dimecres, 10 de maig del 2023

picamoixons-mirador turo del canot-turo manel-puigcabrer-torre petrol

PICAMOIXONS - TURÓ DEL CANOT -
TURÓ D'EN MANEL- PUIGCABRER -
TORRE D'EN PETROL

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, dibuix de la Torre del Petrol

El Puigcabrer està inclòs al llistat dels 100 cims de la FEEC

Picamoixons, antigament anomenat Rocabruna, és una entitat municipal descentralitzada situada al terme de Valls (Alt Camp). Històricament ha estat un lloc de pas a causa del seu enclavament estratègic, ja que el riu Francolí s'hi obre pas entre la Conca de Barberà i el Camp de Tarragona. El nom de Picamoixons ve de picar els moixons, on els moixons són una pedra de color marró que s'extreu de les muntanyes i s'utilitzaven per a marcar els quilòmetres a la vorera de les carreteres, entre altres utilitats; també el nom de Rocabruna (roca marró) vol dir el mateix.

Des de Barcelonaveure ruta Guia Michelin
Des de Tarragonaveure ruta Guia Michelin

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme circular
DIFICULTAT DE LA RUTA: Moderada. Tot i tenir alguns trams en pujada, no tenen cap dificultat
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 4 hores i 58 minuts en total (3 hores i 5 minuts en moviment + 1 hora i 53 minuts aturat); 4,1 Km/h en moviment
PUNT DE SORTIDA: Cruïlla entre el carrer Sant Salvador o carretera T-743 i el carrer Sant Antoni Maria Claret de Picamoixons
PUNT D'ARRIBADA: Al mateix punt de sortida
PUNT MÉS ALT: Turó d'en Manel
PUNT MÉS BAIX: Punt de sortida
RECOMANACIONS:

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, Recomanacions

Situats al carrer de Sant Antoni Maria Claret de Picamoixons iniciarem la ruta i passarem per sota del pont de la línia de ferroviària entre Sant Vicenç de Calders i Lleida.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, carrer Sant Antoni de Picamoixons
Carrer Sant Antoni i pas sota la línia del tren
En passar sota el pont de la línia del tren deixarem el nucli de població de Picamoixons i avançarem per un camí asfaltat en continua, però suau, pujada; aquest camí ens portarà a passar pel costat d'una font, que veurem a la nostra esquerra.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, font a la sortida de Picamoixons en direcció al Camí de Fontscaldes
Font
Aquest camí de seguida ens portarà a una bifurcació i haurem de continuar pel Camí de Fontscaldes que gira a la nostra esquerra i que envolta al cementiri municipal de Picamoixons.

Camí de Fontscaldes
El camí avança entre camps d'oliveres i ametllers a banda i banda, cultius principals d'aquesta zona, entre d'altres com els garrofers (cultiu de secà); des d'aquí veurem al fons la muntanya de Puigcabrer, destí de pas en la tornada a Picamoixons.
Al camí ens portarà fins a una cruïlla i en aquest punt el Camí de Fontscaldes gira a la nostra dreta i el seguirem; aquesta cruïlla serà el punt de tornada des del Puigcabrer en direcció al Picamoixons.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, cruïlla al Camí de Fontscaldes a la zona dels Alzinarets
Cruïlla al Camí de Fontscaldes
El girar a la dreta i continuar pel Camí de Fontscaldes tenim un llarg passeig per un camí asfaltat que sempre va pujant, tenint algun tram de forta pujada; el camí és situa paral·lel a la Rasa de les Guixeres que quedarà a la nostra dreta, tot i que passa força desapercebuda.
Després de recorre poc més d'un quilòmetre, i en arribar a una corba de la dreta, deixarem el Camí de Fontscaldes per continuar per un corriol, que veurem davant nostra i que s'enfila per la vessant del Bosc de Mas de Ràfols i seguint el Torrent del Pedregal.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, Camí de Fontscaldes i corriol pel Torrent del Pedregal
Inici del corriol pel Torrent del Pedregal
Aquest corriol va pujant de força suau per la vessant est del Turó de Mas de Ràfols i del seu bosc, una petita muntanya de 432 msnm de la qual passarem ben a prop però que no visitarem; anirem caminant a tocar del Torrent del Pedregal, que querarà unes poques passes a la nostra dreta, i que ens acompanyarà una bona part de la pujada.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, corriol pel Torrent del Pedregal a la vessant est del Turó de Mas Ràfols
Corriol a la vora del Torrent del Pedregal
El corriol ens portarà fins a una bifurcació sense cap tipus de senyal, just a tocar del Turó de Mas de Ràfols; per continuar haurem de seguir el camí de la nostra dreta i que continua enfilant-se amunt per la vessant de la muntanya; el torrent del Pedregal ja l'haurem deixar enrere.

