dilluns, 7 de gener del 2019

ruta cister prenafeta santes creus

RUTA DEL CISTER - GR-175

PRENAFETA A SANTES CREUS

Ruta del Cister, GR-175, Urgell, Conca de Barberà, Alt Camp

La Ruta del Cister és una expressió que identifica un territori concret format per les comarques de l'Alt Camp, la Conca de Barberà i l'Urgell i els seus 65 municipis. El seu nom es deu al fet que el patrimoni artístic i cultural de cada una d'aquestes comarques té un monestir cistercenc: Santes Creus (Alt Camp), Poblet (Conca de Barberà) i Vallbona de les Monges (Urgell).

Prenafeta és una pedania del municipi de Montblanc, a la comarca de la Conca de Barberà, dins de la província de Tarragona. Destaquen les ruïnes del Castell dels segles X i XI i de l'església de Sant Salvador, romànica del segle XII, situades a l'antic emplaçament del llogaret, en una petitíssima vall formada pels estrets rocosos del Tossal Gros o Morrot de Sant Jordi.

Des de Barcelona cal agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona; posteriorment agafar l'autopista AP-2 en direcció a Lleida; deixar l'autopista per la sortida 9 a Montblanc; anar a buscar-la carretera N-240a que transita pel mig de Montblanc i posteriorment anar a buscar la carretera TV-2421 en direcció a Prenafeta.
Des de Tarragona cal agafar la carretera N-240 / C-421; posteriorment seguit per la carretera N-240/C-51 + N-240/C-37 i fer la circumval·lació per la mateixa N-240en direcció al Coll de l'Illa i Montblanc; a l'entrada de Montblanc agafar la carretera N-240a que transita pel mig de Montblanc i posteriorment anar a buscar la carretera TV-2421 en direcció a Prenafeta.

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderat. No te cap dificultat més enllà de la distància que cal recorre
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 4 hores i 11 minuts en total (3 hores i 26 minuts en moviment + 45 minuts aturat); 4,9 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Abans de començar la ruta, tenir clar la ruta que es farà i que s'ajusti al nostre nivell i no sobreestimar les nostres capacitats; cal saber com serà la ruta i com estem físicament. Assegurar-se de portar el material i l'avituallament necessaris per a realitzar la ruta. Un mapa de la zona, una brúixola i també, si és possible, un GPS amb les dades de la ruta. Menjar i aigua en quantitat suficient. Protector solar, que cal posar-se abans de començar la ruta i varies vegades durant la ruta, dons la radiació solar és alta. Cal informar-se de la predicció meteorològica. Per a gaudir d'una ruta més còmoda es aconsellable començar de bon matí, amb claror de dia, però amb la fresca de les primeres hores. Segons l'època de l'any, caldrà portar la roba adequada. Abans de fer la ruta, caldrà calcular el temps que estarem en la seva totalitat, en funció de la distància que cal recórrer i de les nostres pròpies possibilitats i de la resta de les persones que ens acompanyen (tenint en compte les parades a descansar, menjar, fer fotos...). Seguir sempre la ruta senyalitzada i respectar totes les senyals i indicacions. Respectar la flora i la fauna. Cal emportar-se les deixalles per a dipositar-les, després, on correspongui. Si és possible, no fer la ruta en solitari.
DESTACATS: Prenafeta, Serra de Miramar, Figuerola del Camp, Pla de Santa Maria, Ruta de la Pedra Seca, Santes Creus.
PUNT DE SORTIDA: Plaça de l'Església de Prenafeta, davant de l'església de Sant Salvador
PUNT D'ARRIBADA: Plaça de Sant Benet, davant de la façana principal de l'església de Santa Maria de Santes Creus
PUNT MÉS ALT: Coll de la Planota de Faló a la Serra de Miramar (766 metres)
PUNT MÉS BAIX: Pont de Pedra sobre el riu Gaià a l'entrada de Santes Creus (289 metres)

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, església de Sant Salvador de Prenafeta

