dijous, 12 de maig del 2022

banyeres-del-penedes-castell-banyeres-ermita-arquets-lleger-ermita-sant-ponç

BANYERES DEL PENEDÈS

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacte a seguir per part de qui pugui llegir aquest comentaris. Llevat d'error o omissió el punt més elevat del terme municipal de Banyeres del Penedès es troba en un petit bosquet a les afores de Lleger a tocar del Camí de l'Arboç a Lleger

Banyeres del Penedès és un municipi del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. El primer document que esmenta el terme data de l'any 938 en una confirmació de les possessions del Monestir de Sant Cugat del Vallès a càrrec del rei franc Lluís d'Ultramar. La torre de Guàrdia de Banyeres surt esmentada en altres documents posteriors que ratifiquen els drets del  Monestir. A la part vella del poble, en direcció nord, es pot veure les restes de la Torre, situada al cim del Puig. L'any 1172 Santa Maria de Banyeres era propietat del Ripoll. Un document datat el 1574 fa referència al priorat com a Monestir de Santa Maria de Banyeres, del qual en resta l'ermita, una bella mostra de l'arquitectura romànica. L'any 1960 fou descoberta, en el terrenys de Mas Canyís, a les Masies de Sant Miquel, una Necròpolis dels segles VI-V aC. L'any 1998, es va descobrir, al voltant de l'ermita de les Masies de Sant Miquel, un important jaciment ibèric, del segle III aC o anterior.

Des de Barcelona, caldrà agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona fins a enllaçar amb l'autopista AP-2 / E-90 i agafar la sortida 12-L'Albornar-La Bisbal del Penedès; a la sortida de l'autopista accedirem a una rotonda i a la carretera T-240; a la rotonda continuarem per la tercera sortida en direcció a Llorenç del Penedès - L'Arboç; per la carretera T-240 i passats uns 5 Km arribarem a la població de Llorenç del Penedès i haurem d'arribar fins a una rotonda per enllaçar amb la carretera TP-2125 en direcció a Banyeres del Penedès - L'Arboç; continuarem per aquesta carretera i passat Llorenç del Penedès ens situarem en una rotonda i continuarem en direcció a Banyeres del Penedès per la carretera TP-2124 fins a arribar a aquest poble passats uns 2 Km
Des de Tarragona, cal agafar l'autopista AP-7 en direcció a Barcelona, fins a arribar a l'enllaç amb l'autopista AP-2 / E-90 i agafar la sortida 12-L'Albornar-La Bisbal del Penedès; a la sortida de l'autopista accedirem a una rotonda i a la carretera T-240; a partir d'aquest punt cal continuar les mateixes indicacions anteriorment descrites.
També poden anar, tant des de Barcelona, com des de Tarragona, per la carretera N-340 fins arribar, en tots dos casos, al poble de l'Arboç i posteriorment per la carretera TP-2124 fins al poble de Banyeres del Penedès

TIPUS DE RECORREGUT: Ruta de Senderisme circular
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Fàcil
DISTÀNCIA DEL RECORREGUT: 12,18 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 3 hores i 50 minuts en total (2 hores i 35 minuts en moviment + 1 hora i 15 minuts aturat); 4,8 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Portar aigua i menjar suficients; portar roba i calçat adequat, tant per a dies calorosos, com per a dies freds; protegir-se del sol (gorra, protector solar, etc...); abans d'iniciar la ruta s'ha de conèixer la predicció meteorològica del dia en que es fa la ruta (amb predicció meteorològica amb forts vents, pluges o forta calor, és millor no fer la ruta); sempre que sigui possible no fer la ruta en solitari i en tot cas sempre deixar dit a familiars i/o amics de la ruta que es té previst fer; seguir sempre la ruta marcada si hi ha marques que condicionen el recorregut (en aquest cas no hi ha marques a seguir); tenir en compte les hores de llum solar perquè no se'ns faci de nit per la qual cosa és preferible començar de bon matí quan la fresca del dia és més agradable; cal respectar en tot moment el medi natural; tota la brossa que puguem generar cal endur-se-la per a dipositar-la posteriorment on correspongui
DESTACATS: Banyeres del Penedès (Torre de Guaita o Castell), Ermita de la Mare de Déu dels Arquets, Lleger (Torre de Guaita), Ermita de Sant Ponç
PUNT DE SORTIDA: A la part més alta del nucli urbà de Banyeres, a les restes de l'antic Castell o Torre de Guaita
PUNT D'ARRIBADA: Al mateix punt de sortida
PUNT MÉS ALT: Torre de Lleger
PUNT MÉS BAIX: Al passar per sota del pont de l'autopista AP-7 un cop passat sobre el Barranc de Cornudella

