diumenge, 24 d’octubre del 2021

GR-7
VALLESPINOSA A BELLPRAT

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT

Vallespinosa és un agregat que es troba al sud-oest del terme municipal de Pontils, dins de comarca de la Conca de Barberà, a la província de Tarragona. El nucli de població està construït a redós del seu castell; el Castell de Vallespinosa era un castell termenat, del que ja se'n tenen noticies l'any 1030 en un document de venda; actualment es conserven parcialment dues torres circulars i part de la muralla.
El nucli esta engorjat entre la Serra de Comanroquer i la Serra Morena.

Des de Barcelona, en direcció a Tarragona per la Diagonal + B-23/E-90 i continuar per l'autovia A-2 en direcció a El Bruc; deixar l'A-2 per la sortida 559 Igualada est + Vilafranca; continuar per la N-IIA + la carretera C-37 i passar per Santa Margarita de Montbui + Santa Maria de Miralles; per la C-37 arribarem a una rotonda i continuarem per la carretera B-220 en direcció a Bellprat i Santa Coloma de Queralt; més endavant continuarem per la carretera TV-2011 en direcció a Sant Magí de la Brufaganya i Viladeperdius i fins arribar a Pontils; des de Pontils agafarem una carretera interior que ens portarà fins a Vallespinosa
Des de Tarragona, sortida per l'avinguda de Roma i continuar per la T-11 i seguidament continuar per la A-27 en direcció Valls; continuar per la N-240 pel Coll de Lilla i Montblanc; passat Montblanc continuar per la carretera C-14 en direcció a La Guàrdia dels Prats i en aquest poble seguir per la carretera C-241 en direcció Pira, Sarral i Rocafort de Queralt; passat Rocafort cal arribar fins la carretera TV-2015 que ens portarà fins a Vallespinosa

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme lineal
DIFICULTAT DE LA RUTA: Moderada. No te cap dificultat
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 3 hores i 33 minuts en total (2 hores i 46 minuts en moviment + 46 minuts aturat); 5,1 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Abans de començar la caminada, tenir clar quina mena de ruta es farà i que s'ajusti al nostra nivell i no sobreestimar les nostres capacitats; aquesta és una ruta fàcil, però cal tenir alguna referència i com estem físicament per a dur-la a terme; assegurar-se de portar el material indispensable i necessari per a realitzar la ruta i si pot ser un mapa, una brúixola i un GPS amb el track marcat que ens facilitarà el recorregut; menjar i aigua en quantitat suficient; protector solar i roba per a protegir-se del sol i de les inclemències del temps; el dia abans cal informar-se de la predicció meteorològica; començar la ruta de bon matí quan la fresca del dia és més agradable i sempre acompanyats de la llum del dia; durant la ruta, cal calcular el temps que puguem estar en fer-la en la seva totalitat, en funció de les nostres pròpies possibilitats i comptant amb la resta de les persones que ens poden acompanyar (parades per a descansar, menjar, fer fotos...); no fer la ruta en solitari, si és possible; seguir sempre les senyals de la ruta (en aquest cas blanques i vermelles); emportar-se les deixalles per a dipositar-les posteriorment on correspongui; portar telèfon i recàrrega suficient; deixar dit a familiars i/o amics la ruta que farem
DESTACATS: Barri de Les Eres de Vallespinosa i el nucli de Vallespinosa, Pontils, Bellprat
PUNT DE SORTIDA: Barri de Les Eres de Vallespinosa
PUNT D'ARRIBADA: Davant de l'Ajuntament de Bellprat al carrer d'Aguiló
PUNT MÉS ALT: A la Plana del Llorenç, en el Camí de Mas Carbonell, passats 2,3 Km des de l'inici de la ruta
PUNT MÉS BAIX: A la carretera de Pontils a Vallespinosa en creuar sobre el Torrent de Biure, en arribar a Pontils

Situat al barri de Les Eres de Vallespinosa iniciarem la ruta en direcció a les afores del barri i a la carretera TV-2015; en arribar a la cruïlla d'aquesta carretera, girarem a la dreta seguint per aquesta mateixa i en direcció al nucli de Vallespinosa.

