dimarts, 6 de març del 2018

lleida a fraga

LLEIDA A FRAGA
(Camí de Sant Jaume de Compostela)

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; Collage de diferents vistes de la ruta entre Lleida i Fraga (Osca), seguint l'etapa del Camí de Sant Jaume de Compostela

Lleida és capital de la pròpia província de Lleida i al mateix temps que n'és capital de la comarca del Segrià. És la sisena ciutat de Catalunya en nombre d'habitants. La ciutat aculls diversos monuments històrics com ara la Seu Vella, el Castell del Rei o de la Sua, el Castell de Gardeny, el Palau de la Paeria, l'església de Sant Joan...
La ciutat és situada al voltant d'un turo a la vora del riu Segre; aquest turó és conegut com el Turo de la Seu, on es troba la Seu Vella o Catedral Vella.

Des de Barcelona agafar l'autopista AP-7 en direcció a Tarragona; posteriorment agafar l'autopista AP-2 en direcció a Lleida i fins a la sortida número 6; després continuar per la carretera LL-12 fins a l'entrada a Lleida; un bon lloc per aparcar el cotxe és la zona universitària.
Des de Tarragona agafar la carretera T-11 en direcció a Reus fins a enllaçar amb la carretera C-14 en direcció a Alcover i Montblanc; a Montblanc continuar per la carretera N-240 en direcció a Les Borges Blanques i Lleida ó be a Montblanc agafar l'autopista AP-2 en direcció Lleida i seguir les indicacions anteriors per entrar a Lleida.
El tren també és un mitjà de transport alternatiu per arribar a Lleida; a Fraga hi ha l'empresa d'autobusos Alsa que te transport públic per tornar fins a Lleida.

TIPUS DE RUTA: Ruta de Senderisme lineal
DIFICULTAT DEL RECORREGUT: Moderat. No te cap dificultat més enllà de la distància que cal recorre
DURACIÓ DEL RECORREGUT: 6 hores i 48 minuts en total (6 hores i 6 minuts en moviment + 42 minuts aturat); 5,5 Km/h en moviment
RECOMANACIONS: Cal portar la motxilla ben preparada; el utensilis que ens poden fer falta cal posar-los en la part superior i la resta al fons de la motxilla (sempre en funció de la climatologia del dia); sempre és bo començar la ruta de bon matí per aprofitar la fresca del mati; cal anar bens preparats de peus i calçat, tant si comencem la ruta com si ja fa dies que caminem; abans de sortir cal protegir-se be del sol amb cremes solars per totes les parts del nostre cos que estiguin al descobert; utilitzar un bon barret, a ser possible amb ala en tota la seva circumferència; fer un bon esmorzar abans de començar a caminar i portar sempre força aigua i menjar a la motxilla; el dia abans caldrà tenir ben planificada l'etapa del dia següent, saben on ens podrem aturar a descansar o a avituallar-se i també saber el punt final del dia; en acabar l'etapa del dia cal anar directament al lloc de descans per a poder disposar de llit i dutxa per a poder passar la nit (si és el cas); si el lloc on és pernocta es un alberg compartit es recomanable utilitzar uns taps per les orelles (els roncs de les persones no ens poden deixar descansar); cal portar sabó per a rentar la roba; per a poder pernoctar en els albers municipals és necessari disposar de la Credencial del Peregrí; no deixar mai coses de valor sobre els llits dons poden desaparèixer
DESTACATS: Lleida, Riu Segre, Butsènit, Alcarràs, Fraga, Riu Cinca...
PUNT DE SORTIDA: A la plaça de Sant Joan de Lleida
PUNT D'ARRIBADA: Av. d'Aragó a l'alçada de la rotonda on destaca l'antiga porta del escorxador municipal
PUNT MÉS ALT: Passat el polígon industrial "Plataforma Logística Industrial de Fraga" i seguint per la Travessia de l'antiga Carretera Nacional, al final de la darrera pujada abans d'accedir a la carretera N-II, que ens portarà al poble de Fraga (251 metres)
PUNT MÉS BAIX: Av. de Aragó a Fraga, punt final de la ruta (97 metres)
GPS: https://es.wikiloc.com/rutas-senderismo/lleida-a-fraga-cami-de-sant-jaume-de-compostela-23082912

