dijous, 10 de novembre del 2022

fuentes de ebro a zaragoza

FUENTES DE EBRO A SARAGOSSA
(Camí de Sant Jaume de Compostela)

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa

Fuentes de Ebro és un poble de la comunitat autònoma d'Aragó, dins de la província de Saragossa i a la comarca Central. Destaca l'església parroquial de Sant Miquel Arcàngel, patró del poble. El riu Ebre passa ben a prop de la localitat. Les pedreres d'Alabastre formen part de l'economia local.

Des de Barcelona, agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona; posteriorment agafar l'autopista AP-2 en direcció a Lleida; seguir per aquesta fins a la sortida 2 Pina de Ebro; al sortir de l'autopista cal continuar per la carretera N-II en direcció a Pina de Ebre-Saragossa; deixar la carretera N-II en direcció a Pina de Ebro per la carretera A-1107; passat el poble de Pina de Ebro seguir per la carretera A-1107 fins a enllaçar amb la carretera N-232 en direcció a Saragossa; seguirem per aquesta fins a entrar al poble de Fuentes de Ebro.
Des de Tarragona, agafar la carretera T-11 en direcció a Reus fins a enllaçar amb la carretera C-14 en direcció Alcover i Montblanc; a Montblanc agafar l'autopista AP-2 en direcció a Lleida; a partir d'aquí seguir les mateixes indicacions anteriors.

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Fàcil. No te cal dificultat més enllà de la distància que cal recórrer
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 6 hores i 30 minuts en total (5 hores i 42 minuts en moviment + 48 minuts aturat); 5,7 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Cal portar la motxilla ben preparada; els utensilis que ens puguin fer falta cal posar-los en la part superior i la resta al fons de la motxilla (sempre en funció de la climatologia del dia); sempre és bo començar la ruta de bon matí per aprofitar la fresca del matí; cal anar ben preparat de peus i de calçat, tant si comencem la ruta com si ja fa dies que caminem; abans de sortir cal protegir-se be del sol amb cremes solars per totes les parts del nostre cos que estiguin al descobert; utilitzar un bon barret, a ser possible amb ala en tota la seva circumferència; fer un bon esmorzar abans de començar a caminar i portar sempre força aigua i menjar a la motxilla; el dia anterior caldrà tenir ben planificada l'etapa del dia següent, saben on ens podrem aturar a descansar o a avituallar-se i també saber el punt final del dia; en acabar l'etapa del dia cal anar directament al lloc de descans per a poder disposar de llit i dutxa per a poder passar la nit (si és el cas); si el lloc on es pernocta és un alberg és recomanable utilitzar uns taps per les orelles (els roncs de les persones no ens poden deixar descansar); cal portar sabó per a rentar la roba; per a poder pernocta en els albergs municipals és necessari disposar de la Credencial del Peregrí; no deixar mai coses de valor sobre dels llits dons poden desaparèixer
DESTACATS: El Burgo de Ebro, La Cartuja Baja, Saragossa, Basílica de Nuestra Señora del Pilar...
PUNT DE SORTIDA: Plaça de l'Església (Església de Sant Miquel) a Fuentes de Ebro
PUNT D'ARRIBADA: A la Plaça d'Europa de Saragossa i al costat de l'Obelisc i a tocar del Pont d'Almozara que travessa el Riu Ebre
PUNT MÉS ALT: Mirador de La Cartuja
PUNT MÉS BAIX: Camí paral·lel a les vies del tren a la sortida de Fuentes de Ebro
GPS: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/fuentes-de-ebro-a-saragossa-cami-de-sant-jaume-de-compostela-119192530

Situats a la Plaça de l'Església i davant de l'Església parroquial de San Miguel Arcángel de Fuentes de Ebro, iniciarem la nostra ruta.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, esglesia de San Miguel Arcángel en Fuentes de Ebro
Església de San Miguel Arcángel
Iniciarem la ruta en direcció al carrer Dr. Zamenhoff i seguidament creuarem la carretera N-232a o Paseo de la Justicia pel pas de vianants i continuarem per carrer Dr. Fleming, on veurem un rètol informatiu relacionat amb el GR-99 "Camí de l'Ebre", i que no seguirem.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, rètol informatiu del GR-99 Camí de l'Ebre a Fuentes de Ebro

