dimarts, 5 d’octubre del 2021

vall de boi barruera boi erill la vall

VALL DE BOÍ
BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA

Aquesta és una informació totalment personal que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentaris

La Vall de Boí està situada a la comarca de l'Alta Ribagorça, dins de la província de Lleida; està format per un conjunt de valls i serralades de la part nord-oriental de la comarca; el cap del municipi de la Vall és la localitat de Barruera.
El nom de la Vall és un topònim ja plenament romànic. Es tracta d'una Vall dominada i/o controlada des del Castell de Boí. Està document al s. XI com a Vall de "buin" o "valle bovino". Podria provenir del llatí "fovins" (que significa "clot"); del cèltic "butina" (que significa "fita"); o directament de "bovinim" (que significa "vall de bous"). En Josep Pla en dona una altre etimologia, "El nom de la Vall no ve pas, segons sembla, de "boví", com s'arriba a creure, sinó de "bullir", i així les aigües bullents foren les qui hi posaren nom".

L'arquitectura romànica és l'estil de construcció desenvolupat a l'Europa cristiana propi de l'art romànic; majoritàriament s'accepta que es desenvolupà durant els segles XI i XII.

El conjunt d'Esglésies Romàniques de la Vall de Boí, declarat Patrimoni de la Humanitat per l'UNESCO (30/11/2000), compren un total de 9 esglésies del romànic català situades en diferents pobles de la Vall de Boí.

Les esglésies romàniques de la Vall de Boí constitueixen un dels testimonis històrics fonamentals de la formació de Catalunya, és excepcional per la concentració en un espai reduït d'un nombre tant elevat d'un mateix estil arquitectònic.

Una de les principals característiques del conjunt romànic de la Vall de Boí és la seva unitat d'estil arquitectònic, són construccions realitzades durant els segles XI, XII, XIII, i seguint els models provinents del nord d'Itàlia (romànic Llombard), caracteritzat pel acurat treball de la pedra, els esvelts campanars de torre i la decoració exterior d'arcs secs i bandes llombardes.

Cal destacar els conjunts de pintures murals que albergaven les esglésies de Sant Climent i Santa Maria de Taüll i Sant Joan de Boí, actualment conservats al Museu Nacional d'Arc de Catalunya (MNAC).

Aquestes esglésies, són el reflex artístic d'una societat estructurada entorn  de les jerarquies eclesiàstiques i senyorials, com el Senyors d'Erill i el Bisbat de Roda d'Isàvena, promotors dels temples de la Vall.

El romànic de la Vall de Boí és excepcional per la conservació al llarg de temps amb poques modificacions que hagin alterat significativament la seva concepció inicial, per tant, es pot dir que a la Vall de Boí es localitza una de les mostres més pures del Romànic  Lombardo-Català.

El valor paisatgístic i arquitectònic de la Vall de Boí és indiscutibles. El conjunt de les esglésies rurals, excepcionalment ben preservades, i la seva qualitat artística aporten un testimoni únic, universal i autèntic de l'art romànic.

(Informació extreta de Vall de Boí-Wiquipèdia i Turinea-Turisme Temàtic)

Des de Barcelona, sortir per l'avinguda Diagonal en direcció a Tarragona; continuar per la B-23 i seguidament per l'A-2 en direcció a Lleida; en passar la localitat de Cervera, continuar per la carretera L-303 en direcció a Agramunt; passat Agramunt continuar per la carretera C-14 en direcció a Artesa de Segre; posteriorment continuar per la carretera L-512 en direcció a Isona i Trem; passat Trem continuar per la carretera C-13 en direcció a la Pobla de Segur; continuar per la carretera N-260 en direcció Senterada i continuar fins el Pont de Suert; continuar per la carretera N-230 fins a la cruïlla a Barruera i Caldes de Boí per la carretera L-500 i per aquesta entrarem a la Vall de Boí.

