dilluns, 29 d’octubre del 2018

ruta cister vallbona monges poblet

RUTA DEL CISTER - GR-175

VALLBONA DE LES MONGES A POBLET

Ruta del Cister, GR-175, Urgell, Conca de Barberà, Alt Camp

La Ruta del Cister és una expressió que identifica un territori concret format per les comarques de l'Alt Camp, la Conca de Barberà i l'Urgell i els seus 65 municipis. El seu nom es deu al fet que el patrimoni artístic i cultural de cada una d'aquestes comarques té un monestir cistercenc: Santes Creus (Alt Camp), Poblet (Conca de Barberà) i Vallbona de les Monges (Urgell).

El municipi de Vallbona de les Monges està situat dins de la província de Lleida, a la comarca de l'Urgell (Catalunya). Els orígens de Vallbona es remunten cap allà l'any 1150, quan Ramón de Vallbona i un grup mixt d'eremites hi aixequen un nucli habitat i una capella dedicada a Santa Maria de Vallbona. Més endavant la comunitat adopta l'ordre cistercenca de Sant Benet i el 1175 el homes marxaren cap al Montsant i només en restaren les dones. Als voltants del l'any 1573 neix el municipi de Vallbona de les Monges i al principi els vilatans són instal·lats en l'interior del recinte, però amb els anys, s'anà perfilant l'estructura del poble al voltants dels murs.
Santa Maria de Vallbona de les Monges és un monestir cistercenc. L'església constitueix un clar exemple de la transició romànic-gòtica.

Des de Barcelona agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona; posteriorment agafar l'autopista AP-2 en direcció a Lleida; deixar l'autopista a la sortida nº 9 a Montblanc; continuar per la carretera C-14 en direcció a la Guardia dels Prats i Solivella i continuar fins passat el Km 49; passat aquest continuar per la carretera TP-2335 cap a Rocallaura i Vallbona de les Monges.
Des de Tarragona agafar la carretera T-11 en direcció a Reus fins a enllaçar amb la carretera C-14en direcció a Alcover i Montblanc; continuar per la carretera C-14 en direcció a la Guardia dels Prats i Solivella i continuar fins passat el Km 49; passat aquest continuar per la carretera TP-2335 cap a Rocallaura i Vallbona de les Monges.

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Fàcil. No te cap dificultat més enllà de la distància que cal recórrer
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 5 hores i 15 minuts en total (4 hores i 16 minuts en moviment + 59 minuts aturat); 5,7 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Abans de començar la ruta, tenir clar la ruta que es farà i que s'ajusti al nostre nivell i no sobreestimar les nostres capacitats; cal saber com serà la ruta i com estem físicament. Assegurar-se de portar el material i l'avituallament necessaris per a realitzar la ruta. Un mapa de la zona, una brúixola i també, si és possible, un GPS amb les dades de la ruta. Menjar i aigua en quantitat suficient. Protector solar, que cal posar-se abans de començar la ruta i varies vegades durant la ruta, dons la radiació solar és alta. Cal informar-se de la predicció meteorològica. Per a gaudir d'una ruta més còmoda es aconsellable començar de bon matí, amb claror de dia, però amb la fresca de les primeres hores. Segons l'època de l'any, caldrà portar la roba adequada. Abans de fer la ruta, caldrà calcular el temps que estarem en la seva totalitat, en funció de la distància que cal recórrer i de les nostres pròpies possibilitats i de la resta de les persones que ens acompanyen (tenint en compte les parades a descansar, menjar, fer fotos...). Seguir sempre la ruta senyalitzada i respectar totes les senyals i indicacions. Respectar la flora i la fauna. Cal emportar-se les deixalles per a dipositar-les, després, on correspongui. Si és possible, no fer la ruta en solitari.
DESTACATS: Monestir de Santa Maria de Vallbona de les Monges, Montblanquet, Santuari del Tallat (el camí passa a tocar del Santuari), L'Espluga de Francolí, Reial Monestir de Santa Maria de Poblet
COMARQUES: L'Ugell (Lleida) i La Conca de Barberà (Tarragona)
PUNT DE SORTIDA: Plaça del Monestir a Vallbona de les Monges
PUNT D'ARRIBADA: Recinte emmurallat del Monestir de Santa Maria de Poblet, davant de la porta Daurada
PUNT MÉS ALT: A la bifurcació de la carretera LP-2335 i el camí de La Carrerada en direcció al Cap del Coll (751 metres)
PUNT MÉS BAIX: A l'encreuament entre el Camí del Mas de Fonts i la Rasa de les Comes - terme municipal de l'Espluga de Francolí (388 metres)

