diumenge, 17 de febrer del 2019

bujaraloz a venta de santa lucia

BUJARALOZ A VENTA DE SANTA LUCIA
(Camí de Sant Jaume de Compostela)

Bujaraloz a Venta de Santa Lucia, Camí de Sant Jaume de Compostela

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentaris. És aconsellable no fer aquesta ruta en dies de pluja o en dies posteriors a la pluja, dons el camins són força fangosos.

Bujaraloz és un municipi de la província de Saragossa, dins la comunitat autònoma d'Aragó; és enquadrat a la comarca dels Monegres.
L'església de Santiago el Major, data del segle XVI; d'estil renaixentista i aixecat sobre un antic temple gòtic.

Des de Barcelona, agafar l'autopista AP-7 en direcció Tarragona; posteriorment agafar l'autopista AP-2 en direcció a Lleida; seguir per aquesta fins a la sortida 5 i continuar per l'autovia A-2 en direcció a Fraga; en arribar a l'alçada de Fraga (no entrar-hi) cal seguir per la mateixa A-2 i que més endavant passa a ser N-II; per la N-II arribarem a la sortida de la carretera que ens portarà a Bujaraloz.
Des de Tarragona, agafar la carretera T-11 en direcció a Reus fins a enllaçar amb la carretera C-14 en direcció a Alcover i Montblanc; a Montblanc agafar l'autopista AP-2 en direcció a Lleida; seguir per aquesta fins a la sortida 5 i en sortir cal continuar per l'autovia A-2 en direcció a Fraga; a partir d'aquí seguir les mateixes indicacions anteriors.

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Fàcil. No te cap dificultat més enllà de la distància que cal recorre.
DISTÀNCIA RECORREGUDA: 20,60 km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 4 hores i 58 minuts en total (4 hores i 22 minuts en moviment + 36 minuts aturat); 4,7 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Cal portar la motxilla ben preparada; els utensilis que ens poden fer falta cal posar-los en la part superior i la resta al fons de la motxilla (sempre en funció de la climatologia del dia); sempre és bo començar la ruta de bon mati per aprofitar la fresca del matí; cal anar ben preparat de peus i calçat, tant si comencem la ruta com si ja fa dies que caminem; abans de sortir cal protegir-se be del sol amb cremes solars per totes les parts del nostre cos que estiguin al descobert; utilitzar un bon barret, a ser possible amb ala en tota la seva circumferència; fer un bon esmorzar abans de començar a caminar i portar sempre força aigua i menjar a la motxilla; el dia abans caldrà tenir ben planificada l'etapa del dia següent, saben on ens podrem aturar a descansar o a avituallar-se i també saber el punt final del dia; en acabar l'etapa del dia cal anar directament al lloc de descans per a poder disposar de llit i dutxa per a poder passar la nit (si és el cas); si el lloc on es pernocta és un alberg compartit és recomanable utilitzar uns taps per les orelles (els roncs de les persones no ens poden deixar descansar); cal portar sabó per a rentar la roba; per a poder pernoctar en els albergs municipals és necessari disposar de la Credencial del Peregrí; no deixar mai coses de valor sobre els llits dons poden desaparèixer
DESTACATS: Bujaraloz, Ermita de Sant Jorge, Venta de Santa Lucia
PUNT DE SORTIDA: Cruïlla entre el carrer Alta i la carretera A-230, carretera la Almolda-Ruta de los Monegros
PUNT D'ARRIBADA: Venta de Santa Lucia, a tocar de la carretera N-II
PUNT MÉS ALT: A l'ermita de Sant Jorge, dins del terme municipal de Bujaraloz (362 metres)
PUNT MÉS BAIX: En la bifurcació de la carretera A-1105 i el Camí de la Ventas a Gelsa (245 metres)
GPS: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/bujaraloz-a-venta-de-santa-lucia-cami-de-sant-jaume-de-compostela-33240319

Situats al carrer Alta a l'alçada de la carretera A-230 o carretera de la Almolda-Ruta de los Monegros, iniciarem la ruta entre Bujaraloz i Venta de Santa Lucia; haurem de creuar aquesta carretera i seguir pel carrer Alta, que surt del nucli de Bujaraloz, paral·lel a la carretera N-II.

Bujaraloz a Venta de Santa Lucia, Camí de Sant Jaume de Compostela, carrer Alta a Bujaraloz
Carrer Alta
En deixar les darreres edificacions de Bujaraloz el camí es torna terrós i comença el camí de la "Cañada Real".

Cañada Real
Una mica més endavant, el camí ens portarà a passar per sobre d'un petit pont per creuar el "Colector nº 4".

Bujaraloz a Venta de Santa Lucia, Camí de Sant Jaume de Compostela, camí de la Cañada Real i Colector nº 4
Colector nº 4
Seguirem endavant per aquest camí de la "Cañada Real" que transita paral·lel a la carretera N-II; el camí ens portarà fins a una bifurcació.