Deixarem el nucli del poble per continuar pel Camí del Riu, que per un pont travessa sobre la línia del tren.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, Camí del Río a Fuentes de Ebro

Un cop passat el pont deixarem el Camí del Riu i haurem de continuar pel camí, encara asfaltat, que gira a l'esquerra i que va fent un gir de gairebé 180º per situar-se paral·lel a la línia del tren.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, camí en direcció a les vies del tren a Fuentes de Ebre

El camí pel que anirem avançant des de aquest punt és un camí ample i fàcil de seguir, que anirà, una bona part, seguint la línia del tren i més endavant es va allunyant poc a poc.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, camí Pilón Gregori a la sortida de Fuentes de Ebro

Nota: Aquest camí tot i la seva facilitat té un petit inconvenient que cal tenir en compte, el terra és planer però està cobert per una catifa de petites pedres que fa que haguem de portar qualsevol tipus de calçat amb una sola el suficientment gruixuda i còmode, dons aquestes pedretes es claven a la planta del peu.

Una mica més endavant arribarem a una bifurcació i haurem de continuar pel camí que gira suaument a l'esquerra i que continua paral·lel a les vies del tren; aquí començarem a veure novament les sagetes grogues del Camí de Sant Jaume de Compostela.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, camí del Pilón de Gregori a la sortida de Fuentes de Ebro

Anirem avançant per aquest camí que mica en mica es va allunyant de les vies del tren girant suaument cap a la dreta; el camí ens portarà fins a una bifurcació on haurem de continuar pel que gira a la nostra dreta.

Camí del Pitón de Gregorio
Una mica més endavant el camí, conegut, segons el mapa de IDEAragon-Instituto Geográfico de Aragón, com a Camí del Pitón de Gregorio, ens portarà fins a una nova bifurcació i en aquest punt haurem de continuar pel camí que segueix per la nostra esquerra.

Passada aquesta darrera bifurcació el camí no té més inconvenients i ens portarà directament fins al polígon industrial de El Espartal, dins del terme municipal de El Burgo de Ebro.

Finalment arribarem a l'entrada del polígon industrial, però abans d'entrar-hi, passarem per sobre de la Acequia de Fuentes de Ebro, un Canal d'aigua provinent del Riu Ebre, que en aquest punt queda força a prop.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, polígon industrial El Espartal al terme municipal de El Burgo de Ebro i Canal o Sèquia de Fuentes de Ebro

Aquesta sèquia o el camí que el segueix paral·lel són la frontera natural entre el terme municipal de Fuentes de Ebro, que en aquest punt deixarem i el terme municipal de El Burgo de Ebro, al que accedirem.
Un cop al carrer de Castellón, primer carrer d'aquest polígon industrial, haurem d'anar a buscar el voral esquerra d'aquest i continuar per aquí durant una bona part del recorregut per aquest indret; quan portem uns 600 metres aproximadament per aquest voral de la carretera i quan aquesta fa una lleugera corba a l'esquerra, al voral dret de la carrereta o carrer veurem un tram de camí de terra i que transita ben a prop i paral·lel al Riu Ebre que en aquest punt fa un meandre.

Polígon industrial
En qualsevol punt podrem creuar al carrer i passar al seu voral dret per continuar endavant; cal tenir en compte que no veurem cap pas de vianants per creuar, per tant, caldrà estar atents a la circulació de vehicles.
Per aquest camí de terra deixarem enrere el polígon industrial i anirem transitant ben a prop del Riu Ebre gairebé sempre fins l'arribada a Saragossa; és per això que anirem seguint alguns trams del GR-99 Camí Natural de l'Ebre.

Seguint el camí de terra, en aquest tram paral·lel al Riu Ebre, passarem per sota del pont de l'autovia AA-1 que travessa el Riu i el camí; a la paret esquerra del pont veurem una senyal que indica que estem seguint el GR-99; també veurem alguna sageta groga del Camí de Sant Jaume de Compostela, tant en els pilars del pont com a la seva sortida.

