dissabte, 23 de desembre del 2017

GR-92
-Seguint la costa Mediterrània-

GR-92, Calafell a Torredembarra

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentaris.
Aquesta es una ruta costera i per tant està sotmesa a canvis o modificacions derivades de la climatologia i els efectes del mar i/o els propis municipis sobre les platges; així dons al seguir aquesta ruta, mitjançant el track del GPS que s'adjunta, aquesta pot haver variat.

Calafell és un municipi del Baix Penedès dins de la província de Tarragona i està format per tres nuclis principals, Calafell Poble, Calafell Platja i Segur de Calafell.
Al municipi s'hi poden trobar vestigis neolítics; el monument antic més important és la Ciutadella de les Toixineres Ibèrica, una fortalesa del segle VI aC (Calafell Platja); la Ciutadella va caure sota la conquesta romana, de la qual se'n conserva un important jaciment arqueològic a la zona del Vilarenc (Calafell Platja). Tal com avui es coneix, Calafell s'origina a l'edat mitjana, al turó on s'aixeca al Castell (Calafell Poble); aquesta fortalesa ja apareix documentada al segle XI.

Des de Barcelona, hi ha varies opcions: 1) des de la Ronda Litoral B-10 en direcció a Tarragona-Lleida i Aeroport fins a la sortida 19 per continuar per la C-32 en direcció Sitges-Tarragona B-20, C-32, B-22; continuar per la C-32 fins a Castelldefels i dues opcions, 1a) sortida 42 i continuar per la C-31 per les Costes del Garraf fins a Sitges, Vilanova i la Geltrú i fins arribar a Calafell ó 1b) continuar per la C-32, autopista Pau Casals, fins a Calafell; 2) des de la Ronda de Dalt fins a trobar la C-32 i continuar fins a Castelldefels i seguir per la mateixes indicacions anterior; altres opcions consultar.
Des de Tarragona, sortida per l'AP-7 i continuar per l'autovia del Mediterrani i N-340 fins a l'alçada de El Vendrell i dues opcions, 1a) seguir per la C-31 en direcció a Calafell ó 1b) abans d'arribar a El Vendrell continuar per la C-32 autopista Pau Casals fins a Calafell; altres rutes consultar.
El tren també és una molt bona opció per arribar a Calafell, tant des de Barcelona, com des de Tarragona, així com també la tornada des de Torredembarra.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Fàcil; el recorregut és totalment pla i a tocar de les platges
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 4 hores i 13 minuts en total (3 hores i 24 minuts en moviment i 49 minuts aturat); 4,7 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Abans de començar la caminada, tenir clar quina mena de ruta es farà i que s'ajusti al nostre nivell i no sobreestimar les nostres capacitats; aquesta és una ruta fàcil, però cal tenir-ne alguna referència i com estem físicament per dur-la a terme; assegurar-se de portar el material indispensable i necessari per a realitzar la ruta i si pot ser un mapa, una brúixola i un GPS amb el track marcat que ens facilitarà el recorregut; menjar i aigua en quantitat suficient; protector solar i roba per a protegir-nos del sol i de les inclemències del temps; el dia abans cal informar-se de la predicció meteorològica; començar la ruta de bon matí, quan la fresca del dia és més agradable i sempre acompanyats de la llum del dia; durant la ruta, cal calcular el temps que puguen estar per fer-la en la seva totalitat, en funció de les nostres pròpies possibilitats i comptant amb la resta de les persones que ens poden acompanyar (parades per a descansar, menjar, fer fotos...); no fer la ruta en solitari si és possible; seguir sempre les senyals de la ruta (en aquest cas blanques i vermelles); emportar-se les deixalles per a dipositar-les posteriorment on correspongui; portar telèfon i recàrrega suficient; deixar dit a familiars i/o amics la ruta que farem
DESTACATS: Calafell, Sant Salvador (museu Pau Casals i Auditori), Coma-ruga, El Roc de Sant Gaietà i platges i cales al llarg del recorregut
PUNT DE SORTIDA: Avinguda Sant de Déu, cantonada amb el carrer Monturiol a Calafell
PUNT D'ARRIBADA: Passeig de Rafael Campalans, cantonada amb el Passeig del Mediterrani a Torredembarra, davant de la platja de la Paella
PUNT MÉS ALT: Al camí de Ronda, molt a prop de l'ermita de la Mare de Déu de Barà (15 metres)
PUNT MÉS BAIX: Diferents punts de la costa (0 metres)
GPS: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/calafell-torredembarra-gr-92-cami-per-la-costa-21665189

Al Passeig de Sant Joan de Déu cantonada amb el carrer de Monturiol, punt on havíem deixat l'etapa anterior (Vilanova i la Geltrú a Calafell), iniciarem la nostra ruta.

