dimecres, 23 de gener del 2019

fraga a candasnos

FRAGA A CANDASNOS
(Camí de Sant Jaume de Compostela)

Camí de Sant Jaume de Compostela, Fraga a Candasnos - Logotipo

Fraga és una localitat aragonesa situat a l'extrem sud-est de la província d'Osca (Comunitat Autònoma d'Aragó); és capital de la comarca del Baix Cinca.
I destaca l'església de Sant Pere d'origen visigòtic, essent aquesta una mesquita sota domini àrab; al segle XII Fraga va passar a mans cristianes i l'església va prendre un estil gòtic; a la part alta del poble hi ha el Castell, ruïnes de l'antiga església de Sant Miquel; el riu Cinca travessa al poble de nord a sud; el riu Cinca s'uneix al riu Segre a la zona coneguda com Aiguabarreig Segre-Cinca i continuant plegats fins al riu Ebre.

Des de Barcelona, agafar l'autopista AP-7 en direcció Tarragona; posteriorment agafar l'autopista AP-2 en direcció a Lleida; seguir per aquesta fins a la sortida 5 i en sortir cal continuar per l'autovia A-2 en direcció a Fraga; deixar l'autovia A-2 per la sortida 439 Fraga-est i continuar per la carretera N-II fins arribar a Fraga .
Des de Tarragona, agafar la carretera T-11 en direcció a Reus fins a enllaçar amb la carretera C-14 en direcció a Alcover i Montblanc; a Montblanc agafar l'autopista AP-2 en direcció a Lleida; seguir per aquesta fins a la sortida 5 i en sortir cal continuar per l'autovia A-2 en direcció a Fraga i seguir les mateixes indicacions anteriors.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderat. No te més dificultat més enllà de la distància que cal recorre. A la sortida de Fraga cal superar una pujada d'uns 4 km i superar uns 300 metres de desnivell
DISTÀNCIA RECORREGUDA: 25,69 km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 6 hores i 24 minuts en total (5 hores i 27 minuts en moviment + 57 minuts aturat); 4,7 km/h en moviment
RECOMANACIONS: Cal portar la motxilla ben preparada; els utensilis que ens poden fer falta cal posar-los en la part superior i la resta al fons de la motxilla (sempre en funció de la climatologia del dia); sempre és bo començar la ruta de bon matí per aprofitar la fresca del matí; cal anar ben preparats de peus i calçat, tant si comencem la ruta com si ja fa dies que caminem; abans de sortir cal protegir-se be del sol amb cremes solars per totes les parts del nostre cos que estiguin al descobert; utilitzar un barret, a ser possible amb ala en tota la seva circumferència; fer un bon esmorzar abans de començar a caminar i portar sempre força aigua i menjar a la motxilla; el dia abans caldrà tenir ben planificada l'etapa del dia següent, saben on ens podrem aturar a descansar o a avituallar-se i també saber el punt final del dia; en acabar l'etapa del dia cal anar directament al lloc de descans per a poder disposar de llit i dutxa per a passar la nit (si és el cas); si el lloc on és pernocta és un alberg compartit és recomanable utilitzar uns tops per les orelles (els roncs de les persones no ens poden deixar descansar); cal portar sabó per a rentar la roba; per a poder pernoctar als albergs municipals és necessari disposar de la Credencial del Peregrí; no deixar mai coses de valor sobre els llits dons poden desaparèixer
DESTACATS: Fraga, Ventas del Rey, Candasnos
PUNT DE SORTIDA: Av. d'Aragó, a l'alçada de la rotonda on destaca l'antiga porta de l'escorxador municipal de Fraga
PUNT D'ARRIBADA: Carrer Saragossa a l'alçada de l'església de l'Assumpció de Nostra Senyora de Candasnos
PUNT MÉS ALT: Al camí que puja en direcció a la carretera N-II a tocar del Bar "El Ventorrillo", a la zona del Tossal de la Barbeta (374 metres)
PUNT MÉS BAIX: A la sortida de Fraga per l'avinguda d'Aragó (94 metres)

Situats a l'avinguda d'Aragó, un cop haguem creuat el pont sobre el riu Cinca, entre l'estació municipal d'autobusos i la segona rotonda d'aquesta avinguda i en el voral esquerra, iniciarem la ruta en direcció a Candasnos.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa entre Fraga (Osca) i Candasnos (Osca), avinguda d'Aragó a Fraga, rotonda de l'antiga porta de l'escorxador

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa entre Fraga (Osca) i Candasnos (Osca), avinguda d'Aragó a Fraga, escultura de Fraga