Passats aquest pont i a uns 750 metres aproximadament arribarem a una bifurcació on també es bifurquen ambdós camins; el camí de Sant Jaume de Compostela segueix recta i per la nostra esquerra, mentre que el camí del GR-99 gira suaument a la dreta i segueix el meandre del riu que ens aquest tram s'allunya novament del nostra camí.

Una mica més endavant, uns 450 metres aproximadament, ens situarem en una cruïlla i en aquest punt haurem de continuar en línia recta; en la torre elèctrica de l'esquerra veurem la senyal groga pintada del Camí de Sant Jaume.

Després d'un petit recorregut per aquest camí, arribarem a l'alçada d'un petit nucli de cases conegut a la zona com a Torre Velar; algunes de les cases es veurem tancades i/o mig abandonades i també es veuen algunes naus segurament destinades al bestiar; en arribar al grup de cases ens situarem en una bifurcació i haurem de continuar pel camí recte o principal, deixant el camí que gira suaument a la dreta indicat amb una senyal (X).

Torre Velar
En passar aquest nucli de cases, de seguida arribarem a una altre nucli de cases, en aquest cas a la urbanització "Virgen de la Columna"; just en el punt d'arribada a aquesta urbanització ens situarem en una bifurcació i haurem de continuar en línia recta, deixant sempre les cases a la nostra esquerra.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, camí paral·lel al Riu Ebre dins del terme municipal de El Burgo de Ebro i urbanització Virgen de la Columna
Urbanització Virgen de la Columna
Més endavant el camí ens portarà a les portes del poble de El Burgo de Ebro; per accedir al poble primer passarem per una zona de passeig que conviu amb el camí asfaltat o "Camino Medio".

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, Camino Medio  a l'entrada de El Burgo de Ebro
Camino Medio
Per aquest camí arribarem a les primeres cases del poble de El Burgo de Ebro; el camí ens portarà fins a la carretera N-232a o carrer de Ramón y Cajal que travessa tot el poble.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, El Burgo de Ebro

Per aquesta via transitarem uns 150 metres aproximadament fins a trobar-nos amb una marquesina de parada del bus; en aquest punt deixarem la carretera N-232a i continuarem, lleugerament a la dreta, pel carrer Plaza de los Toros i seguidament, sense apreciar un canvi de carrer, continuarem pel carrer Mayor que ens portarà a travessar tot el poble; per aquest carrer passarem per l'Ajuntament, on destaca la seva torre de planta quadrada i al rellotge.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, torre del campanar de l'Ajuntament de El Burgo de Ebro
Ajuntament de El Burgo de Ebro
Seguirem tot el carrer Mayor fins al seu final i seguidament haurem de girar lleugerament a la dreta per continuar pel carrer Mojón i seguit a l'esquerra pel carrer Torrecicas; aquest darrer carrer ens portarà a les afores del poble, on veurem alguna senyal groga pintada en un pal de la línia elèctrica; també ens fixarem amb un parell de rètols informatius que indiquen, el primer, Camí de "Las Peñas",

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, Camí de Las Peñas a la sortida de El Burgo de Ebro

i el segon rètol informatiu indica, La Cartuja i Zaragoza seguint el GR-99.

Pel Camí de Las Peñas avançarem uns 300 metres aproximadament i ens situarem davant d'una cruïlla amb tres possibles opcions per continuar, però el camí que cal seguir és el de la nostra dreta que és pel que podrem veure alguna senyal pintada; el camí del mig avança paral·lel al camí de la dreta, Camí de Las Peñas, però no s'acostuma a seguir.

Camí de Las Peñas
Després de fer uns 600 metres aproximadament, pel Camí de Las Peñas, arribarem a una bifurcació i en aquest punt haurem de continuar pel camí que gira a l'esquerra; en girar a l'esquerra, unes poques passes més endavant, veurem com també arriba, en aquest punt, l'altre camí paral·lel al que hem anat avançant.

Seguirem endavant i ens acostarem al Riu Ebre en un punt on aquest fa una meandre i on també hi ha "Galacho".

