dimarts, 11 de desembre del 2018

RUTA DEL CISTER - GR-175

POBLET A PRENAFETA

Ruta del Cister, GR-175, Urgell, Conca de Barberà, Alt Camp

La Ruta del Cister és una expressió que identifica un territori concret format per les comarques de l'Alt Camp, la Conca de Barberà i l'Urgell i els seus 65 municipis. El seu nom es deu al fet que el patrimoni artístic i cultural de cada una d'aquestes comarques té un monestir cistercenc: Santes Creus (Alt Camp), Poblet (Conca de Barberà) i Vallbona de les Monges (Urgell).

El Reial Monestir de Santa Maria de Poblet o simplement Monestir de Poblet està ubicat a la comarca de la Conca de Barberà, dins de la província de Tarragona (Catalunya); pertany al municipi de Vimbodí. El terme s'estén pels vessants septentrionals de les muntanyes de Prades. Al travessen el riu Milans i el barranc del Titllar, ambdós afluents del Riu Francolí.
El Monestir de Poblet fou fundat l'any 1150, quan Ramón Berenguer IV (dit "el sant") va donar uns terrenys a l'abadia de Fontfreda (abadia del departament de l'Aude, França) perquè hi establissin un monestir cistercenc. L'any 1151 els primers monjos s'establiren a Poblet; l'any 1151 un petit grup de monjos va arribar a Poblet i l'any 1153, un cop conquerits els darrers reductes sarraïns de Prades i Siurana, dotze monjos van prendre possessió de les terres; la nova comunitat va començar la construcció de l'església, que seguint la tradició mariana de l'Ordre, va ser consagrada a Santa Maria.
Des del regnat de Pere El Cerimoniós (dit Pere IV d'Aragó i Pere III de Catalunya-Aragó) durant els segles XIV i XV esdevingué el panteó reial dels sobirans de la Corona d'Aragó, tot i que també acull les tombes d'alguns monarques anteriors, d'altres individus de la família reial i de diferents llinatges nobiliaris.
Amb l'amortització de Mendizábal, al segle XIX, el monestir va quedar abandonat; no fou fins l'any 1940 que el Monestir de Poblet va tornar a tenir una comunitat monàstica i religiosa.
L'any 1921, després de la visita del rei Alfons XIII, fou declarat Monument Nacional i l'any 1991 va ser declarat Patrimoni Mundial de la Humanitat per la UNESCO.

Des de Barcelona agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona; posteriorment agafar l'autopista AP-2 en direcció a Lleida; deixar l'autopista per la sortida 9 a Montblanc; continuar per la carretera N-240 en direcció a Lleida i posteriorment per la carretera TV-7001 direcció l'Espluga de Francolí i Poblet; passat l'Espluga de Francolí seguir per la carretera T-700 fins el Monestir de Poblet.
Des de Tarragona agafar la carretera T-11 en direcció Reus fins a enllaçar amb la carretera C-14 en direcció a Alcover i Montblanc; una vegada a Montblanc enllaçar amb la carretera N-240 en direcció a Lleida i posteriorment per la carretera TV-7001 direcció l'Espluga de Francolí i Poblet; passat l'Espluga de Francolí seguir per la carretera T-700 fins el Monestir de Poblet.

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderat. No te cap dificultat més enllà de la distància que cal recorre
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 5 hores i 1 minut en total (3 hores i 39 minuts en moviment + 1 hora i 21 minuts aturat); 4,7 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Abans de començar la ruta, tenir clar la ruta que es farà i que s'ajusti al nostre nivell i no sobreestimar les nostres capacitats; cal saber com serà la ruta i com estem físicament. Assegurar-se de portar el material i l'avituallament necessaris per a realitzar la ruta. Un mapa de la zona, una brúixola i també, si és possible, un GPS amb les dades de la ruta. Menjar i aigua en quantitat suficient. Protector solar, que cal posar-se abans de començar la ruta i varies vegades durant la ruta, dons la radiació solar és alta. Cal informar-se de la predicció meteorològica. Per a gaudir d'una ruta més còmoda es aconsellable començar de bon matí, amb claror de dia, però amb la fresca de les primeres hores. Segons l'època de l'any, caldrà portar la roba adequada. Abans de fer la ruta, caldrà calcular el temps que estarem en la seva totalitat, en funció de la distància que cal recórrer i de les nostres pròpies possibilitats i de la resta de les persones que ens acompanyen (tenint en compte les parades a descansar, menjar, fer fotos...). Seguir sempre la ruta senyalitzada i respectar totes les senyals i indicacions. Respectar la flora i la fauna. Cal emportar-se les deixalles per a dipositar-les, després, on correspongui. Si és possible, no fer la ruta en solitari.
DESTACATS: Reial Monestir de Santa Maria de Poblet, Ermita de la Santíssima Trinitat (es passa a tocar d'aquesta ermita), Ermita de Sant Joan de la Muntanya, Montblanc, Prenafeta
COMARQUES: La Conca de Barberà (Tarragona)
PUNT DE SORTIDA: Recinte emmurallat del Monestir de Santa Maria de Poblet, davant de la porta Daurada
PUNT D'ARRIBADA: A la plaça de l'Església de Prenafeta, davant de la façana principal de l'església de Sant Salvador
PUNT MÉS ALT: En deixar el Camí de la Pena i seguir pel corriol en direcció a l'ermita de Sant Joan de la Muntanya, just en la divisió territorial entre els municipis de L'Espluga de Francolí i Montblanc (701 metres)
PUNT MÉS BAIX: Al pas sobre el riu d'Anguera, entre el pont sota la carretera N-240 i el pont sota el tren d'alta velocitat (304 metres)

