diumenge, 18 de març del 2012

serra del montmell pi tres soques ermita sant marc

SERRA DEL MONTMELL (II)

SERRA DEL MONTMELL (II) -
Conglomerat de roca a la Serra del Montmell
"La banya del Montmell"

La Juncosa del Montmell està situat a la comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. La forma d'arribar-hi és per l'autopista AP-2, en la seva sortida 12, l'Albornar-La Bisbal del Penedès. Abans d'entrar a la vila de La Bisbal del Penedès en una rotonda cal agafar la carretera TV-2401 i seguir per aquesta durant 7 quilòmetres per entrar al poble de La Joncosa. També en la sortida 11, Vila-rodona per l'autopista AP-2 i seguint per la C-51 en direcció El Vendrell i en una rotonda cal agafar la carretera TV-2401 i seguir per aquesta durant 4 quilòmetres per entrar el poble de La Joncosa.
Una vegada a La Juncosa del Montmell cal agafar l'antiga carretera del Montmell, que està a les afores del poble i en la carretera TV-2401, al costat del punt quilomètric 7. Agafat aquest camí de terra, però en bon estat per a tots el vehicles, anirem en direcció a l'Àrea Recreativa Forestal del Montmell i arribarem fins a l'Església Nova del Montmell, on està el punt de partida de la nostra ruta.
El nom del Montmell prové del llatí "Monte Macellum" o de "Mont Maell", que vol dir muntanya seca i àrida o be muntanya de la carnisseria, fent referència a una mortaldat haguda en una cruenta batalla.

Per arribar-hi des de Barcelona caldrà agafar l'autopista AP-7 + AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12, l'Albornar - La Bisbal del Penedès. A la sortida de l'autopista entrarem a la carretera T-240 per una rotonda en direcció a La Bisbal i en arribar a una segona rotonda, cal girar a la dreta per la carretera TV-2401 en direcció a La Juncosa de Montmell; passats 5 quilòmetres i abans d'arribar a La Joncosa, veurem un trencall a la dreta en direcció a Aiguaviva, per arribar a una nova rotonda i continuar cap Aiguaviva pel Coll d'Arca (forta pujada); en arribar al final de la forta pujada del Coll d'Arca, deixar el vehicle, a dreta o Esquerra, per començar la ruta.
Per arribar-hi des de Tarragona caldrà agafar l'autopista AP-7 (E-15) + AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12, l'Albornar - La Bisbal del Penedès. Des d'aquest punt seguirem les mateixes indicacions anteriors.

Amb dos casos també es podria agafar la carretera N-340 fins El Vendrell i per la C-51 en direcció a Valls i a uns 5 quilòmetres desviar-se cap a la TP-2402 en direcció a La Bisbal; un cop a La Bisbal agafar la TV-2401 en direcció a La Juncosa del Montmell i seguir les mateixes indicacions anteriors.

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme Circular. Te un tram de força pujada en direcció a Cal Magí Vidal i en aquest mateix corriol te un curt tram de pronunciada baixada.
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderada. La Serra del Montmell es una serra pedregosa i en algun tram del camí aquest queda força elevat amb alguna petita balconada i queda una mica desprotegit, però sen se cap dificultat. Es una ruta de senderisme sen se dificultat.
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 2 hores i 22 minuts en total (1 hora i 50 minuts en moviment + 31 minuts aturat); 3,8 Km/h en moviment.
RECOMANACIONS: Cal portar aigua i menjar. La primera part  del recorregut es la vessant sud del Montmell i en temporades estivals i calor no es massa recomanable realitzar-la, dons la sensació de calor i xafogor es considerable. En la vessant nord del Montmell es una zona mes obaga i el corriol de retorn es molt agradable.
DESTACATS: Església Nova del Montmell, Pi de les tres soques, Masia de Cal Magí Vidal, Ermita de Sant Marc i magnífiques vistes del voltant.
PUNT DE SORTIDA: Església Nova del Montmell (630 metres)
PUNT D'ARRIBADA: Església Nova del Montmell (630 metres)
PUNT MES BAIX: Masia de Cal Magí Vidal (616 metres)
PUNT MES ALT: Rètol a Cal Magí Vidal per sota del Cim de la Talaia (802 metres)
GPS: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=3654278

Al davant mateix de l'Església Nova del Montmell (630 metres) veurem un rètol que assenyala la direcció que agafarem cap a Cal Magí Vidal i l'ermita de Sant Marc, tot passant per la vessant sud de la Serra del Montmell. (compte!!!, no confondre amb el rètol que ens guia cap a l'Església Romànica de Sant Miquel, que no seguirem)
SERRA DEL MONTMELL (II) - Església Nova del Montmell
Església Nova del Montmell
L'Església Nova de Sant Miquel del Montmell (segles XVI - XVII). El 1598 va ser consagrada l'Església Nova del Montmell, als peus del cim on hi ha el castell i l'Església Romànica de Sant Miquel, a la qual va substituir degut al seu difícil accés. És un edifici de tres naus amb campanar de torre i portal adovellat de punt rodo. Al seu voltant hi ha restes del que va ser un petit nucli de poblament agrupat a l'entorn de l'església.