Per aquest passeig i a l'alçada del carrer Mallorca, passarem pel costat d'una estàtua que fa un homenatge al "Pescador"; obra realitzada per l'escultor Francesc Carulla i fou inaugurada el dia e Sant Pere de 1986; la veurem a l'esquerra, a la platja de Calafell.

Estàtua homenatge al Pescador al Passeig de Sant Joan de Déu a Calafell - GR-92 Calafell a Torredembarra

Uns metres més endavant i a l'alçada del carrer Sant Pere, passarem pel costat de la Confraria de Pescadors Sant Pere de Calafell, que la veurem a l'esquerra, a la platja de Calafell.

Seguint pel Passeig de Sant Joan de Déu i en arribar a la següent cantonada, carrer d'en Ralet, deixarem el terme municipal de Calafell i entrarem en el terme municipal de El Vendrell.

Continuarem pel Passeig de Sant Joan de Déu, però la platja que ens acompanyarà a partir del canvi de municipi serà la Platja de les Madrigueres.

GR-92, Calafell a Torredembarra, platja de les Madrigueres de El Vendrell

Platja de les Madrigueres
Pel Passeig de Sant Joan de Déu passarem per davant de l'antic Sanatori, actualment rehabilitat i transformat en un hotel de 5 estrelles.

GR-92, Calafell a Torredembarra, pel passeig de Sant Joan de Déu, antic Sanatori
Façana actual de l'antic Sanatori
El passeig per a vianants s'acaba i haurem d'accedir a la zona de la platja de Les Madrigueres per continuar endavant.

GR-92, Calafell a Torredembarra, platja de les Madrigueres de El Vendrell
Final del Passeig de Sant Joan de Déu
Platja de les Madrigueres
La platja de les Madrigueres ens portarà fins a la desembocadura de la Riera de La Bisbal; en aquest punt, actualment, s'hi està construint una passarel·la per travessar més còmodament la Riera; habitualment es pot creuar per la zona de platja que hi ha al seu pas.

GR-92, Calafell a Torredembarra, Riera de La Bisbal i passarel·la

Riera de La Bisbal
Un cop travessada la Riera de La Bisbal, continuarem pel Passeig Marítim Joan Raventós del barri marítim de Sant Salvador (El Vendrell); aquí la platja que ens acompanyarà serà la Platja de Sant Salvador.

GR-92, Calafell a Torredembarra, platja de Sant Salvador
Platja de Sant Salvador
Uns metres més endavant i a tocar del Passeig Marítim hi ha ubicada la Casa-Museu Pau Casals i també, a l'altre banda del carrer paral·lel al passeig, L'Auditori Pau Casals.

GR-92, Calafell a Torredembarra, Casa Museu de Pau Casals - Sant Salvador - El Vendrell
Façana i patí interior de la Casa-Museu Pau Casals
Continuarem pel Passeig Marítim Joan Raventós, en el barri marítim de Sant Salvador, amb algunes palmeres al llarg del passeig i de la platja de Sant Salvador.

GR-92, Calafell a Torredembarra, Passeig Marítim Joan Raventós
En un punt determinat del passeig, deixarem el barri marítim de Sant Salvador per passar al barri marítim de Coma-ruga; més o menys a l'alçada d'un parc que veurem a la dreta del passeig; en aquest punt comença el Passeig Marítim de Coma-ruga i la Platja de Coma-ruga.

GR-92, Calafell a Torredembarra, platja de Comarruga
Platja entre Sant Salvador i Coma-ruga
El Passeig Marítim de Coma-ruga ens portarà fins a la plaça dels Germans Trillas, just davant de l'entrada del camí o carrer Segarra que porta fins al Port de Coma-ruga i Club Nàutic.

GR-92, Calafell a Torredembarra, plaça dels Germans Trillas a Coma-ruga

Passada la plaça i l'entrada al port, veurem, a la platja de Coma-ruga, un petit riuet, més conegut com l'Estany de Coma-ruga.