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, Riu Ebre des del Camí de Las Peñas i Galacho de El Burgo de Ebro
Meandre del Riu Ebre
El camí ens acostarà fins a la carretera N-232/A-68, just a la zona marcada com el "Galacho de El Burgo de Ebro", que veurem senyalat per un rètol informatiu; aquest "Galacho" queda a la nostra dreta i a tocar del Riu Ebre.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, Galacho de El Burgo de Ebro

Nota. Galacho: denominació aragonesa amb què s'anomena un solc creat per l'erosió de les aigües i, als pobles propers al riu Ebre, als meandres abandonats per aquest riu. Inundacions dels terrenys creades per una crescuda del riu i que inunda la zona.

A partir d'aquest punt anirem transitant per un camí de terra paral·lel a la carretera N-232/A-68 durant un llarg tram i gairebé sempre en línia recta.
El camí ens portarà fins a una rotonda que haurem de superar, sempre passant pel seu voral dret i amb precaució i caldrà continuar pel camí de terra que avança paral·lel a la carretera.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, camí paral·lel a la carretera N-232 entre El Burgo de Ebro i la Cartuja Baja

Seguirem per aquest camí i passarem pel costat d'un rètol informatiu de transit on veurem que aquest indica que ens quedem 8 quilòmetres fins a Saragossa.

En el nostra cas i seguint l'itinerari assenyalat amb les marques grogues del Camí de Sant Jaume de Compostela ens quedaran al voltant d'uns 12 quilòmetres aproximadament per entrar a la ciutat de Saragossa. 🚶
Continuarem per aquest camí en línia recta i passarem a tocar del petit nucli de Las Peñas que veurem a la nostra dreta. Només passar aquest petit nucli de cases deixarem el terme municipal de El Burgo de Ebro i accedirem al terme municipal de Saragossa, dins de la Comarca Central.

Tot seguir el camí ens portarà fins a una cruïlla de camins i haurem de continuar pel camí del mig que segueix paral·lel a la carretera N-232 i A-68.
Passada aquesta cruïlla de seguida el camí ens portarà a un petit pont que, a tocar de la carretera N-232/A-68, creua sobre el Galacho de La Cartuja.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, pont sobre el Galacho de la Cartuja
Pont sobre el Galacho de La Cartuja
Un cop haguem creuat el pont el camí ens portarà fins al Mirador de La Cartuja, una petita construcció de fusta on podrem veure i tenir informació de l'entorn que l'envolta.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, mirador de la Cartuja i Galacho de la Cartuja
Mirador de La Cartuja

Deixarem aquest mirador enrere i haurem de continuar, ara, pel "Camí de San Antonio Cartuja Baja" que segueix paral·lel a la carretera N-232/A-68, però una mica allunyada d'aquestes.
El camí ens portarà a passar pel costat d'una granja que és o era una empresa dedicada a activitats relacionades amb els cavalls.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, camí de San Antonio Cartuja Baja i granja Caballos la Cartuja
Granja
Només deixar enrere aquesta granja, de seguida el camí ens portarà fins a una cruïlla indicada amb un rètol informatiu relacionat amb el GR-99 i on també veurem sagetes grogues del camí de Sant Jaume de Compostela; haurem de seguir en línia recta en direcció a La Cartuja.

Camí San Antonio Cartuja Baja
El camí ens portarà a passar sota un pont d'una carretera i passat aquest estarem a les portes de La Cartuja Baja.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, poble de La Cartuja Baja
La Cartuja Baja
Accedirem al poble pel carrer o Camino de los Muros i per aquest carrer, més o menys en la seva meitat, passarem per davant d'una entrada porxada que accedeix a l'interior del nucli de població; si volem fer una parada i veure aquest petit poble entrarem per aquí i continuarem pel carrer de San Bruno i fins a la Plaça d'Espanya, on resta ubicada el Claustre i església de La Cartuja de la Inmaculada Concepción, també coneguda com a Cartuja de Miraflores.

