diumenge, 28 de novembre del 2021

montserrat-sant miquel-pla soldats-santa cova

Aquesta és una informació totalment personal i que no present ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentaris

El Monestir de Montserrat està ubicat dins del terme municipal de Monistrol de Montserrat i a la comarca del Bages, dins de la província de Barcelona; està situat a una alçada de 720 metres; és un símbol per a tots els catalans i punt de trobada i pelegrinatge per a creients, senderistes, escaladors i turistes d'arreu dels país i de la resta del mon.

Des de Barcelona, cal agafar l'autopista AP-7 E-15 en direcció a Tarragona; bifurcació seguir per l'autovia A-2 fins Abrera i aquí seguir per la carretera C-55 fins a Monistrol de Montserrat, per continuar per la BP-1121 en direcció al Monestir de Montserrat.
Des de Tarragona, cal agafar l'autopista AP-7 en direcció a Barcelona; abans d'arribar al peatge de Gelida continuar per l'autovia N-IIa i A-2 fins Abrera i seguir les mateixes indicacions anteriors.

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme circular
DIFICULTAT DE LA RUTA: Fàcil
DISTÀNCIA RECORREGUDA: 6,14 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 1 hora i 49 minuts en total (1 hora i 19 minuts en moviment + 30 minuts aturat); 4,5 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: La zona per la que caminarem és zona de muntanya, per tant, cal seguir estrictament les senyals i les guies que ens dirigiran en tot moment i sobretot no sortir mai dels camins principals i/o marcats. Cal portar aigua i menjar en quantitat suficient. També portar una brúixola ens pot servir per orientar-nos, així com un GPS amb el track de la ruta i un mapa de la zona. No fer aquest recorregut en solitari si no es coneix el terreny. Cal donar la nostra situació a algun familiar o conegut abans de començar la ruta
DESTACATS: Basílica de la Mare de Déu de Montserrat, Creu de Sant Miquel, Ermita de Sant Miquel, Ermita de la Santa Cova
PUNT DE SORTIDA: A la plaça, davant de la façana principal de la Basílica de la Mare de Déu de Montserrat
PUNT D'ARRIBADA: En el mateix punt de la sortida
PUNT MÉS ALT: Pla de Sant Miquel o dels Soldats (849,6 segons el mapa del ICGC)
PUNT MÉS BAIX: El Camí de la Santa Cova, passada la creu sota l'Agulla de la Creu (542 metres)
GPS: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/monestir-de-montserrat-creu-i-ermita-de-sant-miquel-pla-dels-soldats-santa-cova-96230882

Des de la plaça del Portal, davant de la Basílica i sortint pel costat del Museu de Montserrat, anirem carrer avall; passarem per sota d'una porta porxada, tot entrant a la plaça de l'Abat Oliva; girarem a l'esquerra per enfilar carrer amunt en direcció a Sant Miquel.

El camí pel que transitarem al principi i fins a l'ermita de Sant Miquel serà per un terra cimentat i gravat i en contínua pujada, amb trams majoritàriament suaus i algun tram més pronunciats, però sense cap dificultat; al començament del camí ens acompanyaran algunes estàtues i imatges de personatges religiosos en la seva majoria.

MONESTIR DE MONTSERRAT - CREU I ERMITA DE SANT MIQUEL - PLA DELS SOLDATS - SANTA COVA, camí de Sant Miquel al pas per la Porta de Sant Miquel
Camí i Porta de Sant Miquel
Passats uns 20 minuts de pujada pel Camí de Sant Miquel, arribarem a l'alçada d'una senyal de fusta, a l'esquerra del camí, que ens orientarà en direcció a la Creu de Sant Miquel.

MONESTIR DE MONTSERRAT - CREU I ERMITA DE SANT MIQUEL - PLA DELS SOLDATS - SANTA COVA, camí de Sant Miquel i bifurcació a la Creu de Sant Miquel

Per arribar fins a la Creu de Sant Miquel, deixarem momentàniament el Camí de Sant Miquel, i girarem a la nostra esquerra i continuar per un camí ben cimentat en forta baixada que ens portarà de seguida a la Creu i Mirador de Sant Miquel.