Des de la plaça de Sant Joan de Lleida començarem la ruta i ens dirigirem cap al carrer Major, com si anéssim cap al palau de la Paeria, seu de l'Ajuntament; al principi del carrer Major, sense arribar a la Paeria, veurem a la nostra esquerra un petit passadís o carreró, l'Arc del Pont, pel que passarem; passat l'Arc del Pont veurem l'estàtua d'Indíbil i Mandoni, situats a la plaça d'Aleget i Garriga.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; Arc del Pont a Lleida i l'estàtua d'Indíbil i Mandoni a la plaça de Agelet i Garraiga

L'estàtua d'Indíbil i Mandoni, a la plaça d'Agelet i Garriga, sota l'Arc del Pont, és l'antiga entrada a la ciutat. Els guerres representats, son dos guerrers ibers (Indíbil i Mandoni), armats amb cadenes, una llança i una falcata (espasa característica dels ibers), dos cabdills ilergetes que van defensar Lleida dels atacs dels cartaginesos i dels romans i que gràcies a les lluites i a les seves encertades negociacions van evitar que la ciutat fos arrasada.

Continuarem i travessarem, per un pas de vianants, l'avinguda de Madrid i ens situarem a la vorera del davant on girarem a la nostra dreta, per continuar per aquesta ample avinguda de vianants; a la nostra esquerra hi ha el Riu Segre i que ens acompanyarà un bon tram del recorregut.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; Tram de vianants a l'avinguda de Blondel de Lleida a la vora del Riu Segre
Vorera per a vianants a l'Avinguda Madrid
Diferents ponts travessant el Riu Segre, com ara el Pont de la Universitat i des del que podem veure una bonica silueta del riu.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; Pont de la Universitat de Lleida que creua el Riu Segre

Adossada al mur que protegeix el passeig de vianants de la zona del riu hi veurem una rajola amb el dibuix del Camí de Sant Jaume de Compostela; de senyals com aquesta es troben a l'Arc del Pont i posteriorment a la passarel·la que veurem més endavant.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; Senyal del camí de Sant Jaume de Compostela al passeig de vianants de l'avinguda de Madrid a Lleida

Passat el pont de l'Universitat, deixem l'avinguda de Madrid i seguint per l'Avinguda de l'Alcalde Areny, tot i que seguirem paral·lelament al Riu Segre.
De seguida veurem davant nostre una passarel·la, per la que continuarem; aquesta travessa la carretera LL-11 (Pont Nou).

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; Av. de l'Alcalde Areny i passarel·la per creuar una cruïlla sobre la LL-11

Un cop situats a l'altre banda de la passarel·la entrarem al carrer de Ton Sirera i continuant pel passeig de vianants i paral·lelament al Riu Segre; al final d'aquest carrer estarem a les afores de Lleida; veurem alguna senyal del Camí de Sant Jaume de Compostela i un rètol informatiu al final d'aquest.

Carrer de Ton Sirera a Lleida i senyal del Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga;

En deixat el passeig per a vianants del carrer de Ton Sirera accedirem a una carretera o Camí de Rufea on hi un rètol informatiu i que seguirem en direcció a Butsènit i Alcarràs.

Camí de Sant Jaume de Compostela a la sortida de Lleida, etapa Lleida a Fraga; rètol informatiu

La curiositat d'aquest rètol és que ens indica la distància que hi ha des d'aquest punt fins a Butsènit, es a dir 8 Km, que és la propera població que ens trobarem i que de Butsènit a Alcarràs hi ha 4,5 Km de distància, per tant, no entendre que fins a Alcarràs, des d'aquest punt, hi ha el quilometratge que s'indica, dons Alcarràs queda més allunyat.