Seguirem per l'avinguda d'Aragó, per la seva vorera esquerra; aquesta ens portarà a passar per una zona enjardinada on veurem alguna rajola al terra amb la senyal del Camí de Sant Jaume de Compostela.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa entre Fraga (Osca) i Candasnos (Osca), avinguda d'Aragó a Fraga, jardins i senyal a una rajola
Av. d'Aragó a Fraga
Passada aquesta zona enjardinada arribarem a l'alçada d'una nova rotonda; abans, però, creuarem l'avinguda d'Aragó pel pas de vianants i ens situarem a la vorera dreta; seguirem la vorera en direcció a la rotonda, però deixarem l'avinguda d'Aragó i continuarem el carrer Alcabon; a l'altre banda del carrer i a tocar de la rotonda veurem un rètol informatiu que assenyala la direcció "Ruta Camino de Santiago" (anirem trobant alguns d'aquests rètols informatius al llarg del camí).

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa entre Fraga (Osca) i Candasnos (Osca), avinguda d'Aragó i carrer Alcabon a Fraga

Continuarem pel carrer Alcabon i passarem pel costat del Jutjat de Fraga, un edifici que veurem a la nostra dreta; només passar el Jutjat haurem de creuar la carretera A-131 (carretera de Osca a Fraga - carretera de Sariñena), anant en compte, dons no hi ha pas de vianants; seguirem pel carrer de Monasterio de Sigena, entre algunes naus industrials; de seguida veurem una senyal o sageta de color groc (marca identificativa del Camí de Santiago) pintada sobre un marc fet d'obra i a tocar d'una petita plantació d'oliveres (a la dreta del camí) i d'un nou rètol informatiu que assenyala la direcció "Ruta Camino de Santiago" (a l'esquerra del camí).

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa entre Fraga (Osca) i Candasnos (Osca), carrer Monesterio de Sigena a Fraga

Pel carrer Monasterio de Sigena deixarem les darreres edificacions de Fraga i continuarem per un tram de camí asfaltat, entre camps de vinya i de conreu; aquest ens portarà fins a una primera bifurcació, on continuarem per la nostra esquerra molt lleugerament.

Seguidament, deixant el tram d'asfalt, continuarem per un camí terrós, on veurem, a l'inici d'aquest un rètol informatiu "Ruta Camino de Santiago"; a partir d'aquest punt anirem trobant senyals informatives diverses, com ara el que acabem de indicar i també les marques o sagetes grogues pròpies del Camí de Sant Jaume de Compostela, les senyals blanca i vermella del GR i uns pals de fusta amb la marca del GR-261.

El camí pel que ara circularem, i en direcció a la zona coneguda com El Ventorrillo, està molt ben condicionat i inicialment planer, però conforme anem avançant anirà guanyant en nivell positiu, tot i que la pujada és bastant suau i no te cap dificultat.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa entre Fraga (Osca) i Candasnos (Osca), camí a la sortida de Fraga i en direcció al Ventorrillo

Al final del primer tram de pujada arribarem a una zona més planera on veurem part del camí que ens queda fer en direcció a El Ventorrillo.

En aquest tram de camí veurem alguna senyal i/o pal de fusta indicador del GR-261, que transcorre per aquesta zona.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa entre Fraga (Osca) i Candasnos (Osca), camí en direcció a El Ventorrillo i senyal indicador del GR-261

De seguida arribarem a una bifurcació on veurem dos rètols informatius:
  • A la dreta continua el GR-261 en direcció a Velilla de Cinca, ruta que NO seguirem
  • A l'esquerra continua el Ruta Camino de Santiago

Continuarem pel camí a la nostra esquerra i de seguida veurem un altre bifurcació, en aquest cas, sense cap senyal ni informació; haurem de seguir pel camí que fa un suau gir cap a la dreta; unes poques passes més endavant ens situarem novament davant d'una nova bifurcació on veurem un rètol informatiu "Ruta Camino de Santiago".

Continuarem pel camí que fa un fort gir a la dreta i on comença novament la pujada en direcció a El Ventorrillo; la pujada te diferents trams pronunciats de més o menys desnivell, però no tenen cap dificultat i són força suportables.
El camí de pujada transita per la vessant de la zona coneguda com a Rincón de Portolés; al fons veurem el "Barranco de Burballa" i davant nostra la zona de "Las Puntas".

