dilluns, 8 de juliol del 2024

solivella-a-montblanquet-variant

SOLIVELLA A MONTBLANQUET
VARIANT
(Camí de Sant Jaume de Compostela)

SOLIVELLA A MONTBLANQUET VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela)

Solivella és un municipi de la comarca de la Conca de Barberà, dins de la província de Tarragona. És dins de la zona on més es parla el subdialecte "xipella" del català. El nom del municipi és la grafia aglutinada de s'Olivella (l'oliveta), ja que antigament el turó sobre el que avui s'aixeca la vila es coneixia com a Puig de s'Olivella. Destaca l'església de l'Assumpció de la Mare de Déu, fou construïda l'any 1769 aprofitant la pedra de l'anterior església romànica.

Des de Barcelonaveure la ruta Guia Michelin
Des de Tarragonaveure la ruta Guia Michelin

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderisme lineal
DIFICULTAT DE LA RUTA: Ruta fàcil
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 2 hores i 9 minuts en total (1 hora i 42 minuts en moviment + 27 minuts aturat); 5,0 Km/h en moviment
PUNT DE SORTIDA: Plaça Major de Solivella
PUNT D'ARRIBADA: Carrer Major davant de l'església de Sant Andreu de Montblanquet
PUNT MÉS ALT: Santuari del Tallat
PUNT MÉS BAIX: A la plaça Major de Solivella

RECOMANACIONS:

SOLIVELLA A MONTBLANQUET VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela)

Situats a la plaça Major de Solivella, davant de la façana principal de l'església de l'Assumpció de Maria, iniciarem la ruta/etapa; passarem pel costat de l'edifici de l'Ajuntament i emprendrem pel carrer Major.

SOLIVELLA A MONTBLANQUET VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Plaça Major de Solivella, Ajuntament i Església de l'Assumpció de Solivella
Ajuntament - Església de l'Assumpció de Maria
A partir del carrer Major de Solivella comença una suau pujada en direcció a la part alta del poble, on resten ubicades les restes del Castell.

SOLIVELLA A MONTBLANQUET VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); carrer Major de Solivella
Carrer Major de Solivella
El carrer Major ens portarà fins a la Placeta de les Gralles i tot seguit entrarem a la Plaça de Sant Joan, on hi ha una font d'aigua.

SOLIVELLA A MONTBLANQUET VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Placeta de les Gralles i Plaça de Sant Joan de Solivella
Placeta de les Gralles
Plaça de Sant Joan
Continuarem pel carrer de Sant Joan en direcció a la ruïnes del Castell de Solivella; per aquest carrer veurem un petit pal de fusta amb informació i la senyal del GR-175.6, que seguirem una bona part del recorregut.

SOLIVELLA A MONTBLANQUET VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); carrer de Sant Joan de Solivella
Carrer de Sant Joan
El carrer de Sant Joan té una pronunciada pujada en direcció a la zona del castell; des d'aquest carrer veurem l'única paret cantonera del castell que es manté dempeus. En la primera cruïlla de carrers, a l'esquerra, està ubicada la Plaça del Fossat del Castell que dona accés al Castell i que es pot visitar.

SOLIVELLA A MONTBLANQUET VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Plaça del Fossat del Castell de Solivella
Plaça del Fossat del Castell
Per unes escales metàl·liques podrem accedir al recinte del Castell, que podrem visitar i veure les seves restes.

SOLIVELLA A MONTBLANQUET VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Restes del Castell de Solivella
Castell de Solivella
El primer Castell es va construir a Solivella cap a mitjan segle XII per Gombau d'Oluja, Durant el segle XIII va pertànyer als Puigverd i després als Anglesola. Retornat a la corona al segle següent, i després de passar per diverses mans, el rei Alfons el Magnànim el va vendre a Ramon Berenguer de Llorac l'any 1424. Cap a finals del segle XV o inicis del XVI els Llorac van construir-hi, aprofitant les construccions antigues, un gran palau renaixentista, voltat de muralles i fossats, amb torres rodones als angles i un gran pati central. L'any 1599, Felip III va crear la baronia de Solivella. Al segle XVIII el castell va passar, per matrimoni, a mans de la família Despujol. Les guerres carlines van deixar el castell molt malmès, tot i que es conserven els seus elements principals i mica en mica es va anar arruïnant fins que l'any 1915 l'ajuntament el va dinamitar. Actualment resta només dempeus un dels angles i un portal medieval, així com diverses restes de torres, cisternes, murs i el gran pati d'armes.

