diumenge, 14 de novembre del 2021

GR-7
CABRA DEL CAMP A VALLESPINOSA

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa - Imatge de Cande Rguez

Cabra del Camp és una població a la comarca de l'Alt Camp, dins de la província de Tarragona; aquest petit nucli de població té com a llocs d'interès, la façana del Celler Sindicat Agrícola i l'església de Santa Maria, segle XVIII. Un dels llocs d'interès del poble, al igual que com el veí poble del Pla de Santa Maria i com d'altres pobles de comarques veïnes són les construccions de Pedra seca, entre les que més destaquen són les Barraques i que formen part de l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.

Des de Barcelona, cal agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona fins arribar a l'enllaç amb l'autopista AP-2 (E-90); continuarem per aquesta fins a la sortida 10-El Pla de Santa Maria; continuarem per la carretera C-37 en direcció al Pla de Santa Maria i en arribar a la rotonda continuarem per la primera sortida en direcció al poble del Pla de Santa Maria, pel carrer d'Antoni Gaudí o carretera TV-2004; en deixar el poble enrere continuarem per la carretera TP-2311 que ens portarà fins a Cabra del Camp
Des de Tarragona, el millor i més curt camí és agafar la carretera TP-2031 en direcció a Sant Pere i Sant Pau i continuar per aquesta cap Els Pallaresos, Nulles i Bràfim; passat Bràfim arribarem a una rotonda i continuarem per la segona sortida i seguir per la carretera TP-2002 en direcció a Vila-rodona i Santes Creus; en arribar a Vila-rodona accedirem a una rotonda i continuarem per la tercera sortida en direcció al Pla de Santa Maria per la carretera TV-2004; en arribar al Pla de Santa Maria accedirem a una rotonda i continuarem per la segona sortida en direcció al poble del Pla de Santa Maria, pel carrer d'Antoni Gaudí o carretera TV-2004; a partir d'aquest punt seguir les mateixes indicacions anteriors

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderada. No té cap dificultat més enllà de la distància que cal recórrer
DISTÀNCIA DEL RECORREGUT: 9,87 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 2 hores i 55 minuts en total (2 hores i 11 minuts + 44 minuts aturat); 4,5 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Abans de començar la caminada, tenir clar quina mena de ruta es farà i que s'ajusti al nostre nivell i no sobreestimar les nostres capacitats; aquesta és una ruta moderada, però cal tenir alguna referència i com estem físicament per a dur-la a terme; assegurar-se de portar el material indispensable i necessari per a la ruta i si pot ser un mapa, una brúixola i un GPS amb el track marcat que ens facilitarà el recorregut; menjar i aigua en quantitat suficient; protector solar i roba per protegir-se del sol i de les inclemències del temps; el dia abans cal informar-se de la predicció meteorològica; començar la ruta de bon matí, quan la fresca del dia és més agradable i sempre acompanyats de la llum del dia; durant la ruta, cal calcular el temps que puguem estar en fer-la en la seva totalitat, en funció de les nostres pròpies possibilitats i comptant amb la resta de les persones que ens poden acompanyar (parades per a descansar, menjar, fer fotos...); no fer la ruta en solitari, si és possible; seguir sempre les senyals de la ruta (en aquest cas blanques i vermelles); emportar-se les deixalles per a dipositar-les posteriorment on correspongui; portar telèfon i recàrrega suficient; deixar dit a familiars i/o amics la ruta que farem
DESTACATS: Cabra del Camp, Coll de Sàrria, Coll de Valls, Les Eres, Vallespinosa
PUNT DE SORTIDA: A la plaça de l'Església, davant de l'Església de Santa Maria de Cabra del Camp
PUNT D'ARRIBADA: Al punt de travessar sobre la Riera del Clot de Comadevaques a Vallespinosa
PUNT MÉS ALT: A la carrerada de Cabra del Camp a Vallespinosa, al pas pel Coll de Valls (745 metres segons el ICGC)
PUNT MÉS BAIX: A la plaça de l'Església de Cabra del Camp (494 metres segons el ICGC)

Situats a la Plaça de l'Església i davant de la façana principal de l'Església de Santa Maria de Cabra del Camp iniciarem la ruta en direcció al carrer de la Pica.