Situats a la plaça de l'església de Prenafeta, davant de l'església de Sant Salvador, iniciarem la ruta pel carrer del Camí dels Horts en direcció a la Serra de Miramar i a Figuerola del Camp i Santes Creus.
Al final del carrer del Camí dels Horts passarem per la plaça de la Font d'en Guàrdies, que podem superar tant per la seva dreta com per la seva esquerra.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, carrer del Camí dels Horts i plaça de la Font d'en Guàrdies a Prenafeta
Plaça de la Font d'en Guàrdies
Passada la Font ens situarem davant d'una cruïlla on veurem un rètol informatiu en direcció a Figuerola i Santes Creus; cal girar a la nostra dreta i seguir aquesta direcció.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, camí de Figuerola a Prenafeta

Seguint la direcció del rètol comença el Camí de Figuerola i ens portarà a travessar la Serra de Miramar; en aquest punt el camí, que passa entre les darreres cases de Prenafeta, comença una constant pujada en direcció al Coll de la Planota de Faló; el desnivell no és molt pronunciat, però és constant durant aproximadament 1,5 Km.

La serra de Miramar és com es coneix popularment el massís format per les serres de les Guixeres, Carbonària i de Jordà. Es tracta d'una cadena muntanyosa que marca el límit físic entre les comarques de l'Alt Camp, al sud, i la Conca de Barberà, al nord. Està distribuït entre els municipis de Cabra del Camp, Pla de Santa Maria, Figuerola del Camp i Valls (Alt Camp) i de Montblanc i Barberà de la Conca (Conca de Barberà). El nom de Miramar prové del llogaret de Miramar que pertany a Figuerola del Camp (Alt Camp), situat a la vessat est de la serra. El punt més elevat de la serra de Miramar és el Tossal Gros (862 metres).

En deixar la darrera casa de Prenafeta, el camí de Figuerola, en forma de sender i força pedregós, s'endinsa en la zona boscosa; aquest camí o sender enllaça amb el Camí de Lilla a Prenafeta, un camí més ample i que ens portarà, unes passes més endavant, a reprendre al sender o Camí de Figuerola en una bifurcació on hi ha un rètol informatiu en direcció a Figuerola i Santes Creus.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, camí de Figuerola i Camí de Lilla a Prenafeta

Cal seguir pel sender que puja per una tram força malmès, on hi ha una de barana de fusta; bona part del tram del camí o sender és força pedregós i en mal estat; es veuen trams de camí empedrats i que antigament devien formar un camí ben condicionat.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, camí de Figuerola a la sortida de Prenafeta
Camí de Figuerola
El camí empedrat ens portarà fins a una bifurcació on veurem un rètol informatiu; en aquest punt cal seguir la direcció de la senyal en direcció a Figuerola del Camp i Santes Creus (quan vaig passar per aquest punt el rètol informatiu en direcció a Figuerola i Santes Crues era trencat i tirat al terra); per tant, cal seguir el sender que continua per la nostra esquerra i que s'enfila muntanya amunt pel mig del bosc.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, camí de Figuerola en direcció a l'ermita de Sant Salvador

De seguida veurem alguna de les cases de l'antic poble de Prenafeta, cases que actualment estan en una completa ruïna i engolides pel propi bosc; se'n veuen algunes de forma dispersa; també és pot veure, sobre d'un turó que queda per sobre nostra, les restes de l'antic castell de Prenafeta.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, camí de Figuerola i cases de l'antic poble de Prenafeta
Restes d'una casa de l'antic nucli de Prenafeta
Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, restes de l'antic Castell de Prenafeta
Restes de l'antic Castell de Prenafeta
El sender ens portarà a passar pel costat de l'antiga església de Sant Salvador, actualment en estat ruïnós.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, restes de l'antiga església de Sant Salvador de Prenafeta

Antiga església de Sant Salvador
L'antiga església de Sant Salvador (s.XIII-XV) d'estil gòtic, ja és esmentada l'any 1166; originalment deuria tenir una sola nau amb capçalera carrada, que es va ampliar a començaments del s.XIV, afegint-hi una tram de nau , cobert amb volta de canó apuntada, i un absis. Els dos trams de nau es comunicaven amb un arc de mig punt i que actualment encara es conserva.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, rètol informatiu davant de l'antiga església de Sant Salvador de Prenafeta