En entrar el corriol anirem veiem diferents rètols informatius de la flora i vegetació de la zona, on val la pena aturar-se una estona per llegir-los i contemplar el que ens mostra.

El corriol pel que anirem caminant està situat a mitja alçada de la Serra del Montmell i va paral·lel al corriol que travessa tot el coll del Montmell, des de la Creu al cim de l'Atalaia. Com es la vessant sud, el corriol està desprotegit d'ombres en quasi tot el seu recorregut.
El corriol va fent petites oscil·lacions amunt i avall, però sen se cap dificultat.

SERRA DEL MONTMELL (II) - Serra del Montmell
Des del corriol es pot veure bona part de la Serra del Montmell
Imatges de la Serra del Montmell vistes des del corriol que va paral·lel a la Serra
Quan el corriol arriba al punt que aquest gira cap a l'esquerra i comença un forta pujada, estem gairebé arribant a un pal informatiu, que ens servirà de guia per seguir en la nostra ruta.

SERRA DEL MONTMELL (II) - corriol a la vessant sud de la Serra del Montmell
Corriol de la vessant sud del Montmell
El corriol de pujada
En arribar al final del corriol ens trobarem de cara amb un rètol de la Ruta de la Natura (657 metres). "MOLT IMPORTANT", NO seguirem la direcció que ens marca aquest rètol.

SERRA DEL MONTMELL (II) - corriol a la vessant sud de la Serra del Montmell
Rètol que no seguirem i en colr verd la ruta que cal seguir
Aquest rètol dona la sensació que pot ser erroni, dons la direcció que marca es cap a la dreta, quan la Masia del Cal Magí Vidal, es en direcció esquerra, tot enfilant-se per un corriol marcat entre fites i en direcció cap a la Serra del Montmell (Talaia).

Seguint el corriol de pujada cap a la Serra, ens trobarem un altre rètol que ens marca el direcció a seguir, cap a la Masia de Cal Magí Vidal (802 metres).

SERRA DEL MONTMELL (II) - rètol per sota de la Talaia del Montmell
Rètol cap a Cal Magí Vidal
A partir d'aquest punt continuarem per un corriol una mica complicat al principi i cal anar en compte; el corriol baixa en molt pendent i haurem d'estar atents a tots els nostres moviments; en alguns moments cal agafar-se a les roques per poder anar baixant; aquest tram no es gaire llarg i posteriorment el corriol, tot i que continua baixant, es fa de mes fàcil caminar.
Passarem pel costat del Pi de les tres Soques, un arbre de grans dimensions on, com queda dit, la seva característica principal, es que de la seva soca en surten tres trons.

SERRA DEL MONTMELL (II) - Pi de les Tres Soques a la vessant nord de la Serra del Montmell
Pi de les Tres Soques
Durant tota la baixada anirem per un corriol per enmig d'un bonic bosc de pi, bruc, arboç i altres plantes i matolls.

El corriol s'acaba i enllaça amb l'Itinerari 12 i nosaltres continuarem per la dreta en direcció a la Masia de Cal Magí Vidal i Ermita de Sant Marc (642 metres).

Continuant pel corriol entrarem en un camí una mica mes ample i que mes endavant veurem com es divideix en dos:
1- Marcat amb una senyal X, verda i blanca, que segueix pel camí ample en baixada
2- Marcat amb una senyal =, verdablanca, que continua pel corriol cap a la dreta, entre pins i que arriba a una antiga pedrera.
Podem agafar els dos camins, dons els dos ens portaran al mateix lloc.
Agafarem el camí 1 marcat amb la senyal X per arribar-nos fins la Masia de Cal Magí Vidal (616 metres), que queda davant mateix.
El motiu d'escollir aquest camí, tot i està marcat amb la X, es per què el camí fins a Sant Marc es d'anada i tornada pel mateix lloc i per no repetir podem escollir l'anada per l'itinerari 1 i la tornada la farem per l'itinerari 2.

