dijous, 22 de setembre del 2022

MONTPAÓ - URBANITZACIÓ VALLDEMAR -
EL PUJAL - LA TALAIA - TORRE D'EN VIOLA

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentaris. Llevat d'error o omissió el punt més elevat del terme municipal de Calafell és situat aproximadament al número 28 del carrer Margarida de la urbanització Valldemar

Calafell és un municipi de la comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. El nom de Calafell, topònim que vol dir "castell petit", el trobem per primer cop escrit en un document de l'any 999. Els ancestres més remots fins ara descoberts a Calafell tenen 22000 anys d'antiguitat. Una cova prehistòrica, al Balma de la Graiera, va acollir una petita comunitat humana que caçava i pescava al torrent de la Cobertera. Al municipi s'hi poden trobar alguns vestigis neolítics, però el monument més important és la Ciutadella de les Toixoneres Ibérica, una fortalesa del segle VI aC, que ha estat reconstruïda. Tal i com avui es coneix, Calafell s'origina a l'edat mitjana, al turó on s'aixeca el Castell. La fortalesa apareix documentada per primer cop al segle XI. El primitiu nucli habitat es va expandir sota el turó fins a formar l'actual nucli del poble. A finals del segle XVIII, van començar a assentar-se vora mar alguns pescadors, tot donant origen al nucli de la platja. L'any 1947 va néixer el nucli de Segur de Calafell. L'any 2009 es va fer un descobriment important al jaciment arqueològic de la Cova Foradada, situat a la muntanya de l'Escarnosa, a l'est del municipi.

Des de Barcelona, sortida per l'avinguda de les Corts Catalanes en direcció a l'Aeroport i continuar per l'autopista C-32 fins arribar a Calafell. També per l'avinguda Diagonal en direcció a Tarragona i seguir per l'autopista AP-7 fins a Vilafranca del Penedès; continuar per la carretera C-15 / C-244 en direcció a Vilanova i la Geltrú; continuar per la C-32 fins a Calafell.
Des de Tarragona, agafar la N-340 en direcció a El Vendrell; un cop en aquesta població seguir per la carretera seguir la carretera C-31 i fins arribar a Calafell

TIPUS DE RECORREGUT: Ruta de senderisme circular
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderat
DISTÀNCIA DEL RECORREGUT: 15,62 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 4 hores i 21 minuts en total (3 hores i 30 minuts en moviment + 51 minuts aturat); 4,5 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Portar aigua i menjar suficient; portar roba i calçat adequat, tant per a dies calorosos, com per a dies freds; protegir-se del sol (gorra, protector solar etc...); abans d'iniciar la ruta s'ha de conèixer la predicció meteorològica del dia en que es fa la ruta (amb predicció meteorològica amb forts vents, pluges o forta calor, és millor no fer la ruta); sempre que sigui possible no fer la ruta en solitari i en tot cas sempre deixar dit a familiars i/o amics de la ruta que es té previst fer; seguir sempre la ruta marcada si hi ha marques que condicionen el recorregut (en aquest cas no hi ha marques a seguir); tenir en compte les hores de llum solar perquè no se'ns faci de nit per la qual cosa és preferible començar de bon matí quan la fresca del dia és més agradable; cal respectar en tot moment el medi natural; tota la brossa que puguem generar cal endur-se-la per a dipositar-la posteriorment on correspongui
DESTACATS: Poble abandonat de Montpaó, Dipòsit de l'aigua, El Pujal, La Talaia, Torre d'en Viola
PUNT DE SORTIDA: Entre el carrer de Tremp i carrer d'Alp de la urbanització Calafell Parc a tocar del poble abandonat de Montpaó
PUNT D'ARRIBADA: Al mateix punt de sortida
PUNT MÉS ALT: Aproximadament al Carrer Margarida nº 28 de la urbanització Valldemar
PUNT MÉS BAIX: Al passar el Torrent de la Graiera venint del Camí del Mas d'en Vives
Altre ruta similar:

Situats entre els carrers de Trem i d'Alp de la urbanització Calafell Parc iniciarem la ruta per un camí de terra en direcció al Poblat de Montpaó.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, camí en direcció al Fondo del Cego

Uns pocs metres més endavant (25 metres) deixarem provisionalment el camí i ens enfilarem per un corriol, a la nostra esquerra, força trepitjat i que va pujant suaument en direcció al poble abandonat de Montpaó.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, corriol de pujada al poble abandonat de Montpaó
Corriol a Montpaó
CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, poble abandonat de Montpaó
Montpaó
El llogaret de Montpaó es troba situat dins del terme municipal de Calafell (Baix Penedès). Està situat a uns 2 km del nucli del poble de Calafell i sobre d'un turó a uns 142 metres sobre el nivell del mar. Controla la part alta de la vall entre la plana i fondo de Montpaó, la plana de Cal Borrell i la plana de la Graiera.
El seu origen és medieval, com a mínim del segle XI, segons consta en un document trobat que anomena al llogaret com a "Montispavonis". D'aquests primers moments d'ocupació poca cosa en deu quedar; es va continuar vivint-hi fins a mitjans dels anys 50 del segle XX, produint-se, com és evident, modificacions, reformes i ampliacions fins que va quedar totalment deshabitat.
La seva estructura urbana és força simple: un carrer central i un altre formant una anella que envolta tot el nucli. La majoria de les cases tenen un basament de pedra i alçat fent una base de tàpia. Les teulades són sostingudes amb embigat i canyís, majoritàriament, tot i que algunes cases disposen de revoltons (petita volta entre biga i biga). Gairebé totes disposen de planta baixa i un pis superior, presentant algunes entrades de la casa arcs de mig punt. En el seus interiors encara es conserven alguns arcs apuntats. Diverses cases conserven el forn de pa i els cups per guardar-hi el vi. Actualment la totalitat dels seus edificis estan en ruïnes. Forma part del nucli de Calafell des del segle XI.

En aquest llogaret val la pena poder-hi passejar una bona estona i veure i descobrir detalls; tot i això cal anar en molt de compte en moure'ns per aquest poble dons hi ha un constant perill de que les parets que encara estant d'en peus puguin caure; cal prestar atenció on trepitgem o on puguem recolzar-nos.

Deixarem aquest llogaret i tornarem, per un nou corriol, que baixa en direcció en camí que hem deixat momentàniament al inici de la ruta.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, corriol de baixada des del poble abandonat de Montpaó

Un cop situats novament al camí de terra, davant de la plana de Cal Borrell, haurem de continuar per la nostra esquerra, passant pel costat de les restes de la Masia Cal Borrell, un edifici en ruïnes que veurem al costat del camí i a la falda del turó.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, restes de la Masia de Cal Borrell a la falta del turó del poble abandonat de Montpaó
Restes de la Masia de Cal Borrell
De seguida el Camí ens portarà a una primera bifurcació i haurem de continuar pel camí que gira a la nostra esquerra.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, camí a la Plana de Cal Borrell

Aproximadament després d'uns 120 metres més endavant el Camí ens portarà fins a uns segona bifurcació on novament haurem de continuar pel camí que gira a l'esquerra.

Continuarem pel Camí del Fondo del Cego, un camí planer i ben compacte, envoltat d'una gran massa forestal, que passa entre la Muntanya del Borrell a la nostra dreta i la Muntanya de Cal Macià a la nostra esquerra.

Camí del Fondo del Cego
El camí ens portarà fins a una zona on el camí es bifurca en dos i fa un tomb circular; podem continuar tant pel camí de l'esquerra que s'enfila sobre un marge i que ens portarà fins a una barraca de pedra seca o be podem continuar pel camí que avança recte o per la nostra dreta.

