dissabte, 27 de novembre del 2021

bellvei castell de la muga

BELLVEI
RUTA ITINERANT - ANTIC CAMÍ DE CARRO -
CASTELL DE LA MUGA

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - BELLVEI

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquest comentaris. Llevat d'error o omissió el punt més elevat del terme municipal de Bellvei és situat a la part més alta de l'urbanització Mas Canyís a tocar del Castell de la Muga

Bellvei és un municipi de la comarca del Baix Penedès i dins de la província de Tarragona. L'anècdota d'aquest poble és que està entre dos termes municipals, dues comarques i dues províncies, dons el poble està dividit entre els municipis de Bellvei i de Castellet i La Gornal, entre les comarques del Baix Penedès i de l'Alt Penedès i les províncies de Tarragona i Barcelona; el carrer de les Dues Províncies marca la divisió  territorial.
El poble apareix citat per primera vegada en el 1037 en un conflicte que va enfrontar al senyor del castell de Castellet amb el Monestir de Sant Cugat. Antigament era escrit com Bellvehi o Bellvey i està documentat al segle XI com "Castellum bellivicini", compost de "bell" i de "viure", és a dir "bella vista" per la seva situació de talaia.

Des de Barcelona,  caldrà agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona fins arribar a enllaçar amb l'autopista AP-2 / E-90 i agafar la sortida 12-L'Albonar-La Bisbal del Penedès; a la sortida de l'autopista accedirem a una rotonda i a la carretera T-240; a la rotonda continuarem per la tercera sortida en direcció a Llorenç del Penedès - L'Arboç; per la carretera T-240 i passats uns 5 Km arribarem a la població de Llorenç del Penedès i haurem d'arribar fins a una rotonda per enllaçar amb la carretera TP-2125 en direcció a Banyeres del Penedès i L'Arboç; continuarem per aquesta carretera i passat Llorenç del Penedès ens situarem a una rotonda i continuarem en direcció a L'Arboç per la carretera TP-2124; després de passar pel poble de Banyeres del Penedès accedirem al poble de L'Arboç, accedirem a la carretera N-340 i continuarem en direcció a El Vendrell i Tarragona; passat L'Arboç i posteriorment La Gornal, accedirem al poble de Bellvei
Des de Tarragona, cal agafar l'autopista AP-7 en direcció a Barcelona, fins arribar a l'enllaç amb l'autopista AP-2 / E-90 i agafar la sortida 12-L'Albornar-La Bisbal del Penedès; a partir d'aquest punt cal continuar les mateixes indicacions anteriorment descrites
També podem anar, tant des de Barcelona, com des de Tarragona, per la carretera N-340.

TIPUS DE RECORREGUT: Ruta de senderisme d'anada i tornada
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Fàcil
DISTÀNCIA DEL RECORREGUT: 6,37 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 2 hores i 30 minuts en total (1 hora i 22 minuts en moviment + 1 hora i 7 minuts aturat); 4,6 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Portar aigua i menjar suficients; portar roba i calçat adequat, tant per a dies calorosos, com per a dies freds; protegir-se del sol (gorra, protector solar, etc...); abans d'iniciar la ruta s'ha de conèixer la predicció meteorològica del dia en que es fa la ruta (amb predicció meteorològica amb forts vents, pluges o forta calor, és millor no fer la ruta); sempre que sigui possible no fer la ruta en solitari i en tot cas sempre deixar dit a familiars i/o amics de la ruta que es té previst fer; seguir sempre la ruta marcada si hi ha marques que condicionen el recorregut (en aquest cas les marques a seguir són el diferents rètols informatius que veurem durant la ruta amb el títol "Ruta 1-La Muga, per l'antic camí de carro); tenir en compte les hores de llum solar perquè no se'ns faci de nit per la qual cosa és preferible començar de bon matí i quan la fresca del dia és més agradable; cal respectar en tot moment el medi natural; tota la brossa que pugem generar cal endur-se-la per a dipositar-la posteriorment on correspongui
DESTACATS: Bellvei, ruta itinerant amb plafons informatius, barraques de pedra seca, Castell de la Muga
PUNT DE SORTIDA: Des de la plaça de l'Església de Bellvei i davant de la façana principal de l'església de Santa Maria (segle XVII)
PUNT D'ARRIBADA: Al mateix punt de sortida
PUNT MÉS ALT: Al Castell de la Muga (150,5 msnm segons el mapa del ICGC)
PUNT MÉS BAIX: Al corriol de la ruta itinerant al passar pel costat del Camí de la Muga (84,4 metres msnm segons el mapa del ICGC)
Altre itinerari fins al Castell de la Muga des de El Vendrell:

Situats a les escales de la plaça de l'Església i davant de la façana principal de l'església de Santa Maria, iniciarem la nostra ruta en direcció al carrer del Sol + plaça Nova + carrer de Jaume Palau.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - BELLVEI AL CASTELL DE LA MUGA, Església de Santa Maria de Bellvei i plaça de l'Església
Església de Santa Maria
CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - BELLVEI AL CASTELL DE LA MUGA, carrer de Jaume Palau a Bellvei
Carrer Jaume Palau
Del carrer Jaume Palau passarem, en línea recta, al carrer Joan Armajach que ens portarà fins a la carretera N-340, a la sortida del poble.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - BELLVEI AL CASTELL DE LA MUGA, carrer de Joan Armajach a Bellvei i carretera N-340
Carrer Joan Armajach i creuar la carretera N-340
Per creuar la carretera N-340 ho farem pel pas de vianants que hi ha, a la nostra dreta, i que està regulat per un semàfor. Cal ser prudent i esperar que el semàfor de vianants es posi verd i creuar sense perill, dons aquesta carretera té un gran volum de circulació de vehicles a motor.
Un cop haguem creuat la carretera ens situarem en una illeta central i haurem de tornar a creuar per un nou pas de vianants, la carretera TV-2126, aquest sense semàfor, per tant, haurem d'estar molt atens a tenir pas lliure; creuarem dos passos de vianants i ens situarem al voral esquerra de la carretera i a tocar de edifici de la Cooperativa Agrícola de Bellvei.
Seguirem pel voral esquerra de la carretera TV-2126 en direcció a Calafell; aquest voral no és massa ample, però el suficient no estar passant per sobre o a tocar del vial de vehicles, tot i això cal anar en molt de compte i estar atents.
Pel voral de la carretera haurem de fer uns 480 metres aproximadament fins arribar a l'alçada d'un rètol informatiu de carretera, a la dreta de la carretera, que indica Calafell i Baronia de Mar; en aquest punt haurem de creuar la carretera, sense pas de vianants, i continuar per un camí terrós.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - BELLVEI AL CASTELL DE LA MUGA, carretera TV-2126
Creuar la carretera TV-2126
En accedir al camí de seguida veurem el primer rètol informatiu, indicat com a Ruta-1 La Muga, per l'antic camí de carro; aquest rètol informatiu indica la ruta a seguir en direcció a La Muga, que està a escassos 2.100 metres.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - BELLVEI AL CASTELL DE LA MUGA, rètol informatiu en direcció a La Muga, per l'antic camí de carro, Ruta-1

Haurem de travessar un tram de camí de terra d'uns 150 metres aproximadament fins a arribar a la carretera en direcció a la Baronia de Mar; en arribar a la carretera asfaltada, just davant d'un edifici o magatzem, que veurem a la nostra dreta, continuarem pel voral dret de la carretera, anant en compte dons no hi ha zona de protecció per a vianants; al accedir a la carretera, a la nostra dreta, veurem un plafó amb l'explicació del recorregut que farem fins al Castell de La Muga.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - BELLVEI AL CASTELL DE LA MUGA, carretera a la Baronia de Mar + plafó informatiu en direcció a La Muga, per l'antic camí de carro, Ruta-1

Des d'aquest punt haurem de fer uns 100 metres aproximadament fins a arribar a un rètol informatiu, on deixarem la carretera i continuarem per la nostra dreta seguint la direcció a La Muga i continuant per un corriol que s'endinsa cap a la partida "els palaus".

Uns metres més endavant el corriol gira a l'esquerra i es situa paral·lel a la carretera en direcció a la Baronia de Mar.