Davant de l'església de Sant Salvador hi ha un rètol informatiu de fusta que el seguirem en direcció al Castell de Prenafeta, tot i que la nostra ruta no ens hi portarà.
El sender ens portarà fins a una nova bifurcació on hi ha un rètol informatiu en direcció a Figuerola i Santes Creus; en aquest punt retrobarem el camí de Figuerola que hem deixat abans, en l'anterior bifurcació.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, camí de Figuerola

Reprendrem al Camí de Figuerola, tot entrant en aquest per la nostra esquerra; el camí, en continua pujada, ens portarà fins al Coll de la Plantona de Faló.

Camí de Figuerola
En arribar al Coll ens trobarem una petita esplanada en força de plaça i envoltat de bosc; és possible que temps enrere, en aquest punt i hagués una rètol informatiu, però actualment només en queda el pal de fusta tirat al terra i sense cap indicació; en el pas pel Coll deixarem el terme municipal de Montblanc i entrarem al terme municipal de Figuerola del Camp.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, camí de Figuerola al pas pel Coll de la Planota de Faló
Coll de la Planota de Faló
En aquest Coll, a la nostra dreta, hi ha un corriol que s'endinsa pel bosc i que ens portaria fins al Tossal Gros, el punt més alt de la Serra de Miramar.
Deixarem el Coll i seguirem pel camí ample que continua davant nostra, ara iniciant un lleuger descens, que ens portarà fins a una bifurcació.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, camí de Figuerola

En arribar a la bifurcació veurem un rètol informatiu en direcció a Figuerola i Santes Creus; haurem de seguir per la nostra dreta, seguint un camí que va en direcció al Coll de Coloma, en suau pujada; uns 100 metres després d'aquesta bifurcació, veurem un nou rètol informatiu que ens orienta cap a Figuerola i Santes Creus.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, camí al Coll de Coloma i bosc del Rector

Deixarem el camí ample i continuarem per un sender que s'endinsa cap al bosc del Rector; a l'inici d'aquest sender hi ha una barana de fusta amb la senyal del GR vermella i blanca pintada.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, Camí del bosc del Rector

Pel sender trobarem un cartell amb informació de la fauna i flora d'aquesta zona; de la informació s'extreu que el bosc està compost majoritàriament de Pi Roig i també de Pi Blanc, acompanyats d'alzines i de Boix Grèvol; entre els animals hi destaquen en aquesta zona els Senglars i també hi són presents els Conills, Eriçons, Esquirols, Rèptils i Amfibis.

Camí al bosc del Rector
Aquest sender pel mig del bosc del Rector és un agradable passeig d'uns 800 metres de llarg on no hi ha pèrdua; tot i això cal fixar-se en algunes marques vermelles i blanques pintades en algunes soques d'arbres.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, Camí del bosc del Rector
Aquest sender arriba al seu final on veurem un rètol informatiu i enllaça amb un camí més ample; seguirem la senyal del rètol en direcció a Figuerola i Santes Creus; enrere haurem deixat la Serra de la Carbonària i estarem situats a la Serra del Jordà.

En entrar al camí més ample haurem de fer una lleugera i curta pujada i ens situarem en un petit descampat, on acabem de desbrossar-lo i netejar-lo; en aquest punt ens situarem al Coll de l'Era del Caterí, on veurem un rètol informatiu al costat d'una bifurcació.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, Coll de l'Era del Caterí

Coll de l'Era del Caterí
Seguirem pel mateix camí en línea recta en la direcció del rètol informatiu cap a Figuerola i Santes Creus; passat el Coll, el camí Travesser de Dalt, comença un suau descens i ens permetrà veure, a la nostra dreta, bona part de la plana del sector septentrional de la comarca de l'Alt Camp que s'estén fins al Mar Mediterrani.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, camí Travesser de Dalt
Camí Travesser de Dalt
Aquest camí ens portarà fins a trobar-nos una nova bifurcació, on a la dreta del camí veurem un rètol informatiu en direcció a Figuerola i Santes Creus.

