dijous, 14 de març del 2019

barraques pedra seca ruta la capona

LES BARRAQUES DE PEDRA SECA
LA RUTA DE LA CAPONA

Ruta de la Capona, senyal de la ruta

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentaris.
Tant la distància del recorregut com la dificultat del mateix són gairebé inapreciables i no ens fixarem en aquests, cal passar més temps aturats i gaudir de les diferents construccions de pedra seca.

El Pla de Santa Maria és una vila i municipal de la comarca de l'Alt Camp, dins de la província de Tarragona. Fins l'any 1954 era coneguda com a Pla de Cabra. A l'extrem nord de la vila s'hi troba ubicada l'església romànica de Sant Ramón, antigament dedicada a Santa Maria.
El Pla de Santa Maria es troba al peu de les muntanyes de la Serra de Miramar i del Cogulló. El terme és predominant pla al centre i cap al sud. La vila es va ubicar en un espai planer, a la cruïlla dels camins que conduïen als pobles de Figuerola del Camp, Cabra del Camp, el Pont de l'Armentera, Santes Creus, Vila-rodona i Valls

A la carretera C-37 entre les poblacions del Pla de Santa Maria i el Pont de l'Armentera (comar de l'Alt Camp); hi ha dues possibilitats per accedir al punt d'inici del Itinerari de "les barraques de pedra seca".
Es pot accedir en vehicle fins a l'aparcament des d'on s'inicia la ruta:
  1. Si venim des de la zona de Santes Creus per la carretera TP-2002, arribarem al Pont de l'Armentera i seguidament accedirem a la carretera C-37; continuarem per la nostra esquerra en direcció al Pla de Santa Maria i Valls; a la sortida del Pon de l'Armentera i després de passar el punt quilomètric 26, haurem de recórrer uns 200 metres i veurem una entra a l'esquerra de la carrera. Seguidament continuarem per un camí terrós a l'esquerra, "Camí dels Muntanyesos" hi haurem de fer uns 2,5 Km fins a la zona habilitada d'aparcament i inici de la ruta.
  2. Si venim des de la zona del Pla de Santa Maria per la carretera C-37 en direcció al Pont de l'Armentera, passat el punt quilomètric 21 i abans d'arribar el 22, veurem a la dreta de la carretera una senyal que indica la direcció a "Les Barraques de Pedra Seca"; seguirem pel "Camí del Corral del Fortuny", i seguirem per aquest durant uns 2,5 km fins a la zona habilitada d'aparcament i inici de la ruta; aquesta és el millor accés al pàrking, dons és asfaltat.

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme circular
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Molt fàcil
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 1 hora i 33 minuts en total (41 minuts en moviment + 52 minuts aturat); 4,2 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Abans d'anar a fer la ruta informar-se del que anem a veure; et recomano una Web molt útil en el món de la pedra seca
DESTACATS: Construccions de Pedra Seca
PUNT DE SORTIDA: Pàrking davant del cartell informatiu de la Ruta de la Capona
PUNT D'ARRIBA: Pàrking davant del cartell informatiu de la Ruta de la Capona
PUNT MÉS ALT: El desnivell es gairebé inapreciable en tot el recorregut (376 metres)
PUNT MÉS BAIX: El desnivell es gairebé inapreciable en tot el recorregut (341 metres)

Situats davant del cartell informatiu de la Ruta de la Capona, començarem l'itinerari seguint la numeració de les diferents construccions que estan marcades en el cartell; travessarem una petita esplanada, que fa les vegades de pàrking, en direcció a la primera de les edificacions de pedra seca que veurem davant nostre.

Ruta de la Capona, cartell informatiu a la ruta i zona de párking

La primera Barraca que veurem és coneguda con la Barraca d'en Mascaró i és una construcció de Doble Estança.

01-Fitxa de la Barraca
Barraca d’en Mascaró

Forma de la Planta: Bessona - Composta
Estat actual: En perfecte estat de conservació

Descripció

Gran barraca de dues estances. La cúpula es tanca amb una llosa. El segon portal (interior), és baix i més gruixut que el de l’entrada.
En el seu interior hi ha una menjadora i una fornícula(1). Les dues estances estan comunicades interiorment.
(1) Buit que es deixa en el gruix d’una paret per a col·locar-hi una estàtua, un altar, etc.