Paret del Castell
Per continuar haurem de tornar al carrer Sant Joan i continuarem per la pujada que envolta el Castell, passant per la plaça del Castell i seguint pel carrer del Castell, en direcció a la afores del poble de Solivella.

SOLIVELLA A MONTBLANQUET VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Plaça del Castell i carrer del Castell de Solivella
Plaça del Castell
Carrer del Castell
Al final del carrer del Castell enllaçarem amb el Camí del Tallat; a l'inici d'aquest camí veurem, a la dreta del carrer, una rètol informatiu en direcció al Santuari del Tallat i Vallbona de les Monges, seguint el GR-175-6.

Camí del Tallat
Gairebé només començar aquest camí i a les afores del poble, passarem pel Calvari, una gran roca i una creu de ferro al mig del camí.

SOLIVELLA A MONTBLANQUET VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Camí del Tallat i El Calvari
El Calvari
El Camí del Tallat passa per una primera bifurcació i haurem de continuar en línia recta, seguint la direcció del rètol informatiu que aquí veurem, en direcció al Santuari del Tallat.

Continuarem per aquest camí en un llarg tram força planer i còmode on anirem trobant algunes marques, senyals o rètols informatius; el camí passa i/o creua sobre la glera de la Rasa de les Comes gairebé de forma totalment desapercebuda.

Un cop creuada aquesta Rasa el camí comença a pujar de forma suau però constant; tot i que el camí no té pèrdua, anirem trobant alguns rètols informatius; passarem pel costat d'un primer rètol informatiu en direcció al Santuari del Tallat (6,4 Km).

Uns 200 metres més endavant arribarem a un bifurcació on veurem un segon rètol informatiu en direcció al Santuari del Tallat (6,2 Km), en aquest punt haurem de continuar recta, seguint el Camí del Tallat; la majoria dels camins que podrem veure a dreta o esquerra són camins que porten a peces de terra de cultiu.

Uns metres més endavant ens situarem en una nova bifurcació i haurem de continuar pel camí de l'esquerra; en aquest punt veurem un tercer rètol informatiu en direcció al Santuari del Tallat (5,9 Km).

Passada aquesta darrera bifurcació el camí continua pujant, ara en algun tram una mica més pendent, però sense cap dificultat; ens trobarem en un tram del camí que està cimentat.

Després d'un llarg i agradable passeig arribarem a una nova bifurcació i haurem de continuar pel camí que gira a la nostra dreta en direcció al Santuari del Tallat (4,2 Km).
En aquest punt deixarem el terme municipal de Solivella per accedir al terme municipal de Blancafort, pel que passarem en un curt tram per aquest Camí del Tallat.

Passada aquesta darrera bifurcació el camí, que ja ha guanyat força alçada, ens situarà en un mirador natural sobre la Conca de Barberà, on podrem veure el Monestir de Poblet, Montblanc, el Paratge Natural de Poblet, entre d'altres.

SOLIVELLA A MONTBLANQUET VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Mirador sobre la Conca de Barberà
Mirador sobre la Conca de Barberà
Continuarem pujant i el camí ens portarà a una nova bifurcació on haurem de continuar pel camí que gira a la dreta, fent una corba pronunciada.

Camí del Tallat

Just en aquest punt, en fer la corba a la dreta, deixarem el terme municipal de Blancafort (Conca de Barberà), deixant la província de Tarragona i accedirem al terme municipal de Vallbona de les Monges, dins de la comarca de l'Urgell i a la província de Lleida.

