dijous, 2 de juliol del 2015

monestir montserrat-escales jacob-escales pobres-pas francesos

MONESTIR DE MONTSERRAT
ESCALES DE JACOB - ESCALES DELS POBRES - PAS DELS FRANCESOS

Aquesta és una informació totalment personal i que no pretén ser una guia exacta a seguir per part de qui pugui llegir aquests comentaris.

El Monestir de Montserrat està ubicat dins del terme municipal de Monistrol de Montserrat i a la comarca del Bages, dins de la província de Barcelona; està situat a una alçada de 720 metres; és un símbol per a tots el catalans i punt de trobada i pelegrinatge per a creients, senderistes, escaladors i turistes d'arreu del país i de la resta del mon.

Des de Barcelona, cal agafar l'autopista AP-7, E-15 en direcció a Tarragona; bifurcació seguir per l'autovia A-2 fins Abrera i aquí seguir per la carretera C-55 fins a Monistrol de Montserrat per continuar per la BP-1121 cap al Monestir de Montserrat.

Des de Tarragona, cal agafar l'autopista AP-7 direcció a Barcelona; abans d'arribar al peatge de Gelida continuar cap a la N-IIa i A-2 fins Abrera i aquí seguir les mateixes indicacions anteriors.

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme circular.
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderat; te alguns trams de forta pujada, com ara des de la plaça de l'Abat Oliva i fins arribar al Pla de les Taràntules (funicular de Sant Joan) i posteriorment les escales de Sant Onofre fins les escales de Jacob; la resta la ruta es força còmode i només les Escales dels Pobres en algun tram (de baixada) caldrà anar en compte dons els esglaons son irregulars o be estan malmesos.
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 3 hores i 38 minuts en total (2 hores i 29 minuts en moviment + 1 hora i 7 minuts aturat); 3,3 Km/h en moviment.
RECOMANACIONS: La zona per la que caminarem és zona de muntanya, per tant cal seguir estrictament les senyals i les guies que ens dirigiran en tot moment i sobretot no sortir mai dels camins principals i/o marcats. Cal portar aigua i menjar en quantitat suficients. També portar una brúixola ens pot servir per orientar-nos, així com un GPS amb el track de la ruta i un mapa de la zona. No fer aquest recorregut en solitari si no es coneix el terreny; cal donar la nostra situació a algun familiar o conegut abans de començar la ruta.
DESTACATS: Basílica de la Mare de Déu de Montserrat, Creu de Sant Miquel; ermites de Sant Miquel, Sant Joan, Sant Onofre; escales de Jacob (entre la Gorra Marinera i la Magdalena Inferior); camí nou de Sant Joan a Sant Jeroni; torrent de Santa Maria; Pla dels Ocells; Escales dels Pobres; Pas dels Francesos.
PUNT DE SORTIDA: Plaça davant de la façana principal de la Basílica de la Mare de Déu de Montserrat.
PUNT D'ARRIBADA: El mateix punt de la sortida,
PUNT MES ALT: Escales de Jacob (1059 m.)
PUNT MES BAIX: Plaça de l'Abat Oliva (707 m.)
GPS: http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=10110626

Per la muntanya de Montserrat hi ha repartides una sèrie d'ermites. Antigament eren subjectes a l'Abat de Montserrat; totes elles foren abandonades pels ermitans l'any 1811 tot fugin de la invasió francesa i novament reedificades després del conflicte; no obstant, només unes poques van tornar a ser habitades, essent la majoria definitivament abandonades envers l'any 1822, la qual cosa suposà, amb el temps, que es deterioressin els edificis; avui bona part d'elles encara conserven alguns dels seus murs.

Des de la plaça del Portal, davant de la Basílica i sortint pel costat del Museu de Montserrat, anirem carrer avall; passarem per sota d'una porta porxada, tot entrant a la plaça de l'Abat Oliva; girar a l'esquerra per enfilar carrer amunt en direcció a Sant Miquel.