Ruta de la Capona, barraca de doble estança o Barraca d'en Mascaró

Deixarem aquesta primera barraca i seguint un petit corriol, ple mig del bosc i unes passes més enllà arribarem a una nova barraca.

La segona barraca és coneguda com a Barraca de l'Era de la Capona, dons davant de la barraca i en seva porta d'entrada hi ha una Era.

02-Fitxa de la Barraca
Barraca Era de la Capona

Estat actual: En perfecta estat de conservació

Descripció

Interessant barraca de casella d’un sol cos. Presenta una faixa de pedres al rastell, paravents a banda i banda , i una cisterna caiguda.
Davant de la barraca hi ha una Era(1) força ben conservada i delimitada per pedres
(1)  Espai aplanat, ferm, a vegades enrajolat o empedrat, on es baten les messes.

Ruta de la Capona, barraca Era de la Capona

Deixarem aquesta barraca i seguint les marques de direcció de la "Ruta de la Capona", sortirem del bosc i per una camí paral·lel a aquest i a una gran parada de ceps arribarem a la Barraca de la Capona, una de les barraques més boniques i a l'hora impressionants que es poden veure. A part de ser una barraca de doble estança (per a persones i pels animals de treball) té una gran estructura, amb arcades successives que s'utilitzava per a guardar el carro.

03-Fitxa de la Barraca
Barraca de la Capona

Tipus d’entrada: Arc pla
Estat actual: En perfecta estat de conservació
Tipus de Coberta: Volta de canó o arcades successives

Descripció

Important conjunt constructiu que consta de tres cossos, amb una entrada de carro, una estança i un annex. Dissenyada en forma de “L”.
Te tres estances, la primera destinada a les persones i l’interior destinada per l’animal; la tercera era per a guardar el carro.

Ruta de la Capona, barraca de la Capona

Deixarem la Barraca de la Capona i ens dirigirem cap a dues construccions que veurem davant de la barraca, unes passes més enllà.

La primera de les construccions és un dipòsit d'aigua; la Cisterna de la Capona te adossat un safareig; la cisterna és, a l'origen, un dipòsit, sovint subterrani, on es recullen i guarden les aigües de la pluja (aljub-pou), com és en aquest cas.

04-Fitxa de la Cisterna
Cisterna de la Capona

Tipologia: Cisterna
Forma de planta: Irregular
Tipus de construcció: Irregular
Tipus d’obertura:
Tipus de Coberta:
Descripció

Aquesta cisterna servia com a infraestructura per a poder emmagatzemar un recurs escàs i necessari per les explotacions agràries d’aquesta contrades, com és l’aigua. De fet, en l’àmbit de les “Planes”, que és on s’emmarca la Ruta de la Capona, apareixen diferents elements enginyosos (cossiols) per a poder disposar d’aquest be tant escàs.
Al costat de la cisterna hi ha una safareig que normalment s’utilitzava per a barrejar l’aigua amb la pols de sulfat per a omplir la portadora manual per a sulfatar els ceps i d’altres

Ruta de la Capona, Cisterna de la Capona

Al costat de la Cisterna hi ha la segona construcció i es tracta del Cossiol de la Capona, una construcció força gran, però que guarda un petit cossiol i la resta és un amuntegament de pedres.

05-Fitxa del Cossiol
Cossiol de la Capona

Forma de planta: Irregular
Tipus de construcció: Aèria
Tipus d’obertura: Arc primitiu (o ametlla)
Descripció

Estructura irregular situat a peu del camí, utilitzat per l’aprofitament de l’aigua i per emmagatzemar-hi pedra. L’obertura de l’entrada és en forma d’un curiós arc triangular. Pròpiament el cossiol no es massa gran; a seu interior és de planta circular; el marge de pedra exterior és d’uns 14 metres.
(1) Dipòsit tallat a la penya o fet d’obra i cobert de volta per a arreplegar l’aigua de la pluja. Safareig petit

Ruta de la Capona, Cossiol de la Capona

Seguint les indicacions de la ruta, seguirem paral·lel a un marge, a la nostra dreta, i aquest ens portarà fins a una peculiar construcció que aprofita el mateix marge de pedra.

