dilluns, 27 d’agost del 2018

A TARAGONA
GR-92, camí per l'interior

GR-92 La Pobla de Montornès a Tarragona

La Pobla de Montornès és un municipi de la comarca del Tarragonès, dins de la província de Tarragona. L'origen del poble data de l'any 1066. L'església parroquial és dedicada a Santa Maria, construïda cap a l'any 1575, d'estil gòtic decadent.

Des de Barcelona, cal agafar la carretera B-23 en direcció Tarragona, seguint per l'autovia A-2 i seguir per l'autopista AP-7 fins a la sortida 31 El Vendrell + C-32 peatge; continuar per la N-340 direcció Sant Salvador - Coma-rruga - Roda de Berà; uns quilòmetres més endavant i en arribar a una rotonda seguir en direcció a Torredembarra i Tarragona; agafar la primera sortida en direcció a La Pobla de Montornès per la carretera T-210; en arribar a una nova rotonda veurem el mig d'aquesta un gran rètol amb el nom del poble "La Pobla de Montornès", continuar més endavant fins entrar al nucli antic de La Pobla de Montornès, on hi ha un aparcament de cotxes a l'inici i al final del poble.
Des de Tarragona, agafar la carretera N-340 fins a la sortida Torredembarra-Nord i La Pobla de Montornès per la carretera T-210 i seguir les mateixes instruccions anteriors.

TIPUS DE LA RUTA: Ruta de senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Fàcil. No te cap problema més enllà de la distància que cal recorre. Trobarem alguna pujada, però aquestes són curtes i sense cap dificultat
DISTÀNCIA RECORREGUDA:  22,32 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 5 hores i 31 minuts en moviment (4 hores i   48 minuts en moviment +  43 minuts aturat); 4,8 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Abans de començar la caminada, tenir clar quina mena de ruta és farà i que s'ajusti al nostre nivell i no sobreestimar les nostres capacitats; aquesta és una ruta fàcil, però cal tenir-ne alguna referència i com estem físicament per a dur-la a terme; assegurar-se de portar el material indispensable i necessari per a realitzar la ruta i si pot ser una mapa, una brúixola i un GPS amb el track marcat que ens facilitarà el recorregut; menjar i aigua en quantitat suficient; protector solar i roba per protegir-nos del sol i de les inclemències del temps; el dia abans cal informar-se de la predicció meteorològica; començar la ruta de bon matí, quan la fresca del dia és més agradable i sempre acompanyats de la llum del dia; durant la ruta, cal calcular els temps que puguem estar per fer-la en la seva totalitat, en funció de les nostres pròpies possibilitats i comptant amb la resta de les persones que ens poden acompanyar (parades per descansar, menjar, fer fotos...); no fer la ruta en solitari si és possible; seguir sempre les senyals de la ruta (en aquest cas blanques i vermelles); emportar-se les deixalles per dipositar-les posteriorment on correspongui; portar telèfon i recàrrega suficient; deixat dit a familiars i/o amics de la ruta que farem
DESTACATS: La Pobla de Montornès, Ermita de la Mare de Déu de Montornès, El Mèdol, zones boscosos i masos i masies, Tarragona
PUNT DE SORTIDA: A la plaça de l'església de La Pobla de Montornès
PUNT D'ARRIBADA: Rambla Nova de Tarragona, a tocar del monument de Roger de Llúria i del Balcó del Mediterrani
PUNT MÉS ALT: Al entrar al carrer de l'Oreneta en l'urbanització Boscos de Tarragona i a tocar d'una font d'aigua (115 metres)
PUNT MÉS BAIX: Camí del Mas Vell, entre la pedrera de "El Mèdol" i el Mas del Mèdol (0 metres)

Situats a la plaça de l'església, davant de l'església de Santa Maria, seguirem pel carrer d'Eusebi Mercader i en arribar a la plaça de la Bassa, cal continuar pel primer carrer a l'esquerra o Camí de l'Ermita.

La Pobla de Montornès a Tarragona G-92, Església de Santa Maria de la Pobla de Montornès

De seguida veurem un rètol informatiu en direcció al Castell de Montornès; per aquest camí asfaltat i estret i acostumen a passar vehicles, per tant, cal anar alerta.
Arribarem a una primera bifurcació i cal seguir per la nostra dreta, continuant per el camí a tocar d'un gran marge de pedres i paral·lel a la carretera; en aquest punt veurem, al mateix marge, una senyal en direcció a l'ermita de Montornès.