MONESTIR DE MONTSERRAT - CREU I ERMITA DE SANT MIQUEL - PLA DELS SOLDATS - SANTA COVA, Creu i Mirador de Sant Miquel
Creu de Sant Miquel
La Creu de Sant Miquel està situada sobre un penya segat a una alçada de 774 metres (segons mapa del ICGC); aquest emplaçament ens ofereix unes vistes espectaculars sobre el Monestir de Montserrat i de diferents regions i seccions com ara Els Flautats i Les Gorres.

Des del Mirador i Creu de Sant Miquel desfarem el camí, ara en forta pujada, i ens situarem novament al Camí de Sant Miquel; en arribar-hi haurem de continuar per la nostra esquerra i seguint el camí en pujada; uns pocs metres més endavant i a la dreta del camí ja veurem l'ermita de Sant Miquel, a la que podrem arribar-hi gràcies a un curt tram d'escales.

MONESTIR DE MONTSERRAT - CREU I ERMITA DE SANT MIQUEL - PLA DELS SOLDATS - SANTA COVA, Camí i ermita de Sant Miquel
MONESTIR DE MONTSERRAT - CREU I ERMITA DE SANT MIQUEL - PLA DELS SOLDATS - SANTA COVA, ermita de Sant Miquel
Ermita de Sant Miquel
Hi ha referències històriques d'aquesta ermita a l'any 1211 i més endavant a l'any 1344. Durant la guerra amb França el 1810, l'ermita és enderrocada; posteriorment l'any 1870 va ser reconstruïda novament sobre els antics fonaments; Sant Miquel és considerat el Patró de la muntanya de Montserrat des del s.III. Davant de l'ermita hi ha una creu de terme; des de l'ermita es poden veure unes boniques vistes de tot el complex que forma el Monestir.

Deixarem l'ermita i tornarem al camí de Sant Miquel; només passada l'ermita el tram de camí cimentat s'acaba i comença el camí terrós que ens portarà a passar pel costat de la bassa de Sant Miquel, que veurem a la nostra dreta i ben delimitada per una barana de fusta que l'envolta.

MONESTIR DE MONTSERRAT - CREU I ERMITA DE SANT MIQUEL - PLA DELS SOLDATS - SANTA COVA, Camí i Bassa de Sant Miquel
Camí i Bassa de Sant Miquel
La Bassa de Sant Miquel recull les aigües del Torrent de Sant Miquel, per aprofitar-les en tasques de prevenció del incendis.

MONESTIR DE MONTSERRAT - CREU I ERMITA DE SANT MIQUEL - PLA DELS SOLDATS - SANTA COVA, Camí de Sant Miquel en arribar al Pla dels Soldats

El Camí continua pujant de forma suau i ens portarà fins a un ampli replà i que és una important cruïlla de camins, coneguda com el Pla dels Soldats o Pla de Sant Miquel (en el primer cas és conegut amb aquest nom per que aquí fou lloc d'acampada militar francesa en la Guerra del Francès (1808-1814). En aquest replà o Pla dels Soldats hi ha tres possibilitats per continuar:
  1. El camí de la dreta i ben senyalitzat en portaria, en forta pujada, pel Camí de les Ermites en direcció al Pla de Taràntules on està instal·lada l'estació superior de Sant Joan
  2. El camí que continua en línia recta és el Camí de les Costes o de les Bateries en direcció a Collbató
  3. El Camí que gira a la nostra esquerra és el Camí de la Quadra de Sant Miquel que baixa cap al Coll de la Fita o conflueix amb el Camí de la Cova Santa i a Collbató
MONESTIR DE MONTSERRAT - CREU I ERMITA DE SANT MIQUEL - PLA DELS SOLDATS - SANTA COVA, Cami de Sant Miquel i Pla dels Soltats
Pla dels Soldats
En el nostra cas seguirem l'opció 3 i girarem a l'esquerra per continuar pel Camí de la Quadra de Sant Miquel; en aquest punt comença una suau i continuada baixada que va fent algunes ziga-zagues; el camí, com la majoria de camins de Montserrat, és força sembrat de còdols i per tant cal anar en compte de no relliscar.