Bifurcació
Conforme anem pujant anirem veien bona part de la Serra de les Guixeres i les muntanyes i turons que envolten aquesta zona.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, Serra de les Guixeres

Continuarem pujant per aquest corriol i després d'un llarg passeig aquest ens portarà fins a una bifurcació on accedirem al Camí o carretera dels Moros.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, corriol i bifurcació a la Carretera del Moros
Carretera dels Moros
Aquest camí o carretera dels Moros és un camí d'anada i tornada en la nostra ruta, per tant, més endavant tornarem a passar per aquest punt, però seguint la carretera en direcció al Puigcabrer.
Per aquest camí, inicialment planer i una mica més endavant inicia una suau i constant pujada, haurem de fer uns 610 metres aproximadament fins a arribar a un punt on veurem un camí a la nostra dreta que baixa entre molta vegetació i, potser, podrem orientar-nos amb alguna petita fita de pedres.
Abans d'arribar a aquest punt podrem gaudir d'una bonica postal dels Turons que podrem visitar en el transcurs del recorregut.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, Turó del Canot i Turó d'en Manel a Picamoixons

Com he comentat anteriorment la carretera del Moros ens ha portarà fins a aconseguir veure un camí, a la dreta, que segueix entre molta vegetació i que gairebé tapa l'itinerari del corriol o camí pel haurem de continuar.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, carretera dels Moros i corriol al Turó del Canot
Carretera del Moros
Corriol al Turó del Canot
Aquest corriol baixa una mica i continua per l'esquerra seguint la vessat del Turó d'en Manel; el corriol està força ben definit, però inicialment està força brut de vegetació i males herbes (esbarzers i algun arítjol); conforme anem avançant el corriol està una mica més net i ens facilitarà avançar més ràpid i sense equivocacions.
El corriol, gairebé en arribar al Turó del Canot, passa per sobre del que segurament fa molts anys havia estat una barraca de pedra seca, actualment totalment derruïda; finalment arribarem al Turó del Canot.

Turó del Canot
Des d'aquest Turó podrem gaudir de molt bones vistes sobre l'Alt Camp i el Camp de Tarragona i la Mar Mediterrània.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, panoràmiques des del Turó del Canot
Panoràmiques des del Turó del Canot
Des del Turó del Canot, si mirem en direcció a la Serra de les Guixeres i al Turó d'en Manel (muntanya que queda a la nostra dreta i per sobre del Turó del Canot), veurem com puja el corriol en direcció a la seva part més alta.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, Turó d'en Manel
Pujada el Turó d'en Manuel des del Turó del Canot
Deixarem el Turó del Canot i haurem de desfer uns 200 metres aproximadament fins a trobar una bifurcació; el corriol de l'esquerra és per on hem vingut des de la carretera dels Moros i el corriol de la dreta és per on haurem de continuar; possiblement veurem una fita de pedres que assenyala el camí a seguir.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, corriol de pujada entre el Turó del Canot i el Turó d'en Manel

A partir d'aquest punt comença una constant i forta pujada d'uns 200 metres aproximadament per arribar al cim del Turó d'en Manel; és segurament la pujada més forta que haurem de fer en tota la ruta.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, corriol de pujada en direcció al Turó d'en Manel
Corriol de pujada al Turó d'en Manel
Finalment arribarem al cim del Turó d'en Manel, situat a 625 msnm; aquest turó forma part del a Serra Alta i és el seu punt més elevat; aquesta Serra Alta està formada pel Turó d'en Manel (al oest de la Serra), el Turó de Mas de les Balances (al centre de la Serra) i el Tossal de Tarragó (al est de la Serra).

Turó d'en Manel
El Turó d'en Manel està situat a la punta més al oest de la Serra Alta i està formada per una petita esplanada coberta d'herbes punxegudes com ara el Garric (Querco-Lentiscetum) i està format per una paisatge típicament de Brolla i prats secs.
Deixarem aquest Turó i continuarem cap l'est, seguint un corriol, en direcció al Turó de Mas de Balances que veurem davant nostre; el corriol és força planer, però poc a poc va baixant suaument.

El corriol passa pel costat d'una gran roca i un cop passat aquest punt, veurem clarament el Turó de Mas de les Balances i també un camí ample, a la nostra esquerra, que no és altre que el Camí o carretera dels Moros que hem deixat abans.