En el nostra cas i marcat amb el track del GPS que s'adjunta, continuarem per la nostra esquerra i ens enfilarem unes passes per superar un marge; un cop superat aquest marge haurem de continuar girant a la dreta i en direcció a la barraca de pedra seca que veurem davant nostra i situada a l'esquerra del camí.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, camí del Fondo del Cego, entre la Muntanya de Cal Borrell i la Muntanya de Cal Macià i a tocar d'una barraca de pedra seca
Davant mateix de la barraca hi ha una bifurcació i en aquest punt tenim dues possibilitats per continuar:
  • La Primera és girar a l'esquerra i endinsar-nos pel Bosc del Macià en direcció a la urbanització Valldemar on és situada la cota més elevada del terme municipal de Calafell; la ruta és d'anada i tornada fins a quest punt (aquesta és la ruta marcada pel GPS principal que s'adjunta)
  • La Segona és continuar recta o per la nostra dreta, sense anar a la urbanització Valldemar i seguir pel corriol que puja per la muntanya del Borrell (aquesta és la ruta marcada amb el GPS alternativa que s'adjunta)
CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, camí del Fondo del Cego, camí pel Bosch de Cal Macià en direcció a l'urbanització Valldemar
Bosc de Cal Macià
Després de fer uns 160 metres aproximadament el corriol ens portarà a una bifurcació i haurem de continuar pel camí que gira a la dreta i inicia una pujada, suau però constant.

El camí és força pedregós, amb pedres i terra solta, per tant, cal anar en compte i tenir precaució de no ensopegar i relliscar, tant en l'anada i/o sobretot en la tornada per aquest mateix punt; entrarem a la urbanització Valldemar pel carrer Violeta i anirem per aquest fins al seu final; seguidament girarem a la dreta per continuar pel carrer de la Dàlia, un llarg carrer en lleugera pujada; gairebé al final d'aquest girarem a l'esquerra per continuar pel carrer del Narcís, un llarg carrer amb baixada i posterior pujada que ens portarà fins el carrer de la Molina; un cop al carrer Molina, girarem a l'esquerra i uns pocs metres més endavant cal girar lleugerament a la dreta per continuar pel carrer de la Margarida, en suau i gairebé continua pujada.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, camí del Fondo del Cego, carrer de la Margarida a l'urbanització Valldemar a Calafell
Carrer de la Margarida
Per aquest darrer carrer haurem d'arribar fins a l'alçada del número 28 aproximadament (a la dreta del carrer) i on veurem una parcel·la sense construcció i plena de runes i vegetació; menys o menys en aquesta parcel·la hi ha la línia imaginària que divideix els termes municipals de Calafell (Baix Penedès-Tarragona) i La Gornal (Alt Penedès-Barcelona); en aquest punt del carrer hi ha la Cota més elevada del terme municipal de Calafell (no té cap encant, només el fet de ser el punt més elevat de Calafell), que abans de ser urbanitzada era coneguda com la Muntanya del Fondo.

Carrer Margarida, sobre el número 28
Deixarem aquest punt i desfarem el camí que ens dut fins aquí per tornar a la Barraca de pedra seca per la hem passat anteriorment:
  • Carrer de la Margarida
  • Carrer de la Molina
  • Carrer del Narcís
  • Carrer de la Dàlia; al final del carrer de la Dàlia podrem veure una bonica imatge de la Serra del Montmell, al extrem nord de la comarca del Baix Penedès
  • Carrer Violeta, que ens portarà a la sortida de la urbanització Valldemar
CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, camí del Fondo del Cego, carrer de la Dàlia a l'urbanització Valldemar a Calafell amb la Serra del Montmell al fons
Carrer de la Dàlia i la Serra del Montmell al fons
CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, camí del Fondo del Cego, carrer de la Violeta a l'urbanització Valldemar a Calafell
Carrer de la Violeta a la sortida de la urbanització Valldemar
Situats novament a la cruïlla de la Barraca de Pedra Seca, al Fondo del Cego, haurem de continuar girant a la nostra esquerra i seguint un corriol que s'endinsa pel bosc de la Muntanya del Borrell.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, camí o corriol al Fondo del Cego entre el bosc de Cal Macià i el bosc de la Muntanya del Borrell a Calafell

Iniciarem una suau però constant ascensió per un corriol molt ben definit i pel que haurem d'estar atents a algunes bifurcacions i cruïlles que anirem trobant pel recorregut.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, camí o corriol al Fondo del Cego i el bosc de la Muntanya del Borrell a Calafell

El corriol puja en direcció a una carena que divideix la vessant oest de la vessant est de la Muntanya del Borrell.
Arribarem a una primera bifurcació i en aquest punt haurem de continuar pel corriol que gira a la nostra dreta.

