dissabte, 17 de març del 2012

serra del montmell castell creu talaia

SERRA DEL MONTMELL (I)

Serra del Montmell
La Creu i el Castell, dos símbols de la Serra del Montmell
Aquesta és una informació totalment personal i no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegi aquests comentaris

La Joncosa del Montmell està situat a la comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. La forma d'arribar-hi es per l'autopista AP-2, en la seva sortida 12, l'Albornar-La Bisbal del Penedès. Abans d'entrar a la vila de La Bisbal del Penedès en una rotonda cal agafar la carretera TV-2401 i seguir per aquesta durant 7 quilòmetres per entrar al poble de La Joncosa. També en la sortida 11, Vila-rodona de l'autopista AP-2 i seguint per la C-51 en direcció El Vendrell i en una rotonda cal agafar la carretera TV-2401 i seguir per aquesta durant 4 quilòmetres per entrar al poble de la Juncosa.
El nom del Montmell prové del llatí "Monte Macellum" o de "Mont Maell", que vol dir muntanya seca i àrida o be muntanya de la carnisseria, fent referència a una mortaldat haguda en una cruenta baralla.

Per arribar-hi des de Barcelona caldrà agafar l'autopista AP-7 + AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12, l'Albornar - La Bisbal del Penedès. A la sortida de l'autopista entrarem a la carretera T-240 per una rotonda en direcció a La Bisbal i en arribar a una segona rotonda, cal girar a la dreta per la carretera TV-2401 en direcció a La Juncosa de Montmell; passats uns 7 km arribarem al petit poble de La Juncosa del Montmell, on en entrar al poble veurem una zona d'aparcament de vehicles.
Per arribar-hi des de Tarragona caldrà agafar l'autopista AP-7 (E-15) + AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12, l'Albornar - La Bisbal del Penedès. Des d'aquest punt seguirem les mateixes indicacions anteriors.

Amb dos casos també es podria agafar la carretera N-340 fins El Vendrell i per la C-51 en direcció a Valls i a uns 5 quilòmetres desviar-se cap a la TP-2402 en direcció a La Bisbal; un cop a La Bisbal agafar la TV-2401 en direcció a La Joncosa del Montmell i seguir les mateixes indicacions anteriors.

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme circular amb força desnivell d'ascensió i descens.
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderadament-alt. La Serra del Montmell es força pedregosa i en alguns moments el camí passa per llocs força alts i que cauen una mica al buit i que queden una mica desprotegits; aquesta part es troba sobretot de l'ermita de Sant Miquel fins al castell i la creu. També es pot considerar de dificultat alta como a ruta de senderisme per el seu desnivell acumulat (518).
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 4 hores i 7 minuts en total (2 hores i 36 minuts en moviment + 1 hora i 31 minuts aturat); 3,3 Km/k en moviment
RECOMANACIONS: Al ser una ruta llarga i d'una ascensió fins al castell i creu i posterior recorregut fins a La Talaia del Montmell, te força pendent tant positiu com negatiu i per tant, cal tenir-ho en compte.
Cal portar força aigua i també menjar. En èpoques estivals i de calor no es aconsellable realitzar-la, dons la zona es seca i la sensació de calor i xafogor pot ser considerable. En la serra o part alta del Montmell la vegetació es de matoll i molts d'aquest tenen punxes, per tant es aconsellable protegir-se les cames.
DESTACATS: Església de Sant Miquel i de la Mare de Déu del Remei de La Juncosa, Església Nova del Montmell, Església Romànica de Sant Miquel, Castell del Montmell, La Talaia del Montmell, Pi de les tres soques i unes magnífiques vistes de 360 graus.
PUNT DE SORTIDA: Pàrking entrada a La Juncosa (419 metres)
PUNT D'ARRIBADA: Pàrking entrada a La Juncosa (419 metres)
PUNT MES BAIX: Pàrking entrada a La Juncosa (419 metres)
PUNT MES ALT: La Talàia del Montmell (861,5 metres)
GPS: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/ruta-del-montmell-i-3653222

