dijous, 19 de maig del 2022

ruta del romanic-vall de boi-taull-boi-erill la vall-barruera-cardet-coll

RUTA DEL ROMÀNIC - VALL DE BOÍ (II)
Església de Sant Climent de Taüll - Església de Santa Maria de Taüll - Església de Sant Joan de Boí - Església de Santa Eulàlia d'Erill la Vall - Església de Sant Feliu de Barruera - Església de Santa Maria de Cardet - Església de l'Assumpció de Cóll

Ruta del Romànic de la Vall de Boí

UBICACIÓ I INFORMACIÓ:

La Vall de Boí està situada a la comarca de l'Alta Ribagorça; està format per un conjunt de valls i serralades de la part nord-oriental de la comarca; el cap del municipi és la localitat de Barruera.
El nom de la Vall és un topònim ja plenament romànic. Es tracta d'una Vall dominada i/o controlada des del Castell de Boí. Està documentat al s. XI com a Vall de "buin" o "valle bovino". Podria provenir del llatí "fovins" (que significa "clot"); del cèltic "butina" (que significa "fita"); o directament de "bovinum" (que significa "vall de bous"). En Josep Pla en dona una altre etimologia, "El nom de la Vall no ve pas, segons sembla, de "boví", com s'arribà a creure, sinó de "bullir", i així les aigües bullents foren les qui hi posarem nom".
L'arquitectura romànica és l'estil de construcció desenvolupat a l'Europa cristiana propi de l'art romànic; majoritàriament s'accepta que es desenvolupà durant els segles XI i XII.
El conjunt d'Esglésies Romàniques de la Vall de Boí, declarat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO (30/112000), compren un total de 9 esglésies del romànic català situades en diferents pobles de la Vall de Boí.
Les esglésies romàniques de la Vall de Boi constitueixen un dels testimonis històrics fonamentals de la formació de Catalunya, és excepcional per la concentració en un espai reduït d'un nombre tant elevat d'un mateix estil arquitectònic.
Una de les principals característiques del conjunt romànic de la Vall de Boí és la seva unitat d'estil arquitectònic, són construccions realitzades durant els segles XI, XII, XIII, i seguint els models provinents del nord d'Itàlia (romànic Llombard), caracteritzar pel acurat treball de la pedra, els esvelts campanars de torre i la decoració exterior d'arcs secs i bandes llombardes.
Cal destacar els conjunts de pintures murals que albergaven les esglésies de Sant Climent i Santa Maria de Taüll i Sant Joan de Boí, actualment conservats al Museu Nacional d'Arc de Catalunya (MNAC).
Aquestes esglésies, són el reflex artístic d'una societat estructurada entorn de les jerarquies eclesiàstiques i senyorials, com els Senyors d'Erill i el Bisbat de Roda d'Isàvena, promotors dels temples de la Vall.
El romànic de la Vall de Boí és excepcional per la conservació al llarg del temps amb poques modificacions que hagin alterat significativament la seva concepció inicial, per tant, es pot dir que a la Vall de Boí es localitza una de les mostres més pures del Romànic Lombardo-Català.
El valor paisatgístic i arquitectònic de la Vall de Boí és indiscutible. El conjunt de les esglésies rurals, excepcionalment ben preservades, i la seva qualitat artística aporten un testimoni únic, universal i autèntic de l'art romànic.
(Informació extreta de Vall de Boí-Wiquipèdia i Turinea-Turisme Temàtic)

Des de Barcelona, sortir per l'avinguda Diagonal en direcció a Tarragona; continuar per la B-23 i seguidament per la A-2 en direcció a Lleida; en passar Cervera, continuar per la carretera L-303 en direcció a Agramunt; passat Agramunt continuar per la carretera C-14 en direcció a Artesa de Segre; posteriorment continuar per la carretera L-512 en direcció a Isona i Trem; passat Trem continuar per la carretera C-13 en direcció a La Pobla de Segur; continuar per la carretera N-260 en direcció Senterada i continuar fins el Pont de Suert; continuar per la N-230 fins a la cruïlla a Barruera i Caldes de Boi, per la carretera L-500 i per aquesta entrarem a la Vall d Boí.
Des de Tarragona, sortir per la T-11 i seguidament continuar per l'autovia A-27 en direcció al Camp de Tarragona (més endavant Valls, Montblanc i Lleida); passat Valls s'acaba la A-27 i continuar per la carretera N-240 en direcció al Coll de Lilla i Montblanc; a Montblanc accedirem a l'autopista AP-2 en direcció a Lleida a Saragossa; sortir a Les Borges Blanques i continuar per la carretera N-240; en arribar a Lleida continuar per la C-13 + A-2 + A-14; passat el poble d'Almenar continuar per la carretera N-230 en direcció a Alfarràs i més endavant Benabarre i Puente de Montañana fins arribar al Pont de Suert; continuar per la N-230 fins a la cruïlla a Barruera i Caldes de Boí, per la carretera L-500 i per aquesta entrarem a la Vall de Boí.