Per aquest tram del Camí de Rufea, que és asfaltat, circularem enganxats a l'esquerra, tenint en compte de anar en molta precaució, dons no hi ha voral de protecció per a vianants i aquest és transitat per vehicles a motor.
Circularem per aquest tram uns 1200 metres fins a arribar a una bifurcació, deixant en aquest punt el Camí de Rufea i seguint a l'esquerra les indicacions del rètol informatiu que veurem; continuarem pel Camí del Riu, un camí inicialment malt asfaltat i més endavant terròs, que segueix paral·lel al Riu Segre.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; bifurcació entre el Camí de Rufea i el Camí del Riu a Lleida

Pel Camí del Riu arribarem a una bifurcació i continuarem pel camí terrós de l'esquerra i que continua paral·lel al Riu Segre.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; Camí del Riu a Lleida
Riu Segre al camí del Riu
En la bifurcació veurem un rètol informatiu que ens indica cap a Butsènit i Alcarràs pel camí del Riu.

Pel Camí del Riu, seguint paral·lel al Riu Segre, passarem pel costat d'un pont de fusta que travessa el riu, tot i que no el seguirem.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; Camí del Riu a Lleida al costat d'un pont de fusta
Riu Segre
Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; Camí del Riu entre Lleida i Butsenit
Camí del Riu
Seguirem per aquest Camí del Riu en direcció a Butsenit; el camí te alguns trams on hi ha una separació entre la zona de circulació de vehicles i la zona per on transiten el vianants; tot i que no hi ha gaire circulació de vehicles a motor és aconsellable extremar la precaució i transitar per aquest carril.

El camí ens portarà a passar per sota del pont del tren d'alta velocitat; durant un llarg tram per aquest camí sempre anirem caminant paral·lelament al riu Segre.
Després d'uns, aproximadament, 3 quilòmetres de haver passar sota el pont del tren, arribarem a una cruïlla i continuarem recte, amb el riu Segre paral·lel a la nostra esquerra.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; cruïlla al Camí del Riu entre Lleida i Butsenit

Passada la cruïlla anirem seguint el camí paral·lel al riu Segre i més endavant, aquest va girant cap a la dreta, entre camps de cultiu i fruiters fins arribar a la població de Butsènit.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; Camí del Riu a l'entrada de Butsènit

Entrarem al poble de Butsènit superant una lleugera pujada, passant pel costat d'un rètol informatiu.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; entrada a Butsènit

Seguirem la direcció del rètol cap a Alcarràs i Fraga; accedirem a una petita plaça i davant nostra quedarà l'ermita de la Mare de Déu de Butsènit, un edifici que a primera vista no sembla un edifici religiós si no fos pel petit campanar que veurem a la seva taulada.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; ermita de la Mare de Déu de Butsènit
Ermita de la Mare de Déu de Butsènit
Seguirem pel carrer o Camí de Rufea Jussana, passant pel costat de l'ermita, fins a una bifurcació, unes poques passes més enllà; en aquest punt cal continuar pel camí de l'esquerra, on veurem una senyal groga pintada a un pal d'electricitat i, actualment, com a referència també hi ha un rètol "Bonfruit".

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; Butsènit

Per aquest carrer asfaltat passarem pel costat d'unes naus industrials; en acabar-se el tram asfaltat i davant de la darrera nau industrial, veurem, a l'esquerra del camí, un rètol informatiu i el seguirem en direcció a Alcarràs i Fraga; just en aquest punt comença el camí terrós, ja a les afores de Butsènit.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; rètol informatiu a Butsènit

Passat el rètol informatiu i a uns 150 metres el camí ens transforma en un corriol i que uns 50 metres més endavant enllaça en un altre camí més ample (hi ha alguna senyal groga pintada).

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; corriol prop de la Séquia Major a Butsènit
Corriol
En entrar a aquest nou camí cal girar cap a l'esquerra i seguir recte per aquest (hi ha alguna senyal groga pintada).

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; camí prop de la Rasa Clamor de l'Agustinet a Butsèmit

Una mica més endavant deixarem el camí i haurem de continuar a la dreta, tot travessant la Rasa Clamor de l'Agustinet (un fil d'aigua que desemboca al Riu Segre); seguirem les senyals que veurem en aquest punt.