Només passar aquesta darrera bifurcació, a la dreta del camí, veurem les restes i runes de l'antic Hostal del Tallat.
Unes passes més endavant ens situarem en una cruïlla de camins, on veurem, a l'esquerra del camí, un rètol informatiu; en aquest punt tenim dues possibilitats per continuar endavant en la ruta:

1- Creuar la pista o Camí Ral i continuar pel camí asfaltat en direcció al Santuari del Tallat
        (aquesta és la ruta marcada en el track del GPS que s'adjunta)

Camí del Tallat en direcció al Santuari del Tallat
        2- Seguir per l'esquerra, per la pista de terra o Camí Ral, seguint la indicació del rètol informatiu en direcció al Santuari del Tallat (3,4 Km) GR-175.6 + GR-171

SOLIVELLA A MONTBLANQUET VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); rètol informatiu a la cruïlla entre el Camí del Tallat i el Camí Ral
Cruïlla entre el Camí del Tallat i el Camí Ral
Continuant la ruta seguint l'opció 1 pel Camí del Tallat (camí asfaltat), aquest passa entre una zona boscosa i camps de sembrat; el camí és planer en un primer tram d'uns 400 metres i posteriorment començar a pujar de força suau.
El camí ens portarà a una primera bifurcació i haurem de continuar per l'esquerra seguint el propi camí asfaltat.

En aquesta bifurcació enllaçarem amb el PR-C-58 que ens acompanyarà fins el Santuari del Tallat; una mica més endavant ens situarem a una segona bifurcació, just a tocar del Santuari del Tallat; per aquesta bifurcació haurem de fer dos passos, el primer per anar fins al Santuari i el segon, de tornada a aquesta mateixa bifurcació, per continuar el direcció a Montblanquet.

Bifurcació al Santuari del Tallat i Montblanquet
A la bifurcació girarem a l'esquerra i continuarem en direcció al Santuari del Tallat, seguint el camí asfaltat en forta pujada; haurem de fer uns 170 metres fins arribar a l'esplana de davant de les portes del Santuari.

SOLIVELLA A MONTBLANQUET VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Façana principal del Santuari del Tallat
Santuari del Tallat
Si tenim sort i les portes del Santuari estan obertes podrem fer una visita al seu pati interior i a la capella de Santa Maria, entre d'altres.

SOLIVELLA A MONTBLANQUET VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Patí interior del Santuari del Tallat
Patí interior del Santuari del Tallat
SOLIVELLA A MONTBLANQUET VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Capella de Santa Maria al Santuari del Tallat
Capella de Santa Maria
Santuari marià situat a la serra del Tallat, al lloc on hi hagué un castell medieval, documentat al segle XI. Des del segle XII s'hi van establir alguns ermitans i a la segona meitat del segle XIV es va construir l'església, que ser destruïda al segle XV i reconstruïda de nou l'any 1475. S'hi venera la imatge trobada de la Mare de Déu del Tallat. Amb l'abandonament del santuari, el conjunt d'edificis bastits a la fi del període gòtic, amb una gran riquesa ornamental, es van anar degradant i enrunant i en gran manera van ser espoliats per anar a parar a mans privades. L'església va ser reedificada a començament del segle XIX. Es conserva la sepultura de Ramon Berenguer de Llorac, fundador del santuari, i algunes portes i finestres amb capitells esculpits, de gran interès artístic.

Deixarem el Santuari del Tallat i desfarem el camí per a tornar a situar-nos en la darrera bifurcació, per anar en direcció a Montblanquet.

SOLIVELLA A MONTBLANQUET VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Rètol informatiu a la plaça del davant del Santuari del Tallat

En arribar a la bifurcació, després del tram de baixada des del Santuari, haurem de continuar pel camí de terra de la nostra esquerra, en direcció a Vallbona de les Monges, segons indica el rètol informatiu metàl·lic i a Montblanquet segons indica el rètol informatiu de fusta; continuarem aquest camí seguint el PR-C-58.

