diumenge, 15 de març del 2020

MONT-RAL A LA RIBA

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA

Ruta feta per: Jesús Cañís, Inma Ruiz i Ferran Solé

Mont-ral és un municipi de la comarca de l'Alt Camp, dins de la província de Tarragona. És situat a l'extrem occidental de la comarca, al vessant oriental de les Muntanyes de Prades. L'església parroquial de Sant Pere és situada a la part més alta del poble, tot ell situat dalt d'un turó. Pel seu terme municipal hi passen el Riu Brugent i el riu Glorieta, ambdós afluents del riu Francolí.

Des de Barcelona, cal sortir per la Diagonal i continuar per l'autopista AP-2/E-90 i més endavant continuar per l'autopista AP-7/E-15/E-90; posteriorment cal continuar per l'autopista AP-2 en direcció a Lleida; en arribar a Montblanc cal continuar en direcció a la carretera C-14 fins arribar a Alcover; en aquesta població cal continuar per la carretera TV-7041 fins arribar al poble de Mont-ral.
Des de Tarragona, cal agafar la carrera T-11 i seguidament l'autovia A-27 fins a la sortida 15; continuar per la carretera T-720 + carretera T-7221 en direcció a El Milà i Alcover; en aquesta població cal continuar per la carretera TV-7041 fins arribar al poble de Mont-ral.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme lineal
DIFICULTAT DE LA RUTA: Fàcil. No te cap dificultat
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 4 hores i 19 minuts en total (3 hores i 9 minuts en moviment + 1 hora i 10 minuts aturat); 3,7 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Abans de començar la caminada, tenir clar quina mena de ruta es farà i que s'ajusti al nostra nivell i no sobreestimar les nostres capacitats; aquesta és una ruta fàcil, però cal tenir alguna referència i com estem físicament per a dur-la a terme; assegurar-se de portar el material indispensable i necessari per a realitzar la ruta i si pot ser un mapa, una brúixola i un GPS amb el track marcat que ens facilitarà el recorregut; menjar i aigua en quantitat suficient; protector solar i roba per a protegir-se del sol i de les inclemències del temps; el dia abans cal informar-se de la predicció meteorològica; començar la ruta de bon matí, quan la fresca del dia és més agradable i sempre acompanyats de la llum del dia; durant la ruta, cal calcular el temps que puguem estar en fer-la en la seva totalitat, en funció de les nostres pròpies possibilitats i comptant amb la restes de les persones que ens poden acompanyar (parades per a descansar, menjar, fer fotos...); no fer la ruta en solitari, si és possible; seguir sempre les senyals de la ruta (en aquest cas blanques i vermelles); emportar-se les deixalles per a dipositar-les posteriorment on correspongui; portar telèfon i recàrrega suficient; deixar dit a familiars i/o amics la ruta que farem
DESTACATS: Mont-ral, Roquer de Pasqual i Castell de Dalmau, La Riba...
PUNT DE SORTIDA: Plaça de l'Ajuntament de Mont-ral (Alt Camp)
PUNT D'ARRIBADA: Al carrer Major, davant de l'església de Sant Nicolau de La Riba (Alt Camp)
PUNT MÉS ALT: Plaça de l'Ajuntament de Mont-ral (865 metres)
PUNT MÉS BAIX: Davant de l'església de Sant Nicolau de La Riba (258 metres)
GPS: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/mont-ral-a-la-riba-gr-7-47903326

Situats a la plaça de l'Ajuntament, davant de la seu de l'Ajuntament de Mont-ral, iniciarem la ruta en direcció al carrer de l'Arrabal Baixa, cap a l'oest del poble, i que de seguida ens portarà a les afores del poble.

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, plaça de l'Ajuntament de Mont-ral
Plaça de l'Ajuntament de Mont-ral
Passarem per un primer rètol informatiu que ens assenyala la direcció cap a La Riba, seguint el GR-7.

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, rètol informatiu a la sortida de Mont-ral

En deixar les darreres cases de Mont-ral arribarem a una bifurcació, on veurem un rètol informatiu; continuarem per la nostra dreta seguint la direcció cap a La Riba.