El camí pel que transitarem al principi i fins a l'ermita de Sant Miquel serà un terra cimentat i gravat i en continua pujada, amb trams majoritàriament suaus i algun tram més pronunciat, però sense cap dificultat; al començament del camí ens acompanyaran algunes estàtues i imatges de personatges religiosos en la seva majoria.

Camí de Sant Miquel
MONESTIR DE MONTSERRAT  ESCALES DE JACOB - ESCALES DELS POBRES - PAS DELS FRANCESOS, Camí i Porta de Sant Miquel
Imatge d'un àngel i part de la zona recreativa de Montserrat
Al cap d'uns 20 minuts, més o menys, arribarem a una senyal que ens orientarà cap a la Creu de Sant Miquel.

Per arribar-hi haurem de seguir aquesta direcció, girant a l'esquerra i continuant per un camí ben cimentat i ara en una curta i ara pronunciada baixada, fins a la Creu de Sant Miquel i el seu mirador.

MONESTIR DE MONTSERRAT  ESCALES DE JACOB - ESCALES DELS POBRES - PAS DELS FRANCESOS, Camí de Sant Miquel i Creu de Sant Miquel
Creu de Sant Miquel en un dia de boira
En dies clars es pot veure una bonica vista per sobre del Monestir, així com bona part dels cims i agulles de la serralada de Montserrat.

Tornarem a recuperar el camí i davant nostra queda l'ermita de Sant Miquel.

MONESTIR DE MONTSERRAT  ESCALES DE JACOB - ESCALES DELS POBRES - PAS DELS FRANCESOS, Ermita de Sant Miquel

Ermita de Sant Miquel
Hi ha referències històriques d'aquesta ermita a l'any 1211 i més endavant a l'any 1344. Durant la guerra amb França el 1810, l'ermita és enderrocada; posteriorment l'any 1870 va ser reconstruïda novament sobre els antics fonaments; Sant Miquel és considerat el Patró de la muntanya de Montserrat des del s.III. Davant de l'ermita hi ha una creu de terme; des de l'ermita es poden veure unes boniques vistes de tot el complex que forma el Monestir.

Deixarem l'ermita i continuarem camí amunt, ara per un camí terrós i poc després passarem pel costat de la bassa de Sant Miquel.

MONESTIR DE MONTSERRAT  ESCALES DE JACOB - ESCALES DELS POBRES - PAS DELS FRANCESOS, Camí i Bassa de Sant Miquel
Bassa de Sant Miquel
El camí continua pujant fins que arribem a un creuament; continuant recte, tot vorejant la muntanya, aniríem en direcció a Collbató, per la drecera de "Fra Garí" o pel "camí de la bateries"; en el nostre cas continuarem pel camí que gira cap a la dreta i continua en forta pujada cimentada i gravada; en aquest punt hi veurem un rètol que ens orientarà cap al funicular de Sant Joan.

MONESTIR DE MONTSERRAT  ESCALES DE JACOB - ESCALES DELS POBRES - PAS DELS FRANCESOS, Camí de Sant Miquel i rètol informatiu al Pla del Soldats

A partir d'aquest punt tenim davant nostre una forta pujada cimentada i amb algunes ziga-zagues; en arribar al punt més alt d'aquesta pujada, veurem als nostres peus al Pla de les Taràntules, on resta ubicada l'estació superior del funicular de Sant Joan; baixarem fins a aquest punt, en un curt tram i seguint el camí cimentat.

MONESTIR DE MONTSERRAT  ESCALES DE JACOB - ESCALES DELS POBRES - PAS DELS FRANCESOS, muntanyes de Les Magdalenes
Vistes per sobre del Pla de les Taràntules i les Magdalenes
Davant de l'estació del funicular hi ha dos camins i en el nostre cas seguirem pel camí de l'esquerra en direcció a la ruta de les ermites.