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, Església de Santa Maria i carrer de la Pica a Cabra del Camp
Església de Santa Maria
Carrer de la Pica
Al final del carrer de la Pica creuarem el pont que travessa el Torrent de la Fonollosa i haurem de continuar pel carrer asfaltat que segueix en línea recta.

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, carrer de la Pica i camí de Cabra del Camp a Vallespinosa

El tram asfaltat que surt de Cabra del Camp és el Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa i que seguirem durant tot el recorregut fins arribar a Vallespinosa; anirem veient alguns rètols informatius i/o senyals del GR-7 que ens orientaran al llarg del camí i sobretot en bifurcacions i cruïlles.

Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa
Gairebé al final de les darreres edificacions de Cabra del Camp veurem, a l'esquerra del camí, un primer rètol informatiu en direcció al Coll de Sàrria i Vallespinosa, seguint la direcció del GR-7.
El Camí, en el seu darrer tram asfaltat, arriba fins a una bifurcació on haurem de seguir pel camí de terra que continua per la nostra dreta (el camí de l'esquerra, està indicat com a prohibit, i entra en una granja porcina).

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, camí de Cabra del Camp a Vallespinosa

Unes poques passes més endavant ens situarem novament davant d'una bifurcació on veurem, a l'esquerra del camí, un nou rètol informatiu en direcció al Coll de Sàrria i Vallespinosa; continuarem pel Camí de la nostra dreta seguint la direcció del rètol de fusta.

Passada aquesta bifurcació el Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa es situa paral·lel al Torrent de Cabarrà, que veurem a la nostra dreta i que ens acompanyarà un bon tram del camí.

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, camí de Cabra del Camp a Vallespinosa paral·lel al Torrent de Cabarrà
Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa
Més endavant el Camí ens portarà fins a una nova bifurcació i en aquest punt cal continuar per la nostra esquerra; a la pròpia esquerra del camí hi veurem un petit pal de fusta amb la senyal del GR-7.

El Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa transcorre entre camps d'oliveres i camps de vinya bàsicament i també anirem veient, conforme anem avançant, que també predominen els camps de cultiu de sembrats (blat, ordi....).
Passats poc més de 100 metres ens situarem en una nova bifurcació i haurem de continuar pel camí que gira a la dreta; a la pròpia esquerra del camí veurem un petit pal de fusta amb la senyal del GR-7.

Després d'uns 700 metres més endavant novament arribarem a una bifurcació i haurem de continuar en línea recta o pel camí de la dreta; a la pròpia esquerra del camí veurem un petit pal de fusta amb la senyal del GR-7.

Passats uns 75 metres de la darrera bifurcació, ens situarem en una nova bifurcació, on a l'esquerra del camí veurem un rètol informatiu de fusta; en aquest punt haurem de continuar en línia recta o per la nostra dreta seguint la direcció del rètol que indica Coll de Sàrria i Vallespinosa.

Passada la bifurcació el camí fa una molt suau i curta pujada i al final d'aquesta, just davant de les restes del "Corral Nou", el camí gira suaument de dreta a esquerra.

Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa al pas pel costat del Corral Nou
En arribar a aquest punt, el Torrent de Cabarrà, que ens ha estat acompanyant paral·lelament a la nostra dreta, finalitza el seu recorregut i es bifurca en dos, a l'esquerra ara és conegut com Barranc del Cogulló i a la dreta és conegut com Barranc del Bosc del Jaume.
Seguint pel Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa de seguida en situarem davant d'una nova bifurcació i just en aquest punt creuarem el tram final del Barranc del Cogulló, de forma totalment inapreciable; en aquesta bifurcació haurem de seguir pel camí que gira a la nostra dreta i on comença la primera de les pujades que farem en aquesta ruta, en direcció al Coll de Sàrria.

