divendres, 12 d’octubre del 2018

ruta cister rocafort vallbona monges

RUTA DEL CISTER - GR-175

ROCAFORT DE QUERALT A
VALLBONA DE LES MONGES

Ruta del Cister, GR-175, Urgell, Conca de Barberà, Alt Camp

La Ruta del Cister és una expressió que identifica un territori concret format per les comarques de l'Alt Camp, la Conca de Barberà i l'Urgell i els seus 65 municipis. El seu nom es deu al fet que el patrimoni artístic i cultural de cada una d'aquestes comarques té un monestir cistercenc: Santes Creus (Alt Camp), Poblet (Conca de Barberà) i Vallbona de les Monges (Urgell).

Rocafort de Queralt és un municipi situat al nord-est de la part central de la comarca de la Conca de Barberà, dins de la província de Tarragona (Catalunya); constitueix la separació física entre la Conca estricta i la zona de la Baixa Segarra, en el coll de Deogràcies.
Molt a prop de la població neix el riu Anguera, afluent del riu Francolí.

Des de Barcelona agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona; posteriorment agafar l'autopista AP-2 en direcció a Lleida; deixar l'autopista per la sortida 9 a Montblanc; continuar per la carretera C-14 en direcció a la Guàrdia dels Prats; continuar per la carretera C-37/C-241d en direcció Pira, Serral i Rocafort de Queralt.
Des de Tarragona agafar la carretera T-11 en direcció a Reus fins a enllaçar amb la carretera C-14 en direcció a Alcover i Montblanc; seguir per la carretera C-14 en direcció a la Guàrdia dels Prats; continuar per la carretera C-37/C-241d en direcció Pira, Serral i Rocafort de Queralt.

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Fàcil. No te més dificultat que la distància que cal recórrer
DISTÀNCIA RECORREGUDA: 20,34 km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 5 hores i 34 minuts en total (4 hores i 34 minuts en moviment + 57 minuts aturat); 4,4 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Abans de començar la ruta, tenir clar la ruta que es farà i que s'ajusti al nostre nivell i no sobreestimar les nostres capacitats; cal saber com serà la ruta i com estem físicament. Assegurar-se de portar el material i l'avituallament necessaris per a realitzar la ruta. Un mapa de la zona, una brúixola i també, si és possible, un GPS amb les dades de la ruta. Menjar i aigua en quantitat suficient. Protector solar, que cal posar-se abans de començar la ruta i varies vegades durant la ruta, dons la radiació solar és alta. Cal informar-se de la predicció meteorològica. Per a gaudir d'una ruta més còmoda es aconsellable començar de bon matí, amb claror de dia, però amb la fresca de les primeres hores. Segons l'època de l'any, caldrà portar la roba adequada. Abans de fer la ruta, caldrà calcular el temps que estarem en la seva totalitat, en funció de la distància que cal recórrer i de les nostres pròpies possibilitats i de la resta de les persones que ens acompanyen (tenint en compte les parades a descansar, menjar, fer fotos...). Seguir sempre la ruta senyalitzada i respectar totes les senyals i indicacions. Respectar la flora i la fauna. Cal emportar-se les deixalles per a dipositar-les, després, on correspongui. Si és possible, no fer la ruta en solitari.
DESTACATS: Rocafort de Queralt, Forés, Belltall, Rocallaura, Vallbona de les Monges
COMARQUES: La Conca de Barberà (Tarragona) i l'Urgell (Lleida)
PUNT DE SORTIDA: Plaça de l'Església, davant de l'església Sant Salvador de Rocafort de Queralt
PUNT D'ARRIBADA: Plaça del Monestir de Vallbona de les Monges
PUNT MÉS ALT: El Camí de Fores, a uns 700 metres de la sortida del Pla de la Bassa (Fores) (855 metres)
PUNT MÉS BAIX: Carrer Major entre l'església de Sant Damià i la plaça del Monestir a Vallbona de les Monges (480 metres)