A l'entrada del poble de La Juncosa hi ha un pàrking i des d'aquí començarem la nostra ruta (419 metres); pel carrer Orient posarem direcció a l'Església, pel carrer Autonomia i cap a la dreta pel carrer Major, pel costat del Sindicat Agrícola, fins a la plaça de Dalt i pel carrer de l'Església i fins a l'Església de Sant Miquel i de la Mare de Déu del Remei (429 metres).
Serra del Montmell, església de Sant Miquel i de la Mare de Déu del Roser
Església de Sant Miquel i de la Mare de Déu del Remei
L'edifici de l'Església es va fer construir per mossèn Joan Ventosa, l'any 1862. Te una nau amb un bonic campanar adossat a la planta quadrada que esdevé octogonal a mitja altura i 3 corones amb coberta piramidal de ceràmica vidriada. El portal és de mig punt , adovellat. L'any 1904 va començar a construir-se, al seu davant una església nova que va restar inacabada. La seva estructura d'arcs de mig punt es manté com a placeta adossada a l'església.
Pel costat de l'església surt un camí que entra dins d'una explotació agrícola de vinya (compte no seguir el senyal informatiu que es veu en aquest indret). Caminarem per la vinya i a la nostra dreta ens quedarà un petit marge i una raça. Anirem seguint el corriol que anirà canviant d'una part a l'altre de la raça, conforme anem pujant; cal anar en compte amb aquest corriol, dons en la seva part final i abans d'entrar a un altre camí mes ample, no està gaire net de matolls i argelagues.
Serra del Montmell, vista del poble de La Juncosa del Montmell
Corriol que surt al costat de l'església
En sortir del corriol, entre unes fites i entre uns pins, entrarem a l'antiga carretera o camí del Montmell (475 metres) i tot girant a la dreta agafarem aquest camí durant una bona estona, i que anirà molt suament agafant alçada.
Serra del Montmell, camí del Montmell
Camí del Montmell.
A dalt es veu l'ermita de Sant Miquel i el Puig del Castell i el Puig de la Creu
Continuant per aquest camí, arribarem a un punt on haurem de girar a la nostra esquerra, tenint dues opcions, les dues l'una al costat de l'altre:
La Primera: En passar per sota d'una línea d'electricitat i al costat d'una placa que indica "Coto de Caza", un petit corriol a l'esquerra s'enfila en un petit tram, fins a l'antiga carretera del Montmell (554 metres).
La Segona: En arribar a un punt el camí segueix recta o be gira cap a l'esquerra i serà aquest el camí que agafarem, tot fent un gir d'uns 180 graus (554 metres).
Serra del Montmell, carretera o camí al Montmell
Explicació del camí a seguir per el camí al Montmell
Tant si fem la Primera o Segona opció, ara seguirem el corriol, que travessa el Camí del Montmell i que ens portarà fins a un cartell de l'Àrea Recreativa Forestal del Montmell, on veurem a poques passes un gran dipòsit d'aigua que s'utilitza per a prevenció d'incendis (599 metres); continuant per aquest corriol i per unes petites escales, arribarem a una font d'aigua, que fins avui sempre a tingut aigua, tot i que raja poc (a l'estiu es molt agraït poder-se refrescar).
Serra del Montmell, àrea recreativa del Montmell i Font

Seguint el corriol en 5 minuts arribarem a l'església nova de Sant Miquel (630 metres).
L'Església nova de Sant Miquel del Montmell és la que substitueix en el seu culte la romànica de penyes amunt. La seva construcció és situa fa menys de quatre-cents anys i va ser consagrada l'any 1598.
L'església està formada per una neu central i unes capelles a banda i banda d'aquesta. La nau central està d'arcs de creueria, al igual que la major part de les capelles laterals.
A la zona d'entrada existeix un altell amb el terra format també per una volta de creueria, amb nervis de maons arrotllats, col·locats al sardinell i es on s'ubicava el cor.
El campanar és de forma quadrada, rematat amb merlets, amb un petit fossat al llarg de la seva façana nord.
Els murs estan bastits amb paredat de pedra del país.
Arrel d'un conveni entre l'Ajuntament del Montmell, el Bisbat de Tarragona, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i l'Institut Català del Sol, s'iniciaren l'any 2000 les obres de restauració.
Serra del Montmell, Església Nova de Sant Miquel del Montmell
Església Nova del Montmell
Sortint de l'Església Nova i tot travessant el camí de l'antiga carretera del Montmell, que passa per aquí, veurem un senyal que ens orientarà cap a l'ermita Romànica de Sant Miquel, seguin per un corriol que anirà pujant inicialment de forma suau.