Situats al Castell de Banyeres (o Torre de Guaita), iniciarem la ruta baixant per unes escales que ens portaran fins al carrer Major dins del nucli de població de Banyeres del Penedès.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; Castell de Banyeres del Penedès - Torre de Guaita
Restes de la Torre de Guaita del Castell de Banyeres del Penedès
A l'esplanada que envolta el Castell veurem un plafó informatiu on podrem observar alguns del elements paisatgístics de la zona; val la pena aturar-se i contemplar una bona part de la geografia nord del Baix Penedès.
Aquest i altres plafons han estat ubicats recentment en diferents zones del Baix Penedès ( https://turismebaixpenedes.cat/miradors/ ).

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; plafó informatiu a l'esplanada del Castell de Banyeres del Penedès

Seguint pel carrer Major passarem per sota de la casa porxada de Cal Figueres abans d'entrar a la plaça de l'Om.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; carrer Major de Banyeres del Penedès
Carrer Major
Només passar la casa porxada i entrar a la plaça de l'Om haurem de girar a la nostra dreta i continuar pel Camí d'en Beina, que ens portarà a les afores del poble de Banyeres del Penedès.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; carrer Major i plaça de l'Om de Banyeres del Penedès
Carrer Major i plaça de l'Om
Continuarem per aquest camí asfaltat on arribarem a una primera bifurcació sense cap senyalització; en aquest punt continuarem pel camí en un molt suau descens.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; Camí d'en Beina a Banyeres del Penedès
Camí d'en Beina
Una mica més endavant arribarem a una nova bifurcació senyalitzada amb un rètol que indica "Itinerari naturalista en bicicleta nord" (d'aquests rètols en trobarem uns quants al llarg del recorregut - són informació d'itineraris locals).

En aquesta bifurcació haurem de continuar pel camí que gira suaument a la nostra dreta.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; el poble de Banyeres del Penedès des del Camí d'en Beina
Vista enrere del Castell i Banyeres del Penedès
El camí, que continua asfaltat, ens portarà a creuar sobre el Barranc de Cornudella i seguidament a passar per sota de l'autopista AP-7.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; pas sobre el Barranc de Cornudella en el Camí d'en Beina a Banyeres del Penedès
Pas sobre el Barranc de Cornudella
En creuar per sota l'autopista i després d'una suau i curta pujada, el camí, que continua encara asfaltat, ens portarà fins a una nova bifurcació, on hi veurem un nou rètol.

En aquesta bifurcació continuarem pel camí que gira a la nostra dreta. Aquest tram de camí asfaltat ens portarà en direcció a la Granja Jané, un conjunt de naus que veurem davant nostra.