Situats a la plaça de l'Església, davant de la façana principal de l'església de Sant Salvador, iniciarem el recorregut.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, església de Sant Salvador de Rocafort de Queralt
Església de Sant Salvador
Sota l'advocació de Sant Salvador, fou aixecada en els terrenys que ocupava l'antiga església romànica. La primera pedra fou posada el 15 de maig de 1793 i el temple fou construït en un estil barroc tardà i neoclàssic. El mestre d'obres fou Francesc Albareda, d'Ós de Balaguer. El finançament de la construcció va ser possible gràcies a la imposició d'un redelme sobre els fruits que es collien al terme. L'interior de l'actual església és de tres naus, amb semicreuer i pilastres ben fermes. L'esvelt campanar acull el rellotge des de l'any 1944.

Situats a la plaça de l'església i davant de la façana principal de l'església de Sant Salvador iniciarem la ruta en direcció al carrer Sant Antoni, tot passant per davant de l'Ajuntament i en direcció cap a la carretera T-230 o avinguda de la Conca.
Al carrer Sant Antoni a tocar de l'avinguda de la Conca veurem el Portal del Bonet, és uns dels portal de l'antiga muralla de Rocafort, és conegut també com Portal de Serral perquè donava accés al camí que conduïa a aquest poble. És de mig punt, adovellat i encara mostra al seu damunt dues mènsules que potser servien de suport a un matacà defensiu; període XVI-XVII.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, Portal del Bonet a Rocafort de Queralt
Portal del Bonet
En entrar a l'avinguda de la Conca o carretera T-230 seguirem per la nostra dreta i ens situarem al voral esquerra d'aquesta; una mica més endavant veurem un rètol informatiu en direcció a Forés i Vallbona de la Monges.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí a Fores a Rocafort de Queralt

El camí, en lleugera baixada, ens portarà fins a la zona de Els Rentadors (antics Safarejos del poble) i la Font de Baix.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, Els Rentador i La Font de Baix a Rocafort de Queralt
Els Rentador i La Font de Baix
En arribar-hi, veurem un nou rètol informatiu, el seguirem pel camí de l'esquerra, camí de Forés, on comença una pujada en direcció al Coll del Torrefaves.

Deixarem el poble enrere per una suau pujada, inicialment asfaltada, fins a trobar un nou rètol informatiu on s'acaba el tram d'asfalt i comença el camí terrós.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí de Forés

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí de Forés i vista del poble de Rocafort de Queralt
Rocafort de Queralt
En entrar al camí terrós i passat un petit tram del camí, a l'esquerra i al mig d'un camp de sembrat, és pot veure una curiosa estructura sobre d'un gran pedestal; des del camí és difícil comprendre el seu significat.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí de Forés, estructura metàl·lica sobre d'un pedestal

El camí continua pujant en trams suaus; no deixarem mai el camí principal, ben traçat i seguint les marques pintades i els rètols informatius.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí de Forés

Una manera de seguir aquest tram inicial del camí és també anar en direcció a les torres del parc eòlic que es veu sempre davant nostre.

El camí inicialment es gairebé sempre en una línea recta fins arribar a una bifurcació senyalitzada amb un rètol informatiu i en aquest punt cal seguir per la nostra dreta.

De seguida arribarem al Coll del Torrefaves; el camí pel que transitem s'uneix a un altre i en aquest punt cal continuar per l'esquerra.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí de Forés al Coll del Torrefaves

En arribar al Coll del Terrafaves veurem una línea elèctrica, que segueix un tallafocs; passarem per sota seu i per continuar hi ha dues opcions a seguir:

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, Coll del Torrefaves
Coll del Terrafaves
  1. A la dreta del camí principal hi ha un corriol entre els pins i el camp de cultiu que és el que s'acostuma a utilitzar per continuar, dons una mica més endavant trobarem un rètol informatiu. Aquest és el camí marcat en el track del GPS que s'adjunta.
  2. Seguir pel camí principal i a uns 50 metres girar a la dreta i continuar pel camí que passa pel costat del rètol informatiu.
GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, Coll del Torrefaves