Finalment el corriol gira suaument a l'esquerra i baixa definitivament fins a enllaçar novament amb la Carretera dels Moros.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, corriol entre el Turó d'en Manel i el Turó de Mas de Balances a la Serra Alta i enllaç amb la carretera dels Moros
Carretera dels Moros
En arribar al camí girarem a l'esquerra i deixarem enrere el Turó de Mas de Balances; de seguida aquest camí, que envolta al Turó d'en Manel per la seva vessant nord, ens portarà fins a una bifurcació on haurem de continuar per la nostra esquerra.

El girar a la dreta i continuar per la carretera dels Moros, passats uns 70 metres aproximadament tornarem a trobar, ara a l'esquerra, l'entrada al corriol, brut d'herbes, que ens haurà portat anteriorment fins al Turó del Canot; a partir d'aquest punt anirem desfent una part de la carretera del Moros i que ens portarà novament a retrobar el corriol de pujada pel costat del Torrent del Pedregal fins a enllaçar amb aquesta carretera.

La meva intenció era poder pujar fins al Turó de Mas de Gínjol, que ara podrem veure a la nostra esquerra, però no he trobat cap camí en mínimes condicions que m'hi pugui portar, dons la gran quantitat de males herbes que envolta al turó ho fa impossible.

Continuarem endavant per la carretera del Moros i anirem envoltant el Turó de Mas Gínjol que sempre tindrem a la nostra esquerra i la Serra de les Guixeres a la nostra esquerra.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, muntanya de Puigcabrer des de la carretera dels Moros

Tot i que és visible des de qualsevol punt, ara que anem de cara, veurem clarament la Torre d'en Petrol al cim del Puigcabrer.

Tarragona, al igual que bona part del territori català i/o mediterrani es troben moltes construccions de pedra seca i per aquesta zona anirem trobant algunes barraques de pedra seca, així com altres com marges i pous o cisternes.

En un punt determinat, la carretera dels Moros comença al seu descens de forma pronunciada però sense cap dificultat; a la nostra esquerra veurem el Turó de Mas de Gínjol i la seva carena muntanyosa formada per una gran paret de roca en forma de petita serra.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, Turó de Mas de Gínjol
Turó de Mas de Gínjol
La carretera dels Moros passa per la zona del Pla de Gràcies a Déu i seguidament ens portarà fins al Coll de la Sivina, punt on deixarem de forma provisional aquesta carretera o camí i girarem a la dreta per agafar un camí o corriol que inicia la pujada en direcció al Puigcabrer.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, carretera dels Moros al Pla de Gràcies a Déu i Coll de la Sivina
Pla de Gràcies a Déu
Coll de la Sivina
PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, Coll de la Sivina i inici del corriol en direcció al Puigcabrer
Inici del corriol al Puigcabrer
En la pujada per aquest corriol podrem veure la veïna comarca de la Conca de Barberà i la seva capital Montblanc.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, La Conca de Barberà des del corriol en direcció al Puigcabrer
La Conca de Barberà - Montblanc
Serra de les Guixeres entre l'Alt Camp la la Conca de Barberà
El corriol ens portarà fins a una bifurcació senyalitzada amb un rètol informatiu de fusta; en aquest punt haurem de continuar girant lleugerament a l'esquerra i seguir pujant en direcció a la Torre d'en Petrol que veurem davant nostre; la indicació del rètol informatiu assenyala en direcció al Grau del Coster de la Cansaladeta i al poble de La Riba, però que no seguirem.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, corriol en direcció al Puigcabrer

Passada aquesta darrera bifurcació de seguida arribarem al cim del Puigcabrer, una muntanya de 524 msnm que fa frontera natural entre les comarques de l'Alt Camp i de la Conca de Barberà i també entre el municipis de Valls-Picamoixons i Montblanc i La Riba.

Promontori de roca al Cim del Puigcabrer
La peculiaritat d'aquest cim es que hi ha la ubicada la Torre del Petrol, una torre de guaita construïda al segle XIX durant la Tercera Guerra Carlina. La torre és cilíndrica i feta de pedra. La torre tenia dues funcions i durant el dia servia com a torre de guaita i a la nit, com a torre de senyals òptics. El nom de "Petrol", li ve donat per la fama de bevedor que tenia D. Manuel Orozco, que va ser qui va ordenar la seva construcció, qui a l'hora de demanar aiguardent ho feia amb el nom de "petroli". Un llamp va esberlar-la en temps de la guerra carlina i s'ha mantingut així fins a l'actualitat.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, cim del Puigcabrer i Torre d'en Petrol
Torre d'en Petrol al cim del Puigcabrer
Deixarem el Puigcabrer per un corriol que baixa en forta baixada en direcció sud i de cara el poble de Picamoixons que veurem al fons de la vall.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, corriol de baixada des del cim del Puigcabrer i Torre d'en Petrol

