dimarts, 28 de maig del 2013

vallflor-coll-darca-montmell

VALLFLOR (COLL D'ARCA) I MONTMELL

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquest comentaris

El llogaret de Vallflor està situat a la comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. Vallflor queda situat dins del terme municipal de La Juncosa de Montmell o El Montmell. El llogaret està situat a les faldes de la Serra del Montmell (E), envoltat principalment de boscos de pi mediterrani i d'alzines i matolls, així com també de vinyes i petits turons.

Des de Barcelona caldrà agafar l'autopista AP-7 + AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12, l'Albornar-La Bisbal del Penedès. A la sortida de l'autopista entrarem a la carretera T-240 per una "rotonda" en direcció a La Bisbal i en arribar a una segona "rotonda", cal seguir a la dreta per la carretera TV-2401 en direcció a La Joncosa de Montmell; passats 5 quilòmetres i abans d'arribar a la Joncosa de Montmell, veurem un trencall a la dreta en  direcció a Aiguaviva, per arribar a una nova "rotonda" i continuar cap Aiguaviva pel Coll d'Arca (forta pujada i posterior baixada); en arribar al final de la pujada al Coll d'Arca i començar la baixada, passats uns 600 metres, veurem un camí a l'esquerra, on podrem aparcar el cotxe i des d'aquest punt començarà la ruta.

Des de Tarragona caldrà agafar l'autopista AP-7 (E-15) + AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12, l'Albornar-La Bisbal del Penedès. Des d'aquest punt seguirem les mateixes indicacions anteriors.

Amb dos casos també es podria agafar la carretera N-340 fins El Vendrell i per la carretera C-51, en direcció a Valls i a uns 5 quilòmetres desviar-se cap a la TP-2402 en direcció a La Bisbal; un cop a La Bisbal agafar la TV-2401 en direcció a La Joncosa de Montmell i seguir les mateixes indicacions anteriors.

Aquesta ruta està dividida en 2 Itineraris, poden fer tant l'una com l'altre, en funció de cadascú: L'Itinerari (I) està descrita sota d'aquestes línies i l'Itinerari (II) transcorre igual que el primer, però sen se passar pel Montmell i fent una volta circular mes curta.

ITINERARI (I)

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme circular.
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderada. Ruta de senderisme, on la part mes feixuga i irregular serà la pujada al Montmell i la posterior baixada en direcció el Coll d'Arca, però sen se cap dificultat.
DISTÀNCIA RECORREGUDA: 5,96 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 2 hores i 10 minuts en total (1 hora i 35 minuts en moviment + 35 minuts aturat); 3,7 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Cal portar aigua i alguna cosa per menjar; trobarem una font passada la Masia de Cal Saumell. En les estacions de primavera i estiu i en dies de calor cal anar protegits del sol. Es recomanable portar un mapa de la zona per anar identificant els diferents masos i/o masies.
DESTACATS: El llogaret de Vallflor i els seus voltants, diferents masos i masies i el Montmell, així com també totes les vistes que des del Montmell es poden gaudir.
PUNT DE SORTIDA: Camí passat el Coll d'Arca en direcció Aiguaviva.
PUNT D'ARRIBADA: El mateix punt de començament de la ruta.
PUNT MES BAIX: 539 metres al camí de sortida de la ruta
PUNT MES ALT: 806 metres al punt mes alt pel Montmell (sota del Puig de la Talaia)
GPS (I): http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=4561118
GPS (II): http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=4561229

Des del camí, al costat de la carretera de Coll D'Arca a Aiguaviva, i a les faltes del Montmell, es comença la ruta, endinsant-nos entre boscos a banda i banda i entre vinyes i parades d'arbres fruiters. Sobre el nostre cap i per sota del Coll d'Arca, i a l'esquerra queda el Puig del Rebolcadors (589 metres), un de tants petits Puig i Turons que es veuen al llarg de la ruta.

El camí es fa suau i molt agradable. Por després de començar trobarem una bifurcació del camí, continuant pel de la dreta; el que continua cap a l'esquerra, tot i està marcat amb senyals blanques i verdes de Sender Local (SL) al farem de tornada.

Quan encara no haurem fet 1 quilòmetre, arribarem al llogaret anomenat Vallflor, on actualment només hi tenen la seva morada un bon ramat de cabres.

D'aquest llogaret només en resten quatre o cinc cases, dues de les quals estan en apreciable bon estat i la resta estan enrunades. La casa principal i més vella de Vallflor era molt gran; alguns trossos de paret de tàpia altíssimes encara s'aguanten dretes, i una figuera es la seva inquilina principal.

