dijous, 6 de setembre del 2018

ruta cister santes creus rocafort

RUTA DEL CISTER - GR-175

SANTES CREUS A ROCAFORT DE QUERALT

Ruta del Cister, GR-175, Urgell, Conca de Barberà, Alt Camp

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir, per part de qui pugui llegir aquests comentaris

La Ruta del Cister és una expressió que identifica un territori concret format per les comarques de l'Alt Camp, la Conca de Barberà i l'Urgell i els seus 65 municipis. El seu nom es deu al fet que el patrimoni artístic i cultural de cada una d'aquestes comarques té un monestir cistercenc: Santes Creus (Alt Camp), Poblet (Conca de Barberà) i Vallbona de les Monges (Urgell).

El Reial Monestir de Santa Maria de Santes Creus o simplement Santes Creus és una abadia cistercenca erigida a partir del segle XII; està situat dins del terme municipal d'Aiguamúrcia, comarca de l'Alt Camp i a la província de Tarragona; actualment és l'únic monestir de la Ruta del Cister que no té vida monàstica; travessa el riu Gaià de nord a sud.
L'emplaçament del Monestir respon als suggeriments de Sant Benet; situat en lloc apartat, en força aigua i envoltat de vegetació. Els monjos del Cister s'hi instal·laren cap a l'any 1158. Durant els segles posteriors Santes Creus va conèixer anys d'esplendor religiós, social i polític. Amb l'Amortització de Mendizabal, al segle XIX, els monjos van haver d'abandonar el monestir i les terres foren subhastades. L'any 1921 és declarat Monument Nacional.

Des de Barcelona cal agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona; posteriorment seguir l'autopista AP-2 en direcció a Lleida; deixar l'autopista per la sortida número 11; continuar per la carretera C-51 i posteriorment per la carretera TP-2002 fins a Santes Creus.
Des de Tarragona cal agafar la carretera TP-2031 en direcció als Pallaresos i estació de l'AVE "Camp de Tarragona" i Bràfim, fins a creuar la carretera C-51 i posteriorment per la carretera TP-2002 fins a Santes Creus.

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderat. Només te un tram d'aproximadament 1 km de pujada entre el Coll del Sàrria i La Roca del Cogulló
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 5 hores i 30 minuts en total (4 hores i 44 minuts caminant i 46 minuts); 5,0 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Abans de començar la ruta, tenir clar la ruta que es farà i que s'ajusti al nostre nivell i no sobreestimar les nostres capacitats; cal saber com serà la ruta i com estem físicament. Assegurar-se de portar el material i l'avituallament necessaris per a realitzar la ruta. Un mapa de la zona, una brúixola i també, si és possible, un GPS amb les dades de la ruta. Menjar i aigua en quantitat suficient. Protector solar, que cal posar-se abans de començar la ruta i varies vegades durant la ruta, dons la radiació solar és alta. Cal informar-se de la predicció meteorològica. Per a gaudir d'una ruta més còmoda es aconsellable començar de bon matí, amb claror de dia, però amb la fresca de les primeres hores. Segons l'època de l'any, caldrà portar la roba adequada. Abans de fer la ruta, caldrà calcular el temps que estarem en la seva totalitat, en funció de la distància que cal recórrer i de les nostres pròpies possibilitats i de la resta de les persones que ens acompanyen (tenint en compte les parades a descansar, menjar, fer fotos...). Seguir sempre la ruta senyalitzada i respectar totes les senyals i indicacions. Respectar la flora i la fauna. Cal emportar-se les deixalles per a dipositar-les, després, on correspongui. Si és possible, no fer la ruta en solitari.
DESTACATS: Reial Monestir de Santa Maria de Santes Creus, riu Gaià, Pont de l'Armentera, Montbrió de la Marca, Rocafort de Queralt
COMARQUES: Alt Camp i La Conca de Barberà (Tarragona)
PUNT DE SORTIDA: Plaça de Sant Benet, davant de la façana principal de l'església de Santa Maria de Santes Creus
PUNT D'ARRIBADA: Plaça de l'Església, davant de l'església de Sant Salvador de Rocafort de Queralt
PUNT MÉS ALT: El Mirador de la Roca del Cogulló (862 metres) i a la zona del Coll de Maldà (862 metres)
PUNT MÉS BAIX: A la sortida de Santes Creus (320 metres)
GPS: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/santes-creus-a-rocafort-de-queralt-gr-175-ruta-del-cister-28364093