Cami de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; Rasa Clamor de l'Agustinet a Butsènit
Pas que travessa la Rasa Clamor de l'Agustinet a Butsènit
En travessar el pas de la Rasa Clamor de l'Agustinet continuarem per un petit camí entre arbres fruiters i de seguida veurem un nou rètol informatiu en direcció a Alcarràs i Fraga; en el punt on es troba aquest rètol informatiu continuarem per la nostra esquerra, ara pel Camí de Graninella.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; Camí de Graninella entre Butsènit i Alcarràs (Lleida)
Camí de Graninella
El Camí de Graninella és un llarg camí recte entre camps de cultiu majoritàriament d'arbres fruiters i que ens portarà fins a un polígon industrial a les afores d'Alcarràs.

Aquest camí de Graninella, majoritàriament asfaltat, ens portarà fins davant d'un parell de cases i en aquest punt cal girar a la dreta per anar en direcció a la carretera N-IIa.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; polígon industrial d'Almacelles i N-IIa

Abans d'arribar a la carretera veurem, a la nostra dreta, un rètol informatiu; el seguirem en direcció a Alcarràs i Fraga; el camí gira a l'esquerra i passa a tocar d'unes naus industrials i circula paral·lel a la carretera N-IIa.
Passarem per davant de totes les naus del polígon industrial i continuarem per camí asfaltat fins arribar a un nou rètol informatiu; el camí gira a l'esquerra en direcció a Alcarràs i Fraga.

El camí pel que transitarem és asfaltat i és conegut com a Camí Torrent i Ramell; més endavant el camí passa sobre el pont que travessa el Torrent d'Alcarràs; en passar el pont cal seguir per l'esquerra (no veurem marques grogues, dons l'única que hi ha és tapada per la vegetació).

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; Camí Torrent i Ramell al pas sobre el pont del Torrent d'Alcarràs
Pont sobre el Torrent d'Alcarràs
Seguirem un tram pel Camí Torrent i Ramell, paral·lel al Torrent d'Alcarràs, fins arribar a una bifurcació, on hi ha un rètol informatiu i el seguirem, a la dreta, en direcció a Alcarràs i Fraga; el camí que seguirem ara, deixa el torrent enrere i a partir d'ara és conegut com a Camí de Ramell.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; Camí Torrent i Ramell a tocar d'Alcarràs

El Camí del Ramell ens portarà, entre camps d'arbres fruiters, fins a l'entrada a Alcarràs; el camí abans d'entrar a Alcarràs fa un gir a la dreta i seguidament un a l'esquerra, per entrar a l'Avinguda de l'Onze de Setembre; al principi d'aquesta avinguda hi ha un rètol informatiu i que seguirem en direcció a Fraga.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; avinguda de l'Onze de Setembre a Alcarràs

L'Avinguda de l'Onze de Setembre travessa tot el poble d'Alcarràs; la primera part d'aquesta avinguda, on no hi ha cases, hi ha, a la dreta, una zona arbrada "El Parc de l'Estació"; al final d'aquesta avinguda, cal girar a la dreta i continuar per l'Avinguda Ernest Lluch; en arribar a la segona cruïlla cal girar a l'esquerra i continuar pel carrer Clamor que ens portarà a les afores d'Alcarràs.
Ja a les afores tornarem a veure un nou rètol informatiu en direcció a Fraga.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; camí a la sortida d'Alcarràs

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; poble d'Alcarràs
Alcarràs
Seguirem al Camí de Vinganya que s'allunya d'Alcarràs; el camí és actualment asfaltat i després d'un parell de revolts, primer a l'esquerra i seguidament a la dreta, aquest camí és conegut com a Camí de la Via, un tram de camí totalment en línia recta; passarem pel costat del Mas Venturet, a la dreta del camí.
El camí ens portarà fins a la carretera LP-7043, on en arribar-hi veurem un rètol informatiu; entrarem a la carretera, anant en compte dons no hi ha pas de vianants i tampoc hi ha vorera, girant a la nostra dreta, seguint la direcció del rètol cap a Fraga.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; carretera LP-7043 passat Alcarràs

