dilluns, 5 de juliol del 2021

albinyana ermita sant antoni puig sant antoni

ALBINYANA
ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentaris. Llevat d'error o omissió el punt més elevat del terme municipal d'Albinyana és situat al Puig de Sant Antoni

Puig de Sant Antoni està inclòs al llistat dels 100 cims de la FEEC

Albinyana és un municipi de la comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. El topònim "Albinyana" apareix amb la documentació antiga (s. XI) com "Albignana", sembla tenir el seu origen etimològic en l'antropònim llatí "Albinius". Altres explicacions apunten al seu origen àrab, partint del mot "bina", que construeix el seu plural en "bina ina" (construccions i edificacions) o bé un derivat "d'alp" (muntanya enlairada).
Com a llocs d'interès podrem trobar l'Església Parroquial de Sant Bartomeu, Cal Magí (un edifici del segle XVII), Cal Gener (un edifici datat dels segles XV-XVI i situat a l'agregat de Les Peces), l'Ermita de Sant Antoni, al costat de les ruïnes del l'antic Castell i la Cova de Vallmajor.

Des de Barcelona, caldrà agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona fins a l'enllaç amb l'autopista AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12-L'Albornar-La Bisbal del Penedès; a la sortida de l'autopista accedirem a una rotonda i a la carretera T-240; a la rotonda continuarem per la segona sortida en direcció a El Vendrell i Valls (C-51) i el Polígon Industrial Les Planes; en arribar a la segona rotonda continuarem en direcció a El Vendrell i Valls (C-51); en arribar a la rotonda de la carretera C-51 continuarem en direcció a El Vendrell i Albinyana; un cop a la C-51 haurem d'arribar fins a la segona rotonda i continuar per la carretera TV-2043 fins l'Albinyana.
Des de Tarragona, caldrà agafar l'autopista AP-7 en direcció a Barcelona fins a l'enllaç amb l'autopista AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12-L'Albornar-La Bisbal del Penedès; a la sortida de l'autopista accedirem a una rotonda i a la carretera T-240; a partir d'aquest punt cal continuar les mateixes indicacions anteriorment descrites. També podem anar de Tarragona a Albinyana per la carretera N-340 fins a El Vendrell i seguidament continuar per la C-51 en direcció a Valls fins a la rotonda per agafar la carretera TV-2043 que porta a l'Albinyana.

TIPUS DE RECORREGUT: Ruta de senderisme circular
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Fàcil
DISTÀNCIA DEL RECORREGUT: 5,29 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 2 hores en total (1 hora i 19 minuts en moviment + 41 minuts aturat); 4,0 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Portar aigua i menjar suficient; portar roba i calçat adequat, tant per a dies calorosos, com per a dies freds; protegir-se del sol (gorra, protector solar, etc...); abans d'iniciar la ruta s'ha de conèixer la predicció meteorològica del dia en que es fa la ruta (amb predicció meteorològica amb forts vents, pluges o forta calor, és millor no fer la ruta); sempre que sigui possible no fer la ruta en solitari i en tot cas sempre deixar dit a familiars i/o amics de la ruta que es té previst fer; seguir sempre la ruta marcada si hi ha marques que condicionin el recorregut (en aquest cas no hi ha marques a seguir - trobarem alguns rètols informatius durant la ruta); tenir en compte les hores de llum solar perquè no se'ns faci de nit per la qual cosa és preferible començar de bon matí quan la fresca del dia és més agradable; cal respectar en tot moment el medi natural; tota la brossa que puguem generar cal endur-se-la per a dipositar-la posteriorment on correspongui
DESTACATS: Poble d'Albinyana, Ermita de Sant Antoni de Pàdua, Puig de Sant Antoni
PUNT DE SORTIDA: A la plaça de l'església, davant de la façana de l'església parroquial de Sant Bartomeu
PUNT D'ARRIBADA: A la plaça de l'església, davant de la façana de l'església parroquial de Sant Bartomeu
PUNT MÉS ALT: Puig de Sant Antoni (409 metres segons el ICGC)
PUNT MÉS BAIX: Plaça de l'església de Sant Bartomeu a Albinyana - punt de sortida i arribada

Situats a la plaça Vella o plaça de l'Església de Sant Bartomeu iniciarem la ruta en direcció al carrer de la Canal que veurem davant nostre; en aquest punt veurem un rètol informatiu en direcció a l'Ermita de Sant Antoni i també dues senyals pintades a la paret que ens acompanyaran fins la mateixa ermita, una fletxa de color groc que correspon al Camí de Sant Jaume de Compostela i també la senyal blanca i vermella del GR-92.