Aquest camí envolta el poble de Mont-ral des de l'oest cap al nord i en direcció est; uns pocs metres més endavant arribarem a una bifurcació i continuarem pel camí de la nostra esquerra i que es va allunyant del poble; uns 100 metres més endavant haurem de deixar aquest camí i continuar per un sender que veurem a l'esquerra.

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, sender a la zona nord del poble de Mont-ral

Seguirem per aquest sender en suau baixada, amb alguns trams irregulars i pedregosos; aquest sender ens portarà fins un camí més ample a la zona de "la Roureda"; en aquest punt haurem de seguir per la nostra dreta, seguint les marques blanca i vermella que anirem veient; uns 400 metres més endavant el camí arriba fins a la cruïlla de les carreteres TV-7045 i TV-7041.

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, cruïlla de les carreteres TV-7045 i TV-7041 a Mont-ral

En arribar a la cruïlla veurem un rètol informatiu en direcció a La Riba; haurem de creuar aquesta cruïlla, amb molt de compte, dons no hi ha pas de vianants; cal seguir en línea recta en direcció a unes senyals de transit que veurem davant nostra, on en el pal de metall hi ha un adhesiu amb la marca blanca i vermella del GR; en aquest punt comença un sender que anirà travessant pel bosc de Torrell.

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, sender al bosc de Torrell a Mont-ral

El passeig pel Bosc de Torrell és molt agradable; cal estar atents a les marques del GR (blanca i vermella) que ens aniran orientant.
El sender ens portarà fins a una bifurcació, on les marques del GR ens orienten pel sender que continua per la nostra esquerra.

El sender ens portarà fins al Camí de Cabrera, un camí més ample i ben traçat; just en entrar al camí estarem creuant sobre el Barranc dels Esclots i ho farem de manera totalment inapreciable.

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, sender al bosc de Torrell a Mont-ral i camí de de Cabrera
Camí de Cabrera
El camí de Cabrera ens portarà a una cruïlla, on veurem, a l'esquerra del propi camí, un rètol informatiu en direcció a La Riba i la Font de Dalt; haurem de continuar recta, pel mateix Camí de Cabrera.

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, Camí de Cabrera (Alt Camp)

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, rètol informatiu al Camí de Cabrera (Alt Camp)

Una mica més endavant de la cruïlla deixarem momentàniament el Camí de Cabrera i haurem de seguir per un sender, a la nostra dreta i que s'endinsa cap al bosc, per la zona coneguda com a "lo Comellar(1) del Blai".

Per aquest sender, entre la zona boscosa, farem un primer tram d'uns pocs més de tres-cents metres.

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, sender pel bosc de lo comellar del blai (Mont-ral - Alt Camp)

Sortirem de la zona boscada i deixarem el sender per tornar a accedir al Camí de Cabrera o de Mont-ral; seguirem pel camí per la nostra dreta.

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, camí de Cabrera o de Mont-ral a lo Comellar del Blai

En entrar al camí de Cabrera o de Mont-ral haurem de fer uns 60 metres i passats aquests veurem un nou sender, a la dreta, pel que haurem de seguir endavant, deixant novament el camí.

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, sender pel bosc de lo comellar del blai, entre la Pedrera del Pejan i la Pedrera del Blai (Mont-ral - Alt Camp)

El sender transita paral·lel al Camí de Cabrera o de Mont-ral; a la nostra esquerra veurem, parcialment, la Pedrera de Pejan; aquesta zona del terme de Mont-ral hi ha algunes pedreres; a la nostra dreta, tot i que no la veurem, hi ha la Pedrera de Blai.

Al final del sender accedirem al Camí de Mont-ral i continuarem per la nostra dreta; aquest tram del Camí de Mont-ral és asfaltat i en pronunciada baixada.

Des del Camí de Mont-ral es pot veure i gaudir de les Muntanyes de Prades, amb boscos frondosos i Masos escampats pel territori; val molt la pena aturar-se i fer una ollada d'aquest indret.