Des de Tarragona, sortir per la T-11 i seguidament continuar per l'autovia A-27 en direcció al Camp de Tarragona (més endavant Valls, Montblanc i Lleida); passat Valls s'acaba d'A-27 i cal continuar per la carretera N-240 en direcció al Coll de Lilla i Montblanc; a Montblanc accedirem a l'autopista AP-2 en direcció a Lleida i Saragossa; en arribar a Lleida continuar per la C-13 + A-2 + A-14; passat el poble d'Almenar continuar per la carretera N-230 que ens portarà fins el Pont de Suert; continuar per la carretera N-230 fins a la cruïlla a Barruera i Caldes de Boí per la carretera L-500 i per aquesta entrarem a la Vall de Boí.

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme circular

DIFICULTAT DE LA RUTA: Fàcil, no te cap dificultat

DURACIÓ DEL RECORREGUT: 5 hores i 38 minut en total (3 hores i 2 minuts en moviment + 2 hores i 36 aturat); 3,0 Km/h en moviment

RECOMANACIONS: Abans de començar la caminada, tenir clar quina mena de ruta es farà i que s'ajusti al nostre nivell i no sobreestimar les nostres capacitats; aquesta ruta és una ruta fàcil/moderada, però cal tenir alguna referència i com estem físicament per a dur-la a terme; assegurar-se de portar el material indispensable i necessari per la ruta i si pot ser un mapa, una brúixola i un GPS amb el track marcat que ens facilitarà el recorregut; menjar i aigua en quantitat suficient; protector solar i roba per protegir-se del sol i de les inclemències del temps; el dia abans informar-se de la predicció meteorològica; començar la ruta de bon matí, quan la fresca del dia és més agradable i sempre acompanyats de la llum del dia; durant la ruta, cal calcular el temps que puguem estar en fer-la en la seva totalitat, en funció de les nostres pròpies possibilitats i comptant amb la resta de les persones que ens poden acompanyar (parades per a descansar, menjar, fer fotos...); no fer la ruta en solitari, si és possible; seguir sempre les senyals de la ruta (en aquest cas seguirem rètols informatius del "Camí de l'aigua" i els pas de fusta en la indicació "Ribagorça Romànica"; emportar-se les deixalles per a dipositar-les posteriorment on correspongui; portar telèfon i recàrrega suficient; deixar dit a familiars i/o amics de la ruta que farem

DESTACATS: Església de Sant Feliu de Barruera, Església de Sant Joan de Boí, Església de Santa Eulàlia d'Erill la Vall, el riu Noguera de Tor i tot el paisatge que envolta la Vall de Boí

PUNT DE SORTIDA: Davant de l'Església de Sant Feliu de Barruera

PUNT D'ARRIBADA: Al mateix punt de sortida

PUNT MÉS ALT: Al camí de Boí a Barruera passat el Mirador de la Vall

PUNT MÉS BAIX: A la zona entre l'església de Sant Feliu de Barruera i el Camí de l'Aigua a tocar del Riu Noguera de Tor

GPS: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/vall-de-boi-barruera-boi-erill-la-vall-cami-de-laigua-86435323

Situats davant de l'entrada principal de l'església de Sant Feliu de Barruera, en el carrer de l'Església, iniciarem la ruta en direcció al riu la Noguera de Tor.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, Església Romànica de Sant Feliu a Barruera
Església de Sant Feliu a Barruera

Església d'estil romànic construïda a començaments del segle XI. Es troben elements arquitectònics dels dos grans moments constructius presents a la vall: els segles XI i XII. Les diferències constructives de cada segle es fan evidents en els dos absis que conserva l'església: l'absis del segle XI, decorats amb arcs cecs, bandes llombardes i amb un aparell irregular ben diferent dels carreus de l'absis del segle XII. Les remodelacions de l'església i els béns mobles que es conserven a l'interior ens mostren com els temples de la vall es van adaptant als gustos i a les necessitats de la comunitat que els ha utilitzat des del segle XII fins als nostres dies sense interrupció.

Informació del panell informatiu de l'Església de Sant Feliu
En arribar al camí, situat paral·lel al riu, veurem un rètol informatiu en diferents direccions a seguir; en el nostre cas continuarem per la nostre esquerra en direcció a Boí, seguint l'itinerari del "Camí de l'Aigua".