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, camí de Cabra del Camp a Vallespinosa i pas pel Barranc del Cogulló
Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa al pas pel Barranc del Cogulló
A l'inici de la pujada, a la dreta del camí, veurem un rètol informatiu de fusta que ens orienta en direcció al Coll de Sàrria.
La pujada fins al Coll de Sàrria supera uns 130 metres de desnivell en un total d'uns 1500 metres aproximadament; és una pujada força còmode, sense cap desnivell considerable, inclús té un curt tram pla o amb molt lleugera baixada i només al darrer tram abans d'arribar al Coll té una mica més de desnivell.

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, camí de Cabra del Camp a Vallespinosa amb tram de pujada al Coll de Sàrria

En arribar al Coll de Sàrria ens trobarem una cruïlla de camins on veurem un rètol informatiu en quatre diferents destinacions; en aquest punt es creuen el GR-7 i el GR-175 de la Ruta del Cister.

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, camí de Cabra del Camp a Vallespinosa, al Coll de Sàrria

Al Coll de Sàrria és la frontera natural de divisió entre el terme municipal de Cabra del Camp, que en aquest punt deixarem, i el terme municipal de Pont de l'Armentera, al que accedirem a partir d'aquest punt.
Situats al Coll de Sàrria i seguint la direcció del rètol informatiu en destinació Vallespinosa i Pontils, deixarem el camí ample pel que hem anat transitant i haurem de continuar per un corriol que surt del costat esquerra del rètol informatiu; unes passes més endavant està senyalitzat amb un petit pal de fusta amb la senyal del GR-7.

Coll de Sàrria
Un cop deixat enrere el Coll de Sàrria, el corriol pel que ara transitarem té una forta baixada; inicialment té un sol corriol, però conforme anem baixant aquest es transforma en dos corriols; qualsevol dels dos corriols pel que decidim seguir tenen el mateix desnivell i a l'hora tenen la mateixa dificultat, dons són trams força pedregosos i malmesos, degut a les inclemències del temps, sobretot de les pluges i també pel pas, malauradament de motos i bicicletes; més endavant i quan ja estem gairebé al final d'aquest corriol, ambdós corriols s'ajunten en un mateix.

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, camí de Cabra del Camp a Vallespinosa, corriol de baixada des del Coll de Sàrria cap a les terres de l'Estret del Palatí
Corriol de baixada des del Coll de Sàrria
Al final del corriol veurem un rètol informatiu en direcció a Coll de Valls i Vallespinosa; davant mateix tornarem a retrobar el camí ample, que continua essent el Camí de Cabra de Camp a Vallespinosa.

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, camí de Cabra del Camp a Vallespinosa, Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa al pas per les terres de l'Estret del Palatí

Per aquest tram de camí, força planer, passarem pels camps de cultiu coneguts com "l'Estret del Palatí", i això és degut a que aquest tram del camí està situat dins d'una petita vall entre muntanyes.
Una mica més endavant el Camí ens portarà fins a una bifurcació, on veurem un rètol informatiu; haurem de continuar pel camí que gira a la nostra esquerra i seguint en direcció al Coll de Valls i Vallespinosa.

En girar a l'esquerra el Camí inicia una suau i curta pujada, fent aquest una corba d'esquerra a dreta, envoltant un petit bosc de pi.
Al final d'aquesta curta pujada el camí passa ben a prop de les restes del Mas de Cal Palatí, que veurem a la nostra dreta.

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa al pas per les terres de l'Estret del Palatí i el Mas de Cal Palatí
Cal Palatí
El Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa va avançant per un terreny ferm i molt còmode, per un tram força planer amb suaus oscil·lacions del terreny.

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa

El Camí ens portarà fins a una nova bifurcació on haurem de continuar pel camí de la nostra esquerra, seguint el senyal del GR o petit pal de fusta que veurem a la pròpia esquerra del camí.

El Camí continua endavant fent petites oscil·lacions del terreny gairebé inapreciables, tot passant ben a la vora de la Obaga del Palatí, una zona boscosa que veurem a la dreta del camí.

De seguida arribarem al Torrent de Collmagí, que haurem de travessar, per un tram curt però força pedregós; aquesta acumulació de pedres és degut a les rierades que hi ha quan plou i que són arrossegades por tota la llera del Torrent.

