dimecres, 18 de maig del 2022

ruta-del-romanic-vall-de-boi-coll-sarais-sant-quirc-durro-boi-taull

RUTA DEL ROMÀNIC - VALL DE BOÍ (I)
Església de l'Assumpció de Cóll - Església de Sant Llorenç de Saraís - Ermita de Sant Quirc de Durro - Església de la Nativitat de Durro - Església de Sant Joan de Boí - Església de Santa Maria de Taüll - Església de Sant Climent de Taüll

Ruta del Romànic de la Vall de Boí

UBICACIÓ I INFORMACIÓ:

La Vall de Boí està situada a la comarca de l'Alta Ribagorça; està format per un conjunt de valls i serralades de la part nord-oriental de la comarca; el cap del municipi és la localitat de Barruera.
El nom de la Vall és un topònim ja plenament romànic. Es tracta d'una Vall dominada i/o controlada des del Castell de Boí. Està documentat al s. XI com a Vall de "buin" o "valle bovino". Podria provenir del llatí "fovins" (que significa "clot"); del cèltic "butina" (que significa "fita"); o directament de "bovinum" (que significa "vall de bous"). En Josep Pla en dona una altre etimologia, "El nom de la Vall no ve pas, segons sembla, de "boví", com s'arribà a creure, sinó de "bullir", i així les aigües bullents foren les qui hi posarem nom".
L'arquitectura romànica és l'estil de construcció desenvolupat a l'Europa cristiana propi de l'art romànic; majoritàriament s'accepta que es desenvolupà durant els segles XI i XII.
El conjunt d'Esglésies Romàniques de la Vall de Boí, declarat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO (30/112000), compren un total de 9 esglésies del romànic català situades en diferents pobles de la Vall de Boí.
Les esglésies romàniques de la Vall de Boi constitueixen un dels testimonis històrics fonamentals de la formació de Catalunya, és excepcional per la concentració en un espai reduït d'un nombre tant elevat d'un mateix estil arquitectònic.
Una de les principals característiques del conjunt romànic de la Vall de Boí és la seva unitat d'estil arquitectònic, són construccions realitzades durant els segles XI, XII, XIII, i seguint els models provinents del nord d'Itàlia (romànic Llombard), caracteritzar pel acurat treball de la pedra, els esvelts campanars de torre i la decoració exterior d'arcs secs i bandes llombardes.
Cal destacar els conjunts de pintures murals que albergaven les esglésies de Sant Climent i Santa Maria de Taüll i Sant Joan de Boí, actualment conservats al Museu Nacional d'Arc de Catalunya (MNAC).
Aquestes esglésies, són el reflex artístic d'una societat estructurada entorn de les jerarquies eclesiàstiques i senyorials, com els Senyors d'Erill i el Bisbat de Roda d'Isàvena, promotors dels temples de la Vall.
El romànic de la Vall de Boí és excepcional per la conservació al llarg del temps amb poques modificacions que hagin alterat significativament la seva concepció inicial, per tant, es pot dir que a la Vall de Boí es localitza una de les mostres més pures del Romànic Lombardo-Català.
El valor paisatgístic i arquitectònic de la Vall de Boí és indiscutible. El conjunt de les esglésies rurals, excepcionalment ben preservades, i la seva qualitat artística aporten un testimoni únic, universal i autèntic de l'art romànic.
(Informació extreta de Vall de Boí-Wiquipèdia i Turinea-Turisme Temàtic)

Des de Barcelona, sortir per l'avinguda Diagonal en direcció a Tarragona; continuar per la B-23 i seguidament per la A-2 en direcció a Lleida; en passar Cervera, continuar per la carretera L-303 en direcció a Agramunt; passat Agramunt continuar per la carretera C-14 en direcció a Artesa de Segre; posteriorment continuar per la carretera L-512 en direcció a Isona i Trem; passat Trem continuar per la carretera C-13 en direcció a La Pobla de Segur; continuar per la carretera N-260 en direcció Senterada i continuar fins el Pont de Suert; continuar per la N-230 fins a la cruïlla a Barruera i Caldes de Boi, per la carretera L-500 i per aquesta entrarem a la Vall d Boí.
Des de Tarragona, sortir per la T-11 i seguidament continuar per l'autovia A-27 en direcció al Camp de Tarragona (més endavant Valls, Montblanc i Lleida); passat Valls s'acaba la A-27 i continuar per la carretera N-240 en direcció al Coll de Lilla i Montblanc; a Montblanc accedirem a l'autopista AP-2 en direcció a Lleida a Saragossa; sortir a Les Borges Blanques i continuar per la carretera N-240; en arribar a Lleida continuar per la C-13 + A-2 + A-14; passat el poble d'Almenar continuar per la carretera N-230 en direcció a Alfarràs i més endavant Benabarre i Puente de Montañana fins arribar al Pont de Suert; continuar per la N-230 fins a la cruïlla a Barruera i Caldes de Boí, per la carretera L-500 i per aquesta entrarem a la Vall de Boí.