SERRA DEL MONTMELL (II) - masia de Cal Magí Vidal a la vessant nord de la Serra del Montmell
Masia de Cal Magí Vidal
El camí per davant de la masia ens porta fins a la carretera TV-2443, per continuar per la dreta en molt lleugera pujada, tot passant pel punt quilomètric 13. En arribar al canvi de rasant de la carretera o el "coll de Cal Magí Vidal" (627 metres), veurem a l'esquerra de la carretera i dins d'un camp de cireres, un rètol que ens guiarà cap a l'ermita de Sant Marc per un corriol en suau pujada; cal anar en compte amb aquest corriol dons en algunes parts està una mica malmès i rellisca.

SERRA DEL MONTMELL (II) - rètol en direcció a l'ermita de Sant Marc - Vall de Sant Marc - Montmell

Quan el corriol s'acaba, entrarem en un camí ample i que poc després es divideix en dos; nosaltres agafarem el que continua per l'esquerra, assenyalat cap a l'Ermita Romànica-Gòtica de Sant Marc (713 metres). El rètol que indica en la ruta de les ermites en direcció a l'església de Aiguaviva NO LA SEGUIREM.

SERRA DEL MONTMELL (II) - ermita de Sant Marc a la Vall de Sant Marc - Montmell
Ermita Romànica-Gòtica de Sant Marc
L'ermita es situada en un lloc pla i isolat des d'on hi ha una magnífica vista sobre les calls enclotades i serres del voltant.
Té una primera capella coberta, en volta apuntada i amb els senyals dels canyissos al sostre, que van servir d'encofrat, de la factura romànica. Es petita i gairebé quadrada, de 6,60 m. x 7 m.
Posteriorment s'allarga amb una nau de més alçada arribant així als 16 m. de llargada. Aquesta ampliació es gòtica, amb voltes de creueria. L'any 1338 ja es parla d'aquesta ermita. Afegit a l'ermita hi ha la casa de l'ermità, amb un cub, una cisterna, el forn i el patí amb una gran arc d'entrada.
L'ermita es dedicada a Sant Marc i als voltants del dia Sant Marc, al mes d'abril, es celebra un aplec en aquest entorn.
L'any 2000 es va restaurar la vessant sud de la teulada.

Darrera de l'ermita, entre els pins i la vegetació podrem endinsar-nos una mica per veure al fons el poble abandonat de Selma amb les restes del castell a la part esquerra i de les restes del pobles a part dreta, on encara s'enlaira el campanar de l'església.
SERRA DEL MONTMELL (II) - pobla abansonat de Selma des de l'ermita de Sant Marc - Montmell
Poble abandonat de Selma
Selma va ser cap d'una comanda templera i, més tard, arran de la dissolució de l'ordre, va passar a ser hospitalera. En aquest indret hi podrem trobar les ruïnes de l'antic castell i de l'església gòtica de Sant Cristòfol. Resta ubicat dins del terme municipal del Pla de Manlleu (Alt Camp - Tarragona)
Una vegada feta la visita, el camí que ens caldrà seguir serà el mateix pel que hem vingut fins aquí, es a dir, desfent el camí i corriol cap a la carretera TV-2443, tot seguint les marques =, verda i blanca. En travessar la carretera seguint les senyals i entrarem a l'antiga pedrera, ara abandonada, i anirem seguint el corriol fins a trobar novament el camí pel que abans hem baixat fins la Masia de Cal Magí Vidal.
Ara continuarem pel camí tot girant a l'esquerra fins a trobar novament el corriol que ens portarà per la vessant nord del Montmell, una zona obaga i de gran i diversa vegetació.
Una vegada en el corriol tornarem a trobar el rètol de l'Itinerari 12 i continuarem en direcció a l'Àrea Recreativa.

SERRA DEL MONTMELL (II) - rètol informatiu en direcció a l'Àrea Recreativa del Montmell

Continuant pel corriol trobarem altres rètols informatius de la diferent vegetació de la zona, un treball molt ben acurat i que ens guiarà i ensenyarà per quin ecosistema ens movem.

El corriol transcorre per una zona obaga i ens portarà fins a un altre rètol (658 metres) on ens guiarà cap a l'Àrea Recreativa, (no seguir cap a l'Església Romànica de Sant Miquel) tot continuant per una lleugera baixada i fins a l'Església Nova del Montmell (630metres), punt i final d'aquesta ruta.