MONESTIR DE MONTSERRAT - CREU I ERMITA DE SANT MIQUEL - PLA DELS SOLDATS - SANTA COVA, Camí de la Quadra de Sant Miquel en direcció a La Fita
Camí de la Quadra de Sant Miquel
El camí passa per un mirador natural, sense protecció, i que ens ofereix unes espectaculars vistes del fons de la vall amb el riu Llobregat i de la Serra de l'Hospici i la Serra del Cairat davant nostra.

MONESTIR DE MONTSERRAT - CREU I ERMITA DE SANT MIQUEL - PLA DELS SOLDATS - SANTA COVA, Mirador al Camí de la Quadra de Sant Miquel en direcció a La Fita + Serra de l'Hospici i Serra del Cairat
Mirador
Serra de l'Hospici
Conforme anem avançant anirem veient el camí com va serpentejant en continua baixada, passant sempre per una zona despoblada d'arbres i envoltada principalment de matolls i herba baixa.

El camí ens portarà fins a un pronunciat gir de gairebé 360º a l'esquerra i on de forma sobtada començarem a veure algunes senyals blanca i vermella del GR-5 (Etapa 4), GR-6 (Etapa 3) i GR-172 (Etapa 8), pintades sobre algunes pedres del terra del camí.

Continuarem baixant de forma suau per un camí agradable i amb bones vistes sobre la vall del riu Llobregat; anirem veient noves senyals blanca i vermella pintades a la roca.

El Camí de la Quadra de Sant Miquel ens portarà fins a una bifurcació ben senyalitzada amb un rètol informatiu.

En aquest rètol informatiu hi ha les indicacions a seguir dels diferents GR's; en el nostra cas haurem de continuar per la nostra esquerra seguint la senyal del rètol en direcció al Monestir de Montserrat (Pel camí de la Santa Cova), seguint la variant del GR-5 (GR-5.1).
Mes o menys en aquest punt, quan la vegetació ens ho permeti, podrem veure unes bones vistes sobre la Serra de l'Hospici i com a punt més llunyà "La Mola", dins del parc natural de Sant Llorenç de Munt i l'Obac.

MONESTIR DE MONTSERRAT - CREU I ERMITA DE SANT MIQUEL - PLA DELS SOLDATS - SANTA COVA, Serra de l'Hospici i La Mola al parc natural de Sant Llorenç de Munt i l'Obac

Passada la bifurcació continuarem pel Camí de la Santa Cova, un camí que tot i que continua en baixada, aquesta és molt suau; conforme anem avançant començarem a veure la imatge del edifici de la Santa Cova.

Camí de la Santa Cova
Anirem avançant i al camí ens portarà a passar per alguna Canal que gairebé no apreciarem; entre aquestes està la Canal de Sant Miquel; al passar per aquesta Canal estarem a uns 224 metres per sota del Pla del Soldats, lloc que haurem passat anteriorment.

Poc abans d'arribar a la Santa Cova el Camí de la Santa Cova ens portarà a passar per uns trams irregulars d'escales i també d'algun pas protegit per baranes metàl·liques; un primer tram d'escales té uns esglaons de pujada i seguidament de baixada i estan construïts sobre uns taulons que eren utilitzats antigament com a travessers en les vies del tren.

Passat aquest punt i a poca distància el Camí passa per sota del edifici de la Cova Santa i continua uns metres més enllà fins que finalment, aquest, ens situarà novament en un camí cimentat, que continua sent el Camí de la Santa Cova, també conegut com a Camí del Rosari.

En aquest punt veurem, a la nostra dreta, un rètol informatiu amb la informació per continuar la ruta; la direcció a l'esquerra ens portarà fins a la Santa Cova, que queda a uns 100 metres; a la dreta continua el Camí del Rosari en direcció a Monestir de Montserrat.
En primer lloc seguirem camí en direcció a la Santa Cova, un indret de culte i pelegrinatge.

