divendres, 13 de febrer del 2015

la bisbal a santes creus

LA BISBAL DEL PENEDÈS A SANTES CREUS
(Camí de Sant Jaume de Compostela)

La Bisbal del Penedès a Santes Creus - Camí de Sant Jaume de Compostela

La població de La Bisbal del Penedès està situada a la comarca del Baix Penedès, dins de la província de Tarragona. La forma més ràpida d'arribar-hi es per l'autopista AP-2, per la sortida 12-l'Albornar-La Bisbal del Penedès.

Con arribar-hi:

Des de Barcelona, caldrà agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona fins l'enllaç amb l'autopista AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12-l'Albornar-La Bisbal del Penedès; a la sortida de l'autopista entrarem a la carretera T-240 i per una rotonda en direcció a La Bisbal.

Des de Tarragona, caldrà agafar l'autopista AP-7 en direcció Barcelona fins l'enllaç amb l'autopista AP-2 (E-90) i agafar la sortida 12-l'Albornar-La Bisbal del Penedès; seguir instruccions anteriors.

TIPUS DE RECORREGUT: Ruta de senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Fàcil
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 5 hores i 3 minuts en total (3 hores i 57 minuts en moviment + 1 hora i 6 minuts aturat); 5,1 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Cal portar la motxilla ben preparada; els utensilis que ens poden fer falta es posaran a la part superior i la resta més al fons de la motxilla (sempre en funció de la climatologia del dia); sempre es bo començar la ruta de bon matí per aprofitar la fresca del matí; cal anar ben preparats de peus i calçat, tant si comencem la ruta com si ja fa dies que anem caminant; abans de sortir cal protegir-se del sol amb cremes solars per totes les parts del nostra cos que estiguin al descobert; utilitzar un bon barret, a les possible amb ales que envoltin tot el cap; fer un bon esmorzar abans de començar a caminar i portar sempre força quantitat d'aigua i menjar en la motxilla; al dia abans caldrà tenir ben planificada l'etapa del dia següent, saben on es pot parar a descansar o a avituallar-se i també saber el punt final del dia; en acabar l'etapa del dia anar directament al lloc de descans per a poder disposar de llit i dutxa per a passar la nit (si es el cas); si el lloc on es pernocta es un alberg compartit es recomanable utilitzar uns taps per les orelles (els roncs d'algunes persones no es poden deixar descansar); cal portar sabó per a rentar la roba; per a poder pernoctar als albergs municipals es necessari disposar de la Credencial del Peregrí; no deixar mai coses de valor sobre els llits dons poden desaparèixer
DESTACATS: La Bisbal del Penedès, masies al llarg de la ruta, Ermita de Santa Cristina, Rodonyà, Vila-rodona, riu Gaià, Aiguamúrcia, Santes Creus i el Monestir
PUNT DE SORTIDA: Plaça de l'església de La Bisbal del Penedès
PUNT D'ARRIBADA: Plaça de Sant Bernat, davant l'església de Santa Maria de Santes Creus
PUNT MÉS ALT: Punt del camí passada l'ermita de Santa Cristina on veurem una senyal en direcció Masllorenç
PUNT MÉS BAIX: Llera del Torrent de la Riera de La Bisbal
GPS: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/la-bisbal-del-penedes-a-santes-creus-cami-de-sant-jaume-de-compostela-8844167

El punt de sortida està marcat a la plaça de l'església de La Bisbal i des d'aquí pel carrer Major en direcció a la plaça Major i Centre Municipal de Cultura, seguint-lo cap al seu darrera i per seguir pel carrer de Sant Roc on veurem senyals grogues pintades al terra; aquestes senyals ens guiaran cap a una baixada, coneguda al poble com "Les Pedretes" i seguint per uns esgraons ens porten fins a la llera del torrent de la Riera de La Bisbal; el pont per sobre de la riera ens quedarà a l'esquena; seguirem pel torrent i de seguida ens desviarem cap a l'esquerra, pel costat d'una caseta (pou d'aigua) i seguint les senyals grogues; anirem suaument pujant pel lloc coneguda al poble com "La Timba"; les senyals ens portaran a passar per darrera de l'antic corral de bestiar, conegut com a Corral de l'Alfredo.
En arribar al camí asfaltat que uneix el poble amb la urbanització del Priorat, girar a l'esquerra, seguint les fletxes grogues, en direcció novament a les cases del poble, per continuar pel carrer General Romagosa fins al final del carrer, on comença un camí de terra per darrera de la casa del Cal Tuís; el camí arriba fins a la carretera T-240; cal continuar per la carretera i una mica més endavant, al marge esquerra, hi ha una creu coneguda com la "Creu de Pedra".