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa entre Fraga (Osca) i Candasnos (Osca), camí en direcció a El Ventorrillo, per la vessant del Rincón de Portolés i al fons Las Puntas
Camí per la vessant del Rincón de Portolés
Al fons Las Puntas
Anirem pujant pel camí i aquest va envoltant la zona del "Tozal de la Barbeta", que ens portarà a la zona més elevada de la ruta.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa entre Fraga (Osca) i Candasnos (Osca), camí en direcció a El Ventorrillo, per la vessant del Rincón de Portolés i voltant el Tozal de la Barbeta

El camí ens portarà fins a una bifurcació on continuarem pel camí de l'esquerra, seguint la senyal del rètol informatiu "Ruta Camino de Santiago"; passarem a tocar d'una torre elèctrica d'alta tensió.

Al passar pel costat de la torre elèctrica estarem en el punt més alt de la ruta, 374 metres GPS; seguirem pel camí que s'acosta a la carretera N-II.

El camí deixa el tram de pujada i també el silenci i la tranquil·litat que fins ara ens a anat acompanyant i de forma planera s'acosta a la N-II, on començarem a sentir la remor i/o soroll dels camions que passen de forma continua per aquesta carretera.
El camí passa pel costat d'un nou rètol informatiu "Ruta Camino de Santiago" ben a prop d'una edificació a mig construir que veurem a la nostra dreta.

Passat aquest darrer rètol informatiu, el camí es situa paral·lel a la carretera N-II i de seguida arribarem i passarem pel costat d'un petit Bar-restaurant conegut com "El Ventorrillo", que és com s'anomena aquesta zona dins del terme municipal de Fraga.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa entre Fraga (Osca) i Candasnos (Osca), bar-resturante El Ventorrillo al terme municipal de Fraga
Bar-restaurant El Ventorrillo
En passar aquest bar-restuarant, el camí va pràcticament sempre paral·lel a la carretera N-II i ens acompanyarà més o menys fins al final de la ruta al poble de Candasnos.
Només passar el bar-restaurant, el camí passa a tocar d'una antiga benzinera, a la nostra esquerra, i que en l'actualitat ja no en queda cap resta.
El camí arriba fins a una cruïlla, una de les que anirem trobant al llarg del camí; haurem de continuar recta, seguint la direcció del rètol informatiu que aquí veurem "Ruta Camino de Santiago".

El camí pel que anirem transitant és conegut com a Camino Cañada Real de Aragón; durant un llarg tram del camí també ens acompanyaran els pals de fusta i els fils d'una línea elèctrica.

Cañada Real de Aragón
Anirem avançant per aquest ample i confortable camí i veurem a la nostra dreta, a tocar del camí, un primer Mas (no he trobar el seu nom); no gaire més endavant d'aquest primer Mas i també a la nostra dreta, però més apartat del camí, veurem el Mas de la Alcaina.
El camí ens portarà fins a una primera bifurcació, on no hi ha cap rètol informatiu, però ens anirem fixant amb algunes de les senyals o sagetes grogues que veurem pintades en les pedres o en els pals de fusta de la línea elèctrica; en aquesta primera bifurcació seguirem recta.
Seguidament arribarem a una segona bifurcació, on tampoc no hi ha cap rètol informatiu; en aquesta segona també continuarem recta, seguint les sagetes grogues que veurem i com hem comentat abans, seguint la línea elèctrica i paral·lels a la carretera N-II; en aquesta segona bifurcació veurem un rètol amb el nom "Avicab" i que no seguirem; al fons d'aquest camí es veu el Mas del Joc.

Anirem avançant pel Camí de la Cañada Real de Aragón i aquest ens portarà fins a una cruïlla que superarem continuant recta, seguint les sagetes grogues; el camí de l'esquerra ens portaria fins el Mas de la Dent que veurem més al fons.

De seguida arribarem a l'alçada d'una benzinera que veurem a la nostra esquerra; en arribar-hi seguirem recta i deixarem el camí que entra a la benzinera.

Just davant de la benzinera i a la dreta del camí hi ha una bassa d'aigua, coneguda com a "Balsa de las Ventas".

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa entre Fraga (Osca) i Candasnos (Osca), camí paral·lel a la carretera N-II Camino Cañada Real de Aragón, Balsa de las Ventas
Balsa de las Ventas
Un cop passada la benzinera veurem, davant nostra, unes edificacions, la majoria d'aquestes totalment derruïdes, excepte una que encara conserva la seva estructura.