La Pobla de Montornès a Tarragona G-92, camí en direcció a l'ermita i castell de Montornès

Aquest camí ens portarà fins a una cruïlla i en aquest punt i seguint la direcció del rètol informatiu que veurem, seguirem en direcció al Santuari Mare de Déu de Montornès; de seguida arribarem a l'alçada del Santuari, on veurem un rètol informatiu: l'ermita és situada damunt d'un pujol; una cadena talla el pas als vehicles, però nosaltres hi podrem accedir i fer una petita visita a l'ermita i voltants.

La Pobla de Montornès a Tarragona G-92, Santuari  de la Mare de Déu de Montornès - Tarragona

Segons diu un rètol: L'any 1066 el Comte de Barcelona Ramon Berenguer donà el terme i la senyoria de Puig-perdiguers (Montornès) a Ramon de Transunyer, qui vendria les propietats a Ramon de Rajadell. El Castell s'acaba l'any 1099 però es desconeix quin dels dos Ramons aixecà la fortalesa. L Castell s'establiren dues Castlanies que passarem a propietat del Monestir de Santes Creus l'any 1173 quan varem comprar el Castell i posteriorment tot el senyoriu.
Durant segles la senyoria de Montornès seria de l'abadia Cistercenca. A partir del s.XVIII les finques foren cedides o venudes als terratinents pagesos del poble. Amb la guerra napoleònica i les lleis del govern de Mendizábal (1835) el monestir va perdre influència i part de les seves propietats foren subhastades.
Després d'any d'abandó i de les guerres carlines, el Castell quedà derruït al no res. Avui resta de l'antic Castell una torre a ponent i un gran mur de contenció a la placeta circular davant de l'ermita.
L'ermita fou construïda vers l'any 1785 i el Cambril el 1798. La imatge de la Mare de Déu de Montornès és una talla d'alabastre del s. XVII-XVIII, d'estil gòtic. El santuari és de planta rectangular i d'estil neoclàssic.

Després de la visita a l'ermita tornarem al camí per seguir, cap a la nostra dreta, en direcció a la Riera del Gaià GR-92 (tot i que no arribarem a aquest poble). Una primera senyal i una mica més endavant una segona senyal ens ho indiquen.

La Pobla de Montornès a Tarragona G-92, camí de l'ermita del Santuari de Montornès

No deixarem aquest camí asfaltat i seguirem entre marges i vinyes a banda i banda; és possible que les senyals del GR (blanca i vermella) seguint escasses i degut al pas del temps algunes s'hagin esborrat i/o perdut, però per sort encara se'n veu alguna (cal fixar-se be).

La Pobla de Montornès a Tarragona G-92, camí cimentat en direcció a La Riera del Gaià a tocar de les antigues vies del tren Reus-Roda

El camí cimentat ens acompanyarà un bon tros i en arribar a una bifurcació, on veurem un nou rètol informatiu, a tocar d'aquest una pellissa i sobretot d'un molí de vent per extracció d'aigües d'un pou, s'acaba la part cimentada del camí; seguirem recta, seguint la senyal del rètol informatiu.

La Pobla de Montornès a Tarragona G-92, rètol informatiu

Una mica més endavant, i paral·lel a aquest camí, veurem les vies de l'antic ferrocarril que unia Reus i Roda de Berà.

La Pobla de Montornès a Tarragona G-92, antigues vies del ferrocarril que unien Reus i Roda de Berà

Les antigues vies del ferrocarril entre Reus i Roda de Berà i que unien Barcelona i Madrid, van funcionar entre els anys 1884 i 1992; es pot veure la seva característica especial com n'era l'amplada de la via; fa anys que es parla que fer-hi una via verda, però el projecte encara no s'ha dut a terme.

Just aquest punt cal continuar pel camí de l'esquerra, entre marges de pedra (segons informació que he trobar Camí o Pas del Mariquillo); al final del camí trobarem un nou rètol informatiu en direcció a La Riera del Gaià.

La Pobla de Montornès a Tarragona G-92, Camí o Pas del Mariquillo

Girarem a la dreta i de seguida deixarem el camí d'asfalt per continuar per un camí terrós, paral·lel a aquest i que ens portarà fins a un nou rètol informatiu.

La Pobla de Montornès a Tarragona G-92, camí terrós

La Pobla de Montornès a Tarragona G-92,rètol informatiu a la carretera T-214 a l'alçada del peatge de l'autopista AP-7 E-15 sortida 32

En arribar al rètol informatiu, veurem que hi ha dos tipus de senyalització, la primera, la tradicional i de color verd i una segona de color groc; de moment les dues senyalen la direcció del GR-92 en direcció a La Riera del Gaià.
Seguint la senyal haurem de creuar la carretera T-214, però cal anar en compte dons no hi ha pas de vianants i la carretera és molt transitada; un cop travessada la carretera continuarem per un camí terrós, on novament veurem un rètol informatiu.