La Bisbal del Penedès a Santes Creus - Camí de Sant Jaume de Compostela; Creu de Pedra a La Bisbal del Penedès
Creu de Pedra amb una inscripció a la base
Continuarem pel marge esquerra de la carretera, amb precaució dons no hi han voreres, fins a trobar una entrada a un camí, a l'esquerra, seguint les senyals i que tot seguit entren cap al bosc que tenim davant, "Bosc del Faló"; seguirem les marques per un corriol per sobre de la carretera i paral·lel aquesta i fins a connectar novament amb la carretera a l'alçada d'una corba i del pont que travessa el torrent de Mas Tarragó; aquesta zona es coneguda amb el nom de la "Costa Blanca".
A partir d'aquí continuarem pel marge esquerra de la carretera, amb precaució de la circulació de vehicles. Veurem algunes senyals grogues pintades al terra o en algunes senyals de trànsit; continuant per la carretera arribarem fins a l'entrada de la Masia de Cal Llagostera, actualment una masia dedicada al Agroturisme.

La Bisbal del Penedès a Santes Creus - Camí de Sant Jaume de Compostela; Masia de Cal Llagostera
Masia de Cal Llagostera
Modificació de la ruta marcada amb les senyals grogues del Camí de Sant Jaume de Compostela: (compte veure al final d'aquesta pàgina)
(1) Al costat de l'entrada a la Masia veurem un camí de terra amb alguna senyal groga i NO les seguirem; al camí formava part de l'antic "Camí Ral" que unia Vilafranca del Penedès amb Montblanc.
Arrel de les obres de construcció de la nova carretera C-51, el camí Ral a quedat tallat, per tant el que farem es continuar per la carretera fins arribar a la nova C-51; en arribar-hi ens posarem al marge dret de la carretera i passarem pel costat d'una pellissa i anirem a buscar un pont que travessa la nova carretera per sota; el travessarem i arribarem a l'antiga carretera C-51 (El Vendrell a Valls); un cop a la carretera ens dirigirem cap a la Masia que veurem davant nostre.

La Bisbal del Penedès a Santes Creus - Camí de Sant Jaume de Compostela; Maria de Ca l'Arbocet
Masia de Ca l'Arbocet
Abans d'entrar a l'era del davant de la Masia, el camí i les senyals grogues giren cap a la dreta, per agafar un corriol que es l'antic Camí Ral que retroben aquí i que es dirigeix en suau pujada cal al Coll de l'Alberic (també Coll de Santa Cristina o la Rubiola).
En aquest tram del Camí Ral, en direcció a Santa Cristina, encara es poden veure avui en dia, les traces que feien les rodes del carros per sobre dels pedregars, passant una i altre vegada per aquests indrets.

La Bisbal del Penedès a Santes Creus - Camí de Sant Jaume de Compostela; Camí Ral a Santa Cristina a La Bisbal del Penedès
Camí Ral i als fons l'ermita de Santa Cristina
En sortir del corriol entrarem a un camí més ample en força mal estat, per sota de l'ermita; a la dreta del camí veurem un rètol informatiu de l'ermita i de la font; actualment la font està en desús i la trobarem al punt més baix de les escales que duen fins l'ermita; les senyals grogues no es dirigeixen cap a l'ermita, per tant, si volem arribar-nos fins l'ermita, les deixarem momentàniament, i per qualsevol braç del camí que giri cap a la dreta, ens portarà fins l'era del davant de l'ermita i la pròpia ermita de Santa Cristina, dins encara del terme municipal de La Bisbal del Penedès.

La Bisbal del Penedès a Santes Creus - Camí de Sant Jaume de Compostela; ermita de Santa Cristina a La Bisbal del Penedès

Ermita de Santa Cristina
Inscripció sobre el portal de l'ermita, any 1804
Per sobre de l'ermita hi ha un altre edifici amb una inscripció a la seva façana principal que diu: "Casa d'en Bernat Jofre, poblador del lloc de Santa Cristina i constructor de l'ermita - 1211".

