dijous, 8 de juliol del 2021

gr 7 bellprat a jorba pont del ganxo

GR-7
BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO)

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO)

Bellprat és un municipi de la comarca de l'Anoia, dins de la província de Barcelona; sota la influència del Castell de Queralt va néixer el nucli de Bellprat.
El nucli és envoltat de boscos i camps de conreu i és una petita joia per els visitants que vulguin la tranquil·litat, la pausa i el silenci quotidià.

Des de Barcelona, en direcció a Tarragona per la Diagonal + B-23/E-90 i continuar per l'autovia A-2 en direcció a El Bruc; deixar l'A-2 per la sortida 559 Igualada est + Vilafranca; continuar per la N-IIA + la carretera C-37 i passar per Santa Margarita de Montbui + Santa Maria de Miralles; per la C-37 arribarem a una rotonda i continuarem per la carretera B-220 en direcció a Bellprat
Des de Tarragona, sortida per l'avinguda de Roma i continuar per la T-11 i seguidament continuar per l' A-27 en direcció a Valls; continuar per la N-240 pel Coll de Lilla i Montblanc; passat Montblanc continuar per la carretera C-14 en direcció a La Guàrdia dels Prats i en aquest poble seguir per la carretera C-241 en direcció Pira, Serral i Rocafort de Queralt, Les Piles i Santa Coloma de Queralt; passat Santa Coloma de Queralt continuar per la carretera B-220 en direcció a Bellprat

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme lineal
DIFICULTAT DE LA RUTA: Fàcil. No té cap dificultat més enllà de la distància que cal recórrer
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 4 hores i 35 minuts en total (3 hores i 34 minuts en moviment + 1 hora i 1 minut aturat); 5,0 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Abans de començar la caminada, tenir clar quina mena de ruta es farà i que s'ajusti al nostre nivell i no sobreestimar les nostres capacitats; aquesta és una ruta fàcil, però cal tenir alguna referència i com estem físicament per a dur-la a terme; assegurar-se de portar el material indispensable i necessari per a realitzar la ruta i si pot ser una mapa, una brúixola i un GPS amb el track marcat que ens facilitarà el recorregut; menjar i aigua en quantitat suficient; protector solar i roba per a protegir-se del sol i de les inclemències del temps; el dia abans cal informar-se de la predicció meteorològica; començar la ruta de bon matí quan la fresca del dia és més agradable i sempre acompanyats de la llum del dia; durant la ruta, cal calcular el temps que puguem estar en fer-la en la seva totalitat, en funció de les nostres pròpies possibilitats i comptant amb la resta de les persones que ens poden acompanyar (parades per a descansar, menjar, fer fotos...); no fer la ruta en solitari, si és possible; seguir sempre les senyals de la ruta (en aquest cas les marques blanques i vermelles); emportar-se les deixalles per a dipositar-les posteriorment on correspongui; portar telèfon i recàrrega suficient; deixar dit a familiars i/o amics la ruta que farem
DESTACATS: Bellprat, Clariana, Pont del Ganxo
PUNT DE SORTIDA: Davant de l'Ajuntament de Bellprat al carrer d'Aguiló
PUNT D'ARRIBADA: Pont del Ganxo (Jorba), davant de l'Hostal del Ganxo
PUNT MÉS ALT: A la carretera de Sant Martí de Tous a Bellprat, passat Mas de "Els Omells" i just en la frontera natural entre els termes municipals de Bellprat i Sant Martí de Tous (692 metres segons el ICGC)
PUNT MÉS BAIX: Al Pont del Ganxo, al punt final de la ruta (383 metres segons el ICGC)

Situats al carrer o camí de d'Amigó i davant de la seu de l'Ajuntament de Bellprat iniciarem la nostra ruta en direcció a la carretera BV-2201 o carretera de Sant Martí de Tous a Bellprat.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), carrer d'Amigo a Bellprat i seu de l'Ajuntament
Ajuntament de Bellprat
GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), carrer d'Amigó a Bellprat
Carrer d'Amigó de Bellprat
Per aquest carrer passarem pel costat de la bascula municipal, que queda a la nostra dreta, i de seguida arribarem a la carretera BV-2201 on, davant nostra veurem un rètol informatiu i alguna senyal blanca i vermella pintada en un pal de ciment de la línea elèctrica.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), rètol informatiu a la carretera BV-2201 a Bellprat