Situats a la plaça del Monestir de Vallbona de les Monges i a tocar de la paret del Monestir de Santa Maria, ens dirigirem cap a unes escales que ens portaran al carrer Major; en arribar-hi cal girar a la nostra esquerra seguint la façana del Monestir; passarem pel portal d'entrada de la Porteria i hostatgeria del Reial Monestir de Santa Maria de Vallbona.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, Reial Monestir de Santa Maria de Vallbona de les Monges

Vallbona de les Monges, és un municipi de l'Urgell, dins de la província de Lleida; el terme s'estén pels vessant septentrional de la Serra del Tallat.

Seguirem pel carrer Major en direcció a les afores del poble; al final del carrer es pot veure alguna rajola clavada la terra corresponent al símbol de la Ruta del Cister.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, carrer Major de Vallbona de les Monges amb rajoles clavades al terra

En deixar les darreres cases del poble passarem a tocar d'un pàrking municipal per a vehicles i una mica més endavant veurem un rètol informatiu en direcció a Montblanquet i Poblet.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, rètol informatiu a la sortida del carrer Major de Vallbona de les Monges

Seguirem endavant, amb la paret del monestir a la nostra dreta i la riera de Maldonell a l'esquerra; uns metres més enllà del rètol, creuarem, de manera gairebé inapreciable, la riera de Maldonell on comença una pujada que ens portarà fins a una solitària casa, a tocar de l'era del Berenguer.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, poble de Vallbona de les Monges
Vallbona de les Monges
GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, casa a la sortida de Valbona de les Monges a tocar de l'Era del Berenguer

En arribar a la solitària casa veurem un nou rètol informatiu i el seguirem en direcció a Montblanquet i Poblet; deixarem el tram de camí asfaltat i seguirem pel Camí dels Bosquets, un camí terrós que és força pedregós i després de les pluges acostuma a estar bastant malament.
El Camí dels Bosquets ens portarà a una primera bifurcació i en arribar-hi cal girar a l'esquerra i de seguida arribarem a una Creu de Pedra o Creu del Calvari.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, creu del Calvari al camí dels bosquets a Vallbona de les Monges
Creu del Calvari
Passarem la creu de pedra i seguirem camí amunt, per un tram força pedregós i irregular; novament trobarem una nova bifurcació amb un rètol informatiu; en aquest punt hi ha dues opcions per anar en direcció a Poblet, però en el nostra cas seguirem per la nostra esquerra continuant la direcció de menys quilometratge, passant per Montblanquet.

Anirem seguint camí amunt passant pel costat de l'Obaga dels Bosquets, una zona boscosa a l'esquerra del camí; conforme anem avançant, el camí en continua però suau pujada, va millorant en el seu traçat i és menys pedregós.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, camí dels bosquets a Vallbona de les Monges a la zona de l'Obagua dels Bosquets

El camí ens portarà fins a una nova bifurcació amb un rètol informatiu; seguirem per la nostra esquerra en direcció cap a Montblanquet i Poblet pel camí del Sant Esperit.

En entrar al camí del Sant Esperit, aquest és molt més suau, tot i no perdre del tot la continua pujada o tram ascendent; tota aquesta zona és envoltada de camps de cultius de secà i majoritàriament només hi ha oliveres, ametlles, algun garrofer i camps de sembrat....

Camí del Sant Esperit envoltat d'oliveres i ametllers
Més endavant el camí ens portarà fins a la carretera L-220 que haurem de travessar, anant en compte dons no hi ha pas de vianants; aquí veurem un nou rètol informatiu en direcció a Poblet.
En travessar aquest tram de carretera haurem de seguir per la nostra esquerra, tal i com ens ho indica el rètol informatiu, fent un petit i lleuger descens, per anar a buscar novament un camí terrós que novament inicia un tram de pujada o de suau ascens, seguint la indicació del rètol informatiu que aquí veurem.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, camí del Sant Esperit a Vallbona de les Monges i tram de carretera L-220
GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, carretera L-220 entre Vallbona de les Monges i Els Omells de Na Gaià
Tram de la carretera L-220
Seguint ara aquest nou tram de camí, de seguida arribarem a una nova bifurcació on hi ha un rètol informatiu; en aquest punt cal fer un gir considerable a la nostra dreta i continuar pujant; entre el tram inferior del camí i el tram superior, passat el rètol informatiu, hi ha una pellissa, actualment en bon estat.