En arribar a la cruïlla veurem, a la nostra esquerra, un rètol informatiu en direcció a Vallespinosa, que està a 500 metres d'aquest punt.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, Barri de Les Eres de Vallespinosa i carretera TV-2015

Continuarem per la carretera TV-2015 en direcció al nucli de Vallespinosa; per aquesta carretera no hi ha voral per a vianants, per tant, haurem d'anar en compte del pas dels vehicles a motor; al voral dret de la carretera hi ha un petit espai, separat per una línea discontinua, que divideix la carretera pel trànsit rodat i pels vianants, però sense cap protecció.

Deixarem enrere el Barri de Les Eres i passarem pel costat del rètol informatiu que ens indica que entrem al nucli de Vallespinosa, tot i que encara ens quedaran uns 400 metres.
En arribar al nucli de Vallespinosa no accedirem al poble i deixarem la carretera TV-2015 per continuar pel camí que veurem a la nostre esquerra i que baixa suaument.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, Vallespinosa i carretera TV-2015
Arribant a Vallespinosa
Haurem de travessar la Riera del Clot de Comadevaques i seguir pel camí de Mas Carbonell que inicia, en aquest punt, una suau pujada; aquí veurem un rètol informatiu en direcció a Pontils i Bellprat.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, rètol informatiu a Vallespinosa

Uns pocs metres més endavant passarem pel costat de Can Colldaigüera, la darrera casa del poble de Vallesponisa, que queda ben identificada amb una placa a l'entrada de la casa.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, Can Coldeaigüera a Vallespinosa

El Camí de Mas Carbonell puja suaument per un terreny en bon estat i amb algun tram una mica pedregós.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, Camí de Mas Carbonell a la sortida de Vallespinosa
Camí de Mas Carbonell
El camí ens portarà fins a un revolt força pronunciat en ziga-zaga i de dreta a esquerra, passant primer per sota i uns metres més endavant per davant del Mas Carbonell, una edificació que actualment està en estat ruïnós.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, Camí de Mas Carbonell i Masia de Carbonell (Pontils)
Runes del Mas Carbonell
Per aquestes terres de La Conca de Barberà i comarques veïnes trobarem molts camps de conreu de cereals, que es el cultiu predominant en la agricultura.
Segons l'època de l'any per la que passem per aquestes terres trobarem forces extensions de plantacions de sembrat.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, Camí de Mas Carbonell amb un camp sembrat de cereals

El Camí de Mas Carbonell ens portarà fins a una bifurcació on veurem, a la dreta del camí, un rètol informatiu en direcció a Pontils i Bellprat; en aquest punt deixarem el camí del Mas Carbonell i haurem de girar a la nostra esquerra seguint la direcció que indica el rètol; aquesta zona és coneguda com a "la plana del llorenç".

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, Camí de Mas Carbonell a la Plana del Llorenç en direcció al Bosc del Vilar

Un cop haguem girat a l'esquerra, comença el Camí de la Serra, però en el nostre cas només haurem de fer uns pocs metres per aquest camí, dons de seguida cal girar a la nostre dreta per continuar per un corriol que s'endinsa cap al Bosc del Vilar; en aquest punt no veurem cap senyal del GR.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, Camí de la Serra en direcció al Bosc del Vilar
Camí de la Serra i corriol al Bosc del Vilar
Inicialment el corriol va travessant per entre una zona boscosa i arriba a un camp de sembrat (depenent de l'època de l'any potser un camp sembrat o una esplanada de cultiu); en arribar-hi haurem de continuar per la zona més a l'esquerra del camp i a tocar del bosc i que ens portarà novament a entrar a la zona boscosa del Bosc del Vilar.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, corriol al Bosc del Vilar

Després d'uns 600 metres de passeig pel Bosc del Vilar, el corriol arriba a una bifurcació i accedirem a un camí més ample; en aquesta bifurcació veurem un rètol informatiu en direcció a Pontils i Bellprat.

Bosc del Vilar
En entrar al camí continuarem per la nostra esquerra en suau baixada, per un terreny còmode i compacte.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, camí entre el Bosc del Vilar i el Clot de Mas Vilar

Per aquest nou camí i passats uns 70 metres aproximadament arribarem a una nova bifurcació, on no hi ha cap senyal ni rètol informatiu; en aquest punt haurem de seguir pel mateix camí i que continua per la nostra esquerra.