La Cartuja de la Concepción va ser fundada a meitat del segle XVII pel senyor Alfonso de Villalpando y la seva muller, la senyora Jerònima Zaporta y Albión.  Després de la desamortització de Mendizábal fou abandonada i posteriorment fou convertida poc a poc amb un del barris rural més poblats de Saragossa.

Deixarem el nucli de La Cartuja Baja i seguirem pel carrer de Juan de las Viñas que ens portarà a les afores del poble; passarem a tocar de l'escola municipal i de les instal·lacions esportives (totes a la dreta del carrer). En deixar el poble enrere el camí, entre terrós i cimentat, ens acostarà novament a la carretera N-232/A-68. Quan el camí és a tocar de la carretera entrarem a una zona industrial de Miraflores situat a banda i banda del camí; per aquest polígon industrial haurem de fer uns 650 metres aproximadament i cal estar atents a les sagetes i/o marques grogues del camí; quan arribem a la darrera empresa situada a la nostra dreta, haurem de veure un camí que gira a la dreta, assenyalat amb sagetes grogues (cal fixar-se be, dons és possible que les marques estiguin mig amagades darrera de la vegetació de les voreres).

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, camí a la sortida de La Cartuja Baja i polígon industrial Miraflores

En girar a la dreta el camí baixa lleugerament en direcció a uns camps de cultiu; al final de la curta baixada el camí gira suaument a l'esquerra i travessa una sèrie de camps; de seguida ens portarà a una bifurcació.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, camí a tocar del Riu Ebre al terme de Saragossa

En arribar a la bifurcació haurem de continuar pel camí de la nostra esquerra i que travessa un petit pont, gairebé de forma inapreciable; en aquesta zona i pels voltants veurem moltes canyes i això és degut a que els camps estant envoltats per canals d'irrigació o sèquies.

Una mica més endavant ens situarem davant d'una nova bifurcació i aquí haurem de girar a la nostra dreta i creuar per sobre de la Sèquia de la Cartuja; hi ha unes tanques de metall a banda a banda i on veurem alguna sageta pintada de color groc del Camí de Sant Jaume de Compostela.

Pas sobre la sèquia de la Cartuja
Aquest tram de camí ens portarà fins a altre bifurcació on haurem de continuar pel camí que gira a la nostra esquerra; en aquest punt veurem una zona de lleure amb unes taules de fusta per a fer una parada a descansar; al camí al que accedirem és situa paral·lel al Riu Ebre que tindrem ben a la vora; en aquest punt enllaçarem novament amb el GR-99 i anirem plegats fins a Saragossa.

Camí Natural
Iniciarem aquí el Camí Natural que sempre va paral·lel al Riu Ebre fins a arribar a Saragossa i travessar tota aquesta ciutat.
Unes passes més endavant el camí passa pel costat d'un Mirador d'Aus, situat a la dreta del camí i a tocar del riu.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, Camí Natural a torcar del Riu Ebre i Mirador d'Aus
Mirador d'Aus
Passat aquest mirador i no gaire més endavant arribarem a una bifurcació on veurem un rètol informatiu on indica que es tracta del Camí Natural; en aquest punt continuarem pel propi camí i que gira lleugerament a la dreta; no ens indica els quilòmetres que resten per arribar a Saragossa, però són aproximadament uns 3600 metres.

El camí passa, de seguida, per sota del Viaducte del Riu Ebre, Autovia de Mudejar Z-40; en passar aquest pont el camí queda cobert per una massa arbrada, sobretot a la banda dreta i que ens tapa la visió del Riu Ebre; el camí és similar en tot el recorregut fins a l'entrada a Saragossa.