Anant seguint el camí, hi ha alguns trams que sembla que sembla que s'hagi acabat la pujada o ascens i inclòs que ja comencem a baixar, tot i que no és el cas, dons poc o molt sempre anirem guanyant alçada.
Conforme anem deixant enrere Vallbona de les Monges i ens acostem a Montblanquet, els camps de cultiu són més grans i això dona pas a veure camps de sembrat (segons l'època de l'any).

Camí i camps de sembrat
Pel camí anirem passant entre trams de bosc a banda i banda i d'altres trams amb camps de sembrat; el camí anirà a connectar amb un altre camí a la zona del Pla del Pistolet, on destaca una barraca de pedra seca, coneguda com "La Planota".
En arribar a la bifurcació, continuarem pel camí de les Vinyes per la nostra esquerra, seguint la direcció del rètol informatiu que veurem aquí cap a Montblanquet i Poblet.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, camí entre Vallbona de les Monges i Montblanquet, enllaç amb el camí de les vinyes al Pla del Pistolet

En entrar al camí de les vinyes veurem la barraca "La Planota", a la dreta del camí, una gran barraca de pedra seca que destaca en aquest indret; un petit pal de fusta a la vora del camí ens informa del seu nom.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, camí de les vinyes a Vallbona de les Monges (Urgell) i Barraca de Pedra Seca La Planota
La Planota
Fitxa de la Barraca:
Tipus de construcció: Aèria adossada a un marge, de planta rectangular, amb volta de canó o arcades successives i porta d'entrada en forma d'arc primitiu o ametlla (actualment no te porta); malauradament està en desús i està parcialment enderrocada en la seva part posterior.

Seguint camí amunt arribarem a una nova bifurcació i continuarem per la nostra dreta seguint la direcció del rètol informatiu en direcció a Montblanquet i Poblet.

Una mica més endavant el camí passa per una bifurcació, on no hi ha cap informació; el camí que gira a l'esquerra ens tornaria cap a Vallbona de les Monges, per tant, continuarem en línea recta sense deixar el camí de les vinyes.

El camí de les vinyes ens portarà de seguida fins al Coll Roig, on deixarem aquest camí i girarem a la nostra dreta, seguint ara pel Camí de Vallbona; en aquest punt hi ha dos tipus de rètol informatius en direcció a Montblanquet i Poblet, situats ambdós costats de l'inici del camí de Vallbona.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, camí de les vinyes a Vallbona de les Monges (Urgell), al Coll Roig

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, camí de Vallbona al Coll Roig

Un cop situats al Camí de Vallbona, en poc més de 100 metres trobarem una nova bifurcació; en aquest punt cal seguir pel camí que gira a l'esquerra, seguint la direcció del rètol informatiu que aquí veurem.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, camí de Vallbona a tocar de Montblanquet

Pel camí de Vallbona en direcció a Montblanquet, de seguida veurem les teulades de les cases del petit poble de Montblanquet.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, vista del poble de Montblanquet des del camí de Vallbona
Montblanquet
El camí de Vallbona ens portarà fins a la carretera LV-2338, on veurem un rètol informatiu en direcció a Montblanquet; seguirem el tram de carretera fent una corba cap a la dreta per entrar al poble.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, carretera LV-2338 a Montblanquet

La carretera ens portarà fins a l'entrada del poble de Montblanquet; ens trobarem davant d'una cruïlla, a la dreta entrarem al carrer Major del poble, on podem fer una ràpida visita a aquest petit llogaret; per deixar al poble tenim dues possibilitats, la primera és seguir per la mateixa carretera LV-2338 en direcció al Tossal Gros de Vallbona, però aquest no és el camí tradicional del GR-175; la segona opció, i per la que continuarem, és girar a l'esquerra i seguir la direcció cap al Santuari del Tallat i Poblet, seguint el Camí del Tallat.

