dijous, 25 de novembre del 2021

llorenç penedes coll de la sitja papiolet rotonda hostal

LLORENÇ DEL PENEDÈS
COLL DE LA SITJA - PAPIOLET - ROTONDA L'HOSTAL (TV-2122)

LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentaris. Llevat d'error o omissió el punt més elevat del terme municipal de Llorenç del Penedès és situat a la zona de la rotonda de L'Hostal, a la carretera TV-2122

Llorenç del Penedès és un municipi de la comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. Està situat gairebé el mig de la comarca i és el terme municipal més petit del Baix Penedès.
El nom del poble no prové del seu patronímic, encara que l'església porti el nom de Església Parroquial de Sant Llorenç. Prové del terme botànic "llor" (llorer). Hi ha escrits antics com el Cartulari de Sant Cugat del Vallés on es pot llegir "Laurentio". Així el nom "llorers", per deformació dialectal de pronunciació hauria passat a "llorens" i posteriorment a"Llorenç".
El terreny del terme municipal és bastant planer, tant sols hi ha algun turó i petites depressions i collades de poca importància. Es pot citar el Coll de la Sitja, petita eminència soldonenca situada al camí de Cal Prosset.

Des de Barcelona, caldrà agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona fins a l'enllaç amb l'autopista AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12-L'Albornar-La Bisbal del Penedès; a la sortida de l'autopista accedirem a una rotonda i a la carretera T-240; a la rotonda continuarem per la tercera sortida en direcció a Llorenç del Penedès i passats uns 5 Km aproximadament entrarem al poble de Llorenç del Penedès
Des de Tarragona, caldrà agafar l'autopista AP-7 en direcció a Barcelona fins a l'enllaç amb l'autopista AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12-L'Albornar-La Bisbal del Penedès; a partir d'aquest punt seguir les mateixes indicacions anteriors descrites
També podem anar, tant des de Barcelona, com des de Tarragona, per la carretera N-340 fins a El Vendrell; un cop en aquesta vila continuarem per la carretera C-51 en direcció a Valls en un curt tram; seguidament continuar per la carretera TP-2125 en direcció a Llorenç del Penedès

TIPUS DE RECORREGUT: Ruta de senderisme circular
DIFICULTAT DE LA RUTA: Fàcil
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 1 hora i 49 minuts en total (1 hora i 35 minuts en moviment + 14 minuts aturat); 5,1 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Portar aigua i menjar suficients; portar roba i calçat adequat, tant per a dies calorosos, com per a dies freds; protegir-se del sol (gorra, protector solar, etc...); abans d'iniciar la ruta s'ha de conèixer la predicció meteorològica del dia en que es farà la ruta (amb predicció meteorològica amb forts vents, pluges o forta calor, és millor no fer la ruta); sempre que sigui possible no fer la ruta en solitari i en tot cas sempre deixar dit a familiars i/o amics de la ruta que es té previst fer; seguir sempre la ruta marcada si hi ha marques que condicionin el recorregut (en aquest cas no hi ha marques a seguir); tenir en compte les hores de llum solar perquè no se'ns faci de nit, per la qual cosa és preferible començar de bon matí quan la fresca del dia és més agradable; cal respectar en tot moment el medi natural; tota la brossa que puguem generar cal endur-se-la per a dipositar-la posteriorment on correspongui
DESTACATS: Llorenç del Penedès i la seva Església de Sant Llorenç, el medi natural que envolta tota la ruta
PUNT DE SORTIDA: Al carrer Francesc Macià de Llorenç del Penedès davant de l'Església Parroquial de Sant Llorenç
PUNT D'ARRIBADA: Al mateix punt de sortida
PUNT MÉS ALT: A la carretera TV-2122 a tocar de la rotonda de L'Hostal (201,1 metres segons el ICGC)
PUNT MÉS BAIX: Al pas del Torrent de Sant Marc a tocar del Papiolet (140,3 metres segons el ICGC)

Situats davant de l'església de Sant Llorenç, al carrer de Francesc Macià, iniciarem la ruta en direcció Oest, fins arribar a la seu de "la Cumprativa", al carrer d'Àngel Guimerà.

LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL, Església de Sant Llorenç
Església de Sant Llorenç
Continuarem per l'esquerra del carrer Torres i Bages, passant per la Plaça de Montserrat i continuant per l'Avinguda de l'Estrella fins a la rotonda del Monument a l'Estrella a la carretera de La Bisbal o carretera T-240.

LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL, rotonda de l'Estrella a la carretera T-240
Monument a l'Estrella
Tant per una banda com per l'altre de la rotonda, anirem a buscar el pas de vianants, per a poder creuar amb més seguretat la carretera T-240; un cop passada la carretera continuarem per l'Avinguda de l'Estrella, una rambla arbreda, on veurem, a la nostra dreta, camp de futbol municipal.
Al final de l'Avinguda de l'Estrella hi ha una nova rotonda i en aquest punt haurem de girar, pel primer carrer a la nostra dreta, i continuar pel Camí de Cal Prosset.

LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL, Avinguda de l'Estrella i Camí de Cal Prosset

Pel Camí de Cal Prosset arribarem a una nova rotonda; abans de la rotonda creuarem pel pas de vianants i ens situarem a la banda esquerra per continuar endavant i seguir pel mateix Camí de Cal Prosset, que ens portarà a les afores del nucli de Llorenç del Penedès.

LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL, Camí de Cal Prosset
Camí de Cal Prosset

Deixarem les darreres cases del poble de Llorenç del Penedès i continuarem pel Camí de Cal Prosset, un camí que actualment està asfaltat.

El Camí de Cal Prosset transcorre principalment entre camps de vinya i d'oliveres, cultius molt estesos per les terres tarragonines; avançarem en direcció a un altre nucli de cases, conegut com el Priorat de Banyeres, que està dividit entre els termes de Llorenç del Penedès i Banyeres del Penedès.
Passat aquest nucli de cases, el Camí de Cal Prosset passa pel costat del Coll de la Sitja, una petita eminència saldonenca, que s'eleva uns pocs metres de la resta dels terrenys.

LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL, Camí de Cal Prosset i Coll de la Sitja
Camí de Cal Prosset i Coll de la Sitja
El Camí de Cal Prosset, totalment asfaltat, ens portarà a passar entre les terres de Cal Prosset a la nostra esquerra i les terres del Coll de la Sitja a la nostra dreta.

LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL, Camí de Cal Prosset
Camí de Cal Prosset
El camí ens portarà finalment fins al Mas Cal Prosset o "Cal Pruset" tal i com està escrit en una de les parets del Mas.

LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL, Camí de Cal Prosset i Mas de Cal Prosset o Cal Pruset
Mas Cal Prosset o Cal Pruset
En arribar al Mas haurem de continuar girant a la dreta i seguir per un camí que continua asfaltat i que es situa paral·lel al Torrent de Sant Marc, que quedarà a la nostra esquerra; el torrent fa de frontera natural entre el termes municipals de Llorenç del Penedès i de La Bisbal del Penedès, en un curt tram del recorregut.

LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL,  camí paral·lel al Torrent de Sant Marc en direcció al Papiolet
Pas sobre el Torrent de Sant Marc
El camí ens portarà a passar per un petit pont sobre el Torrent de Sant Marc; en creuar el Torrent de Sant Marc, en aquest punt, deixarem el terme municipal de Llorenç del Penedès i entrarem al terme municipal de Sant Jaume dels Domenys.
El camí asfaltat, en molt suau pujada, ens portarà fins el poble del Papiolet, un nucli de població que pertany a Sant Jaume del Domenys.

LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL, entrada al poble de Papiolet (terme municipal de Sant Jaume del Domenys)
Camí d'entrada al Papiolet
Entrarem al poble de Papiolet pel carrer de Benet Jané, que creua tot el nucli de sud a nord; travessarem tot el poble fins arribar a la carretera T-240.

Carrer de Benet Jané al Papiolet
Al final del carrer Benet Jané i just en arribar a la carretera T-240, on hi ha una rotonda, a la nostra esquerra veurem l'Església de la Mare de Déu dels Àngels.

LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL,  carrer de Benet Jané del poble de Papiolet i Església de la Mare de Déu dels Àngels
Església de la Mare de Déu dels Àngels
Situats al voral dret del carrer Benet Jané continuarem cap a la nostra dreta en direcció a la carretera T-240 per creuar-la pel pas de vianants que hi ha; un cop haguem creuat la carretera passarem pel davant d'una marquesina de parada de bus i continuarem en direcció a la carretera TV-2122 (en direcció a la Torregassa), uns pocs metres, fins a situar-nos al inici del Camí de Cal Figueres (veure imatge següent per situar-nos al inici del Camí de Cal Figueres).

LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL,  rotonda de la carretera T-240 i carretera TV-2122 al Papiolet
Rotonda carretera T-240 + carretera TV-2122
Inici del Camí de Cal Figueres
Iniciarem el Camí de Cal Figueres i farem un curt tram d'aquest camí, dons només passar la primera edificació o nau, girarem a l'esquerra i continuarem pel camí que puja suament en direcció a la Torregassa.

LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL, Camí de Cal Figueres

Seguirem per un camí terrós i haurem de fer uns 290 metres aproximadament, fins arribar a una bifurcació, on hi ha, uns metres abans de la bifurcació, i a la dreta del camí, un pal de ciment de la línea elèctrica; en aquesta bifurcació deixarem el camí i girarem a la dreta, per continuar per un altre camí, entre camps de vinya a la zona de la Plana de Cal Palau.

LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL, camí a la zona de La Plana de Cal Palau, entre el Papiolet i la Torregassa

Per aquest camí haurem de fer uns 135 metres aproximadament i en arribar a una bifurcació caldrà girar a la nostra esquerra i continuar per un camí en direcció a "la Cloteta", passant entre marges de pedra seca a banda i banda i entre camps de vinyes.

LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL, bifurcació al camí de la cloteta
Gir a l'esquerra en direcció a "la Cloteta"
Camí en direcció a "la Cloteta"
El camí ens portarà fins a una cruïlla i haurem de continuar recta, sense desviar-nos del camí que ens portarà cap a "la Cloteta" i la Casa del Po; el camí que gira a l'esquerra ens portaria fins a la Torregassa i el camí que gira a la dreta ens portaria fins al Torrent de Cal Figueres.