Poblet a Prenafeta, GR-175, porta Daurada al Reial Monestir de Santa Maria de Poblet
Porta Daurada al Monestir de Poblet
Situats dins del recinte emmurallat del Reial Monestir de Santa Maria de Poblet, entre la porta Daurada i la porta d'accés al recinte, iniciarem la ruta; en sortir del recinte emmurallat, per la porta d'entrada al recinte, ens situarem a la plaça d'en Ramón Berenguer IV; haurem de continuar tot girant a la nostra esquerra i seguir pel voral esquerra de la carretera TV-7007, seguint, inicialment, la paret de la muralla del monestir; just al iniciar la ruta per la carretera, veurem davant nostra una Creu de Terme.

Poblet a Prenafeta, GR-175, Creu de Pedra a Poblet
Creu de Terme
Segons els historiadors locals de Vimbodí i Poblet consultats, aquesta creu no té un nom concret. Data dels anys 60 del segle XX, i va ser encarregada pel Patronat de Poblet. El pedestal, la columna i el capitell daten de l'època esmentada. Pel que fa a la creu pròpiament dita, es va aprofitar una estela funerària antiga. Al capitell hi ha gravats quatre escuts, un dels quals és el de l'abat Edmon Maria Garreta (Barcelona, 1921 - Monestir de Solius, 2017). Garreta va ser abat de Poblet entre 1954 i 1967, època d'origen d'aquesta creu. L'escut de la part frontal és el de Poblet.
(Informació obtinguda a través de la regidoria de Comunicació i Cultura de l'Ajuntament de Vimbodí i Poblet)

Seguint pel voral esquerra de la carretera i un cop haguem deixat les parets que emmurallen el Monestir de Poblet, passarem pel costat de la Font de l'Abat Siscar, que queda al voral dret de la carretera.

Poblet a Prenafeta, GR-175, Reial Monestir de Santa Maria de Poblet
Monestir de Poblet
Poblet a Prenafeta, GR-175, Font de l'Abat Siscar a Poblet
Font de l'Abat Siscar
Seguirem per la carretera TV-7007 en direcció a Les Masies, un nucli dins del terme municipal de L'Espluga de Francolí, on hi destaquen, entre d'altres, als balnearis d'aigües ferruginoses, per això aquest nucli de cases és conegut també com a Balneari les Masies.
Abans d'entrar al nucli de Les Masies, la carretera passa sobre el barranc de Sant Bernat o Barranc de la Pena; haurem de creuar, per la carretera, gairebé tot el nucli de cases, fins arribar a un bifurcació on veurem un rètol informatiu.

Poblet a Prenafeta, GR-175, Les Masies de Poblet

En la bifurcació deixarem la carretera TV-7007 i continuarem pel carrer de la dreta en direcció a l'Ermita de Sant Joan, Ermita de la Santíssima Trinidad (tot i que no hi ha la informació en el rètol) i Santes Creus; el carrer o Camí del Balneari a la Masia del Simon ens allunyarà del nucli de Les Masies i ens portarà fins l'actual Masia Font de l'Oca (antigament Masia del Simon), un hotel rural envoltat de bosc.

Poblet a Prenafeta, GR-175, Masia Font de l'Oca o antiga Masia del Simon al terme municipal de l'Espluga de Francolí

Masia Font de l'Oca
En arribar a la Masia, veurem un nou rètol informatiu i seguirem la direcció cap a l'ermita de Sant Joan i Santes Creus, per tant, cal girar a la dreta i seguir un camí que passa a tocar de la tanca de la masia i en trams de forta i suau pujada ens portarà en direcció al Coll de la Bena.