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, Muntanyes de Prades

Muntanyes de Prades
Un cop estem novament al Camí de Mont-ral, aquest fa un parell de corbes força pronunciades, la primera a la nostra esquerra i seguidament un altre a la nostra dreta, sempre en baixada; després d'aquesta segona corba i passats uns 150 metres aproximadament, haurem de veure, a l'esquerra del camí, un sender que baixa en direcció a la Font de Dalt.
------------
(tram de la ruta no marcada en el track del GPS que s'adjunta)

En aquest punt continuarem per un sender que baixa de forma pronunciada en direcció a la Font de Dalt i en arribar-hi veurem un rètol informatiu en direcció a La Riba i que el seguirem per la nostra dreta. Si seguim el camí per la nostra esquerra de seguida arribaríem al Refugi La Cabrera (Cal Blai):
Deixant la Font de Dalt enrere, de seguida passarem pel costat d'un Mas (no en se el nom), que veurem a la nostra esquerra. El camí ens portarà fins a una cruïlla.
------------
(continua la ruta en el track del GPS que s'adjunta)

Continuarem pel Camí de Mont-ral en continua baixada fins arribar a una cruïlla, on no veurem cap senyal ni tampoc cap marca pintada del GR (blanca i vermella); en aquest punt cal continuar per la nostra dreta.

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, cruïlla al Camí de Mont-ral
Cruïlla al Camí de Mont-ral
Continuant pel Camí de Mont-ral passarem pel costat del Mas de Ca l'Escolà, que veurem a la dreta del camí i mig amagat sota unes grans alzines.

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, Camí de Mont-ral al terme municipal de Mont-ral (Alt Camp)
Camí de Mont-ral
El camí ens portarà fins al Mas de la Torre, un Mas dedicat al Agroturisme-Turisme Rural; en aquest indret veurem la Font de la Torre i una gran bassa d'aigua; el Mas de la Torre queda una mica enlairat sobre un turó.

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, Camí de Mont-ral i Mas de la Torre
Mas de la Torre
Camí de Mont-ral
Continuarem pel Camí de Mont-ral i aquest ens portarà fins a una bifurcació, gairebé inapreciable, on deixarem el Camí de Mont-ral i entrarem al Camí d'Alcover; continuarem per aquest últim per la nostra dreta.
Just en aquest punt deixarem el terme municipal de Mont-ral (Alt Camp) i entrarem al terme municipal d'Alcover (Alt Camp).
Més endavant el camí d'Alcover arriba fins a una bifurcació, just en el punt del Coll de Gràcia; en aquest punt veurem un rètol informatiu i el seguirem en direcció a La Riba, tot continuant per la nostra esquerra.

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, Camí d'Alcover al Coll de Gràcia

Coll de Gràcia
El camí, que continua en suau baixada, arriba a una bifurcació i cal continuar en línea recta (per la nostra esquerra); aquesta zona boscosa és coneguda com la Coma(2) de Gràcia.

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, camí a la Coma de Gràcia al terme municipal d'Alcover (Alt Camp)
Coma de Gràcia
Després de passar aquesta darrera bifurcació el camí continua baixant molt suaument, gairebé de forma planera fins que aquest comença una llarga pujada de poc més d'1 quilòmetre; després d'un tram de pujada ens trobarem amb una tanca de ferro que barra al pas al vehicles a motor, però que nosaltres podrem superar sense cap problema.

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, camí a la Coma de Gràcia en direcció a la Serra Gran, al terme municipal d'Alcover (Alt Camp)

Passada la tanca el camí continua pujant i una mica més endavant el camí fa tres pronunciats revolts; una mica més endavant del darrer revolt veurem un rètol informatiu, a l'esquerra del camí, i que ens orientarà en direcció a La Riba i la Font del Pasqual; unes fites de pedra també ens indiquen la direcció a seguir; per tant, deixarem el camí i continuarem per la nostra esquerra seguint un sender que s'endinsa cap una zona boscosa.