En arribar a la bifurcació haurem de seguir pel camí que gira a la nostra esquerra i que continua paral·lel a la carretera N-II.
Més endavant el camí arriba fins a una nova bifurcació on veurem un rètol informatiu del Camí de Sant Jaume de Compostela i que indica que cal travessar la carretera N-II.

Bujaraloz a Venta de Santa Lucia, Camí de Sant Jaume de Compostela, camí de la Cañada Real i pas de la carretera N-II al terme de Bujaraloz
Pas per la carretera N-II
Bujaraloz a Venta de Santa Lucia, Camí de Sant Jaume de Compostela, camí de la Cañada Real i pas per la carretera N-II

No hi ha cap pas per a vianants, per tant, cal anar en molt de compte en creuar-la dons el volum de transit és molt elevat; cal esperar a tenir bona visibilitat per creuar.

Un cop haguem creuat la carretera i situats a l'altre banda d'aquesta, seguirem pel camí terrós que continua transitant paral·lel a la N-II.

Aquest camí ens portarà fins una cruïlla, per la que continuarem en línea recta, seguint paral·lel a la carretera N-II.

Passada aquesta cruïlla i durant un tram d'aquest camí, anirem canviant de terme municipal i de comarca en més d'una ocasió.

Una mica més endavant de la cruïlla i abans d'arribar a una bifurcació entrarem momentàniament al terme municipal de La Almolda (comarca de Los Monegros).

En arribar a aquesta bifurcació tenim dues opcions a seguir:
  1. Continuar recta seguint les marques o sagetes grogues que veurem, per tant, seguint el camí marcat (dins del terme municipal de La Almomda).
  2. Seguir pel camí de la nostra esquerra, encara que hi veiem una senyal en forma de "X" de color groc i que va en direcció a un petit edifici que es veu davant nostra i que és l'ermita de "San Jorge" i que pertany al terme municipal de Bujaraloz.
En el nostra cas i tal i com està marcat en el track que s'adjunta, optarem per l'opció 2. i anirem a visitar l'ermita de "San Jorge" i ens desviarem provisional i momentàniament de la ruta marcada.

Bujaraloz a Venta de Santa Lucia, Camí de Sant Jaume de Compostela, camí paral·lel a la carretera N-II entre Bujaraloz i Venta de Santa Lucia, camí en direcció a l'ermita de San Jorge dins del terme municipal de Bujaraloz

Bujaraloz a Venta de Santa Lucia, Camí de Sant Jaume de Compostela, ermita de San Jorge a Bujaraloz
Ermita de San Jorge
L'ermita de "San Jorge" és una petita edificació de planta quadrada que incorpora un campanar adossat; el seu interior consta d'un petit presbiteri on hi ha un altar de pedra i la resta de la nau és ocupada per quatre bancs per els assistents. En la paret de darrera de l'altar hi ha un mural amb el dibuix de Sant Jordi i el drac.

Deixarem l'ermita de "San Jorge" i seguirem un camí que hi ha a l'esquerra d'aquesta que baixa suaument en direcció a la carretera N-II.
Aquest camí arriba a una primera bifurcació* i seguirem per la dreta; seguidament el camí arriba a una segona bifurcació** i en aquest punt continuarem per l'esquerra, per situar-nos de nou en el camí marcat amb les marques grogues del camí de Sant Jaume de Compostela; novament ens situarem paral·lels a la carretera N-II.

Primera bifurcació*
Segona bifurcació**
En situar-nos en aquest camí, paral·lel a la carretera N-II, tornarem a entrar en el terme municipal de La Almolda.
Seguirem i una mica més endavant tornarem a trobar una cruïlla, per la que continuarem en línea recta, seguint paral·lel a la N-II.
Passats uns 40 metres després de l'anterior cruïlla, entrarem al terme municipal de Pina de Ebro, dins de la comarca de la "Ribera Baja del Ebro".
Després de poc més d'1 quilòmetre arribarem a una nova bifurcació, on haurem de continuar pel camí que segueix per la dreta i en direcció a una àrea de servei (Restaurant El Ciervo, avui tancat) i benzinera, que veurem davant nostra.

Conforme ens anem acostant a la zona de la benzinera, a l'esquerra del camí veurem un singular edifici en forma rodona.

Bujaraloz a Venta de Santa Lucia, Camí de Sant Jaume de Compostela, camí paral·lel a la carretera N-II entre Bujaraloz i Venta de Santa Lucia, colomar dins del terme de Pina de Ebro
Colomar
Aquest colomar, a tocar de la zona de la benzinera, és un gran edifici que en el seu dia es devia destinar a l'explotació de coloms i/o aus similars; exteriorment conserva força be la seva estructura, tot i el seu aparent estat d'abandó.