Poblet a Prenafeta, GR-175, camí del Coll de la Bena
Trams del camí al Coll de la Bena
El camí ens portarà fins a una bifurcació on trobarem un rètol informatiu; continuant pel camí de la nostra esquerra en direcció a l'Ermita de Sant Joan i Santes Creus en aquest punt iniciarem un tram de forta pujada per un corriol o Camí del Coll de la Bena que ens durà fins al propi Coll de la Bena.

El Camí del Coll de la Bena, en constant pujada, en portarà fins a unes tanques de fusta, que són fetes expressament per a protegir el camí del pas de vehicles a motor i/o bicicletes; passarem les tanques de fusta i unes escales ens ajudaran a arribar en més comoditat al Coll de la Bena.

Poblet a Prenafeta, GR-175, camí del Coll de la Bena, tanques de fusta i escales

Superat el tram d'escales, trobarem novament unes tanques de fusta i en travessar-les ens situarem al Coll de la Bena (o Coll de la Vena, segons mana el rètol informatiu que trobarem aquí).

Poblet a Prenafeta, GR-175, camí del Coll de la Bena i rètol informatiu al Coll de la Bena (Coll de la Vena)
Rètol al Coll de la Bena
El rètol informatiu assenyala la direcció a seguir cap a l'Ermita de Sant Joan i Santes Creus; al Coll de la Bena, és una petita esplanada, on veurem un corriol que el travessa d'est a oest (i viceversa - a la nostra esquerra (est) hi ha una senyal pintada en una pedra en forma de X i que indica que el camí o GR no hi passa) i davant nostra veurem dues possibilitats per a continuar el nostra camí.

Poblet a Prenafeta, GR-175, Coll de la Bena,
Coll de la Bena
  1. A la dreta hi ha un corriol en no gaire bon estat que baixa entre pins i on podem veure alguna senyal vermella i blanca pintada en alguna pedra; aquest recorregut és el marcat amb el track del GPS que s'adjunta
  2. A l'esquerra hi ha un camí en bon estat que baixa gairebé paral·lel al corriol anteriorment indicat en el punt 1. És aconsellable seguir aquest camí dons és molt més còmode; ambdues possibilitats es retroben uns metres més endavant.
Seguint camí avall, aquest travessa, de manera gairebé inapreciable, pel Barranc de l'Ermità; en èpoques de sequera, que són les més habituals, no hi passa ni un fil d'aigua, però no ha estat el cas d'enguany que les pluges han estat abundants.

Poblet a Prenafeta, GR-175, barranc de l'Ermità

Barranc de l'Ermità
Seguirem per aquest camí, en una molt lleugera i suau baixada, tenim el Barranc de l'Ermità a la nostra esquerra; de seguida arribarem a un nou rètol informatiu, que veurem a la dreta del camí; la informació que aquí obtindrem no és relacionada amb la ruta que estem seguint, només ens pot orientar la direcció cap a l'Ermita de la Santíssima Trinitat.

Poblet a Prenafeta, GR-175, Camí de l'Ermita

Cal continuar per aquest mateix camí, paral·lel al Barranc de l'Ermità; el camí de l'Ermita passa a tocar d'una casa en ruïnes, a la dreta del camí; en superar a la casa en ruïnes trobarem una marca vermella i blanca pintada en la seva paret.

Continuarem endavant i de seguida arribarem a una bifurcació on un rètol informatiu ens encaminarà en direcció a l'Ermita de Sant Joan i Santes Creus; en aquest punt haurem de continuarem pel camí de la nostra dreta, seguint el traçat del Camí de la Pena.

Poblet a Prenafeta, GR-175, Camí de l'Ermita i bifurcació a l'ermita de la Santíssima Trinitat i el Camí de la Pena

El camí de l'esquerra baixa en direcció a l'Ermita de la Santíssima Trinitat que queda a unes poques passes més endavant; és una ermita d'estil barroc i és envoltada de bosc i de Fonts.

Seguirem pel camí de la Pena, un camí molt ben condicionat i que te una suau però constant pujada, encara que és casi inapreciable; per aquest camí farem una llarga passejada fent revolts a dreta i esquerra, per anar guanyant alçada.

Des del Camí de la Pena, és pot veure l'edifici de l'ermita de la Santíssima Trinitat, a tocar del barranc de l'Ermità.