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa al pas pel Torrent de Collmagí
Torrent de Collmagí
Passat el Torrent de Collmagí comença la segona pujada de l'etapa i que ens portarà fins el Coll de Valls; la pujada supera uns 140 metres de desnivell en un total d'uns 1880 metres aproximadament; al contrari que l'anterior, que has ha portat fins al Coll de Sàrria, és una pujada més llarga i amb alguns trams una mica exigents, sobretot el tram inicial, amb alguns revolts pronunciats i el darrer tram de la pujada fins arribar el Coll de Valls, que és el que té més desnivell; la part mitjana de la pujada és més còmode i amb un tram planer.

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa de pujada al Coll de Valls
Camí de pujada al Coll de Valls
Aquest primer tram de pujada té alguna zona força pedregosa; també, en aquest primer tram del camí, veurem 3 possibles dreceres que fan el camí més recta i que ens poden fer estalviar els revolts pronunciats, tot i que aleshores el pendent acumulat és superior (en el meu cas vaig seguir el camí original i no vaig passar per les dreceres - aquestes dreceres són millors si fem el camí en sentit contrari).

Part mitjana de la pujada al Coll de Valls
En arribar a la part mitjana de la pujada veurem clarament com el desnivell gairebé desapareix i com el terra es transforma, de pedregós i malmés, a un terreny planer i ben condicionat.
Quan passem per aquesta part mitjana i veiem el canvi de terreny ens situarem a la línea imaginària de divisió entre el terme municipal del Pont de l'Armentera, a la comarca de l'Alt Camp, que en aquest punt deixarem, per entrar al terme municipal de Pontis, dins de la Comarca de la Conca de Barberà.
Aquesta part mitjana de la pujada té uns 600 metres aproximadament i ens portarà fins el tram final de pujada, amb força pendent inicialment i fins al Coll de Valls.

Pujada al Coll de Valls
Finalment s'arriba al Coll de Valls on hi ha una cruïlla de camins; en aquest punt veurem un rètol informatiu i haurem de seguir en direcció a Vallespinosa.

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa al Coll de Valls
Coll de Valls
Al Coll de Valls veurem un camí que gira a l'esquerra en direcció al Coll de Maldà seguint el GR-175.5, un altre camí que gira a la dreta sense cap indicació, i ambdós casos no els seguirem; per poder continuar cap a Vallespinosa haurem de seguir en línea recta en direcció a un camp de sembrat (depenent de l'època de l'any està sembrat o no); passarem a tocar d'una zona boscosa, a la nostra dreta i veurem que el terra pel que passarem està més o menys trepitjat; per aquest camp haurem de fer uns 90 metres fins a veure, a la nostra dreta, les senyals del GR-7, blanca i vermella, que ens introdueixen cap a la zona boscosa seguint per un corriol.

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa passat el Coll de Valls en direcció a Vallespinosa

El corriol, ben traçat, és en suau baixada durant tot el seu trajecte i ens portarà fins a les portes del nucli de Les Eres, a les afores de Vallespinosa.

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa dins del corriol de baixada cap a Les Eres de Vallespinosa

El corriol ens portarà fins a l'entrada d'un camp, on és possible que no veiem cap marca o senyal del GR i tampoc veurem el camí fressat (possiblement perquè hagi estat llaurat o estigui sembrat); travessarem el tram de camp en direcció a la zona boscosa del davant i continuarem pel camí, ara més ample, que ens trobarem.

Aquest camí ens portarà, de seguida, a retrobar-nos amb el corriol de baixada, just a tocar d'un gran pi; al inici d'aquesta zona del corriol, el tram està força brut de vegetació i sobretot de petites branques punxegudes, per tant, cal anar en compte.

El corriol ens portarà fins a una bifurcació on haurem de girar, primer, a la dreta i seguidament cal continuar per l'esquerra seguint pel mateix corriol.

Més endavant travessarem un camí més ample i continuarem pel mateix corriol en baixada; aquesta zona és coneguda com l'Obaga de l'Asserit.