SOLIVELLA A MONTBLANQUET VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Camí del Tallat en direcció a Montblanquet

En iniciar el camí de terra en direcció a Montblanquet, el camí és més estret, en forma de corriol, i en forta baixada en un primer tram, fins que aquest passa entre un camp de sembrat i el camí es més planer.

Camí del Tallat en direcció a Montblanquet
En passar aquesta zona, el camí entre en una petita zona boscosa i tornar a baixar més pronunciadament fins que arriba a una nova bifurcació.

En aquest bifurcació girarem a l'esquerra seguint la senyal del rètol informatiu metàl·lic en direcció a Vallbona de les Monges i del rètol de fusta en direcció a Montblanquet.
En continuar per aquest camí en direcció a Montblanquet el camí és més regular i planer fins a l'entrada de Montblanquet, tot i que la tendència sempre és en suau baixada.

De seguida arribarem a una bifurcació senyalitzada amb un rètol informatiu situat a la dreta del camí; en aquest punt haurem de continuar en línia recta seguint la direcció a Montblanquet (2,010 Km) i Vallbona de la Monges; en aquesta bifurcació deixarem de seguir el PR-C-58 que gira a l'esquerra i començarem a seguir el GR-175 de la Ruta del Cister que ens acompanyarà fins a Montblanquet.

Més endavant i seguint pel Camí del Tallat en direcció a Montblanquet, passant per una zona envoltada de bosc, passarem per una altre bifurcació, on també veurem, a la dreta del camí, un rètol informatiu; en aquest punt continuarem en línia recta en direcció a Montblanquet (0,680 Km).

De seguida el Camí del Tallat ens portarà a l'entrada del petit nucli de població de Montblanquet (Vallbona de les Monges).

Montblanquet
Al final del Camí del Tallat haurem de creuar la carretera LV-2338, sense pas de vianants, i accedir a Montblanquet pel carrer Major.
La carretera LV-2338 que ve per la nostra esquerra i continua per la nostra dreta, és el Camí de Sant Jaume de Compostela que ve de Montblanc - Poblet - Espluga de Francolí; veurem alguna marca o senyal groga del Camí de Sant Jaume.
A la dreta de la carretera veurem un rètol informatiu en direcció a Vallbona de les Monges, per on continua el Camí de Sant Jaume de Compostela i el GR-175 de la Ruta del Cister.

SOLIVELLA A MONTBLANQUET VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Rètol informatiu a la carretera LV-2338 a Montblanquet

Per finalitzar l'etapa seguirem pel carrer Major fins a l'Església de Sant Andreu de Montblanquet.

SOLIVELLA A MONTBLANQUET VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Església de Sant Andreu de Montblanquet
Església de Sant Andreu
Edifici d'una sola nau, coberta amb volta de canó apuntada, amb presbiteri recte. A l'interior el presbiteri ve precedit de dos arcs apuntats. L'aparell constructiu està format per carraus de mida irregular, ben alineats, amb una cornisa a la part superior que descansa sobre mènsules. Destaca el campanar d'espadanya, d'un sol ull, al damunt d'un cos rectangular molt ample. El portal és adovellat, de mig punt, sense guardapols. Al seu costat hi ha una rosassa amb traceria calada gòtica. L'església es pot datar al segle XIII, amb reformes posteriors.

Davant de la façana principal de l'església de Sant Andreu de Montblanquet acaba aquesta etapa/ruta del Camí del Sant Jaume de Compostela.

© Imatges i text propietat d'en Ferran Solé Sendra

diumenge, 23 de juny del 2024

barbera de la conca-pira-solivella-variant

BARBERÀ DE LA CONCA -
PIRA - SOLIVELLA
VARIANT
(Camí de Sant Jaume de Compostela)

Barberà de la Conca és un municipi a la comarca de la Conca de Barberà, dins de la província de Tarragona. El nom de Barberà prové del cognom llati "Barbariànus" i el complement de "Conca" que avui mostra el topònim oficial serveix per distinguir-lo d'un altre municipi català del mateix nom (Barberà del Vallés), i fa referència a la comarca a la pertany. Destaquen l'església de Santa Maria, un edifici de barroc tardà del segle XVIII i el Castell de Barberà, i actualment romanen en peu part dels edificis templers (la torre-habitació i capella) vestigis de la muralla i la torre del segle XI.

