divendres, 13 de maig del 2022

santa-oliva-cami-turons-cami-camp-de-coll-esglesia-sant-miquel-riera-sant-miquel

SANTA OLIVA
CAMÍ DELS COLLS+CAMÍ DELS TURONS+CAMÍ DEL CAMP DE COLL-ESGLÉSIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentaris. Llevat d'error o omissió el punt més elevat del terme municipal de Santa Oliva és situat a la confluència entre el Camí dels Turons i el Camí del Camp de Coll, just al punt de divisió entre el terme municipal de Santa Oliva i el terme municipal de Banyeres del Penedès

Santa Oliva és un municipi de la comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. El lloc apareix citat el 938 en un document que confirma la possessió d'aquestes terres per part del Monestir de Sant Cugat. El 1012 fou cedit a Isnabert perquè s'encarregués de la repoblació una vegada acabada la reconquesta. Es va construir una torre i posteriorment un castell per facilitar la vigilància del lloc. A principis del segle XII, Santa Oliva va patir diferents atacs dels que va tardar en recuperar-se, tant demogràficament com econòmicament. Es produïren diferents disputes entre els senyors del castell i el cenobi de Sant Cugat. L'última d'aquesta es va dirimir a Tarragona que, en 1183, va dictaminar que el Monestir posseïa la senyoria del Castell i del terme tot i que el senyor del Castell, Bernat de Santa Oliva, podia continuar vivint en el Castell.
A la part alta del municipi es conserven encara restes de l'antic castell. Es tracta d'una torre de base rectangular que es troba adossada a l'antiga sala d'armes del castell. L'antiga sala del castell es va convertir, en el segle XVIII, en el santuari de la Verge del Remei. L'església parroquial és dedicada a Santa Maria; es tracta d'un edifici del segle XII.

Des de Barcelona, en direcció a Tarragona per l'autopista AP7/E-15 fins arribar a la sortida 31; seguidament agafar la carretera N-340 en direcció a El Vendrell; posteriorment continuar per la carretera TP-2125 en direcció a Santa Oliva.
Des de Tarragona, en direcció a Barcelona per l'autopista AP-7/E-15 fins arribar a la sortida 31; seguidament agafar la carretera N-340 fins a El Vendrell; posteriorment continuar per la carretera TP-2125 en direcció a Santa Oliva.
També des de Tarragona es pot agafar la carretera N-340 fins a El Vendrell i seguidament continuar per la carretera TP-2125 en direcció a Santa Oliva.

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme circular
DIFICULTAT DE LA RUTA: Fàcil
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 2 hores i 9 minuts en total (1 hora i 37 minuts en moviment + 32 minuts aturat); 4,7 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Portar aigua i menjar suficient; portar roba i calçat adequat, tant per adies calorosos com per a dies freds; protegir-se del sol (gorra, protector solar, etc...); abans d'iniciar la ruta s'ha de conèixer la predicció meteorològica del dia en que es fa la ruta (amb predicció meteorològica amb forts vents, pluges o forta calor, és millor no fer la ruta); sempre que sigui possible no fer la ruta en solitari i en tot cas sempre deixar dit a familiars i/o amics de la ruta que es té previst fer; seguir sempre la ruta marcada si hi ha marques que condicionin el recorregut (en aquest cas no hi ha marques a seguir); tenir en compte les hores de llum solar perquè no se'ns faci de nit per la qual cosa és preferible començar de bon matí quan la fresca del dia és més agradable; cal respectar en tot moment el medi natural; tota la brossa que puguem generar cal endur-se-la per a dipositar-la posteriorment on correspongui
DESTACATS: Santa Oliva i el Castell de la Verge del Remei i l'església de Santa Maria. Fora del terme municipal de Santa Oliva l'ermita de Sant Miquel i la Riera de Sant Miquel
PUNT DE SORTIDA: Al Castell de Santa Oliva o Castell de la Verge del Remei
PUNT D'ARRIBADA: Al mateix punt de la sortida
PUNT MÉS ALT: Camí dels Turons abans d'arribar a una gran bassa d'aigua i abans de deixar aquest camí i girar a l'esquerra en direcció al Bosquet de Mas Jover (terme municipal de Banyeres del Penedès)
PUNT MÉS BAIX: Davant de la Font de la Mare de Déu del Remei al poble de Santa Oliva

Situats davant de la portalada principal del Castell de Santa Oliva o Castell de la Verge del Remei i al cap damunt de les escales que donem accés al Castell i Capella del Remei.