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme. Tant la Primera etapa com la Segona etapa són lineals, però en el conjunt de les dues etapes finalment formen una ruta circular
DIFICULTAT DE LA RUTA:
La primera etapa és una ruta de senderisme que transcorre majoritàriament per zones elevades i per tant, cal estar en bones condicions físiques, dons tenim per davant algunes pujades i baixades de força desnivell i que requereixen un considerable esforç físic.
La segona etapa és una ruta de senderisme que inicialment farem en baixada i posteriorment transcorre per la vall del riu Noguera de Tor, per tant, no comporta un gran esforç físic; només la pujada i baixada des del riu fins a Cardet i posterior pujada fins a Cóll són l'únic esforç físic considerable que haurem d'afrontar
DISTÀNCIA RECORREGUDA: 13,45 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 4 hores i 37 minuts en total (3 hores i 2 minuts en moviment + 1 hora i 35 minuts aturat); 4,2 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Abans de començar la ruta, cal tenir clar la ruta que es farà i que s'ajusti al nostre nivell físic. La primera ruta és moderadament difícil i cal tenir bona capacitat per caminar durant hores amb fortes baixades i pujades. Assegurar-se de porta el material i avituallament necessaris per a realitzar la ruta; un mapa de la zona, una brúixola i també, si és possible, un GPS amb les dades de la ruta; menjar i aigua en quantitat suficient, per les hores que tenim per davant. Protector solar que ens posarem abans de començar la ruta i varies vegades ruta el trajecte, dons la radicació solar és alta. El dia abans cal informar-se de la previsió meteorològica. A l'hivern hi ha neu i glaçades i a l'estiu són freqüents les tempestes de tarda. Cal començar la ruta de bon matí, quan la fresca és agradable i sempre amb llum solar. Transitarem per una zona de muntanya i els canvis meteorològics poden ser freqüents (calor, fred, pluja...), per tant, cal portar la roba necessària i suficient per cada moment. Respectar la flora i la fauna de la zona i si es porten gossos, lligar-los. Cal emportar-se les deixalles que generem pera dipositar-les després on correspongui. No fer la ruta en solitari, si és possible i sempre cal deixar dit a familiars i amics la ruta que es farà
DESTACATS: Poble i església de l'Assumpció de Cóll, poble abandonat de Saraís, Ermita de Sant Quirc de Durro, poble i església de la Nativitat de Durro, poble i església de Sant Joan de Boí, poble i església de Santa Maria i Sant Climent de Taüll, poble i església de Santa Eulàlia d'Erill la Vall, poble i església de Sant Feliu de Barruera, poble i església de Santa Maria de Cardet.
A la Vall de Boi, també es podem veure altres esglésies i ermites romàniques (tot i que no estan dins de la Declaració del Patrimoni de la Humanitat) con ara l'ermita de Sant Salvador de Barruera, capella romànica de Sant Cristòfol d'Erill la Vall, capella romànica de Sant Pere de Boí, església romànica de Sant Martí de Taüll, entre d'altres.
A Caldes de Boí hi ha ubicat un Santuari amb un balneari amb aigües mineromedicinals
A la zona més muntanyosa hi ha el Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici
PUNT DE SORTIDA: Al poble de Taüll, al costat de l'Església de Sant Climent
PUNT D'ARRIBADA: Al poble de Cóll
PUNT MÉS ALT: Al carrer de l'Església de Taüll a tocar de l'església de Santa Maria de Taüll
PUNT MÉS BAIX: Al pas per sota del pont de la Palanca de Saraís i a tocar del riu la Noguera de Tor
GPS:

Situat al poble de Taüll (Alta Ribagorça) i davant de la porta principal de l'Església de Sant Climent de Taüll, iniciarem la ruta.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Església de Sant Climent de Taüll
L'església de Sant Climent de Taüll va ser consagrada el 10 de desembre de 1123 pel bisbe de Roda. És una església de tres naus separades per columnes de forma cilíndrica, rematades per absis de forma semicircular. El sostre, de dos vessants, està construït amb fusta. De l'edifici en destaca el campanar de sis pisos que, tot i trobar-se adossat a l'edifici, no en forma part integral.
La porta principal és a la façana sud i és d'arc de mig punt. A l'interior de l'església hi havia diversos frescos d'autor desconegut. El pantocràtor de l'església està considerat com un dels màxims exponents de l'art romànic a Catalunya.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; informació del plafó informatiu de l'Església de Sant Climent de Taüll
Informació del plafó informatiu de l'Església de Sant Climent de Taüll
Anirem a buscar el carrer principal que travessa el poble de Taül, l'avinguda de les Feixes, que davant de l'església de Sant Climent inicia una suau pujada en direcció al centre del poble; aquesta passa per la plaça de Sant Martí i continua fins a la plaça de Cap de Riu i segueix pel carrer de l'Església.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; carrers de Taüll
Avinguda de les Feixes
Plaça del Cap de Riu + carrer de l'Església
Al carrer de l'Església, un carrer ample i arrodonit en forma de plaça, està ubicada l'Església de Santa Maria de Taüll.