GR-92, Calafell a Torredembarra, Estany o riuet de Coma-ruga

La deu(1) de l'Estany i el Riuet es troba a la platja de Coma-ruga. L'aigua de la deu neix en una surgència de roques calcàries del massís de Bonastre i descendeix a força profunditat per les falles que delimiten la fossa tectònica del Penedès, fins a arribar a Coma-ruga, on brolla espontàniament a la superfície. Actualment les aigües es troben urbanitzades, però antigament l'afloraven de les aigües formaven diversos estanys d'aigües termals tèbies i és per això que aquest lloc s'anomenava "calders".
AL segle XIX es descobrí que, d'aquesta deu, brollava una aigua amb propietats medicinals de temperatura constant entre 18ºC i 21ºC. Arran d'aquest descobriment, s'hi construí, als anys vint del segle XX, un luxós balneari, que significà l'inici de la urbanització del nucli o Barri Marítim de Coma-ruga.
Actualment, l'aigua de la deu està canalitzada fins a una font ornamental exterior, d'on passa a l'Estany i d'aquí al Riuet, que desemboca a la platja.

(1) Naixement d'aigua, origen d'una font, d'un corrent d'aigua

Deixarem aquesta zona i continuarem pel Passeig Marítim de Coma-ruga i paral·lel a la llarga platja de Coma-ruga.

GR-92, Calafell a Torredembarra, platja de Comarruga
Platja de Coma-ruga
Pel Passeig Marítim de Coma-ruga i l'alçada de l'avinguda Imperial Tàrraco (a la dreta del passeig), al carrer canvia de nom i passa a denominar-se Passeig Marítim de la Masia Blanca.

GR-92, Calafell a Torredembarra, passeig Marítim de Coma-ruga i Passeig Marítim de la Masia Blanca
Platja de Coma-ruga, entre el Passeig Marítim de Coma-ruga i el Passeig Marítim de la Masia Blanca
Al final del Passeig, aquest fa una petita i molt lleugera baixada que ens portarà en direcció a un túnel sota de la línia del ferrocarril de Barcelona-Tarragona que veurem davant nostra; al finalitzar la barana de protecció entre el passeig i la platja, haurem de continuar a la nostra esquerra en direcció a la platja de Coma-ruga (no arribar al túnel).

GR-92, Calafell a Torredembarra, Passeig Marítim de la Masia Blanca
Final del Passeig Marítim de la Masia Blanca
En entrar a la platja de Coma-ruga veurem alguna senyal blanca i vermella pintada i en aquest punt tenim dues opcions per continuar avançant:

GR-92, Calafell a Torredembarra, final del Passeig Marítim de la Masia Blanca
  1. Veurem un petit corriol, a la dreta de la platja i que puja en direcció a la tanca de una casa; seguirem per aquest corriol, seguint la tanca de la casa, fins arribar al final d'aquest o fins a l'alçada d'unes escales de fusta que baixem cap a la platja del Francàs.
  2. Seguir per la platja i continuar per aquesta; estarem entrant a la platja del Francàs; aquesta opció es pot fer sempre i quan ens ho permeti la mar, dons en algun moment és marea alta i pot ser que cobreixi en part o totalment el pas per la platja.
GR-92, Calafell a Torredembarra, entre la Platja de Coma-ruga i platja del Puig Francàs
GR-92, Calafell a Torredembarra, Platja del Francàs
Seguirem caminant per la sorra, al llarg de la platja del Francàs, en direcció a un edifici que sobresurt de la resta sobre l'espai que ocupa la platja i que sembla que ens barri el pas.

GR-92, Calafell a Torredembarra, platja del Francàs
GR92, Calafell a Torredembarra, platja del Francàs

En arribar a aquest edifici hi ha dues possibilitats per a creuar-lo:
  1. Seguir per la platja i a tocar del mur del mirador que hi ha davant de l'edifici; hi ha un petit dic que protegeix la platja.
  2. En arribar a l'edifici veurem unes escales de fusta que ens portaran fins al mirador que hi ha davant de l'edifici i un cop passat aquest veurem unes altres escales (amb una senyal del GR-92 pintada a la barana) que baixen cap a la platja del Francàs.