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, plaça de Sant Benet Calbó i recinte emmurellat del Monestir de Santes Creus

Situats a la plaça de Sant Benet, dins del recinte murallat de Santes Creus, i a tocar de la font de Sant Benet Calbó, començarem la ruta, tot passant per la porta de Santa Llúcia; girarem a la dreta i continuarem per la plaça de Santa Llúcia, per passat tot seguit sota una gran porta porxada; passada la porta cal girar a la dreta i seguir en direcció a la font que veurem davant nostre; ens aproparem a la carretera TV-2441 on veurem un primer rètol informatiu en direcció al Pont de l'Armentera i Vallbona de les Monges, seguint el GR-175 o Ruta del Cister.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, font a Santes Creus

En entrar a la carretera i seguint la direcció del rètol informatiu, haurem de fer uns 80 metres fins a trobar un nou rètol informatiu i que marca la mateixa direcció que l’anterior; deixarem la carretera i seguirem ara per un camí terrós “Camí de la Planeta a Santes Creus”.

Al ser una ruta de Gran Recorregut (GR) haurem de seguir les marques vermella i blanca que anirem veient, així com també els diferents rètols informatius.

El camí arriba a una primera bifurcació on veurem un rètol informatiu; continuarem per aquest camí en línea recte i en direcció al Pont de l'Armentera.

Sense deixar aquest camí principal, anirem continuant fins a trobar un nou rètol informatiu, que igualment ens marca la direcció al Pont de l'Armentera, continuant per la nostra esquerra.

En passar aquest darrer rètol informatiu, comença una suau però constant pujada fins al Coll de Mas Alegret, on veurem un nou rètol informatiu; davant nostre hi ha una gran torre elèctrica; en aquest punt deixarem el Camí de la Planeta a Santes Creus i continuarem pel camí de la nostra esquerra, en lleugera baixada i en direcció al Pont de l'Armentera, "Camí de Mas de l'Alegret a les Ordes".

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, camí de la Planeta a Santes Creus, Coll de Mas Alegret

El camí baixa en direcció al Pont de l'Armentera i s'acosta novament al riu Gaià; passarem a tocar del Centre Hípic Mas Aragó, al Mas Alegret.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, camí de Mas de l'Alegret a les Ordes, Centre Hípic Mas Aragó
Centre Hípic Mas Aragó
En passar per davant de la porta principal del Centre Hípic, el camí fa un gir a la dreta, seguit d'un altre gir a l'esquerra i a continuació passarem per sobre d'un inapreciable pont el Torrent del Gargantí, un torrent de desemboca al riu Gaià.

Seguint pel camí, que ara és conegut com a Camí del Pont de l'Armentera a Santes Creus, veurem al fons, entre camps de vinya i muntanyes de pi, el poble del Pont de l'Armentera.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, camí del Pont de l'Armentera a Santes Creus i poble del Pont de l'Armentera
El Pont de l'Armentera
Entrarem de seguida al poble del Pont de l'Armentera pel carrer de la Planeta; en entrar al poble ens trobarem amb dos carrers i cal agafar el de la nostra dreta, que és l'anteriorment mencionat.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, el Pont de l'Armentera

Al final d'aquest carrer, ens trobarem davant d'una paret i cal girar a la dreta i seguir tot passant pel costat d'una font.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, font al Pont de l'Armentera

Només passar la font veurem, a la nostra dreta, un nou rètol informatiu i el seguirem en direcció a Montbrió de la Marca i Vallbona de les Monges.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, Pont de l'Armentera

El poble del Pont de l'Armentera és situat a la comarca de l'Alt Camp i s'estén en bona part pel territori muntanyós del marge dret del riu Gaià. Amés del municipi també comprèn el despoblat Selmella i el veïnat de la Planeta. I destaca l'església de Santa Magdalena del segle XVIII, amb un retaule barroc de talla policromada del 1702. També és d'interès l'aqüeducte romà, situat al torrent del Rupit.