Va ser consagrada el 1123 i va funcionar com a parròquia única del municipi de Taüll durant el segle XVIII. La seva estructura és molt semblant a la de Sant Climent. De planta basilical, està formada per tres naus i tres absis. El campanar es troba al centre de la nau. Al seu interior es van trobar també nombrosos frescos, estudiats en 1907 per Josep Puig i Cadafalch; destaca el fresc que representa Santa Maria amb el nen a la falda.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; informació del plafó informatiu de l'Església de Santa Maria de Taüll
Informació del plafó informatiu de l'Església de Santa Maria de Taüll
Deixarem el carrer de l'Església i l'església de Santa Maria i continuarem pel carrer de les Grajeres tot baixant per unes escales que ens portaran a les afores del poble de Taüll.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; carrer de les Grajeres a Taüll i Camí de Boí a Taüll

Al final de les escales deixarem el carrer de les Grajeres i girarem gairebé 360º a la nostra dreta per continuar pel Camí de Boí a Taüll; en aquesta bifurcació veurem un rètol informatiu en direcció a Boí (35 minuts).
Inicialment el camí és planer, però de seguida aquest comença una forta i/o molt forta baixada en algun tram; el tram final d'aquesta primera part del camí està protegit per unes baranes de fusta i passarem per un darrer tram d'escales que ens portaran fins a la carretera L-501 que haurem de creuar fins a tres vegades en direcció a Boí.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí de Boí a Taüll i carretera L-501

En arribar a la carretera L-501 haurem de continuar per aquesta, tot girant a la nostra dreta, i seguint la direcció del rètol informatiu que aquí veurem, en destinació a Boí (30 minuts).
Per la carretera haurem de fer uns 60 metres aproximadament, anant en molt compte dons no hi ha vorera de protecció ni pas de vianants per creuar-la.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; carretera L-501 i Camí de Boí a Taüll
Camí de Boí a Taüll - 1er creuament de la carretera L-501
Passats aquests 60 metres veurem un nou rètol informatiu en direcció a Boí (25 minuts), a l'esquerra de la carretera; aquí veurem un pas, per entre la barrera de protecció de la carretera, per on continua el Camí de Boí a Taüll; a través d'unes escales protegides per una barana de fusta baixarem en direcció al Barranc de Sarrado pel que transitarem durant un tram; després d'un primer tram de forta baixada el camí ens portarà fins a la carretera L-501 que haurem de creuar.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Camí de Boí a Taüll i carretera L-501
Camí de Boí a Taüll - 2on creuament de la carretera L-501
Un cop haguem creuat la carretera continuarem pel camí de Boí a Taüll i uns pocs metres més endavant tornarem a situar-nos davant de la carretera L-501 que haurem de tornar a creuar.

Camí de Boí a Taüll - 3er creuament de la carretera L-501
Cal tenir en compte que cap dels creuaments que farem per la carretera L-501, abans d'entrar al poble de Boí, no tenen pas de vianants, per tant, cal anar en molt de compte a l'hora de creuar la carretera.

Finalment el Camí de Boí a Taüll ens portarà fins a l'entrada del poble de Boí; haurem de passar novament la carretera L-501, però en aquest cas a través d'un pas de vianants.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Camí de Boí a Taüll i carretera L-501

Continuarem baixant per un carrer on hi veurem unes escales i tot seguit ens situarem novament davant de la carretera L-501; girarem a la nostra dreta i farem uns 50 metres aproximadament fins a un pas de vianants; per aquest creuarem la carretera en direcció a la Plaça del Treio de Boí.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; carretera L-501 al pas pel poble de Boí