MONESTIR DE MONTSERRAT - CREU I ERMITA DE SANT MIQUEL - PLA DELS SOLDATS - SANTA COVA, Camí de la Santa Cova i ermita de la Santa Cova
Santa Cova
La Santa Cova de Montserrat és el lloc on es va trobar la imatge de la Mare de Déu de Montserrat l'any 880.
La llegenda explica que aquest any, un dissabte al vespre, uns vailets van veure baixar del cel una gran llum, acompanyada d'una bella melodia, que s'aturà a mitja muntanya. La setmana següent hi van tornar amb els pares i la visió es va repetir. Igualment les setmanes següents que els acompanyà el rector d'Olesa de Montserrat. Assabentat de l'esdeveniment, també hi anà el senyor bisbe; llavors van trobar una cova on hi havia una imatge de la Mare de Déu. Intentaren traslladar-la en processó a Manresa, però l'intent fou infructuós. perquè la imatge s'anava fent més i més pesada, fins que van entendre la voluntat divina; aquella imatge havia de ser venerada a la muntanya de Montserrat.
Entre el 1696 i 1705 es va construir la capella de la Santa Cova; al 1811 l'anterior capella barroca va ser destruïda durant la Guerra del Francès; aquesta va ser reconstruïda en estil neoromànic i beneïda l'11 de setembre de 1864; un segle després al 1964 es va reformar l'interior de l'ermita.

MONESTIR DE MONTSERRAT - CREU I ERMITA DE SANT MIQUEL - PLA DELS SOLDATS - SANTA COVA, imatge de la Mare de Déu de Montserrat a l'ermita de la Santa Cova
Imatge de la Mare de Déu de Montserrat a la Santa Cova
A l'exterior de l'ermita i a tocar el mur de protecció sobre la vessant de la muntanya, veurem un plató informatiu d'algunes zones o muntanyes destacables.

MONESTIR DE MONTSERRAT - CREU I ERMITA DE SANT MIQUEL - PLA DELS SOLDATS - SANTA COVA, plafó informatiu al costat de l'ermita de la Santa Cova

Desfarem els 100 metres i tornarem a situar-nos a la bifurcació anterior i en aquest punt continuarem per l'esquerra en direcció al Monestir de Montserrat pel Camí del Rosari.

MONESTIR DE MONTSERRAT - CREU I ERMITA DE SANT MIQUEL - PLA DELS SOLDATS - SANTA COVA, camí del Rosari a Montserrat

Continuant pel Camí del Rosari, aquest ens portarà fins una petita plaça on al centre hi ha un monument o imatge del Crist crucificat (V Misteri del Dolor); la paret que queda a la nostra esquerra és coneguda com l'Agulla de la Creu (Agulla de la Creu o Agulla de Baix + Agulla de la Creu); just per sobre nostra, tot i que no ho podrem veure, queda la Miranda de Sant Miquel o Mirador de Sant Miquel, pel que hem passat abans.

Passat aquest punt i fins arribar a la plaça on resta ubicada l'estació de baix del Funicular de la Cova, el camí va seguint la silueta de la muntanya i aquest és força còmode, amb petites oscil·lacions del terreny, però sense cap dificultat.

Passada l'estació de baix del Funicular de la Cova comença un llarg tram de contínua pujada; haurem de fer uns 630 metres aproximadament fins a la plaça de la Creu (davant de l'estació del Cremallera) superant uns 115 metres de desnivell; al igual que el tram anterior, el camí és cimentat i haurem de superar un continuat tram d'amples d'escales; passarem pel costat de l'estació superior de l'Aeri i de seguida arribarem a la plaça de la Creu; passarem per davant de l'estació superior del Cremallera i seguint carrer amunt arribarem novament a la Plaça de l'Abat Oliba; tornarem a passar per sota d'una porta porxada i seguirem fins a situar-nos novament a la Plaça de Santa Maria davant de la façana principal de la Basílica de la Mare de Déu de Montserrat.

MONESTIR DE MONTSERRAT - CREU I ERMITA DE SANT MIQUEL - PLA DELS SOLDATS - SANTA COVA, Plaça de Santa Maria Montserrat i façana principal de la Basílica de la Mare de Déu de Montserrat
Façana de la Basílica de la Mare de Déu de Montserrat
A la plaça de Santa Maria, davant de la façana principal de la Basílica de la Mare de Déu de Montserrat, donarem per acaba la ruta.