Davant mateix haurem de creuar sobre el pont que travessa el riu Gaià, seguint ara el carrer Costa del Molí.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, Pont de l'Armentera, carrer Costa del Molí que travessa sobre el riu Gaià
Pont sobre el riu Gaià
Passat el pont continuarem per aquest carrer fins arribar a veure un nou rètol informatiu; en aquest punt cal girar a l'esquerra i seguir pel carrer Major, en direcció a Montbrió de la Marca.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, Pont de l'Armentera, carrer Costa del Molí i rètol informatiu

Pel carrer Major passarem la plaça del Dr. Bedós, seguida de la plaça del Pou i deixarem el carrer Major girant a l'esquerra cap al carrer Sant Antoni, passant per la plaça de Dalt i arribar a la carretera TP-2002 o avinguda de Catalunya que haurem de creuar; continuarem pel carrer del Calvari, en lleugera pujada; al final d'aquest carrer haurem de creuar la carretera C-37.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, El Pont de l'Armentera des del carrer del Calvari
El Pont de l'Armentera
En creuar la carretera C-37 veurem un corriol que s'enfila muntanya amunt; aquí veurem un rètol informatiu i unes baranes de fusta que protegeixen el camí.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, corriol a la sortida del Pont de l'Armentera en direcció al camí del Pont de l'Armentera a Fontscaldetes

Aquest corriol, en lleugera pujada, és força irregular i pedregós i segons l'època de l'any pot estar força ple d'herbes a banda i banda; aquest corriol és curt, te aproximadament uns 250 metres.
Al final del corriol, veurem un nou rètol informatiu en direcció a Montbrió de la Marca; accedirem a un camí més ample conegut com a Camí del Pont de l'Armentera a Fontscaldetes.

Seguirem aquest camí fins a trobar un tram de camí asfaltat i novament veurem un rètol informatiu en direcció a Montbrió de la Marca.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, sortida del Pont de l'Armentera en direcció al camí del Pont de l'Armentera a Fontscaldetes

Aproximadament farem 1 km per aquest tram de camí asfaltat, tot passant pel costat d'alguna casa a banda i banda del camí; passat aquest quilòmetre i just en arribar a l'alçada d'una barraca de pedra seca, que veurem a la dreta del camí, s'acaba el tram d'asfalt i comença el camí terrós.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, barraca de pedra seca al camí del Pont de l'Armentera a Fontscaldetes
Barraca de pedra seca
El camí, que està molt ben condicionat, sempre te una tendència ascendent, tot i que no ho pugui semblar; poc després arribarem a una bifurcació, on hi veurem un nou rètol informació en direcció a Montbrió de la Marca, seguint nosaltres pel camí principal; al camí de la dreta acostuma a estar barrat per una cadena.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, camí del Pont de l'Armentera a Fontscaldetes

Després d'un llarg passeig i sempre sense deixar el camí principal i mirant sempre de seguir les marques vermella i blanca del GR, el camí ens portarà fins a les portes de l'urbanització Mas del Plata.

En entrar a l'urbanizació el camí que actualment està més marcat, fa un gir a la dreta, allunyant-se del rètol informatiu que es pot veure entre els pins; accedirem al carrer Falset, seguint per la nostra dreta; el carrer asfaltat fa un gir pronunciat a l'esquerra i seguirem per aquest fins al seu final.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, carrer Falset a l'urbanització Mas del Plata

Al final del carrer Falset veurem un rètol informació en direcció a Montbrió de la Marca; el seguirem girant al final del carrer a l'esquerra.

Una mica més endavant, en la primera bifurcació que trobarem, haurem de girar a la dreta i seguir pel carrer de l'Hospitalet o carrer H, seguint el rètol informatiu que veurem en direcció a Montbrió de la Marca.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, carrer Falset i carrer Hospitalet a l'urbanització Mas del Plata

Per aquest carrer Hospitalet deixarem l'urbanització Mas del Plata; en aquest carrer torna a començar una llarga ascensió, en molt casos inapreciable i en d'altre més acusada.
En sortir de l'urbanització es deixa el tram d'asfalt i comença novament el camí terrós.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, tram sortida de pel carrer Hospitalet a l'urbanització Mas del Plata

Inicialment el primer tram del camí terrós és en forta pujada i ens portarà fins al que deu ser un dipòsit d'aigua de subministrament a l'urbanització; en passar pel costat d'aquesta petita edificació ens situarem davant d'una nova bifurcació i en aquest cas cal continuar pel camí de la nostra esquerra.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, camí a la zona de les Terres Cavades al terme municipal de Cabra del Camp, comarca de l'Alt Camp

Unes metres més endavant i quan el camí fa un gir a la dreta, veurem un nou rètol informatiu en direcció a Montbrió de la Marca.