En aquest punt deixarem el Camí Travesser de Dalt i continuarem pel camí de la nostra dreta i que baixa ràpidament cap a Figuerola del Camp.
Just en entrar en aquest camí, veurem el Mirador d'en Jordà, conformat per una petita marquesina de fusta i una barana de fusta de protecció per no caure al buit; val la pena aturar-se un moment per contemplar tota la plana de l'Alt Camp.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, plana de l'Alt Camp des del Mirador d'en Jordà
Mirador d'en Jordà
En deixar el Mirador d'en Jordà el camí pel que ara transitarem està en molt mal estat; durant uns 400 metres el camí baixa en notable pendent per un terreny inestable i en molts trams de pedres soltes; sobretot en els revolts és on el terreny està en més mal estat; aquest tram de mal camí s'acaba quan arriben a una nova bifurcació i veiem una rètol informatiu en direcció a Figuerola i Santes Creus.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, camí de baixa des del Camí Travesser de Dalt i el Camí dels Horts en direcció a Figuerola del Camp

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, inici del Camí dels Horts

En la bifurcació seguirem per la nostra dreta, seguint la direcció del senyal del rètol informatiu; en aquest punt comença el Camí dels Horts, un camí en bones condicions i que ens portarà a passar, uns mica més endavant, pel costat d'alguns dels horts que hi ha a l'entrada de Figuerola del Camp.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, Camí dels Horts a l'entrada de Figuerola del Camp

Camí dels Horts
Pel camí dels Horts passarem pel costat d'un parell de rètols informatius en direcció a Figuerola i Santes Creus; no deixarem en cap cas el camí ben traçat i que ens portarà fins a l'entrada a Figuerola del Camp.
En arribar a les proximitats del poble de Figuerola del Camp, el que primer veurem serà la façana posterior de l'església parroquial de Sant Jaume.

Abans d'entrar als carrers de Figuerola del Camp veurem un rètol informatiu en direcció al Pla de Santa Maria i Santes Creus; aquest rètol està situat davant d'un gran pàrking que hi ha darrera de l'església de Sant Jaume.
Accedirem al poble pel carrer de la Verge de l'Esperança i al final d'aquest veurem un nou rètol informatiu en direcció al Pla de Santa Maria; en aquest punt haurem de seguir pel carrer de la Costa del Forn que segueix a l'esquerra; al costat del rètol informatiu hi ha la Font del Portal.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, Figuerola del Camp i Font del Portal

La Font del Portal és ubicada en un dels portals d'accés a la vila closa, a la cruïlla dels carrers Verge de l'Esperança i Costa del Forn, es va construir l'any 1882 per proveir d'aigua a la població. L'aigua que vessa s'utilitza per regar els horts que hi ha a l'entra del poble.

Figuerola del Camp és un municipi de l'Alt Camp, que s'estén als vessants sud-orientals de la Serra de Miramar i culmina al Tossal Gros o Morrot de Sant Jordi. Comprèn el poble de Figuerola i l'antic poble de Miramar. El terme ha estat poblat des d'antic. Data del neolític la Cova del Gat, a la partida del Mas d' en Llop. Hi ha també la Torre de la Mixarda, datada dels segles XII i XIII i refeta i fortificada al segle XV. Cal destacar l'església de Sant Jaume del segle XVIII, el rosetó del segle XII i la vista panoràmica que podem gaudir de bona part del Camp de Tarragona.