Abans d'arribar a aquesta Granja, deixarem el camí asfaltat i girarem a la nostra dreta per continuar per un camí de terra.
Aquest camí, entre camps de conreu i vinyes, passa per la zona coneguda com "la Plana del Castell" i que ens portarà en direcció a la carretera TP-2124; abans d'arribar a la carretera, a la nostra esquerra, podrem veure una barraca de pedra seca i un rètol amb informació d'aquesta i altres barraques.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; camí de Llorenç a la Plana del Castell i Barraca de Pedra Seca
Accedirem a la carretera TP-2124 i caldrà creuar-la per a situar-nos en el seu voral esquerra, però caldrà anar en molt de compte, dons no hi ha pas de vianants i aquesta carretera te un alt volum de trànsit.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; carretera TP-2124 entre Llorenç del Penedès i Banyeres del Penedès
Carretera TP-2124
Un cop creuada la carretera continuarem per la nostra dreta i en direcció novament a Banyeres del Penedès.
Situats al voral esquerra de la carretera i en direcció a Banyeres, tenim dues opcions vàlides per continuar endavant:
  1. Seguir pel voral de la carretera, prou ample per tenir seguretat
  2. Entrar a una vinya i continuar per aquesta fins a trobar un tram de camí que arriba al Pont de la Font Gran per travessar novament sobre el Barranc de Cornudella i continuar fins a una bifurcació (en aquesta bifurcació es retroben les dues opcions)
El track del GPS que s'adjunta segueix l'opció 1.

Pel voral de la carretera cal arribar fins a trobar-nos una entrada a un camí i a unes vinyes i que gira a la nostra esquerra i on també veurem un rètol informatiu "Itinerari naturalista en bicicleta nord"; en aquest punt deixarem la carretera i continuarem pel camí de terra que es situarà, una mica més enllà, paral·lel al Barranc de Cornudella.

Continuarem pel camí, sempre paral·lel al Barranc de Cornudella, que quedarà a la nostra esquerra i la Plana de Cal Marc a la nostra dreta.

En un punt indeterminat d'aquest camí hi ha la línea imaginària que divideix el terme municipal de Banyeres del Penedès i que deixarem enrere, per passar al terme municipal de Sant Jaume dels Domenys, pel que farem una part del recorregut.

El camí, ja dins del terme municipal de Sant Jaume dels Domenys, passa a tocar del Mas de Cal Marc de la Font, una edificació situada a la dreta del camí i dins de la Plana de Cal Marc.

Sempre anirem transitant per aquest camí sense desviar-nos en cap moment, tot i que veurem alguna bifurcació a l'esquerra en direcció al Barranc de Cornudella; el camí és majoritàriament molt còmode amb l'excepció d'un curt tram que és força pedregós, però que no te cap dificultat.
El camí de terra s'acaba i accedirem a un camí asfaltat, just en arribar a un bifurcació; cal continuar en línia recta i deixar el camí que gira a la dreta que va en direcció al Mas de Cal Marc de la Font (propietat privada).
Una mica més endavant tornarem a situar-nos en una bifurcació i on veurem, a l'esquerra del camí, un rètol que indica la direcció a Cornudella.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; camí paral·lel al Barranc de Cornudella i a la Plana de Cal Marc i en direcció a Cornudella

Continuarem en línia recta, en direcció a Cornudella, deixant el camí de la dreta, Camí de Cal Marc, que ens portaria directament a Lleger.

Sense deixar aquest camí asfaltat, i passant primer ben a prop de la depuradora de Cornudella i posteriorment a tocar de la Granja de Pau Urpí, arribarem a l'entrada del nucli de Cornudella, dins del terme municipal de Sant Jaume dels Domenys.

Abans d'accedir al nucli de població, girarem a l'esquerra per allunyar-nos momentàniament de Cornudella.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; camí a l'entrada de Cornudella i en direcció a l'ermita de la Mare de Déu dels Arquets

Novament per un camí asfaltat haurem de travessar sobre el Barranc de Cornudella, a la zona coneguda com la Plana del Cal Jepillo; un cop passat el barranc, de seguida arribarem a un petit nucli de cases on destaca l'Ermita de la Mare de Déu dels Arquets (terme municipal de Sant Jaume dels Domenys).