Nota: El camí que surt per l'esquerra, entre el bosc i un camp d'arbres (diria que eren ametllers) ens portaria fins al poble abandonat de Fontscaldetes, un poble que resta deshabitat des del 1964.

Seguirem camí amunt fins a arribar a una nova bifurcació on cal girar i seguir pel camí de la dreta; just en aquest punt no es veu cap senyal ni marca, però en girar a la dreta, veurem una senyal vermella i blanca pintada al tronc d'un arbre.

El camí a partir d'ara serà una constant ascensió, tot i que de forma suau en la majoria dels trams; el camí transcorre envoltat de muntanya i de bosc; passarem per sota de les Roques del Migdia, que es poden veure sobre el nostra cap i a la vessant esquerra de la muntanya; és una muntanya de 666 msnm i dins del terme municipal de Cabra del Camp (Alt Camp).
Durant aproximadament uns 2 km anirem guanyant alçada poc a poc; el camí ens portarà fins a la zona de Cal Guixó, un antic Mas del voltant, que actualment està esfondrat; aquí hi ha una nova bifurcació on veurem un rètol informatiu en direcció a Montbrió de la Marca; haurem de fer un gir de quasi 180º a l'esquerra i continuar camí amunt.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, camí a Cal Guixó, terme municipal de Cabra del Camp (Alt Camp)

El tram inicial de pujada és una mica irregular degut a la gran quantitat de pedres que hi ha, encara que no dificulta la marxa.

El camí ens portarà fins al Coll del Sàrria, una cruïlla de camins, on veurem un nou rètol informatiu i seguirem en direcció a Montbrió de la Marca.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, Coll del Sàrria, terme municipal de Cabra del Camp (Alt Camp)
Coll del Sàrria
A partir d'aquest punt el camí agafa una pendent més pronunciada; la pista per la que anem circulant te una forta pujada fins arribar al punt on haurem de deixar la pista o camí (són uns 450 metres de pista), per agafar un corriol que ens portarà fins la Roca del Cogulló.

La pista o camí ens portarà fins a un nou rètol informatiu; en aquest punt cal deixar la pista i seguir per un corriol que inicialment te força pendent; tot i que el corriol no te pèrdua, dons cal anar seguir el traçat d'aquest, haurem d'anar mirant les senyals blanca i vermella que anirem trobant.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, camí passat el Coll del Sàrria, terme municipal de Cabra del Camp (Alt Camp) i corriol a la Roca del Cogulló, terme municipal de Pont de l'Armentera

El corriol gairebé és en constant ascensió, tot i que té algun tram més planer; en aquest trams més planers és recomanable aturar-se un moment, respirar i fer una vista al voltant i gaudir de les boniques estampes que ens ofereix la natura.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, Pelats del Palatí, dins del terme municipal del Pont de l'Armentera
Pelats del Palatí
GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, corriol cap a la Roca del Cogulló, que divideix els termes de Cabra de Camp i del Pont de l'Armentera
Corriol a la Roca del Cogulló
Conforme anem avançant pel corriol la pendent és fa més pronunciada; en arribar a la part més alta, la vegetació minva i sobresurt la roca en forma de conglomerat.

Roca del Cogulló
En arribar a la part més alta haurem de fer algun pas agafant-nos a la roca i a les baranes de fusta que hi veurem, encara que no te cap dificultat i no genera cap esforç fora del comú.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, pas en baranes per accedir a la Roca del Cogulló, que divideix els termes de Cabra de Camp i del Pont de l'Armentera

Per accedir a la Roca del Cogulló haurem de fer una darrera grimpada per unes escales naturals a la mateixa roca conglomerada i amb l'ajuda d'una cadena i uns darrers quatre esglaons per unes escales de fusta.

Un cop superades aquestes escales accedirem a la Roca del Cogulló, un mirador protegit per unes baranes de fusta i on és pot gaudir de magnífiques vistes sobre la Conca de Barbera; aquí trobarem un nou rètol informatiu en direcció a Montbrió de la Marca.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, Roca del Cogulló dins del terme municipal del Pont de l'Armentera

Roca del Cogulló
En deixar el mirador ens trobarem dos corriols ben traçats; en el nostra cas continuarem pel corriol de l'esquerra que ens portarà de seguida a fins a un camí o pista; el camí de la dreta ens portaria fins el cim del Cogulló (879 msnm).