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, rètol informatiu al riu la Noguera de Tor

Uns pocs metres més endavant arribarem a un pont de fusta sobre el riu la Noguera de Tor; haurem de passar sobre el pont per situar-nos a l'altre banda del riu; al principi del pont veurem un rètol informatiu en direcció a Boí.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, pont de fusta sobre el riu la Noguera de Tor
Pont de fusta sobre el riu la Noguera de Tor
Un cop passat sobre el pont de fusta ens situarem al marge esquerra del riu; davant nostre veurem un nou rètol informatiu en direcció a Boí, seguint el Camí de l'Aigua.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, rètol informatiu passat el pont de fusta

Seguirem la direcció del rètol, continuant per la nostra esquerra, seguint una pista; de seguida arribarem a una bifurcació, on veurem un altre rètol informatiu, just al costat d'un altre pont.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, pont de la carretera de Durro

Continuarem pel camí que passa per sota del pont de la carretera de Durro, seguint la direcció a Boí pel Camí de l'Aigua.
A partir d'aquest punt anirem caminant paral·lelament al riu la Noguera de Tor i passant pel mig d'alguns prats; passat sota el pont, a la nostra dreta, veurem el Prats de la Mola i seguidament haurem de creuar, sobre una passarel·la de fusta, un petit rierol que desemboca al riu la Noguera de Tor.

Més endavant el camí passa pel costat de la Central Hidroelèctrica de Barruera, que veurem a la nostra dreta; anirem veient alguns rètols informatius en direcció a Boí i que ens facilitaran la correcta direcció a seguir.
El camí passa pel costat d'un planell informatiu de la ruta del "Camí de l'Aigua", on es pot veure el recorregut de la ruta, així com d'altres rutes.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, camí paral·lel al riu la Noguera de Tor i planell informatiu

El camí, en algun tram, passa per un corriol entre murs de pedres a banda i banda i cobert per un bonic passadís d'arbres i vegetació.

Al llarg del recorregut anirem trobant diferents planells informatius relacionats amb la flora i fauna de la zona i que són d'interès per tenir més informació del que ens envolta.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, camí paral·lel al riu la Noguera de Tor i planells informatiu de la fauna i flora
Camí i planell informatiu
El camí ens portarà fins a la zona de la Font del Plano, on veurem, a l'esquerra del camí i sota d'un arbre, un banc de fusta.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, camí paral·lel al riu la Noguera de Tor i banc de fusta a la Font del Plano
Font del Plano
Passada la Font del Plano, uns metres més endavant, deixarem el camí paral·lel al riu la Noguera de Tor i haurem de girar lleugerament a la nostra dreta per començar la pujada que ens portarà fins a Boí; en aquesta bifurcació veurem un rètol informatiu en direcció a Caldes de Boí i Mirador de la Vall de Boí; el camí anirà pujant suaument per la vessant de la muntanya.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, camí en direcció a Boí i el Mirador de la Vall de Boí