Seguint la direcció del rètol informatiu, girarem a la nostra dreta i continuarem pel voral esquerra de la carretera; no hi ha pas de vianants per creuar la carretera i el voral és pràcticament inexistent, pel que haurem d'anar en molt de compte, tot i que el volum de transit per la carretera és força baix.
Passarem pel costat del cementiri municipal, que queda a l'esquerra de la carretera.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), cementiri municipal i carretera BV-2201 a Bellprat
Carretera BV-2201
Per la carretera BV-2201 haurem de fer aproximadament poc més de 7 Km, un llarg tram d'asfalt, però que no fa monòton tot aquest recorregut.
Deixarem Bellprat darrere nostre i farem un darrer cop d'ull a aquest petit i bonic poble, el primer que ens trobem dins de la comarca de l'Anoia.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Bellprat (Anoia)
Bellprat
De seguida la carretera BV-2201 passa per sobre el Torrent del Bassot, un torrent farcit de gran vegetació que envolta i cobreix la totalitat del torrent.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Torrent del Bassot a Bellprat
Carretera BV-2201 al pas sobre el Torrent del Bassot
En deixar enrere el torrent la carretera passa entre les cases de Cal Tudor, a la dreta, i de Cal Sahaüja, a l'esquerra; davant de Cal Sanaüja, i a la dreta de la carretera, veurem un rètol informatiu en direcció a Jorba.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), carretera BV-2201 i Cal Sanaüja a Bellprat
Cal Sanaüja
Anirem avançant per la carretera, entre camps de sembrat o preparats per a sembrar (depèn de l'època de l'any en la que passem per aquí).

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), carretera BV-2201

A la nostra dreta veurem la Serra de Queralt i la Serra de Miralles, on destaca el Castell de Queralt, envoltat per una gran massa forestal.
(malauradament el passat més de Juliol, pocs dies després d'haver fer aquesta etapa, un gran incendi va cremar tota aquesta Serra, on afortunadament les restes del Castell de Queralt i de l'ermita de Sant Cristòfol van poder sobreviure al foc).

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Serra de Queralt i Serra de Miralles i Castell de Queralt
Castell de Queralt a la Serra de Queralt i Miralles
La carretera ens portarà a passar per sobre del Torrent dels Àlberts, que al igual de l'anterior i d'altres que hi ha per aquestes terres, són frondosos de vegetació i arbreda.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Torrent dels Àlberts a Bellprat
Carretera BV-2201 al pas sobre el Torrent dels Àlberts
Passat aquest torrent i quan porten poc més de 3 quilòmetres des de la sortida de Bellprat, arribarem a l'alçada de Cal Omells, una edificació que veurem a la nostra dreta; abans d'arribar a Cal Omells (entre d'altres destinacions), a l'esquerra de la carretera veurem un rètol informatiu en direcció, entre d'altres a Jorba.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), carretera BV-2201 i Cal Omells a Bellprat
Cal Omells
Passat Cal Omells la carretera inicia una suau pujada d'uns aproximadament 120 metres; al final d'aquesta pujada i en arribar a una caseta de fusta destinada a la recollida de residus (a l'esquerra de la carretera), ens situarem a la frontera natural entre el terme municipal de Bellprat, que aquí deixarem enrere, per entrar al terme municipal de Sant Martí de Tous.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), carretera BV-2201 al canvi de terme entre Bellprat i Sant Martí de Tous
Divisió de termes
Un cop estem al terme municipal de Sant Martí de Tous, la carretera BV-2201, comença un suau descens; uns metres més endavant passarem pel costat d'un rètol informatiu, a la dreta de la carretera, en direcció a Cal Maginet, un restaurant d'Àpats de Pagès i també en direcció a l'ermita de la Mare de Déu de la Roqueta, però que en el nostre cas no seguirem.
Haurem de continuar per la mateixa carretera BV-2201 en direcció a Jorba.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), carretera BV-2201 i bifurcació a Cal Maginet