Bifurcació - seguir dreta
En girar a la dreta continuarem pel corriol que transita per la carena de la Muntanya del Borrell i per la que anirem fent suaus pujades i baixades, entre trams més densos de vegetació i d'altres més oberts i que ens permetran gaudir de bones vistes per sobre de la costa de la Mar Mediterrània.

Per aquest corriol anirem trobant diferents bifurcacions i cruïlles i com a referència cal dirigir-nos en direcció al una gran antena que veurem davant nostra.
Arribarem a una nova bifurcació i haurem de continuar per la nostra dreta.

Bifurcació - seguir dreta
Només girar a la dreta farem unes poques passes i ens situarem davant d'una nova bifurcació marcada amb una gran fita de pedres i en aquest punt girarem a la nostra esquerra.

Bifurcació - seguir esquerra

Seguirem el corriol per la carena del bosc de la Muntanya Borrell per trams molt còmodes i agradables i sense cap dificultat.

En diferents trams del corriol anirem veient l'antena de comunicació i també bona part de la costa Mediterrània.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, corriol per la carena del bosc de la Muntanya del Borrell a Calafell i antena de comunicació
La Mar Mediterrània
El corriol va fent petites oscil·lacions amunt i avall molt suaument i sense cap dificultat i això fa que en algun moment deixem de veure l'antena.

El corriol ens portarà fins a una nova bifurcació i en aquest punt haurem de continuar per la nostra dreta.

Bifurcació - seguir dreta
Unes poques passes més endavant ens situarem novament davant d'una bifurcació i en aquest punt haurem de continuar per la nostra esquerra; en aquest punt cal estar atents dons és fàcil equivocar-se i continuar pel corriol, ben traçat, que segueix per la dreta.

Bifurcació - seguir esquerra
Un cop haguem continuat pel corriol que gira a l'esquerra comença un tram molt pedregós, amb una gran catifa de pedres que ens acompanyarà gairebé fins al petit turó on és ubicada l'antena; cal anar en compte dons és molt fàcil ensopegar amb aquestes pedres.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, corriol molt pedregós per la carena del bosc de la Muntanya del Borrell a Calafell i antena de comunicació
Corriol molt pedregós
Finalment el corriol ens portarà fins al turó on resta ubicada l'antena de comunicació i també on hi ha un gran dipòsit d'aigua que subministra als nuclis veïnals; aquest turó, sense més referència, vindria a ser el punt més elevat del terme municipal en terreny muntanyós i sense edificar.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, turó de l'antena de comunicació i dipòsit d'aigua entre urbanitzacions - Mas Romeu - Segur de Calafell

Deixarem el turó i continuarem per una camí ample que baixa en direcció al nucli de Segur de Calafell, en la seva part nord-oest; més endavant s'acaba el camí de terra i comença un tram d'asfalt que és l'avinguda de Lituània.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, avinguda de Lituània a Segur de Calafell

Per aquesta avinguda haurem de fer uns 270 metres fins arribar a una primera bifurcació; aquí deixarem l'avinguda de Lituània i continuarem per la nostra dreta seguint un camí de terra.

Avinguda de Lituània de Segur de Calafell
Aquest camí, que passa per les afores del nucli de població, ens portarà fins El Pujal, un cim de 163 msnm i on trobarem un vèrtex geodèsic; aquí també hi ha ubicada una gran antena de comunicació.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, camí en direcció a El Pujal al nord de Segur de Calafell
El Pujal
Deixarem El Pujal i continuarem en direcció al Puig de la Talaia que veurem davant nostra en direcció al Mar; per continuar cal agafar un corriol que baixa en direcció a un torrent.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, El Pujal al nord de Segur de Calafell en direcció al Puig de la Talaia de Calafell

En iniciar aquesta baixa en direcció al torrent, haurem d'anar en molt de compte i tenir tota la precaució possible, dons el desnivell és considerable i sobretot el camí està molt desfet (i passen motos que desfan i fan malbé el terra); el terreny és molt relliscós i això ens pot fer caure (és aconsellable portar uns bastons per ajudar-nos a equilibrar-se i tenir més punts de recolzament).