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, plaça Vella i carrer de La Canal a Albinyana

Al avançar per la carrer de la Canal, començarem una suau pujada en direcció al barri de la Canal d'Albinyana; fent un cop d'ull a la nostra esquena veurem el bonic campanar de l'església de Sant Bartomeu.

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, campanar de l'església de Sant Bartomeu d'Albinyana

Passats uns 100 metres des de l'inici de la ruta arribarem a una bifurcació i en aquest punt cal fer un esment relacionat amb el track del GPS que s'adjunta:

En aquest bifurcació el track del GPS gira a l'esquerra i seguidament a la dreta i passa pel mig de dues edificacions i continua per un petit tram d'escales, que veurem a la nostra esquerra, i que s'enfilen a una zona que, no fa tant de temps, tenia un corriol ben definit i ens portava al principi del Barri de la Canal, però que actualment, aquest corriol, ha desaparegut i està força brut d'herbes i vegetació, per tant, el meu consell és NO passar per aquest lloc.
La meva recomanació és seguir pel mateix carrer de la Canal, en suau i asfaltada pujada, on veurem alguna que altre senyal del GR-92 o del Camí de Sant Jaume de Compostela.

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, carrer de la Canal a Albinyana

Seguint pel carrer de la Canal i passats uns 130 metres, arribarem a una bifurcació, on podem continuar per l'esquerra i entrar al Barri de la Canal (seguint per aquí retrobarem el track del GPS que s'adjunta) o be podem continuar uns 85 metres més fins a trobar una nova bifurcació, just a la sortida del Barri de la Canal (aquí retrobarem el track del GPS que s'adjunta). Qualsevol de les dues vies, són igual de recomanables i en cap cas fa que l'itinerari sumi més metres.

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, carrer al Barri de la Canal a Albinyana
Carrer al Barri de la Canal
Tant si anem per un o altre carrer, ambdós casos arribarem al final del Barri de la Canal i comença el Camí d'Escansa, que ens acompanyarà una part de la ruta, tant en l'anada com en la tornada.
A l'esquerra del Camí d'Escansa, inicialment asfaltat, veurem clarament la referència del Camí de Sant Jaume de Compostela, escrit en la base d'un fanal i sobre mateix, la marca blanca i vermella del GR-92.

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, Camí d'Escansa a la sortida del Barri de la Canal a Albinyana
Camí d'Escansa
Una mica més endavant el Camí d'Escansa fa un suau gir a l'esquerra, just per sota del dipòsit municipal d'aigües d'Albinyana.
Passats uns 125 metres més endavant deixarem el Camí d'Escansa i continuarem per una entrada a la nostra dreta i on comença un camí de terra i continua pujada; com a referència hi hem de veure les marques o senyals blanca i vermella del GR.

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, Camí d'Escansa i corriol a l'ermita de Sant Antoni

El camí, força pedregós en alguns trams, va guanyant alçada fent algunes ziga-zagues; per aquest corriol haurem de fer aproximadament uns 550 metres fins arribar a l'ermita de Sant Antoni de Pàdua; aquest corriol l'haurem de fer en el camí de tornada.

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, corriol a l'ermita de Sant Antoni

El corriol ens portarà fins a l'ermita de Sant Antoni de Pàdua; per accedir a l'ermita ho farem gràcies a un darrer tram d'escales empedrades i amb un passamà o barana de metall.

Aquest indret és un bon punt d'aturada de diferents rutes; a l'estiu o en dies calorosos ens permet descansar sota les ombres dels pins i al estar a una certa alçada, acostuma a córrer un aire fresc i agradable; en èpoques hivernals i en dies ventosos és tot el contrari, el fred i sobretot el vent són força molestos.

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, l'ermita de Sant Antoni de Pàdua a Albinyana
Ermita de Sant Antoni de Pàdua a Albinyana
L'ermita resta situada damunt una roca, en la Serra del Quadrell, a la vessant sud-oriental del Puig de Sant Antoni. L'ermita és construïda en estil popular i es creu que l'altar barroc, que tenia abans de la guerra del 1936, la data abans del segle XVIII.

En aquest punt podrem gaudir de les primeres bones vistes sobre la plana del Penedès.

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, vista de la plana del Penedès des de l'ermita de Sant Antoni
El Penedès
Deixarem l'ermita, a la que haurem de tornar posteriorment, i haurem de continuar en direcció a la part posterior de l'ermita, on veurem un descampat en forma d'era; cal anar seguint la zona més trepitjada i que gira suament a la nostra esquerra; davant nostra veurem la muntanya de Sant Antoni i el seu mirador.

