat entre dues senyal de transit (veure imatges com a referència).

Primera senyal abans d'arribar al camí de terra
Segona senyal més enllà del camí de terra
Com estarem situats al voral esquerra de la carretera i haurem de creuar-la en direcció al voral dret, caldrà anar en molt de compte dons no hi ha pas per a vianants.
En accedir al camí de terra, veurem una senyal pintada al terra de color groc (degut a les inclemències del temps aquesta senyal va perdent la pintura i pot estar mig borrosa).

Aquí comença el Camí de Fuentes a Pina, un camí de terra que de seguida ens portarà a una cruïlla i en arribar-hi haurem de continuar en línia recta.

Camí de Fuentes a Pina
Continuarem per aquest camí uns 1240 metres aproximadament, entre camps de sembrats, i aquest ens portarà fins a una bifurcació on haurem de continuar pel camí que gira a l'esquerra.

En arribar a aquesta bifurcació veurem que està envoltat de canyes (Arundo donax) i això és degut a que aquest indret, conegut com a Galacho de Bonastre, les aigües del Riu Ebre van enviar aquests terrenys degut a una crescuda del riu i que va inundar la zona.

Nota. Galacho: denominació aragonesa amb què s'anomena un solc creat per l'erosió de les aigües i, als pobles propers al riu Ebre, als meandres abandonats per aquest riu.

Uns 200 metres més endavant i continuant pel Camí de Fuentes a Pina i per on seguirem envoltats de canyes que tapen bona part de les terres de cultiu, arribarem a una nova bifurcació on haurem de continuar pel camí que gira a la dreta; en aquest punt veurem una sageta pintada de groc a la soca d'un arbre.

En aquesta bifurcació el camí que veurem a l'esquerra és l'antic camí assenyalat amb les sagetes del Camí de Sant Jaume de Compostela i que actualment ja gairebé no s'utilitza, dons per accedir a aquest camí haurem de fer un recorregut més llarg per la carretera A-1107 que hem deixat enrere.

Una mica més endavant el camí travessa, de forma gairebé totalment inapreciable, la "Acequia de Quinto" (segons mapa IDEAragon-Instituto Geográfico de Aragón).
Passat aquest punt el camí té una pujada suau que ens portarà fins a una petita esplanada (actualment estava en obres) i que ens situarà al costat de la línia ferroviària que va des de Saragossa fins a Tarragona.
Just en iniciar aquesta suau pujada creuarem la línia imaginària que separa el terme municipal de Pina de Ebro i el terme municipal de Fuentes de Ebro, pel que anirem transitant d'aquí en endavant.

Camí de Fuentes i Pina paral·lel a la via ferroviària
Per aquest camí haurem de fer poc més de 3000 metres aproximadament sempre en línia recta i seguint paral·lel a les vies del ferrocarril; farem uns primers 1500 metres aproximadament fins a arribar a passar sota un pont; només passar el pont, a la dreta del camí, veurem algunes marques o sagetes grogues del Camí de Sant Jaume de Compostela.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, Camí de Fuentes a Pina paral·lel a la línia ferroviària entre Saragossa i Tarragona al pas sota un pont

Els segons 1500 metres aproximadament també ens portaran fins a un altre pont que, en aquest cas, creua sobre les vies del tren; en arribar a l'alçada d'aquest pont el camí gira a la dreta i uns metres més endavant gira uns 180º a l'esquerra i travessa sobre les vies del tren.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, Camí de Fuentes a Pina paral·lel a la línia ferroviària entre Saragossa i Tarragona, i pont sobre les vies del tren
Pont sobre les vies del tren
Passat aquest pont el camí baixa suaument per situar-se novament al mateix nivell del terra; pocs metres més endavant el camí arriba a una bifurcació on veurem un túnel que travessa sota les vies del tren d'alta velocitat; aquí deixarem el Camí de Fuentes a Pina i girarem a la dreta per passat sota les vies tren i continuar pel Camí del Baño.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, Camí de Fuentes a Pina i túnel sota les vies del tren d'alta velocitat dins del terme municipal de Fuentes de Ebro
Pas sota les vies del tren d'alta velocitat
Passat aquest túnel el camí es situa en una bifurcació i aquí haurem de continuar pel camí de la nostra dreta; en avançar per aquest, a la nostra esquerra quedarà el polígon industrial de Fuentes de Ebro.

Camí del Baño
En deixar el polígon industrial enrere de seguida arribarem a un nova bifurcació just abans d'arribar a l'alçada d'unes edificacions o naus que veurem a la dreta del camí; en arribar a la bifurcació seguirem en línia recta o pel camí de la nostra dreta; en la paret davantera i lateral d'aquesta edificació veurem pintades les sagetes grogues del camí de Sant Jaume de Compostela.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, Camí del Baño l'entrada de Fuentes de Ebro

Passada aquesta edificació ens faltaran poc més de 1000 metres aproximadament per entrar a les primeres cases de Fuentes de Ebro.
Entrarem al poble pel Camí del Baño + Av. Lorenzo Pardo (esquerra) + creuar la carretera N-232a o Paseo de la Justicia + carrer Ramón y Cajal + carrer Mayor (dreta) que ens portarà fins a la plaça de la Iglesia on està situada l'Església parroquial de San Miguel Arcángel.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Venta de Santa Lucia a Fuentes de Ebro, Església de Sant Miguel Arcángel i Plaça de la Constitución de Fuentes de Ebro
Església de San Miguel Arcángel
Plaza de la Constitución
Davant de l'Església parroquial de Pina de Ebro donarem per finalitzada la ruta entre Venta de Santa Lucia i Fuentes de Ebro.