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, camí i sender en direcció al Roquer de Pasqual

En començar el sender estarem deixant el terme municipal d'Alcover (Alt Camp) i entrarem en el terme municipal de La Riba (Alt Camp).
El sender inicialment és planer, però de seguida aquest inicia una suau i constant baixada en direcció al Torrent de la Font de la Costella.

Diferents trams del sender
El sender ens portarà, en la seva part més baixa, a travessar el Torrent de la Font de la Costella de manera gairebé inapreciable; seguidament el sender comença a pujar de forma suau en direcció a la Pena del Puig, un conjunt de roques de formes característiques i destacades.

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, sender en direcció al Torrent de la Font de la Costella i el Roquer de Pasqual, roques de la Pena del Puig
Roques de la Pena del Puig
El sender ens portarà a una primera bifurcació i cal continuar pel sender que gira a la nostra dreta, seguint les marques blanca i vermella del GR; una mica més endavant i ja a la part més alta del sender, arribarem a una segona bifurcació i cal continuar pel sender que gira a la nostra esquerra, sempre seguint les marques blanca i vermella del GR.
El sender va circulant per l'interior de la zona del Roquer de Pasqual, una zona de grans roques i agulles, entre la que destaca el Castell d'en Dalmau, una roca o agulla calcària, on es poden veure una sèrie de vies d'escalada; en aquest entorn també hi han algunes cavitats, però són difícils de veure degut a la gran i densa vegetació que envolta la zona.

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, Castell d'en Dalmau a la zona del Roquer de Pasqual al terme municipal de La Riba (Alt Camp)

Castell d'en Dalmau
Seguirem pel sender, que torna a ser en suau i continua baixada en direcció al Pla de l'Alzina Vella i el Gran Bosc, dins del terme municipal de La Riba.

El sender passa pel costat d'una barraca de Pedra Seca, que podrem veure a la nostra dreta (de moment encara aguanta dreta, tot i que ja comencen a veure algun petit forat en la seva paret da darrera i del sostre).

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, sender al Pla de l'Alzina Vella i Bosc Gran al terme municipal de la Riba (Alt Camp) i Barraca de Pedra Seca
Barraca de Pedra Seca
Passada la barraca de seguida arribarem a una cruïlla; en aquest punt haurem de creuar el Camí de la Planota i continuar per un sender que veurem davant mateix, seguint la direcció del rètol informatiu que hi ha en aquest punt en direcció a la Font de Pasqual i La Riba.

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, camí de la Planota en direcció a la Font de Pasqual a La Riba (Alt Camp)

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, sender en direcció a la Font de Pasqual a La Riba (Alt Camp)

Uns metres més endavant s'acaba el sender i accedirem a la zona de la Font de Pasqual, una àrea més oberta i on veurem una bassa d'aigua que recull part de l'aigua de la Font que no és canalitzada.
En aquest punt veurem un parell de rètols informatius i el seguirem en direcció a La Riba (la informació està duplicada, però...😅).

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, Font de Pasqual, terme municipal de La Riba (Alt Camp)

Des del camí de la Font de Pasqual, camí pel que haurem de continuar ara (seguint des del rètol per la nostra dreta) no és veu la Font de Pasqual; per veure-la i beure d'ella, cal baixar unes escales que ens hi portaran; al costat de la Font i de la bassa d'aigua hi ha un parell de bancs de pedra que permeten descansar i gaudir d'una bona vista sobre la vall del riu Brugent.

Font de Pasqual
Deixarem la Font de Pasqual i continuarem pel Camí de la Font de Pasqual en direcció a La Riba; el camí inicialment terrós i en suau baixada ens acostarà a la població de La Riba; uns metres abans d'entrar a la població el camí està cimentat.
Abans d'entrar a La Riba, podrem veure l'estampa de les muntanyes que l'envolten, com ara la Serra de les Guixeres (entre les municipis de Valls (Alt Camp) i Montblanc (Conca de Barberà) i la Serra de Miramar (com és coneguda popularment el massís format per les Serres de les Guixeres, Carbonària i de Jordà).