Poblet a Prenafeta, GR-175, ermita de la Santíssima Trinitat des del camí de la Pena al terme de l'Espluga de Francolí
Ermita de la Santíssima Trinitat
El camí ens portarà a passar pel costat d'un rètol informatiu en direcció a Les Cent Fonts o Comellar de Les Cent Fonts.

Poblet a Prenafeta, GR-175, cami de la Pena i camí a Les Cents Fonts

Les Cent Fonts és un indret que durant bona part del s.XX un centenar de brolladors sorgint de la part baixa d'una paret empedrada proporcionarem encant i donaren nom al Comellar. Per tal de garantir la salubritat de l'aigua canalitzada fins a la població de L'Espluga de Francolí, l'any 1985 es taparen els brolladors impedint l'accés a l'aigua.

En el nostre cas continuarem pel Camí de la Pena, deixant de banda l'itinerari a Les Cent Fonts; uns metres més endavant arribarem a una bifurcació, sense que veiem cap senyal; en aquest punt continuarem pel camí que queda enfront nostra, que continua essent el Camí de la Pena; el camí que gira a la dreta puja en direcció a un dipòsit d'aigua que es veu per damunt nostra.

Poblet a Prenafeta, GR-175, cami de la Pena

En un dels revolts del camí de la Pena, podrem veure una bonica imatge de les Cingleres de l'Esportell, sobre el Comellar de les Cents Fonts; a l'esquerra de la imatge es veu el Coll de les Vinyes i a la dreta i destaca el Puntal del Vent.

Poblet a Prenafeta, GR-175, des del camí de la Pena, les cingleres de l'Esportell i el Puntal del Vent
Cingleres de l'Esportell
Un tram més endavant el camí de la Pena ens porta a passar pel costat d'un rètol informatiu, que veurem a l'esquerra d'aquest, que en el nostra cas no haurem de seguir, dons és un corriol que va en direcció a L'Espluga de Francolí.

Poblet a Prenafeta, GR-175, camí de la Pena

Seguint pel camí de la Pena i passat aproximadament 1 km arribarem a una bifurcació, on no hi ha cap rètol, però si una marca del GR vermella i blanca dibuixada en el pal d'una senyal de Reserva Natural; en tot cas cal seguir recta pel camí de la Pena.

Uns 100 metres endavant arribarem una bifurcació on hi veurem un rètol informatiu, a l'esquerra del camí; en aquest punt deixarem el Camí de la Pena i seguint la direcció de la senyal cap a l'Ermita de Sant Joan i Santes Creus, per la nostra esquerra, continuarem per un corriol en forta pujada.

Aquest corriol força pedregós i en forta pujada és curt (uns 50 metres); quan aquest corriol acaba la forta pujada i el desnivell és quasi inapreciable, estarem travessant la línea imaginaria i divisòria entre els termes de L'Espluga de Francolí i Montblanc.

Poblet a Prenafeta, GR-175, corriol en direcció a l'ermita de Sant Joan dins del terme municipal de Montblanc
Corriol
El corriol, força planer, que ens ha de portar fins als voltants de l'ermita de Sant Joan, transita entre bosc de pi i alzina; no te pèrdua tot i que cal anar en compte en alguna bifurcació que puguem trobar-nos; haurem de mirar de trobar les senyals pintades de vermell i blanc en les soques d'algun arbre.

El corriol ens portarà fins a unes escales cavades/tallades a la mateixa pedra i que un cop superades ens situaran davant d'un rètol informatiu que conté informació sobre l'Ermita de Sant Joan.

Escales

En situar-nos en aquest punt veurem que hi ha una bifurcació i tenim dues possibilitats:
  1. Continuar tot girant a la dreta i seguir en direcció a l'Ermita de Sant Joan, que queda a un parell de minuts d'aquest punt; val la pena arribar-hi per a fer una visita a aquest lloc; un cop feta la visita cal desfer al camí per situar-se novament davant del rètol informatiu. Aquest recorregut és el marcat amb el track del GPS que s'adjunta.
  2. Seguir la direcció del rètol informatiu en direcció a Montblanc i Santes Creus i no passar per l'ermita de Sant Joan.
Poblet a Prenafeta, GR-175, ermita de Sant Joan de Montblanc

Poblet a Prenafeta, GR-175, ermita de Sant Joan de la Muntanya de Montblanc
Ermita de Sant Joan de la Muntanya
Novament situats davant del rètol informatiu continuarem pel corriol en direcció a Montblanc; aquest corriol transcorre de manera molt agradable per entre un bosc de pi i alzina, ara en un suau i constant descens en direcció a Montblanc.

Poblet a Prenafeta, GR-175, corriol entre l'ermita de Sant Joan de la Muntanya i Montblanc

Més endavant el corriol ens portarà a passar pel costat d'un nou rètol informatiu en direcció a Montblanc.