Seguirem la senyal del rètol informatiu en direcció a Forès pel Camí de Rocafort en suau però continua pujada.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí de Rocafort i vistes sobre la Conca de Barberà
Vista sobre la Conca de Barberà
El camí de Rocafort te un tram inicial terrós, però a meitat d'aquest està asfaltat fins a connectar amb el Camí de la Serra.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí de Rocafort
Camí de Rocafort
En acabar-se el Camí de Rocafort entrarem a la carretera o Camí de la Serra, on seguirem el rètol informatiu que aquí veurem en direcció a Forès, seguint la carretera per la nostra esquerra. En aquest punt la carretera o Camí de la Serra es situa paral·lela als diferents molins del parc eòlic.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí de Rocafort i camí de la Serra

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí de la Serra i parc eòlic
Molins del parc eòlic
Seguirem pel tram de carretera o Camí de la Serra en direcció a la població de Forès que més endavant veurem situat d'alt d'un turó.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí de la Serra i Forès sobre d'un turó
Forès
En arribar a la entrada de la població de Forès, a la dreta de la carretera veurem una creu de pedra o Creu de terme de la Bassa de Rocafort (s. XIII - XV).

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí de la Serra, Creu de terme de la Bassa de Rocafort a Forès
Creu de la Bassa de Rocafort - Forès
Al costat mateix veurem un nou rètol informatiu; en aquest punt coincideixen la ruta del GR-175 i el GR-171.1 i que seguirem durant un tram del nostra camí.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí de la Serra i Forès

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, Forès a la comarca de la Conca de Barberà
Forès
El poble de Forès és situat al capdamunt d'un turonet i es divisa enlairat des de molts quilòmetres lluny. És destacable l'església dedicada a Sant Miquel, segles XI-XII, de planta i portalades romàniques, nau gòtica i campanar barroc. Es conserva molt bé l'anomenada Porta de les Dones i la imatge gòtica de la Mare de Déu de la Salut. Al seu costat, culminat el turó, també hi trobem les restes del castell i un esplèndid mirador de tota la contrada.

No entrarem al poble i seguirem al tram de carretera asfaltada seguint la senyal del rètol informatiu en direcció a Vallbona de les Monges i Enllaç amb el GR-171.
Si es vol visitar el cas antic de Forès és pot fer i posteriorment deixar el poble en direcció a la part nova de Forès o Pla de la Bassa.
Per aquest tram de carretera o Camí de Cavallers veurem algun petit pal de fusta amb la indicació del GR-171.1. La carretera ens portarà fins a les cases i únic carrer de la part nova de Forès o Pla de la Bassa.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, vista de la Conca de Barberà des de Forès
Panoràmica de la Conca de Barberà
GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, Forès d'alt d'un turó
Nucli antic de Forès
En arribar al Pla de la Bassa de Forès, no veurem cap senyal ni marca pintada; continuarem per la nostra esquerra passant pel carrer del Pla de la Bassa fins al final d'aquest on ens rebrà una gran bassa d'aigua, coneguda com "Bassa del Pla".

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, Pla de la Bassa de Forès

En situar-nos davant de la Bassa del Pla, a la nostra esquerra veurem un nou rètol informatiu en direcció a Belltall i Vallbona de les Monges.
Just al davant d'aquest rètol informatiu i a la sortida del nucli del Pla de la Bassa veurem una nova creu de pedra o Creu de terme del Pla de la Bassa (s. XIII-XV).