MONESTIR DE MONTSERRAT  ESCALES DE JACOB - ESCALES DELS POBRES - PAS DELS FRANCESOS, Camí de les Ermites

MONESTIR DE MONTSERRAT  ESCALES DE JACOB - ESCALES DELS POBRES - PAS DELS FRANCESOS, rètol informatiu al Camí de les Ermites

A partir d'aquest punt deixarem el camí cimentat i el Pla de les Taràntules i seguirem per un camí terrós.
Seguirem en direcció a Sant Joan i aproximadament uns 10 minuts després veurem a la dreta del camí unes escales força irregulars que s'endinsen pel mig de la vegetació i cap a la paret de la muntanya del davant. Aquestes son les antigues escales en direcció a les ermites de Sant Onofre i Santa Magdalena.

MONESTIR DE MONTSERRAT  ESCALES DE JACOB - ESCALES DELS POBRES - PAS DELS FRANCESOS, escales en direcció a l'ermita de Santa Magdalena

Les escales van pujant, en trams irregulars, però de bon fer. Mes o menys a meitat de les escales, s'uneix per l'esquerra, el camí que be de les ermites de Sant Onofre i Sant Joan.

MONESTIR DE MONTSERRAT  ESCALES DE JACOB - ESCALES DELS POBRES - PAS DELS FRANCESOS, passadis a les ermites de Sant Joan i Sant Onofre
Ermites de Sant Onofre i Sant Joan Baptista
Al fons la nova ermita de Sant Joan
Continuem pujant per les escales, que en aquest darrer tram estan situades pel mig d'una canal, entre dues parets de roca conglomerada; una corda o passamà situada a la paret de la dreta ens pot ajudar a superar aquest darrer tram.

Escales en direcció a Santa Magdalena
Acabades les escales i en arribar al que pot semblar una bifurcació, a dreta i esquerra i davant nostre la paret de la muntanya (la paret de la Miranda de Santa Magdalena), continuarem cap a la dreta i seguirem pujant; el camí està força malament, degut a les inclemències del temps i que malmeten el terreny; arribarem a una bifurcació on veurem una petita senyal que informa que estem en la Regió de Santa Magdalena.

MONESTIR DE MONTSERRAT  ESCALES DE JACOB - ESCALES DELS POBRES - PAS DELS FRANCESOS, rètol informatiu a la regió de Les Magdalenes

En aquest punt seguirem la ruta en direcció al Camí de Sant Jeroni, per les Escales de Jacob.
Davant nostre veurem un passadís entre les parets de la "Gorra Marinera" a la dreta i de la "Magdalena Inferior" a l'esquerra i que ens portaran fins les Escales de Jacob. Les escales seran en baixada, anat en compte, dons els seus esglaons son irregulars i en molts casos força malmesos.

MONESTIR DE MONTSERRAT  ESCALES DE JACOB - ESCALES DELS POBRES - PAS DELS FRANCESOS, escales de Jacob
Escales de Jacob
En acabar-se les escales, queda un petit tram terrós que enllaça amb el Camí de Sant Joan a Sant Jeroni; en entrar en aquest camí girarem a l'esquerra seguint les senyals en direcció a Sant Jeroni.

MONESTIR DE MONTSERRAT  ESCALES DE JACOB - ESCALES DELS POBRES - PAS DELS FRANCESOS, rètol informatiu a les Escales de Jaboc i al Camí a Sant Jeroni

Seguirem per aquest camí principal, tot vorejant la cara nord del Gorro Frigi; el camí es bastant planer i aquest entorn es conegut com a Serra de l'Alzina de les Paparres.

MONESTIR DE MONTSERRAT  ESCALES DE JACOB - ESCALES DELS POBRES - PAS DELS FRANCESOS, Agules a la secció del Monestir o Sant Benet
Pel camí de Sant Jeroni podem veure i gaudir de molt paratges i indrets de gran bellesa
El camí segueix força planer fins que arribar a una zona cimentada amb alguns llargs esglaons i fins arribar a una cruïlla.