Anirem pujant suaument per la vessant de la muntanya pel Camí de Barruera a Boí, que està empedrat en la majoria del seu traçat.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, Camí de Barruera a Boí en direcció a Boí i el Mirador de la Vall de Boí
Camí de Barruera a Boí
El Camí ens portarà fins a un primer i petit mirador i on hi ha un planell informatiu de les muntanyes que podrem veure "in situ" davant nostre i que és una bona manera d'ubicar-les.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, Camí de Barruera a Boí i mirador amb planel informatiu
Mirador
Vistes des del Mirador
Deixarem aquest petit mirador i continuarem pujant molt suaument i després d'un agradable passeig arribarem al Mirador del Vall, que queda a l'esquerra del camí; aquest Mirador del Vall té una àrea bastant gran amb alguns bancs de fusta i una gran plataforma de fusta sobre la zona de "la baixada"; en aquest mirador podrem gaudir de vistes de 360º sobre bona part de la Vall de Boí.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, Camí de Barruera a Boí i Mirador del Vall
Camí de Barruera a Boí
VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, Mirador del Vall al camí de l'Aigua entre Barruera i Boí
Mirador del Vall
Després d'una bona estona gaudint de les vistes del Mirador i de fer un descans, tornarem al Camí de Barruera a Boí i continuarem pujant suaument en direcció al poble de Boí; passat el Mirador del Vall el camí arriba a la part més elevada del recorregut i seguidament i de forma molt suau, el camí comença una baixada gairebé inapreciable, que ens portarà a Boí.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, Camí de Barruera a Boí
Camí de Barruera a Boí
En acostar-nos al poble de Boí, escoltarem la remor de l'aigua del riu de Sant Martí, que transita, en aquest punt, per una profunda gola i que, més avall, desemboca al riu la Noguera de Tor; aquest riu passa pel poble de Boí.
Abans d'entrar al poble de Boí, el camí passa per una bifurcació on, de la dreta, veurem el camí que ve del poble Durro i del Tossal del Sabater.
Uns metres més endavant entrarem al poble de Boí per la plaça del Riu i seguidament haurem de creuar el Pont medieval del Fornet sobre el riu de Sant Martí.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, Pont medieval del Fornet a Boí
Pont del Fornet
En passar el Pont del Fornet continuarem per la nostra dreta seguint en pujada el carrer del Fornet que ens portarà fins a la Plaça del Treio, on veurem l'església de Sant Joan de Boí; per accedir a l'església haurem de baixar per un parell de trams d'escales.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, Església Romànica de Sant Joan a Boí
Església de Sant Joan a Boí
L'Església de Sant Joan de Boí, va ser bastida en el segle XI, i tenia una estructura original de tres naus, acabades en tres absis semicirculars, cobertes per fusteria; tot i les diferents remodelacions que a patit al llarg del temps, encara conserva elements arquitectònics del primer moment constructiu. L'església va patir un important incendi al segle XIII. La torre del campanar se'n va veure greument afectada i va perdre els tres cossos superiors. De planta basilical, a Sant Joan de Boí destaca el conjunt de pintures que es van trobar decorant l'interior de les naus amb escenes com la Lapidació de Sant Esteve, Els Joglars o el Bestiari. En l'última restauració es va donar a l'església un aspecte el més similar possible a com seria al segle XII, de manera que es va arrebossar l'interior i es va fer còpia de tots els fragments de pintura mural conservats actualment al MNAC de Barcelona.

Informació del panell informatiu de l'Església de Sant Joan
Deixarem l'Església de Sant Joan de Boí passant per davant de la seva portalada d'entrada i baixant cap a la zona de pàrking de vehicles; travessarem tot al pàrking passant per davant de l'església i en direcció a un rètol informatiu que veurem a la nostra esquerra, just a l'inici d'un carrer i que ens dirigeix cap a Erill la Vall.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, rètol informatiu a Boí en direcció Erill la Vall

Seguirem la direcció del rètol informatiu en destinació a Erill la Vall per un petit carreró que de seguida ens portarà a les afores del poble de Boí en suau baixada, entre camps de sega.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, Església romànica de Sant Joan de Boí
Darrera mirada enrere a l'Església de Sant Joan de Boí
El camí o corriol, ben condicionat, baixa entre marges de pedra, en direcció al riu la Noguera de Tor, passant pels prats de "els setzons" entre arbres com Freixes, Noguers...

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, camí entre Boí i els riu la Noguera de Tor en direcció al poble de Erill la Vall

En arribar a la part més baixa del camí ens situarem davant d'un pont de fusta que travessa el riu la Noguera de Tor.

Pont sobre la Noguera de Tor
Passat el pont el camí puja una mica i de seguida ens trobarem, a la nostra esquerra, la Depuradora de Boí, a la zona de "es Palanques".
Al costat de la Depuradora veurem un rètol informatiu en direcció a Erill la Vall, que indica que està a 10 minuts.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, rètol informatiu en direcció a Erill la Vall a tocar de la Depuradora de Boí

Des de la Depuradora de Boí, comença una pujada per un terreny asfaltat que ens portarà fins a unes escales de fusta, amb un passamà de fusta; en arribar a aquestes escales, deixarem el camí i continuarem per les verticals i/o costerudes escales que ens portaran fins a la carretera L-500.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, escales de fusta entre Boí i Erill la Vall

En arribar a la carretera L-500 haurem de creuar-la, però tindrem que anar en molt de compte, dons no hi ha pas de vianants, i és un lloc de força transit rodat; davant mateix veurem una marquesina de parada d'autobús i al seu costat (a la dreta) veurem un corriol que s'endinsa entre l'arbreda i on també veurem un rètol informatiu en direcció al poble d'Erill la Vall.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, carretera L-500 al pas per Erill la Vall

Passada la carretera el camí comença una suau pujada per un tram empedrat i que ens portarà a la carretera L-502 que puja al poble d'Erill la Vall.