Des de Barcelonaveure la ruta Guia Michelin
Des de Tarragonaveure la ruta Guia Michelin

TIPUS DE RUTA: Ruta de senderismo lineal
DIFICULTAT DE LA RUTA: Ruta fàcil
DISTÀNCIA RECORREGUDA: 7,54 Km
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 1 hora i 52 minuts en total (1 hora i 27 minuts en moviment + 25 minuts aturat); 5,2 Km/h en moviment
PUNT DE SORTIDA: Plaça de la Font Vella - Creu de Terme a Barberà de la Conca
PUNT D'ARRIBADA: Plaça Major de Solivella
PUNT MÉS ALT: Camí de Solivella passada la carretera TV-2336 i abans d'entrar al poble de Solivella
PUNT MÉS BAIX: En passar pel Riu d'Anguera a l'entrada de Pira

RECOMANACIONS:

Situats a la Plaça de la Font Vella de Barberà de la Conca, seguint el carrer de la Font en direcció al Barri de Les Eres, iniciarem la ruta entre Barberà de la Conca - Pira - Solivella.

Cal comentar que al llarg de tot el recorregut NO veurem cap senyal groga del Camí de Sant Jaume de Compostela.

Plaça de la Font Vella
El municipi es troba situat al sud-est de la comarca de la Conca de Barberà i és travessat pel riu Anguera, afluent del riu Francolí. L'església, dedicada a Santa Maria (s.XVIII) és d'estil barroc. Destaca el castell dels Templers (s-XII-XVIII), seu de la Comanda Templera de Barberà una de les més importants de Catalunya. La Cooperativa Agrícola "el Sindicat" (1920-1921) és d'estil modernista obra del arquitecta Cèsar Martinell. En destaca la torre de l'aigua. L'any 1894 a conseqüència de la crisi i amb l'aparició de la fil·loxera, es funda la "Sociedad de Trabajadores Agrícolas del Pueblo de Barberà", "la Societat", que esdevingué la primera cooperativa vinícola de l'Estat espanyol.

A la plaça de la Font Vella, a més de la font, hi podrem trobar una Creu de Terme i uns antics safaretjos.

BARBERÀ DE LA CONCA -  PIRA - SOLIVELLA VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Plaça de la Font Vella i carrer de la Font a Barberà de la Conca, Font a la plaça de la Font Vella
Font Vella
L'indret singular on se situa aquesta font recull tot un grapat d'històries i de successos de Barberà de la Conca. Es tracta de la primera font existent al poble i data de l'any 1175. La funció principal de la font, a part de la seva vessant social i fins que no es va instal·lar l'aigua corrent al poble, era abastir d'aigua els vilatans.

BARBERÀ DE LA CONCA -  PIRA - SOLIVELLA VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Plaça de la Font Vella i carrer de la Font a Barberà de la Conca, safaretjos a la plaça de la Font Vella

Al segle XVIII, al costat de la font, s'hi van construir els antics rentadors públics del poble i un abeurador per a les cavalleries. Aquestes construccions però, va ser dissortadament enderrocades i l'any 1986 es va restaurar l'entorn de la font, deixant l'aspecte actual de brollador de certa estructura triangular amb cinc brocs.

BARBERÀ DE LA CONCA -  PIRA - SOLIVELLA VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Plaça de la Font Vella i carrer de la Font a Barberà de la Conca, Creu de Pedra a la plaça de la Font Vella
Creu de Pedra
Cal destacar la presència, al davant de la font, d'una còpia de la Creu de Terme gòtica que es trobava a l'ermita de Santa Anna (l'autèntica s'exposa al Museu Comarcal.

Deixant la Font Vella enrere, veurem un rètol informatiu en direcció a Pira (Camí de Pira) i Solivella.