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, Puig de Sant Antoni des de l'ermita de Sant Antoni
Puig de Sant Antoni des de l'ermita de Sant Antoni
De seguida el camí, en forma de corriol ben definit, gira a la nostra dreta i inicia una suau pujada en direcció al Puig de Sant Antoni.

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, camí de pujada en direcció al Puig de Sant Antoni des de l'ermita de Sant Antoni

El corriol és en constant pujada de forma suau en la majoria del seu recorregut; des de la plana davant de l'ermita fins al Puig de Sant Antoni haurem de superar uns 64 metres de desnivell amb uns poc més de 300 metres de recorregut; els primers 160 metres són suaus fins arribar a unes de les coves que es troben per aquest indret.

Corriol en direcció al Puig de Sant Antoni
En aquest cas el corriol passa pel costat de l'Avenc del Joan o Avenc dels Joans, tal i com està escrit en la paret interior d'aquest Avenc.

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, Avenc dels Joans a Albinyana

L'entrada o boca d'aquest Avenc té forma triangular i està situada sota un petit cingla. Una galeria horitzontal formada per la intersecció d'una diàclasi vertical i un pla d'estratificació guanyat amplada a meitat del recorregut, quan al final la diàclasi s'esfondra fent-se impenetrable. Té uns 4 metres de fondària.

Passat l'Avenc el corriol encara la seva part final amb un inclinació del terreny una mica més pronunciada, però sense cap dificultat; el corriol es divideix en dos gairebé en arribar al final de la pujada i podem continuar per qualsevol de les dues opcions.

El corriol es divideix al tram final
Al final de la pujada arribarem a un mirador natural on podem gaudir de bones vistes de 360º sobre El Penedès, Alt Camp, Tarragonès i la Mar Mediterrània.

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, mirador al Puig de Sant Antoni
Mirador al Puig de Sant Antoni
ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, vistes des del mirador al Puig de Sant Antoni
Panoràmiques sobre l'Ermita de Sant Antoni i Albinyana
Deixarem el Mirador i continuarem en direcció al Puig de Sant Antoni que està a uns 70 metres més cap a l'interior del massís.
En arribar al Puig de Sant Antoni hi veurem un vèrtex geodèsic que marca el punt més alt d'aquest indret amb 408,8 metres.

Puig de Sant Antoni i vèrtex geodèsic
Puig de Sant Antoni, cim més alt del municipi d'Albinyana
Continuarem la ruta seguint pel camí de la Plana Els Fornassos, un camí ample, còmode i que molt suaument va perden alçada.

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, Puig de Sant de Sant Antoni i vèrtex geodèsic i camí de la plana Els Fornassos
Camí de la Plana Els Fornassos a la sortida del Puig de Sant Antoni
ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, vistes cap a l'Alt Camp des del camí de la plana Els Fornassos

Des del Camí de la Plana Els Fornassos podrem veure bones imatges en direcció a l'interior de les comarques veïnes del Penedès com ho és l'Alt Camp i algunes de les seves poblacions.

Pel camí de la Plana Els Fornassos haurem de fer poc més de 1000 metres abans d'arribar a una bifurcació.

Camí de la Plana Els Fornassos
En arribar a la bifurcació entrarem novament en el Camí d'Escansa; al entrar en aquest camí continuarem per la nostre esquerra i haurem de fer el camí en el sentit contrari al que hem fer anteriorment; a la dreta del camí veurem un rètol informatiu en direcció al Puig de Sant Antoni.

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, camí de la plana Els Fornassos i bifurcació amb el Camí d'Escansa

Accedirem al Camí d'Escansa en suau baixada i passats uns 60 metres aproximadament arribarem a una nova bifurcació on haurem de seguir pel camí que gira a l'esquerra i que continua en suau baixada; el camí de la dreta ens portaria a la Masia d'Escansa, una masia que queda ben a prop i que actualment presentat un estat força deteriorat.

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, Camí d'Escansa
Camí d'Escansa
Més endavant, a uns 40 metres, tornarem a situar-nos en una bifurcació on hi ha un rètol informatiu a l'esquerra del camí; novament seguirem per la nostra esquerra, seguint la direcció del rètol informatiu en direcció a Albinyana; al igual que l'anterior, el camí que gira a la dreta ens portaria al Masia d'Escansa i més enllà a Bonastre, seguint les marques i senyals del GR-92.

Continuarem pel Camí d'Escansa en continua i suau baixada i quan haguem fet uns 300 metres aproximadament des de la darrera bifurcació, en camí ens portarà a una nova bifurcació i caldrà continuar per l'esquerra; el camí de la dreta és una entrada en direcció a diferents bancals d'oliveres.