Continuant carretera enllà, si mirem a la nostra dreta veurem la magnífica silueta de la Serra de Montserrat, una bonica postal que anirem veien en molts moment del recorregut.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), muntanyes de Montserrat des de la carretera BV-2201 i a tocar del poble de Fillol
Serra de Montserrat
A la nostra esquerra i situat dalt d'un petit turó veurem el poble de Fillol (dit popularment Fiol), que pertany a Sant Martí de Tous; el poble està format per unes quantes cases agrupades i per algunes masies disperses; destaca l'església de Sant Cristòfol, un edifici del segle XVIII, tot i que està documentat des d'inicis del segle XI.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), poble de Fillol i església de Sant Cristòfol al terme municipal de Sant Martí de Tous
Fillol
Església de Sant Cristòfol
Passat el poble del Fillol la carretera arriba fins al Mas de Cal Tomàs, que veurem a l'esquerra i a tocar de la carretera.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Mas de Cal Tomàs al terme municipal de Sant Martí de Tous
Cal Tomàs
Un cop passat Cal Tomàs la carretera inicia un constant descens, durant poc més de 750 metres, i que ens portarà fins el Pont de Fiol, que travessa sobre la Riera de la Goda i que aquesta desemboca a l'embassament de Tous no gaire lluny d'aquest punt.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Pont del Fiol a la carretera BV-2201 sobre la Riera de la Goda
Pont de Fiol sobre la Riera de la Goda
Passat el Pont de Fiol, haurem de fer un suau i curt ascens per la carretera fins a situar-nos al costat del Mas de Cal Minguet, que veurem a la nostra esquerra a tocar de la carretera.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Mas de Cal Minguet al terme municipal de Sant Martí de Tous
Cal Minguet
Un cop haguem passat Cal Minguet haurem de fer un centenar de metres fins arribar a una bifurcació, on veurem dos rètols informatius en direcció a Jorba i altres Masos.
En aquest punt deixarem finalment la carretera BV-2201 i haurem de girar a l'esquerra i continuar per un camí de terra, Camí de Gallardes, seguint la direcció del rètol informatiu que veurem a la dreta de la carretera, així com una marca en el pal de fusta del rètol amb la marca blanca i vermella que ens orienta cap a l'esquerra.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), carretera BV-2201 al pas pel Mas de Cal Minguet al terme municipal de Sant Martí de Tous

En girar a l'esquerra passarem pel costat d'un rètol informatiu que ens informa i orienta en la direcció d'altres Masos de la zona; pel Camí de Gallardes haurem d'anar novament en direcció a Cal Minguet, però abans d'arribar a la seva alçada, deixarem el Camí i ens enfilarem per la dreta cap a la zona boscosa, seguint les marques blanca i vermella que anirem veient.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Camí de Gallardes a Sant Martí de Tous
Camí de Gallardes
El sender o corriol per la zona boscosa, és un tram curt i en pujada; de seguida cal girar a l'esquerra i tot seguit a la dreta, per a situar-nos al Camí de la Caseta i davant del Mas de Cal Torrida.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), sender entre el Mas de Cal Minguet i el Mas de Cal Torrida
GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Cami de la Caseta i Mas de Cal Torrida
Cal Torrida
En sortir de la zona boscosa entrarem al Camí de la Caseta i haurem de continuar per la nostra dreta, just davant del Mas de Cal Torrida.
El Camí de la Caseta segueix en suau pujada i haurem d'anar envoltant Cal Torrida fins a una bifurcació, on no hi ha cal senyal o marca; en aquesta bifurcació continuar pel camí que gira a la dreta, que continuarà essent el Camí de la Caseta.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Cami de la Caseta
Camí de la Caseta
Una mica més endavant de la bifurcació el Camí de la Caseta passa pel costat del Mas de la Caseta, que veurem a la nostra esquerra, tot passant per la zona de les Planes de la Caseta, on, com el mateix nom descriu, el camí és planer.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Cami de la Caseta a les Planes de la Caseta
Camí a les Planes de la Caseta
El Camí de la Caseta va passant per diferents trams de petites zones boscoses i altres zones de cultius, majoritàriament camps de sembrat i altres amb ametllers i oliveres.

Després d'un agradable i planer passeig pel Camí de la Caseta, aquest arriba a una bifurcació, on cal continuar per la nostra esquerra; el camí de la dreta ens portaria al Mas de Cal Porriba, que veurem ben a prop.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Cami de la Caseta a la vora del Mas del Cal Porriba

Un poc passada la bifurcació de seguida arribarem a la carretera C-37/C241c, passant per sota d'un gran Plataner (plàtan o plater - Platanus x hispanica).