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme. Tant la Primera etapa com la Segona etapa són lineals, però en el conjunt de les dues etapes finalment formen una ruta circular
DIFICULTAT DE LA RUTA:
La primera etapa és una ruta de senderisme que transcorre majoritàriament per zones elevades i per tant, cal estar en bones condicions físiques, dons tenim per davant algunes pujades i baixades de força desnivell i que requereixen un considerable esforç físic.
La segona etapa és una ruta de senderisme que inicialment farem en baixada i posteriorment transcorre per la vall del riu Noguera de Tor, per tant, no comporta un gran esforç físic; només la pujada i baixada des del riu fins a Cardet i posterior pujada fins a Cóll són l'únic esforç físic considerable que haurem d'afrontar
DISTÀNCIA RECORREGUDA: 15,74 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 7 hores i 36 minuts en total (4 hores i 25 minuts en moviment + 3 hores i 11 minuts aturat); 3,5 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Abans de començar la ruta, cal tenir clar la ruta que es farà i que s'ajusti al nostre nivell físic. La primera ruta és moderadament difícil i cal tenir bona capacitat per caminar durant hores amb fortes baixades i pujades. Assegurar-se de porta el material i avituallament necessaris per a realitzar la ruta; un mapa de la zona, una brúixola i també, si és possible, un GPS amb les dades de la ruta; menjar i aigua en quantitat suficient, per les hores que tenim per davant. Protector solar que ens posarem abans de començar la ruta i varies vegades ruta el trajecte, dons la radicació solar és alta. El dia abans cal informar-se de la previsió meteorològica. A l'hivern hi ha neu i glaçades i a l'estiu són freqüents les tempestes de tarda. Cal començar la ruta de bon matí, quan la fresca és agradable i sempre amb llum solar. Transitarem per una zona de muntanya i els canvis meteorològics poden ser freqüents (calor, fred, pluja...), per tant, cal portar la roba necessària i suficient per cada moment. Respectar la flora i la fauna de la zona i si es porten gossos, lligar-los. Cal emportar-se les deixalles que generem pera dipositar-les després on correspongui. No fer la ruta en solitari, si és possible i sempre cal deixar dit a familiars i amics la ruta que es farà
DESTACATS: Poble i església de l'Assumpció de Cóll, poble abandonat de Saraís, Ermita de Sant Quirc de Durro, poble i església de la Nativitat de Durro, poble i església de Sant Joan de Boí, poble i església de Santa Maria i Sant Climent de Taüll, poble i església de Santa Eulàlia d'Erill la Vall, poble i església de Sant Feliu de Barruera, poble i església de Santa Maria de Cardet.
A la Vall de Boi, també es podem veure altres esglésies i ermites romàniques (tot i que no estan dins de la Declaració del Patrimoni de la Humanitat) con ara l'ermita de Sant Salvador de Barruera, capella romànica de Sant Cristòfol d'Erill la Vall, capella romànica de Sant Pere de Boí, església romànica de Sant Martí de Taüll, entre d'altres.
A Caldes de Boí hi ha ubicat un Santuari amb un balneari amb aigües mineromedicinals
A la zona més muntanyosa hi ha el Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici
PUNT DE SORTIDA:
Al poble de Cóll tot passant pel costat de l'Església de l'Assumpció
PUNT D'ARRIBADA: Al poble de Taüll, al costat de l'Església de Sant Climent
PUNT MÉS ALT: Al carrer de l'Església de Taüll a tocar de l'església de Santa Maria de Taüll
PUNT MÉS BAIX: Al pont de la Palanca de Saraís al pas sobre el riu la Noguera de Tor
GPS:
1ª Etapa: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/ruta-del-romanic-i-vall-de-boi-coll-sarais-ermita-sant-quirc-durro-boi-taull-103718231
2ª Etapa: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/ruta-del-romanic-ii-vall-de-boi-taull-boi-erill-la-vall-barruera-cardet-coll-103726170

Situats entre el carrer Principal i la Plaça del petit poble de Cóll (Alta Ribagorça) iniciarem la ruta; en aquest punt també veurem la petita Capella de la Puríssima de Cóll.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; carrer Principal i La Plaça de Cóll
Capella de la Puríssima de Cóll a la Plaça
Deixarem el poble de Cóll pel carrer Major i en direcció a la carretera que ens ha dut fins aquí; només deixar les cases, hem de veure, a la nostra dreta, el carrer de l'Església, un camí que ens portarà a les afores del poble.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; carrer Major i carretera de Cóll

Aquest carrer ens portarà fins a l'Església de Santa Maria de l'Assumpció de Cóll, situada a uns 120 metres aproximadament del nucli de població.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Església de Santa Maria de l'Assumpció de Cóll
Església Santa Maria de l'Assumpció de Cóll
Coneguda també com l'Església de l'Assumpció, consta d'una única nau coberta amb volta de canó. El campanar és de planta quadrada i consta de dos pisos: el primer consta de finestres apuntades, mentre que al segon s'allotgen les campanes. Es creu que es va construir durant el segon terç del segle XIII.