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, Pla de la Bassa de Forès; Creu de terme del Pla de la Bassa

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, nucli del Pla de la Bassa a Forès, Bassa del Pla i Creu de terme del Pla de la Bassa
Creu de terme del Pla de la Bassa
Bassa del Pla
Des del rètol informatiu, on veurem que en aquest punt coincideixen el GR-175 i el GR-171 (fins a aquest punt arriba el GR-171.1), continuarem i deixarem el poble de Forès enrere; seguirem per la carretera T-222 i una mica més endavant i a la dreta de la carretera veurem un rètol informatiu des d'on surt un corriol que s'enfila per la vessant sud de la cinglera de Les Forques; aquest camí és conegut com a Camí de Belltall.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí de Belltall a la sortida de Forès

Aquest corriol o Camí de Belltall te un tram inicial de pujada, però força còmode; aquest ens permet gaudir de unes vistes panoràmiques sobre la Conca de Barberà.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, vistes panoràmiques bore la Conca de Barberà des del camí de Belltall
La Conca de Barberà
Després de la inicial pujada, el corriol segueix amb una suau baixada que ens portarà fins a una carretera asfaltada, on en entrar-hi hi ha una rètol informatiu; en aquest punt encara seguirem compartint ruta amb el GR-171.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí de Belltall
Corriol o Camí de Belltall

Entrarem a la carretera o Camí de Forès i seguirem per la nostra esquerra en direcció a Belltall i Vallbona de les Monges; per la carretera anirem veient, a dreta i esquerra, alguns molins de vent aerogeneradors d'electricitat corresponents al pack eòlic de Les Forques.
Pel camí asfaltat passarem pel costat d'un nou rètol informatiu, situat a l'esquerra del camí; com en els anteriors rètols seguirem en direcció a Belltall i Vallbona de les Monges, seguint el GR-175; just en aquest punt el GR-175 i el GR-171 se separem.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, rètol informatiu al Camí de Forès
Punt de separació entre els GR-171 i GR-175
Una mica més endavant i a l'esquerra del camí, passarem pel costat de la Subestació elèctrica de Les Forques.
Seguint pel Camí de Forès arribarem fins a un nou rètol informatiu, a la dreta del camí, però que actualment està molt deteriorat i gens visible degut a la radiació del sol que l'ha cremat; tot i això en aquest punt deixarem la carretera o Camí de Forès per continuar per un camí terrós que gira a la dreta i que ens portarà fins a l'entrada del poble de Belltall.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí de Forès aprop de Belltall
Camí de Forès

Per aquest camí arribarem fins a la carretera C-14 i a l'entrada a Belltall; just a la bifurcació entre el camí i la carretera i a l'altre banda de la carretera veurem una nova creu de pedra o creu de terme; també en aquest punt veurem un rètol informatiu en direcció a Rocallaura i Vallbona de les Monges.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, entrada a Belltall
Belltall
GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, creu de pedra de terme a Belltall
Creu de pedra a Belltall
GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, entrada a Belltall des del camí de Forès

Per entrar al poble de Belltall circularem, inicialment, per el voral dret de la carretera fins a trobar la protecció de la vorera, per la que continuarem en direcció al centre del poble; aquest tram inicial del poble és el barri de la Carretera Alta. De camí cap al centre del poble, podem optar per continuar per la vorera o be en arribar a unes escales, baixar-les i continuar pel carrer de Dalt; ambdós casos arribarem fins a la plaça de l'Església, on resta ubicada l'església de Sant Pere, d'estil Neoclassicisme del segle XIX.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, església de Sant Pere a Belltall
Església de Sant Pere a Belltall
GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, plaça de l'Església i carrer de la Font a Belltall
Plaça de l'Església a Belltall
Passanant i Belltall és un municipi de la comarca de la Conca de Barberà, amb capital a Passanant que era el nom del municipi fins a l'any 2005. Belltall és situat a la part més meridional dels Comalats, a la serra de Forès, transició cap a la Segarra i l'Urgell. Hi trobem les restes de l'església romànica i la creu de Terme datada del segle XIV.