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Cami de la Caseta en arribar a la carretera C-37/C-241c

Accedirem a la carretera C-37/C-241c i continuarem per aquesta tot girant a l'esquerra; cal anar en compte dons no hi ha vorera de protecció pels vianants; per aquesta carretera haurem de fer poc menys de 100 metres fins arribar a veure, a la dreta, el Camí de la Remugosa.

C-37/C-241c
Deixarem la carretera i continuarem per la nostra dreta, seguint la direcció del rètol informatiu que veurem a la nostra esquerra, en direcció a Jorba.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), carretera C-37/C-241c al terme municipal de Sant Martí de Tous i Camí de la Remugosa
Camí de la Remugosa
El Camí de la Remugosa arriba a una bifurcació, sense cap senyal ni rètol informatiu i haurem de continuar rectes, sense desviar-nos; el Camí de la Remugosa està molt ben definit i no te pèrdua, però cal estar atents a qualsevol bifurcació i/o cruïlla.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Camí de la Remugosa al terme municipal de Sant Martí de Tous

El camí arriba a una segona bifurcació, on no hi ha ni marques ni cap rètol informatiu, i cal continuar pel camí de l'esquerra que inicia una suau baixada cap a la zona del Clot de la Remugosa; el camí de la dreta ens portaria en direcció al Mas de Cal Canyo.

Clot de la Remugosa
Pel Clot de la Remugosa passarem pel costat d'una petita edificació o pallissa (dit del lloc on es guarda la palla o estable); passada aquesta casa, el camí té una suau pujada que ens portarà fins a una bifurcació.

Vista de la Serra de Montserrat
En arribar a la bifurcació, on no hi ha cap senyal ni rètol informatiu, haurem de continuar per la nostra esquerra, seguint pel mateix Camí de la Remugosa.

El Camí de la Remugosa comença una baixada on haurem de fer un parell de revolts pronunciats, primer d'esquerra a dreta i seguidament de dreta a esquerra; en acabar de fer aquest segon revolt ens situarem a la línea imaginaria que divideix els termes municipals de Sant Martí de Tous, que en aquest punt deixarem, per entrar al terme municipal d'Argençola; aquest ens portarà en direcció a una gran planúria, al fons de la qual veurem una gran hisenda, Cal Biosca de la Nou.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Camí de la Remugosa i Mas de Cal Biosca de la Nou al terme municipal d'Argençola
Cal Biosca de la Nou al Pla del Davant de la Casa
Abans d'arribar a l'alçada del Mas de Cal Biosca de la Nou, el Camí de la Remugosa passa per una planúria de camps de sembrats, on a l'esquerra veurem el Cim de Clariana (674 metres) i sota d'aquest el Pla dels Diumenges.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Cim de Clariana al terme municipal d'Argençola
Cim de Clariana
Pla dels Diumenges (esquerra) i Pla del Davant de la Casa (dreta)
Al camí, entre els Plans, ens portarà fins a una bifurcació, on haurem de girar i seguir per l'esquerra; de front aniríem fins el Mas de Cal Biosca de la Nou.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), camí de la remugosa al terme municipal d'Argençola i a tocar del Mas de Cal Biosca de la Nou

Després de fer aquest gir a l'esquerra, uns pocs metres més endavant haurem de fer un nou gir a l'esquerra.

De seguida el camí, després de fer un ample gir d'esquerra a dreta, ens portarà fins a una bifurcació, poc definida i que ens pot portar a no adonar-nos del camí marcat amb senyals blanques i vermelles del GR-131.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), camí de la Remugosa al terme municipal d'Argençola i a tocar del Mas de Cal Pau Llarg
Atenció en aquest bifurcació
En arribar a la bifurcació de la imatge anterior, a tocar del Mas de Cal Pere Llarg, tenim dues opcions per a continuar (les dues opcions tenen la mateixa distància a recórrer):

1) Deixar el camí ben definit i girar a l'esquerra, on es pot veure alguna senyal blanca i vermella pintada en algun pal de fusta o altre; uns metres més endavant cal girar a la dreta i continuar per un corriol que passa per sota del Mas de Cal Pere Llarg i continuar fins arribar a la carretera BV-2212; tot i que es pot passar per aquest corriol sota del Mas, acostuma a estar molt brut d'herbes i matolls i en el meu cas no l'he seguit