Serra del Montmell, rètol informatiu a l'àrea recreativa del Montmell
Senyal que ens orienta també cap a la ruta de les ermites
Arribarem a una nova senyal on ens orientarà en la direcció que volem seguir, això vol dir que a partir d'aquest punt podrem decidir la direcció en que volem fer la volta al massís del Montmell.
En el nostre cas farem la volta al massís fent camí en direcció cap a l'ermita romànica de Sant Miquel (658 metres).
Serra del Montmell, rètol informatiu a l'àrea recreativa del Montmell

El camí que puja cap a l'ermita de Sant Miquel, comença suament però després el desnivell és mes pronunciat i en alguns trams queda una mica penjat per sobre de petites balconades (no te cap dificultat, però cal anar en compte); en el camí es veuran algunes senyals de color verd i que ens guiaran en l'itinerari.
En arribar a l'ermita romànica de Sant Miquel del Montmell podrem descansar en la petita plaça que hi ha i podrem gaudir d'unes vistes molts boniques en el balcó del davant de la façana principal de l'ermita (706 metres).
Per les seves característiques arquitectòniques i els fets històrics comprovats documentalment es probable que aquesta ermita fos consagrada entre els anys 1158 i 1181.
És d'influències llombardes i va tenir culte fins a final del segle XVI.
La planta és irregular, consta d'una nau central i una de petita, separada per un pilar al qual es recolzen dos grans arcs de mig punt, on hi descansen les voltes de canó. La longitud total de la nau és de 18 metres, coberta per una volta de semi-canó.
L'absis és de mur semicircular i rep la llum per dues finestres en arc de doble esqueixada, i té quatre grups d'arcuacions llombardes cegues aparellades.
Tant l'ermita romànica com posteriorment l'església que hi ha uns metres més avall estant dedicades a Sant Miquel.
Va ser restaurada en una primera fase l'any 1953 i posteriorment s'hi han fet diferents reformes.
Serra del Montmell, Església Romànica de Sant Miquel del Montmell
Església Romànica de Sant Miquel del Montmell
Seguint les senyals, continuarem per al corriol que puja cap a la serra del Montmell; a partir d'aquí el corriol es molt irregular i tot i que no es complicat, en alguns trams el passos fan que ens tinguem que agafar a les roques per anar pujant i que el corriol quedi per sobre de petites balconades.
Església de Sant Miquel per sobre del camí del Montmell
Passada l'ermita de Sant Miquel, veurem algunes senyals Verda i Blanca que ens guiaran cap a la Talaia del Montmell.

Serra del Montmell, zona de l'àrea recreativa forestal del Montmell
1. Església de Sant Miquel del Montmell, enmig de l'Àrea Recreativa Forestal del Montmell
2. Camí de l'antiga carretera del Montmell en direcció a la Vall de Sant Marc. Part de la Serra del Montmell
Quan el corriol s'acaba i entrem a una zona mes marcada de terra entre el castell i la creu, ens trobarem en una zona de forta pendent i de camins encreuats, però que de fet tots ens portaran cap al cim, tant del Castell com de la Creu. Per aquest tram cal anar en compte dons la terra es relliscós degut a que la pedra que trepitgem està molt esmicolada i també pel seu pendent, que pot provocar alguna relliscada.
Les nostres passes anirem decantant-se cap a l'esquerra per anar cap al Castell. Una vegada arribat al coll i tot seguint per la nostra esquerra el terreny que trepitgem passa a ser mes regular, dons anirem passant per conglomerats de roca. Seguint un corriol ben marcat i en escassos cinc minut arribarem a la base del Castell del Montmell (781 metres).
Serra del Montmell, Puig del Castell i restes del Castell del Montmell
Ruta de pujada fins el Coll i fins la base del Castell
El Castell del Montmell d'estil Romànic és situat dalt d'un dels cims de la Serra del Montmell i la seva antiguitat va més enllà de l'any 974, any en què es troba documentació del castell. La seva senyoria va pertànyer sempre al bisbat de Barcelona, excepte entre el segles XI i XII, que va ser infeudat a la família Banyeres. Es conserven algunes restes de la torre, de planta rectangular i algunes dependències del recinte annex, de planta trapezoïdal, obra del segle X o XI. Hi ha resta d'una cambra en volta, segurament d'època posterior. http://www.poblesdecatalunya.cat

Diferents part del Castell
En tornar haurem de seguir la mateix ruta de pujada fins al castell. En aquest tram podem veure algunes petites coves, on quasi només hi pot encabir-se una persona, hi on notarem que desprenen calor.