VALLFLOR (COLL D'ARCA) I MONTMELL, Vallflor del Montmell
Restes de les cases del llogaret de Vallflor
El camí envolta les cases, fent una corba cap a l'esquerra, que permet veure totes les cases. En deixar enrere d'aquest llogaret el camí ens envolta de pins i algun roure, fent de paraigües al sol. A l'esquerra del camí començarem a veure alguns masos i masies i molts camps de cultiu de vinya i fruiters.

De seguida ens trobarem una nova bifurcació, continuant pel camí de l'esquerra, mes marcat, en lleugera i curta pujadeta i ens trobarem de cara la bonica i molt ben conservada masia de Cal Saumell.

VALLFLOR (COLL D'ARCA) I MONTMELL, alzina de Cal Saumell
Alzina a la finca de Cal Saumell
Davant de la Masia i dins de la finca de Cal Saumell es poden veure dues grans centenàries alzines.

Passada la masia de Cal Saumell, el camí s'obre als nostres ulls, dons deixem enrere als boscos de pi i ara a banda i banda del camí les terres de conreu guanyen protagonisme, amb vinyes i arbres fruiters.

També es veuen alguns masos i masies com ara la Masia de Claravalls, sobre d'un turó, Ca l'Anton de la Torre, a peu de carretera, el Mas de la Vall de Sant Marc i d'altres masies en els voltants.

Informació al respecte del Mas de la Vall de Sant Marc: es un petit llogaret, que te com a casa principal Cal Soldat; al seu costat Ca l'Antònia hi ha la nova ermita o capella de Sant Marc, que substitueix l'antiga, enlairada a dalt de la muntanya; a la placeta al davant de la capella s'hi celebra cada any (Abril) un aplec en honor del Sant; a l'antiga ermita de Sant Marc, també si celebra al aplec on la gent veïna hi celebra un dinar i valls populars.
VALLFLOR (COLL D'ARCA) I MONTMELL. Masia de la Vall de Sant Marc
Mas de la Vall de Sant Marc
El camí pel que transitem ens portaria directament al Mas de la Vall de Sant Marc; un rètol amb la senyal a 400 metres de la capella a la dreta del camí ens ho indica.
Però uns metres abans d'aquest rètol, i a l'esquerra, veurem un primer camí que s'enfila cap a unes vinyes i a partir d'aquí el seguirem, tot deixant el camí mes principal que va al Mas de la Vall de Sant Marc. Per aquest camí en pujada, veurem un font sota d'un marge, de la que es pot recarregar aigua, ben bona i fresca.

VALLFLOR (COLL D'ARCA) I MONTMELL, font a la vall de Sant Marc
Font
 Davant de la font veurem un altre camí paral·lel al que estem i ara continuarem per aquest, en pujada i fins arribar a la vinya mes alta que l'envoltarem, fins arribar a un camí que s'endinsa entre pins. Continuarem per aquest en suau pujadeta; passarem pel costat d'un altre camí, a la nostra esquerra, en el que hi ha una cadena que tanca al seu accés i que no agafarem (important aquest punt per l'Itinerari (II); seguirem endavant fins arribar a la carretera TV-2443, al Coll de Cal Magí Vidal. En aquest punt veurem un corriol a la nostra esquerra, marcat amb senyals verdes i blanques (SL) i que travessa una antiga pedrera; aquest corriol ens portarà a passar per sobre de la masia de Cal Magí Vidal, en direcció a la Talaia del Montmell i l'Àrea Recreativa del Montmell.

Aquest corriol desemboca a un tram d'un camí mes ample, continuant ara per aquest en direcció a la nostra esquerra, seguint les senyals del SL; el camí cap a la dreta ens portaria a la Masia del Cal Magí Vidal.

VALLFLOR (COLL D'ARCA) I MONTMELL, rètol en direcció al Puig de la Talaia
Corriol i rètol en direcció a La Talaia del Montmell
Arribarem a un nou rètol que ens assenyala la direcció cap a La Talaia del Montmell, per un corriol a l'esquerra i pel que continuarem, endinsant-nos per aquest entre una gran vegetació; aquest corriol anirà progressivament agafant alçada; uns 500 metres mes endavant, i a l'esquerra del corriol, veurem un magnífic pi amb tres soques i on val la pena aturar-se per gaudir de la seva majestuositat.

VALLFLOR (COLL D'ARCA) I MONTMELL, Pi de les tres soques al Montmell
Pi de les tres soques
Passat el "pi de les tres soques" veurem com la vegetació s'obre més i ens deixa unes magnífiques vistes en direcció nord, cap les muntanyes de Prades, la Serra de Miramar, el Puig del Montagut, el Puig de Formigosa, en primer terme l'ermita de Sant Marc, el poble abandonat de Selma i al fons de tot, els Pirineus.