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), sender a tocar del Mas de Cal Pau Llarg
Cal Pare Llarg
2) Continuar pel camí ben definit i passar pel costat del Pla de Cal Pau (a la nostra esquerra), una extensió de terreny de cultiu que queda sota el Mas de Cal Pere Llarg; a la nostra dreta hi ha una zona de massa forestal; al final del camí de terra arribarem a la carretera BV-2212 i continuarem tot girant a l'esquerra i continuant per la carretera (aquesta és la ruta marcada en el track del GPS que s'adjunta)

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Camí danvat del Pla de Cal Pau a tocar del Mas de Cal Pau Llarg

Ambdues opcions ens situaran a la carretera BV-2212, per la que continuarem a partir d'ara i durant uns 780 metres aproximadament; aquesta carretera no te voral de protecció pels vianants pel que haurem d'anar en compte amb els vehicles a motor.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Carretera BV-2212 a tocar del Mas de Cal Pau Llarg - Argençola
Carretera BV-2212
Situats a la carretera, avançarem pel voral esquerra d'aquesta; passats uns 450 metres, arribarem al punt quilomètric número 4, on també veurem, al costat de la senyal del punt quilomètric, una marca blanca i vermella pintada a la soca d'un pi; a l'esquerra està situada la casa o Mas de Cal Torelló.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Carretera BV-2212 a tocar del Mas Cal Torelló - Argençola

Continuarem endavant per la carretera i arribarem al Coll de la Creu, on veurem, a la dreta de la carretera, una bascula de pesatge.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Carretera BV-2212 i bascula de pessatge industrial al terme municipal d'Argençola
Carretera BV-2212 al Coll de la Creu
Uns metres més endavant i quan la carretera fa un revolt de dreta a esquerra, a la nostra dreta veurem un pal de fusta amb una marca pintada de blanc i vermell del GR; en aquest punt deixarem momentàniament la carretera i accedirem a un corriol o sender que baixa en direcció a Clariana.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Carretera BV-2212 a tocar de Clariana al terme municipal d'Argençola

El corriol o sender té un recorregut d'uns 350 metres en suau baixa en la majoria del seu recorregut, on anirem veient alguna senyal del GR pintada de blanc i vermell en algunes soques d'arbres o pedres, però en la seva part final, uns pocs metres, el tram és força més irregular i amb escalons naturals de pedra més pronunciats; en arribar a la part baixa, el corriol fa un gir a la dreta i seguidament a l'esquerra per arribar novament a la carretera BV-2212.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), corriol o sender i Carretera BV-2212 a tocar de Clariana al terme municipal d'Argençola

En arribar a la carretera veurem un rètol informatiu en direcció a Clariana i Hostal del Ganxo (Jorba), per tant, continuarem per la nostra dreta, tenint en compte de que no hi ha voral de protecció pels vianants.
Per la carretera farem uns 30 metres i, a la nostra esquerra, veurem un nou corriol o sender assenyalat o marcat per una senyal ben visible pintada de blanc i vermell en la soca d'un pi; novament deixarem la carretera i continuarem pel corriol.

Aquest segon tram de corriol o sender té uns 20 metres, en suau baixada, i que ens portaran novament a la carretera BV-2212.

Al accedir a la carretera haurem de continuar per la nostra esquerra, i al igual que els trams anteriors, cal anar en compte, dons no hi ha voral de protecció pels vianants.
Uns metres més endavant la carretera passa per un pont sobre la Riera de Clariana, abans d'accedir al poble de Clariana.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Carretera BV-2212 al pas sobre la Riera de Clariana al terme municipal d'Argençola
Riera de Clariana
Passat el pont accedirem al poble de Clariana i en aquest punt hi destaquen dues coses:

- la primera és la seva muralla sud, amb merlets i que està molt ben conservada

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), muralla sud del Clariana, al terme municipal d'Argençola
Muralla sud de Clariana
- la segona, i força curiosa, es que a tocar de la muralla sud hi ha uns quants "tions" de mides considerables, arrenglerats l'un al costat de l'altre.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), tions a la muralla sud del Clariana, al terme municipal d'Argençola

Una altre element interessant és el Castell de Clariana, tot i que queda força apartat del nucli de població.