Haurem de creuar la carretera i continuar per unes escales de fusta amb passamà de fusta i que continua pujant suaument en direcció al poble; en creuar la carretera caldrà anar en compte dons no hi ha pas de vianants.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, camí de pujada cap a Erill la Vall al pas de la carretera L-502

En superar el curt tram d'escales continuarem pel camí que de seguida ens portarà a l'entrada del poble d'Erill la Vall.

Entrarem al petit poble d'Erill la Vall i de sobte ens sorprendrà la magnífica silueta de l'Església de Santa Eulàlia, situada al centre del poble, a la plaça de Baix.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, Església Romànica de Santa Eulàlia a Erill la Vall
Església de Santa Eulàlia a Erill la Vall
A l'Església Romànica de Santa Eulàlia d'Erill la Vall, datada a començament del segle XI, i trobem un dels millors campanars de la vall, una esvelta torre de planta quadrada i sis pisos d'alçada amb la decoració pròpia del romànic llombarda: els arcs secs i els frisos de dent de serra. Alineat amb el de Sant Joan de Boí i el de Sant Climent de Taüll, el campanar complia la funció de comunicació i vigilància del territori. A l'interior podem veure una còpia dels grups escultòrics del Davallament de la Creu, l'únic que es conserva sencer del Taller d'Erill. Els originals es troben entre dos museus: el MNAC i el Museu Episcopal de Vic. El temple de Santa Eulàlia va ser declarat Monument Històric en 1962 i de Bé d'Interès Cultural en 1982. Al novembre de 2000 va passar a formar part del Patrimoni de la Humanitat juntament amb les altres esglésies romàniques de la vall.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, Església Romànica de Santa Eulàlia d'Erill la Vall
Informació del panell informatiu de l'Església de Santa Eulàlia
Deixarem l'Església de Santa Eulàlia d'Erill la Vall i haurem de continuar pel carrer de la Carretera en direcció Nord-Oest (en la direcció contrària a la que hem entrat al poble); passarem per la Plaça de Dalt i seguint una mica més endavant girarem suaument a l'esquerra fins a trobar el Camí de Barruera, on veurem un rètol informatiu en direcció a Barruera.

Camí de Barruera
En aquest punt el camí de Barruera comença una suau baixada en direcció al riu la Noguera de Tor; una mica més endavant aquest camí, inicialment ample, passa a ser un corriol de baixada, just en el punt que trobem un rètol informatiu en direcció a Barruera (1 h).

El Camí de Barruera ens portarà fins a la zona dels "Revolts d'Erill la Vall", on veurem un nou rètol informatiu en direcció a Barruera; en aquest punt continuarem per la nostra dreta seguint un tram de pista asfaltada i que enllaça amb la carretera L-500.
En arribar a la carretera L-500 veurem, a la nostra esquerra, que el camí que continua en direcció a Barruera, passa per un túnel sota la carretera.

Passarem per aquest túnel sota la carretera i continuarem per un camí ample i parcialment asfaltat en la zona  de "els Pedrenyos".
El camí fa un revolt d'esquerra a dreta i de seguida arribarem a una bifurcació, on un rètol informatiu situat a l'esquerra del camí ens orientarà en direcció a Barruera.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, Camí de Barruera a Erill la Vall a la zona entre "els Pedrenyos" i "es Terres"

Deixarem el camí parcialment asfaltat i continuarem per la nostra esquerra, seguint la direcció del rètol informatiu, i transitarem per un nou camí pedregós en direcció al riu la Noguera de Tor.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, Camí de Barruera a Erill la Vall a la zona de "es Terres"