El corriol ens portarà fins a trobar-nos un rètol informatiu, a l'esquerra del camí, i que indica la direcció a Vallespinosa, que ja tindrem ben a prop.

Des del Coll de Valls, davant nostre anirem veiem la bonica estampa del Puig de Comaverd, un cim que fa de frontera natural entre el termes municipals del Pont de l'Armentera (Alt Camp) i de Pontils (Conca de Barberà).
Passat aquest rètol informatiu, de seguida entrarem al petit nucli de cases disperses de Les Eres, un veïnat que resta a uns 500 metres de Vallespinosa.

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, Camí de Cabra del Camp a Vallespinosa, al petit nucli de Les Eres de Vallespinosa
Les Eres de Vallespinosa
Passat el nucli de Les Eres seguirem la ruta en direcció a les afores del barri i a la carretera TV-2015; en arribar a la cruïlla d'aquesta carretera, girarem a la dreta, seguint per aquesta mateixa i en direcció al nucli de Vallespinosa.
En arribar a la cruïlla veurem, a la nostra esquerra, un rètol informatiu en direcció a Vallespinosa, que està a 500 metres d'aquest punt.

Continuarem per la carretera TV-2015 en direcció al nucli de Vallespinosa; al voral dret de la carretera hi ha un petit espai, separat per una línea discontinua, que divideix la carretera pel trànsit rodat i pels vianants, però sense cap protecció.

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, carrtera TV-2015 entre el nucli de Les Eres i Vallespinosa

La carretera ens portarà fins a l'entrada del poble de Vallespinosa; en arribar-hi no hi accedirem i deixarem la carretera TV-2015 per continuar pel camí que veurem a la nostra esquerra i que baixa suaument en direcció a un pont que travessa sobre la Riera del Clot de Comadevaques; abans del pont veurem un rètol informatiu en direcció a Pontils i Bellprat.

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, carretera TV-2015 a l'entrada de Vallespinosa
Carretera TV-2015 a Vallespinosa
GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, rètol informatiu a Vallespinosa al costat del Pont que travessa sobre la Riera del Clot de Comadevaques

En aquest punt donarem per finalitzada l'etapa del GR-7 entre Cabra del Camp (Alt Camp) i Vallespinosa (La Conca de Barberà).

Castell de Vallespinosa

Aquest castell era un Castell termenat, construït al segle XII, i era situat damunt del poble actual de Vallespinosa, del qual encara es conserven parcialment dues torres circulars i part de la muralla. Està document el 1030. La primera notícia del castell és la seva escriptura de venda l'any 1030. L'any 1174 Berenguer de Clariana en feu devoció al monestir de Santes Creus. A principis del segle XVII fou assaltat pel bandoler Perot Rocaguinarda, el qual el malmeté de forma molt important. El segon i definitiu atac al castell es produí l'any 1648, quan les milícies castellanes assaltaren i destruïren el castell, propietat llavors de Josep Margarit i Biure, cap de les milícies catalanes, governador de Catalunya i un dels més ferms defensors de la política francesa.

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, restes del Castell de Vallespinosa

Antiga Església

Sota de les muralles de l'antic castell, a la banda alta del poble, hi ha les restes de l'antiga església romànica de Vallespinosa, dedicada a Santa Maria.

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, restes de l'antiga església de Santa Maria de Vallespinosa

Església actual de Vallespinosa

L'actual església, s'alça al bell mig de la petita placeta del poble, sota l'advocació de Sant Jaume; construïda en una sola nau i ha estat bastida en una època moderna.

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, actual esglésai de Santa Jaume  de Vallespinosa

Puig de Comaverd des del Castell

Aquest cim es troba situat al centre de la Serra de Comaverd, una petita serralada que separen la Conca de Barberà i l'Alt Camp; té al seu extrem nord-est el Puig de Montclar i al Sud la Cogulla de Comaverd. És un fantàstic mirador de la Conca, l'Urgell, la Segarra i fins i tot de la Mar Mediterrània. Està format de roca calcària conglomerada.

GR-7 Cabra del Camp a Vallespinosa, Puig de Comaverd des del Castell de Vallespinosa