En accedir a la Plaça del Treio veurem l'Església de Sant Joan de Boí; per accedir a l'església haurem de baixar per un parell de trams d'escales.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; església de Sant Joan de Boí des de la plaça del Treio
Església de Sant Joan de Boí
L'Església de Sant Joan de Boí va ser bastida en el segle XI, i tenia una estructura original de tres naus, acabades en tres absis semicirculars, cobertes per fusteria; tot i les diferents remodelacions que a petit al llarg del temps, encara conserva elements arquitectònics del primer moment constructiu. L'església va patir un important incendi al segle XIII. La torre del campanar se'n va veure afectada i va perdre els tres cossos superiors. De planta basilical, a Sant Joan de Boí destaca el conjunt de pintures que es van trobar decorant l'interior de les naus amb escenes com la Lapidació de Sant Esteve, Els Joglars o el Bestiari. El l'última restauració es va donar a l'església un aspecte el més similar possible a com seria al segle XII, de manera que es va arrebossar l'interior i es va fer còpia de tots els fragments de pintura moral conservats actualment al MNAC de Barcelona.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; informació del plafó informatiu de l'Església de San Joan de Boí
Informació del plafó informatiu de l'Església de Sant Joan
Deixarem l'església de Sant Joan de Boí passant per davant de la seva portalada d'entrada i baixant en direcció al camí o carrer que hi ha sota del mur de contenció de l'església i del cementiri (carrer per sobre del pàrquing de vehicles); el carrer ens portarà en direcció a una cruïlla de carrers i ens fixarem amb una font d'aigua i un rètol informatiu davant d'aquesta.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; carrer o camí de Boí a Erill la Vall

Continuarem pel carrer entre la font (a la dreta) i el rètol informatiu (a l'esquerra) en direcció a Erill la Vall (25 minuts).

El camí o corriol, ben definit, baixa suaument entre marges de pedra, en direcció al riu la Noguera de Tor, passant entre prats i arbres com ara Freixes, Noguers...

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí de Boí a Erill la Vall
Ruta del Romànic de la Vall de Boí; poble d'Erill la Vall vist des de la sortida del poble de Boí
Erill la Vall des de la sortida de Boí
En arribar a la part més baixa del camí ens situarem davant d'un pont de fusta que travessa el riu la Noguera de Tor.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí de Boí a Erill la Vall i pont sobre el riu la Noguera de Tor
Pont sobre el riu la Noguera de Tor
Passat el pont el camí puja una mica i de seguida ens trobarem, a la nostra esquerra, la Depuradora de Boí, a la zona de "es Palanques".
Al costat de la Depuradora veurem un rètol informatiu en direcció a Erill la Vall, que indica que està a 10 minuts.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; rètol informatiu al camí de Boí a Erill la Vall

Des de la Depuradora de Boí comença una pujada per una terreny asfaltat que ens portarà fins a unes escales de fusta, amb un passamà de fusta; en arribar a aquestes escales, deixarem el camí i continuarem per aquestes verticals i/o costerudes escales que ens portaran fins a la carretera L-500.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; escales al camí de Boí a Erill la Vall

En arribar a la carretera L-500 haurem de creuar-la, però cal anar en compte dons no hi ha pas de vianants i és un lloc de força transit rodat; davant mateix veurem una marquesina de parada d'autobús i al seu costat (a la dreta) veurem un corriol que s'endinsa entre l'arbrada i on també hi ha un rètol informatiu en direcció al poble d'Erill la Vall.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; carretera L-500 i camí de Boí a Erill la Vall

Passada la carretera el camí comença una suau pujada per tram empedrat i que ens portarà fins a la carretera L-502 que puja en direcció al poble d'Erill la Vall.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; tram empedrat del camí de Boí a Erill la Vall

Haurem de creuar aquesta carretera i continuar per unes escales de fusta amb baranes també de fusta i que continua pujant suaument en direcció al poble d'Erill la Vall; en creuar la carretera caldrà anar en compte dons no hi ha pas de vianants.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; escales al camí de Boí a Erill la Vall i en creuar la carretera L-502

En superar el curt tram d'escales continuarem pel Camí de Boí a Erill la Vall i que de seguida ens portarà a l'entrada del poble d'Erill la Vall.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; tram del camí de Boí a Erill la Vall

Entrarem el petit poble d'Erill la Vall i de sobte ens sorprendrà la magnífica silueta del Campanar i de l'Església de Santa Eulàlia d'Erill la Vall, situada el centre del poble, a la plaça de Baix.