Informació del plafó informatiu de l'Església de Santa Maria de l'Assumpció de Cóll
Al final del carrer de l'Església, aquest enllaça amb la carretera de Cóll; un cop a la carretera haurem de girar lleugerament a l'esquerra, travessar-la i anar en direcció a un rètol informatiu.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Església de l'Assumpció de Coll i carretera de Cóll

En arribar al rètol informatiu veurem unes escales que baixen en direcció a un corriol que anirà descendint per la vessant de la muntanya; aquest primer rètol informatiu indica la direcció al Pont de Saraís.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí o corriol per la vessant de la muntanya de Cóll

El corriol va baixant de forma suau, seguint per la vessant de la muntanya en direcció nord-est; el corriol ens portarà a creuar la carretera de Cóll.

Primer creuament de la carretera de Cóll
De seguida el corriol ens portarà a creuar per segona vegada la carretera de Cóll; en aquest segon creuament haurem de girar una mica a l'esquerra i continuar baixant per la zona senyalitzada.

Segon creuament de la carretera de Cóll
Una mica més endavant el corriol ens portarà fins a enllaçar amb el Camí de la Llosera; en arribar-hi veurem un pal de fusta (igual que veurem en els creuaments de la carretera anteriors) i que ens acompanyarà en alguns trams del recorregut.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí de la Llosera
Camí de la Llosera
En aquesta bifurcació haurem de continuar per la nostra esquerra, seguint un tram del Camí de la Llosera; per aquest camí haurem de fer uns 250 metres aproximadament fins arribar a veure dos nous pals de fusta, situats a la dreta del camí.

En aquest punt deixarem el Camí de la Llosera i continuarem per la nostra dreta on comença novament un corriol en suau baixada; farem un 170 metres aproximadament per aquest corriol al final dels quals haurem de fer un gir d'uns 300º a la dreta per continuar baixant pel mateix corriol.
A partir d'un punt indeterminat del corriol començarem a veure aigua que corre pel mateix corriol i ens acompanyarà gairebé fins al final d'aquest.

El corriol baixa en direcció a la carretera L-500 que de seguida veurem, just al pas per davant del Pont de la Palanca de Saraís que travessa sobre el riu La Noguera de Tor.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Pont de la Palanca de Saraís sobre el riu de la Noguera de Tor
Pont de la Palanca de Saraís sobre el riu la Noguera de Tor
Finalment el corriol ens portarà fins a la carretera L-500; al final del corriol haurem de baixar un petit tram d'escales, just on hi ha un rètol informatiu.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; final del corriol i enllaç amb la carretera L-500
Carretera L-500
En deixar el corriol i situats a la carretera L-500 haurem de continuar per la nostra esquerra seguint un petit tram la carretera i en direcció al Pont de la Palanca de Saraís i a un rètol informatiu que veurem a l'inici del Pont; cal anar en compte per aquest tram de carretera, dons no hi ha voral de protecció per a vianants i posteriorment, en creuar la carretera, tampoc hi ha pas de vianants.

Pont de la Palanca de Saraís sobre el riu la Noguera de Tor
Creuarem pel Pont de Saraís per sobre el Riu de la Noguera de Tor i seguirem un tram de camí asfaltat en direcció a la Casa Arnelló, que veurem situada a la dreta del camí i en el Prat de la Borda d'Arnelló; abans d'arribar a aquesta casa, passarem pel costat d'un rètol informatiu, situat a la dreta del camí, i seguirem la indicació en direcció al Pont de Suert; per aquest mateix punt haurem de passar en l'etapa següent de tornada al poble de Cóll.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí al Prat de la Borda d'Arnelló

Passada la Casa d'Arnelló, una mica més endavant veurem la Casa Capdevila, també situada a la dreta del camí; en arribar-hi veurem, a l'esquerra del camí, un rètol informatiu en direcció a Saraís, així dons en aquest punt haurem de continuar per la nostra esquerra i enfilar el camí de pujada en direcció al poble abandonat de Saraís.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí al Prat de la Borda d'Arnelló i camí en direcció a Saraís
Camí a Saraís
Es possible que a l'inici d'aquest camí ens trobem un tronc de fusta que barra el pas, però en el nostra cas el podrem superar, dons és una tanca pels animals que pasturem muntanya amunt.
Iniciarem per aquest camí una continua pujada (el tram de pujada més continua que trobarem en tot el recorregut, aproximadament 1 hora), on anirem passant per trams suaus i algun tram en una pendent més pronunciada, és per això que cal anar avançant a pas tranquil i gaudint de l'entorn.
Anirem trobant alguna senyal de color groga pintada en pals de fusta que ens orientaran en el correcte itinerari, tot i que no te cap pèrdua.