BARBERÀ DE LA CONCA -  PIRA - SOLIVELLA VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Plaça de la Font Vella i carrer de la Font a Barberà de la Conca, plaça de la Font Vella en direcció A Pira-Solivella

Una mica més endavant, al barri de "les Eres", girarem pel primer carrer a l'esquerra seguint la senyal que aquí veurem clavada a la paret, Camí de Pira.

BARBERÀ DE LA CONCA -  PIRA - SOLIVELLA VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Plaça de la Font Vella i carrer de la Font a Barberà de la Conca, barri de les Eres a Barberà de la Conca i Camí de Pira
Barri de les Eres
A partir d'aquest punt seguirem el Camí de Pira que ens portarà fins a l'entrada d'aquest poble, sempre per una carretera asfaltada.

BARBERÀ DE LA CONCA -  PIRA - SOLIVELLA VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Camí de Pira
Camí de Pira
Des de l'inici del Camí de Pira i passats aproximadament poc més de 600 metres, el camí asfaltat passa pel costat d'un camí de terra, que podrem veure a la nostra dreta; en aquest punt tenim dues opcions per continuar:
  1. Deixar el Camí de Pira asfaltat i continuar pel camí de terra de la dreta que s'endinsa i travessa diferents camps de cultiu. (el track que s'adjunta segueix aquesta ruta). El camí és molt agradable i és fàcil de fer i de seguir.
  2. Seguir pel Camí de Pira asfaltat fins a l'entrada de Pira. La distància a recórrer, tant per una opció o altre, és gairebé la mateixa.

Seguint l'opció 1. anirem passant entre camps de vinya i sembrats; de seguida el camí arriba a una primera bifurcació, just quan el camí comença a pujar, i en aquest punt haurem de continuar pel camí que gira a la nostra esquerra.

BARBERÀ DE LA CONCA -  PIRA - SOLIVELLA VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Camí entre Barberà i Pira
Camí entre vinyes
Si fen una ullada enrere podrem veure una bonica postal del poble de Barberà de la Conca, situat sobre un pujol.

BARBERÀ DE LA CONCA -  PIRA - SOLIVELLA VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Barberà de la Conca
Barberà de la Conca
El camí va envoltant algunes vinyes i camps de sembrat seguint un camí força definit; de seguida el camí arriba a una nova bifurcació i aquí haurem de continuar en línia recta i començar a baixar molt suaument en direcció al poble de Pira que ja veurem davant nostra (el camí de l'esquerra només entre a un camp de cultiu).

Camí a Pira
Aquest camí entre vinyes i camps de cultiu baixa molt suaument i va girant a l'esquerra en direcció al poble de Pira.
Per aquest camí entre camps de cultiu, deixarem el terme municipal de Barberà de la Conca i entrarem al terme municipal de Pira.

Camí del Molinet
Aquest camí entre vinyes i camps de cultiu ens portarà novament fins al Camí de Pira en el seu tram asfaltat i per aquest entrarem al poble de Pira.
Abans d'entrar al poble de Pira, el Camí de Pira asfaltat, baixa i haurem de creuar sobre un petit pont el Riu d'Anguera, que en aquest punt forma una gorja encaixonada.

BARBERÀ DE LA CONCA -  PIRA - SOLIVELLA VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Camí entre Barberà de la Conca i Pira i Riu d'Anguera
Camí de Pira sobre el Riu d'Anguera
El Riu d'Anguera és un afluent del Riu Francolí; neix prop de Sarral i desaigua al sou Francolí a prop de Montblanc. El seu curs es troba integrant dins de la comarca de la Conca de Barbera.
Actualment les seves aigües, al pas per Pira, estan molt contaminades.

Passat el riu d'Anguera el tram asfaltat comença a pujar en direcció al nucli de població que queda per sobre de la gorja que forma el riu.
En l'inici de la pujada el camí passa pel costat de l'Àrea de lleure i esbarjo que veurem a la nostra esquerra i on també hi ha un rètol informatiu.

