diumenge, 7 de maig del 2023

guialmons-ermita de sant salvador-despoblat de figuerola-sant gallard

GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA-
SANT GALLARD

GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA -  SANT GALLARD
Guialmons

Guialmons és un nucli de població situat dins del terme municipal de Les Piles, a la comarca de la Conca de Barberà (Tarragona). L'església de Santa Maria, d'estil romànic i situada en un petit turó, domina aquesta petita població, de carrers de fort pendent. L'església de Santa Maria es deuria bastir durant la segona meitat del segle XII, malgrat aparèixer documentada fins al segle XIV.

Des de Barcelonaveure ruta Guia Michelin
Des de Tarragonaveure ruta Guia Michelin

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme circular
DIFICULTAT DE LA RUTA: Fàcil
DISTÀNCIA DEL RECORREGUT: 7,6 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 2 hores i 39 minuts en total (1 hora i 49 minuts en moviment + 50 minuts aturat); 4,6 Km/h en moviment
PUNT DE SORTIDA: Davant de la porta principal de l'església de Santa Maria de Guialmons
PUNT D'ARRIBADA: Al mateix punt de sortida
PUNT MÉS ALT: Al punt de sortida, Església de Santa Maria de Guialmons
PUNT MÉS BAIX: El Molí de Baix de Sant Gallard
RECOMANACIONS:

GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA -  SANT GALLARD

Situats davant de la porta d'entrada a l'Església de Santa Maria de Guialmons iniciarem la ruta pels carrers del poble; plaça Mare de Déu del Roser + carrer Major + carrer de Baix.

GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA -  SANT GALLARD, església de Santa Maria de Guialmons
Església de Santa Maria
Deixarem el poble pel carrer de Baix i continuant pel Camí de Guialmons a Sant Gallard i que de seguida ens portarà fins a una bifurcació.

En aquesta bifurcació haurem de continuar pel camí de la nostra esquerra, on veurem un rètol informatiu, i seguint la indicació en direcció a l'ermita de Sant Salvador de Figuerola.
Continuarem uns 150 metres aproximadament pel Camí de Guialmons a Sant Gallard i arribarem a una nova bifurcació, on novament veurem un rètol informatiu situat a l'esquerra del camí.

En aquesta bifurcació haurem de continuar per la nostra esquerra seguint la direcció a Sant Salvador de Figuerola.
Aquest lloc és on iniciarem la ruta circular i per la que més endavant haurem de tornar a passar de tornada a Guialmons; en aquest punt deixarem el Camí de Guialmons a Sant Gallard.

GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA -  SANT GALLARD, corriol entre camps de cultiu a la zona de la Plana a la sortida de Guialmons
Corriol a la zona de "la Plana"
En girar a l'esquerra, passada la darrera bifurcació, comença un corriol que passa entre camps de sembrat (en època estival) o sense cultius (en època hivernal); el corriol és veu molt be i està força traçat (és de suposar que també en èpoques hivernals, quan no hi han cultius i potser està el camp llaurat).
Al final del camp de sembrat o cultiu el corriol baixa de forma suau un petit tram i ens portarà a creuar el Torrent de l'Argila, que normalment baixa sec; seguidament el corriol torna a ascendir molt suaument, entre camps de cultiu i un petit tram entre arbres i vegetació diversa i ens portarà novament a un camp de sembrat o cultiu i que passarem pel seu voral dret o tocar d'una filera d'arbres i vegetació.

El final d'aquest camp accedirem a un camí ample on veurem, a la dreta del camí, un rètol informatiu en direcció a Sant Salvador de Figuerola.

GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA -  SANT GALLARD, camí a la zona de l'Era del Casagran a Guialmons

Només girar a la dreta, seguint la senyal del rètol informatiu, haurem de girar a l'esquerra i deixar el camí ample, just davant de l'Era del Casagran que veurem a la nostra dreta a tocar del camí.
Des d'aquest punt i mirant al nord-est veurem, en primer terme, dues cases conegudes com a Figuerola (que més endavant passarem a visitar) i al fons veurem la Serralada de Montserrat.

GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA -  SANT GALLARD, des de l'Era del Casagran a Guialmons i el despoblat de Figuerola

Seguirem per un corriol, entre camps de cultiu, i de seguida arribarem a l'Església de Sant Salvador de Figuerola.

GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA -  SANT GALLARD, església de Sant Salvador de Figuerola

Església romànica de, l'avui desaparegut, antic nucli de població de Figuerola. Documentada ja a mitjan del segle XII com una de les parròquies de la canongia de Solsona. Construcció d'una nau, amb absis semicircular, i coberta en volta de canó. La taula ha estat sobrealçada per evitar les filtracions de l'aigua. El 1348 s'hi va fundar una capellania i es van realitzar obres de reforma amb l'obertura d'una capella a la cara nord. També, al segle XIV, es va projectar obrir una nova capella dedicada a Sant Salvador que no es va arribar a fer. El 1985 es va refer totalment l'absis.

En arribar a l'església podrem accedir al seu pati interior, que envolta part de l'església (però a l'interior de l'església que està tancada i protegida).
En deixar l'església haurem de continuar per un corriol que segueix la paret nord exterior i que de seguida ens allunyarà d'aquesta.

Església de Sant Salvador de Figuerola
Aquest corriol, entre força vegetació, ens portarà de seguida fins a una Creu de Pedra o de terme, ben a prop del despoblat de Figuerola.

GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA -  SANT GALLARD, corriol des de l'església de Sant Salvador de Figuerola a la Creu de Pedra de Figuerola
GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA -  SANT GALLARD, Creu de Pedra o terme de Figuerola
Creu de Pedra o de terme
Creu de terme construïda al voltant del segle XIII; actualment no delimita cap terme; es tracta d'un fust hexagonal de pedra d'una sola peça amb capitell sense ornamentació i quasi del mateix gruix que el fust. A sobre d'aquest hi ha una creu senzilla de ferro forjat que surt del mig i sembla posterior al capitell i al pilar que es creuen romànics, segons alguna opinió, d'una pedra de sacrificis.

Des d'aquesta Creu de Pedra podrem veure el despoblat de Figuerola, que queda a molt poca distància; continuarem per un corriol que baixa suaument en direcció a Figuerola.

GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA -  SANT GALLARD, vista del despoblat de Figuerola

El corriol baixa per darrera de la casa de Cal Corbella i l'envolta per situar-se al davant de les dues cases que formen aquest petit llogaret.

GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA -  SANT GALLARD, despoblat de Figuerola (Les Piles)
Cal Corbella                                                                Cal Casagran
Figuerola
Figuerola és un llogaret deshabitat que pertany al municipi de les Piles (Conca de Barberà). Antigament tenia un castell del qual no en queda cap vestigi.

Deixarem el despoblat de Figuerola i continuarem pel Camí de Figuerola, un camí que baixa molt suaument en direcció al poble de Sant Gallard, que veurem davant nostra, al fons i sobre un petit turó; aquest camí ens portarà fins a una bifurcació on veurem un petit rètol informatiu de fusta i el seguirem per la nostra esquerra en direcció a Sant Gallard.

Camí de Figuerola
Aquest punt farem una ruta circular i passat el poble de Sant Gallard tornarem a passar per aquesta bifurcació.
En girar a l'esquerra el camí de seguida fa una pronunciada corba d'esquerra a dreta i ens portarà fins a la carretera T-201; abans de creuar aquesta carretera passarem per sobre de la Rasa dels Fontanals, de forma gairebé inapreciable.

GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA -  SANT GALLARD, camí de Figuerola des del despoblat de Figuerola a Sant Gallard (Les Piles), carretera T-201 a Sant Gallard
Carretera T-201
Creuarem la carretera T-201, sense pas de vianants, i continuarem en direcció a un camí que veurem davant nostra, on a l'esquerra veurem un rètol informatiu de fusta que indicada la direcció a Sant Gallard; aquest camí té una suau pujada inicial i passa per darrera d'una granja; el final de la pujada el camí ens situarà en una bifurcació, sense cap senyal o indicació; en aquest punt haurem de girar a la nostra dreta i continua pel Camí vell de Sant Gallard.
Abans d'entrar al poble de Sant Gallard el camí passa entre dues antigues masies, que exteriorment encara es conserven en molt bon estat.

GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA -  SANT GALLARD, camí de Figuerola des del despoblat de Figuerola a Sant Gallard (Les Piles), masies a l'entrada de Sant Gallard
Masies al Camí vell de Sant Gallard
El Camí vell, en un suau i còmode descens, ens portarà de seguida fins al petit nucli de Sant Gallard, pel qual entrarem pel carrer Major; pel camí veurem alguna senyal blanca i groga del PR-C-21-1.

GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA -  SANT GALLARD, camí de Figuerola des del despoblat de Figuerola a Sant Gallard (Les Piles), poble de Sant Gallard al terme municipal de Les Piles
Carrer Major de Sant Gallard
Sant Gallard és un nucli de població agregat a Les Piles (Conca de Barberà) i a tocar de la comarca de l'Anoia. Destaca l'església d'art romànic dedicada a Sant Josep; fins a la Guerra Civil espanyola s'hi conservava una imatge de la Mare de Déu de la Llet; també destaquen el Molí Vell (o de Dalt) i el Molí Nou (o de Baix), datats per primera vegada el 1273 i 1357 respectivament.

GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA -  SANT GALLARD, camí de Figuerola des del despoblat de Figuerola a Sant Gallard (Les Piles), església de Sant Josep al poble de Sant Gallard
Església de Sant Josep i de la Mare de Déu de la Llet
L'església de Sant Gallard és un temple dedicat a Sant Josep i a la Mare de Déu de la Llet. És una església d'una sola nau, de planta rectangular en volta de pedra i dos altars lateral, un a banda i banda. La porta, amb una llinda recta construïda amb un gran bloc de pedra rectangular i una petita finestra a la part superior, sembla d'una època posterior. A la part superior es troba el campana en forma d'espadanya. La resta del conjunt sembla romànic.

Deixarem la petita plaça que hi ha davant de l'església Sant Josep i continuarem pel carrer dels Molins, seguint la direcció del rètol informatiu que veurem aquí i que assenyala en direcció al Moli de Baix.

GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA -  SANT GALLARD, carrer dels Molins del poble de Sant Gallard (Les Piles), en direcció a Els Molins
Carrer dels Molins de Sant Gallard
El carrer dels Molins ens portarà de seguida a les afores del poble i passats uns 75 metres aproximadament ens situarem davant d'una bifurcació on veurem un nou rètol informatiu.

GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA -  SANT GALLARD, carrer dels Molins del poble de Sant Gallard (Les Piles), en direcció al Molí Nou o de Baix

En aquesta bifurcació haurem de girar a la nostra dreta i seguir la direcció al Molí Nou o Molí de Baix que queda ben a prop d'aquest punt.
Seguint el Camí del Molí de seguida arribarem a l'Era del Molí, que veurem a l'esquerra del camí.

GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA -  SANT GALLARD, Camí del Molí i Era del Molí en direcció al Molí Nou o de Baix
Era del Molí
Des d'aquesta Era del Molí veurem l'edifici del Molí Nou o Molí de Baix que queda ben a prop.

GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA -  SANT GALLARD, Molí Nou o de Baix a Sant Gallard
Edifici del Molí Nou o de Baix
Deixarem l'Era i continuarem pel Camí del Molí, i després de fer uns 150 metres aproximadament, aquest ens portarà fins al Molí Nou de Sant Gallard.

Molí Nou o de Baix de Sant Gallard
Aquest molí consta d'una gran edificació i la part del molí sembla correspondre a una construcció del s. XIII, assentada damunt una altra de més antiga. La porta d'entrada és adovellada formant un arc de mig punt. La part baixa, que era el lloc destinat a les moles, és coberta amb una volta de canó, la magnificència de la qual, és de característiques no gens freqüents, sols comparable als Molins de la Vila de Montblanc.
Per darrera es veu el seu cacau de 2,30 m. de diàmetre i s'intueix el que era la bassa. L'aigua li venia de la resclosa del gorg d'en Roca, la qual es troba a 100 m. riu amunt. Al seu costat i adossat, hi ha un habitacle d'època posterior, si bé més baix. A continuació s'hi troba un grandiós edifici, fet fer el 1877 amb la fallida finalitat de destinar-lo a la indústria.
Els usuaris del molins anaven a moldre el gra amb la mula que portava els arganells damunt del seu llom i dintre d'ells un costal de gra en cadascun (el costal o quartera equivalia a tres mesures; el seu pes no arribava a 50 kg). Aquesta feina era del tot penosa, si més no pels de Santa Coloma, puix que s'havien de seguir els molins un a un fins a trobar qui li fes la feina, arribant més d'una vegada més avall de Santa Perpètua.