"Poc queda del que havia estat el Castell de Clariana. S'observa una torre circular, feta amb carreus irregulars, ben escairats i disposats en fileres horitzontals ben alineades. D'aquesta torre la part més conservada és l'orientada a l'est, la resta ha caigut en part. En l'entorn de la torre, s'observen estructures quasi en ruïnes en forma de murs.
La primera referència d'aquest Castell data de l'any 989, quan el levita Eldemar al llegà al seu germà Sesmon d'Olo, amb l'obligació que donés 300 sous a la catedral de Vic. L'any 1002, el Papa Silvestre II confirmà aquesta Castell com una possessió del cenobi de Sant Cugat. L'any 1015 n'era castlà d'aquest Castell i del de Mediona, el levita Guillem. L'any 1084, Maiamburgs i Belessem juraren fidelitat a Berenguer, abat de Sant Cugat, pel castello Cleriana. L'any 1098, el Papa Urbà II confirmà aquest Castell com una possessió del cenobi de Sant Cugat. L'any 1193, quan finà Berenguer de Clariana, llegà aquest Castell al seu fill homònim. L'any 1206, Berengarius de Villafrancha jurà fidelitat per aquest Castell a l'abat del monestir de Sant Cugat. L'any 1234, el rei Jaume I el Conqueridor confirmà aquest Castell com una possessió del cenobi de Sant Cugat".
(Informació extreta d'un panell informatiu a Clariana)

Al davant mateix de la muralla i entre els "tions" hi ha ubicat un rètol informatiu en diferents itineraris; en el nostra cas, haurem de continuar per la nostra dreta seguint la direcció a l'Hostal del Ganxo (Jorba).

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), rètol informatiu a la muralla sud del Clariana, al terme municipal d'Argençola

Deixarem el nucli central de població de Clariana i continuant per la carretera ens dirigirem cap altre conjunt de cases; abans d'arribar-hi, a la nostra esquerra, veurem un nou rètol informatiu en direcció a l'Hostal del Ganxo (Jorba).

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Camí de Mas Jorba desde Clariana, al terme municipal d'Argençola

Aquest conjunt de cases, que també formen part de nucli de Clariana, són els Masos de Cal Soler, Cal Magines i Cal Flanxo.
En deixar aquestes cases, el Camí asfaltat s'acaba i comença un camí terrós, Camí de Mas Jordà.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Camí de Mas Jordà a la sortida de Clariana, al terme municipal d'Argençola
Camí de Mas Jordà al terme d'Argençola
Pel Camí de Mas Jordà anirem avançant per un terra molt compacte i bastant planer (suaus descensos i ascensos - gairebé inapreciables); de seguida passarem pel costat d'una nau, a la dreta del camí, i pocs metres més endavant arribarem a una cruïlla; en aquest punt haurem de continuar en línea recta, seguint pel mateix camí; passada la cruïlla i a l'esquerra del camí, mig amagat sota una frondosa capa de vegetació hi ha un rètol informatiu en direcció a l'Hostal del Ganxo (Jorba).

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Camí de Mas Jordà al terme municipal d'Argençola

També en aquesta cruïlla està situada la línea imaginària de divisió entre els termes municipals d'Argençola, que en aquest punt deixarem, per accedir al terme municipal de Jorba (Anoia).
També en aquest punt travessarem, de forma totalment inapreciable, sobre el Torrent Mas Figuera.

Camí de Mas Jordà al terme de Jorba
Més endavant el camí passa pels Plans de Mas Jordà, situats a la dreta del camí i on novament destaca ben clarament la Serra de Montserrat.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Camí de Mas Jordà al terme municipal de Jorba i als Plans de Mas Jordà
Plans de Mas Jordà
De seguida ens trobarem, a la dreta del camí, el Mas Jordà, un Mas que data del segle XV (1462).

Mas Jordà
Un cop deixem la Mas Jordà enrere, el camí de Mas Jordà, avança per un terreny molt còmode i pràcticament planer durant poc més d'uns 500 metres.