Passat aquest punt el camí més obert i entre camps de sembrat ens portarà, una mica més endavant, fins a una nova bifurcació ben senyalitzada.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, camí en direcció a Pontils

En arribar a la bifurcació, on veurem un rètol informatiu, haurem de girar a la nostra dreta i entrar al Camí de Ricreu per seguir direcció a Pontils i Bellprat.

Camí de Ricreu
Uns metres més endavant el Camí de Ricreu passa per una primera bifurcació, on veurem, a la dreta del camí, un rètol informatiu en direcció, entre d'altres, a Pontils i Bellprat.

Passada la bifurcació el camí de Ricreu té una llarga recta d'uns 380 metres, entre una gran massa forestal a banda i banda, i que ens portarà fins a una nova bifurcació.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, camí de Ricreu

En aquesta bifurcació no veurem cap senyal ni rètol informatiu que ens orienti correctament; haurem de seguir per el Camí de Ricreu que gira a la nostra esquerra.
Passada aquesta bifurcació el camí comença una molt suau i curta pujada que ens portarà fins al Mas de Ricreu, un Mas que en la actualitat està en un lamentat estat i gairebé ruïnós.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, camí de Ricreu i Mas de Ricreu
Mas de Ricreu
Un cop passat el Mas de Ricreu, uns 100 metres més endavant, a la dreta del camí i quan aquest comença a fer una corba de esquerra a dreta, veurem el Pou de Ricreu.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, camí de Ricreu i el Pou de Ricreu
Camí i Pou de Ricreu
El Pou del Ricreu és un pou construït en pedra seca, tenim com a elements el propi pou, la vestida de pedra seca que envolta i cobreix el pou, també conegut com a caseta i on també es col·loca, en el seu interior, la corriola i el poal per pujar aigua.

En deixar el Mas i Pou de Ricreu enrere, passats uns 150 metres i quan el camí fa una corba a l'esquerra, ens trobarem una bifurcació, sense senyalització; en aquest punt continuarem pel Camí de Ricreu seguint per la nostra esquerra i fent la corba a l'esquerra.
Només uns 90 metres més endavant ens situarem en una altre bifurcació, sense senyalització, i com l'anterior continuarem pel Camí de Ricreu, seguint recte o per la nostra esquerra (en les dues bifurcacions deixarem el camí que gira a la dreta).

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, camí de Ricreu

Passada aquesta darrera bifurcació i després d'uns 250 metres el Camí de Ricreu arriba a una nova bifurcació, aquesta vegada senyalitzada amb un rètol informatiu en direcció a Pontils i Bellprat.

Haurem de continuar en línia recta, seguint el Camí de Ricreu, que passa entre la Obaga de Pontils, a la nostre esquerra i el Camp del Perelloner, a la nostra dreta.
Com gairebé tot el camí fins a Pontils, anirem passant per zones de bosc i zones de sembrat, a banda i banda del camí, una imatge que veurem en bona part de les terres de la Conca de Barberà.
Més endavant el camí arriba una doble corba pronunciada, primer a l'esquerra i després a la dreta amb constant baixada i que ens portarà directament fins al poble de Pontils.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, camí de Ricreu en direcció a Pontils

Després de la doble corba, el camí baixa de forma més pronunciada i més endavant aquest es suavitza i continua baixant molt suament entre una zona boscosa a banda i banda.

Arribarem al poble de Pontils, cap del municipi i situat a la comarca de La Conca de Barberà i dins de la "Ruta del Cister".
Entrarem al poble per la carretera de Pontils a Vallespinosa; en el punt que deixem el camí de terra i passem a la carretera asfaltada, veurem un rètol informatiu, a l'esquerra del camí; aquest rètol actualment està una mica doblegat, segurament degut a algun cop que a patit per part d'algun vehicle.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, camí de Ricreu en direcció a Pontils
Camí d'entrada a Pontils
En entrar al poble, just quan veurem un rètol informatiu en direcció a Bellprat, que està al costat del rètol informatiu de la "Ruta del Cister", haurem de travessar, de forma gairebé inapreciable, sobre el Torrent de Biure, que desemboca, pocs metres més endavant, al Riu Gaià.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, entrada al poble de Pontils
Entrada a Pontils
Entrarem a Pontils pel carrer Major i passarem per la plaça del Jovent, on hi ha una font d'aigua que ens ajudarà a reomplir la nostra cantimplora.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, carrer del poble de Pontils
Pontils
Pel carrer Major entrarem a la Plaça Major, situada al centre del poble, i on veurem l'Ajuntament i on destaca l'Església de Santa Maria, d'estil gòtic i construïda en el segle XVI.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, Església de Santa Maria de Pontils
Església de Santa Maria
A la plaça Major i davant mateix de l'Església veurem un rètol informatiu en direcció, entre d'altres, a Bellprat, direcció a la que ens dirigirem a partir d'ara.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, rètol informatiu a la plaça Major de Pontils