Seguirem la direcció del rètol i a uns 500 metres passarem pel costat d'una antiga edificació, avui en dia totalment enrunada; una mica més endavant veurem un rètol informatiu en direcció a Montblanc i Santes Creus.

Passat el rètol informatiu accedirem a una petita clariana; en aquest punt s'acaba el corriol i haurem de seguir pel camí que gira a la nostra esquerra, per continuar en direcció a Montblanc; aquest camí del Mas del Bulló en portarà fins a les portes de Montblanc; aquest camí en sentit contrari ens portaria novament a l'Ermita de Sant Joan de la Muntanya, un camí condicionat per a vehicles a motor.

Poblet a Prenafeta, GR-175, camí del Mas del Bulló entre l'ermita de Sant Joan de la Muntanya i Montblanc
Camí del Mas del Bulló
Seguirem pel Camí del Mas del Bulló en suau i lleugera baixada i passarem pel costat d'un petit rètol que indica el Mas de la Creu, una petita finca que veurem a la nostra esquerra; haurem de seguir camí avall, en direcció a Montblanc que ja veurem davant nostra; el camí arriba fins a una bifurcació on hi ha un rètol informatiu; cal seguir per la nostra esquerra en direcció a Montblanc i Santes Creus.

Poblet a Prenafeta, GR-175, camí del Mas del Bulló

Montblanc des del Camí del Mas del Bulló
Seguint per aquest camí arribarem a una nova bifurcació a tocar de les primeres cases del nucli de Montblanc; en aquest punt hi ha un rètol informatiu en direcció a Prenafeta i Santes Crues.

En la bifurcació cal girar de la nostra dreta i travessar, de manera inapreciable, la Rasa del Mas del Bulló; accedirem al carrer de Joan Amades, on cal fixar-se en alguna senyal vermella i blanca pintada en algun fanal; seguidament haurem de girar a l'esquerra i continuar per l'avinguda del Dr. Folch, seguint la direcció del rètol informatiu que aquí veurem.

Poblet a Prenafeta, GR-175, bifurcació entre els carrer de Joan Amades i avinguda del Dr. Folch a Montblanc
Bifurcació entre carrer Joan Amades i Av. Dr. Folch a Montblanc
En entrar a l'avinguda del Dr. Folch podrem veure, a la dreta del carrer, les instal·lacions esportives municipals; haurem de recórrer tota l'avinguda fins al seu final i ens situarem davant de la Torre de Sant Marçal.

Poblet a Prenafeta, GR-175, Torre de Sant Marçal a Montblanc
Torre de Sant Marçal i muralla a Montblanc
En aquest punt hi ha dues possibilitats per a continuar endavant:
  1. Al final de l'avinguda del Dr. Folch, davant de la Torre de Sant Marçal i de la muralla, caldria girar a l'esquerra i seguir pel carrer d'Elionar d'Urgell fins la propera cruïlla on veurem un rètol informatiu en direcció Prenafeta i Santes Creus; aquesta és la ruta marcada del GR-175 i recorre tota la muralla per la seva part exterior i fins a la sortida de Montblanc.
  2. Al final de l'avinguda del Dr. Folch, davant de la Torre de Sant Marçal i de la muralla, cal creuar pel pas de vianants i passar per la porta de la muralla que hi ha davant nostra, entre la Torre de Sant Marçal i l'Església de Sant Marçal, situada a l'interior de la muralla. Aquest recorregut és el marcat amb el track del GPS que s'adjunta.
Poblet a Prenafeta, GR-175, porta entra la Torre de Sant Marçal i l'església de Sant Marçal a Montblanc
Porta a la muralla
Passarem per la porta de la muralla i accedirem a l'interior de la zona emmurallada de Montblanc; al accedir-hi veurem davant nostra la font de Sant Marçal; a la dreta les parets de la Torre de Sant Marçal i a l'esquerra l'església de Sant Marçal.

Poblet a Prenafeta, GR-175, Església de Sant Marçal a Montblanc
Església de Sant Marçal
Per interior de la zona emmurallada de Montblanc continuarem pel carrer de Sant Marçal i carrer de la Font Major fins arribar al centre de la capital on resta ubicada la Plaça Major, una plaça porxada en part i envoltada d'alguns edificis emblemàtics com ara la seu de l'Ajuntament de la Vila, la casa Desclergue, la casa Cartanyà o Can Malet.

Poblet a Prenafeta, GR-175, plaça Major de Montblanc
Plaça Major
Un cop a la plaça és un bon moment per a recuperar forces i aprovisionar-nos del que puguem necessitar; fer una visita en aquest entorn medieval també val molt la pena.