GR-92, Calafell a Torredembarra, edifici a la platja del Francàs

Seguirem endavant tot caminant per sobre la sorra de la platja del Francàs; com passa en molts dels trams de les etapes del GR-92 per la costa Mediterrània, bona part del camí es pot fer per les platges, encara que hi puguem veure senyals pintades que ens puguin desviar de la pròpia platja, dons al final ens portaran al mateix punt final.

GR-92, Calafell a Torredembarra, platja del Francàs
Platja del Francàs
Seguint per aquesta platja del Francàs i en arribar a l'alçada del carrer Llevant, a la nostra dreta, veurem un petit túnel sota les vies del tren (Barcelona-Tarragona) i que fa de frontera natural entre el terme municipal de El Vendrell i el terme municipal de Roda de Berà i on també deixarem a la comarca del Baix Penedès i passarem a la comarca del Tarragonès.
Passat aquest punt, el nom de la platja canvia i passa a denominar-se la platja de Cal Guinovart, que arriba fins al Port de Roda de Berà.

GR-92, Calafell a Torredembarra, platja de Cal Guinovart a Roda de Berà
Platja de Cal Guinovart
Podem continuar per la platja de Cal Guinovart fins al port de Roda de Berà o be, abans d'arribar-hi, anar a buscar el Passeig Marítim (marcat en el track del GPS que s'adjunta).

GR-92, Calafell a Torredembarra, platja de Cal Guinovart
Pel Passeig Marítim arribarem a la zona del Port de Roda de Berà i que creuarem seguint la direcció del rètol informatiu que veurem, en direcció al Roc de Sant Gaietà i Ermita de Berà.

GR-92, Calafell a Torredembarra, port de Roda de Berà

Pel mateix Passeig Marítim i un cop haguem deixat la zona del port al darrera, creuarem pel primer pas de vianants que trobem per a situar-nos a la vorera del davant, just a tocar de la platja de la Pelliceta.

GR-92, Calafell a Torredembarra, platja de la Pelliceta
Platja de la Pelliceta
Per la vorera que anirem caminant, veurem un nou rètol informatiu en direcció al Camí de Ronda i Ermita de Berà i Platges Llarga i de Creixell; el seguirem tot passant per un camí terrós entre pins.

GR-92, Calafell a Torredembarra, Roc de Sant Gaietà

Per aquest curt tram de camí terrós accedirem al Passatge de les Borges i seguidament al carrer de les Barques, en la zona residencial del Roc de Sant Gaietà; a la dreta del carrer de les Barques hi ha la plaça de  Luis del Olmo.
Situats a la vorera esquerra i al final del carrer de les Barques, veurem la platja de la Punta de la Guineu.

GR-92, Calafell a Torredembarra, platja de la Punta de la Guineu
Platja de la Punta de la Guineu
En aquest punt continuarem pel Camí de Ronda, un passeig per a vianants, entre el Roc de Sant Gaietà a la platja Llarga. El Camí de Ronda passa pel Bosc de Berà i a una altura sobre el nivell les platges, pel que hi anirem veient diferents camins que baixen cap a les petites platges i cales; és una zona en penya-segats, per tant, cal anar en compte, tot i que està tot el camí ben condicionat i protegit.

GR-92, Calafell a Torrdembarra, Camí de Ronda entre el Roc de Sant Gaiatà i la Platja Llarga
Camí de Ronda
GR-92, Calafell a Torredembarra, Camí de Ronda

En deixar enrere la platja de la Punta de la Guineu i continuar pel Camí de Ronda, veurem una primera platja, on s'hi pot accedir per unes escales; no he trobat el nom d'aquesta platja.

GR-92, Calafell a Torredembarra, platja al costat de la platja de la Punta de la Guineu al Roc de Sant Gaietà
Platja
Continuarem pel Camí de Ronda, on al llarg d'aquest veurem altres escales que baixen cap a petites platges o cales, com ara la platja del Capellans, a tocar a l'ermita de Berà; aquesta platja es petita i quan puja la mar, l'aigua la cobreix del tot.

El Camí de Ronda ens portarà a passar el costat de l'Ermita de la Mare de Déu de Berà; aquesta quedà per sobre del Camí de Ronda i es veu un cop arribem a la plaça que hi ha davant.