El camí ens portarà en direcció al Barranc de Saraís, que travessarem per sobre d'un petit pont a la zona del Prat del Palancó; un cop travessat el barranc el camí comença un tram de zigzagueix, tot passant per la zona de la Sopena, que on es troba la pendent més pronunciada del camí.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí en direcció a Saraís
Camí a Saraís
El camí de pujada a Saraís es va allunyant del Barranc de Saraís i ens va apropant al Barranc d'Esterres, que, tot i que no el veurem, quedarà a la nostra dreta i del que en sentirem el remor de l'aigua; aquest Barranc passa ben a prop del poble de Saraís.
Finalment el camí ens portarà fins a les restes del poble abandonat de Saraís, situat a una altitud de 1337 msnm en els contraforts meridionals del cim del Codó (1826 msnm).

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; cases i carrers del poble abandonat de Saraís
Carrers i cases del poble abandonat de Saraís
El poble de Saraís està situat al marge esquerra del riu Noguera de Tor, en el terme municipal de la Vall de Boí, a la comarca de l'Alta Ribagorça. Saraís és un dels abundants topònims d'origen basc que existeixen en el Pirineu. Emparentat amb l'arrel "çare-" (xarxa o pleta), i amb el sufix "-ís", present en altres topònims pirinencs. Saraís apareix en una de les convinences entre els comtes pallaresos, vers el 1070. L'any 1860 el lloc de Saraís era habitat amb 9 cases, apart d'altres masos i bordes. El poble es va incendiar una nit i es va menjar tot el poble, inclosa l'antiga església que n'era d'estil romànic.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Església nova de Sant Llorenç del poble abandonat de Saraís
Església nova de Sant Llorenç de Saraís
Les restes de la nova Església de Sant Llorenç encara guarden el campanar d'espadanya amb dos ulls, un dels quals encara en conserva la campana; el seu interior és totalment enrunat i és perillós entrar-hi degut a que les bigues de fusta són podrides o corcades.
De l'antiga església romànica només en queda un fragment de l'absis; es tracta d'una obra del segle XI. És probable que les restes de l'antiga església foren aprofitades per a bastir la nova església al mateix costat.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; rètol informatiu als carrers del poble abandonat de Saraís

En el carrer principal que travessa tot el poble veurem un rètol informatiu que assenyala la direcció d'altres itineraris d'interès, com ara el Mirador del Tossal i els llogarets d'Iran i Llesp.

Abandonarem el poble de Saraís seguint un rètol informatiu en direcció a Durro que veurem a la sortida del poble.

El camí pel continuarem transcorre per la vessant oest del Serrat de la Mosquera i està indicat com a Camí de Saraís a Durro; la major part del camí està situat a una alçada entre els 1300 i 1450 metres aproximadament i sobre la vall del riu la Noguera de Tor, així dons, el camí és situat en una llarga balconada sobre la vall i ens permet gaudir d'unes vistes espectaculars; aquest camí no té cap risc de caiguda, però sempre cal estar atents i previnguts conforme anem avançant.

Camí de Saraís a Durro
De tant en tant, el camí obre la seva exuberant vegetació  i ens permet veure i gaudir de vistes panoràmiques de les muntanyes i de la vall del riu de la Noguera de Tor.

Avançarem pel Camí de Saraís a Durro i arribarem a una bifurcació; en aquest punt continuarem pel camí de la nostra dreta, on veurem alguna senyal de color groc pintada en alguna roca o tronc d'arbre.

El camí de la nostra esquerra ens portaria en direcció a la vall del riu Noguera de Tor i a Barruera.
Durant la major part del trajecte d'aquest camí no trobarem fortes pujades o baixades, és un camí bastant constant i regular.
Entre els molts miradors que té aquest camí podrem veure boniques postals, com ara la vall del riu Noguera de Tor al seu pas per la població de Barruera; al fons es veuen algunes de les muntanyes del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí de Saraís a Durro a la vessant oest de la Serra de la Mosquera i vall del Riu Noguera de Tor al pas de Barruera
Barruera
Més endavant veurem un rètol informatiu situat a l'esquerra del camí i amb la senyal en direcció a Durro.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí de Saraís a Durro al pas entre l'Obas de Barruera i el Pinar Nou de Barruera

Uns metres més endavant el camí arriba a una nova bifurcació sense cap senyal o indicació; en aquest punt haurem de continuar pel camí de la nostra dreta, deixant el camí de l'esquerra que baixa en direcció a Barruera.

Continuarem pel camí de Saraís a Durró tot passant entre l'Obac de Barruera i el Pinar Nou de Barruera, per la vessant oest del Serrat des Canals; el camí ens portarà de seguida fins a una nova bifurcació, on veurem un rètol informatiu situat a la dreta del camí.