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; camí en direcció a l'ermita de la Mare de Déu dels Arquets
BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; ermita de la Mare de Déu dels Arquets
Ermita de la Mare de Déu dels Arquets
Desfarem camí i novament ens dirigirem cap al nucli de Cornudella; en arribar-hi només hi farem un pas testimonial, dons en la primera cruïlla de carrers girarem a la dreta per continuar pel camí que veurem més a la dreta.

Deixarem enrere Cornudella seguint el Camí Vell de Lleger a Cornudella que passa per la Plana del Cirera entre camps de vinyes i oliveres.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; camí Vell de Lleger a Cornudella
Camí Vell de Lleger a Cornudella
Davant nostra i poca distància ja veurem el nucli de població de Lleger, dins del terme municipal de Sant Jaume dels Domenys; el camí arriba fins a enllaçar amb la carretera TV-2122, passant pel costat d'una zona d'esbarjo infantil.
Accedirem a la carretera i l'haurem de creuar per situar-nos al voral esquerra, anant en molt de compte dons no hi ha pas de vianants; seguirem en direcció al centre del poble, seguint pel voral esquerra de la carretera o carrer de Josep Tarradellas.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; carretera TV-2122 o carrer de Josep Tarradellas i carrer de l'Arboç a l'entrada de Lleger
Carretera TV-2122 o carrer de Josep Tarradellas
En arribar a les primeres cases de Lleger, sempre pel voral esquerra, accedirem al carrer de l'Arboç i per aquest haurem d'arribar fins el carrer del Raval (segon carrer a l'esquerra); per aquest carrer podrem veure l'església de Sant Andreu i Santa Marina de Lleger i també la Torre de Lleger o antiga Torre de Guaita.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; església de Sant Andreu i Santa Marina de Lleger
Església de Sant Andreu i Santa Marina de Lleger
BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; Torre de Lleger
Torre de Lleger
Acabarem d'envoltar el poble pel carrer del Raval i ens situarem novament a la carretera TV-2122 o carrer de l'Estació; en aquest punt girarem a l'esquerra i seguirem per la pròpia carretera en direcció als afores del poble de Lleger; en deixar el poble de Lleger passarem per la línia imaginària que divideix el terme municipal de Sant Jaume de Domenys, que deixarem, per passar novament al terme municipal de Banyeres del Penedès.

Seguint per aquesta carretera i passats uns 375 metres, en arribar a la primera corba d'esquerra a dreta, deixarem momentàniament la carretera i continuarem pel Camí de l'Arboç a Lleger que veurem a l'esquerra de la pròpia carretera.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; carretera TV-2122 als afores de Lleger i en direcció al Camí de l'Arboç a Lleger

Pel camí haurem de fer uns 120 metres i passats aquests cal girar a la dreta en direcció a una zona erma (zona no conreada, amb vegetació esclarissada, formada sobretot per plantes herbàcies o per petites mates i també on hi ha algun pi aïllat).

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; Camí de l'Arboç a Lleger
El motiu pel qual ens apropem a aquest punt és perquè aquesta zona és la Cota més elevada del terme municipal de Banyeres del Penedès; no te cap interès paisatgístic ni cap encant per visitar, però forma part del repte de Cims i Cotes del Baix Penedès.

Cota més elevada del terme de Banyeres del Penedès
Per deixar aquesta zona i continuar la ruta antigament podríem seguir pel Camí de l'Arboç a Lleger, però actualment aquest està força perdut (el camí ha desaparegut sota una gran massa de males herbes, esbarzers, matolls...); també podríem anar paral·lels entre l'antic camí, a l'esquerra, i la parada de ceps que hi ha la dreta, però al final d'aquesta peça de vinya hauríem de saltar al camí paral·lel a l'autopista i no és aconsellable.
Vist això, desfarem el camí i ens situarem novament a la carretera TV-2122; en arribar-hi girament a l'esquerra i continuarem per aquesta durant uns 500 metres aproximadament; tot i que la carretera te un voral ample, cal anar en compte.