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, Castell del Remei de Santa Oliva
Castell i Capella del Remei
És un important conjunt amb una torre sencera del castell (segle XI), amb finestres romàniques, adossades a l'església de Santa Oliva. És conegut popularment pel Castell del Remei. Està format per dues torres lateral que delimiten un cos central de forma rectangular. La torre de l'esquerra i l'estructura central estan rematades per merlets. La torre de l'esquerra, de forma quadrangular, presenta una sèrie d'espitlleres i de finestres de mig punt (romàniques). La de la dreta, de forma rodona i també amb interesants espitlleres fou decapitada lamentablement per fer-la servir de campanar.
Del castell resten una altre torre de planta rectangular i un recinte que era una antiga sala i que modernament ha estat transformat en Capella del Remei. A l'extrem sud-est de la capella hi ha l'absis fortificat de la primitiva capella del castell, molt més petita.
La porta d'entrada és rectangular acabada amb la llinda formada per una gran pedra monolítica coberta per un arc de mig punt de descàrrega fet de petita dovelles.

Baixarem el dos trams d'escales des del Castell i ens situarem davant de la Font de la Mare de Déu del Remei.

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, Font de la Mare de Déu del Remei de Santa Oliva
Font de la Mare de Déu del Remei
Continuarem pel carrer del Castell fins arribar a la plaça Major; aquí haurem de girar a l'esquerra i continuar pel carrer de Torras i Bages fins arribar a la primera bifurcació i continuar a la dreta pel carrer del Mossèn Josep Maria Jané; per aquest carrer arribarem fins la tercera bifurcació i continuarem per la nostra esquerra seguint el carrer de Pau Casals + carrer de Flix; gairebé a les afores del poble veurem un rètol informatiu, a la nostra esquerra, que indica l'itinerari del GR-92, i que seguirem un tram.

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, rètol informatiu del GR-92 al carrer de Flix a Santa Oliva - Baix Penedès

Seguint, per la nostra dreta, la direcció del rètol informatiu cap a L'Arboç, continuarem pel carrer de l'Avenir, que ens portarà definitivament a les afores de Santa Oliva.
Continuarem la ruta pel Camí dels Colls, antic camí Ral (possiblement d'origen romà), un camí terrós ben condicional i que inicialment passa per entre el Bosc del Julivert; al inici del camí veurem un plafó informatiu.

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, camí dels Colls a Santa Oliva - Baix Penedès
Camí dels Colls
Seguirem pel Camí dels Colls fins que arribem a una cruïlla de camins; en aquest punt haurem de continuar en línia recta on el propi camí s'estreny i passa a ser un corriol.

Segons l'època de l'any aquest camí és més ample o més estret, segons la vegetació que hi trobem, tot i que al ser un sender (GR-92) i lloc habitual de pas, no hi ha problema per caminar ni de que es perdi degut a l'acumulació de vegetació.
Una mica més endavant el camí torna a eixamplar-se, just en arribar a l'entrada d'una vinya que queda a la nostra esquerra.

En aquest punt tenim l'oportunitat de d'anar a visitar una bonica barraca de pedra seca, de forma rodona, típica d'aquestes terres; per això deixarem momentàniament el Camí dels Colls i girar a l'esquerra i accedir a la vinya i a la zona on resta ubicada la barraca.

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, camí dels Colls i barraca de pedra seca a Santa Oliva - Baix Penedès
Barraca de Pedra Seca al Camí dels Colls
Un cop vista la barraca desfarem el camí i tornarem al Camí dels Colls i girarem a l'esquerra per continuar per aquest.