La Pobla de Montornès a Tarragona G-92, rètol informatiu a la carretera T-214 a l'alçada del peatge de l'autopista AP-7 E-15 sortida 32

Aquest camí, a l'esquerra va paral·lel a l'autopista AP-7 - E-15 i a la dreta a la zona de conreus de "la casera"; una mica més endavant, passarem a tocar del Mas de la Casera.

La Pobla de Montornès a Tarragona G-92, camí al Mas de la Casera

La Pobla de Montornès a Tarragona G-92, Mas de la Casera terme municipal d'Altafulla - Tarragona
Mas de la Casera
Passat el Mas de la Casera el camí continua paral·lel a l'autopista; arribarem a una cruïlla on veurem un nou rètol informatiu amb els dos tipus de senyals.

La Pobla de Montornès a Tarragona G-92,

La Pobla de Montornès a Tarragona G-92, rètol informatiu a una cruïlla

En arribar a aquesta cruïlla seguirem recta en direcció al poble de Ferran i El Mèdol; a partir d'aquest punt ens anirem fixant en els rètols de color groc.
Continuarem pel camí i una mica més endavant girarem a la dreta, per allunyar-nos de l'autopista; el camí ens portarà a una nova cruïlla i en aquesta continuarem per la nostra esquerra, pel camí conegut com a "Camí del Moliner".

La Pobla de Montornès a Tarragona G-92, cruïlla al Camí Moliner al terme municipal de La Riera del Gaià

Seguirem per aquest Camí del Moliner, que més endavant el seu terra és cimentat, fins arribar a una bifurcació, on cal girar a l'esquerra seguint la direcció que ens marca el rètol informatiu que veurem i seguint cap a Ferran i El Mèdol.

La Pobla de Montornès a Tarragona G-92, bifurcació al Camí Moliner al terme municipal de La Riera del Gaià

De seguida arribarem a una nova bifurcació, en un emplaçament cimentat tant al seu terra com les parets; aquí veurem un nou rètol informatiu i que ens orientarà cap a Tarragona; continuarem per l'esquerra i seguirem, en un curt tram, per aquest tram cimentat.

La Pobla de Montornès a Tarragona G-92, tram al costat del Riu Gaià a tocar del Castellot, al terme municipal de La Riera del Gaià

Uns 100 metres més endavant un nou rètol informatiu en orienta cap a la dreta i ens dirigeix cap a la llera del riu Gaià.

La Pobla de Montornès a Tarragona G-92, rètol informatiu cap a la llera del riu Gaià, al terme municipal de La Riera del Gaià

En entrar a la llera del riu, que acostuma a estar sec, dons el riu Gaià queda aturat al Pantà del Gaià, un tram més amunt, seguirem per la nostra dreta, seguint un corriol; unes poques passes més endavant, en arribar a una bifurcació d'aquest corriol, cal continuar per l'esquerra i aquest ens portarà fins a la carretera T-202 i davant de l'urbanització de "El Castellot", dins del terme municipal de La Riera del Gaià.

La Pobla de Montornès a Tarragona G-92, llera del riu Gaià davant del Castellot, terme municipal de La Riera del Gaià
Llera del riu Gaià
En arribar a la carretera T-202, veurem un rètol informatiu (de color groc) i en aquest punt tenim dues opcions a escollir per continuar la ruta del GR-92:

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, carretera T-202 davant de l'urbanització El Castellot al terme municipal de La Riera del Gaià
  1. Seguint les indicacions del rètol informatiu, per anar cap a Tarragona, cal girar a l'esquerra i continuar per la carretera (en molt de compte dons no hi ha voral) i a uns 100 metres veurem un nou rètol informatiu; cal deixar la carretera i entrar a l'urbanització "El Castellot" pel carrer Via de Tàrraco i seguir per aquest carrer fins al seu final; continuarem per un carreró amb la pista cimentada i que surt a les afores de l'urbanització on veurem un nou rètol informatiu (ara de color verd) i que ens fa girar cap a l'esquerra, en direcció a Tarragona i el Castell de Santa Margarida.
  2. Cal travessar la carretera T-202 i continuar per un camí terrós que hi ha just al davant; per aquest camí, passats uns 80 metres, veurem una senyal blanca i vermella pintada en una de les parets d'una casa i deixarem el camí per continuar per un corriol, a l'esquerra, que s'enfila cap a l'urbanització de El Castellot; entrarem pel carrer de La Riera; un cop en aquest carrer i seguint per la dreta seguirem per aquest carrer fins al final, on s'ajunta amb al carrer Via de Tàrraco i un cop aquí, seguir les mateixes indicacions del punt 1. (aquesta és la ruta que està marcada en el track del GPS que s'adjunta)
La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, carrer de Mar a l'urbanització El Castellot
Carrer de Mar a la sortida de l'urbanització El Castellot
Independentment de l'opció que haguem triat, ens situarem a les afores de l'urbanització de El Castellot, just al costat del rètol informatiu en direcció a Tarragona i Castell de Santa Margarida.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, urbanització El Casellot al terme municipal de La Riera del Gaià; dipòsit d'aigua
Dipòsit d'aigua a El Castellot
Continuarem per un corriol, per darrera de les cases i passarem pel costat d'un dipòsit d'aigua; seguint el corriol arribarem a una bifurcació; a l'esquerra el camí ens portarà fins a les runes del Castell de Santa Margarida; a la dreta o recta, seguim el ruta del GR-92.

Vista en direcció a la pedrera i dipòsit de runes
Si es vol pujar fins a les runes del Castell de Santa Margarida hi han bones vistes, però les restes i runes no tenen gaire interès.
Continuarem pel corriol i passarem a tocar d'una torre d'alta tensió; en aquest punt començarem a baixar, per un terreny força irregular i pedregós (cal anar en compte).

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, corriol passat el Castell de Santa Margarida

Per aquest corriol veurem algunes senyals blanques i vermelles pintades i que ens orientaran correctament; el corriol ens portarà fins una pista de servei, paral·lela a l'autopista.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, pista de servei paral·lela a l'autopista AP-7 al terme de La Riera del Gaià

En arribar la pista de servei i paral·lel a l'autopista, també veurem un corriol que segueix la canalització de gas i que segueix el mateix itinerari (no se com està de practicable aquest tram).
Seguirem per la pista de servei paral·lel a l'autopista; al camí està força be, excepte un punt, on està una mica brut d'herbes i matolls i que cal superar per un pas a l'esquerra.

Superat aquest pas el camí és força còmode i arriba fins a una pedrera i dipòsit de runes que haurem de passar a tocar d'aquesta; en aquest punt i el tram posterior pel que avançarem, que continua paral·lel a l'autopista, per un tram de pista cimentada, haurem d'anar en compte dons hi ha transit de camions i cotxes.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, Pedrera i dipòsit de runes de la Capellana dins del terme municipal de Tarragona (Tarragonès)
Pas per la pedrera
En deixar la pedrera i continuar per la pista veurem, a la nostra dreta, el cementeri del poble de Ferran; continuarem per la pista principal cimentada i paral·lela a l'autopista (a la nostra esquerra hi ha tanca de l'autopista); és possible que veiem alguna senyal del GR pintada (blanca i vermella) i que ens indiqui que cal agafar un corriol paral·lel a la pista cimentada, però aconsello no passar-hi, de moment, dons acostuma a estar molt bruta d'escombreries, herbes...més endavant aquest torna a entrar a la pista cimentada i ja se sap que "el bon camí fa drecera".
Per la pista cimentada anirem transitant durant 1 km i passarem pel costat d'un rètol que indica "depuradora", a la dreta i que no hi seguirem; passat aquest haurem de fer un doble gir a dreta i a l'esquerra; veurem un nou rètol informatiu (de color verd) en direcció a la Pedrera del Mèdol i Tarragona; en aquest punt i just a la nostra esquerra hi ha un altre camí que no agafarem, dons ens portaria a la zona de descans de l'autopista.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, camí a la pedrera d'El Mèdol

Seguint el rètol informatiu i les marques vermella i blanca del GR-92, deixarem el camí asfaltat i entrarem al camí terrós, que inicialment van paral·lels l'un amb l'altre.
El camí pel que ara anirem transitant hi sobresurten unes petites canonades de color groc que pertanyen a la canalització de gas que passa sota els nostres peus; una mica més endavant el camí gira a la dreta i comença un tram de lleugera pujada.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, camí sobre la canalització de gas en direcció a la Pedrera d'el Mèdol

Gairebé al final d'aquesta lleugera pujada, veurem que la senyal del GR-92 (vermella i blanca) deixa el camí principal i gira a l'esquerra - a la nostra dreta veurem pintada en un arbre la senyal del GR-92 en forma de X - tant si seguim la senyal del GR, com si seguim pel camí principal, unes poques passes més endavant, ambdós camins es retroben.