Continuarem pel carrer de la Costa del Forn, en direcció a la sortida del poble; a l'alçada del cartell de la Ruta del Cister, a l'esquerra d'aquest carrer, passarem pel costat d'un arbre, un plataner, on podrem veure, dins de la seva soca, una imatge de la Mare de Déu de Montserrat.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, carrer de la Costa del Forn a Figuerola del Camp
Plataner
Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, carrer Costa del Forn i imatge de la Mare de Déu de Montserrat a Figuerola del Camp
Imatge de l'any 2006 / Imatge de l'any 2018
Deixarem el poble per la carretera TV-2001 on veurem un rètol informatiu en direcció a El Pla de Santa Maria i Santes Creus; haurem de continuar per la pròpia carretera, tenint en compte de circular per la seva vorera esquerra.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, carretera TV-2001 a la sortida de Figuerola del Camp

Aproximadament quan haguem fet uns 350 metres per la carretera TV-2001, ens situarem davant d'un nou rètol informatiu, que veurem en el voral dret de la carretera.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, carretera TV-2001 entre Figuerola del Camp i El Pla de Santa Maria

En aquest punt deixarem la carretera i seguirem pel camí que surt per la nostra dreta i en direcció a El Pla de Santa Maria i Santes Creus.
Continuant pel camí, aquest ens portarà fins a una cruïlla, on veurem un rètol informatiu; en aquest punt continuarem recta, pel mateix camí pel que anirem circulant.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, camí entre Figuerola de Camp i El Pla de Santa Maria

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, panoràmica de El Pla de Santa  Maria des del Camí de Figuerola del Camp a El Pla de Santa Maria
El Pla de Santa Maria
El camí va passant per entre camps de vinya, ametllers, oliveres i algun camp de sembrat; en un petit tram, aquest camí passa a tocar de la Rasa de les Aligueres que queda a la nostra dreta.
Arribarem a una altre bifurcació on hi ha ubicat un rètol informatiu en direcció a El Pla de Santa Maria i Santes Creus.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, Camí de Figuerola del Camp a El Pla de Santa Maria

A la bifurcació seguirem per la nostra esquerra, entrant en el Camí del Mas del Llop; just en entrar en aquest camí deixarem el terme municipal de Figuerola del Camp i entrarem al terme municipal de El Pla de Santa Maria.
Pel Camí del Mas del Llop passarem pel costat d'un altre rètol informatiu que veurem a la dreta del camí i una mica amagat darrera d'un alt marge de pedra seca.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, Camí del  Mas del Llop a El Pla de Santa Maria

El Camí del Mas del Llop ens portarà fins a l'entrada del poble de El Pla de Santa Maria; en la connexió entre el camí i el carrer de les Escoles veurem un rètol informatiu, situat a la nostra esquerra.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, Camí del  Mas del Llop  i carrer de Les Escoles a El Pla de Santa Maria

També podrem veure, en el marge de la nostra esquerra, tres diferents tipus marques pintades, el color groc del Camí de Sant Jaume de Compostela, el color vermell de la Ruta del Cister i el vermell i blanc del GR.

Entrarem a poble pel carrer de Les Escoles, tot seguint per la nostra dreta i continuant per aquest fins al seu final, on cal girar a la nostra esquerra i continuar pel carrer de Terrassa.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, Carrer de Les Escoles a El Pla de Santa Maria
Carrer de Les Escoles
Del carrer Terrassa passarem per la plaça de Pau Casals i pel carrer de la Sardana; al final d'aquest darrer carrer cal girar a la dreta i continuar pel carrer de la Riera fins al seu final que enllaçarem amb la plaça de Jacint Verdaguer.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, carrer de la Riera i plaça de Jacint Verdaguer a El Pla de Santa Maria
Plaça Jacint Verdaguer
Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, plaça de Jacint Verdaguer a El Pla de Santa Maria
Font a la plaça Jacint Verdaguer
En arribar a la plaça Jacint Verdaguer anirem girant a la nostra esquerra i continuar pel carrer d'Anselm Clavé.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, carrer Anselm Clavé i carrer Santes Creus a El Pla de Santa Maria
Carrer Anselm Clavé i Santes Creus
Al final del carrer Anselm Clavé, seguirem pel carrer de Santes Creus que continua per la nostra esquerra; aquest ens portarà a travessar la carretera TV-2004 o Avinguda d'Antoni Gaudí.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, carrer Santes Creus i avinguda d'antoni Gaudí o carretera TV-2004