En aquest punt deixarem definitivament el Camí de Saraís a Durro i haurem de continuar pel camí de la nostra dreta en direcció al Mirador de l'Escaleta; aquí comença una nova forta pujada que anirem superant gràcies a alguns trams d'escales que pugen de manera zigzaguejant.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí al Mirador de l'Escaleta i ruta de la Fauna de Durro
Camí del Mirador de l'Escaleta
Per aquest tram de camí començarem a veure alguns plafons informatius relacionats amb la Ruta de la Fauna de Durro, que va explicant les diferents especies animals que viuen per aquesta zona.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Ruta de la Fauna de Durro

Continuarem pujant pel camí en direcció al Mirador de l'Escaleta i seguint fent-ho a través d'escales, algunes de les quals tenen la protecció de baranes de fusta.

Finalment el tram d'escales s'acaba i comença un camí més estrat que gira suaument a la dreta i transita pel mig del bosc (Pinar Nou de Barruera) i on el percentatge de desnivell es redueix considerablement.

El camí ens portarà a trobar un camí més ample i en arribar a aquest punt, deixarem el Camí al Mirador de l'Escaleta, que continua muntanya amunt, i en el nostra cas haurem de girar a l'esquerra i seguir per aquest nou camí.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí de la ruta de la Fauna de Durro

Per aquest nou camí farem uns 100 metres aproximadament fins a trobar un altre Camí, on a la dreta d'aquest veurem un rètol informatiu amb informació en direcció a l'Ermita de Sant Quirc.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí de la ruta de la Fauna de Durro i Camí al Mirador de l'Escaleta

Al camí pel anirem avançant és el Camí que va fins al Mirador de l'Escaleta, en la direcció contrària a la que estem seguint; està indicat en el rètol informatiu (a 10 minuts), i val molt la pena poder-s'hi acostar, dons les vistes sobre la vall del riu la Noguera de Tor són espectaculars.
Continuarem endavant, en direcció est, i a una alçada entre els 1470 i els 1480 metres aproximadament, per un camí que novament ens mostrarà altres plafons informatius dels animals d'aquesta zona, seguint la Ruta de la Fauna de Durro.

Camí del Mirador de l'Escaleta

Més endavant el camí ens portarà fins a trobar-nos una altre bifurcació, on veurem, a la dreta del camí, un rètol informatiu que indica la direcció a l'Ermita de Sant Quirc, la nostra pròxima destinació, dins de la ruta del Romànic de la Vall de Boí.

Bifurcació entre el Camí al Mirador de l'Escaleta i el Camí del Pinar
En aquesta bifurcació començarem a caminar pel Camí del Pinar i que va transitant paral·lel a la vall del riu de la Noguera de Tor, que veurem a la nostra esquerra; en iniciar el Camí del Pinar, desapareix la vegetació que ens tapa parcialment les vistes sobre la vall del riu de la Noguera de Tor i fa que sigui molt agradable avançar, gaudint de vistes espectaculars.

Camí del Pinar
Finalment el Camí del Pinar ens portarà fins l'Ermita de Sant Quirc, situada a uns 1490 msnm i entre els Plans de "es Santquircs" i els Plans de "les Xeres".

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Camí del Pinar i de la ruta de la Fauna de Durro a l'Ermita de Sant Quirc
Camí del Pinar i Ermita de Sant Quirc de Durro
És una petita ermita d'arquitectura molt senzilla. La nau està coberta amb volta de canó i finalitza en un presbiteri, lleugerament més elevat que la resta de la nau. La porta d'entrada és d'arc de mig punt amb dovelles. L'ermita està molt poc il·luminada, ja que únicament compta amb un ull de bou a la capçalera i petites obertures a la façana oest.
L'ermita, originalment del segle XII, va tenir reformes als segles XVII i XVIII, és va afegir la volta de canó, amb l'arrebossat dels murs i el retaule barroc. En aquest moment es va construir el campanar amb la seva espadanya de dos ulls i les dues respectives campanes. Arquitectònicament, l'ermita té paral·lels amb les parròquies de Sant Climent d'Iran i Sant Martí de Llesp.