En aquest marge veurem un conjunt d'Arneres, llocs reservats per la col·locació d'Arnes.

06-Fitxa de les Arneres
Arneres

Tipologia: Arneres(1)

Tipus de construcció: Marge

Descripció

Les trobem en un marge formant sis cubículs o forats repartits en una llargada de 10 metres, en les quals es col·locaven les arnes de les abelles, per la producció de la mel.
(1) Clos artificial destinat a allotjar un eixam d’abelles que permet fàcilment l’aprofitament de la mel i de la cera que elaboren

Ruta de la Capona, Arneres

Deixarem les Arneres i seguint els mateix marge arribarem fins al Mas de la Capona que dona nom a tota aquesta zona.

Ruta de la Capona, Mas de la Capona
Mas de la Capona
El Mas de la Capona és una de les masies més importants que hi havia en el terme del Pla de Santa Maria, ja que tenia Celler o bodega i almàssera(1) propis entre d'altres dependències; va estar habitada fins a l'any 1995; actualment amenaça ruïnes.
(1)Moli d'Oli: Molí que mol les olives reduint-les per a obtenir-ne l'oli.

Ruta de la Capona, Mas de la Capona

Mas de la Capona
Deixarem el Mas de la Capona i seguint la senyal de la ruta, continuarem per un camí o avinguda, entre camps de vinya, ben delimitada amb pedra a les seves voreres.

Ruta de la Capona, camí entre el Mas de la Capona i el Barraca de Ca l'Augé

Al final del camí, hi ha una cadena que barra al pas; en superar-lo continuarem en línea recta, passant pel costat d'un rètol informatiu i el seguirem en direcció al Pla de Santa Maria i Poblet. Seguint el camí de seguida passarem pel costat d'un rètol, a l'esquerra del camí, que indica "Corral"; de moment el deixarem i ja ho comentarem més endavant; passat aquest rètol, unes poques passes més endavant i a la dreta del camí veurem la Barraca de Ca l'Augé.

08-Fitxa de la Barraca
Barraca de l’Augé

Tipus de Construcció: Aèria adossada a un marge
Tipus d’entrada: Arc primitiu (o ametlla)

Descripció

Magnífica barraca circular amb una corona de pedra que l’emmuralla. Cal destacar el seu espectacular portal  i la figuera del davant, exemple típic d’arbre acompanyant. Al seu interior hi ha una menjadora (per l’animal), un cocó i una llarg de foc; a l’exterior la barraca acaba amb un pedra punxeguda que corona la coberta.

Ruta de la Cpona. Barraca de Ca l'Augé

Ruta de la Capona. Barraca de Ca l'Augé

Deixarem aquesta barraca i continuarem pel camí que ens orienta en direcció al Pla de Santa Maria i Poblet; de seguida arribarem al Camí del Muntanyesos i girarem a l'esquerra, seguint la senyal del rètol informatiu que veurem en direcció al Pla de Santa Maria i Poblet; per aquest camí arribarem a una bifurcació i continuarem pel camí de la nostra dreta i ens portarà de seguida al Cossiol del Soleta, que veurem a l'esquerra del camí.

10-Fitxa del Cossiol
Cossiol del Soleta

Forma de planta: Circular
Tipus d’obertura: Llinda plana
Tipus de Coberta: Falsa cúpula
Estat actual:  En perfecta estat de conservació
Descripció

Construïda destinada a l’aprofitament de l’aigua de la pluja, alçat damunt d’un rocallís. Té quatre arcades que arrenquen d’una columna central i descansen directament sobre les parets. Hi ha dues obertures grans i una de petita. Es la única construcció que acostuma de tenir aigua en el seu interior tot l’any.

Ruta de la Capona. Cossiol del Soleta

Deixarem aquest construcció i seguirem pel mateix camí dels Muntanyesos en la direcció al Pla de Santa Maria i Poblet; de seguida veurem un altre rètol informatiu amb les indicacions anteriors, però en aquest punt deixarem de seguir-les i continuarem recta en direcció a Valls. Unes quantes passes més endavant i a la dreta del camí veurem el rètol i la Barraca de les Oliveres o de Fontanals.