A partir d'aquest punt el corriol va seguint una ruta itinerant que anirem veient conforme anem avançant; ens trobarem una sèrie de plafons informatius amb referència, principalment, a temps passats, però que formen part dels elements naturals característics que trobem arreu del territori.

El primer plafó que trobarem fa referència a les Roderes de Carró, i fa una explicació del que anirem veient conforme anem avançant per aquest camí.

Roderes de carro dibuixades sobre la roca
Aquestes roderes de carro les anirem veient al llarg de bona part del camí fins arribar al Castell de la Muga; no són patrimoni exclusiu d'aquesta ruta o camí, dons les podrem trobar en molts indrets al llarg d'arreu de Catalunya.

Seguint el camí, de seguida arribarem a un nou plafó informatiu i en aquest cas ens farà una explicació del que és un "Cocó".

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - BELLVEI AL CASTELL DE LA MUGA, corriol en direcció a La Muga, per l'antic camí de carro, Ruta-1, plafó informatiu d'un Cocó
Cocó o Cadolla
Els Cocons també són coneguts com a Cadolles; en aquest cas podrem veure un cocó de dimensions considerables, dons habitualment aquests són més petits i tenen poca quantitat d'aigua; el que podrem veure aquí acostuma a estar sec, però quan vaig passar-hi acabava de ploure.

En deixar aquest Cocó, uns pocs metres més enllà i també a tocar del camí ens trobarem un nou plafó informatiu i en aquest cas veurem un nou plafó informatiu i una de les construccions més típiques que podem veure arreu de Catalunya, com són les Barraques de Pedra Seca.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - BELLVEI AL CASTELL DE LA MUGA, corriol en direcció a La Muga, per l'antic camí de carro, Ruta-1, plafó informatiu d'una Barraca de Pedra Seca
CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - BELLVEI AL CASTELL DE LA MUGA, corriol en direcció a La Muga, per l'antic camí de carro, Ruta-1, Barraca de Pedra Seca
Barraca de Pedra Seca

Una de les mostres culturals més genuïnament mediterrània i més íntimament lligada a la tenacitat del pagès per conrear la terra en territoris hostils, és el que hom anomena la Cultura de la Pedra Seca. Bàsicament, consisteix en aixecar construccions fetes amb pedra sense cap tipus d’element de cimentació o d’unió, utilitzant la forma peculiar de la pedra, falcant les filades de pedres grans amb d’altres mes menudes, repartint intel·ligentment les forces. Es tracta de construccions que se suporten pel seu propi pes, edificades per part d’homes que mai van entendre d’arquitectura o de càlculs estructurals, però si de l’esforç immens de convertir un problema – l’excés de pedres i roques superficials en moltes zones mediterrànies – en un recurs. I així, la pedra es convertí en matèria primera per construir marges que suporten bancals, murs que limiten finques, cabanes i barraques per aixoplugar eines, homes i bèsties, cossiols per recollir aigua de pluja o d’escolament, amb formes, mides i solucions tan diverses que han convertit aquesta activitat en una mostra de cultura etnològica sorprenent.

Si bé la construcció d’elements amb pedra seca deu ser una activitat tan antiga com l’home neolític, bona part de les construccions que encara romanen tenen una vida paral·lela a la intensificació de l’activitat agrícola entre finals del segle XVIII i durant el segle XIX, especialment amb l’extensió del conreu de la vinya. Es feren especialment abundant en aquells territoris on no només l’explotació del sòl (subsolat, llaurat, plantació) generava molta pedra, sinó on també el poblament agrícola es concentrava en pobles bastant allunyats els uns del altres, i on a vegades era necessari pernoctar  als camps. Tot i que el conreu de la vinya és actualment escàs, les barraques jan perdurat associades a l’antiga estructura agrària, entre camps de cereals, d’oliveres, d’ametllers, de vinyes i fins i tit amagades dins del parcel·les forestals.

Finalment dir que les Barraques de Pedra seca tenen diferents estructures, principalment de forma quadrada i també de forma rodona. També el seu disseny varia segons el lloc on és construïda.

Per a més informació sobre el nom de la Pedra Seca podreu entrar a la web: http://wikipedra.catpaisatge.net/#

(informació obtinguda el plafó informatiu de la Ruta de la Capona - Pla de Santa Maria)

Un metres més enllà i també a la dreta del camí i a tocar d'aquest hi ha una altre edificació molt característica de la zona, una pallissa, però que comentarem quan fem la tornada.