De seguida arribarem a aquestes edificacions conegudes com a Ventas del Rey, el que havia estat un petit nucli de cases, actualment abandonades i derruïdes, exceptuant la que queda en peu i a tocar de la carretera N-II, que sembla que faci les vegades de magatzem.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa entre Fraga (Osca) i Candasnos (Osca), camí paral·lel a la carretera N-II Camino Cañada Real de Aragón, a tocar d'una benzinera, Ventas del Rey

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa entre Fraga (Osca) i Candasnos (Osca), camí paral·lel a la carretera N-II Camino Cañada Real de Aragón, Ventas del Rey

Passat Ventas del Rey, el camí de la Cañada Real de Aragón segueix paral·lel a la carretera N-II gairebé a tocar d'aquesta en una llarga recta.

Tot i que no hi ha pèrdua, de tant en tant, anirem trobant alguna senyal o sageta groga del Camí de Sant Jaume de Compostela, situades a banda i banda del camí; malauradament algunes d'aquestes senyals pintades en pedres, senyals de transit o altres, es van perdent degut a les inclemències meteorològiques i del sol que les van degradant.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa entre Fraga (Osca) i Candasnos (Osca), camí paral·lel a la carretera N-II Camino Cañada Real de Aragón, senyal o sageta de color groc típica del Camí de Sant Jaume de Compostela

El camí ens portarà fins a una nova bifurcació, sense cap senyal, però cal continuar recta, deixant el camí de la dreta que va en direcció a la carretera N-II.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa entre Fraga (Osca) i Candasnos (Osca), camí paral·lel a la carretera N-II Camino Cañada Real de Aragón.

Només passar aquesta bifurcació, veurem alguna senyal groga del Camí de Sant Jaume de Compostela i ens situarem davant d'una cruïlla.

A la cruïlla continuarem en línea recta, seguint la direcció que marca el rètol informatiu que veurem en aquest punt, a la dreta del camí; per davant ens queda una llarga recta, que momentàniament, en aquest tram, s'allunya de la carretera N-II.

Després d'uns 700 metres més enllà de la cruïlla, el camí passa per una nova bifurcació i com les anteriors, cal seguir en línea recta, seguint les marques grogues que podrem veure.

Sageta groga pintada en el revers d'una senyal de transit
Passada la bifurcació el camí continua recta i comença a fer una lleugera pujada i ens anirà acostant novament a la carretera N-II.
Al final de la lleugera pujada el camí es situa novament a tocar la carretera i perd una mica de desnivell amb aquesta; el camí, ara més planer, continua en línea recta on veurem alguna senyal o sageta groga del Camí de Sant Jaume de Compostela.

Seguint pel camí de la Cañada Real de Aragón, quan aquest torna fer una molt lleugera pujada (veure la imatge anterior), veurem un rètol informatiu, a la nostra esquerra, amb la informació igual que els que hem vist anteriorment "Ruta Camino de Santiago", però en aquest punt no seguirem la direcció del rètol, per tant, cal seguir pel mateix camí que anem transitant. El motiu d'aquest rètol informatiu és que anteriorment sí que es passada pel costat de la senyal i seguidament es creuava la carretera N-II; avui en dia aquest rètol a quedat obsolet en la seva ubicació.

Al final d'aquesta gairebé inapreciable pujada, el camí torna al mateix nivell que la carretera N-II; ens situarem davant d'una bifurcació i seguirem recta, deixant el camí de la dreta que es dirigeix cap a una gran finca envoltada per una tanca metàl·lica i cap a les "Casas de Chusepet".

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa entre Fraga (Osca) i Candasnos (Osca), camí paral·lel a la carretera N-II Camino Cañada Real de Aragón, a tocar de Las Casas de Chusepet

Passada la bifurcació el camí va girant molt suaument cap a la dreta en direcció a la finca envoltada d'una tanca metàl·lica; seguidament el camí gira fortament cap a l'esquerra i comença a baixar en direcció a la carretera N-II; seguidament cal girar cap a la dreta (no arribar a la carretera N-II) i a l'alçada de la boca del pont que passa i travessa sota la N-II, cal buscar el millor pas per acabar de baixar a la llera del Torrent de Val de Roma.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa entre Fraga (Osca) i Candasnos (Osca), camí paral·lel a la carretera N-II Camino Cañada Real de Aragón, al pas pel Torrent de la Val de Roma

Ens dirigirem cap al túnel que travessa sota la carretera N-II seguint per la llera del Torrent de Val de Roma; en les seves parets es veuen algunes senyals o sagetes grogues pintades.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa entre Fraga (Osca) i Candasnos (Osca), pont sota la carretera N-II al pas pel Torrent de la Val de Roma

En passar per la llera del torrent, deixarem el terme municipal de Fraga i entrarem al terme municipal de Candasnos.
Un cop a l'altre banda haurem de girar a la nostra dreta i seguir ara pel camí de la "Cañada de Villanueva"; estarem ara situats al voral esquerra de la carretera N-II i al igual que abans haurem de seguir paral·lelament a la carretera en direcció a Candasnos.