Travessarem la carretera pel pas de vianants que hi ha i respectant el semàfor que regula la circulació; un cop a l'altre vorera, seguirem pel mateix carrer Santes Creus, seguint la indicació del rètol informatiu que veurem en direcció a Santes Creus.
Al final del carrer Santes Creus haurem deixat les darreres cases de El Pla de Santa Maria enrere i veurem un nou rètol informatiu en direcció a Santes Creus; cal girar a la dreta i travessar la carretera C-37, tenint en compte que no hi ha pas de vianants i per tant cal extremar la precaució.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, carrer Santes Creus i carretera C-37 a El Pla de Santa Maria

Creuarem la carretera C-37, gairebé a tocar d'una benzinera que quedarà a la nostra esquerra; un cop a l'altre vorera ens situarem davant d'una bifurcació i haurem de continuar pel camí asfaltat de l'esquerra, seguint la direcció del rètol informatiu que aquí veurem cap a Santes Creus.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, carretera C-37 a l'alçada de El Pla de Santa Maria i Camí del Pla de Santa Maria a Santes Creus i Aiguamúrcia

El Camí del Pla de Santa Maria a Santes Creus i Aiguamúrcia és un tram del camí que és asfaltat i ens portarà a travessar per un pont sobre l'autopista AP-2/E-90.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, Camí del Pla de Santa Maria a Santes Creus i Aiguamúrcia

Passat el pont sobre l'autopista haurem de continuar pel tram de camí asfaltat; una mica més endavant aquest ens portarà a passar entre una línea elèctrica (a la nostra dreta) i la Rasa de la Fonollosa (a la nostra esquerra); un cop estem situat paral·lelament a la línea elèctrica i a la Rasa haurem d'arribar fins al segon pas que hi ha per travessar la Rasa, on veurem un rètol informatiu en direcció a Santes Creus; en aquest punt deixarem el tram de camí asfaltat i cal girar a la nostra esquerra i creuar la Rasa de la Fonollosa.

Continuarem pel Camí del Mas d'en Roig, novament un camí terrós; de seguida passarem pel costat de la Masia del Roc, una edificació que veurem a l'esquerra del camí; només passar la masia el camí baixa molt lleugerament, fent un gir cap a la dreta, i travessa la Rasa de la Guineu i seguidament, fent un gir cap a l'esquerra, torna a pujar molt lleugerament.
De seguida el camí ens portarà a passar aprop d'una Masia (no n'he trobar el nom) que veurem a la dreta.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, camí del Mas d'en Roig en direcció a Santes Creus
Masia
Seguidament el camí del Mas d'en Roig arriba fins a una bifurcació on hi ha un rètol informatiu que assenyala la direcció cap a Santes Creus; seguirem pel camí que continua per la dreta, Camí del Mas d'en Roig.

Uns 250 metres més endavant tornarem a passar per una bifurcació on veurem un rètol informatiu en direcció a Santes Creus; haurem de continuar pel Camí del Mas d'en Roig que gira suaument a cap la  esquerra i que es veu molt més fressat.

Tot i que el camí del Mas d'en Roig està molt fressat i no te pèrdua, el tram següent d'aquest camí ens trobarem un parell de punts on poden tenir dubtes; el primer punt és un camí que surt a la dreta del camí principal i per tant, no l'agafarem (veure següent foto).

El segon punt, una zona boscosa, uns 180 metres més endavant de l'anterior punt, cal seguir pel camí que gira cap a la dreta; actualment no es veuen cap tipus de senyal o marca (veure foto següent).

El Camí ens portarà fins a una nova bifurcació, on veurem un rètol informatiu en direcció a Santes Creus; en arribar a aquest punt seguirem la direcció que marca el rètol; també hi ha la possibilitat de seguir recta, dons uns 200 metres més endavant el camins ens retrobarien.

El fet de seguir la direcció del rètol informatiu és perquè el camí ens portarà a passar pel costat d'unes de les joies de l'arquitectura de la pedra seca com és el Cossiol del Soleta.