A l'Església romànica de Santa Eulàlia d'Erill la Vall, datada a començament del segle XI, i trobem un dels millors campanars de la vall, una esvelta torre de planta quadrada i sis pisos d'alçada amb la decoració pròpia del romànic llombarda: els arca secs i els frisos de dent de serra. Alineat amb el de Sant Joan de Boí i el de Sant Climent de Taüll, el campanar complia la funció de comunicació i vigilància del territori. A l'interior podem veure una còpia del grups escultòrics del Davallament de la Creu, l'únic que es conserva sencer del Taller d'Erill. Els originals es troben entre dos museus: el MNAC i el Museu Episcopal de Vic. El temple de Santa Eulàlia va ser declarat Monument Històric el 1962 i de Bé d'Interès Cultural el 1982. Al novembre de 2000 va passar a formar part del Patrimoni de la Humanitat juntament amb les altres esglésies romàniques de la vall.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; informació del plafó informatiu de l'Església de Santa Eulàlia d'Erill la Vall
Informació del plafó informatiu de l'Església de Santa Eulàlia
Deixarem l'església de Santa Eulàlia d'Erill la Vall i haurem de continuar pel carrer de la Carretera en direcció Nord-Oest (en la direcció contrària a la que hem entrat al poble); passarem per la Plaça de Dalt i seguint una mica més endavant girarem suaument a l'esquerra fins a trobar el Camí de Barruera, on veurem un rètol informatiu en direcció a Barruera.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Camí de Barruera al poble d'Erill la Vall
Camí de Barruera
En aquest punt el Camí de Barruera comença una suau baixada en direcció al riu la Noguera de Tor; una mica més endavant aquest camí, inicialment ample, passa a ser un corriol de baixada just en el punt que travessem un pont de fusta sobre el Barranc de Basco.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Camí de Barruera al poble d'Erill la Vall i Barranc de Basco
Barranc de Basco
El Camí de Barruera ens portarà a la zona dels "Revolts d'Erill la Vall", on veurem un nou rètol informatiu en direcció a Barruera; en aquest punt continuarem per la nostra dreta seguint un tram de pista asfaltada i que enllaça amb la carretera L-500.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Camí de Barruera

En arribar a la carretera L-500 veurem, a la nostra esquerra, un pas soterrat sota la carretera i en direcció a Barruera.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Camí de Barruera i pas soterrat sota la carretara L-500
Pas soterrat sota la carretera L-500
Passarem per aquest túnel sota la carretera i continuarem per un camí ample i parcialment asfaltat en la zona de "els Pedrenyos".
El camí fa un revolt d'esquerra a dreta i de seguida arribarem a una bifurcació, on un rètol informatiu situat a l'esquerra del camí ens orientarà en direcció a Barruera.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Camí de Barruera

Deixarem el camí parcialment asfaltat i continuarem per la nostra esquerra, seguint la direcció del rètol informatiu i transitarem per un nou camí pedregós en direcció al riu la Noguera de Tor.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Camí d'Erill a Barruera

Aquest camí pedregós enllaça, una mica més endavant, amb un camí més ample i que està situat paral·lelament al riu la Noguera de Tor; a partir d'aquest punt anirem avançant sempre paral·lels al riu.
Uns pocs metres més endavant ens situarem en una bifurcació i continuarem per la nostra esquerra seguint un corriol i la direcció del rètol informatiu que veurem.

Nota important: A partir d'aquest punt, quan ja estem situats paral·lels al riu la Noguera de Tor, ens trobarem diferents camins, més o menys amples i amb senyals i sense, però tots ens portaran en direcció a Barruera.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Camí d'Erill a Barruera

Iniciarem, en aquest punt, un agradable passeig a tocar del riu i entre una zona de vegetació i arbrada.
Al final d'aquest passeig el corriol arriba a una bifurcació on hi ha una rètol informatiu, però només assenyala la direcció d'Erill la Vall; en aquest punt accedirem a un camí ample a tocar del riu; continuarem per la nostra dreta en direcció a Barruera (sud-oest); anirem seguint aquest camí, paral·lels al riu, durant uns 540 metres aproximadament.

Després d'aquest agradable passeig a tocar del riu, farem un petit gir a la dreta i seguim per un corriol assenyalat amb un petit pal de fusta "Ribagorça Romànica".

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Camí d'Erill a Barruera

El camí assenyalat amb petits pals de fusta amb la marca "Ribagorça Romànica" intenta seguir una línia el més recta possible, sempre paral·lel al riu i per això va transitant per algun corriol i també per un camí més ample.

El corriol o camí ens portarà fins a una nau, que veurem davant nostra a la dreta i barrada amb una tanca metàl·lica; en camí d'Erill a Barruera passa a tocar d'aquest nau; seguidament el camí accedeix a un tram de camí asfaltat i haurem de continuar per la nostra dreta.

Per tram asfaltat haurem de fer uns 125 metres aproximadament fins arribar a una bifurcació i continuarem pel camí que gira a la nostra esquerra, seguint la direcció del rètol informatiu que veurem en aquest punt en direcció a Barruera.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Camí d'Erill a Barruera

Continuarem per aquest camí i uns metres més endavant aquest és situa davant d'una bifurcació sense cap indicació i haurem de seguir pel corriol de la dreta (en línia recta) i que transita pel costat d'un petit ramal (a la nostra esquerra) del riuet de Barruera; el corriol ens portarà fins a uns petit pont de fusta que creua sobre el Riuet de Barruera.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Camí d'Erill a Barruera i pont de fusta sobre el Riuet de Barruera
Pont de fusta sobre el Riuet de Barruera
Només passar el pont de fusta, ens situarem en una bifurcació on veurem un rètol informatiu i on tenim dues opcions per a continuar:
  1. La primera opció és continuar per la dreta seguint la direcció a Barruera (5 minuts) i que ens portarà a l'entrada del poble passant per la carretera L-500
  2. La segona opció és continuar per l'esquerra seguint la direcció a Barruera (10 minuts) i que ens portarà a l'entrada del poble passant pel passeig del riu (paral·lel al riu la Noguera de Tor) - (aquesta és l'opció marcada en el track del GPS que s'adjunta d'aquesta ruta)