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, corriol entre El Pujal al nord de Segur de Calafell i el Puig de la Talaia de Calafell

En arribar al torrent l'haurem de creuar, sense més dificultat i continuar pel corriol que gira lleugerament a la nostra dreta.

Després de fer el lleuger gir a la dreta, el corriol comença a girar a l'esquerra i inicia la pujada en direcció a La Talaia; aquesta ascensió fins al Puig de La Talaia és molt còmode i no té cap zona amb un desnivell considerable, és una pujada suau per un corriol ben definit.

Camí de pujada a La Talaia
Arribarem al cim del Puig de La Talaia o Torre de La Talaia de Calafell on veurem la base de l'antiga Torre que hi havia construïda en aquest lloc.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, Puig de la Talaia de Calafell
Puig de La Talaia de Calafell
La Talaia de Calafell o Torre de la Talaia és una torre del segle XV i que es creu que va utilitzar fins al segle XVIII. Es tracta d'una torre el·líptica amb unes mides aproximades de 5 per 6,90 metres. Se'n conserven els murs de fonamentació i el paviment del fons de la torre. Fou construïda amb pedres lligades amb morter de calç i sorra.

Al Puig de la Talaia hi ha unes bones vistes de 360º i per això si va instal·lar un plafó informatiu per mostrar diferents indrets que es poden albirar des d'aquest punt.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, mirador i plafó informatiu des del Puig de la Talaia de Calafell
Deixarem el Puig de La Talaia seguint un corriol que surt pel costat del plafó informatiu en direcció sud-oest; el corriol baixa molt suaument per la carena de la muntanya; a la nostra esquerra quedarà la urbanització Mas Mel de Calafell.
Quan porten un tram de baixada arribarem a una bifurcació i haurem de continuar pel camí que la nostra esquerra (gairebé en línia recta) i en direcció a la Muntanya del Comú que veurem davant nostra i on també hi ha instal·lada una antena de comunicació.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, camí al Puig de la Talaia de Calafell

Al corriol arriba a la part baixa del recorregut i en aquest punt veurem un rètol informatiu en direcció al Puig de la Talaia.

A partir d'aquest punt el camí, ara més ample, torna a pujar suaument durant poc més d'uns 50 metres i seguidament torna a baixar molt suaument; el camí passa pel costat d'un edifici, Aula de Natura, que actualment és un edifici destinat al refugi de gats i gossos.

Aula de Natura de Calafell
Passada l'Aula de Natura de seguida arribarem a una bifurcació, tot i que per a nosaltres haurà de ser una cruïlla, dons haurem de travessar el Camí del Mas d'en Vives i continuar per un corriol que veurem davant nostra i en direcció a la Muntanya del Comú (al seu cim hi ha una antena de comunicació).

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA,  Aula de Natura de Calafell i Camí del Mas d'en Vives
Camí del Mas d'en Vives i Muntanya del Comú
Un cop travessar el Camí del Mas d'en Vives el corriol pel que transitarem comença una pujada que mica en mica va agafant pendent; haurem de fer uns 180 metres aproximadament per aquest corriol fins a arribar a una cruïlla, on deixarem aquest corriol i haurem de continuar pel corriol que gira a la nostra dreta i s'endinsa a la zona boscosa.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA,  camí a la Muntanya del Comú de Calafell
Camí a la Muntanya del Comú
En aquest punt l'opció principal del track del GPS que queda redactada aquí i l'opció secundaria (altre ruta similar) que s'adjunta, no segueixen el mateix itinerari; la opció "altre ruta similar" continua en direcció al cim de la Muntanya del Comú i posteriorment continua en direcció a la urbanització Bellamar; ambdós opcions és tornen a trobar més endavant a la carretera lateral que va paral·lela a la carretera C-31.