GR-92 a l'esquerra
GR-92 retorna al camí principal
Seguint les marques vermella i blanca del GR ens situarem novament al camí principal i avançarem per un camí pedregós en direcció a la zona de la Pedrera d'El Mèdol.

Camí a la Pedrera d'El Mèdol
Cal fer una darrera i curta pujada per aquest camí, ara força pedregós i que ens portarà fins a una zona més planera i elevada.

En arribar-hi seguirem pel camí de l'esquerra que ens portarà directament al Clot de la Pedrera d'El Mèdol.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, camí en direcció a la Pedrera d'el Mèdol

Seguint a l'esquerra tenim varies opcions per travessar la Pedrera d'El Mèdol, dons hi ha diferents camins i diferents miradors que l'envolten.
Les senyals vermella i blanca ens orientaran per travessar-lo.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, Pedrera d'el Mèdol
Vista des d'un dels Miradors
Passeig i Clot d'El Mèdol

Diferents parts del Clot d'El Mèdol
Pedrera Romana El Mèdol: aquesta és una de les pedreres de l'antiguitat més ben conservades. Aquest monument forma part de la declaració de patrimoni mundial de la ciutat de Tarragona per la Unesco des de l'any 2000.
La pedra és i ha estat, al llarg de la història, un material fonamental en moltes civilitzacions. Del gran llegat de Roma, destaquen la seva extensa xarxa de comunicacions, les majestuoses ciutats, els grans edificis, les luxoses vil·les i aqüeductes que van transformar de manera significativa el paisatge dels territoris incorporats als seu imperi.
La "Colonia Iulia Triumphalis Tarraco" (Tarragona) n'és un bon exemple. El seu estatus de colònia romana, concedit per Juli Cèsar, i de capital de província de la "Hispania Citerior" primer i la "Tarraconesis" després, implicava una monumentalitat i unes infraestructures d'acord amb la seva categoria. Des de la muralla (segles III - II aC) fins als grans edificis monumentals com ara el teatre (segle i aC), el circ i el fòrum provincial (segle I dC) i l'amfiteatre (segle II dC), passant pels temples, els mercats, els carrers, les cases, les termes urbanes, etc..., la seva construcció va exigir una gran quantitat de recursos "lapidis", la major part del quals van sortir del seu territori més immediat.
La principal pedra amb què es va edificar la "Tarraco Romana" és la "lumaquel·la miocènica" anomenada pedra del Mèdol perquè aquesta pedrera era la més gran i excepcional de totes les explotacions que es va obrir al voltant de la ciutat. Avui se sap que el segle I aC ja estava en explotació.
Situada a uns 10 km a l'est de la ciutat de Tarragona, destaca per la seves dimensions (se'n van treure més de 150.000 m3 de pedra) i per excepcional configuració del seu Clot, el més gran dels diversos sectors d'explotació que des de l'època antiga fins a èpoques més recents es van anar obrint en aquest indret. Al centre del Clot hi ha una agulla de pedra d'uns 16 metres d'alçada.
Actualment la pedrera de El Mèdol consta d'una sèrie de miradors, al seu voltant, amb informació de les diferents zones d'extracció.

Seguint les marques del GR arribarem fins al mirador que està ubicat en la part més alta del Clot d'El Mèdol - un bon lloc per a fer una parada per descansar i reprendre energies.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, mirador de la Pedrera d'el Mèdol
Mirador
En deixar el mirador seguirem el corriol que va envoltant el Clot (veurem alguna marca pintada de la senyal del GR blanca i vermella); el corriol, ara en baixada, ens portarà fins a una bifurcació, just el costat d'una paret, a la nostra esquerra, que protegeix el Clot.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, pedrera de El Mèdol al terme municipal de Tarragona

Senyal del GR-92
En arribar a aquest punt seguirem el corriol, en baixada, per la dreta i allunyant-nos de la zona d'El Mèdol; veurem alguna senyal pintada en el tronc d'algun arbre.
El corriol ens portarà fins a un camí que en entrar-hi continuarem per aquest a la nostra dreta i en direcció a una cruïlla que hi ha més endavant, on hi han un parell de rètols informatius (de color groc i verd).