En continuar per l'esquerra tornarem a situar-nos a la vora del riu i avançarem paral·lels a aquest; de seguida veurem les primeres cases del poble de Barruera, situades a la nostra dreta i tot seguit passarem per sota del pont de la carretera de Durro; uns metres més endavant d'aquest pont passarem pel costat del Pont Penjat de Barruera que travessa sobre el riu la Noguera de Tor.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Camí d'Erill a Barruera i pont penjat de Barruera
Riu la Noguera de Tor i Pont Penjat
Uns metres més endavant i a la nostra dreta, veurem l'Església de Sant Feliu de Barruera; per arribar-hi ens allunyarem momentàniament del riu i continuarem pel carrer de l'Església fins a l'entrada del recinte de l'església.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Església de Sant Feliu de Barruera
Església romànica de Sant Feliu de Barruera
Església d'estil romànic construïda a començaments del segle XI. Es troben elements arquitectònics dels dos grans moments constructius presents a la vall: els segles XI i XII. Les diferències constructives de cada segle es fan evidents en els dos absis que conserva l'església: l'absis del segle XI, decorats amb arcs cecs, bandes llombardes i amb un aparell irregular ben diferent dels carreus de l'absis del segle XII. Les remodelacions de l'església i els béns mobles que es conserven a l'interior ens mostren com els temples de la vall es van adaptant als gustos i a les necessitats de la comunitat que els utilitza des del segle XII fins als nostres dies sense interrupció.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; informació del plafó informatiu de l'Església de Sant Feliu de Barruera
Informació del plafó informatiu de l'Església de Sant Feliu
Deixarem l'església i pel carrer de l'Església tornarem a situar-nos a la vora del riu; veurem un rètol en diferents senyalitzacions i en el nostra cas haurem de continuar per la nostra dreta seguint la direcció a Cardet.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; carrer del riu a Barruera

Seguirem avançant paral·lels al riu pel carrer del Riu i en direcció a una zona recreativa i d'esbarjo infantil situada en una illa central del carrer.

Carrer del Riu a Barruera
Seguint pel carrer del Riu passarem pel costat d'una passarel·la que creua el riu i on veurem un rètol informatiu en direcció a Saraís; seguirem momentàniament aquesta direcció, per la zona de passeig entre el riu i el carrer i continuant paral·lels al riu.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; carrer del riu a Barruera

A la nostra dreta veurem, en  primer lloc, la Zona Esportiva Municipal i el Camp de futbol i a continuació la Zona d'Autocaravanes i de Pícnic.
Passada aquesta zona el carrer del Riu gira suaument a la dreta per connectar més endavant amb la carretera L-500; és en aquest punt de connexió entre el carrer del Riu i la Carretera L-500 que ens haurem de fixar per a poder continuar en direcció a Cardet; com a referència veurem un plafó d'informació situat en una illa central entre el riu i la carretera i per on passarem per a situar-nos davant de la carretera L-500.
Deixarem en aquest punt el Camí a Saraís i la Ruta del Camí de l'Aigua i que retrobarem més endavant.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; carrer del riu a Barruera i carretera L-500
Connexió amb la carretera L-500
Haurem de creuar la carretera L-500, tenint en compte que no hi ha pas de vianants i aquest tram de carretera té un alt volum de transit rodat.
El camí en direcció a Cardet està força brut de vegetació i gairebé no es veu la seva traça inicial; a l'inici del camí veurem un petit pal de fusta, a la dreta, que ens ajudarà a seguir correctament la ruta.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí a Cardet

Passat aquest tram inicial la resta del camí a Cardet està força net i ben condicionat; el camí és en constant pujada, inicialment en suau pujada i en el darrer tram, abans d'arribar al poble de Cardet, la pendent és més pronunciada.

Camí de pujada a Cardet
Entrarem al poble de Cardet per un estrat carrer i seguirem fins al carrer del Mora, primer carrer a la dreta i per aquest fins al carrer de l'Església on ja veurem, a la nostra dreta, l'Església de Santa Maria de Cardet.

Es tracta d'una església de dimensions reduïdes d'una sola nau, coberta amb quatre trams de volta d'aresta. Com que està situada sobre un terreny inclinat, l'absis, de dues plantes, està en un nivell superior al de la nau central. Al subterrani d'aquest absis hi ha una cripta.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; informació del plafó informatiu de l'Església de Santa Maria de Cardet
Deixarem l'església i desfarem el camí fins a situar-nos a l'entrada del poble per on hem entrat anteriorment; en aquest punt veurem un rètol informatiu en direcció a "Les Cabanasses".