Davant de l'ermita de Sant Quirc hi ha una esplanada on hi ha una font d'aigua ben fresca, així com també hi ha un parell de plafons informatius, un referent als estels i planetes que es poden veure en les nits i l'altre relacionat amb les muntanyes que es poden veure al fons en direcció al Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; esplanada davant de l'Ermita de Sant Quirc de Durro
Esplanada a l'Ermita de Sant Quirc
Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Font a l'esplanada de l'Ermita de Sant Quirc de Durro
Font a l'esplanada de l'Ermita de Sant Quirc
Ruta del Romànic de la Vall de Boí; vistes des de l''esplanada de l'Ermita de Sant Quirc de Durro
Poble de Durro des de l'esplanada de l'Ermita de Sant Quirc
Deixarem l'ermita de Sant Quirc i continuarem per una carretera asfaltada o Camí de Durro a Sant Quirc; poc després passarem pel costat de la "Font des Bets", situada a la dreta del camí, on destaca l'abeurador destinat als animals.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; font des Bets al Camí de Durro a Sant Quirc
Font i abeurador des Bets
Més endavant el camí ens situarà al costat d'un rètol informatiu, a l'esquerra del camí; en aquest punt tenim dues opcions:
  1. Continuar per la carretera o Camí de Durro a Sant Quirc
  2. Deixar el tram asfaltat o Camí de Durro a Sant Quirc i continuar per l'esquerra seguint per l'antic Camí de Durro a Sant Quirc (aquesta és la ruta marcada en el track de GPS que s'adjunta)
Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Camí de Durro a Sant Quirc i antic Camí de Durro a Sant Quirc
Antic Camí de Durro a Sant Quirc
Per aquest antic camí veurem el darrer plató informatiu de la Ruta de la Fauna  de Durro.

uta del Romànic de la Vall de Boí; antic Camí de Durro a Sant Quirc i de la ruta de la Fauna de Durro

Inicialment aquest antic camí té una forta i irregular baixada que ens portarà fins a trobar-nos amb un camí més ample i on veurem un rètol informatiu situat a la dreta del propi camí.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; antic Camí de Durro a Sant Quirc

Accedirem a aquest camí, que continua sent l'antic Camí de Durro a Sant Quirc i girarem a la dreta seguint la senyal del rètol informatiu en direcció a Durro.
A partir d'aquest punt el camí baixa en forta pendent i ens portarà fins a un petit pont i travessar sobre el Riuet de Durro (aquest riuet recull les aigües del Barranc Gros i Barranc dels Orris que es troben més amunt).

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; antic Camí de Durro a Sant Quirc al pas pel Riuet de Durro - https://youtu.be/8DhF19Q_ZOw
Riuet de Durro
Passat el riuet el camí és molt més suau, gairebé planer o en suau descens fins a l'entrada de Durro; aquest camí passa a tocar d'una granja de vaques on el camí deixa de ser terrós i passa a estar asfaltat.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; antic Camí de Durro a Sant Quirc

De seguida entrarem al poble de Durro i ho farem pel carrer de Sant Quirc i en direcció al centre del poble.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; carrer de Sant Quirc de Durro
Carrer de Sant Quirc
Continuarem per la Plaça Major i seguidament accedirem al carrer de l'Església que envolta l'Església de la Nativitat de la Mare de Déu de Durro.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí;
Església de la Nativitat de la Mare de Déu de Durro
Situada a una alçada de 1386 msnm, al petit poble de Durro, l'església apareix documentada per primera vegada al segle XI, quan pertanyia al comtat de Pallars. Compte amb una única nau llarga i estreta i un únic absis i el seu campanar de cinc pisos compta amb molt poques obertures i que no segueix la proporció esvelta dels campanars de la vall.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Església de la Nativitat de la Mare de Déu de Durro
Informació del plafó informatiu de l'Església de la Nativitat de la Mare de Déu de Durro
Deixarem l'església i continuarem cap a les afores del poble passant pel carrer de l'Església i seguint pel carrer de Sant Antoni, un petit carrer al final del qual hi ha un tram d'escales.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; carrer de Sant Antoni a Durro
Carrer Sant Antoni de Durro
En superar el tram d'escales haurem de girar a l'esquerra i continuar pel carrer de Sant Quirc que ens portarà fins a la carretera de Barruera a Durro.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; carretera de Barruera a Durro

En arribar a la carretera de Barruera a Durro haurem de continuar per aquesta seguint per la nostra dreta i en suau pujada per un recta que ens portarà fins a una primera corba a la dreta; en arribar-hi deixarem la carretera i continuarem endavant per un camí que veurem a l'esquerra; a la dreta d'aquest camí hi ha un rètol informatiu amb la senyal en direcció a Boi, seguint el GR-11.20.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; carretera de Barruera a Durro i Camí de Durro a Boí o Camí "El Pago"
Camí de Durro a Boí
Al costat d'aquest rètol informatiu també hi veurem un plafó informatiu relacionat amb el camí que aquí començarem en direcció a Boí.

En iniciar aquest camí de Durro a Boí o també anomenat Camí El Pago, podrem fer una darrera mirada enrere per veure el bonic poble de Durro i gaudir del campanar de l'església de la Nativitat de la Mare de Déu.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; poble de Durro i la seva església de la Nativitat de la Mare de Déu
Durro
Aquest camí, al igual que el que hem fet anteriorment entre el poble abandonat de Saraís i l'ermita de Sant Quirc de Durro, ens ofereix fantàstiques vistes de la vall del riu la Noguera de Tor, ja que corre enlairat i ens permet gaudir d'un fabulós balcó natural.
Inicialment el camí té una pujada constant i quan comença a girar a la nostra dreta, en direcció nord-est, el camí és més planer amb petites oscil·lacions del terreny poc pronunciades.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí de Durro a Boí o Camí del Pago
Camí de Durro a Boí
El camí ens portarà fins a un mirador natural on podem aturar-nos a veure unes bones vistes sobre la vall del riu la Noguera de Tor i sobre alguns del pobles de la Vall de Boí.