Montblanquet és un llogaret agregat de Vallbona de les Monges, situat al Pla del Baró, prop del límit amb el terme municipal dels Omells de Na Gaià. L'antic nucli posseeix una esglesiola romànica, de línies cistercenques, amb una magnífica espadanya. D'aquesta església procedeix una imatge de Sant Andreu (escola de Cascalls) del segle XIV. Llibre de la Cort de Montblanquet 1440.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, Montblanquet, al terme municipal de Vallbona de les Monges (Urgell)
Cruïlla a Montblanquet
Així dons cal girar a l'esquerra i començar una lleugera pujada, passant pel costat d'una creu de ferro amb peu de pedra, per continuar camí enllà pel Camí del Tallat i deixar enrere el poble de Montblanquet.

El camí del Tallat és un camí terrós molt ben condicionat i que travessa el bosc del Tallat; aquest camí sempre te una tendència a anar pujant, tot i que gairebé no ho notarem.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, camí i bosc del Tallat
Camí del Tallat
En camí ens portarà fins a una bifurcació on veurem un rètol informatiu en direcció al Santuari del Tallat i Poblet; el camí que seguirem és el que surt per l'esquerra.

Haurem de fer uns 1300 metres pel camí del Tallat fins arribar a la bifurcació en direcció al Santuari del Tallat; en aquest punt hi ha un rètol informatiu en direcció al Santuari del Tallat, que és a menys d'1 Km de distància; fins el santuari hi ha una variant del GR-175 que més endavant connecta amb aquest més tradicional; si es te temps és una bona oportunitat de visitar-lo; en el nostre cas seguirem pel camí de la dreta en direcció a l'Espluga de Francolí i Poblet.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, camí i bosc del Tallat

A partir d'aquest punt el camí torna a pujar suaument; per sobre els nostres caps ens acompanyarà durant un tram una línia elèctrica d'alta tensió, passant pel costat d'alguna torre elèctrica i ben a prop d'uns gran molins de vent d'energia eòlica.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet,

El camí, en direcció al Tossal Gros, on resten situats el molins de vent d'energia eòlica, ens portarà a trobar-nos un altre bifurcació on veurem un rètol informatiu; en arribar-hi cal girar a l'esquerra i continuar per l'antic Camí Ral o carretera LP-2335; en entrar a aquest camí farem als darrers trams de suau pujada en aquesta primera part del GR-175.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, bifurcació amb al camí ral o carretera LP-2335

De seguida ens situarem en una nova bifurcació on hi ha ubicat un rètol informatiu a l'esquerra del camí; el camí de la dreta ens portaria al Tossal Gros; cal seguir recta o pel camí de la nostra esquerra i continuar en direcció cap a l'Espluga de Francolí i Poblet.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, camí ral o carretera LP-2335

Poc més de 300 metres més endavant arribarem a un altre bifurcació; aquí caldrà fer una gir a la dreta, deixant al camí ral i seguir la senyal del rètol informatiu cap a L'Espluga de Francolí i Poblet.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, camí ral o carretera LP-2335 i camí de la Carrerada

A partir d'aquest punt, el camí conegut com La Carrerada, inici un suau descens en direcció al Cap del Coll, tot passant per sota del Tossal Gros i del Parc Eòlic de la Serra del Tallat.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, la Carrerada en direcció al Cap de Coll
La Carrerada
GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, vista de les terres de la Conca de Barberà des del camí de la Carrerada
La Conca de Barberà
Fent camí per La Carrerada podem observar i gaudir d'una gran postal de les terres de La Conca de Barberà dins de la província de Tarragona i inclòs veure al fons L'espluga de Francolí i el Monestir de Poblet.
El camí de La Carrerada ens portarà fins a la cruïlla amb la carretera TV-2338 en el punt del Cap de Coll.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, camí de la Carrerada al Cap de Coll i la carretera TV-2338
La Carrerada i el Cap de Coll
En aquesta cruïlla retrobarem el camí que ve de Montblanquet i que és un dels accessos a aquest poble; aquest tram de camí, des del Cap de Coll fins a Montblanquet, s'utilitza per a fer el Camí en direcció a Sant Jaume de Compostela.
A la dreta d'aquesta cruïlla i davant nostra queda la Subestació elèctrica de la Serra del Tallat; també veurem alguns rètols informatius que assenyalen diferents direccions; en el nostra cas ens fixarem en el rètol en direcció a l'Espluga de Francolí i Poblet, que veurem en front nostre, un cop hem travessat la carretera asfaltada TV-2338.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, Cap de Coll i carretera TV-2338