Per continuar la ruta, des del Moli Nou haurem de desfer el camí per tornar-nos a situar davant de l'església de Sant Josep i de la Mare de Déu de la Llet del poble de Sant Gallard.

GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA -  SANT GALLARD, poble de Sant Gallard
Plaça Major de Sant Gallard
Des d'aquesta plaça continuarem en direcció al camí asfaltat que baixa en direcció a la carretera T-201; un cop a la carretera haurem de continuar per aquesta poc més de 200 metres per a situar-nos novament en el punt anterior on haurem creuat aquesta carretera venint del despoblat de Figuerola i en direcció a Sant Gallard.

GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA -  SANT GALLARD, carretera T-201 a Sant Gallard
Carretera T-201
En arribar al punt on anteriorment hem creuat la carretera T-201 girarem a l'esquerra i tornarem a passar pel camí de terra que passa sobre la Rasa dels Fontanals de forma gairebé inapreciable.
El camí gira suaument a la dreta i seguidament fa una pronunciada corba a l'esquerra i ens portarà a la bifurcació on anterior hem passat venint del despoblat de Figuerola.

En aquesta bifurcació no farem cas del rètol informatiu que veurem i haurem de continuar en línia recta seguint el camí que transcorre paral·lel a la carretera T-201 que queda a la nostra esquerra.
Passats poc més de 100 metres el camí gira a la dreta i s'acosta a la granja La Segarra; gairebé en arribar a l'entrada d'aquesta granja haurem de continuar per un camí s'enfila per la dreta en pujada.

Farem uns 170 metres aproximadament de pujada deixant enrere la granja i passant per una zona arbrada (quan vaig fer aquesta ruta feia poc que s'havia cremat aquesta zona degut a un incendi forestal).
Al final de la pujada el camí baixa molt suaument uns 140 metres aproximadament fins a enllaçar amb un altre camí més ample, "Camí de Guialmons a Sant Gallard".

GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA -  SANT GALLARD, camí a la vora de la granja La Segarra a Sant Gallard i enllaç amb el Camí de Guialmons a Sant Gallard

En arribar al Camí de Guialmons a Sant Gallard haurem de continuar per la dreta; el camí fa un suau gir a l'esquerra en suau pujada; situats al camí podrem veurem el despoblat de Figuerola des d'una altre perspectiva.

GUIALMONS - ERMITA DE SANT SALVADOR - DESPOBLAT DE FIGUEROLA -  SANT GALLARD, Camí de Guialmons a Sant Gallard i vista del despoblat de Figuerola
Camí de Guialmons a Sant Gallard
Despoblat de Figuerola
De seguida el camí ens portarà fins a una bifurcació sense cap senyalització; en aquest punt haurem de continuar pel camí que gira a la nostra esquerra.

En girar a l'esquerra començarem a veure algunes senyals blanca i groga del PR-C-21-1 i que ens acompanyarà fins a Guialmons; de seguida aquest camí ens portarà fins a una corba d'uns 300º aproximadament a l'esquerra i que baixa suaument entre un bosc de pins i de camps de cultiu; gairebé al final de la baixada passarem per sobre del Torrent de l'Argila i uns pocs metres més endavant ens situarem davant d'una nova bifurcació; en aquesta bifurcació girarem a la dreta i el Camí de Guialmons a Sant Gallard comença a pujar, però de forma suau i còmode; al final d'aquesta pujada, entre camps de cultiu, el camí pràcticament planeja fins a l'entrada del poble de Guialmons.

Camí de Guialmons a Sant Gallard
El camí ens portarà a l'entrada del poble de Guialmons passant entre camps de sembrats i de cultius en un bonic passeig per aquestes terres.

El camí ens portarà fins a una darrera bifurcació on ja haurem passat a l'inici de la ruta i on tancarem la ruta circular; uns pocs metres més endavant entrarem al poble de Guialmons pel carrer de Baix i per aquest tornarem a pujar fins a la zona del Castell i església de Santa Maria on donarem per acabada aquesta ruta de senderisme.