Transitarem per aquesta carretera uns 250 metres fins a arribar a veure un camí terrós a l'esquerra i on hi ha un rètol informatiu en direcció a Fraga; continuarem per aquest, un tram conegut com a Drecera de la Reina.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; carretera LP-7043 i Drecera de la Reina

Continuarem per aquest tram de camí, on a la nostra esquerra hi ha camps de cultiu i a la dreta veurem alguna nau del polígon industrial Les Planes. Aquest camí ens va apropant cap a la carretera N-IIa a la que haurem d'accedir-hi; veurem un rètol informatiu a tocar de la carretera i que ens orientarà cap a Fraga; aquest indret és força brut de herbes i matolls i no dona la sensació de ser part del camí.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; Drecera de la Reina entre el poligon industrial Les Planes i la carretera N-IIa

Accedirem a la vorera de la carretera N-IIa i a partir d'aquest punt haurem d'anar en molt de compte durant tot el tram que ens queda per endavant, transitant a tocar de la carretera, dons és un tram en molta circulació de vehicles.
Per la vorera de la carretera arribarem de seguida a una rotonda i pel seu marge esquerra creuarem la carretera LP-7041, on no hi ha pas de vianants (carretera en direcció a Soses) i entrarem, per la via de servei, al polígon industrial i continuarem per aquesta via, paral·lel a la carretera N-IIa.

Rotonda carretera N-IIa
Per la via de servei, a tocar d'algunes naus industrials, arribarem fins a una nova rotonda; cal travessar la rotonda mitjançant un dels ponts sota l'autovia A-2 i com ja s'ha dit, cal anar en molt de compte, dons el volum de circulació és alt i no hi ha un pas totalment segur per als vianants.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; rotonda de la carretera N-IIa al poligon industrial Les Planes i l'autovia A-2

Primer creuarem la carretera N-IIa cap a la dreta i anirem a buscar el primer pont i cal situar-se en la vorera esquerra o interior de la rotonda; seguirem per la vorera interior i creuarem sota el pont de l'autovia A-2 i continuarem fins a trobar-nos davant d'una entrada a un camí; cal travessar la carretera N-IIa que envolta la rotonda (no hi ha pas de vianants) i entrar a la zona del camí terrós, on veurem un rètol informatiu, que ens orientarà a l'esquerra en direcció a Fraga; a la dreta veurem una benzinera.

Seguirem aquest camí i una mica endavant, en arribar davant de l'entrada d'una nau industrial, continuarem per la nostra esquerra, per accedir novament a la carretera N-IIa.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; carretera N-IIa al poligon de Les Planes

Haurem de caminar per la vorera dreta de la carretera N-IIa durant aproximadament 1 quilòmetre (anar en precaució tot i que la vorera és ample), fins arribar a una benzinera; cal creuar la benzinera i seguidament veurem l'Hostal Cataluña y Aragón a la dreta; en aquest punt deixarem de seguir la carretera N-IIa i entre l'Hostal i el Club Venus, que veurem davant nostra, continuarem fent camí.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; carretera N-IIa i Hostal Catalunya i Aragó i Club Venus
Camí entre l'Hostal i el Club
Passarem pel costat de l'edifici del Club Venus i l'envoltarem per continuar per darrera seu; veurem alguna senyal groga pintada.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; camí al costat del Club Venus a la carretera N-IIa

Seguirem per aquest camí terrós, conegut com a Camí del Parador, que es posarà paral·lel a l'autovia A-2, en un curt tram, per a continuació girar cap a la dreta; unes poques passes més endavant arribarem a una rotonda i ens caldrà girar cap a l'esquerra i creuar la carretera asfaltada i continuar pel camí terrós que hi ha tot seguit.
La informació que he trobar, en diferents mapes, de la carretera asfaltada que haurem creuat, és coneguda com a Camí de les Sarderes Noves, Camí de la Vall i Camí Real.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; Camí de les Sarderes, Camí de la Vall i Camí Real

El camí terrós pel que continuarem és conegut com a Camí de la Serra Montull; després de unes passes, aquest novament es posa paral·lel a l'autovia A-2 i va fent el dibuix de l'autovia, que passa per una gran rotonda de circumval·lació; després de la gran rotonda de l'autovia, el camí, ara asfaltat, gira a la dreta i s'allunya, entre camps de fruiters.
El camí de la Serra Montull ens portarà en direcció a les granges del Gatnau, unes naus que veurem davant nostra; arribarem a un bifurcació (a l'esquerra hi ha l'entrada a les granges) i continuarem per la nostra dreta, seguint el Camí de la Serra Montull, ara novament terrós i seguint les senyals grogues pintades que veurem.