Camí de Mas Jordà
Passats aquest 500 metres aproximadament comença una suau baixada en direcció al Torrent de la Font de la Roca; en plena baixada el camí passa ben a la vora d'una zona industrial, que olorarem i veurem a la nostra esquerra, dons es tracta de la planta de compostatge i residus de Jorba, on porten les deixalles de Jorba i voltants en aquest lloc i per això del tema de l'olor (haurem d'anar en compte, dons acostumen a passar camions d'anada i tornada de la planta - els camions aixequen molta pols que fa desagradable el passar per aquí) i també al costat mateix hi ha la pedrera de l'empresa "Guixos Canal, SA" on fan extracció i transformació de pedres en guix; una per l'olor i l'altre per la pols blanca que hi ha, cal passar el més ràpid possible d'aquesta zona.
Al final de la suau baixada, travessarem sobre el Torrent de la Font de la Roca, de forma totalment inapreciable i on comença una pujada en força pendent.
Quan s'acaba el tram de pujada, arribarem a l'alçada de l'ermita de Sant Julia de les Alzinetes, que queda a la nostra dreta.

En aquest punt veurem, també a la dreta del camí, un rètol informatiu en direcció a Jorba i Rubió.
Després de passar el rètol informatiu, hi ha l'entrada a l'ermita, que possiblement estigui barrat el pas per una tanca metàl·lica, dons és una propietat privada i no és possible la visita.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), Ermita de Sant Julià de les Alzinetes al terme municipal de Jorba
Ermita de Sant Julià de les Alzinetes
Passats uns 50 metres de l'ermita, deixarem el camí de Mas Jordà i haurem de girar a la nostra dreta i seguir per un corriol; a la dreta del propi corriol veurem un petit pal de fusta amb la marca del GR, blanca i vermella; aquesta senyal és poc visible des del Camí de Mas Jordà.

Seguirem el corriol, sempre en línea recta, i que transcorre pel mig d'un bosc i que una mica més endavant ens portarà fins a una bifurcació.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), corriol en direcció a l'Obaga de Janet

En arribar a la bifurcació cal seguir per la nostra esquerra; haurem de mirar les marques blanca i vermella que podrem veure pintades en les soques d'alguns arbres.
Uns 70 metres més endavant el corriol arriba a una tanca metàl·lica i que barra el pas, però que caminant podem superar-la pel seu costat dret; a la mateixa tanca veurem la marca blanca i vermella pintada.

Aquesta bifurcació és coneguda com a Font de les Alzinetes, segurament per que hi ha o hi havia una font, però que jo no he sabut trobar.
Un cop passada la tanca metàl·lica, haurem de girar a la nostra dreta i continuar per un corriol en continua baixada i que s'endinsa a l'Obaga del Janet.

Corriol per l'Obaga del Janet i la Costa del Ganxo
El corriol és força irregular, amb trams que està be, però d'altres que són pedregosos i estan malmesos; també la vegetació pot embrutar el corriol.
Gairebé al final del corriol ja veurem, a la nostra dreta, l'Hostal del Ganxo, punt final de la ruta.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), corriol per l'Obaga de Janet i la Costa del Ganxo i Hostal del Ganxo
Hostal del Ganxo
Al final del corriol i quan sortim de la zona d'arbreda (Obaga del Janet), ens situarem en un tram força malmés i per on haurem de baixar fins a la zona plana a tocar del Pont del Ganxo.

Veurem un pal de fusta, a la dreta, amb les marques blanca i vermella del GR; aquí haurem de buscar el millor punt o recorregut per baixar, per un tram força dolent.
Un cop a peu pla veurem un rètol informatiu i el seguirem en direcció al Pont del Ganxo i Jorba.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), rètol informatiu a la carretera N-IIa al Pont del Ganxo

A l'altre banda de la carretera N-IIa també hi ha un altre rètol informatiu en direcció a Jorba i Rubió.
Seguint la direcció dels rètol informatius, uns passos més enllà està situat el Pont del Ganxo, que haurem de creuar, sobre el Riu Anoia.

GR-7 BELLPRAT A JORBA (PONT DEL GANXO), carretera N-IIa al Pont del Ganxo al terme municipal de Jorba
Pont del Ganxo i Hostal del Ganxo
El Pont del Ganxo té un passadís de protecció pels vianants; al final del pont i a la dreta veurem l'Hostal del Ganxo i en aquest punt donarem per finalitzada l'etapa del GR-7 entre Bellprat i el Pont del Ganxo (Jorba), dins de la comarca de l'Anoia.