Camí Natural
A la banda esquerra del camí, menys arbrada, se situa una gran extensió de camps de cultiu i al fons anirem veient els edificis de la ciutat de Saragossa; el camí, seguint el curs del Riu Ebre, va girant molt suaument a l'esquerra fins a enfilar l'entrada a la capital aragonesa.
El Camí Natural de La Alfranca passa per sota del pont de les vies del tren i seguidament passa per sota de la carretera de circumval·lació Z-30 o Ronda de la Hispanidad i inici del pont de Manuel Giménez Abad.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, Camí Natural de La Alfranca a Saragossa

Un cop haguem passat sota el pont de la carretera Z-30 accedirem al Passeig de Echegaray y Caballero inici pròpiament de la ciutat; anirem transitant per aquest per la seva vessant dreta i seguint sempre paral·lel al Riu Ebre que veurem a la nostra dreta; a l'inici d'aquest passeig veurem la primera senyal en forma de fita que ens acompanyarà durant tot el camí per travessar la ciutat; podrem veurem aquestes fites i també algunes petxines al terra o alguna que altra sageta groga pintada.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, Passeig Echegaray y Caballero de Saragossa
Passeig Echegaray y Caballero

El Passeig Echegaray y Caballero és una avinguda molt llarga i que travessa una bona part de la ciutat; anirem passant una sèrie de ponts que travessant el Riu Ebre:
  • Pont "Azul del Ebro"
  • Pont "de la Unión", carrer del Marqués de la Cadena (passarem per sota d'aquest pont)
  • Pont "de Hierro" o de "Nuestra Señora del Pilar", carretera N-II
  • Pont "de Piedra"
Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, Pont de Pedra a Saragossa
Pont de Pedra

En arribar a l'alçada d'aquest darrer pont, on veurem les imatges de dos lleons de pedra sobre unes columnes, haurem de creuar el Passeig Echegaray y Caballero, per un pas de vianants, i accedirem al carrer de Don Jaime I que ens portarà, unes passes més enllà, a la Plaça de "Nuestra Señora del Pilar" i Plaça de la Seo.

Plaça de Nuestra Señora del Pilar i Plaça de la Seo

La Plaça de Nostra Senyora del Pilar o simplement Plaça del Pilar és el centre popular de la ciutat de Saragossa on es troba la Catedral-Basílica de Nostra Senyora del Pilar, patrona de la ciutat; a la plaça també se la coneix com a Plaça de les Catedrals, dons aquí es troben les dues catedral de Saragossa, la del Pilar i la de la Seo o de Sant Salvador; amés en aquest plaça també hi podrem veure la Llotja, l'Ajuntament, La Font de la Hispanitat, el monument al pintor Francisco de Goya...
Aquesta plaça és coneguda, tot i que en dimensions més reduïdes, des del segle XVI; en el segle XIII aquesta plaça havia servit de cementiri.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, Torre o campanar de la Catedral de la Seo a Sant Salvador de Saragossa
Campanar de la Catedral de la Seo o Sant Salvador
Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, Basílica de Nostra Senyora del Pilar de Saragossa
Basílica de Nostra Senyora del Pilar
Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, Font de la Hispanitat a la plaça del Pilar de Saragossa
Font de la Hispanitat a la plaça del Pilar
Travessarem tota la plaça del Pilar, passant per davant de la Basílica del Pilar (a la nostra dreta) i fins a passar pel costat de la Font de la Hispanitat (passarem per la seva dreta); passada la font continuarem pel carrer Salduba, girant a la dreta i tornant a situar-nos novament al Passeig Echegaray y Caballero; en aquest passeig girarem a la nostra esquerra i seguirem uns metres per la vorera fins a travessar el primer pas de vianants i situar-nos a la vorera dreta del passeig; un cop aquí continuarem per aquest passeig, sempre amb el Riu Ebre a la nostra dreta.
Passarem un pas de vianants a l'inici del Pont de Santiago i continuarem pel voral dret del Passeig Echegaray y Caballero que ens portarà, més endavant, fins a la Plaça d'Europa on hi ha un Obelisc; per travessar aquesta plaça creuarem per un pas de vianants en direcció al obelisc.

Camí de Sant Jaume de Compostela - Fuentes de Ebro a Saragossa, Obelisc a la plaça d'Europa + Pont de Almozara de Saragossa
Plaça d'Europa
Obelisc
Pont de l'Almozara i Obelisc
Un cop situats al centre de la plaça i a tocar de l'Obelisc donarem per finalitzada la ruta entre Fuentes de Ebro i Saragossa.
A la dreta de la plaça i abans de creuar sobre el Pont de l'Almozara veurem un altre Obelisc coronat amb una estrella de 12 puntes.