Continuarem pel camí en direcció a la Muga i de seguida arribarem a una bifurcació on veurem un rètol informatiu.

En arribar-hi haurem de continuar pel camí que gira a l'esquerra seguint la direcció del rètol informatiu en direcció a la Muga (l.300 metres).

En girar la dreta ens posarem paral·lels a un camí asfaltat, "Camí de les Mugues" que quedarà a la nostra dreta; passats uns 75 metres ens situarem novament davant d'una bifurcació, poc definida i sense cap indicació o orientació.

En arribar a la bifurcació haurem de girar suaument i continuar per la nostra esquerra; el camí passa per una zona boscosa entre alzines i pins principalment.

Conforme anem avançant continuaran destacant les lloses de pedra força planeres que en alguns casos pavimenten el terra; sobre d'aquestes lloses també veurem alguna senyal pintada amb el color verd que ens orientarà en direcció a la Muga.
El camí s'endinsa cap a una zona més boscosa on majoritàriament predominen el pins; sempre haurem de seguir pel camí més traçat i deixar algunes entrades a vinyes o camps de conreu que podrem veure a dreta i esquerra.

El camí ens portarà fins a una bifurcació, dins de la zona més boscosa, i aquí veurem un rètol informatiu, a l'esquerra del propi camí i en direcció a la Muga (900 metres).

Seguirem la direcció del rètol informatiu, sempre pel camí més fresat. Per aquesta zona, no fa pas gaire temps, es podia seguir una ruta alternativa en direcció a la Muga, però degut a la modificació del terreny, per obres en algunes finques agrícoles, aquest camí ha estat bloquejat i s'ha perdut.

Una mica més endavant del darrer rètol informatiu el camí arriba fins a una bifurcació; aquí el camí en direcció a la Muga gira suaument a l'esquerra; en aquest punt, el tram de camí de la dreta, que es veu modificat, ens portarà fins a una altre barraca de pedra seca; en el meu cas vaig arribar-m'hi per veure-la.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - BELLVEI AL CASTELL DE LA MUGA, corriol en direcció a La Muga, per l'antic camí de carro, Ruta-1, barraca de pedra seca a la partida de els Palaus
Barraca de Pedra Seca
Com he comentat unes línies enrere, aquí podrem observar com el terreny ha estat modificat i gairebé l'acumulació de terra arriba fins als peus de la Barraca.
Desfarem el camí per tornar al camí en direcció a la Muga; en arribar a la bifurcació girarem per la nostra dreta (si venim de la barraca) i avançarem fins a metres per a situar-nos novament davant d'una bifurcació, en una zona més oberta d'arbres.

En aquesta bifurcació haurem de girar a la nostra dreta i continuar fins a trobar novament la carretera de la Baronia de Mar o Camí de Mas Canyís.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - BELLVEI AL CASTELL DE LA MUGA, corriol en direcció a La Muga, per l'antic camí de carro, Ruta-1, travessar la carretera de la Baronia de Mar o Camí de Mas Canyís

Pel voral dret de la carretera haurem de fer uns 30 metres aproximadament i tot seguit creuarem la carretera, tenint en compte de que no hi ha pas de vianants, pel que haurem d'anar en compte a l'hora de creuar-la.
En creuar-la veurem davant nostra un camí asfaltat i a la seva dreta un rètol informatiu en direcció a la Muga (800 metres).

El camí asfaltat, en direcció a la Pedrera de la Muga, té una tanca metàl·lica que barra el pas als vehicles a motor i pot donar la sensació que no podem avançar per aquest camí; de totes formes podem passar per un costat de la tanca o per sota d'aquesta i continuar el nostre camí en direcció a la Muga.
Per aquest camí haurem de fer uns 130 metres aproximadament fins arribar a veure un camí o corriol a la nostra dreta i en direcció a la Muga.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - BELLVEI AL CASTELL DE LA MUGA, corriol en direcció a La Muga, per l'antic camí de carro, Ruta-1, corriol pels Bufadors i Muntanya del Francisquet

Aquí veurem un pal de fusta però que no té la senyal reglamentària (tal i com hem vist en les anteriors senyals) en direcció a la Muga, tot i que té pintat el nom a la part superior d'aquest pal.
Deixarem el camí asfaltat i continuarem per aquest corriol o camí, hi haurem de superar una lleugera pujada, on torna a destacar el rocallís i on també veurem alguna senyal de color verd pintada sobre la pedra.
Farem uns 30 metres aproximadament i ens situarem davant d'una bifurcació, sense cap rètol informatiu, però sí amb una marca de color verd pintada al terra.