Uns metres més endavant el Camí dels Colls arriba a una important bifurcació en la nostra ruta i on s'ajunten tres camins: El Camí dels Colls, el Camí del Camp de Coll i el Camí dels Turons, nom que rep el camí a partir d'aquesta bifurcació.

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, bifurcació al camí dels Colls a Santa Oliva - Baix Penedès

El motiu de la importància d'aquesta bifurcació és que en aquest punt està ubicada la Cota més elevada del terme municipal de Santa Oliva i també perquè en aquest punt hi ha la línia imaginària que divideix el terme municipal de Santa Oliva, que en aquest punt deixarem i comença el terme municipal de Banyeres del Penedès, pel que anirem transitant en endavant.

Cota més elevada del terme municipal de Santa Oliva
Camí dels Colls i Camí dels Turons
Pel Camí dels Turons haurem de continuar endavant i passarem pel costat d'unes granges que veurem a la dreta del camí; més endavant i també a la dreta del camí veurem una gran bassa d'aigua (desconec el seu ús).

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, Camí dels Turons al terme municipal de Banyeres del Penedès - Baix Penedès
Camí dels Turons
En aquest punt ens situarem en una cruïlla de camins i on, a l'esquerra del camí, veurem un rètol informatiu, que informa sobre el GR-92.

En aquesta cruïlla deixarem el Camí dels Turons i també el camí o sender del GR-92 i haurem de girar a l'esquerra i continuar per un camí, inicialment una mica brut d'herbes, i que transita entre uns murs o marges de pedra seca a banda i banda.

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, Camí en direcció al Bosquet de Mas Jover al terme municipal de Banyeres del Penedès - Baix Penedès

Mes endavant el camí està més net i per part dels murs o marges de pedra seca; el camí transcorre per sota l'ombra d'alguna Alsina i que de seguida ens portarà fins el Bosquet de Mas Jover, un petit bosc situat a les terres de Mas Jover.

Finalment aquest tram de camí ens portarà fins a una bifurcació, just dins del Bosquet de Mas Jover; en arribar-hi ens trobarem un camí asfaltat i l'haurem de seguir per la nostra esquerra.

Bosquet de Mas Jover

El Camí asfaltat ens portarà fins a una primera bifurcació, dins de la terres de Mas Jover, una zona agrícola i envoltada principalment per camps de regadiu i cultiu de plantes (enciams, escaroles, cols....).

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, Camí a les terres de Mas Jover al terme municipal de Banyeres del Penedès - Baix Penedès

En arribar a la bifurcació deixarem el camí asfaltat i girarem a la nostra dreta per continuar per un camí terrós, passant entre les terres de Mas Jover i la zona de la Fatela.

Després de fer poc més de 400 metres en línia recta per aquest camí, arribarem a una bifurcació, on haurem de girar a l'esquerra i continuar per un altre camí terrós.

Aquest camí ens portarà, una mica més endavant, fins a un altre camí, però aquest és asfaltat i pel haurem de continuar per la nostra esquerra.

El camí asfaltat ens portarà en direcció a una casa que veurem davant nostra, coneguda a la zona com la Garita Nova.

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, Camí a les terres de Mas Jover  i Mas de la Garita Nova al terme municipal de Banyeres del Penedès - Baix Penedès
SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, Mas de la Garita Nova al terme municipal de Banyeres del Penedès - Baix Penedès

Passat al Mas de La Garita Nova arribarem a una bifurcació i en aquest punt ens trobarem, davant nostra, La Riera de Sant Miquel; des d'aquest punt i fins el poble de les Masies de Sant Miquel, l'itinerari que farem serà d'anada i tornada.

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, Riera de Sant Miquel al terme municipal de Banyeres del Penedès - Baix Penedès
Pas per la Riera de Sant Miquel
Haurem de continuar tot creuant sobre la Riera de Sant Miquel i un cop haguem creuat deixarem el camí asfaltat i seguirem per la nostra esquerra per un corriol que transita paral·lel a la Riera, que quedarà a la nostra esquerra i a la dreta seguirem un tanca metàl·lica.