Seguirem per aquest camí sense deixar-lo en cap moment i que inicialment anirà paral·lel a una línia elèctrica; anirem mirant de trobar les senyals grogues pintades en pals d'electricitat i darrera d'una petita caseta que veurem al nostra pas.

Una mirada enrere a les terres de Lleida
El Camí de la Serra Montull, envoltat de camps d'arbres fruiters, va iniciant, gairebé de forma inapreciable, una llarga pujada i que ens portarà fins a les portes de la frontera natural entre Catalunya i Aragó. Al final d'aquest camí veurem un rètol informatiu i el seguirem en direcció a Fraga, tot girant cap a la nostra esquerra i entrant en el Camí de les Sarderes Velles.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; Camí de la Serra Montull i Camí de les Sarderes Velles

En entrar a aquest camí asfaltat i després d'unes metres, veurem un nou rètol informatiu en direcció a Fraga i que el seguirem tot girant a la dreta i accedir al Camí de la Cabanyera, un camí també asfaltat; aquest transita entre camps d'arbres fruiters a banda i banda.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; Camí de les Sarderes Velles i Camí de la Cabanyera

El Camí de la Cabanyera inicia una suau baixada en direcció a terres aragoneses; arribarem fins a una rotonda al costat de l'autovia A-2; creuarem la carretera que circumval·la la rotonda i accedirem a aquesta rotonda en direcció a una senyal del Camí de Sant Jaume de Compostela que veurem al seu centre (la rotonda acostuma a estar força bruta d'herbes i matolls). En aquest punt està situada la frontera natural entre Catalunya i Aragó i per tant deixarem les terres catalanes (Segrià-Lleida) i entrarem a les terres aragoneses (Baix Cinca-Osca).

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; Camí de la Cabanyera i rotonda de l'autovia A-2

Passada la rotonda i creuant novament la carretera que  la circumval·la, ens situarem a la vorera de la carretera de la via de servei, paral·lela a l'autovia A-2; veurem nous rètols que ens orientaran cap a Fraga, seguint la Ruta del Camí de Santiago.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; rotonda de l'autovia A-2 i via de servei

En creuar la carretera de circumval·lació i situar-nos a la vorera de la via de servei de l'Autovia A-2, aquesta vorera és estreta i tenim la possibilitat, per a millor seguretat, de saltar la tanca i caminar paral·lelament a aquesta, sempre i quan no hi hagi males herbes i vegetació.
Seguint la carretera de la via de servei arribarem fins a una entrada, a la dreta, d'un nou camí, paral·lel a la via de servei i on veurem un nou rètol de la Ruta del Camí de Santiago.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; Ruta del Camino de Santiago a Llitera (Osca)

Seguirem el camí i aquest ens portarà fins al barri de Llitera o Lleitera (un barri disseminat del municipi de Fraga); passarem entre algunes cases i naus industrials i en la primera bifurcació que veurem, continuarem pel camí de la nostra esquerra i seguint la informació del rètol en direcció a Fraga (hi ha alguna fletxa groga pintada en aquest tram del camí).

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; Llitera o Lleitera al terme municipal de Fraga

Una vegada haguem passat una gran nau industrial (a la nostra esquerra), i abans d'entrar a la carretera asfaltada que accedeix a una rotonda, veurem un camí terrós, a la nostra dreta, i pel que continuarem, seguint la direcció del rètol de la Ruta del Camí de Santiago.