MONESTIR DE MONTSERRAT  ESCALES DE JACOB - ESCALES DELS POBRES - PAS DELS FRANCESOS, Camí de Sant Joan A Sant Jeroni
Direcció al torrent de Santa Maria
En arribar a aquesta cruïlla, deixarem el camí cimentat en direcció a Sant Jeroni, per continuar tot girant a la dreta i començar a baixar en direcció al Torrent de Santa Maria i Pla dels Ocells; pel camí anirem trobant alguns trams amb esglaons irregulars i malmesos.

MONESTIR DE MONTSERRAT  ESCALES DE JACOB - ESCALES DELS POBRES - PAS DELS FRANCESOS, Cami pel Torrent de Santa Maria
Algun dels trams d'esglaons
Seguirem aquest camí, una bona part del qual passa per la llera del torrent de Santa Maria i molt bones condicions per la pràctica del senderisme; el camí ens durà fins el Pla del Ocells.

MONESTIR DE MONTSERRAT  ESCALES DE JACOB - ESCALES DELS POBRES - PAS DELS FRANCESOS, Pla dels Ocells al Torrent de Santa Maria
Pla dels Ocells
LLEGENDA DEL PLA DELS OCELLS

La gent vella deia que tot els ocells van a visitar a la Mare de Déu. Per espècies, celebren gran reunions i assemblees per parlar i discutir llurs afers. Els ocells catalans es reunien en aplecs de milers i milers en aquest paratge. Hom explica que l'oreneta és l'ocell més matiner de tots. Així que es lleven van cada dia a visitar a la Moreneta i quan en tornen s'escampen per tot arreu cridant i despertant la gent que encara dorm.

Just passat aquest lloc, començaran de nou els trams cimentats. Els trams cimentats es barregen amb les escales, que a partir d'aquest punt i gairebé fins al final del recorregut anirem trepitjant; tot el tram d'escales es conegut com "les escales dels pobres".

El nom de les Escales dels Pobres prové del fet que en temps passats prop d'aquest indret hi havia una casa on eren acollits els pobres i els rodamóns.

El camí pel que hem transitat també se'l coneix com a "camí vell de Sant Jeroni"; les escales ens durant fins la plaça de Santa Anna i des d'aquest punt i fins arribar a la Font del Portal o del Miracle (plaça de l'Abat Oliva), ens quedaran al voltant d'uns 800 esglaons, això si, tots de baixada.

MONESTIR DE MONTSERRAT  ESCALES DE JACOB - ESCALES DELS POBRES - PAS DELS FRANCESOS, rètol informatiu a les escales dels pobres

Diferents trams de les escales dels pobres
Un dels indrets més conegut de les Escales del Pobres es el "Pas del Francesos", un estret pas entre roques i on es supera el fort desnivell a través unes escales força pronunciades, però en molt bon estat.

MONESTIR DE MONTSERRAT  ESCALES DE JACOB - ESCALES DELS POBRES - PAS DELS FRANCESOS, escales dels pobres i Pas del Francesos
Pas dels Francesos
El nom de "Pas del Francesos" prové quan l'exèrcit de Napoleó, entre els anys 1808 i 1814, va provocar un conflicte bèl·lic entre Espanya i el primer Imperi Francès, però tal i com diu la llegenda, l'exèrcit francès va ser foragitat d'aquestes contrades pel timbaler del Bruc.

Al final de les escales i passant pel costat de la Font del Portal o del Miracle a la plaça de l'Abat Oliva, entrarem novament al recinte de la Basílica de Montserrat i fins a la plaça del Portal, davant de la basílica, el mateix punt de sortida, on finalitzarà la ruta.

MONESTIR DE MONTSERRAT  ESCALES DE JACOB - ESCALES DELS POBRES - PAS DELS FRANCESOS, la Basílica de la Mare de Déu de Montserrat des de les Escales dels Pobres