El corriol ens portarà a passar de seguida pel costat d'una antiga i malmesa barraca de pedra seca, situada a l'esquerra del camí.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, barraca de pedra seca
Passada la barraca el corriol continua baixant per un tram força pedregós i ens portarà fins a tornar a enllaçar amb la carretera del Moros.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, corriol de baixada del Puigcabrer i enllaç amb la carretera dels Moros
Enllaç amb la carretera del Moros
En saltar novament a la carretera haurem de continuar per la nostra dreta; just en aquest hi ha un rètol informatiu de fusta però malauradament els seus rètols informatius estan arrancats.
Per la carretera del Moros i uns pocs metres més endavant passarem pel costat d'una altre barraca de pedra seca situada a l'esquerra del camí.

Continuarem per la carretera dels Moros en suau i agradable descens i abans de ser un pronunciat revolt de dreta a esquerra passarem pel costat d'una nova barraca de pedra seca situada a la dreta del camí.

El camí o carretera dels Moros va baixant molt suaument per un camí que va fent revolts a dreta i esquerra per anar perdent desnivell; en superar un revolt a l'esquerra veurem les restes d'una antiga edificació.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, edificació a la carretera dels Moros

Passada aquesta edificació ens situarem en una bifurcació, on veurem un rètol informatiu de fusta, i haurem de continuar pel camí que gira a l'esquerra en direcció a Picamoixons.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, bifurcació a Picamoixons a la carretera dels Moros en direcció al Mas del Poetó

En seguir aquest camí de seguida passarem pel costat d'una nova barraca de pedra seca situada a la dreta del camí.

Malauradament aquesta barraca, com moltes altres, comença a estar força deteriorada, dons part del portal d'entrada i del seu sostre s'han derruït i la falta de manteniment farà que més aviat que tard aquesta construcció s'esfondri del tot.

De seguida el camí, que passa per la zona dels Alzinarets, arriba a una bifurcació, on veurem un rètol informatiu en direcció a Picamoixons; aquest rètol informatiu esta força deteriorat degut a que està recremat pel sol i la falta de manteniment ha fet que una part de la senyal ja hagí desaparegut.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, camí en direcció al Mas del Poetó a la zona dels Alzinarets

En la bifurcació girarem a la nostra esquerra, seguint la indicació del rètol informatiu; unes poques passes més endavant veurem, a la dreta del camí, el Mas del Poetó, una edificació molt ben conservada i envoltada de camps d'oliveres.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, Mas del Poetó a la zona dels Alzinarets en direcció a Picamoixons
Mas del Poetó
En passar aquesta masia, comença el tram de terra cimentat, i una poques passes més endavant ens situarem en una bifurcació on veurem un rètol informatiu de fusta; en aquest punt tenim dues opcions per continuar:
  1. Girar a la dreta i seguir la indicació en direcció a Picamoixons
  2. Girar a l'esquerra i anar a trobar, unes passes més endavant, una cruïlla de camins on retrobarem el camí fins a Picamoixons que haurem fet en l'anada (aquesta és la ruta marcada en el track del GPS que s'adjunta)
PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, Mas del Poetó en direcció a Picamoixons passant per la Rasa de les Guixeres

En girar a l'esquerra haurem de fer poc de més 50 metres caminant per la pròpia Rasa de les Guixeres i ens situarem a la mateixa cruïlla que haurem passat quan hem iniciat la ruta de sortida des de Picamoixons.

Cruïlla al Camí de Fontscaldes
En aquest punt girarem a la nostra dreta i desfarem el camí fins a l'entrada de Picamoixons; passarem novament pel costat del cementiri, seguint el Camí de Fontscaldes, i tot seguit ens situarem en una bifurcació per la que haurem de girar a la dreta.

Camí de Picamoixons a Fontscaldes
Tornarem a passar el costat de la font, ara a la nostra dreta i tot seguit entrarem al poble de Picamoixons pel carrer de Sant Antoni passant per sota del pont de la línia de tren i acabant la ruta a la cruïlla amb la carretera de Rocabruna T-742 o carrer de Sant Salvador, el mateix punt d'inici.

PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, carrer de Sant Antoni o Camí de Picamoixons a Fontscaldes
PICAMOIXONS - MIRADOR -  TURÓ D'EN MANEL - PUIGCABRER -  TORRE D'EN PETROL, Picamoixons
Picamoixons
Punxa per veure el vídeo