Només passar el colomer, ens situarem davant d'una bifurcació; a la dreta el camí entra a la benzinera, per tant, no el seguirem; cal seguir pel camí a la nostra esquerra.

Bujaraloz a Venta de Santa Lucia, Camí de Sant Jaume de Compostela, camí paral·lel a la carretera N-II entre Bujaraloz i Venta de Santa Lucia, àrea de servei de El Ciervo a Pina de Ebro

Només girar a l'esquerra de seguida haurem de girar pel camí que continua per la nostra dreta i que segueix paral·lel a la carretera N-II.

Per davant ens queda un llarg recorregut de poc més de 8 quilòmetres totalment paral·lels a la carretera N-II fins arribar a la carretera de Santa Lucia A-1105.
Camps de cultiu i banda i banda i algunes restes d'antigues construccions que el temps ha anat deteriorant i fins a arribar a la seva quasi total desaparició.

Més endavant passarem per una bifurcació i cal seguir recta, paral·lel a la carretera N-II; un mica més endavant arribarem a una nova bifurcació on cal seguir per la dreta.

Novament arribarem a una bifurcació i en aquest punt cal seguir per la nostra dreta.

Després d'un llarg tram per aquest camí totalment paral·lel a la carretera N-II, veurem, a la nostra dreta i a tocar de la N-II, una marquesina que ubica una estació de passatge de vehicles pesats.

Bujaraloz a Venta de Santa Lucia, Camí de Sant Jaume de Compostela, camí paral·lel a la carretera N-II entre Bujaraloz i Venta de Santa Lucia, estació de pessatge de vehicles
Estació de pesatge
Arribarem a una cruïlla i com hem fet en les anteriors esmentades, haurem de continuar en línea recta i paral·lel a la carretera N-II; si ens fixem be, en el camí de la nostra dreta i a tocar de la carretera veurem un pal de bandera on normalment oneja una bandera espanyola.

Passada aquesta cruïlla el camí te una lleugera tendència descendent i ens portarà fins a la carretera A-1105.

Bujaraloz a Venta de Santa Lucia, Camí de Sant Jaume de Compostela, carretera de Santa Lucia A-1105
Cruïlla amb la carretera A-1105
En arribar a la bifurcació i enllaç amb la carretera A-1105 haurem d'accedir a aquesta tot seguint per la nostra esquerra i allunyant-nos de la carretera N-II, seguint les senyals o sagetes grogues que veurem.

Haurem de caminar per la carretera A-1105 durant aproximadament 1.400 metres, pel seu marge esquerra, anant en compte dons no hi ha voral de protecció per a vianants; per aquesta carretera el volum de transit es escàs.

Trams de la carretera A-1105
En arribar al Km. 1 de la carretera, aquesta fa un petit gir cap a la dreta i poc després veurem un camí a la nostra dreta, en el que normalment hi ha alguna senyal groga que ens indica la direcció a seguir. En aquest punt deixarem la carretera i continuarem pel "Camí de las Ventas a Gelsa".

Carretera de Santa Lucia A-1105
Camí de las Ventas a Gelsa
Seguirem aquest camí, inicialment en suau pujada i posteriorment força planer i envoltat de camps de sembrat, alguns del quals semblem estar deixats i/o erms.

Bujaraloz a Venta de Santa Lucia, Camí de Sant Jaume de Compostela, camí de Las Ventas a Gelsa
El camí passa a tocar d'una antiga casa o pallissa, que actualment està mig derruïda; en la seva paret conserva les sagetes grogues del camí de Sant Jaume de Compostela.

Bujaraloz a Venta de Santa Lucia, Camí de Sant Jaume de Compostela, camí de las Ventas a Gelsa

El camí de las Ventas a Gelsa ens anirà acostant a una edificació que veurem davant nostra; conforme ens anem apropant, també ho farem novament a la carretera N-II on el soroll dels vehicles torna a aparèixer.

El camí ens portarà fins a Venta de Santa Lucia, dins del terme municipal de Pina de Ebro a la província de Saragossa; es tracta d'una antiga parada de postes*, construïda fa més de 3 segles, on paraven i passaven la nit els senyors de la noblesa amb els seus carruatges; actualment és un establiment dedicat a la restauració, on fan parada els viatgers que passen per la carretera N-II, sobretot és una parada per a molts camioners, on fan parada per a descansar.

* Les cases de postes eren establiments on es realitzava la presa i canvi de cavallaries i la assignació de postillons per els correus, viatgers o bestiar.

Bujaraloz a Venta de Santa Lucia, Camí de Sant Jaume de Compostela, Venta de Santa Lucia

Davant de l'entrada al restaurant de Venta de Santa Lucia donarem per finalitzada la ruta entre Bujaraloz i Venta de Santa Lucia.