En travessar la carretera TV-2338 i seguint la indicació del rètol informatiu, entrarem a un corriol en suau baixada i en força bon estat; passats poc més de 200 metres deixarem la comarca de l'Urgell i la província de Lleida, per entrar a la comarca de la Conca de Barberà i a la província de Tarragona.
Un tram més endavant d'aquest corriol, la baixada és més pronunciada i el terra és molt més irregular, dons bona part del mateix té una rassa al mig, que és degut a l'efecte de les pluges, i que fa que sigui més dificultós seguir endavant, tant per la pròpia baixada com per la irregularitat del terreny.
En acabar-se el corriol passarem pel costat d'un rètol informatiu amb la indicació L'Espluga de Francolí i Poblet; continuarem per la nostra dreta i accedirem al camí del Mas d'en Jover.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, corriol des del Cap del Coll fins al Camí del Mas d'en Jover

Situats al camí del Mas d'en Jover, aquest continua suaument baixant i veurem que està en força bon estat; de seguida el camí fa una volta cap a l'esquerra i ens trobarem de front la Masia del Mas d'en Jover, una masia que guarda una part en bon estat de conservació i l'altre en estat ruïnós.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, camí i Masia del Mas d'en Jover
Mas d'en Jover
A partir del pas pel Mas d'en Jover, en camí és en una suau però gairebé continua baixada que va travessant entre petites zones boscoses i molts conreus de sembrat, en la seva majoria i en d'altres de camps d'ametlles i oliveres principalment.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, camí del Mas d'en Jover
Camí del Mas d'en Jover
El camí està força ben senyalitzat amb senyals pintades a les pedres d'algun marge o be hi ha alguns pals de fusta amb la marca del GR-175.

Després d'un recorregut de més d'1 km pel camí del Mas d'en Jover, arribarem a una bifurcació on hi ha un rètol informatiu; seguirem pel camí recta o pel camí que surt per la nostra dreta en direcció a L'Espluga de Francolí (9,460) i Poblet (11,980).

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, camí del Mas d'en Jover

En passar aquesta bifurcació deixarem el camí del Mas d'en Jover i continuarem ara pel camí del Tossal Gros.
Poc més de 500 metres més endavant ens trobarem una altre bifurcació amb un nou rètol informatiu; en aquest cas seguirem recta seguint la senyal cap a L'espluga de Francolí i Poblet.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, camí del Tossal Gros
Camí del Tossal Gros
El camí del Tossal Gros transita suaument entre trams de bosc, camps de sembrat, arbres fruiters, oliveres i ametllers i camps de vinya; passarem, de manera totalment inapreciable, pel costat del Barranc del Tossal Gros, que queda a la dreta del camí, però que actualment és una zona que es treballa.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, camí del Tossal Gros i barranc del Tossal Gros
Camí i barranc del Tossal Gros
El camí ens portarà fins a una bifurcació a la zona coneguda con "lo Mas d'en Llord"; en aquest punt veurem un rètol informatiu i haurem de seguir pel camí de la nostra dreta en direcció a L'Espluga de Francolí i Poblet.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, camí del Tossal Gros a la zona de lo Mas d'en Llord

En girar a la dreta accedirem al camí que ve del Mas d'en Llord, una Masia que queda més a l'esquerra i que dona nom a aquesta zona; en cap cas haurem d'arribar fins a aquesta masia.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, entre el camí del Tossal Gros i el Camí de lo Mas d'en Llord
Zona del Mas d'en Llord
Continuarem per aquest nou camí i de seguida veurem i passarem a tocar del Mas del Sala, una masia que actualment està deixada i a la sort del temps; la casa principal encara guarda la estructura intacta, però la resta de les dependències estan derruïdes.
El camí passa a tocar per la part del darrera de la masia i l'envolta per la seva dreta.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, Mas del Sala (Espluga de Francolí)
Mas del Sala

El camí, al envoltar la casa i just a l'alçada d'aquesta, ens portarà fins a una bifurcació on hi ha un rètol informatiu; cal continuar pel camí de l'esquerra seguint la direcció cap a L'Espluga de Francolí i Poblet.