Com a referència d'aquest mirador, a la dreta del camí veurem un rètol informatiu en direcció a Boí; el mirador queda uns metres apartat del camí.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; mirador al camí de Durro a Boí o Camí del Pago
Vistes des del Mirador
Passat aquest mirador natural el camí, que ens portarà fins a Boí, té una tendència descendent; de forma suau va perdent alçada passant per zones més poblades de vegetació i d'altres on és més escassa i això ens permetrà veure la vall del riu la Noguera de Tor.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí de Durro a Boí o Camí del Pago

El camí ens anirà apropant al poble de Boí per un camí molt còmode i atractiu que ens permetre gaudir del entorn natural de la Vall de Boí.

El camí ens portarà fins a una primera bifurcació, on a la dreta del propi camí veurem una rètol informatiu; per continuar seguirem la direcció a Boí (10 minuts) pel camí que està més a l'esquerra.

Una mica més endavant (+5 minuts) el camí ens portarà a una segona bifurcació, on novament veurem a la dreta del camí un altre rètol informatiu i el seguirem en direcció a Boí (5 minuts); en aquest punt deixarem el Camí del Pago (o Camí de Durro a Boí) i continuarem pel Camí de Barruera a Boí.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí de Durro a Boí o Camí del Pago + Camí de Barruera a Boí
Bifurcació del Camí de Durro a Boí i Camí de Barruera a Boí
En acostar-nos al poble de Boí, escoltarem la remor de l'aigua del riu de Sant Martí, que transita, en aquest punt, per una profunda gola i que, més avall, desemboca al riu la Noguera de Tor.

Uns mestres més endavant entrarem al poble de Boí per la plaça del Riu i seguidament haurem de creuar el Pont medieval del Fornet sobre el riu de Sant Martí.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Pont mediaval del Fornet a Boí
Pont del Fornet
En passar el Pont del Fornet continuarem per la nostra dreta seguint en pujada el carrer del Fornet que ens portarà fins a la Plaça del Teio, on veurem l'Església de Sant Joan de Boi; per accedir a l'església haurem de baixar per un parell de trams d'escales.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Església romànica de Sant Joan de Boí
Església de Sant Joan de Boí
L'Església de Sant Joan de Boí va ser bastida en el segle XI, i tenia una estructura original de tres naus, acabades en tres absis semicirculars, cobertes per fusteria; tot i les diferents remodelacions que a patit al llarg del temps, encara conserva elements arquitectònics del primer moment constructiu. L'església va patir un important incendi al segle XIII. La torre del campanar se'n va veure greument afectada i va perdre els tres cossos superiors. De planta basilical, a Sant Joan de Boí destaca el conjunt de pintures que es van trobar decorant l'interior de les naus amb escenes com la Lapidació de Sant Esteve, Els Joglars o el Bestiari. En l'última restauració es va donar a l'església un aspecte el més similar possible a com seria al segle XII, de manera que es va arrebossar l'interior i es va fer còpia de tots els fragments de pintura mural conservats actualment al MNAC de Barcelona.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; informació del plafó de l'Església de Sant Joan de Boí
Informació del plafó informatiu de l'Església de Sant Joan
Per continuar en direcció a Taüll haurem de desfer un petit tram i tornar a la Plaça del Treio després de pujar els trams d'escales des de l'església de Sant Joan; des de la plaça continuarem en direcció a la carretera L-501 que travessa el poble i un cop aquí haurem de creuar-la pel pas de vianants.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; carretera L-501 al pas pel poble de Boí

En creuar la carretera seguirem pel voral girant a la nostra dreta i uns 50 metres més endavant girarem suaument a l'esquerra i enfilar un petit tram de carrer en pujada, on també hi veurem unes escales; 50 metres més endavant tornarem a situar-nos davant de la carretera L-501 i novament haurem de creuar-la pel pas de vianants.

En creuar-la, veurem, a l'esquerra, un rètol informatiu que assenyala la direcció a Taüll; continuarem per un parell de trams de carrer en pujada, on també hi ha unes escales i finalment sortirem pel poble de Boí i continuarem per un corriol o sender, seguint el GR-11.20.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; carrer de Boí seguint el GR-11.20
Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí entre Boí i Taüll
Camí de Boí a Taüll
El camí (corriol o sender) entre Boí i Taüll transita entre camps de pastures; aquest camí està ben delimitat i senyalitzat i no té pèrdua; el camí és en constant pujada, tot i que inicialment aquest és en poca pendent.
Aquests camí ens portarà al primer dels tres creuaments que en endavant haurem de fer per la carretera L-501.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí de Boí a Taüll i creuament de la carretera L-501
Camí de Boí a Taüll - 1er creuament de la carretera L-501
El creuament per la carretera no té pas de vianants, per tant, caldrà anar en molt de compte, tant en aquest primer com en les següents creuaments, que tampoc tenen pas de vianants.
Un cop creuada la carretera el camí transita novament entre camps de pastures i haurem de fer un tram curt d'uns 90 metres per situar-nos novament davant de la carretera L-501.