Seguint la direcció del rètol informatiu, deixarem la plaça Major i continuarem pel carrer de Freginal que ens portarà a les afores del poble i a la carretera T-201.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, carrer de Freginal de Pontils

En arribar a la carretera T-201 veurem un rètol informatiu a l'esquerra del carrer; entrarem a la carretera girant a l'esquerra i continuant per aquesta en direcció a Bellprat.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, carretera T-201 a Pontils i església de Santa Maria
Església de Santa Maria des de la carretera T-201
Per la carretera T-201, que no té gairebé vorera de protecció per a vianants (cal anar en molt de compte), haurem de fer uns 650 metres aproximadament fins arribar a una bifurcació; en aquest punt hi ha un rètol informatiu de la via pública en direcció al Camí de Biure del Gaià i també veurem un rètol informatiu, a l'esquerra de la carretera, en direcció a Bellprat.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, carretera T-201 i camí a Biure del Gaià

Per aquest Camí de Biure del Gaià farem uns 170 metres fins que veiem un rètol informatiu, a la dreta de la carretera, que assenyala la direcció a Bellprat; aquí iniciarem un tram per un camí de terròs, dins de les terres de Cal Caselles.
Una mica més endavant veurem, a la nostra dreta, el Mas Caselles, un Mas que avui encara està en força bon estat de conservació.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, camí a les terres de Cal Caselles i el Mas Caselles
Mas Caselles
Passat el Mas Caselles el camí ens portarà fins a una bifurcació, on veurem un rètol informatiu situat entre els dos camins; en aquest punt tenim dues opcions per continuar endavant:

1) Continuar pel corriol de l'esquerra, seguint la direcció del rètol informatiu cap a Bellprat; òbviament aquesta és la ruta marcada i la que s'adjunta en el track del GPS que s'adjunta. El motiu d'indicar una altre opció a seguir es la següent: el corriol s'endinsa per una zona de molta vegetació i que en molts moments dificulta avançar, degut a que el corriol és força brut d'herbes, esbarzers, arítjols (aritja o arínjol)...A la meitat del recorregut passarem pel costat d'una casa a tocar d'una altre més avall, Cal Roseta, que veurem a la nostra dreta; a partir de passar pel costat d'aquesta casa, en corriol està més net i és més transitable.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, corriol o sender al pas pel costat de Cal Roseta (Pontils)
Corriol
2) Continuar pel camí de la dreta que baixa fins a la carretera T-201; en arribar-hi cal girar a l'esquerra i continuar per la carretera; passarem pel costat de les restes de Cal Roseta i una mica més endavant tornarem a trobar-nos amb el corriol, just en el punt que aquest travessa la carretera T-201.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, variant al GR-7 al pas per Cal Roseta (Pontils)
Variant del GR-7
Seguint per l'opció 1) que marca el traçat del GR-7, el corriol ens portarà novament a la carretera T-201 i haurem de travessar-la en direcció a un rètol informatiu que veurem davant nostra; cal anar en compte dons no hi ha pas de vianants per creuar la carretera.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, corriol del GR-7 al pas per la carretera T-201