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, Camí d'Escansa

Després d'un bon tram de camí, entre camps de cultiu d'oliveres i trams de bosc, el Camí d'Escansa s'apropa a la Masia del Perutxo, que més endavant veurem a la dreta del camí.

Pel camí d'Escansa podrem veure fins a tres tipus de senyals o marques de diferents rutes que passen per aquesta zona: la senyal blanca i vermella del GR-92, que podem fer en les dues direccions, la senyal vermella en forma de ratpenat de la Ruta Bonastrec i la senyal o sageta de color groc del Camí de Sant Jaume de Compostela.

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, senyals o marques pintades del GR-92, Ruta Bonastruc i Camí de Sant Jaume de Compostela al Camí d'Escansa

Quan el Camí d'Escansa arriba al final del tram de suau baixada que hem anat fent, aquest planeja, en el seu darrer tram de camí terrós, i passarem pel costat de les terres i la Masia del Perutxo, que veurem a la nostra dreta.

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, Camí d'Escansa i Masia del Perutxo
Masia del Perutxo
Passada la Masia el camí terrós s'acaba i comença el tram de camí cimentat; just en el punt on comença el tram de ciment, deixarem el Camí d'Escansa i, per la nostra esquerra, continuarem per un corriol que puja en direcció a l'Ermita de Sant Antoni.

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, Camí d'Escansa i corriol en direcció a l'Ermita de Sant Antoni

Corriol en direcció a l'Ermita de Sant Antoni
Aquest corriol té uns 150 metres de forta pujada en mig d'una zona d'herbes, matolls i argelagues i depenent de l'època de l'any o del transit de persones, està més o menys condicionat.
En el cas de no voler tornar a passar per l'Ermita de Sant Antoni, podem continuar pel Camí d'Escansa, cimentat i més endavant asfaltat i que retorna directament al poble d'Albinyana.
Al final del corriol accedirem a un camí més ample i continuarem per la nostra dreta, seguint una senyal pintada de blanc i vermell en la soca d'un pi.

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, camí a la vora de l'ermita de Sant Antoni

El camí ens portarà a passar pel costat de les restes del Castell d'Esquernosa, que actualment es conserven restes de muralla i de la base d'una torre de vigilància.

Hi ha una certa confusió en relació a aquest castell, que a vegades s'ha identificat amb el Castell d'Albinyana; aquest, però, estava situat dins del nucli urbà, prop de l'església, i del qual ja no en resta cap vestigi.
Les ruïnes situades dalt del turó, prop de l'Ermita de Sant Antoni, corresponen a l'antic Castell d'Esquernosa o de l'Esquena Rosa ("Castrum de Squena Rosa"), esmentat des del segle XI.

El camí ens apropa a l'ermita de Sant Antoni on comença un tram cimentat; arribarem a una bifurcació i seguirem per l'esquerra en direcció a l'ermita de Sant Antoni, que ja veure davant nostre; si no volem passar novament per l'ermita haurem de continuar per la dreta, on comença el tram d'asfalt, però seguint per aquí farem un volta més gran, per arribar a Albinyana.

Ens situarem novament a l'Ermita de Sant Antoni i seguirem el mateix que camí que ens ha portat fins aquí; seguirem el corriol, ara en baixada, que ens portarà a retrobar la part asfaltada del camí d'Escansa en direcció al Barri de la Canal.

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, l'ermita de Sant Antoni
Ermita de Sant Antoni
Al final del corriol accedirem al tram asfaltat del Camí d'Escansa i haurem de continuar per la nostra esquerra en direcció a Albinyana.

ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, corriol i Cami d'Escansa a l'entrada d'Albinyana

El Camí d'Escansa asfaltat arriba al Barri de la Canal i en aquest punt ens situarem davant d'una bifurcació, on podrem triar qualsevol de les dues opcions:
  1. a l'esquerra entrarem al carrer de la Canal que baixa directament fins a la plaça Vella i plaça de d'església
  2. a la dreta entrarem al Barri de la Canal i al carrer que porta també el nom de carrer de la Canal (aquesta és la ruta marcada en el track del GPS que d'adjunta)
ALBINYANA - ERMITA SANT ANTONI - PUIG DE SANT ANTONI, Barri de la Canal a Albinyana
Barri i carrer de la Canal
Seguint pel Barri i carrer de la Canal, girarem a l'esquerra en la primera bifurcació que trobarem i baixarem, pel mateix carrer de la Canal, fins a la plaça Vella i plaça de l'església davant de l'Església de Sant Bartomeu.

Carrer de la Canal
En arribar a la plaça Vella, davant de l'església de Sant Bartomeu, donarem per acabada la ruta que ens ha dut fins el Puig de Sant Antoni, sostre del terme municipal d'Albinyana.