Hivern / primavera
La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, camí entre la pedrera de El Mèdol i el Mas de El Mèdol, al terme municipal de Tarragona

Cruïlla

En arribar a la cruïlla, seguirem a l'esquerra, seguint el camí en la direcció dels dos rètols informatius cap a Tarragona.
El camí ens portarà a passar sobre el pont de l'autopista AP-7 E-15.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, camí al Mas del Mèdol i pont sobre l'autopista AP-7 E-15

En passar el pont veurem, davant nostre, una torre elèctrica i a l'esquerra en Mas del Mèdol.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, Mas de El Mèdol, al terme municipal de Tarragona
Mas del Mèdol
Deixant el Mas del Mèdol a l'esquerra i passant pel costat de la torre elèctrica arribarem a una bifurcació.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, torre elèctrica al costat del Mas del Mèdol
Camí al costat de la torre elèctrica al Mas del Mèdol
En arribar a la bifurcació, haurem de seguir pel camí de l'esquerra i que ens portarà al pont que travessa l'autovia A-7.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, camí passat el Mas del Mèdol

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, pont sobre l'autovia A-7 / N-340

Creuarem el pont sobre l'autovia A-7 - N-340 i al final d'aquest cal girar a la dreta i seguir fins a un rètol informatiu (de color groc) que ens encamina cap a Tarragona (Via Augusta); en aquest punt cal deixar el camí i seguir per un corriol en direcció a l'interior del bosc.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, camí i corriol que s'endinsa al bosc i en direcció a Tarragona (Via Augusta)

El passeig per aquest bosc és molt agradable i hi transita per aquest durant uns 2 km; cal anar en compte dons les senyals blanca i vermella són molt escasses, per tant, cal mirar be ens les bifurcacions i cruïlles; també hi han senyals de color groc que segueixen el mateix itinerari. Si es fa la ruta amb el track del GPS que s'adjunta no tindrà problema i si no és així fixar-se be.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, camí per l'interior del bosc
Diferents parts del camí pel bosc
El camí per l'interior del bosc ens portarà fins a tocar de les cases de l'urbanització Entrepins, tot i que no hi accedirem i de seguida ens allunyarem; continuarem caminant pel bosc i en direcció a l'urbanització Els Monnars.

El camí pel bosc ens portarà a les portes de l'urbanització Els Monnars, al que hi accedirem pel carrer Major.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, camí per l'interior del bosc a l'entrada de l'urbanització de Els Monnars
Camí pel bosc a l'entrada a l'urbanització Els Monnars
Al entrar al carrer Major seguirem per la nostra dreta i continuarem per aquest carrer en direcció a les afores de l'urbanització; abans de deixar-la passarem entre la masia de Cal Madró de Monnars i l'església de Sant Cosme i Sant Damià.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, urbanització Els Monnars i carretera TP-2039
Creuar carretera TP-2039
A la sortida de l'urbanització de Els Monnars, pel carrer Major, haurem de creuar la carretera TP-2039 i seguir pel camí terròs que veurem davant, on hi ha un rètol informatiu.

Seguirem per aquest camí en direcció als Boscos de Tarragona i Tarragona (Via Augusta); uns passos més endavant ens situarem davant d'una bifurcació i cal continuar pel camí que segueix recta (a la nostra dreta); aquest camí ens portarà fins a una nova bifurcació i seguirem pel camí de la dreta, on veurem alguna senyal blanca i vermella del GR.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, cami empedrat entre l'urbanització Els Monnars i l'urbanització dels Boscos de Tarragona

Seguirem al camí que s'endinsa novament cap al bosc; una primera part del recorregut pel bosc és fa sobre un empedrat, (semblant a una catifa de roca); el camí és molt còmode i al igual que anteriorment, haurem d'anar en compte de seguir les senyals blanca i vermella del GR.
Arribarem fins a una zona a tocar d'un camp de cultiu (oliveres - a la dreta) i un camí ample (a l'esquerra); en aquest punt seguirem recta, endinsant-nos novament cap al bosc i tot passant pel costat d'un gran pi (cal buscar les senyals blanca vermella).

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92,

El camí o corriol segueix pel mig del bosc i comença a guanyar altura, encara molt suaument; en un punt determinat, arribarem a una bifurcació on veurem clarament una creu blanca i vermella pintada en un arbre, senyal que barra els pas del GR i continuarem pel corriol que hi ha a la nostra esquerra.