Deixarem la plaça de l'Església i continuarem pel voral dret a tocar de la carretera fins a veure un pas de vianants, pel que creuarem la carretera C-14; situats al voral esquerra continuarem en direcció a la sortida del poble; aquest tram a la sortida del poble i és el barri de la Carretera Baixa; pel voral arribarem fins a un nou rètol informatiu en direcció a Rocallaura i Vallbona de les Monges.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, Belltall a la comarca la Conca de Barberà

En arribar al rètol informatiu girarem a la nostra esquerra i seguirem pel camí de/a Rocallaura; el camí terrós és en suau baixada en direcció al Fondo de la Batllera; per aquest camí trobarem algunes bifurcacions, però no te pèrdua dons el camí està senyalitzat i sempre hem d'anar baixant.
Arribarem a una primera bifurcació i seguirem pel camí de l'esquerra on veurem, uns metres més endavant, un rètol informatiu.

El camí continua baixant i ens trobarem una segona bifurcació, seguint en aquest cas per la dreta; seguidament trobarem una tercera bifurcació i continuarem per l'esquerra.

Arribarem a una quarta bifurcació, on veurem, a l'esquerra del camí, un rètol informatiu que ens orientarà cap a la nostra esquerra.

Passada la bifurcació i el rètol informatiu, uns metres més endavant, a la nostra dreta i entre una zona boscosa veurem una barraca de pedra seca, actualment abandonada i mig enderrocada amb les següents característiques: Tipus de construcció: Aèria adossada a un marge de planta rectangular, Tipus de coberta: Volta de canó o arcades successives, Tipus d'entrada: Arc de mig punt.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, Camí a Rocallaura entre Belltall i Rocallaura, barraca de pedra seca
Barraca de Pedra Seca
GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, el poble de Belltall des del Camí a Rocallaura entre Belltall i Rocallaura
Belltall
Finalment arribarem a una cinquena bifurcació i en aquest punt seguirem per l'esquerra, quedant al davant nostra un rètol informatiu que veurem a la part més baixa del camí del Fondo de la Batllera.

En arribar al final de la baixada del camí de Rocallaura veurem un rètol informatiu en direcció a Rocallaura i Vallbona de les Monges; en aquest punt girarem a la dreta pel camí de Belltall.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, final del camí de Rocallaura i inici del camí de Belltall al costat de la Riera de Malldanell al Fondo de la Sirolla

Seguint el camí de Belltall, a la nostra dreta, queda el Riera de Maldanell, encara que gairebé és inapreciable degut a la gran quantitat d'herbes, arbres i males herbes que hi ha; aquesta zona és coneguda com el Fondo de la Sirolla.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges,  camí de Belltall al costat de la Riera de Malldanell al Fondo de la Sirolla
Camí de Belltall al fondo de la Sirolla
En deixar el camí de Rocallaura i entrar al Camí de Belltall en direcció a Rocallaura, deixarem la comarca de la Conca de Barberà així com també la província de Tarragona, per entrar a la comarca de l'Urgell dins de la província de Lleida.

El camí en direcció a Rocallaura no te pèrdua, dons no hi ha cap desviació o bifurcació digne de mencionar; pel camí trobarem alguna senyal del GR pintada de Vermell i Blanc que ens orientaran correctament; anirem veient el poble de Rocallaura davant nostra, dons és situat dalt d'un turó.

Per accedir a Rocallaura, el camí te una suau pujada final que ens portarà fins als carrers del nucli; en entrar a Rocallaura veurem, a l'esquerra i a tocar de la paret d'una casa, un rètol informatiu en direcció a Vallbona de les Monges.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, Rocallaura

Situat en un turó de la serra que fa de partió de la vall del Maldanell amb els fondos que baixen de Belltall. Al peu del poble i prop de la riera de Maldanell hi ha les restes d'un edifici d'un balneari. A l'altre ribera hi ha les fonts d'aigües bicarbonatat càlcic-litíniques, molt diürètiques. L'església parroquial de Sant Llorenç, de transició del romànic al gòtic, ha estat molt reformada.

En aquest tram de carrer, en forma de plaça, trobarem una font d'aigua i en el seu peu hi ha una marca del GR-175 de la ruta del Cister; també és pot veure una creu de ferro amb peu de pedra.