GR-92, Calafell a Torredembarra, ermita de la Mare de Déu de Berà
Ermita de la Mare de Déu de Berà
Dalt d'un turó, arran del mar, l'ermita de la Mare de Déu de Berà, inicialment consagrada a Sant Pere, té un origen molt antic, relacional amb el desaparegut castell de Berà, esmentat al segle XI. La capella actual és, però, una reconstrucció del segle XVIII. Té una sola nau de planta rectangular, amb porxo lateral i façana amb portal de punt rodó, ull de bou i espadanya.

Passada l'ermita, el Camí de Ronda baixa en direcció al Passeig Marítim i novament cap a la línia de costa i de les platges.

GR-92, Calafell a Torredembarra, Camí de Ronda i platja Llarga de Berà
Platja Llarga de Berà
GR-92, Calafell a Torredembarra, final del Camí de Ronda i principi del Passeig Marítim; platja Llarga de Berà
Passeig Marítim i Platja Llarga de Berà
En l'inici del Passeig Marítim veurem un rètol informatiu, situat a la zona de la platja; continuarem pel passeig en direcció a la platja de Creixell, Els Muntanyans i la platja de Torredembarra.

GR-92, Calafell a Torredembarra, Passeig Marítim i Platja Llarga de Berà

En aquest punt i seguint el Passeig Marítim, entre palmeres, ens acompanyarà la platja Llarga de Berà.

Platja Llarga de Berà
El Passeig Marítim enrajolat o amb paviment s'acaba i comença un curt tram de camí terrós.

GR-92, Calafell a Torredembarra, Passeig Marítim de Berà
Final del Passeig Marítim
Just en aquest punt s'acaba el terme municipal de Roda de Berà i comença el terme municipal de Creixell. Ara la platja és coneguda com a Platja de la Marina de Creixell.

GR-92, Calafell a Torredembarra, platja de la Marina de Creixell
Platja de la Marina de Creixell
Passat aquest curt tram de camí terrós, novament tornarem a trobar-nos amb un passeig enrajolat o carrer de la Platja.
Al final d'aquest passeig o carrer de la Platja veurem una pintada blanca i vermella del GR-92 que ens dirigeix cap a la platja de Creixell.

GR-92, Calafell a Torredembarra, platja de Creixell

De seguida que entrem a la platja, veurem, a la dreta, el Torrent de la Murtra, que en aquest punt desemboca al mar.

GR-92, Calafell a Torredembarra, Torrent de la Murtra a Creixell
Torrent de la Murtra
En aquest punt tenim dues opcions a seguir:
  1. Seguir les marques blanca i vermella del GR-92; cal deixar la zona de la platja i anar a buscar l'Avinguda de la Platja, a tocar de les cases; al final d'aquesta avinguda, cal girar a l'esquerra i tornar a la platja de Creixell (ruta marcada en el track del GPS que s'adjunta)
  2. Seguir caminant per la platja de Creixell
GR-92, Calafell a Torredembarra, platja de Creixell

Tan per l'un com per l'altre, continuarem caminant per la Platja de Creixell; a la dreta ens quedarà primerament la zona del Gorg (antic aiguamoll format entre el torrent de la Murtra i l'antic torrent de la Masieta) i posteriorment el càmping La Gavina.

Un cop passat el càmping La Gavina, veurem un nou rètol informatiu, a la nostra dreta i que surt de la platja; com altres vegades hem comentat, hi ha possibilitat de seguir les marques del GR-92 o be de seguir per la platja, que sense deixar-la ens portarà fins a Torredembarra.

En aquest cas farem la ruta seguint les senyals del GR-92 i continuarem la direcció que marca el rètol informatiu cap a Els Muntanyans i Platja de Torredembarra.
Uns pocs metres més endavant d'aquest rètol informatiu, veurem un nou rètol informatiu; el seguirem per la nostra esquerra, passant per un camí terrós, que els vehicles acostumen a aprofitar per a utilitzar-lo de pàrking. Aquest camí ens portarà fins a l'inici d'un corriol per sobre d'una passarel·la de fusta, que transita per sobre de l'Estany Saler (deu al seu nom a la sal que s'extreia d'aquest indret i s'han trobar documents del s. XI que ja en parlaven).
Just al punt d'inici de la passarel·la, s'acaba el terme municipal de Creixell i comença el terme municipal de Torredembarra; la platja que ens acompanyarà és la Platja dels Muntanyans.