Camí de Boí a Taüll - 2on creuament de la carretera L-501
Creuarem la carretera i seguirem pel camí de Boí a Taüll, on a partir d'aquest punt començarem a notar com el desnivell de la pujada és més forta.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí de Boí a Taüll

El camí ens portarà fins al Barranc de Sarrado pel qual anirem transitant en el tram final del camí abans de creuar la carretera novament; aquest tram de camí sobre el propi Barranc és el tram de més desnivell positiu (forta pujada).
A través d'uns escalons de fusta protegits amb baranes de fusta, el camí ens portarà novament fins a la carretera L-501.

Camí de Boí a Taüll - 3er creuament de la carretera L-501
Al final de les escales i a tocar de la carretera L-501 veurem un rètol informatiu en direcció a Taüll (10 minuts); aquest darrer tram de la carretera haurem de continuar per la nostra dreta i fer uns 60 metres aproximadament fins arribar a una bifurcació que veurem a la nostra esquerra i on també hi ha un nou rètol informatiu en direcció a Taüll.

En el rètol informatiu veurem dues possibilitats per continuar en direcció a Taüll, marcades amb 5 minuts la que continua per l'esquerra i amb 10 minuts la que continua per la dreta i seguint la carretera; en el nostra cas continuarem la que indica 5 minuts a Taüll, dons aquesta passa per un camí i accedeix al poble per l'església de Santa Maria de Taüll i posteriorment el recorregut travessa tot el poble de Taüll.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí de Boí a Taüll

En girar a l'esquerra anirem en direcció a una edificació que acostuma a tenir barrat el pas per una tanca o porta metàl·lica; abans d'arribar-hi veurem, a la nostra dreta, unes escales amb baranes de fusta de protecció i per les que continuarem en direcció a Taüll; aquest darrer tram de camí és en forta i/o molt forta pujada en alguns trams i que transita per entre una zona arbrada de pi i vegetació variada.

El Camí ens portarà fins a les primeres cases de la població de Taüll on en el darrer tram de camí és molt més planer i passa entre una sèrie de petits jardins dels veïns d'aquesta població.
Arribarem al carrer de les Grajeres on el terra ja és cimentat i on destaquen unes escales, situades a la nostra esquerra i per les que haurem de superar el darrer tram per arribar al carrer de l'església.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí de Boí a Taüll, carrer de les Grajeres
Camí de Boí a Taüll + carrer de les Grajeres
Al final del tram d'escales i del carrer de les Grajeres accedirem al carrer de l'Església just davant de l'Església de Santa Maria de Taüll.

Va ser consagrada el 1123 i va funcionar com a parròquia única del municipi de Taüll durant el segle XVIII. La seva estructura és molt semblant a la de Sant Climent. De planta basilical, està formada per tres naus i tres absis. El campanar es troba al centre de la nau. Al seu interior es van trobar també nombrosos fresos, estudiats en 1907 per Josep Puig i Cadafalch; destaca el fresc que representa Santa Maria amb el nen a la falta.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; informació del plafó de l'Església de Santa Maria de Taüll
Informació del plafó informatiu de l'Església de Santa Maria de Taüll
Deixarem l'església de Santa Maria i continuarem pel carrer de l'Església en direcció a una zona més ample del carrer per continuar en direcció a la Plaça de Cap de Riu i seguidament seguir per l'Avinguda de les Feixes en suau baixada pel centre del poble de Taüll; passarem per la Plaça de Sant Martí i finalment l'Avinguda de les Feixes en portarà fins a l'Església de Sant Climent de Taüll, a les afores del poble.

L'església de Sant Climent de Taüll va ser consagrada el 10 de desembre de 1123 pel bisbe de Roda. És una església de tres naus separades per columnes de forma cilíndrica, rematades per tres absis de forma semicircular. El sostre, de dos vessants, està construït amb fusta. De l'edifici en destaca el campanar de sis pisos que, tot i trobar-se adossat a l'edifici, no en forma part integral.
La porta principal és a la façana sud i és d'arc de mig punt. A l'interior de l'església hi havia diversos frescos d'autor desconegut. El pantocràtor de l'església està considerat com un dels màxims exponents de l'art romànic a Catalunya.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; informació del plafó de l'Església de Sant Climent de Taüll
Informació del plafó informatiu de l'Església de Sant Climent de Taüll
Acabarem la primera etapa de la Ruta del Romànic per la Vall de Boí davant de la porta principal de l'Església de Sant Climent de Taüll.