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, Serra de Miramar (Serra de les Guixeres, Serra de la Carbonària i Serra de Jordà (Alt Camp i La Conca de Barberà)

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, Torre d'en Petrol a la Serra de les Guixeres (Alt Camp - Conca de Barberà)
Torre d'en Petrol a la Serra de les Guixeres
La Torre d'en Petrol, és situat a la Serra de les Guixeres, dins del municipi de La Riba (Alt Camp); la torre és situada al cim del Puig Cabrer; es tracta d'una torre de guaita circular de pedra construïda al segle XIX durant la Tercera guerra carlina.

Entrarem a La Riba, pel Barri del Cap de la Riba, la part més alta del poble; per continuar endavant hi ha un parell d'opcions a seguir; en entrar al poble veurem un rètol informatiu:

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, camí de la Font de Pasqual a l'entrade de La Riba - Raval Cap de la Riba (Alt Camp)

1. Ruta feta amb el track del GPS que s'adjunta: En arribar al rètol informatiu, seguir pel carrer que gira a la nostra esquerra i de seguida continuar per un corriol que gira a la dreta i en forta baixada (en un pal d'electricitat hi ha pintada una marca blanca i vermella del GR).

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, La Riba - Raval de Cap de la Riba (Alt Camp)

Uns pocs metres més avall passarem pel costat d'un rètol informatiu i el seguirem en direcció a Vilaverd i Cabra del Camp (ruta a seguir en la propera etapa).

Passat el rètol informatiu ens situarem a la carretera TV-7044, just al punt quilomètric 2, on cal continuar per la nostra dreta en direcció al poble; seguirem per la carretera TV-7044 (cal anar en compte dons no hi ha voral per la vianants), i de seguida aquesta farà un gir a la dreta i passats uns 80 metres veurem a l'esquerra una petita esplanada (on hi pot haver cotxes aparcats); accedirem a aquesta esplanada i en dirigirem cap a unes escales que ens portaran en direcció al centre del poble.

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, escales al poble de La Riba (Alt Camp)

2. Ruta alternativa: En arribar al rètol informatiu del Raval de Cap de la Riba, seguirem per la nostra dreta i baixar per unes escales que ens portaran en direcció a la carretera TV-7044.
Creuar la carretera i seguir per la nostra dreta (cal anar en compte dons no hi ha pas de vianants ni vorera), i arribar fins a l'esplana que anteriorment hem comentat i seguir les mateixes indicacions.

Les escales ens portaran a un carrer que ens connectaran a unes noves escales en direcció al centre del poble i al carrer Cardenal Romà, sempre en baixada o forta baixada.

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, escales al poble de La Riba (Alt Camp)

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, carrers i escales al poble de La Riba (Alt Camp)

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA, rètol a la plaça Major de La Riba (Alt Camp)
Rètol informatiu a la plaça Major de La Riba
Seguint el conjunt d'escales i trams de carrer anirem creuant pel centre del poble en direcció a la plaça Major i carrer Major fins a situar-nos davant de l'església de Sant Nicolau, on en aquest punt donarem per finalitzada l'etapa del GR-7 entre Mont-ral (Alt Camp) i La Riba (Alt Camp).

GR-7 MONT-RAL A LA RIBA,església de Sant Nicolau al poble de La Riba (Alt Camp)
Façana i campanar de l'església de Sant Nicolau a La Riba
L'església de Sant Nicolau té tres naus; els suports són pilars i pilastres i els arcs són de mig punt amb cúpula de petxina, que es manifesta exteriorment en forma de cimbori; la torre o campanar s'alça als peus, a la dreta de la façana i té base quadrada; la porta d'accés es rectangular.
Les informacions sobre la data de construcció de l'església no són coincidents, tot i que es situa dintre del segle XVIII.

La Riba és un municipi de la comarca de l'Alt Camp i és situat als límits nord-occidentals de l'Alt Camp.

(1) Terreny planer més o menys ample situat al fons d'una clotada.
(2) Depressió més o menys pregona i planera en un terreny de muntanya.