Per seguir cal travessar la plaça i situar-nos al carrer dels Hortolans, situat al final de la plaça i a la nostra esquerra; ens situar-nos en aquest carrer ja veurem la magnífica silueta de la façana principal de l'església de Santa Maria la Major, d'estil gòtic del segle XIV.

Poblet a Prenafeta, GR-175, església de Santa Maria la Major a Montblanc
Església de Santa Maria la Major
Pel carrer dels Hortolans haurem de pujar unes escales per a situar-nos a les portes de l'església de Santa Maria i contemplar la seva exquisida arquitectura gòtica.

Per continuar la ruta, després de pujar les escales, cal girar a la dreta i envoltar l'església en direcció al carrer de l'Escultor Belart i un cop en aquest carrer seguir pel primer carrer de la dreta, carrer Plebania.

Poblet a Prenafeta, GR-175, carrer Plebania a Montblanc
Carrer Plebania
Pel carrer Plebania baixarem un tram d'escalons passant per sota d'un parell d'antigues arcades i arribarem al carrer Major; en entrar al carrer cal girar a la nostra esquerra i seguir per aquest fins al seu final.
Al final del carrer Major ens trobarem el Portal de Sant Antoni, un dels quatre portals que antigament donaven pas al nucli urbà de Montblanc.

Poblet a Prenafeta, GR-175, Portal de Sant Antoni a Montblanc
Portal de Sant Antoni
El Portal de Sant Antoni, orientat al Nord i situat a la Muralla de Santa Anna, formava part de l'antic camí ral en direcció a Poblet i Lleida i estava defensat per una torre (avui en dia encara adossada al portal) i un matacà (obra de fortificació que corona una muralla, una torre o una porta, amb parapet i sòl espitllerat per a poder observar i hostilitzar l'enemic). Aquest Portal va ser derruït al segle XIX perquè la seva estretor no deixava passar els carruatges. Als anys 90 del segle XX va ser reconstruït.

En passar el Portal de Sant Antoni veurem un rètol informatiu en direcció a Prenafeta i Santes Creus; també hi ha informació referent a la vila de Montblanc.

Montblanc és la capital de la Conca de Barberà, situat a la confluència dels rius Francolí i Anguera. El municipi compren la vila de Montblanc i els agregats de Lilla, Rojals, Prenafeta i la Guardia dels Prats. El nucli antic de la Vila Ducal de Montblanc fou fundat al segle XII i constitueix un conjunt medieval que gran interès. Queda emmurallat amb tres portals (Bover, Barcelona i Sant Jordi). L'església parroquial de Santa Maria la Major és un edifici gòtic amb porta renaixentista. Dins del clos emmurallat també hi trobem l'església de Sant Miquel, d'estil romànic. A l'exterior hi ha l'església de Santa Magdalena, la de Sant Francesc i l'antic hospital del segle XV, d'estil gòtic.

Seguirem la direcció del rètol informatiu hi haurem de creuar la plaça de Santa Anna i continuar pel Raval de Santa Anna; al final del Raval de Santa Anna haurem de creuar sobre el Pont Vell el riu Francolí; al final del pont hi ha un nou rètol informatiu en direcció a Prenafeta i Santes Creus, per tant, cal girar a la nostra dreta i continuar pel carrer o Camí Baix de la Guàrdia.

Poblet a Prenafeta, GR-175, Pont Vell a Montblanc

Pont Vell
Al petit carrer o Camí Baix de la Guardia ens portarà a passar per un petit túnel sota la carretera N-240a o carrer de la Muralla de Santa Anna; un cop passat sota el pont continuarem pel Camí del Cementiri i aquest ens portarà a passar per sota del pont de les vies del tren Barcelona-Lleida; al final del camí ens situarem davant del Cementiri Municipal on veurem un rètol informatiu.

Poblet a Prenafeta, GR-175, carrer d'Horta Sobirina o Camí del Cementiri a Montblanc

En arribar davant del cementiri, haurem de girar a la dreta, seguint les indicacions del rètol informatiu, pel carrer d'Horta Sobirana que ens portarà a les afores de Montblanc; per aquest carrer o camí arribarem fins a una bifurcació, on hi ha un rètol informatiu a tocar d'una paret de pedra i on també veurem pintades les marques vermella i blanca del GR-175 i una fletxa groga del Camí de Sant Jaume de Compostela.