Una vegada estem novament al Coll, el seguirem per anar en direcció a la Creu del Montmell on s'hi arriba en pocs minuts.
Serra del Montmell, Puig de la Creu del Montmell
Ruta de pujada cap a La Creu
Serra del Montmell, vall de Sant Marc i Ermita de Sant Marc
1. Vall de Sant Marc des de La Creu del Montmell
2. Ermita de Sant Marc des de La Creu del Montmell
Serra del Montmell, Puig de la Creu i Serra del Montmell i l'Atalaia del Montmell
Cim de la Creu i Serra del Montmell cap a la Talaia
Una vegada al cim de la Creu (781 metres), veurem un corriol que ens portarà per el Coll de la Serra del Montmell durant uns trenta minuts i fins arribar al punt mes alt del Montmell, la Talaia del Montmell (861 metres).

Serra del Montmell, Cim del Puig de l'Atalaia del Montmell
Cim del Puig de la Talaia del Montmell
Per continuar veurem un rètol que indica la direcció a seguir i que surt per l'esquerra del punt Geodèsic i que baixa per un corriol en direcció a Cal Magí Vidal. Al principi la baixada es pronunciada i cal canar en compte, però de seguida el corriol es fa molt mes còmode. Aquest ens durà fins a un altre rètol que ens orientarà cap a la Masia de Cal Magí Vidal (802 metres).

Serra del Montmell, rètol informatiu a l'Atalaia del Montmell

A partir d'aquest punt continuarem per un corriol una mica complicat al principi i cal anar en compte; el corriol baixa en molta pendent i haurem d'estar atents a tots els nostres moviments; en alguns moments cal agafar-se a les roques per poder anar baixant; aquest tram no es gaire llarg i posteriorment el corriol, tot i que continua baixant, es de mes fàcil caminar.

Passarem pel costat del Pi de les tres Soques, un arbre de grans dimensions on com queda dit, la seva característica principal, es que de la seva soca en surten tres troncs.

Serra del Montmell, corriol i Atalaia del Montmell
Corriol de baixa des de la Talaia del Montmell
Durant tota la baixada anirem per un corriol per enmig d'un bonic bosc de pi, bruc, arboç i altres plantes i matolls.
Serra del Montmell, Pi de les tres soques al Montmell
Pi de les tres soques
El corriol s'acaba i enllaça amb l'Itinerari nº 12 i nosaltres continuarem ara per aquest nou corriol en direcció a l'Àrea Recreativa (642 metres).

Serra del Montmell, rètol informatiu prop de la Masia de Cal Magi Vidal

En agafar aquest corriol trobarem alguns rètols informatius de la diferent vegetació de la zona, un treball molt ben acurat i que ens guiarà i ensenyarà per quin ecosistema ens movem.
Aquest corriol en portarà novament fins al rètol (658 metres) que anteriorment havíem seguit en direcció a l'ermita romànica de Sant Miquel i que ara ens guiarà novament cap a l'església nova del Montmell (630 metres).
A partir d'ara el camí de seguir serà al mateix pel que hem arribat fins aquí, es a dir, cal desfer tot el camí.
Passarem novament per la font i passada aquesta pararem atenció amb terra que trepitgem dons es una mica relliscós.

Serra del Montmell, pinyes de pi al bosc del Montmell

En acabar el corriol, entrarem novament a l'antiga carretera del Montmell i continuarem en direcció a la Joncosa.
Cal estar atents dons, quan arribem novament a l'alçada del poble de La Joncosa, unes fites en el marge esquerra del camí, ens faran entrar al corriol que es portarà fins el poble, passant per davant de l'església (429 metres) i novament fins al pàrking a l'entrada del poble, punt i final d'aquesta ruta (419 metres).