Continuarem endavant entre camps de sembrat i alguns camps d'arbres fruiters fins arribar a una cruïlla on hi ha, a l'esquerra del camí, un rètol informatiu; seguirem recta continuant pel mateix camí pel que veiem en direcció a L'Espluga de Francolí i Poblet.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet,

En passar aquesta cruïlla, una mica més endavant, passarem pel costat d'una torre i per sota d'una línia d'alta tensió elèctrica.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, prop del Mas del Castell al terme municipal de L'Espluga de Francolí

Posteriorment i molt a prop passarem pel costat del Mas del Castell, una masia a tocar del camí i que actualment encara guarda intacta la seva estructura, tot i la seva aparent deixadesa.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, Mas del Castell al terme municipal de L'Espluga de Francolí
Mas del Castell
GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, panoràmica passat el Mas del Castell
Panoràmica
El camí ens portarà a passar pel costat d'una petita cova natural que, en el seu moment, devia fer la funció de aixopluc i/o de barraca o pellissa.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, cova al costat del camí

Passada aquesta coveta arribarem a una nova bifurcació, on a l'esquerra del camí veurem un rètol informatiu; seguirem recta o pel camí de la nostra dreta en direcció a L'Espluga de Francolí i Poblet; en continuar per aquest camí estarem entrant en el Camí de la Font de l'Abella.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, bifurcació al Camí de la Font de l'Abella

Al igual que els trams de camins anteriors, el Camí de la Font de l'Abella transita entre camps de cultiu de forma suau i molt agradable; en temporades estivals o de calor cal protegir-se del sol, dons no hi ha ombres o llocs on resguardar-se de la calor.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, Camí de la Font de l'Abella

Pel camí arribarem a una nova bifurcació on hi ha ubicat un rètol informatiu que veurem davant nostre; en aquest punt deixarem el camí de la Font de l'Abella i cal continuar pel camí de la dreta en direcció a L'Espluga de Francolí i Poblet.

En girar a la dreta i seguir per aquest tram de camí passarem pel costat d'una casa semblant a una masia, a l'esquerra del camí, que està bon estat (segurament deu ser una casa d'estiueig - no n'he trobat el nom).

Aquest tram curt de camí ens portarà fins a una altre cruïlla, on hi veurem un rètol informatiu a l'esquerra del camí; en aquest punt cal girar a l'esquerra seguint la direcció cap a L'Espluga de Francolí i Poblet; en seguir per aquest camí entrarem al Camí de Montblanc a Senan.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, cruïlla al Camí de Montblanc a Senan

En girar a l'esquerra i continuar pel Camí de Montblanc a Senan, a uns 300 metres arribarem a la carretera TV-2336 i haurem de travessar-la, anant en compte dons no hi ha pas de vianants.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, Camí de Montblanc a Senan i pas de la carretera TV-2336

Només creuar-la veurem un rètol informatiu, a l'esquerra del camí i a tocar de la carretera; seguirem la direcció del rètol cap a L'Espluga de Francolí i Poblet; a l'esquerra, i dins d'un camp de sembrat, veurem una torre elèctrica i unes poques passes més endavant passarem per sota de la línea elèctrica d'alta tensió.
De seguida veurem una bifurcació i haurem de continuar pel camí de la dreta seguint la direcció del rètol informatiu que veurem.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, camí cap al Mas de Fons

El tram de camí que se'ns presenta a partir d'aquest punt és forma irregular i pedregós; a banda d'això cal anar en compte dons hi ha tres bifurcacions no senyalades, per tant, cal mirar de trobar senyals pintades de vermell i blanc i també ens poden guiar les senyals de color groc del Camí de Sant Jaume de Compostela, però aquestes sempre les veurem marcant la direcció contrària.