Camino Cañada de Villanueva
Per aquest camí i en línea recta haurem de fer poc més de 2 quilòmetres fins que el camí comença a fer un suau gir cap a la dreta i en suau i continua baixada; en aquest punt ja veurem el poble de Candasnos davant nostra i més en primer terme i a la nostra dreta, veurem la Casa de la Cruzanzana, un bar-restaurant i benzinera al peu de la carretera N-II.

Casa de la Cruzanzana en primer terme
Més al fons i a l'esquerra el poble de Candasnos
Més endavant el camí ens portarà a passar per un pont per sobre de l'autopista AP-2 E-90 Autopista de l'Ebre.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa entre Fraga (Osca) i Candasnos (Osca), camí paral·lel a la carretera N-II Camino Cañada de Villanueva, al pas pel pont sobre l'autopista AP-2
Candasnos
Passat el pont de l'autopista el camí no te pèrdua dons ens portarà directament a l'entrada de Candasnos; passarem per un darrera cruïlla i seguirem pel camí recta en direcció al poble que tenim davant.

Al entrar al poble ho farem pel carrer Balsa el Tejar; abans d'entrar al nucli de població, a la nostra dreta es pot veure la "Balsa de las Mulas".

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa entre Fraga (Osca) i Candasnos (Osca), camí paral·lel a la carretera N-II Camino Cañada de Villanueva, carrer Balsa el Tejar a l'entrada de Candasnos i la Balsa de las Mulas
Balsa de las Mulas
Abans que l'aigua arribes a Candasnos gràcies al Canal de los Monegros, no hi havia d'altre que recollir l'aigua que queia del cel. L'aigua de la pluja era recollida per les basses i aquestes assortien l'aigua per a tots els veïns, els animals domèstics...

Passada la "Balsa de las Mulas" i a l'esquerra del carrer Balsa el Tejar, es pot veure la silueta de la capella o ermita del Pilar.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa entre Fraga (Osca) i Candasnos (Osca), camí paral·lel a la carretera N-II Camino Cañada de Villanueva, carrer Balsa el Tejar a l'entrada de Candasnos i l'ermita o capella del Pilar
Ermita del Pilar
Una ermita o capella d'una sola nau, de planta rectangular, construïda amb pedra carreu. La porta d'accés, en disposició central, s'obre  en gran arc de mig punt en maó, i sobre ella s'obre una petit ventall rectangular. La façana principal es troba coronada per un frontó sobre teulat al centre del qual s'obre un ull d'il·luminació.

El carrer Balsa el Tejar el segueix el carrer Joaquín Costa que ens portarà fins a la façana posterior de l'església de la Mare de Déu de l'Assumpció.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa entre Fraga (Osca) i Candasnos (Osca), carrer Joaquón Costa a Candasnos, església de la Mare de Déu de l'Assumpció

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa entre Fraga (Osca) i Candasnos (Osca), església de la Mare de Déu de l'Assumpció A Candasnos

Església de la Mare de Déu de la Assumpció
A l'església s'aprecia a simple vista el pas dels segles, ja que s'observen en la seva construcció diversos estils arquitectònics, destacant la planta i el absis, que són romànics. Dit absis, amb els seus bells finestrals, corresponen a l'obra primitiva del segle XII. Va existir un retaule de magnífica factura, segurament del segle XV amb influències renaixentistes, que com tantes obres d'art religioses de la comarca va patir les ires iconoclastes que van caracteritzar l'inici de la Guerra Civil espanyola el 1936. Constava de dos cossos amb un conjunt de cinquanta taules pictòriques de diverses mides, amb marcs gòtics daurats, que representaven els principals passatges de la vida de la Mare de Déu de l'Assumpció, destacant al centre l'escena de la crucifixió i sobre ella campejant a la part alta de retaule les armes dels senyors de Sixena: la Creu de Malta.

En arribar a l'església haurem de passar per la seva dreta, passant pel costat de la marquesina de la parada del bus i entrant a carrer Saragossa o antiga carretera N-II; passada l'església donarem per finalitzada aquesta etapa entre Fraga i Candasnos.