11-Fitxa de la Barraca
Barraca de les Oliveres o Fontanals

Forma de la Planta: Bessona - Composta
Estat actual: La estança principal està perfecta estat de conservació; la estança secundaria té al sostre parcialment esfondrat

Descripció

Barraca de dues estances. Admirable barraca composta, cal destacar-ne la posició vertical e les pedres i el caramull, pedra de coronació, del cos principal.

Ruta de la Capona. Barraca de les Oliveres o Fontanals

Aquesta darrera barraca és la més llunyana del recorregut; per continuar haurem de desfer part del camí i tornar en direcció al Cossiol del Soleta i seguir fins a la bifurcació anterior i continuar pel Camí dels Muntanyesos i situar-nos novament davant del rètol informatiu en direcció a Santes Creus; just en aquest punt NO seguirem la indicació del rètol i continuarem recta, sense seguir cap senyal (possiblement per aquest camí veurem alguna senyal de la Ruta de la Capona).
Una mica més endavant i en arribar a l'alçada d'un camí, que veurem a la nostra dreta, haurem de girar a la dreta, però no per aquest camí, si no per l'entrada a un camp de oliveres i ametllers que hi ha just abans del camí. En entrar a aquesta peça de terra, veurem tres construccions de pedra seca, gairebé a tocar l'una de l'altre, concretament són les Barraques i Cossiol de Cal Grauet

Ruta de la Capona. Barraques i cossiol de Cal Grauet

09-Fitxa de la Barraca
Barraca de Cal Grauet-1

Tipus de Construcció: Aèria adossada a un marge

Descripció

Barraca d’una sola estança; té una menjadora interior, una fornícula(1) i un cocó.

Ruta de la Capona. Barraca de Cal Grauet

Ruta de la Capona. Barraca i Cossiol de Cal Grauet

09-Fitxa de la Barraca
Barraca de Cal Grauet-2

Forma de la Planta: Planta quadrada

Descripció

Barraca d’una sola estança; té un cocó(1) a l’interior i un claper(2) exterior a la part posterior.
(1) Cocó o Cadolla: Clot natural en un penya, en una llosa, etc., on la pluja, l’aigua de mar, d’un riu, etc., forma un petit bassal.
(2) Tros de terra cobert de rocs.

Ruta de la Capona. Barraca de Cal Grauet

09-Fitxa del Cossiol
Cossiol de Cal Grauet

Forma de planta: Circular
Tipus d’obertura: Llinda plana
Descripció

Petit cossiol entre les dues barraques de Cal Grauet; construït sobre una rocallís.

Ruta de la Capona. Cossiol de Cal Grauet

Ruta de la Capona. Barraques i Cossiol de Cal Grauet

Deixarem aquestes barraques i tornarem al Camí dels Muntanyesos; en arribar-hi cal seguir-lo tot girant a la nostra dreta i aquest ens portada de seguida al pàrking i punt d'inici de la ruta, on s'acaba la visita a les diferents construccions que componen la Ruta de la Capona.

Ruta de la Capona. Mapa del recorregut de la Ruta de la Capona
Mapa del recorregut
Referència a altres Barraques i/o construccions de Pedra Seca que envolten la Ruta de la Capona:

B.1

Tipus d’entrada: Llinda doble
Forma de la Planta: Planta trapezoïdal
Estat actual: Enderroc lateral

Coordenades
Al costat de la Barraca d’en Mascaró.
Té algunes esllavissades a les parets exteriors que actualment no afecten al seu interior; però en poc temps pot romandre malmesa.
X-361677E
Y-4580103N
Alçada: 371 metres

Ruta de la Capona, Barraca de Pedra Seca

B.2

Coordenades
Al centre d’una parada de ceps. Té una escala exterior feta amb graons volats en una de les parets lateral. Actualment al voltant de la barraca està creixent molta herba i matolls que comencen a engolir la barraca.
X-361817E
Y-4580088N
Alçada: 369 metres

Ruta de la Capona, Barraca de Pedra Seca

B.3

Tipus de Construcció: Aèria aïllada
Tipus d’entrada: Arc de mig punt (o ametlla)
Forma de la Planta: Bessona - Composta
Estat actual: Té algun enderroc, però l’estructura està força intacte

Coordenades
Al centre d’una parada de ceps. Actualment gairebé no si pot accedir degut a que està envoltada de molta vegetació i impedeix al pas.
X-361717E
Y-4579986N