Més endavant el corriol, que passa per la zona boscosa, arriba a una cruïlla i en aquest punt haurem de continuar pel camí que gira a la nostra dreta; cal estar atents en aquesta cruïlla dons el corriol que gira a la nostra dreta i pel que haurem de continuar queda una mica tapat i cal fixar-se be.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA,  camí de la Torre d'en Viola
Camí de la Torre d'en Viola
Aquest corriol ens portarà, de seguida, fins a les restes i runes de l'antiga Torre d'en Viola, que resta situada sobre un petit turó o pujol dins del terme municipal de Calafell i que és declarada com "bé cultural d'interès nacional".

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, la Torre d'en Viola
Torre d'en Viola
La Torre d'en Viola o Casalot d'en Viola és una torre medieval de planta rectangular, de tàpia, amb restes de murs de protecció. Es conserven diverses espitlleres d'esqueixada simple. A la part exterior hi ha una construcció de planta arrodonida per fora i circular per dins, feta amb morter, i que podria tenir la funció de cup o cisterna. Construcció del segle XVII.

Deixarem la Torre d'en Viola i continuarem pel corriol, ben definit, i en suau baixada, que ens portarà fins a retrobar-nos amb el Camí del Mas d'en Vives (camí que hem travessat anteriorment); accedirem a aquest camí i haurem de continuar tot girant a la nostra esquerra.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, Camí del Mas d'en Vives a l'alçada de la Torre d'en Viola
Camí del Mas d'en Vives
El Camí del Mas d'en Vives és un camí que està parcialment asfaltat, dons inicialment és terrós i més endavant està asfaltat gairebé fins a arribar al seu final, just en passar pel Torrent de la Graiera.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, Camí del Mas d'en Vives i Torrent de la Graiera

Al final del Camí del Mas d'en Vives haurem de continuar pel camí asfaltat, girant a la nostra dreta, que està situat paral·lel a la carretera C-31 (esquerra) i el Torrent de la Graiera (dreta).

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, camí paral·lel a la C-31 a Calafell i el Torrent de la Graiera
Camí paral·lel a la C-31 i el Torrent de la Graiera
Aquest camí asfaltat ens portarà fins a travessar la carretera entre Calafell Poble i la urbanització Mas Romeu; després de fer un gir a la dreta i baixar fins a aquesta carretera, la travessarem, tenint en compte que no hi ha pas de vianants i per tant cal anar en molta cura; després de travessar-la girarem a l'esquerra i continuarem un tram en suau pujada i seguidament haurem de girar a la dreta, seguint el mateix camí.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, carretera de Calafell Poble a l'urbanització Mas Romeu

El camí asfaltat s'acaba i comença un camí de terra "Camí vell de Bellvei", que transita entre parades d'oliveres i garrofers, i que ens portarà fins a un pont (túnel) que travessa sota l'autopista C-32.

Camí vell de Bellvei
CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, Camí vell de Bellvei i pont sota l'autopista C-32
Túnel sota l'autopista C-32
Passat aquest túnel haurem de continuar pel camí de la nostra esquerra i que continua en línia recta i asfaltat i que passa entre camps de cultiu d'oliveres i garrofers.

Camí Vell de Bellvei
Al passar sota el túnel estarem passant per la pròpia llera del Torrent de la Graiera i en sortir del túnel i continuar pel camí asfaltat el torrent ens quedarà a la nostra esquerra.
Una mica més endavant accedirem a una carretera i en aquest punt cal continuar girant a la dreta; la carretera ens portarà, un tram més endavant, fins a la Depuradora de Calafell.

En arribar a la zona de la Depuradora, la carretera fa un gir d'uns 90º a la dreta i en aquest punt deixarem la carretera i continuarem pel camí recta i de la nostra esquerra i que passa entre la Depuradora, a la dreta, i una granja, a l'esquerra.