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, corriol a la vora de les Masies de Sant Miquel al terme municipal de Banyeres del Penedès - Baix Penedès

Seguirem aquest corriol ombrívol i passarem pel costat d'una font i un parell de bancs de fusta que conviden a aturar-se una estona; en aquest mateix punt hi ha un plafó amb informació de l'Emplaçament del Poblat Ibèric que s'ha trobat al costat de les Masies de Sant Miquel.

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, corriol i font a la vora de les Masies de Sant Miquel al terme municipal de Banyeres del Penedès - Baix Penedès
SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, informació de l'Emplaçament del Poblat Ibèric al voltant de les Masies de Sant Miquel i la Riera de Sant Miquel, al terme municipal de Banyeres del Penedès - Baix Penedès
Informació extreta del plafó informatiu a la vora de les Masies de  Sant Miquel
Al final d'aquest corriol arribarem a una bifurcació i haurem de continuar girant a la nostra dreta i seguir una suau i curta pujada fins a entrar al nucli de població de les Masies de Sant Miquel.

Al entrar al poble ho farem pel carrer Els Guancs i seguidament girarem a la nostra esquerra per continuar en direcció a la Capella de Sant Miquel, seguint la direcció del rètol informatiu que veurem.

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, les Masies de Sant Miquel al terme municipal de Banyeres del Penedès - Baix Penedès

Unes passes més endavant arribarem a l'Ermita o Capella de Sant Miquel, situada a la vora de la Riera de Sant Miquel.

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, ermita o capella de Sant Miquel a les Masies de Sant Miquel al terme municipal de Banyeres del Penedès - Baix Penedès
Ermita de Sant Miquel
L'ermita de Sant Miquel és una de les més antigues del municipi. L'ermita data del 1766 (segle XVIII) segons figura en una inscripció que hi ha damunt de la porta d'entrada. No obstant, aquesta capella es troba documentada en arxius de l'any 1414 com la capella de Sant Miquel dels Guanèchs.
L'edifici consta d'una sola nau de dimensions reduïdes i de volta lleugerament apuntada. Al seu interior destaquen dos arcs de mig punt fets de pedra. La façana principal té una portalada d'arc rebaixat i dovellat, una rosassa i un campanar d'espadanya d'un sol ull. A l'exterior hi ressalten els contraforts i unes finestres ogivals.

Des de l'ermita de Sant Miquel haurem de desfer el camí i tornar en direcció al punt on hem creuat la Riera de Sant Miquel.

Passarem novament pel costat de la font i els bancs de fusta i un cop creuada la Riera de Sant Miquel ens situarem en una bifurcació; en aquest punt haurem de continuar per la nostra dreta, seguint un camí asfaltat; la Riera de Sant Miquel quedarà a la nostra dreta.

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, camí en direcció a la Garita Vella al terme municipal de Banyeres del Penedès - Baix Penedès

Seguint aquest camí passarem pel costat d'una sèria d'arbres singulars, situats a la dreta del camí i recolzats sobre la vessant de la Riera de Sant Miquel, i on destaca una gran Alzina.

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, camí i Alzina en direcció a la Garita Vella al terme municipal de Banyeres del Penedès - Baix Penedès
Alzina
Una mica més endavant passarem pel costat del Mas de la Garita Vella, situat a la dreta del camí i davant de les terres de Mas Jover.

Uns metres més endavant, passat aquest Mas, ens situarem en una bifurcació i haurem de continuar en línia recta (o per la nostra dreta), i la Riera de Sant Miquel continuarà a la nostra dreta.

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, camí en direcció als Masos de Mas Roig i Can Ravella  al terme municipal de Banyeres del Penedès - Baix Penedès

Seguirem per aquest camí i, a la nostra esquerra i situat en mig d'un camp de conreu, veurem el Mas Jover, que dona nom a la majoria dels camps d'aquesta zona; una mica més endavant i en arribar a una corba a la dreta, passarem per davant dels Masos de "El Mas Roig" i de "Can Ravella".

El Camí asfaltat gira a la dreta i suaument descendeix en direcció a la Riera de Sant Miquel que creuarem uns metres més endavant.