1. La primera bifurcació sense senyal cal seguir pel camí recta o pel camí de la nostra dreta.
  2. La segona bifurcació sense senyal cal seguir pel camí recta o pel camí de la nostra dreta.
  3. La tercera bifurcació sense senyal cal seguir pel camí recta o pel camí de la nostra dreta.
Per aquest camí, un cop passada la tercera bifurcació, passarem sota d'una línea elèctrica d'alta tensió i seguidament passarem a tocar d'una petita caseta o pellissa en perfecte estat, que veurem a la nostra dreta.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, camí cap al Mas de Fons
Caseta i camí pedregós
Uns 250 metres més endavant arribarem a una bifurcació, a la zona del Mas de Fonts o Mas d'en Vinader; el Mas en qüestió no es veu, dons està ubicat en el terreny situat per sobre del marge que queda a la nostra dreta i actualment el Mas està totalment ruïnós.
A la bifurcació hi ha, a l'esquerra del camí, un rètol informatiu, que està mig amagat o tapat degut a la vegetació i a la fullaraca dels arbres que són al seu costat; en aquest punt cal girar a l'esquerra i seguir pel Camí del Mas de Fonts.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, camí del Mas de Fonts

Només fer al revolt a l'esquerra , el camí del Mas de Fonts passa pel costat d'una granja, que queda a la nostra esquerra; seguidament haurem de travessar la Rasa de les Comes per un petit i inapreciable pont i un cop passada aquesta veurem, a banda i banda una casa.
Continuarem pel camí del Mas de Fonts, que un cop passada la Rasa de les Comes, inicia una suau pujada entre camps de sembrat; el camí ens portarà fins a una bifurcació.

En arribar a la bifurcació cal girar cap a la dreta seguint la direcció del rètol informatiu que hi veurem; en girar a la dreta ens situarem en paral·lel a l'autopista AP-2/E-90.
Haurem de fer uns 500 metres per aquest camí, paral·lels a l'autopista, fins arribar a una nova bifurcació, on enllaçarem amb la carretera TV-2336 (carretera que hem travessat anteriorment); hi ha un rètol informatiu en direcció L'Espluga de Francolí i Poblet, per tant, cal girar a l'esquerra i continuar per la carretera.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, camí del Mas de Fonts i enllaç amb la carretera TV-2336

Un cop haguem entrat a la carretera TV-2336, haurem d'anar avançant pel seu voral esquerra, anant en compte; el voral de la carretera és suficientment ample per transitar-hi, però cal tenir precaució en tot aquest tram de carretera en direcció L'Espluga de Francolí.
Només entrar a la carretera haurem de passar pel pont sota de l'autopista AP-2/E-90 i seguir per aquesta i més endavant passar per sobre del pont dels trens d'alta velocitat.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, carretera TV-2336 sobre el pont del tren d'alta velocitat
Carretera TV-2336
Pel voral esquerra de la carretera arribarem fins a una rotonda; transitant per la carretera veurem al cementiri municipal de L'Espluga de Francolí situat a la dreta de la carretera.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, carretera TV-2336

Superarem la rotonda pel seu voral esquerra i aquesta ens portarà fins a la carretera N-240; en aquest punt veurem un rètol informatiu en direcció a L'Espluga de Francolí, que ja tenim davant nostre i Poblet.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, carretera N-240
Carretera N-240
Cal creuar la carretera N-240 per aquest punt, tot i que no hi ha pas de vianants; cal anar en molt de compte, dons la N-240 és una carretera amb força volum de transit, per tant, haurem d'estar molt atents en travessar-la.
Un cop travessada continuarem per l'únic carrer que tenim davant i que passa pel costat del Art Restaurant, que queda a la nostra dreta; aquest carrer sense nom ens portarà fins a una bifurcació on hi veurem un rètol informatiu; cal seguir per la nostra esquerra, accedint al passeig Josep Maria Rendé Ventosa.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, carrer Josep Maria Rendé Ventosa a L'Espluga de Francolí

Per aquest carrer passarem per sota del pont de les vies del tren "Sant Vicenç de Calders a Lleida"; només travessar sota el pont, veurem, a la nostra esquerra, el Celler Cooperatiu de L'Espluga i Museu del Vi.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, celler Cooperatiu al carrer Josep Maria Rendé Ventosa a L'Espluga de Francolí
Celler Cooperatiu
Passat el Celler Cooperatiu haurem travessar pel pont sobre el Riu Francolí; només passar el pont i davant d'una rotonda, haurem de travessar el carrer per un pas de vianants.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, pont sobre el riu Francolí al carrer Josep Maria Rendé Ventosa a L'Espluga de Francolí