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; carrers de Cardet en direcció a Les Cabanasses

Seguirem aquesta direcció en forta baixada, inicialment cimentada, en un curt tram d'uns 15 metres aproximadament; en deixar la darrera edificació de Cardet, el camí es transforma en un corriol poc transitat i força brut de vegetació; el corriol va baixant en direcció al Barranc de les Roies de Cardet, al que arribarem després de fer un ample revolt pronunciat de dreta a esquerra; en arribar al barranc anirem avançant pel seu marge esquerra.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Barranc de les Roies de Cardet

El camí és irregular però força practicable i ens portarà fins a un petit pont de fusta pel que travessarem el curs del Barranc per situar-nos en el seu marge dret; més endavant el camí ens portarà fins la carretera de Cardet i que haurem de creuar i continuar en línia recta per un corriol que veurem davant mateix entre la vegetació i que continua baixant de manera suau.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; carretera de Cardet a la vora del Barranc de les Roies de Cardet
Carretera de Cardet
Passada la carretera haurem de fer poc més de 200 metres aproximadament i el camí ens portarà novament fins la carretera L-500; en aquest punt veurem un rètol informatiu però en direcció a Cardet.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; carretera L-500

Per continuar el camí caldrà creuar la carretera L-500, però en aquest punt no hi ha pas de vianants, per tant, cal anar en molt de compte dons per aquí passa força transit rodat.
Cal anar en direcció a la vorera de l'altre costat de la carretera i continuar per la nostra esquerra i fer uns 25 metres aproximadament fins a situar-nos davant d'un rètol informatiu.

En arribar al rètol informatiu veurem un camí que gira a la dreta i que baixa lleugerament en direcció a la zona del riu; el seguirem en direcció a El Pont de Suert, tal i com diu la senyal del rètol informatiu; en aquest punt tornarem a trobar el Camí de la Ruta de l'Aigua que havíem deixat en sortir de Barruera.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; carretera L-500 a l'alçada de la Central hidroelèctrica de Cardet i Presa de Cardet

El camí en lleugera baixada per unes amples escales de fusta ens portarà en direcció a un pont que creua sobre el riu la Noguera de Tor, ben a prop de la Central hidroelèctrica de Cardet i de la Presa de Cardet.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí de la ruta de l'Aigua a l'alçada de la Central hidroelèctrica de Cardet i Presa de Cardet

Creuarem per sobre del pont i ens situarem al marge esquerra del riu; un cop aquí tenim l'opció de continuar per dues vies, esquerra o dreta.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; pont sobre el riu la Noguera de Tor i camí de la ruta de l'Aigua a l'alçada de la Central hidroelèctrica de Cardet i Presa de Cardet
Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí de la ruta de l'Aigua passat el pont sobre el riu la Noguera de Tor
Camí de la Ruta de l'Aigua
  • Si continuem per l'esquerra haurem de fer uns pocs metres en direcció nord-est i de seguida el camí fa un ample gir d'esquerra a dreta per continuar en direcció sud
  • Si continuem per la dreta el camí segueix en direcció sud i paral·lel al riu (aquesta és l'opció marcada en el track del GPS que s'adjunta d'aquesta ruta)
"En tot cas aquestes dues vies són el mateix camí i es trobem uns metres més endavant"
Per aquest tram del Camí de la Ruta de l'Aigua el recorregut és molt agraït dons està força cobert d'arbres i vegetació i forma un passadís ombrejat que, en dies calorosos, fa de molt bon caminar; el camí sempre segueix paral·lel al riu i no té desnivells considerables.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí de la ruta de l'Aigua paral·lel al riu la Noguera de Tor passada la Presa de Cardet
Camí de la Ruta de l'Aigua
Des de el Pont de la Presa de Cardet i fins el Pont de Saraís haurem de recórrer aproximadament uns 2300 metres seguint el Camí de la Ruta de l'Aigua.

Passats uns 370 metres aproximadament veurem a la nostra dreta i a l'altre vessant del riu "les Cabanasses":
  • És un veïnat format actualment per dues masies i que fins el 1951 feia d'hostal de pas pels viatgers que anaven al balneari de Caldes de Boi a peu. El nom de "Les Cabanasses" és un dels topònims derivats del llatí "capanna" (construcció rústica de muntanya).
En un punt determinat del camí passarem pel costat d'una senyal que indica el punt quilomètric 14 del Camí de la Ruta de l'Aigua.