Seguirem pel carrer de Catalunya, al fons del qual veurem el campanar de l'església parroquial de Sant Llorenç.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, carrer de Catalunya a Rocallaura

Al final del carrer de Catalunya i a tocar de l'església de Sant Llorenç, enllaçarem amb el carrer Major i plaça de la Vila.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, carrer Major i plaça de la Vila a Rocallaura

Un cop passada la plaça de la Vila continuarem pel carrer Prat de la Riba que ens portarà fins les afores del poble de Rocallaura.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, carrer Prat de la Riba a Rocallaura
En deixar la darrera casa de Rocallaura enrere veurem, a la dreta del camí, un rètol informatiu en direcció a Vallbona de les Monges.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí de Vallbona de les Monges a la sortida de Rocallaura

En deixar el poble de Rocallaura i seguint el camí asfaltat en suau baixada, arribarem de seguida a una primera bifurcació i haurem de continuar per la nostra esquerra; davant mateix ja veurem una nova bifurcació amb un nou rètol informatiu en direcció a Vallbona de les Monges; el seguirem, tot girant ara a la nostra dreta i en pujada.

Al camí de Vallbona deixa la zona asfalta i passa a ser una camí terrós en pujada, inicialment força pedregós.

De tant en tant és bo fer una mirada enrere i veure el camí fet i els paisatges que ens ofereix la natura.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, des del camí de Vallbona de les Monges a la sortida de Rocallaura
Rocallaura
El camí de Vallbona, en continua pujada arriba fins a una bifurcació on cal seguir pel camí de l'esquerra, on veurem un pal de fusta amb la senyal vermella i blanca del GR-175.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí de Vallbona

En aquest punt el camí continua pujant, però més suaument i ens portarà, de seguida, fins el Pla de Mas Cantins a la Serra dels Cantins; el camí arriba fins a una cruïlla de camins, on veurem un rètol informatiu.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí de Vallbona al Pla de Mas Cantins i Serra de Cantins

En arribar a la cruïlla, a la nostra esquerra veurem el rètol informatiu (en la data que hi vaig passar jo, aquest rètol era malmès i tirat al terra, tot i que guardava la informació dels itineraris a seguir); seguirem recte pel camí d'enfront.

Continuarem per aquest camí i de seguida arribarem a una bifurcació on veurem, a l'esquerra del camí, un rètol informatiu en direcció a Vallbona de les Monges.

Anirem seguint aquest camí de Vallbona, sense deixar-lo en cap moment, fins arribar a una nova bifurcació; en aquest punt haurem de seguir pel camí de l'esquerra, seguint les senyals vermella i blanca del GR-175 que veurem pintades en les pedres d'un marge de pedra seca.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí de Vallbona a tocar de la Serra de Senadelles

Aquest camí, en direcció a Vallbona de les Monges, és un tram planer molt agradable, amb un terra suau i ben condicionat; veurem, de tant en tant, alguna senyal vermella i blanca pintada en pedres o marges.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí de Vallbona

Passats uns 1200 metres des de la darrera bifurcació, arribarem fins a una nova bifurcació; en arribar-hi seguirem recta i deixarem el camí de la dreta que habitualment està barrat amb una cadena.

Continuarem pel Camí de Vallbona i de seguida arribarem a una nova bifurcació, on no hi h cap senyal; seguirem endavant per aquest mateix camí i deixarem el camí de la dreta.

Al camí ens portarà, passats uns 600 metres, a trobar-nos un nou rètol informatiu en direcció a Vallbona de les Monges; en aquest punt haurem de deixar el camí principal i continuar per un corriol que s'enfila en direcció a un petit bosc de pins que veurem davant nostre.

Seguirem el corriol pel mig del bosc en un agradable passeig i estant atents a les senyals vermelles i blanques que anirem veient pintades en algunes de les soques dels arbres.