De tornada a buscar les senyals grogues del camí de Sant Jaume de Compostela, continuarem per una petita pujada que surt per l'era de davant de l'ermita i ens portarà a trobar un rètol de senyalització de l'ermita de Santa Cristina i la direcció cap a Masllorenç i Montblanc i que seguirem; en aquest punt un gran rètol informatiu ens donarà informació, entre d'altres coses, de la masia que veurem una mica més endavant (val la pena aturar-nos un moment a llegir-ho).

Rètol informatiu
Continuem pel camí, per una forta però curta baixada i passats uns 300 metres trobarem la Masia de Cal Cabellut, a la dreta del camí.

La Bisbal del Penedès a Santes Creus - Camí de Sant Jaume de Compostela; Masia de Cal Cabellut

Restes de la Masia de Cal Cabellut
Aquesta masia, construïda al segle XVIII, fou en el seu temps un important hostal i feia d'allotjament als carreters que passaven per aquestes contrades.
En un dels laterals de la paret davantera de la masia es pot veure una placa commemorativa d'uns fets tràgics que van ocórrer a principis de l'any 1800 (en el rètol informatiu que haurem deixat enrere es troben referències).

La Bisbal del Penedès a Santes Creus - Camí de Sant Jaume de Compostela; placa a la façana de la Masia de Cal Cabellut
Placa commemorativa
Deixem la masia i continuem pel mateix camí fins a trobar una bifurcació, on un rètol informatiu ens dirigirà en direcció a Masllorenç; també seguirem veient senyals grogues.

La Bisbal del Penedès a Santes Creus - Camí de Sant Jaume de Compostela;

El camí ens portarà fins a una bifurcació i en aquest cas continuarem pel camí més principal que segueix per la (2) dreta i tot seguit a travessar la carretera TP-2045 i continuarem pel mateix camí que ens durà fins a l'entrada de Rodonyà.
Modificació de la ruta marcada amb les senyals grogues del Camí de Sant Jaume de Compostela: (compte veure al final d'aquesta pàgina)

La Bisbal del Penedès a Santes Creus - Camí de Sant Jaume de Compostela; Masllorenç
Masllorenç
A Rodonyà entrarem pel carrer Santiago Rusiñol + carrer Prat de la Riba + plaça Major, on està ubicada l'església parroquial + carrer Sant Joan + carrer Metge Teixidor; al final del carrer girar a la dreta per davant de la cooperativa i en direcció a l'antiga carretera C-51; passarem pel costat de la benzinera i de la Fonda Mas Pagès en direcció al cementiri; sen se arribar-hi continuarem, per el carrer asfaltat cap a la nova C-51 i la travessarem pel mig d'una rotonda (compta amb el transit) i seguirem la direcció de la senyal "Camí", antic "Camí Ral". El camí ens portarà fins arribar a un pont per sota de l'autopista i sen se passar-hi, girar a l'esquerra per anar continuar paral·lelament a l'autopista, primer en tram de terra i després en tram asfaltat, fins arribar a la carretera TV-2444; aquí girar a la dreta passant per sobre del pont que travessa l'autopista i tot seguit girar a l'esquerra (veurem alguna senyal groga pintada al terra). El camí a partir d'ara serà asfaltat i passarem ben a prop de la Masia de La Pansa; el camí anirà progressivament descendent en direcció al torrent del Mas de la Serra; en arribar a la part mes baixa el camí asfaltat continua cap a l'esquerra (el camí de terra cap a la dreta no el seguirem); aquest camí asfaltat, "camí de les Pinetelles", ens acompanyarà fins a l'entrada de Vila-rodona.
Entrarem a Vila-rodona pel costat del cementiri municipal i de la zona esportiva i continuarem pel carrer de la Costa de Guivernau, passant per davant del parc de bombers, en direcció a Aiguamúrcia i Santes Creus

La Bisbal del Penedès a Santes Creus - Camí de Sant Jaume de Compostela;

Per Vila-rodona continuarem per el carrer de les Hortes + carrer Major, passant pel costat de l'església + carrer Dr. José Mª Ferrer + carrer Sant Llorenç + avinguda Alt Camp.