El tram de camí pel que ara haurem de continuar passa entra mig d'una zona boscosa i el terra és força irregular i pedregós.

De seguida arribarem a una nova bifurcació on hi ha un rètol informatiu en direcció a Santes Creus.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, bifurcació al Camí dels Muntanyesos a tocar del Cossiol del Soleta

A la bifurcació seguirem pel Camí dels Muntanyesos, girant a la nostra esquerra; uns passos més endavant veurem, a la dreta del camí, la impressionant edificació de pedra seca del Cossiol del Soleta.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, camí dels Muntanyesos i el Cossiol del Soleta

Cossiol del Soleta
Un dels elements més remarcables de la Ruta de la Capona i de tota la gran diversitat de construccions de Pedra Seca existents al municipi (El Pla de Santa Maria) és el Cossiol del Soleta. Un cossiol és un dipòsit o cisterna d'aigua que aprofita l'escolament superficial de l'aigua de la pluja. Es tracta d'un element enginyós que va permetre que, en un territori en fortes sequeres i amb manca de disponibilitat d'aquest recurs (sense fonts, llacs o rius), l'activitat agropecuària pogués mantenir reservoris d'aigua escampats pel territori. La coberta de pedra seca conserva l'aigua amb una temperatura més regular, i impedeix la pèrdua per evaporació, així com la proliferació d'algues o plantes aquàtiques. L'exemple del cossiol que tenim davant presenta dues obertures que permetien recollir l'aigua o abeurar els animals. En aquest cas, l'estructura semblant a una cripta, amb una columna central de la qual se suporten quatre arcs en forma de creu orientats cap als quatre punts cardinals, resulta sorprenent. L'espai intern crea un ambient de sala gòtica que es reflecteix a l'aigua emmagatzemada, posant de relleu la complicació de la construcció d'una estructura tan complexa amb materials irregulars com les pedres i sobre un ferm tant irregular. Està situat al peu del Camí dels Muntanyesos, utilitzat per pagesos, llenyataires i pastors. La tradició oral explica que el cossiol el va fer una home de Can "Soleta", del Pla de Santa Maria, a finals del segle XVIII, període en que començaven a conrear-se terres que havien estat ermes o boscos.

Deixarem enrere el Cossiol del Soleta i seguirem pel camí dels Muntanyesos i de seguida arribarem a una bifurcació on veurem un rètol informatiu; en aquest punt ens retrobem amb el Camí del Mas d'en Roig que anteriorment hem deixat.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, camí dels Muntanyesos i Camí del Mas d'en Roig

Continuarem pel Camí del Mas d'en Roig uns 70 metres més fins a situar-nos davant d'un nou rètol informatiu; en aquest punt deixarem definitivament el Camí del Mas d'en Roig, per seguir per la nostra dreta en direcció a Santes Creus, per un corriol entre marges de pedra seca.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, camí del Mas d'en Roig

Aquest corriol ens portarà fins a una altre de les joies de l'arquitectura de la pedra seca, la Barraca de Ca l'Augé; una barraca de planta circular amb falsa cúpula i amb portal d'entrada en forma d'arc primitiu o d'ametlla.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, Barraca de Ca l'Augé al Pla de Santa Maria - Alt Camp
Barraca de Ca l'Augé
Continuarem pel corriol fins a trobar-nos un nou rètol informatiu en direcció a Santes Creus; en arribar-hi continuarem seguint el camí de la nostra dreta.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, en la ruta de la Capona

En iniciar aquest camí, poc després, aquest fa un gir cap a l'esquerra i continua per un llarg tram recta; tot i això, més endavant passarem pel costat d'un rètol informatiu en direcció a Santes Creus, que veurem a la dreta del camí i davant d'un camí que surt per l'esquerra.