Continuarem per aquest camí, que anirà seguint la línia de la rotonda i una vegada sobrepassada aquesta, entrarem a la carretera, anant en compte, dons no hi ha pas de vianants; ens situarem a la vorera esquerra i continuarem fins a una bifurcació que hi ha tot seguit i en aquest punt continuarem pel camí terrós de l'esquerra, seguint el rètol de la Ruta del Camí de Santiago.

Continuarem per un llarg camí recta, paral·lel a un polígon industrial "Plataforma Logística de Fraga" i que ens portarà fins a una rotonda, dins del polígon industrial.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; camí paral·lel al polígon industrial Plataforma Logística de Fraga

En arribar a la rotonda, hi ha dues opcions per continuar:

1) Seguir pel mateix camí terrós i que va paral·lel al carrer del polígon industrial (marcat en el track del GPS que s'adjunta); aquest camí inicialment està be i net, però més endavant quan arribem a una bifurcació, on hi ha un rètol de la Ruta del Camí de Santiago, és possible que estigui brut d'herbes i matolls i que en el temps, aquest camí, es pugui perdre i quedar inhabilitat.
2) En arribar a l'alçada de la rotonda, deixar el camí terrós i entrar al polígon industrial i seguir per la vorera, seguint la mateixa trajectòria que faríem en l'opció 1); és possible que aquest sigui el millor traçat i més recomanable.
Ambdues rutes són valides i de fet s'ajunten una mica més endavant, dons el camí a seguir transita per la vorera del polígon industrial.

Una vegada estem situats a la vorera del polígon industrial haurem de seguir per aquesta fins al final del carrer; passarem pel costat d'una caseta d'Endesa i continuarem endavant.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; polígon industrial Plataforma Logística de Fraga

Al final del llarg carrer, aquest gira cap a l'esquerra i de seguida veurem una bifurcació i continuarem pel carrer de la dreta en forta pujada i que surt del polígon industrial.

Per aquest carrer en pujada arribarem a una cruïlla i seguirem recta per l'antiga Carretera Nacional; veurem alguna senyal pintada de groc a la barana  de protecció del Canal d'Aragó i Catalunya i que creuarem per seguir endavant.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; travessia de l'antiga carretera nacional i Canal d'Aragó i Catalunya

Seguirem per aquesta antiga Carretera Nacional i un cop haguem passat sobre el Canal, continua la pujada però de forma molt més moderada; aquesta ens portarà fins a una nova bifurcació i en aquest punt seguirem per l'esquerra, en direcció a la Ruta del Camí de Santiago.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; antiga carretera Nacional al terme municipal de Fraga (Osca)

En girar a l'esquerra deixarem el traçat de l'antiga Carretera Nacional; en aquest punt el camí, que continua essent asfaltat, torna a agafar més pendent i ens portarà fins el punt més alt de tota la ruta i on veurem un nou rètol de la Ruta del Camí de Santiago; just en aquest punt cal fer un accentuat gir a la dreta i començar a baixar cap a la carretera N-IIa; al fons ja veurem el poble de Fraga.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; camí de baixada cap a la N-IIa aprop de Fraga

Camí en direcció a Fraga
El camí, que continua essent asfaltat i en baixada, ens portarà fins a la carretera N-IIa; en arribar-hi haurem de continuar, tot girant a la dreta; davant tornarem a veure el rètol de la Ruta del Camí de Santiago.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; enllaç amb la carretera N-IIa en direcció a Fraga

Ens incorporarem a la carretera N-IIa seguint la seva vorera dreta (no cal creuar la carretera i continuar per la vorera esquerra que seria el més prudent i correcte); tot i que la vorera te una amplada de seguretat, cal anar en molt de compte i anar controlant el transit que pot venir per l'esquena.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; carretera N-IIa en direcció a Fraga

Passats uns 500 metres per aquesta vorera dreta veurem, a la nostra dreta, una entrada a un camí i pel que continuarem i tot seguit a l'esquerra i seguir per aquest, paral·lel a la carretera N-IIa; aquest camí travessa el polígon industrial "La Concepció", a l'entrada de Fraga.
Passarem una primera nau industrial i seguidament una benzinera; a la nostra esquerra i en la vorera de la carretera N-IIa hi ha el rètol informatiu de la població de Fraga.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; rètol informatiu del poble de Fraga a la carretera N-IIa