Bifurcació
Seguint pel corriol per l'esquerra, comença una llarga i forta pujada en direcció a l'urbanització Els Boscos de Tarragona.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, urbanització Els Boscos de Tarragona
Corriol a l'urbanització Els Boscos de Tarragona
El corriol ens portarà fins a les cases de l'urbanització, per la seva part del darrera; aquí continuarem cap a la nostra dreta i envoltarem les cases, per entrar al carrer de l'Oreneta en el seu tram final; en aquest punt veurem una font al costat d'un rètol informatiu.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, urbanització Els Boscos de Tarragona, font al carrer Oreneta

En aquest punt hi ha la diferència més substancial entre l'actual ruta del GR-92 i l'anterior descrita i que podràs trobar en el meu blog:

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92 + GR-172 camí per l'interior

En l'anterior ruta del GR-92 en aquest punt es continuava seguint la direcció del rètol informatiu cap El Gurugú i Pont del Diable, tot passant el pont sobre de l'autovia A-7 i autopista AP-7.

En l'actual seguirem la direcció del rètol informatiu cap La Bulledera, El Llorito i Tarragona (Via Augusta).

Al costat de la font veurem un corriol que baixa en direcció a la zona arbrada de pins i a la part posterior d'algunes cases de l'urbanització dels Boscos de Tarragona; veurem senyals blanca i vermella del GR i també marques de color groc que anirem seguint.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, urbanització Els Boscos de Tarragona, marques del GR-92
Marques a seguir
Inicialment en camí és una mica brut, però no suposa cap dificultat per continuar; el corriol passa entre la zona boscosa i les tanques posteriors de les cases de l'urbanització.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, urbanització Els Boscos de Tarragona

De seguida deixarem les cases i entrarem al corriol que circula per un bosc majoritàriament de pins mediterranis; el corriol va zigzaguejant en suaus pujades i baixades; cal anar buscant les marques pintades en arbres i en pedres.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, boscos de Tarragona

Diferents zones del bosc per on passa el camí
En arribar a una zona on el bosc s'obre i perd vegetació, degut a la ma de l'home i es veu una mena de tallafoc, podem continuar pel camí marcat o be agafar una drecera (veure fotografia següent):

1. Seguir el camí marcat amb les senyals vermella i blanca del GR. Cal travessar aquest ample tram de terreny vermellós i seguir la ruta marcada, continuant novament per un corriol que travessa el bosc de pins
  2. Girar a la dreta i continuar per aquest tram de camí ample amb bosc a banda i banda (aquesta es la ruta marcada en el track del GPS que s'adjunta
La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, boscos de Tarragona

Ambdós opcions ens tornen a trobar uns 250 metres més endavant, just en el punt on cal passar sota el pont de l'autovia A-7.

Seguint la opció 2. el camí ens portarà fins a tocar de l'autovia A-7, on en barrar-nos el pas haurem de fer un gir a l'esquerra i uns pocs metres més endavant ens situarem davant del pont d'aquesta autovia.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, pont sota l'autovia A-7 prop dels Boscos de Tarragona
Pont sota l'autovia A-7
Creuarem pel pont sota de l'autovia A-7; un cop a l'altre banda haurem de seguir el camí en direcció a unes antenes que sobresurten davant nostre i/o també el campanar de l'església de la Mare de Déu del Llorito.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, camí a la zona del Fortí i Mare de Déu del Llorito en direcció a Tarragona

Seguint aquest camí terrós arribarem a una bifurcació i continuarem pel camí de la nostra esquerra, deixant aquest camí principal; veurem alguna senyal pintada en els arbres.

Aquest camí és un corriol que ens portarà, en un curt tram, fins a la carretera del Llorito.

Pel corriol passarem pel costat d'un primer rètol informatiu en direcció a Tarragona i seguidament travessarem la carretera asfaltada del Llorito i tornarem a veure un nou rètol informatiu en direcció a Tarragona.

El corriol, en un lleuger descens, transita entre una zona boscosa de pins i ens portarà de seguida a un nou tram asfaltat, que és la carretera que va de Tarragona a l'ermita de la Mare de Déu del Llorito.

En arribar al tram d'asfalt, continuarem per la nostra esquerra, seguint molt suaument baixant. Unes poques passes més endavant podem deixar el tram d'asfalt i baixar unes escales que ens portaran a una petita plaça on hi resta ubicada una font d'aigua.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, carretera de Tarragona a l'ermita de la Mare de Déu del Llorito; font d'aigua

Aquest petit indret està força deixat i brut i no és un bon lloc per parar-se a descansar; l'aigua que brolla de la font és molt fluixa i de sabor poc agradable, però apta per a remullar-se una mica.

A partir d'aquest punt i fins a l'entrada a la ciutat de Tarragona anirem transitant per un tram d'asfalt; anirem veient algun cartell, però ja no hi ha pèrdua, dons veurem la cuitat davant nostre.