En arribar en aquest punt cal girar a l'esquerra i seguir la senyal del rètol informatiu en direcció a Prenafeta i Santes Creus; el camí de seguida ens portarà a passar sota el pont de la carretera N-240; només passar sota el pont el camí arriba a una bifurcació on un nou rètol informatiu ens orientarà cap a Prenafeta i Santes Creus.

Poblet a Prenafeta, GR-175, camí del Pinatell entre Montblanc i Prenafeta

En la bifurcació seguirem per la nostra dreta pel Camí del Pinetell; el camí fa un gir de gairebé 360º graus cap a la dreta i tot seguit passa per un petit pont sobre el riu Anguera, un petit riu afluent del riu Francolí.
Una mica més endavant ens trobarem l'estructura del pont del tren d'alta velocitat que haurem de creuar per sota seu; en aquest punt hi ha un rètol informatiu en direcció a Prenafeta i Santes Creus.

Poblet a Prenafeta, GR-175, camí del Pinatell entre Montblanc i Prenafeta al pas sota les vies del tren d'alta velocitat

Després de passar per sota el pont de les vies del tren, a uns 250 metres, veurem un altre rètol informatiu; en aquest punt deixarem el Camí del Pinetell i girarem a la dreta en direcció a Prenafeta i Santes Creus; creuarem sobre la Rasa del Pinetell, un afluent del riu Anguera; aquesta Rasa acostuma a estar força bruta d'herbes i matolls i habitualment no porta aigua.

Poblet a Prenafeta, GR-175, camí entre Montblanc i Prenafeta

Continuarem per aquest camí asfaltat fins a arribar a una nova bifurcació on hi ha un rètol informatiu; en aquest punt deixarem al camí asfaltat i seguirem pel camí terrós de la nostra dreta en direcció a Prenafeta i Santes Creus; en el pal de fusta del rètol informatiu també veurem la informació d'un Centre d'Equitació.

En girar a la dreta podrem continuar pel camí ben marcat i que utilitzen els vehicles a motor o be fer-ho per la drecera que hi al costat del camí principal; aquesta drecera te poc més de 100 metres i finalment accedeix al camí terrós; de seguida el camí passa a tocar del Centre d'Equitació de Montblanc.

Poblet a Prenafeta, GR-175, camí entre Montblanc i Prenafeta a tocar del Centre d'Equitació de Montblanc
Entrada del Centre d'Equitació
El camí passa pel costat de l'entrada al Centre d'Equitació, que deixarem enrere, per seguir paral·lel a la tanca del propi Centre; en aquest tram de camí veurem un nou rètol informatiu en direcció a Prenafeta i Santes Creus.

Poblet a Prenafeta, GR-175, camí entre Montblanc i Prenafeta davant del Centre d'Equitació de Montblanc

Passat el Centre d'Equitació, el camí ens portarà a una bifurcació on no hi ha cap rètol, indicació o senyal; cal seguir pel camí que continua a la dreta, més fressat.

Poblet a Prenafeta, GR-175, camí entre Montblanc i Prenafeta

Seguint el camí, aquest ens portarà fins a una bifurcació, assenyalat amb un rètol informatiu; cal seguir recta en direcció a Prenafeta i Santes Creus.

Seguint en direcció a Prenafeta, el camí sempre te tendència a pujar, encara que gairebé de forma inapreciable.
Passarem a tocar d'una masia força ben conservada (Mas Rendé), que deixarem a la nostra esquerra, entre camps de vinya.

Poblet a Prenafeta, GR-175, camí entre Montblanc i Prenafeta; masia entre camps de vinya

Després de la passar la masia, aproximadament pocs més de 300 metres, ens situarem davant d'una nova bifurcació, on hi ha un rètol informatiu; en aquest punt cal deixar el camí principal pel que hem anat avançant i girar a la nostra esquerra, per seguir per un corriol entre algunes alzines i altre vegetació i que ens portarà fins a la Rasa del Xop a de Sant Miquel.

Poblet a Prenafeta, GR-175, corriol a la Rasa del Xop o de Sant Miquel
Corriol en direcció a la Rasa del Xop o Sant Miquel
Per a travessar d'una riba a una altre de la Rasa hi ha un petit pont de fusta; la Rasa acostuma a estar seca; un cop passada aquesta seguirem uns metres pel corriol fins a sortir de la zona arbrada.

Pont sobre la Rasa
En sortir de la zona arbrada veurem un rètol informatiu en direcció a Prenafeta i Santes Creus; el seguirem per la nostra dreta i accedirem a un camí que transita entre camps de sembrat.