BARBERÀ DE LA CONCA -  PIRA - SOLIVELLA VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Camí entre Barberà de la Conca a l'entrada de Pira pel carrer Jaume I

En la pujada en direcció al nucli de població el que més destaca és el campanar de l'església de Sant Salvador.
Entrarem el poble de Pira pel carrer de Jaume I.

BARBERÀ DE LA CONCA -  PIRA - SOLIVELLA VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); campanar de l'església de Sant Salvador de Pira vist des del carrer de Jaume I
Campanar de l'església de Sant Salvador
Al final del carrer de Jaume I ens situarem en una cruïlla de carrers; a l'esquerra hi ha la plaça de l'Església, on veurem la façana principal de l'església de Sant Salvador.

BARBERÀ DE LA CONCA -  PIRA - SOLIVELLA VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Església de Sant Salvador de Pira
Església de Sant Salvador de Pira
L'església parroquial és de la segona meitat del segle XIX en estil arquitectònic neoclàssica. té una sola nau amb capelles lateral. El campanar és de planta quadrada que es converteix em planta hexagonal per sobre del rellotge; sobre d'aquest campanar hi ha un altre campanar, més modern, cobert amb teulada a doble vessant.
La primitiva església parroquial, també dedicada a Sant Salvador, ja és mencionada per primer cop l'any 1194; d'estil romànic.

En aquesta cruïlla de carrers i deixant l'església enrere, continuarem pel carrer Pius XII fins la propera cruïlla de carrers i aquí girarem suaument a l'esquerra per continuar pel carrer de la Carrerada que ens portarà fins a la carretera C-241d o Avinguda d'Arnau de Ponç; aquí creuarem la carretera pel pas de vianants (compte en creuar-la, és una carretera de força volum de transit i de camions de grans dimensions). En aquesta carretera o avinguda, a l'esquerra, veurem el Celler Cooperatiu de Pira (Sindicat Agrícola).

BARBERÀ DE LA CONCA -  PIRA - SOLIVELLA VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Sindicat Agrícola de Pira
Celler Cooperatiu de Pira
En creuar la carretera pel pas de vianants ens situarem a la Plaça de Catalunya i continuarem pel carrer de la dreta, carrer d'Anselm Clavé.
A la primera bifurcació de carrers haurem de continuar pel carrer de Bellavista, que gira a l'esquerra; en aquesta bifurcació hi ha un rètol informatiu, però quan hi vaig passar estava cobert per l'arbrada i fulles d'un arbre (Euonymus japonicusque???) l'envoltava i no deixava veure la informació de la senyal, en direcció a Solivella i el Santuari del Tallat.

BARBERÀ DE LA CONCA -  PIRA - SOLIVELLA VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); carrers de Pira

El carrer de Bellavista ens portarà a les afores del poble, on comença el Camí de Solivella, un camí totalment asfaltat fins a Solivella.
El camí de Solivella és un camí força planer i molt còmode i fàcil de transitar, tot i que conforme anem avançant anirem guanyant alçada, però de forma gairebé inapreciable.

BARBERÀ DE LA CONCA -  PIRA - SOLIVELLA VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Camí de Solivella (entre Pira i Solivella)
Camí de Solivella
Després d'un llarg passeig el camí passa i creua sobre la glera del torrent Florit, un torrent sota el Turó de les Roques del Barril, un petit turó ple de pins que veurem a la nostra esquerra.

BARBERÀ DE LA CONCA -  PIRA - SOLIVELLA VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Camí de Solivella al pas pel Torrent Florit, sota el Turó de les Roques del Barril
Camí de Solivella creuat pel Torrent Florit

En creuar sobre la glera del Torrent Florit estarem novament a la línia imaginària que divideix el terme municipal de Pira, que en aquest punt deixarem enrere, per tornar a entrar al terme municipal de Barberà de la Conca; per aquest terme passarem en un tram curt d'uns 1000 metres aproximadament.