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, corriol a la Roca del Cogulló i al cim del Cogulló dins del terme municipal del Pont de l'Armentera

Seguirem el corriol i de seguida arribarem a un rètol informatiu; en aquest punt entrarem novament al terme municipal de Cabra del Camp; al rètol informatiu ens dirigeix novament cap a Montbrió de la Marca girant per la nostra dreta i per un camí o pista més ample.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, corriol a la Roca del Cogulló entre els termes de Cabra del Camp i del Pont de l'Armentera

En entrar en aquest camí anirem transitant per la zona de la Serra de Comaverd i en direcció al Coll de Maldà.
Un cop passat aquest darrer rètol informatiu deixarem la comarca de l'Alt Camp i entrarem a la comarca de la Conca de Barberà; també és cert que el propi camí, en forma de meandre, va canviant de comarca, entre l'Alt Camp i la Conca de Barberà, fins pràcticament el Coll de Maldà.
Més endavant al camí passa per un altre rètol informatiu i seguirem en direcció a Montbrió de la Marca; en aquest punt veurem el corriol que ve del cim del Cogulló.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, camí a la Serra de Comaverd, dins de la comarca de la Conca de Barberà i al municipi de Sarral

El camí serpentejant per la Serra de Comaverd ens anirà mostrant diferents rètols informatius, tots en la direcció cap a Montbrió de la Marca; aquesta pista o camí principal no te pèrdua, dons és el més marcat, tant per les senyals que anirem trobant, com per les roderes de vehicles i/o de persones.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, camí cap al Coll de Maldà

El camí passa per sota d'una línea eléctrica d'alt voltatge, on veurem, en una de les seves torres, una senyal pintada del GR de color vermell i blanc.

Una vegada passat el rètol informatiu en direcció a Montbrió de la Marca (4,840 km) quedarà una darrera pujada fins arribar a la zona del Coll de Maldà.

En arribar a un nou rètol informatiu, després d'una forta pujada per un terreny una mica pedregós, veurem una bifurcació; seguirem a l'esquerra en direcció cap a Montbrió de la Marca que resta a 3,740 Km; pel camí de la dreta i seguint la pujada ens portaria fins el Coll de Maldà.

En girar a l'esquerra comença una llarga baixada cap a Montbrió de la Marca per una pista o camí en bon estat, conegut com a Camí de Selmella; inicialment el camí és envoltat de bosc, però a mesura que anem perdent alçada es va obrint i ens mostra la vall, on ja podrem veure els pobles de Montbrió de la Marca en primer terme i seguidament el poble de Rocafort de Queralt; per sobre d'aquests pobles es pot veure una llarga línea de Molins de Vent, corresponents al Parc Eòlic situats en diferents municipis.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, vista dels pobles de Montbrió de la Marca i Rocafort de Queralt

Anirem avançant i perdent alçada fins arribar a una primera bifurcació on trobarem un rètol informatiu en direcció a Montbrió de la Marca; seguirem la direcció indicada, sense desviar-nos del camí principal que continua baixant.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, camí de Selmella

Una mica més endavant arribarem a una nova bifurcació, on no hi ha cap rètol, però continuarem recte pel mateix camí i continuant perdent alçada.
El camí de Selmella ens portarà fins a un nou rètol informatiu, ja gairebé a les portes de Montbrió de la Marca; el seguirem tot girant a la nostra dreta i continuant en baixada.

El camí ens portarà fins a la seva part més baixa, a tocar del Barranc Gran, on perdrem momentàniament la visió del poble; en aquest punt hi veurem un rètol informatiu mig amagat sota les branques d'un arbre; cal girar a l'esquerra i fer una petita pujada, passant pel costat de la Cova de la Font Voltada; en superar aquesta petita pujada ens situarem a la zona de Les Pallisses i on tornarem a veure el poble.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, Montbrió de la Marca
Montbrió de la Marca
Abans d'entrar al poble veurem un darrer rètol informatiu en direcció a Montbrió de la Marca a 0,170 metres.
Accedirem al poble passant per una esplanada i seguidament a la plaça dels Arbres i la plaça Major; en aquesta plaça veurem un rètol informatiu en direcció a Rocafort de Queralt.