Aquest camí en direcció al Fondo de la Graiera, que continua essent asfaltat, ens portarà a passar pel costat de la "Pedrera Elena", situada la dreta del camí; seguidament passarem pel costat d'una empresa de Xemeneies, també situada a la dreta del camí; passada aquesta darrera empresa, el camí queda barrat per una tanca metàl·lica, tot i que podrem continuar endavant sense més problema.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, Camí en direcció al Fondo de la Graiera

Passada la tanca metàl·lica haurem de fer uns 350 metres aproximadament fins que arribem a l'inici d'una corba a l'esquerra i en aquest punt deixarem el camí asfaltat i haurem de continuar girant a la nostra dreta per l'inici d'un corriol que s'endinsa a la zona boscosa.

Entrarem a la zona boscosa i uns passos més endavant haurem de continuar pel corriol girant a l'esquerra; haurem de seguir sempre aquest corriol que inicialment va pujant de forma suau.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, corriol pel bosc en direcció a l'urbanització Mas Romeu-Calafell

Més endavant arribarem a una segona bifurcació i en aquest punt haurem de continuar per corriol que gira a la nostra esquerra.
Seguirem pujant suaument de manera serpentejant i el corriol passarà per una zona on fa una petita baixada i de seguida començarà el tram més pronunciat de pujada.

Aquest tram de forta pujada és força pedregós i amb terra solta, per tant, cal anar en compte i, és aconsellable portar uns bastons que ens ajudaran a tenir més punts de subjecció i equilibri.
Aquest tram de pujada ens portarà fins a una nova bifurcació i al igual que les dues anteriors, haurem de tornar a girar a la nostra esquerra (com a referència, en aquesta bifurcació hi ha una pedra grossa al mig del corriol).

Continuarem pel corriol pel mig de la zona boscosa, però, tot i que encara continua pujant, ara aquest és força més suau.

El corriol ens portarà fins gairebé a tocar del mur d'una casa de la urbanització Mas Romeu (al Oest de la urbanització); aquí accedirem a una camí ample i que passa pel darrera d'una sèrie de finques de la urbanització (en direcció nord).

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, carrer de l'urbanització Mas Romeu-Calafell

Seguint per aquest camí, gairebé planer, i deixant les cases de la urbanització enrere, arribarem tot seguit, a una bifurcació; en aquest punt haurem de seguir en línia recta (o per la nostra esquerra), seguint sempre per un camí ample i ben condicionat.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, camí de La Roca Lliscant a Calafell
Camí de la Roca Lliscant
Seguint aquest camí, una mica més endavant el camí fa una pujada una mica més pronunciada i ens portarà novament a una bifurcació. Aquest camí passa per la zona boscosa coneguda com La Roca Lliscant.

En arribar a aquesta bifurcació, punt final de la darrera pujada, haurem de deixar el camí principal o Camí de La Roca Lliscant i continuar pel camí o corriol de la nostra dreta.
Aquest corriol, que s'endinsa novament a la zona boscosa, anirà baixant de forma suau al inici i una mica més pronunciada conforme anem avançant; el corriol té algun tram intermedi en males condicions degut al pas de motos que desfan i desgasten el terreny.

CALAFELL-MONTPAÓ-URBANITZACIÓ VALLDEMAR-TORRE D'EN VIOLA- EL PUJAL-LA TALAIA, corriol de baixada en direcció a Calafell Parc i les Terres de Ca l'Huguet

El corriol ens portarà a les afores de la zona boscosa i accedirem a les vinyes de Ca l'Huguet; antigament el corriol passava per fora de la vinya i entre marges de pedra, però actualment aquest camí s'ha perdut i ara hem de passar pel marge dret de la parada de ceps; cal ser curosos i passar el més arrambats possible al marge de la vinya i no tocar els ceps que aquí veurem.

Vinyes de Ca l'Huguet
Al final d'aquesta parada de ceps hi ha una sortida que ens portarà una mica més endavant al carrer d'Alp i a la bifurcació amb el carrer de Tremp, punt d'inici de la ruta i ara punt final de la mateixa.

En aquest punt del carrer d'Alp i carrer de Tremp, donarem per acabada la ruta que ens ha dut a passar pel punt més alt del terme municipal de Calafell.