Anirem avançant fins que el camí ens portarà a trobar-nos amb un petit pont de fusta que creua sobre el Barranc de Saraís, que desembassa al riu la Noguera de Tor.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí de la ruta de l'Aigua paral·lel al riu la Noguera de Tor i pont sobre el Barranc de Saraís
Barranc de Saraís
Passat el Barranc de Saraís de seguida arribarem a l'alçada del Pont de la Palanca de Saraís; haurem de passat per sota del pont i el camí ens portarà fins a un altre camí asfaltat on veurem un rètol informatiu en diferents direccions a seguir.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí de la ruta de l'Aigua paral·lel al riu la Noguera de Tor i en arribar al Pont de la Palanca de  Saraís

En entrar al camí asfaltat girarem a la nostra esquerra i continuarem en direcció al poble de Cóll; uns metres més endavant haurem de passar per sobre del Pont de la Palanca de Saraís en direcció a la carretera L-500.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Pont de la Palanca de Saraís sobre el riu la Noguera de Tor
Pont de la Palanca de Saraís
Un cop creuat el pont i situats davant de la carretera L-500 l'haurem de creuar girant lleugerament a la nostra esquerra en direcció a un rètol informatiu que veurem a l'altre voral de la carretera; cal anar en molt de compte en creuar la carretera dons no hi ha pas de vianants en aquest punt i un cop a l'altre voral de la carretera cal anar en compte dons no hi ha voral de protecció pels vianants.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; carretera L-500 entre el Pont de Saraís i el poble de Cóll
Carretera L-500
En arribar al rètol informatiu continuarem per la nostra dreta seguint la direcció al poble de Cóll, tot iniciant el camí a través d'un petit tram d'escales.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí entre el Pont de la Palanca de Saraís i el poble de Cóll

Un cop superat el tram d'escales el camí gira a la dreta i comença una suau però constant pujada; a mida que anem guanyant alçada ens podrem trobar que pel mig del camí corre un riuet d'aigua provinent de la zones altes de Cóll.

Després d'un llarg tram de pujada el camí fa un gir d'uns 300º a l'esquerra per continuar pujant fins a trobar-nos el Camí de la Llosera; en arribar-hi haurem de continuar per la nostra esquerra seguint la senyal indicada en un petit pal de fusta que veurem a la vora del camí.
Pel Camí de la Llosera haurem de fer uns 250 metres aproximadament fins arribar a un bifurcació on veurem un pal de fusta; deixarem aquest camí i continuarem pel corriol que s'enfila per la nostra dreta en suau pujada.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí en direcció al poble de Cóll
Camí de la Llosera
Aquest camí o corriol ens portarà fins a la Carretera de Cóll (carretera que uneix el poble de Cóll i la carretera L-500); en aquest punt haurem de creuar per primera vegada la carretera de Cóll, tenint en compte que no hi ha pas de vianants.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; camí en direcció al poble de Cóll al pas per la carretera de Cóll
Primer creuament de la carretera de Cóll
De seguida el corriol ens portarà novament fins a la Carretera de Cóll i l'haurem de creuar per segona vegada, seguint el pal de fusta que veurem; al igual que l'anterior cal anar en compte dons no hi ha pas de vianants.

Segon creuament de la carretera de Cóll
Després d'un darrer tram de corriol en suau pujada aquest ens portarà fins a un petit tram d'escales que ens durant novament a la carretera de Cóll, ja a l'entrada del poble.

Superat el tram d'escales haurem de creuar la carretera (no hi ha pas de vianants) i girar a la nostra esquerra en direcció a l'Església de Santa Maria de Cóll que veurem imponent davant nostre.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; carretera de Cóll i Església de Santa Maria de l'Assumpció de Cóll

En arribar a l'alçada de l'església haurem de continuar per la nostra dreta seguint el carrer de l'Església que ens portarà fins a l'entrada del poble de Cóll.
En aquest punt està situada l'Església de Santa Maria de l'Assumpció de Cóll, darrera de les esglésies que visitarem en aquesta ruta.

Coneguda també com l'Església de l'Assumpció, consta d'una única nau coberta amb volta de canó. El campanar és de planta quadrada i consta de dos pisos; el primer costa de finestres apuntades, mentre que al segon s'allotgen les campanes. Es creu que es va construir durant el segon terç del segle XIII.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Església de Santa Maria de l'Assumpció de Cóll
Informació del plafó informatiu de l'Església de Santa Maria de l'Assumpció de Cóll
Deixarem l'església enrere i continuarem pel carrer de l'Església que ens portarà fins a la carretera de Cóll, just a l'entrada del poble; accedirem al poble pel carrer Major que ens portarà fins a La Plaça, on està situada la petita Capella de la Puríssima de Cóll.

Ruta del Romànic de la Vall de Boí; Capella de la Puríssima de Cóll
Capella de la Puríssima de Cóll a La Plaça
Acabarem la segona etapa de la Ruta del Romànic per la Vall de Boí, davant d'aquesta Capella de la Puríssima de Cóll situada a La Plaça.