Un cop creuat el Torrent Florit comença una pujada d'uns 700 metres aproximadament, que serà la més pronunciada de tot el recorregut, però sense cap dificultat; en l'inici aquesta pujada i en la parada de cultiu que hi ha a la dreta, ens sorprendrà poder veure uns Tòtems de fusta tallats i plantats a la vora del camí.

BARBERÀ DE LA CONCA -  PIRA - SOLIVELLA VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Camí de Solivella i Tòtems

Anirem avançant entre camps de sembrats, vinyes i cultius de forma molt suau i agradable; aquest camí no és gaire transitat i principalment hi circulen vehicles agrícoles.

Camí de Solivella
Per aquest camí i passats uns 1000 metres després de creuar el Torrent Florit, tornarem a situar-nos a la línia imaginària que divideix el terme municipal de la Conca de Barberà, que deixarem definitivament enrere, per accedir al terme municipal de Solivella.

El Camí de Solivella, entre vinyes i camps de sembrat, ens portarà fins a la carretera TV-2336.

Haurem de creuar la carretera, sense pas de vianants, i continuar recta, passant entre dues edificacions o granges; en l'inici del camí asfaltat, a la nostra dreta, veurem un rètol informatiu en direcció a Solivella, que ja tindrem ben a prop.

BARBERÀ DE LA CONCA -  PIRA - SOLIVELLA VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Camí de Solivella en creuar la carretera TV-2336

En passar les granges el camí asfaltat puja molt suaument uns 160 metres aproximadament i seguidament baixa, també de forma molt suau, en direcció al poble de Solivella que ja veurem davant nostra.

BARBERÀ DE LA CONCA -  PIRA - SOLIVELLA VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Camí de Solivella i poble de Solivella
Solivella
El Camí de Solivella ens portarà fins al carrer de García Salado; en entrar en aquest carrer passarem pel costat d'un rètol informatiu en direcció al Santuari del Tallat (següent etapa).

BARBERÀ DE LA CONCA -  PIRA - SOLIVELLA VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Carrer de García Salado a Solivella

Aquest carrer ens portarà fins a la carretera C-14 (Carretera de Montblanc a Artesa de Segre) i haurem de creuar pel pas de vianants que veurem que veurem a la nostra esquerra, just davant del edifici de la Cooperativa Agrícola (Cal anar en molt de compte, dons aquesta carretera es molt transitada per vehicles). En passar el pas de vianants seguirem pel carrer de la Creu, on hi ha un rètol informatiu.

BARBERÀ DE LA CONCA -  PIRA - SOLIVELLA VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Carrer de la Creu a Solivella

Continuarem pel carrer del Pla que ens portarà, a la plaça Major, on hi ha ubicats l'edifici de l'Ajuntament i l'església de Santa Maria.

BARBERÀ DE LA CONCA -  PIRA - SOLIVELLA VARIANT (Camí de Sant Jaume de Compostela); Plaça Major de Solivella, edifici de l'Ajuntament i Església de Santa Maria
Ajuntament - Església de l'Assumpció de Maria
L'església de l'Assumpció de Maria data de 1769-1780; temple barroc de planta rectangular, d'una sola nau, amb capelles laterals entre contraforts. En campanar disposa de quatre campanes i conserva unes matraques de fusta del segle XVIII. Va ser construïda per substituir l'anterior església romànica, situada prop del castell. A la façana es pot veure una imatge de la Mare de Déu, feta l'any 1975. A la nau central hi ha algunes capelles laterals hi havia les sepultures que conservaven les despulles de diversos rectors i de famílies de la vila. La capella del Roser, actualment del Santíssim, hi havia la capella mortuòria dels Llorac. Dels seus elements artístics destaquen una imatge del Sant Crist, el conjunt de vitralls de la nau central, una imatge de fusta tallada del Sagrat Cor i un mural de ceràmica a la capella del baptisteri.

A la plaça Major i davant de la façana principal de l'Església de Santa Maria acaba aquesta etapa/ruta del Camí de Sant Jaume de Compostela.