Passada la cruïlla haurem de fer una llarga recta que ens portarà fins a una nova bifurcació, a la zona de "la Cloteta", i on veurem, davant nostra, una edificació coneguda com la Casa del Po.

LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL, camí en direcció a la cloteta i la Casa del Po

En arribar a la bifurcació haurem de continuar pel camí que gira a la nostra esquerra i que ens portarà en direcció a la carretera TV-2122.

Pel Camí del Rigol haurem de fer uns 220 metres aproximadament i aquest ens portarà fins a una cruïlla, entre l'antiga carretera i la nova carretera TV-2122.

LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL, camí del Rigol en direcció a la carretera TV-2122
Camí del Rigol
En arribar a la cruïlla haurem de girar la dreta i continuar pel tram asfaltat de l'antiga carretera TV-2122 i que passa pel costat d'una granja que queda a la nostra esquerra.
Al final de la granja la carretera gira a l'esquerra i es dirigeix cap a la carretera TV-2122.

LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL, antiga carretera TV-2122

Abans d'accedir a la carretera TV-2122 el camí està barrat per una tanca i que haurem de superar sense cap dificultat.
Al accedir a la carretera, haurem d'anar en compte, dons no hi ha pas de vianants per creuar-la i situar-nos en el voral esquerra; un cop creuada la carretera haurem de continuar per la nostra dreta; la carretera no té voral de protecció per a vianants, per tant, cal anar en molt de compte d'avançar per aquesta.

LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL, carretera TV-2122
Carretera BV-2122
Un cop a la carretera i d'avançar uns 50 metres aproximadament passarem per sobre del Torrent del Cal Figueres, que és la frontera natural entre els termes de Sant Jaume del Domenys, que deixarem en aquest punt, per tornar a entrar al terme municipal de Llorenç del Penedès.
Continuarem endavant per voral esquerra de la carretera i haurem de seguir fins arribar gairebé a la rotonda que hi ha a l'entrada del poble de l'Hostal.

Cota del terme de Llorenç del Penedès
Abans d'arribar a la rotonda, just davant d'un camí que baixa cap a una finca agrícola (dreta de la carretera), on veurem una barraca de pedra seca, ens situarem en el punt més alt del terme municipal de Llorenç del Penedès (200 msnm segons el mapa del ICGC).

LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL, carretera TV-2122 a l'Hostal, cota més elevada del terme municipal de Llorenç del Penedès
Cota més elevada del terme de Llorenç del Penedès
Aquest lloc dins del terme de Llorenç del Penedès no té cap encant però té la singularitat de ser el punt o cota més elevada del terme municipal i com a tal en deixo referència.
En aquest punt ens podem dirigir fins la barraca de pedra seca que tenim ben a la vora, seguint en direcció a l'interior d'una finca agrícola; haurem de fer uns 100 metres des d'aquest punt fins la Barraca.

LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL, carretera TV-2122 a l'Hostal i barraca de pedra seca al terme municipal de Llorenç del Penedès
LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL, carretera TV-2122 a l'Hostal, Barraca de Pedra Seca al terme municipal de Llorenç del Penedès
Desfarem el camí que ens a dut fins aquesta Barraca de Pedra Seca i tornarem a la carretera TV-2122; a la carretera haurem de girar a la nostra dreta i continuar fins a la rotonda de l'Hostal.

Pel voral dret de la carretera i en precaució arribarem a la rotonda i continuarem per la carretera de la dreta en direcció a Llorenç del Penedès (a la rotonda deixarem la carretera TV-2122).
En accedir a aquesta nova carretera, ens situarem al seu voral esquerra, amb precaució, dons no hi ha voral de protecció per a vianants, i continuarem per aquesta durant prop de 1300 metres fins a l'entrada al poble de Llorenç del Penedès.
A la nostra esquerra ens acompanyarà, tot i que de forma gairebé inapreciable, la Rasa de la Teuleria, fins al poble de Llorenç del Penedès.
Abans d'entrar pròpiament al poble de Llorenç del Penedès passarem pel costat del petit Polígon industrial La Rigola, situat a la nostra dreta.

LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL, carretera o camí de Llorenç del Penedès i Polígon industrial La Rigola
Camí de Llorenç del Penedès al Polígon industrial La Rigola
De seguida arribarem a una bifurcació on continuarem en línea recte seguint pel carrer Nou que s'endinsa cap al centre del poble.

LLORENÇ DEL PENEDÈS-COLL DE LA SITJA-ROTONDA DE L'HOSTAL, carretera o camí de Llorenç del Penedès i carrer Nou
Carrer Nou
Aquest ens portarà fins a la cruïlla amb el carrer de Francesc Macià pel que continuarem per la nostra esquerra, passant novament per davant de "la cumprativa" i fins arribar a davant de l'església de Sant Llorenç, on donarem per acaba la ruta que ens ha dut a passar per la cota més elevada del terme municipal de Llorenç del Penedès.