GR-92, Calafell a Torredembarra, Estany del Saler a Torredembarra
Passarel·la a l'Estany del Saler
Estany del Saler
Sense deixar el camí per sobre de la passarel·la arribarem a una cruïlla i continuarem recta; uns pocs metres més endavant s'acaba la passarel·la de fusta i continuarem pel camí terrós que segueix endavant; ens anirem fixant amb les senyals pintades blanca i vermella del GR-92.

GR-92, Calafell a Torredembarra, passarel·la a l'Estany del Saler a Torredembarra

GR-92, Calafell a Torredembarra, camí a l'Estany del Saler a Torredembarra

Aquest tram del camí ens portarà fins a un bifurcació, davant d'una casa, envoltada d'un canyissar; en aquest punt continuarem recta, passant per la part del darrera de la casa; el camí continua entre estaques  a banda i banda i que el delimiten.

Passada la casa i a uns 100 metres veurem un nou rètol informatiu, que seguirem en direcció a la platja de Torredembarra; el camí ens portarà de nou a la zona de la platja dels Muntanyans.

GR-92, Calafell a Torredembarra, Estany del Saler a Torredembarra

GR-92, Calafell a Torredembarra, platja dels Muntanyans  a Torredembarra
Platja dels Muntanyans
Seguirem endavant per la platja del Muntanyans; a la dreta queda la zona dels Muntanyans (un espai natural que el seu principal valor és el de conservar ecosistemes com ara dunes i maresmes, que pràcticament han desaparegut a la costa catalana); actualment és un espai natural protegit, on és prohibit d'accedir-hi.

Per la platja dels Muntanyans arribarem novament a un punt on veurem, a la dreta, un pal de fusta amb una senyal pintada blanca i vermella que ens torna a desviar fora de la platja; si seguim per la platja arribarem directament a Torredembarra.

GR-92, Calafell a Torredembarra, platja dels Muntanyans a Torredembarra

Uns passos més endavant haurem de girar a l'esquerra i torna a passar per sobre d'una passarel·la de fusta, ara per sobre de l'Estany de Clarà i de l'Estany del Sol.

GR-92, Calafell a Torredembarra, passarel·la a l'Estany de Clarà i Estany del Sol a Torredembarra

Per la passarel·la arribarem a una cruïlla i seguirem recta; al final de la passarel·la hi ha una bifurcació i continuarem per la dreta, per entrar, de seguida, a un descampat que s'aprofita com a aparcament per a cotxes; al final del descampat i a l'esquerra hi ha un petit tancat amb una estació meteorològica; pel costat d'aquesta hi ha un corriol que torna cap a la platja dels Muntanyans.

GR-92, Calafell a Torredembarra, platja dels Muntanyans

Novament a la platja dels Muntanyans i en direcció a la Punta de la Galera, passarem pel costat de l'edifici del Club Marítim de Torredembarra; seguidament passarem pel costat de la riera de La Rasa; en aquest punt comença la platja de Baix a Mar.

GR-92, Calafell a Torredembarra, platja de Baix a Mar a Torredembarra i la riera de La Rasa
La Rasa
GR-92, Calafell a Torredembarra, platja de Baix a Mar
Platja de Baix a Mar
Passada La Rasa, comencen les primeres cases de la població de Torredembarra i comença el Passeig de Colom, paral·lel a la platja de Baix a Mar.

GR-92, Calafell a Torredembarra, platja de Baix a Mar i passeig de Colom a Torredembarra
Passeig de Colom a Torredembarra
Situats al Passeig de Colom, veurem, a la dreta, l'església de Sant Joan Baptista; una mica més endavant, més o menys a l'alçada del carrer de Vilo, acaba el Passeig de Colom i comença el Passeig de Rafael Campalans i paral·lelament a aquest passeig hi ha la Platja de la Paella.

GR-92, Calafell a Torredembarra, platja de la Paella des del Passeig de Rafael Campalans a Torredembarra
Platja de la Paella
Pel Passeig de Rafael de Campalans, paral·lel a la platja, arribarem fins l'alçada del Passeig del Mediterrani (com a referència veurem, a la dreta, el Restaurant Les Palmeres), on donarem per finalitzada aquesta etapa i serà el punt de començament de la propera etapa (Torredembarra a Tarragona).