Aquí girarem a la nostra esquerra, tal i com indica la fletxa de color verd pintada al terra, i ens endinsarem a una zona boscosa coneguda com els Bufadors i en direcció a la Muntanya del Francisquet.

Corriol per "els Bufadors"
Per aquest camí o corriol, molt suau i agradable, anirem trobant noves petjades de roderes de carro, ben dibuixades sobre la roca.
El corriol passa a tocar del cim de la Muntanya del Francisquet (136,6 metres segons mapa del ICGC), que queda a la nostra esquerra i que des d'aquest punt no es visible.
El camí ens portarà fins a retrobar novament la carretera de la Baronia de Mar o Camí de Mas Canyís.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - BELLVEI AL CASTELL DE LA MUGA, corriol en direcció a La Muga, per l'antic camí de carro, Ruta-1, travessar la carretera de la Baronia de Mar i Camí de Mas Canyís

Un cop a la carretera haurem de travessar-la, tenint en compte de que no hi ha pas per a vianants i de que cal travessar-la ben a prop d'una corba de la pròpia carretera.
Un cop travessada la carretera haurem de seguir per un camí ample que veurem davant nostra.

Un cop travessada la carretera i situats al camí de terra, veurem, a l'esquerra de l'inici del camí, un rètol informatiu en direcció a La Muga (200 metres).
Continuarem per aquest camí i passats uns 35 metres aproximadament ens situarem en una bifurcació; en aquest punt haurem de continuar en línia recta (o per la nostra dreta).

Només passada aquesta darrera bifurcació, a la nostra dreta veurem un Pi de grans dimensions, un altre dels atractius de la ruta i conegut com a "Pi Centenari".

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - BELLVEI AL CASTELL DE LA MUGA, corriol en direcció a La Muga, per l'antic camí de carro, Ruta-1, plafó informatiu del Pi Centenari
CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - BELLVEI AL CASTELL DE LA MUGA, corriol en direcció a La Muga, per l'antic camí de carro, Ruta-1, Pi Centenari
Pi Centenari
Tornarem al camí i seguirem uns metres endavant fins arribar als peus del Castell de la Muga; per visitar-lo cal fer un passeig al voltant de les seves ruïnes i també entrant en el seu interior, però caldrà anar en molt de compte dons està força deteriorat i hi pot haver perill d'ensorrament d'alguna part del castell. ⚠⚠⚠

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - BELLVEI AL CASTELL DE LA MUGA, corriol en direcció a La Muga, per l'antic camí de carro, Ruta-1, plafó informatiu del Castell de la Muga
CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - BELLVEI AL CASTELL DE LA MUGA, corriol en direcció a La Muga, per l'antic camí de carro, Ruta-1, torres del Castell de la Muga

En donar la volta al Castell de la Muga, passarem pel costat d'una Cisterna, excavada a la pròpia roca i al igual que la resta del Castell està mig enrunada.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - BELLVEI AL CASTELL DE LA MUGA, corriol en direcció a La Muga, per l'antic camí de carro, Ruta-1, Cisterna del Castell de la Muga
Cisterna
CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - BELLVEI AL CASTELL DE LA MUGA, corriol en direcció a La Muga, per l'antic camí de carro, Ruta-1, Castell de la Muga
Castell de la Muga
Tradicionalment el Castell de la Muga ha estat designat com la Cota més alta del terme municipal de Bellvei (150,5 metres segons el mapa del ICGC), però de fet el punt més alt del terme de Bellvei està situat uns metres més enllà, concretament al camí que passa a tocar dels dipòsits municipals d'aigua de l'urbanització Mas Canyís (157,7 metres segons el mapa del ICGC), però com aquest punt no té cap interès, en aquest cas he fet una excepció i deixo aquest punt, al Castell de la Muga, com a Cota més elevada d'interès dins del repte "Cims i Cotes del Baix Penedès".