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, camí que creua la Riera de Sant Miquel dins del terme municipal de Banyeres del Penedès - Baix Penedès
Riera de Sant Miquel
El camí asfaltat (Camí del Mas Roig) que creua la Riera de Sant Miquel fa un pronunciat gir a l'esquerra, de forma que la Riera quedarà a partir d'aquest punt a la nostra esquerra; el camí continua recta, en una molt suau i curta pujada que ens portarà fins a una bifurcació.

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, camí de Mas Roig que creua la Riera de Sant Miquel dins del terme municipal de Banyeres del Penedès - Baix Penedès
Camí del Mas Roig
En arribar aquesta bifurcació deixarem el Camí de Mas Roig (camí asfaltat) i continuarem pel camí de la nostra esquerra, un camí de terra que continua paral·lel a la Riera de Sant Miquel; en accedir a aquest camí veurem, a l'esquerra i clavat a la soca d'un pi, un cartell que anuncia "Prohibit en pas", però NO en farem cas, dons el camí és d'us públic de pas.
Seguint el camí, inicialment anirem avançant entre la Riera de Sant Miquel a l'esquerra i una tanca metàl·lica a la nostra dreta.

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, camí paral·lel a la Riera de Sant Miquel dins del terme municipal de Banyeres del Penedès - Baix Penedès

Més endavant el camí avança amb trams de tanca metàl·lica a banda i banda, i el propi camí es fa més estrat i forma més un corriol que no pas un camí, però en cap cas dificulta la nostra ruta.
En corriol ens portarà a una primera bifurcació i haurem de continuar en línia recta, seguint paral·lelament a la Riera de Sant Miquel que continua a la nostra esquerra.

Passada aquesta primera bifurcació continuarem uns metres més endavant i el camí ens portarà a una segona bifurcació, on destaca una torre elèctrica d'alta tensió; en aquest punt continuarem girant a la nostra esquerra, seguint un camí asfaltat, el Camí de Santa Oliva a Saifores.

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, Camí de Santa Oliva a Saifores dins del terme municipal de Banyeres del Penedès - Baix Penedès
Camí de Santa Oliva a Saifores
Aquest camí asfaltat ens portarà a creuar novament la Riera de Sant Miquel; el propi camí asfaltat, per on es creua la Riera, és la pròpia llera.

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, Camí de Santa Oliva a Saifores al pas per la Riera de Santy Miquel dins del terme municipal de Banyeres del Penedès - Baix Penedès
Pas per la llera de la Riera de Sant Miquel
El Camí de Santa Oliva a Saifores ens anirà apropant novament al poble de Santa Oliva i quan aquest camí, poc després d'haver creuat per darrer cop la Riera de Sant Miquel, ens situï en una darrera suau i curta pujada, abans d'entrar al poble, estarem a la línia imaginària que divideix els termes municipals de Banyeres del Penedès, que deixarem definitivament enrere i entrarem novament al terme municipal de Santa Oliva (com a referència estan els cables de la línia elèctrica d'alta tensió - més o menys en creuar sota d'aquests cables canviarem de municipi).

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, Camí de Santa Oliva a Saifores. Darrera pujada i canvi de terme municipal entre Banyeres del Penedès i Santa Oliva - Baix Penedès
Camí de Santa Oliva a Saifores
Canvi de terme municipal
Al final de la pujada arribarem a les primeres cases de Santa Oliva i accedirem al carrer de Torras i Bages; seguint per aquest carrer haurem d'arribar fins a veure unes escales, a la dreta del carrer, que baixen al carrer del Planeta i on ens situarem novament davant de les escales que pugen fins al Castell de Santa Oliva.

SANTA OLIVA CAMÍ DELS TURONS + CAMÍ DEL CAMP DE COLL - ESGLESIA DE SANT MIQUEL - RIERA DE SANT MIQUEL, Carrer de Torres i Bage i carrer del Planeta a Santa Oliva - Baix Penedès
Carrer del Planeta
El arribar novament davant de la portalada principal del Castell de Santa Oliva donarem per acabada la ruta que ens ha dut a passar per la cota més elevada del terme municipal de Santa Oliva.