Passats aquests 500 metres i abans de creuar sobre el pont de l'autopista AP-7, deixarem la carretera i girarem a l'esquerra i continuar per un camí asfaltat i que se situa paral·lel a l'autopista.

Seguirem aquest camí asfaltat que ens portarà fins a l'alçada de l'Àrea de Servei del Penedès de l'autopista AP-7.

En arribar a l'Àrea de Servei s'acaba la zona asfaltada i comença un camí de terra; més endavant arribarem a una bifurcació on haurem de continuar per la nostra dreta, seguint a partir d'aquest punt el Camí del Papiol.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; camí a l'Àrea de Servei del Penedès a l'autopista AP-7 i Camí del Papiol

El Camí del Papiol te una suau pendent de baixada i que ens portarà en direcció a la Riera de Marmellar; més endavant i abans de passar sota el pont de l'autopista, arribarem a una bifurcació i haurem de continuar pel camí que gira suaument a la nostra dreta.
Just en aquesta bifurcació estarem a la línea imaginària entre el terme municipal de Banyeres del Penedès, que deixarem en aquest punt, per entrar al terme municipal de l'Arboç.

Camí del Papiol
De seguida el camí arriba a l'alçada del pont sota l'autopista AP-7 i haurem de creuar-lo; a la nostra esquerra quedarà la Riera de Marmellar, que en cap cas haurem de trepitjar.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; Camí del Papiol al pas per sota del pont de l'autopista AP-7
Pont sota l'autopista AP-7
Un cop passat sota el pont de l'autopista, el camí va girant suaument a la nostra dreta i comença una pujada que segueix paral·lel a la pròpia autopista; la pujada és curta (uns 100 metres aproximadament) i no representa cap dificultat; al final d'aquesta pujada ens situarem en una bifurcació i en aquest punt haurem de continuar pel camí que gira a la nostra esquerra i que s'introdueix en el Bosc Gran del Papiol.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; Camí al Bosc Gran del Papiol
Camí del Papiol i Bosc Gran del Papiol
Bosc Gran del Papiol
Pel Bosc Gran del Papiol farem un agradable passeig sota l'ombra dels pins; el camí és gairebé sempre en línia recta i ens portarà fins a una bifurcació, on destaca una torre elèctrica d'alta tensió.

En aquesta punt girarem a la nostra esquerra, passant pel costat de la torre elèctrica i als peus d'una pronunciada baixada en direcció a la Riera de Marmellar.

Forta baixada
El tram de baixada és curt però cal anar en molt de compte dons te forta pendent i la pedra està solta i al ser de petites dimensions ens pot fer relliscar molt fàcilment (cal anar en molta precaució - en aquest punt ens poden ser útils uns bastons).
Al final de la baixada el camí es torna a endinsar al Bosc Gran del Papiol per un corriol que una mica més endavant ens portarà fins a una bifurcació on accedirem al Camí de la Cases d'en Robert; a la bifurcació continuarem per la nostra dreta.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; Camí de les Cases d'en Robert al Bosc Gran del Papiol
Camí de les Cases d'en Robert
Per aquest camí avançarem pel tram final del Bosc Gran del Papiol i ens portarà fins a la finca de la Torre del Papiol, una hisenda privada dedicada al cultiu i comercialització de productes vinícoles.