Una vegada feta la visita al Castell de la Muga, haurem de desfer el camí que ens a dut fins aquí i per tant, cal tornar a passar pel mateix itinerari i fins arribar novament al poble de Bellvei.

Creuarem la carretera de la Baronia de Mar o Mas Canyís i ens endinsarem pel bosc dels Bufadors seguint les roderes de l'antic camí de carro dibuixades a la roca.

Més endavant i quan ja deixem el bosc dels Bufadors i passem la tanca metàl·lica de la "pedrera de la Muga" tornarem a creuar la carretera de la Baronia de Mar i Mas Canyís.

Un cop creuada la carretera haurem de fer uns 30 metres i girar a l'esquerra per endinsar-nos novament cap una zona boscosa.
Més endavant el camí ens portarà a una bifurcació assenyalada amb un rètol informatiu i l'haurem de seguir tot girant a la nostra dreta.

De seguida arribarem a la zona on hem pogut veure i llegir la informació dels diferents elements característics de la zona, com ara la Barraca de Pedra Seca, els Cocons o l'inici de les roderes de carro, però abans passarem pel un dels darrers elements que ens ha quedat pendent de comentar i que és la "pallissa".

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - BELLVEI AL CASTELL DE LA MUGA, corriol en direcció a La Muga, per l'antic camí de carro, Ruta-1, pallissa
Pallissa
En aquest punt no hi ha trobarem cap plafó informatiu referent als detalls d'aquesta singular edificació.

Una pallissa (tal i com és coneguda al Baix Penedès), també coneguda com pallera és una construcció dedicada exclusivament a l'emmagatzematge de palla. Les pallisses solen ubicar-se als afores del nuclis rurals (generalment prop de les eres) i de camí a les zones d'estabulació del bestiar. Les pallisses són edificacions que eviten les zones humides, o els vents, intentant que la palla es conservi seca a l'interior.
La diferència substancial entre les pallisses i les barraques de pedra seca, és que les pallisses estan construïdes amb pedres o rajoles vermelles i s'utilitzava, normalment, fang per unir les diferents peces i d'aquesta manera tapar completament qualsevol mínim forat per on pogués entrar l'aigua o el vent. El portal d'entrada i alguna petita finestra estaven fetes de fusta. Les pallisses també han estat utilitzades per guardar-hi les eines, l'animal i per aixoplugar-se de les inclemències del temps i fins i tot per passar-hi les nits.

Continuarem camí de tornada passant per davant dels elements característics de la zona i que ja hem vist en el camí d'anada al Castell de la Muga.

CIMS I COTES DEL BAIX PENEDÈS - BELLVEI AL CASTELL DE LA MUGA, corriol en direcció a La Muga, per l'antic camí de carro, Ruta-1, plafons i elements característics de la ruta itinerant al Castell de la Muga

Passada la ruta itinerant, el camí torna novament fins a la carretera de la Baronia de Mar o Camí de Mas Canyís; un cop aquí girarem a la nostra esquerra en direcció a Bellvei; haurem de fer uns 100 metres pel voral esquerra de la carretera i fins a situar-nos novament davant del plafó informatiu de la ruta 1 per l'antic camí de carro.

Passarem per un curt de terra i accedirem a la carretera TV-2126, seguint la direcció del rètol informatiu que veurem en direcció a Bellvei.

Un cop a la carretera TV-2126 haurem de continuar pel voral de la carretera, sempre amb la màxima precaució, dons aquest voral és estret i no te gaire protecció; en arribar a la cruïlla amb la carretera N-340 haurem de travessar-la pels passos de vianants i pel semàfor i un cop fet, continuar pel carrer de Joan Armajach + carrer Jaume Palau + plaça Nova + carrer del Sol i finalment a la plaça de l'Església, davant de la façana principal de l'Església de Santa Maria on donarem per acabada la ruta que ens ha dut des del poble de Bellvei fins el Castell de la Muga i tornada.