El corriol, que anirà transitant per dins del bosc, passa a tocar d'una una antiga barraca de pedra seca, actualment en molt mal estat i una mica més endavant pel costat d'una petita balma natural que forma la roca.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí de Vallbona per sobre del Comellar Pregón i pel mig del bosc, barraca de pedra seca
Barraca de pedra seca
GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí de Vallbona per sobre del Comellar Pregón i pel mig del bosc, balma natural de roca
Balma
De seguida el corriol ens portarà al final de la zona boscosa i que deixarem definitivament per una petita baixada que ens portarà al Coll de l'Olla.

En sortir del bosc veurem un rètol informatiu en direcció a Vallbona de les Monges; haurem de travessar la carretera o Camí de Vallbona de les Monges a Nalec, pel punt del Coll de l'Olla.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí de Vallbona al Coll de l'Olla, cami de Vallbona de la Monges a Nàlec
Coll de l'Olla
Passat el tram asfaltat entrarem al Camí del Clot de l'Olla; només entrar-hi veurem davant nostre una cruïlla i haurem de seguir pel camí de l'esquerra, on veurem un rètol informatiu en direcció a Vallbona de les Monges.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí del Clot de l'Olla en direcció a Vallbona de les Monges

Pel camí del Clot de l'Olla, inicialment planer i més endavant en suau baixada fins a Vallbona de les Monges, anirem transitant entre camps de sembrat (depenent de l'època de l'any) i oliveres.

Camp d'oliveres
El camí ens portarà fins a una bifurcació on haurem de continuar pel camí de l'esquerra; al marge dret del camí i a tocar d'una olivera hi ha un petit pal amb les marques vermella i blanca del GR-175 (el camí de la dreta entra a un camp d'oliveres).

Uns metres més endavant d'aquesta bifurcació el camí deixa la zona de cultius i s'endinsa per entre un bosc de pins a banda i banda.
El camí del Clot de l'Olla ens portarà fins a una nova bifurcació on hi ha un rètol informatiu en direcció a Vallbona de les Monges; en aquest punt deixarem el camí principal i continuarem pel camí i/o corriol de l'esquerra que baixa en direcció al poble de Vallbona de la Monges que de seguida veurem davant nostre.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, camí o corriol en direcció a Vallbona de les Monges
Vallbona de les Monges
Per aquest corriol, en poc més de 400 metres, arribarem al poble de Vallbona de les Monges; el corriol ens portarà per darrera d'unes cases i fins a la carretera LP-2335 o carrer del Raval del Tallat.
Abans d' entrar a la carretera i clavat a la paret d'una casa veurem al darrer rètol informatiu en direcció a Montblanquet (destinació de la propera etapa); en entrar a la carretera seguirem per la nostra dreta.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, carrer de Vallbona de les Monges

En entrar a la carretera i seguint per la nostra dreta, ens situarem a la vorera esquerra; de seguida deixarem el tram de carretera i continuarem pel carrer del Tallat, en lleugera baixada fins a l'alçada del carrer Costereta, un carrer amb escales que ens portaran fins al carrer Major.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, carrers de Vallbona de les Monges

Al carrer Major seguirem per l'esquerra, passant per davant de l'església de Sant Damià i continuant fins arribar a la plaça del Monestir a tocar de les parets del Monestir de Santa Maria de Vallbona, punt final d'aquesta etapa corresponent al GR-175 Ruta del Cister.

GR-175 Rocafort de Queralt a Vallbona de les Monges, Monestir de Santa Maria de Vallbona de les Monges

Vallbona de les Monges, la primera data de Vallbona com a monestir és l'any 1153, en que la comunitat, mixta, estava sota l'autoritat de l'ermità Ramon de Vallbona. Més endavant la comunitat adoptà la regla de Sant Benet i pel 1175 els monjos es traslladaren al Montsant i les monges restaren soles a Vallbona. Al s. XVI el concili de Trento disposà que els monestirs de monges no podien estar aïllats dels nuclis de població. Les monges donaren terres i edificis als habitants de Montesquiu per tal de formar un poble al voltant del cenobi. Naix així Vallbona de les Monges. Amb la desamortització de Mendizàbal la comunitat continuà al cenobi, la vida monacal a Vallbona no s'ha interromput mai des del s. VII.