A l'altre banda de la rotonda veurem una petita plaça on resta ubicada la Font Baixa on destaquen les seves 17 canelles o aixetes.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, Font Baixa a L'Espluga de Francolí
Font Baixa
Passada la rotonda seguirem per la nostra dreta, seguint l'avinguda Catalunya; aquesta avinguda, en lleugera pujada, ens portarà a passar pel costat de La Cova de la Font Major.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, Cova de la Font Gran a L'Espluga de Francolí
Cova de la Font Gran
Haurem de seguir per l'avinguda Catalunya, en direcció al centre del poble de L'Espluga, fins arribar a una nova rotonda, on resta ubicat el Casal de L'Espluga.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, rotonda a l'avinguda de Catalunya a L'Espluga de Francolí

Envoltarem la rotonda per la seva dreta i seguirem per la vorera en direcció a la plaça del Centenari fins a trobar un pas de vianants.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, plaça del Centenari a L'Espluga de Francolí
Plaça del Centenari
Creuarem la carretera de Poblet o T-700 pel pas de vianants + la plaça del Centenari + la carretera de les Masies o TV-7007 pel pas de vianants i ens situarem a la vorera esquerra.
Continuarem per aquesta vorera seguint el tram asfaltat de la carretera en direcció a les afores de L'Espluga de Francolí; en sobrepassar el cartell de sortida del poble, una mica més endavant veurem, a la dreta de la carretera, un rètol informatiu en direcció a Poblet.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, carretera TV-7007 i camí de la Bassada

En deixar la carretera, continuarem pel Camí de la Bassada, un camí que transita entre camps de vinya i cultius; conforme anem avançant per aquest camí, veurem al fons els edificis del Monestir de Poblet.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, Monestir de Poblet des del camí de la Bassada
Monestir de Poblet
El camí de la Bassada ens portarà fins als murs del Monestir de Poblet on veurem un rètol informatiu en direcció a Poblet; en aquest punt travessarem el Barranc de la Pena per sobre d'un petit pont amb baranes de ferro a banda i banda.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, Camí de la Bassada i pont sobre el Barranc de la Pena

De seguida el camí ens portarà a la carretera T-700, on novament veurem un rètol informatiu en direcció a Poblet; en aquest punt cal girar a l'esquerra i continuar un metres pel voral esquerra de la carretera.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, camí de la Bassada i carretera T-700

Anant en compte pel voral esquerra de la carretera, on no hi ha gaire espai, travessarem la carretera, sense pas de vianants, i ens situarem al voral dret de la carretera on hi ha un carreró protegit per la circulació de persones.
Al final d'aquest carreró protegit haurem de travessar novament la carretera T-700, ara si, per un pas de vianants i passarem al voral esquerra on ens trobarem la Font dels Màrtirs.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, Font dels Màrtirs al Monestir de Poblet
Font dels Màrtirs
Seguirem pel voral dret de la carretera en direcció a l'entrada del Monestir de Poblet que trobarem de seguida; el voral ens portarà fins a la plaça de Ramón Berenguer IV que dona pas al recinte del Monestir a través de la porta de Prades.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, Porta de Prades al Monestir de Poblet
Porta de Prades
Podem accedir al recinte del Monestir de Poblet i seguir fins la Porta Daurada, punt final d'aquesta etapa corresponent al GR-175 Ruta del Cister.

GR-175 Vallbona de les Monges a Poblet, Porta Daurada al Recinte del Monestir de Poblet
Porta Daurada
Poblet forma part del municipi de Vimbodí. El terme s'estén pels vessants septentrionals de les muntanyes de Prades. El travessen el riu Milans i el barranc del Titllar, ambdós afluents del riu Francolí.
El Monestir de Poblet fou fundat l'any 1151. Hi són enterrats Alfons el Cast, Jaume I el Conqueridor i Pere III el Cerimoniós, que escollí el monestir com a Panteó Reial de la Corona d'Aragó. Amb l'amortització de Mendizábal al s.XIX, els monjos van haver d'abandonar el monestir i les terres foren subhastades.
El 1921 és declarat Monument Nacional. L'any 1940 Poblet torna a tenir comunitat monàstica fins a l'actualitat. El 1991 és declarat Patrimoni Mundial de la Humanitat per la Unesco.