Una mica més endavant, deixarem el terme municipal del Pla de Santa Maria i entrarem al terme municipal d'Aiguamúrcia; seguint el camí aquest passa per sota d'una línea d'alta tensió elèctrica.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, al terme d'Aiguamúrcia i sota la línea alèctrica d'alta tensió

Just al passar per sota de la línea elèctrica arribarem a una bifurcació on no es veu cap senyal ni rètol informatiu; en aquest punt cal seguir recta o pel camí de la nostra esquerra.

El camí passa entre una zona boscosa a l'esquerra i una tanca metàl·lica a la dreta que envolta una parcel·la privada (compte que hi ha gossos que, al nostra pas, acostumen a bordar - no hi cap perill).
Al final de la tanca de la parcel·la arribarem a un bifurcació sense cap senyal o rètol informatiu; en aquest punt haurem seguir pel camí que gira a la nostra esquerra.
De seguida arribarem a un nova bifurcació on veurem un rètol informatiu en direcció a Santes Creus; continuarem la seva indicació girant cap a la dreta i entrant en el Camí de les Planes al Pont.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, camí de les Planes al Pont

Seguirem pel Camí de les Planes al Pont, inicialment entre bosc a banda i banda; a la nostra dreta i mig amagat entre els arbres hi ha la Masia de Ca l'Arnedo; aquest tram de camí ens portarà fins a una nova bifurcació on veurem un rètol informatiu.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, camí de les Planes al Pont, sobre el Monestir de Santes Creus i al fons la Serra del Montmell

El camí ens portarà fins a una balconada sobre els Monestir de Santes Creus, que veurem als nostres peus; destaca, al fons, la Serralada del Montmell.
Continuarem pel camí de les Planes al Pont girant a la nostra esquerra i seguint la direcció cap a Santes Creus.
De seguida aquest camí ens portarà fins a una nova bifurcació on veurem un rètol informatiu que ens orientarà cap a Santes Creus, girant ara a la dreta.

En aquest punt comença una suau baixada final que ens portarà fins a Santes Creus.

Santes Creus
El Camí de les Planes al Pont ens portarà fins a enllaçar amb la carretera TP-2002, on veurem un rètol informatiu a l'esquerra del camí; seguirem per la nostra esquerra en la direcció de la senyal cap a Santes Creus.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, camí de les Planes al Pont amb la carretera TP-2002 a Santes Creus

En entrar a la carretera TP-2002, haurem de circular enganxats al voral esquerra de la carretera, anant en molt de compte, dons pràcticament no hi ha voral i estem en una zona de transit de vehicles; seguirem pel voral fins arribar a la cruïlla que accedeix a Santes Creus.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, carretera TP-2002 i carretera TV-2441 al pas del pont de pedra a Santes Creus

En arribar a la cruïlla que accedeix a Santes haurem d'anar en compte dons no hi ha cap pas de vianants per creuar i accedir al pont que travessa el riu Gaià.
Abans de passar el pont veurem, a l'esquerra, una Creu de Pedra d'estil gòtic.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, Creu de Pedra a Santes Creus - Aiguamúrcia
Creu de Pedra a Santes Creus
Creuarem el Pont de Pedra, que creua sobre el riu Gaià (inici de la carretera TV-2441), i un cop passat aquest, deixarem la carretera i entrarem al nucli de Santes Creus pel carrer de Pau Casals, seguit del carrer de Pere el Gran i fins a situar-nos davant d'una gran porta porxada, que haurem de creuar per accedir a la plaça de Santa Llúcia.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, porta porxada a Santes Creus entre el carrer de Pere el Gran i la plaça de Santa Llúcia

Entrarem el recinte emmurallat de Santes Creus per la porta de Santa Llúcia i accedirem al recinte per la gran plaça de Sant Benet, on hi ha, al centre de la plaça, la font de Sant Benet i al fons l'escalinata que accedeix a la porta principal de l'església de Santa Maria de Santes Creus.

Prenafeta a Santes Creus GR-175 Ruta del Cister, plaça de Sant Benet, font de Sant Benet i església de Santa Maria a Santes Creus
Font i plaça de Sant Benet
Davant de la font de Sant Benet, posarem el punt final d'aquesta etapa corresponent al GR-175 Ruta del Cister.