Ruta de la Capona. Barraca de Pedra Seca

B.4

Coordenades
Situada el mig del bosc, comença a ser engolida per la vegetació, tot i que encara es accessible. Al seu interior té una menjadora, una fornícula i un cocó. A la seva part frontal esquerra te una estança adossada que podria ser un corral.
X-361569E
Y-4579919N

Ruta de la Capona. Barraca de Pedra Seca

B.5

Estat actual: Enderroc important

Coordenades
Al mig d’una parada de ceps. Actualment està gairebé totalment engolida per la vegetació. Un arbre ha derruït bona part de la paret davantera i lateral dreta. No s’hi pot accedir.
X-361470E
Y-4579585N
Alçada: 365 metres

B.6 Corral

Estat actual: Enderroc gairebé total
Tipus de Coberta:

Coordenades
Aquesta construcció n’era un corral. És ben aprop de la Barraca de Ca l’Augé i situada dins del bosc. Actualment bona part de les seves parets estan derruïdes. És accessible.
X-361389E
Y-4579685N
Alçada: 367 metres

B.7

Tipus d’entrada: Inapreciable
Estat actual: Enderroc important

Coordenades
A tocar el camí dels muntanyesos i el camí entre El Pla de Santa Maria i Santes Creus. Molt aprop del Cossiol del Soleta.
Està pràcticament del tot enderrocada i situada dins d’una zona boscosa.
X-361128E
Y-4579657N
Alçada: 362 metres

B.8

Coordenades
Té una menjadora i una fornícula en el seu interior. La barraca està en bon estat, però al seu voltant hi ha força vegetació que comença a engolir-la; a la seva entrada has de passar-hi en compte i apartant la vegetació.
X-361161E
Y-4579606N
Alçada: 361 metres

B.9

Tipus de Construcció: Aèria aïllada
Tipus d’entrada: Arc primitiu (o ametlla)
Forma de la Planta: Planta circular
Estat actual: Perfecte estat de conservació

Coordenades:
És la barraca més allunyada de la tradicional Ruta de la Capona; es troba en perfecta estat de conservació, tot i està dins d’una zona boscosa i sense cap tipus de manteniment; en el seu interior hi ha una menjadora i una fornícula. La coberta exterior és acabada amb casella troncocònica.
X-360819E
Y-4579427N
Alçada: 355 metres

B.10

Tipus de Construcció: Construcció adossada a un marge

Coordenades
Barraca de petites dimensions, on el seu interior té poca capacitat i per entrar-hi cal ajupir-se;  situada en el mig del bosc, l’envolta força vegetació.
X-361067E
Y-4579476N
Alçada: 358 metres

B.11

Coordenades
Barraca en zona boscosa i que està força envoltada de vegetació; el seu interior és petit.
X-361155E
Y-4579436N
Alçada: 358 metres

B.12

Tipus d’entrada: Llinda doble

Coordenades
Barraca situada dins d’un bosc i per tant està força bruta de vegetació; té un paravent lateral a la seva esquerra; en el seu interior té una fornícula.
X-361120E
Y-4579496N
Alçada: 359 metres

B.13

Tipus d’entrada: Inapreciable
Estat actual: Enderrocada

Coordenades
Actualment només queden d’en peus les parets laterals i posteriors de la Barraca i està força bruta de vegetació. És a tocar de les barraques de Cal Grauet.
X-361380E
Y-4579880N

B.14

Coordenades
Barraca situada al mig d’un camp de ceps i en molt bon estat de conservació; té una escala exterior feta amb graons volats en una de les parets laterals; al seu interior te una menjadora.
X-361892E
Y-4580315N
Alçada: 375 metres

B.15

Tipus de Construcció: Aèria aïllada adossada a un marge
Tipus d’entrada: Arc de mig punt, actualment adobat amb material
Forma de la Planta: Planta quadrada

Coordenades
Petita barraca que encara conserva una porta de fusta a l’entrada; a la seva paret dreta hi ha un safareig.
X-361783E
Y-4580274N
Alçada: 372 metres

B.16

Coordenades
Barraca amb un petit contrafort tant en les seves parets lateral dreta com esquerra; comença a estar engolida per la vegetació, dons es troba al límit del bosc