VALLFLOR (COLL D'ARCA) I MONTMELL
Des del Montmell mirant cap al nord
Continuarem pujant fins a trobar-nos un nou rètol, i partir d'aquí agafarem el corriol en direcció al Coll d'Arca. Per sobre nostre veurem el Puig de la Talaia del Montmell, el sostre del Montmell (861 metres).

Rètol
Continuarem cap el Coll d'Arca, i davant nostre quedarà la vessant sud del Montmell i podrem veure de dreta a esquerra, el Puig Francàs, el Puig de la Cova i Les Comes, la plana del Baix Penedès, la Mar Mediterrània, Montserrat, La Mola, el Montseny, entre d'altres.

VALLFLOR (COLL D'ARCA) I MONTMELL

Ara caldrà anar en precaució dons el corriol comença a baixar en direcció al Coll d'Arca, en algun tram en pendent i, tant la pròpia baixada, com les pedres soltes, en poden fer relliscar o caure.

Ràpidament farem el descens, seguint el corriol molt ben traçat i marcat amb algunes fites, però cal aturar-se de tant en tant, per veure les imatges i paisatges que ens ofereix la natura.

Arribarem a un nou rètol, on indica la direcció cap a la Capella de Sant Marc i que seguirem, per tant, no seguirem cap al Coll d'Arca. El corriol baixa suament fins a trobar un nou rètol (Capella de Sant Marc) i en aquest punt entrarem a un camí mes ample, continuant per aquest tot girant a la nostra dreta, per tant, no seguirem la direcció marcada en el rètol cap a la Capella de Sant Marc. A partir d'aquí veurem algunes senyals verdes i blanques (SL) i que ens portarà a enllaçar novament amb el camí que hem seguit en la sortida (camí que en el principi de la ruta hem vist i no hem seguit, tot dient que el faríem de tornada) i que ens portarà fins el punt d'inici de la ruta, ara dons punt final.

ITINERARI (II)

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme Circular
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Baix
DISTÀNCIA RECORREGUDA: 4,36 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 1 hora i 7 minuts en total (58 minuts en moviment + 9 minuts aturat); 4,4 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Cal portar aigua i alguna cosa de menjar; trobarem aigua en una font passada la Masia de Cal Saumell. En les estacions de primavera i estiu i en dies de calor cal anar protegits del sol. Es recomanable portar un mapa de la zona per anar identificant els diferents masos i masies de la zona, així com també es aconsellable de portar una guia dels arbres i vegetació en general de la zona
DESTACATS: El llogaret abandonat de Vallflor i els seus voltants, diferents masos i masies; rètols informatius de la flora de la zona
PUNT DE SORTIDA: Camí passat el Coll d'Arca en direcció a Aiguaviva
PUNT D'ARRIBADA: Mateix punt de sortida de la ruta
PUNT MES BAIX: 539 metres al camí sortida de la ruta
PUNT MES ALT: 623 metres dins del corriol passat els rètols informatius de la flora de la zona

El punt de sortida queda al mateix lloc que l'Itinerari (I) i transcorre passant per Vallflor, per la Masia de Cal Saumell, per la font d'aigua i després d'envoltar la vinya i agafar el camí que s'endinsa al bosc i fins a trobar-nos un altre camí a l'esquerra amb una cadena que tanca el seu accés; en aquest punt seguir el camí a l'esquerra tot travessant la cadena i per tant, no seguir camí enllà cap a la carretera i al Coll del Cal Magí Vidal.

VALLFLOR (COLL D'ARCA) I MONTMELL

En entrar en aquest camí, en suau i curta pujadeta, ens podrem anar aturant davant del diferents panells que donen una informació acurada de la vegetació d'aquest indret (portar guia), amb diferents tipus d'arbres, plantes, flors i d'altres; una informació molt valuosa, descrita amb detall i que fa de guia perfecte per veure "in situ" les plantes que aquí hi creixen.

Conjunt de panells informatius
Passat el darrer panell informatiu, veurem un rètol a l'esquerra del camí que assenyala, en la direcció contraria, cap a la Masia de Cal Magí Vidal; en aquest punt el camí segueix en la direcció contraria al rètol i si ens fixem cap a la dreta, hi ha un corriol que s'enfila i endinsa cap al bosc i el seguirem.

Corriol
Aquest corriol ens portarà novament al camí que acaben de deixar, tot fent drecera, estalviant-nos de fer tota la volta; en sortir del corriol veurem un nou rètol que assenyala a la nostra esquerra, cap a la capella de Sant Marc, però no fer-ne cas i seguir a la dreta, per un ample camí.

Camí a seguir
En aquest camí veurem algunes senyals verdes i blanques (SL) i tot seguint-lo ens portarà a enllaçar novament amb el camí que hem seguit en la sortida (camí que en el principi de la ruta en vist i no hem seguir, tot dient que el faríem de tornada) i que ens portarà fins el punt d'inici de la ruta, ara dons punt final.