Continuarem passant per aquest polígon industrial i en arribar a la darrera nau industrial veurem alguna senyal groga pintada en la tanca del voral de la carretera; haurem de tornar a situar-nos a la vorera de la carretera N-IIa i continuar per aquí en direcció a Fraga; hi ha possibilitat de deixar momentàniament la vorera de la carretera i entrar, si la barrera ens ho permet, a una nau industrial dedicada a la construcció i seguir per aquest fins a la seva sortida.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; poligón industrial La Concepció a Fraga

Si la barrera de la nau industrial ens barra el pas haurem de continuar per la vorera de la carretera N-IIa; novament passarem per una altre benzinera i posteriorment dues naus industrials més; deixarem la vorera de la carretera N-IIa per continuar pel carrer o Camí del Cementiri.

Passarem pel costat del Cementiri Municipal de Fraga i continuarem per aquest carrer fins al seu final i en direcció a una passarel·la que creua sobre la carretera N-IIa.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; carrer o Camí del Cementiri a Fraga (Osca) i passarel·la que creua la carretera N-IIa

En acabar el pas per la passarel·la entrarem al carrer dels Obradores-Revolt-de i aquest ens portarà a una bifurcació; en aquest punt continuarem a la dreta pel carrer Afueras Viladrich en un curt tram i de seguit el primer carrer a l'esquerra, carrer del Castillo.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; carrer Obradores-Revolt-de i carrer Afueras Viladrich a Fraga (Osca)

Com el propi nom indicada el carrer del Castillo passa per sota de l'antic Castell de Fraga, que veurem sobre nostra a la dreta; aquest carrer ens permet veure el poble de Fraga al nostres peus.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; el poble de Fraga (Osca) i campanar de l'església de Sant Pere
Fraga i campanar de l'església de Sant Pere
Al final del carrer del Castillo, continuarem a l'esquerra pel carrer de la Collada Alta i seguidament a l'esquerra pel carrer del Dr. Barraquer, ambdós en forta baixada; en final del carrer del Dr. Barraquer, el carrer s'estreta i passarem sota una volta (aquestes voltes permetien ampliar els habitatges per damunt del carrer).

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; carrer del Dr. Barraquer a Fraga (Osca) i volta sobre el carrer
Volta al carrer del Dr. Barraquer
El deixar aquest carrer, entrarem a la plaça de Sant Pere, on resta ubicada l'església de Sant Pere. Església del s. XII d'estil gòtic aragonès i d'origen visigòtica.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; església gòtica aragonesa de Sant Pere a Fraga (Osca)
Església de Sant Pere a Fraga
A la plaça de Sant Pere anirem envoltant l'església, per la nostra esquerra, i passarem per la seva entrada principal; en deixar la plaça seguirem pel carrer de les Airetas i continuarem pel carrer de les Arribas que ens portarà fins a la Avinguda dels Reis Catòlics a la part baixa del poble de Fraga i al costat del riu Cinca.
A l'Avinguda dels Reis Catòlics creuarem a la vorera a tocar del riu Cinca i continuarem en direcció al pont que travessa al riu; per aquest pont o avinguda d'Aragó continuarem fins a travessar-lo.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; riu Cinca a Fraga (Osca)
Riu Cinca
Un cop travessat el pont, ens trobarem en un rotonda de la pròpia avinguda d'Aragó; a la dreta, hi ha ubicada l'estació d'autobusos; passarem la rotonda i continuarem, per la mateixa avinguda d'Aragó, fins a la propera rotonda, on en el centre d'aquesta hi ha ubicada una construcció d'una antiga porta de pedra.

Camí de Sant Jaume de Compostela, etapa Lleida a Fraga; rotonda a l'avinguda d'Aragó a Fraga (Osca)

En aquest punt donarem per finalitza la ruta entre Lleida i Fraga del Camí de Sant Jaume de Compostela.