Poblet a Prenafeta, GR-175, camí en direcció a Prenafeta

Poblet a Prenafeta, GR-175, camí entra camps de sembrat en direcció a Prenafeta

Continuarem per aquest camí fins arribar a una cruïlla; en arribar-hi deixarem el camí de l'esquerra i de la dreta i seguirem pel camí del davant, en la direcció del rètol informatiu que aquí veurem cap a Prenafeta i Santes Creus.

En accedir al camí, una zona boscosa quedarà a la nostra dreta; passats poc més de 100 metres arribarem a una nova bifurcació on hi ha un rètol informatiu; en aquest punt cal girar a la dreta i continuar pel Camí del Mas de Gassol a Prenafeta.

Poblet a Prenafeta, GR-175, bifurcació al camí del Mas de Gassol a Prenafeta

Al camí de l'esquerra i que s'allunya del nostra destí, ens portaria a passar per l'ermita de Santa Anna, que podrem veurem davant nostra; aquesta ermita ha estat restaurada recentment.
El camí del Mas de Gassol a Prenafeta ens portarà fins a una nova bifurcació, on no hi ha cap rètol informatiu; en aquesta bifurcació haurem de seguir per la nostra dreta.

Només girar a la dreta ens dirigirem cap a una zona boscosa, entre la que veurem, mig tapada per les branques del arbres, una casa o masia; en arribar-hi veurem un rètol informatiu, a la nostra dreta, en direcció a Prenafeta i Santes Creus.

Poblet a Prenafeta, GR-175, camí del Mas de Gassol a Prenafeta

El rètol informatiu ens fa girar cap a l'esquerra; ara el camí s'endinsa a la zona boscosa per la que anirem avançant en direcció a Prenafeta, que ja tenim ben a la bora; paral·lelament a aquest camí, tot i que no la veurem, ens acompanyarà la Rasa del Xop o de Sant Miquel fins a l'entrada a Prenafeta.

Més endavant i un cop haguem deixat la zona boscosa entrarem a la petita població o barriada de Prenafeta.

Prenafeta
Darrera de Prenafeta estan ubicades les muntanyes de la Serra de Miramar i que haurem de superar, però en la propera etapa.

La Serra de Miramar és com es coneix popularment el massís format per les serres de les Guixeres, Carbonària i de Jordà. Es tracta d'una cadena muntanyosa que marca el límit físic entre les comarques de l'Alt Camp, al sud, i la Conca de Barberà, al nord. El nom de Miramar prové del llogaret de Miramar, que pertany a Figuerola del Camp (Alt Camp), situat a la vessant est de la serra.

Entrarem al nucli de Prenafeta pel carrer de Santa Anna, al final del qual haurem de girar a la dreta, passant pel costat d'una font, i seguir pel carrer de la Font fins arribar a la carretera de Montblanc TV-2421 o carrer del Camí dels Horts.

Poblet a Prenafeta, GR-175, carrer de la Font a Prenafeta
Carrer de la Font a Prenafeta
En arribar a la carretera veurem un rètol informatiu i haurem de continuar per la nostra esquerra en direcció a Figuerola del Camp i Santes Creus.

Poblet a Prenafeta, GR-175, carrer de la Font i carrer del Camí dels Horts a Prenafeta

En girar a l'esquerra i accedir a la carretera o carrer del camí dels Horts passarem pel costat del Restaurant Cal Gaya; unes passes més endavant arribarem a la plaça de l'Església on hi ha ubicada l'església de Sant Salvador, punt final d'aquesta etapa corresponent al GR-175 Ruta del Cister.

Poblet a Prenafeta, GR-175, església de Sant Salvador a Prenafeta
Església de Sant Salvador
Prenafeta és una pedania del municipi de Montblanc, a la comarca de la Conca de Barberà. A l'est de la Vila Ducal i al peu del Tossal Gros. El poble data de finals del s.XVIII, quan es va traslladar del seu primitiu emplaçament als peus del castell fins al lloc actual. Hi senyoreja l'església de Sant Salvador, construïda en motiu del trasllat de la vila. Des del s.XIV i fins al s.XIX Prenafeta va ser un domini del monestir de Poblet, el qual, juntament amb Figuerola, Miramar, el Mas d'Amill i Montornès, va crear una baronia administrativa que portava el seu nom. Al s.XIX el poble va ser agregat a Lilla i posteriorment a Montblanc. A poc més d'un quilòmetre creuant el Tossal Gros per un antic camí medieval, just sota les ruïnes del Castell (s.X i XI) i en una petitíssima vall que domina el Coll de Prenafeta, hi trobarem el "poble vell", on encara s'hi poden veure, entre d'altres, les restes de l'antiga església de Sant Salvador (romànica del s.XII).