Aquest camí asfaltat ens portarà a passar a tocar del cementiri municipal de Tarragona on hi ha una rotonda.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, camí del Llorito, cementiri de Tarragona, carretera del Cementiti

Passarem la rotonda per la dreta on hi ha un pas de vianants; continuarem per la vorera dreta de la carretera del Cementeri i passarem per sota del pont de l'autovia de circumval·lació A-7; passarem una segona rotonda i continuarem recta fins arribar a la cruïlla; aquesta cruïlla la formen la plaça del Mossèn P. Cabré, a l'esquerra el Passeig de Torroja i a la dreta el carrer de la Reina Maria Cristina.
En aquesta plaça girarem a la dreta i creuarem un pas de vianants; creuarem un segon pas de vianants del carrer de la Reina Maria Cristina i pujarem per un parell de trams de escales per entrar al Parc del Camp de Mart; travessarem tot el parc i accedirem a l'avinguda de Catalunya, davant del Portal del Roser.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, Parc del Camp de Mart a Tarragona

Jardins del Parc del Camp de Mart
Tarragona: El 13 d'octubre de 1705, els representants de la ciutat de Tarragona van donar l'obediència a Carles d'Àustria, l'arxiduc. La ciutat, així com el conjunt de Catalunya, va reconèixer el nou monarca com a Carles III. Durant tota la Guerra de Successió, Tarragona va ser l'única capital del territori que no va patir cap setge formal i va esdevenir un indret per aquarterar-hi tropes i aconseguir-hi recursos. Des del 1708, l'exèrcit anglès va fer de Tarragona la seva principal plaça forta, amb la qual va establir connexió permanent amb l'illa de Menorca. Així, va impulsar un procés de fortificació que va actualitzar bona part de les defenses tarragonines, a més de reformar-ne el port.
Amb el Conveni de l'Hospitalet (22 de juny de 1713), en què els exèrcits imperial i borbònic acorden l'entrega de les places militars i l'evacuació de les tropes aliades, Tarragona va passar a mans de les noves autoritats borbòniques el 14 de Juliol de 1713.
L'any 1700 va morir sense descendència Carles II, fet que va desencadenar un gran conflicte internacional. Les potències europees es disputaven el control de l'imperi hispànic. La confrontació va tenir un reflex en el si dels regnes peninsulars, en què els catalans i els altres estats de la Corona d'Aragó van donar suport a l'arxiduc Carles d'Àustria, mentre de Castella, amb l'ajuda de França, es va inclinar pel duc Felip d'Anjou. Catalunya va estar en guerra durant 10 anys, fins que, l'11 de Setembre de 1714, Barcelona va caure definitivament. Al cap d'una setmana, la fortalesa de Cardona va capitular. La victòria de Felip V va suposar la supressió  dels òrgans de govern i de les llibertats catalanes.

Accedirem a la part vella de Tarragona pel Portal del Roser, obert a la muralla en època medieval (s. XIII-XV) per donar accés a la ciutat des de l'oest.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, Portal del Roser a Tarragona
Portal del Roser
Passat el Portal del Roser, continuarem per la Plaça del Pallol + carrers dels Cavallers.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, carrer dels Cavallers a Tarragona
Carrer dels Cavallers
Al final del carrer dels Cavallers, girar a la dreta i continuar pel carrer Major + Baixada de la Misericòrdia; aquesta ens portarà fins a la plaça de la Font, on resta ubicat l'edifici de l'Ajuntament de Tarragona.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, plaça de la Font a Tarragona
Plaça de la Font
Seguirem pel carrer del Portalet i per un pas de vianants creuarem la Rambla Vella per continuar pel carrer de Sant Agustí i accedir a la Rambla Nova; ens situarem al tram central de la Rambla Nova i girarem a l'esquerra en direcció a l'estàtua de Roger de Llúria i al Balcó del Mediterrani.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, Rambla Nova a Tarragona

Arribarem fins a l'alçada de l'estàtua, just davant del Balcó del Mediterrani; protegit per una barana de ferro, el penya-segat de 23 metres sobre la platja del Miracle; un punt on es pot gaudir d'una magnífica vista sobre el mar i bona part de la ciutat. Els tarragonins que passegen per la Rambla Nova, diuen que van "a tocar ferro" al Balcó.

La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, monument a Roger de Llúria a la Rambla Nova de Tarragona
Monument a Roger de Llúria
La Pobla de Montornès a Tarragona GR-92, La Mar Mediterrània des del Balcó del Mediterrani a la Rambla Nova a Tarragona
El Balcó del Mediterrani
En aquest punt finalitza aquesta etapa i serà punt de començament de la propera etapa del GR-92 entre (Tarragona a Cambrils).