Montbrió de la Marca, és un poble situat dins del terme municipal de Sarral, a la comarca de la Conca de Barberà; és situat al vessant solell d'un turó que va créixer a redós del seu Castell; hi destaca l'església barroca dedicada a Sant Llorenç.

Deixarem el poble pel carrer de Rocafort que ens portarà a les afores del poble; un camí terrós ens dirigeix cap a una granja; abans d'aquesta, en una bifurcació continuarem per l'esquerra seguint la direcció d'un rètol informatiu que veurem cap a  Rocafort de Queralt.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, camí a la sortida de Montbrió de la Marca en direcció a Rocafort de Queralt

Enseguida arribarem a la carretera TV-2333 i girarem a l'esquerra per continuar per aquesta uns 125 metres fins arribar a un rètol informatiu en direcció a Rocafort de Queralt, pel camí a Vallverd.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, Camí a Vallverd a tocar de Montbrió de la Marca a la comarca de la Conca de Barberà

El camí Vallverd ens portarà, poc després, a trobar-nos una bifurcació on veurem nou rètol informatiu; continuarem pel camí de l'esquerra seguint la indicació cap a Rocafort de Queralt.

En aquest punt comença una suau pujada que ens portarà fins a situar-nos en una nova bifurcació; per aquest tram de suau pujada passarem per sota d'una línea eléctrica d'alta tensió i a tocar d'una de les seves torres; a la bifurcació cal girar a la dreta i continuar pujant.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, les terres de La Solana a Montbrió de la Marca al terme municipal de Montbrió de la Marca

Aquesta zona de terres de cultiu és coneix com "la solana" i és dins del terme municipal de Montbrió de la Marca i Sarral.

En lleugera pujada arribarem a una nova bifurcació i seguirem per l'esquerra en direcció a Rocafort de Queralt.

En arribar a aquesta bifurcació s'acaba la pujada i comença una suau baixada que ens portarà fins la Rasa de Coma d'Heures.
Passarem per una altre bifurcació on h ha un rètol informatiu i el seguirem pel camí de la dreta en direcció a Rocafort de Queralt.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, camí aprop de la Rasa de Coma d'Heures

Uns pocs metres més enllà trobarem una nova bifurcació i un rètol informatiu (força deteriorat) i el seguirem pel camí de la nostra esquerra. Una mica més endavant aquest camí es transforma en un corriol en continua baixada i que passa pel mig d'un petit bosc.

Al final del corriol entrarem a un camí més ample i asfaltat on veurem un nou rètol informatiu i alguna senyal vermella i blanca del GR; seguirem en direcció a Rocafort de Queralt que ja tindrem a pocs metres; haurem de travessar sobre un petit pont, gairebé inapreciable, per creuar la Rasa de Coma d'Heures i seguidament enfilar la darrera pujada fins a les primeres cases del poble de Rocafort de Queralt.

La pujada asfalta fins el poble es curta però força pronunciada; entrarem al poble tot creuant la carretera C-241 o Avinguda de Catalunya.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, rètol informatiu a l'entrada de Rocafort de Queralt

Al final de la pujada veurem un nou rètol informatiu que ens orientarà cap a Fores, objectiu de la propera etapa del GR-175.
Un cop travessada la carretera C-241 continuarem pel carrer Montbrió de la Marca + carrer Dr. J. Barrera en direcció a l'església + plaça Baró de Rocafort + carrer Sant Antoni per acabar a la plaça de l'església a tocar de la façana principal de l'església de Sant Salvador, punt final d'aquesta etapa corresponent al GR-175 Ruta del Cister.

GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, campanar i façana principal de l'església de Sant Salvador de Rocafort de Queralt
Església de Sant Salvador
GR-175 Ruta del Cister, Santes Creus a Rocafort de Queralt, plaça de l'església i Portal del Coguler a Rocafort de Queralt
Plaça de l'església
Portal del Coguler
Rocafort de Queralt és un municipi de la Conca de Barberà situat en un fondal entre el riu de Vallverd i la Riera de Rocafort, al peu dels contraforts de les serres que ascendeixen a l'alt Gaià i a l'alta Segarra. L'església del poble és dedicada a Sant Salvador; d'estil barroc de finals del segle XVIII. Destaca el celler cooperatiu modernista construït  l'any 1918, primera obra agrària de Cèsar Martinell.