Aquest camí pedregós enllaça, una mica més endavant, amb un camí més ample i que està situat paral·lelament al riu la Noguera de Tor; a partir d'aquest punt anirem avançant sempre paral·lels al riu.
Uns pocs metres més endavant ens situarem en una bifurcació i continuarem per la nostra esquerra seguint un corriol i la direcció del rètol informatiu que veurem.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, Camí de Barruera a Erill la Vall a la zona de "la Tallada Llarga"

Nota important: A partir d'aquest punt, quan ja estem situats paral·lels al riu la Noguera de Tor, ens trobarem diferents camins, més o menys amples i amb senyals o sense, però tots ens portaran en direcció a Barruera.

Iniciarem, en aquest punt, un agradable passeig a tocar del riu i entre una zona de vegetació i arbreda, on segons l'època de l'any es poden trobar joies gastronòmiques, com ara bolets i mores de esbarzer (tardor).

Al final d'aquest passeig entre arbreda, el corriol arriba a una bifurcació on hi ha un rètol informatiu, però només assenyala la direcció d'Erill la Vall; en aquest punt accedirem a un camí ample a tocar del riu; continuarem per la nostra dreta en direcció a Barruera (sud-oest); anirem seguint aquest camí, sempre paral·lel al riu o be podrem anar seguint uns petits pals de fusta amb la marca de "Ribagorça Romànica".
Després d'un llarg tram de camí paral·lel al riu, farem un petit gir a la dreta per una suau i curta baixada per a situar-nos en un corriol, on tornarem a trobar els pals de fusta amb la marca "Ribagorça Romànica".

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, Camí de Barruera a Erill la Vall a la zona de "el Prat Nou"

El corriol ens portarà fins a una nau, que veurem davant nostra a la dreta; en aquest punt tenim la possibilitat de seguir per la dreta a tocar d'aquesta nau o per l'esquerra per un tram de camí asfaltat (el recorregut del track que s'adjunta és per l'esquerra).
De  seguida arribarem a una bifurcació i continuarem pel camí que gira a la nostra esquerra, seguint la direcció del rètol informatiu que veurem en aquest punt en direcció a Barruera.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, Camí de Barruera a Erill la Vall a la zona de "les Tallades del Plano"

Continuarem per aquest camí que de seguida passa per una bifurcació sense cap indicació i haurem de seguir pel corriol de la dreta (en línia recta) i que transita pel costat d'un petit ramal (a la nostra esquerra) del riuet de Barruera; el corriol ens portarà fins a un petit pont de fusta per creuar sobre el Riuet de Barruera.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, Camí de Barruera a Erill la Vall i pont sobre el Riuet de Barruera
Pont de fusta sobre el Riuet de Barruera
Nomes passar el pont de fusta, ens situarem en una bifurcació on veurem un rètol informatiu i on tenim dues opcions per a continuar:

1) La primera opció és continuar per la dreta seguint la direcció a Barruera (5 minuts) i que ens portarà a l'entrada del poble passant per la carretera L-500 (aquesta és l'opció marcada en el track del GPS que s'adjunta a aquesta ruta)
2) La segona opció és continuar per l'esquerra seguint la direcció a Barruera (10 minuts) i que ens portarà a l'entrada del poble passant pel passeig del riu i retrobant el carrer de l'Església i el punt d'inici de la ruta

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, Camí de Barruera a Erill la Vall passant pels prats de "els Rainers" i "la Riberaigua"

El camí ens portarà fins a la carretera L-500 a l'entrada de Barruera i per la vorera de la carretera o Passeig de Sant Feliu, continuarem fins a situar-nos davant de l'Església de Sant Feliu de Barruera; haurem de baixar unes escales metàl·liques i situar-nos novament davant de l'entrada principal de l'església de Sant Feliu, en el carrer de l'Església.

VALL DE BOÍ - BARRUERA - BOÍ - ERILL LA VALL - BARRUERA, Església de Sant Feliu a Barruera
Església de Sant Feliu
En aquest punt donarem per acabada la ruta del Camí de l'Aigua que ens ha dut a visitar les Esglésies Romàniques de Barruera, Boí i Erill la Vall.