Un cop travessada la carretera, cal continuar pel camí que gira a l'esquerra i que baixa suaument, seguint la direcció del rètol informatiu cap a Bellprat.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, camí de Les Planes a Bellprat a tocar del riu Gaià
Camí de Les Planes a Bellprat
Uns pocs metres més endavant i en meitat de la baixada, ens situarem en una bifurcació, sense senyalització; deixarem el camí que continua baixant en direcció a un gual i haurem de continuar pel Camí de les Planes a Bellprat que gira a l'esquerra.
Uns pocs metres més endavant ens toparem de cop amb el gual del Riu Gaià, que afortunadament sempre acostuma a portar aigua; en aquest punt haurem de descalçar-nos i travessar el riu, dons no hi ha cap pas per creuar-lo; el cabal d'aigua és baix però no permet passar sense mullar-nos els peus.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, riu Gaià al camí de Les Planes a Bellprat
Riu Gaià
Un cop passat el Riu Gaià, el Camí de les Planes a Bellprat inicia una llarga recta en suaus pujades i baixades, entre camps de sembrats i zones boscoses; a la primera part del camí, a la nostra dreta hi ha la zona boscosa de la Obaga de les Forques.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, camí de Les Planes a Bellprat
Camí de les Planes a Bellprat
El Camí de les Piles a Bellprat després d'un llarg recorregut, canvia de nom i passa a ser conegut com a Camí del Clot del Cametes, just en el punt on deixarem el terme municipal de Pontils (La Conca de Barberà) i entrarem al terme municipal de Bellprat (Anoia).

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, camí del Clot del Cametes
Camí del Clot del Cametes
Al final d'aquest llarg tram de camí arribarem a una bifurcació*, on veurem, a la dreta del camí, un rètol informatiu en direcció a Bellprat; seguirem la direcció del rètol informatiu girant suaument a la nostra esquerra i en direcció a la carretera B-220 que veurem davant nostra a poca distància.

Abans d'arribar a la carretera veurem un nou rètol informatiu, a l'esquerra del camí, que assenyala la direcció cap a Bellprat; en entrar a la carretera i seguint la direcció del rètol, continuarem per la nostra dreta.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, camí del Clot del Cametes

Entrarem a la carretera B-220 i ens situarem a l'esquerra d'aquesta, amb precaució, dons no hi ha voral per a vianants; uns metres més endavant i sense gairebé adonar-nos-en passarem per sobre el Torrent de la Pudor; de seguida la carretera B-220 arriba a una ample bifurcació, on deixarem la carretera i continuarem per la nostra esquerra, seguint el Camí asfaltat de Bellprat a Pontils.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, carretera B-220 i Camí de Bellprat a Pontils

*Nota important: per a tots aquells que puguin fer aquesta ruta en direcció contrària, des de Bellprat a Vallespinosa i Cabra del Camp.
En aquest punt de la carretera B-220 i fins a la bifurcació marcada anteriorment amb * la ruta ha estat modificada; antigament en arribar a l'ample bifurcació la ruta girava a l'esquerra per seguir per la carretera B-220 i continuava fins a trobar un corriol que girava a la dreta i que aquest passava per sota del Mas Riubeboix i continuava fins arribar al Camí del Clot del Cametes; és per aquest motiu que venint de Bellprat, en aquesta ample bifurcació, veurem una X (blanca i vermella) en una senyal de transit "STOP".

Seguirem pel Camí de Bellprat a Pontils i passats uns 750 metres, veurem, a la dreta del camí, un rètol informatiu en direcció a Bellprat; també hi ha una variant del GR-7 en direcció al Castell de Queralt i Santa Maria de Montbui, seguint el GR-7.2.

De seguida el Camí de Bellprat a Pontils ens portarà a les portes del poble de Bellprat, al que accedirem pel carrer o carretera de Riudeboix.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, Camí de Bellprat a Pontils o carretera de Riudeboix
Bellprat
Un cop al poble continuarem pel carrer Major que ens portarà fins a la plaça de l'Església on està ubicada l'Església de Sant Salvador (segle XVI).

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, Església de Sant Salvador de Bellprat
Església de Sant Salvador
De la plaça de l'Església haurem de passar per sota d'una casa porxada i que ens portarà fins a la plaça lateral de la mateixa església, protegida per baranes metàl·liques.

GR-7 VALLESPINOSA A BELLPRAT, plaça de l'Església i casa porxada a Bellprat

En aquesta plaça haurem de baixar unes escales que ens portaran fins a l'edifici de l'Ajuntament de Bellprat.

Al carrer o Camí d'Amigó i davant de la seu de l'Ajuntament de Bellprat donarem per finalitzada l'etapa del GR-7 entre Vallespinosa (La Conca de Barberà) i Bellprat (Anoia).