Arribarem a una bifurcació i accedirem al Camí de Lleger al Papiol; continuarem per aquest camí per la nostra esquerra i accedirem al Corral del Papiol, un conjunt de 3 edificis en forma de magatzems.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; Corral del Papiol al Camí de Lleger al Papiol

Situats al Corral del Papiol, a la nostra dreta veurem l'accés a la finca de la Torre del Papiol, on hi ha una tanca o barrera metàl·lica.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; Corral del Papiol i Torre del Papiol al Camí de Lleger al Papiol
2 opcions per continuar
Nota important en aquest punt:
Com ja he comentat abans, la finca de la Torre del Papiol és particular, per tant, cal veure si es pot accedir per l'entrada principal per anar fins l'ermita de Sant Ponç. Així ens aquest punt tenim dues opcions a continuar:
  1. Accedir per l'entrada principal de la finca de la Torre del Papiol i anar fins l'ermita de Sant Ponç que veurem situada a la nostra esquerra (no accedir o passar per llocs privats) - (el track del GPS que s'adjunta segueix aquesta opció)
  2. Seguit en línia recta, per un tram de camí asfaltat i envoltar tant la finca com l'ermita fins arribar a una bifurcació, on continuarem per la nostra dreta i seguir envoltant la finca per la seva part posterior
Seguint l'opció 1. anirem directament fins a l'era que hi ha davant de l'ermita de Sant Ponç, que veurem situada en un descampat a la nostra esquerra.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; ermita de Sant Ponç a la Torre del Papiol
Ermita de Sant Ponç
Per deixar l'ermita desfarem parcialment el camí (uns 20 o 25 metres); a l'esquerra hi ha un bassa i un petit edifici o caseta i passats aquests girarem a l'esquerra per continuar fins a trobar-nos amb una cadena que barra el pas.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; Torre del Papiol

Passada la cadena que barra el pas, continuarem la ruta girant a la dreta i accedirem al Camí de Banyeres del Penedès al Papiol; el camí passa per la part posterior de la finca de la Torre del Papiol per un camí asfaltat i un cop deixem enrere els murs de la finca el camí passa a ser de terra.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; camí de Banyeres del Penedès al Papiol
Camí de Banyeres del Penedès al Papiol
Per aquest camí, si mirem en direcció sud, podrem veure el poble de l'Arboç on destaquen el campanar i torre de l'església i la torre de la Giralda.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; camps de sembrat i al fons l'Arboç des del camí de Banyeres del Penedès al Papiol
Camps de sembrat i al fons el poble de l'Arboç
El Camí de Banyeres del Penedès al Papiol arriba a una cruïlla de camins i en aquest punt (més o menys) està la línia que divideix el terme municipal de l'Arboç, que aquí deixarem, per entrar novament al terme municipal de Banyeres del Penedès.

Passada aquesta cruïlla de seguida arribarem novament al poble de Banyeres del Penedès hi ho farem passant pel costat de la zona esportiva municipal (camp de futbol).

El camí ens portarà fins al carrer del Mestre Güell; seguint aquest carrer haurem de travessar, per un pas vianants, la carretera TP-2124 o avinguda d'Àngel Guimerà; continuarem pel carrer del Mestre Güell i passarem per la Plaça del Onze de Setembre i arribarem fins al carrer de Pau Casals; en aquest darrer carrer continuarem per la seva dreta en direcció al centre del poble, passant per la Plaça de l'Ajuntament i seguidament per la Plaça de l'Om, on resta ubicada l'església parroquial de Santa Eulàlia.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; església de Santa Eulàlia de Banyeres del Penedès
Església de Santa Eulàlia de Banyeres del Penedès
En deixar la Plaça de l'Om haurem de passar novament per sota de la casa porxada de Cal Figueres i seguir pel carrer Major; finalment haurem de seguir per les escales que ens portaran novament al Castell de Banyeres o Torre de Guaita.

BANYERES DEL PENEDÈS CASTELL DE BANYERES - ERMITA DE LA MARE DE DÉU DELS ARQUETS - LLEGER - ERMITA SANT PONÇ; escales en direcció al  Castell o Torre de Guaita de Banyeres del Penedès
Restes del Castell de Banyeres del Penedès
En arribar a aquest punt donarem per acabada la ruta que ens ha dut a passar per la cota més elevada del terme municipal de Banyeres del Penedès.