La Bisbal del Penedès a Santes Creus - Camí de Sant Jaume de Compostela; església de Santa Maria a Vila-rodona
Església parroquial de Santa Maria de Vila-rodona
La Bisbal del Penedès a Santes Creus - Camí de Sant Jaume de Compostela; Vila-rodona
Portal d'en Parera
A les afores de Vila-rodona, a la dreta del camí, està ubicat l'antic Convent dels Dolors, tot i que no que se'n veu cap senyal per a poder-la identificar.

La Bisbal del Penedès a Santes Creus - Camí de Sant Jaume de Compostela;
Diferents distàncies per uns mateixos destins
Deixarem enrere Vila-rodona i entrarem en una zona d'horts i les senyals ens portaran fins al riu Gaià i a un bonic corriol que serpenteja en riu.

El riu Gaià per aquest tram fa una sèrie de meandres i això fa que s'hagi de travessar fins a 3 vegades.

Normalment per creuar-lo ho farem per damunt d'unes passarel·les de fusta; en cas de que les passarel·les estiguin enretirades no hi cap dificultat en travessar-lo, només caldrà descalçar-nos, dons gairebé no hi ha profunditat i l'amplada es molt curta.

Una vegada travessat el riu Gaià, el corriol enllaça amb la carretera TV-2005 per entrar de seguit al poble d'Aiguamúrcia.

La Bisbal del Penedès a Santes Creus - Camí de Sant Jaume de Compostela; Aiguamúrcia

La Bisbal del Penedès a Santes Creus - Camí de Sant Jaume de Compostela; riu Gaià a Aiguamúrcia
El riu Gaià passant pel costat d'Aiguamúrcia
Diferents cartells, incloses les senyals grogues ens encaminen per dins del poble d'Aiguamúrcia, tot passant per la plaça d'Aiguamúrcia + plaça de la Font + carrer dels Camps.

Deixarem el poble passant per davant del Celler Cooperatiu d'Aiguamúrcia, ara per la carretera TV-2006 en direcció a Santes Creus.

Per aquesta carretera i passat 1 Km arribarem al pont que travessa la riera de Rubió.

La Bisbal del Penedès a Santes Creus - Camí de Sant Jaume de Compostela; riera Rubió a Santes Creus
Font al costat de la riera de Rubió
Passat el pont deixarem la carretera i enfilarem, a la dreta, el carrer Torrent de Rubió de l'urbanització dels Manantials; seguirem el carrer i les senyals grogues fins a deixar enrere les cases de l'urbanització i seguirem per una pista asfaltada, paral·lelament a la Rasa dels Hortets (esquerra del camí) i fins arribar als murs del monestir de Santes Creus; envoltarem part dels murs del monestir fins a enllaçar amb la carretera TV-2441.

La Bisbal del Penedès a Santes Creus - Camí de Sant Jaume de Compostela; Monestir de Santes Creus

Monestir Cistercenc de Santes Creus
En entrar a la carretera girarem a l'esquerra continuant paral·lelament als murs del monestir i fins a trobar unes escales que baixen fins el carrer Pere el Gran i passat un porxo entrarem a la plaça de Santa Llúcia.

La Bisbal del Penedès a Santes Creus - Camí de Sant Jaume de Compostela; Portal d'entrada a Santes Creus
Entrada al recinte del Monestir de Santes Creus
Entrarem al recinte del monestir per la plaça i font de Sant Bernat.

La Bisbal del Penedès a Santes Creus - Camí de Sant Jaume de Compostela; plaça i font de Sant Bernat a Santes Creus
Plaça i font de Sant Bernat
Davant nostre queden les escales que pugen fins la façana de l'església de Santa Maria de Santes Creus i la resta dels edificis del monestir que es poden visitar.

La Bisbal del Penedès a Santes Creus - Camí de Sant Jaume de Compostela; plaça i font de Sant Bernat i església de Santa Maria de Santes Creus
Església de Santa Maria de Santes Creus
Una vegada dins del recinte del Monestir de Santa Maria de Santes Creus acaba la ruta i comença la visita a l'interior dels seus murs, una visita molt recomanable pel seu interès històric i la bellesa de les seves dependències.

Patis interiors del Monestir
Talla de fusta del Crist crucificat (s. XV - XVI)

Sala capitular o de reunions, claustre, jardins i font
Dependències, patis i rosassa de l'església